Összeférhetetlenségi szabályozás, közfeladatot ellátó fb/ig tagok kezelése
Tisztelt Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt.!
Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján az alábbi közérdekű adatigénylést terjesztem elő.
A GYSEV-csoport –így különösen a GYSEV Zrt. és a GYSEV CARGO Zrt.- többségi állami tulajdon és közfeladat-ellátás okán – a közpénzek felhasználása, az állami vagyon hasznosítása és az állami tulajdonosi joggyakorlás szempontjából kiemelt jelentőségű szervezet. Ennek fényében kérem, szíveskedjenek az alábbi adatokat, dokumentumokat a törvényben biztosított módon rendelkezésemre bocsátani, különös tekintettel a 2015-től kezdődő időszakra, amikor a Társaság igazgatóságában és felügyelőbizottságában több, különböző közfeladatot ellátó tisztséget betöltő személy is megjelent.
1. Összeférhetetlenségi és etikai szabályzatok
Kérem, szíveskedjenek elektronikus másolatban megküldeni:
1.1. A Társaság (és – ha van – a GYSEV-csoport szintű) hatályos, teljes szövegű
• összeférhetetlenségi szabályzatát,
• etikai kódexét,
• igazgatóságra és felügyelőbizottságra vonatkozó szervezeti és működési szabályzatát (SZMSZ-ét),
amely különös tekintettel tartalmazza az igazgatósági és felügyelőbizottsági tagokra, valamint más vezető tisztségviselőkre vonatkozó összeférhetetlenségi előírásokat, mellékletekkel együtt.
1.2. Amennyiben az összeférhetetlenségi szabályozás a tulajdonosi joggyakorló (pl. MNV Zrt., szakminisztérium) előírásain vagy csoportszintű szabályzaton alapul, kérem megküldeni ezen dokumentumok azon részeit (szabályzat, iránymutatás, eljárásrend), amelyek a Társaság igazgatósági és fb-tagjaira kiterjednek.
2. Közfeladatot ellátó tisztséget ellátó fb/ig tagok kezelése
Az Infotv. 3. § 5. pontja és 26. § (2) bekezdése alapján a közfeladatot ellátó szerv feladat- és hatáskörében eljáró személyek meghatározott személyes adatai közérdekből nyilvánosak, így különösen a közfeladatot ellátó tisztséget betöltő fb- és igazgatósági tagok esetében az összeférhetetlenség kezelése kiemelt jelentőségű.
Ezzel összefüggésben kérem, szíveskedjenek megküldeni:
2.1. A Társaság belső eljárásrendjét / folyamatleírását, amely meghatározza, hogy
• milyen nyilatkozatokat kötelesek tenni az igazgatósági és fb-tagok az esetleges más jogviszonyaikról (különösen: állami vagy önkormányzati vezetői tisztség, kormányzati tisztség, felsőoktatási intézmény vezetői tisztsége, más állami vagy önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaságban betöltött vezető tisztség),
• milyen módon történik ezen nyilatkozatok vizsgálata, jóváhagyása vagy elutasítása,
• mi a Társaság eljárása, ha összeférhetetlenségi helyzet áll fenn (pl. tisztség vállalásának megtiltása, összeférhetetlenség megszüntetésére való felhívás).
2.2. A fenti eljárásrendhez kapcsolódó nyilatkozat-minták, formanyomtatványok (pl. összeférhetetlenségi nyilatkozat, további jogviszony bejelentésére szolgáló űrlap), anonimizálás nélkül, de természetesen személyes adatoktól független, üres mintaként.
2.3. Amennyiben a Társaság külön eljárást alkalmaz arra az esetre, ha egy fb- vagy igazgatósági tag közfeladatot ellátó tisztséget tölt be (pl. országgyűlési képviselő, polgármester, alpolgármester, helyettes államtitkár, állami vagy önkormányzati fenntartású felsőoktatási intézmény vezetője, egyéb vezető közszolgálati tisztség), kérem ennek az eljárásnak a leírását (ki vizsgálja, milyen szempontok alapján, milyen döntési jogosultsággal).
2.4. Statisztikai jelleggel, személyazonosításra alkalmatlan módon kérem jelölni, hogy
2015. január 1. és 2025. december 31. között
– évente hány olyan igazgatósági vagy felügyelőbizottsági tag volt a GYSEV Zrt.-nél és a GYSEV CARGO Zrt.-nél, aki egyidejűleg közfeladatot ellátó tisztséget is betöltött (pl. kormányzati, önkormányzati, felsőoktatási vezetői tisztség),
– ezen esetekben hány alkalommal született
• összeférhetetlenséget megállapító, a tisztség vállalását korlátozó döntés, illetve
• olyan döntés, amely az összeférhetetlenség megszüntetését (pl. egyik tisztség megszüntetését) célozta.
A 2.4. pontban nem kérek név szerinti bontást, kizárólag számszerű, statisztikai adatokat.
3. Az adatszolgáltatás módja, költségtérítés
Az Infotv. 30. § (2) bekezdése alapján kérem, hogy a kért adatokat elektronikus formában, lehetőleg kereshető PDF és/vagy szerkeszthető (pl. DOCX, XLSX) formátumban, e-mail mellékleteként szíveskedjenek megküldeni részemre.
Mivel adatigénylésemben az adatok elektronikus megküldését kérem, álláspontom szerint az Infotv. 29. § (3)–(5) bekezdései alapján költségtérítés megállapítására nincs mód. Amennyiben mégis úgy ítélik meg, hogy a teljesítés aránytalan munkaerő-ráfordítással járna, kérem, hogy az Infotv. 29. § (3) szerinti előzetes tájékoztatást adják meg, a költségtérítés tételes indokolásával együtt.
4. Részleges teljesítés, anonimizálás
Amennyiben a kért adatok egy része nem adható ki (pl. személyes adat, védett adat), kérem, hogy az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján
– a nem kiadható adatok redaktálásával (kitakarásával),
– az igény részleges teljesítésével
küldjék meg a többi, megismerhető adatot. Kérem, hogy az esetleges elutasítást jogszabályhelyekre hivatkozó, indokolt írásbeli döntéssel támasszák alá.
Felhívom szíves figyelmüket, hogy a NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalás alapján az adatkezelő az Infotv. 29. § (1b) bekezdése szerint nem kérhet az adatigénylőtől a nevén és elérhetőségén túl további adatok megadását, és nem jogosult a személyazonosság ellenőrzésére sem.
Segítő együttműködését előre is köszönöm.
Kelt: 2025. december 4.
Üdvözlettel:
Kovács Péter
