Visszaélés-bejelentési, etikai és panaszkezelési ügyek – szabályzatok és statisztikák (2020–2025)

Most a(z) Soproni Egyetem válaszára várunk, normális esetben nem később, mint (részletek).

Tisztelt Soproni Egyetem!

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló
2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján
a következő közérdekű adatigénylést terjesztem elő.

A Soproni Egyetem – mint alapítványi fenntartású, közpénzekkel gazdálkodó felsőoktatási intézmény – működése szempontjából kiemelt jelentőségű, hogy a visszaélés-bejelentési, etikai és panaszkezelési rendszere átláthatóan, jogszerűen és hatékonyan működjön.
Kérelmem rendszerszintű, összesített adatokra és szabályzatokra irányul, nem egyedi személyi ügyek részleteire.
Kérem, hogy az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint az alábbi adatokat elektronikus úton, lehetőség szerint kereshető PDF/DOCX/XLSX/CSV formátumban szíveskedjenek megküldeni.

I. Szabályzatok, eljárásrendek
1. Kérem megküldeni 2020. augusztus 1. napjától a megkeresés napjáig terjedő időszakra mindazon belső szabályzatok, utasítások, eljárásrendek másolatát (hatályon kívül helyezetteket is beleértve), amelyek az alábbi területeket szabályozzák:
o a 2023. évi XXV. törvény szerinti belső visszaélés-bejelentési rendszer és a bejelentő védelme,
o etikai eljárások, Etikai Bizottság működése,
o munkavállalói panasz- és közérdekű bejelentés-kezelés,
o hallgatói panaszok, jogorvoslat, méltányosság (amennyiben külön eljárásrend szabályozza),
o integritási / korrupció-megelőzési, illetve etikai kockázatkezelési előírások.
2. A fenti dokumentumokhoz kapcsolódóan kérem egy rövid táblázat formájában feltüntetni:
o a szabályzat megnevezését,
o az elfogadó szervet (pl. Szenátus, rektor, kuratórium),
o a hatálybalépés dátumát,
o amennyiben releváns, a hatály megszűnésének dátumát és a megszüntető norma megjelölését.

II. Bejelentővédelmi csatornák és felelősök
3. Kérem megjelölni, hogy 2020. augusztus 1. után az Egyetem:
o milyen belső bejelentési csatornákat (e-mail cím, online felület, postai cím, személyes fogadóóra stb.),
o milyen esetleges külső szolgáltatót (pl. megbízott ügyvédi iroda, külső bejelentővédelmi rendszer)
működtet(ett) a visszaélés-bejelentések fogadására.
Kérem feltüntetni a csatorna megnevezését, rövid leírását és a bevezetés / megszüntetés dátumát.
4. Kérem megnevezni (legalább munkakör-szinten), hogy az Egyetemen:
o ki/kik látják el a bejelentővédelmi rendszer működtetéséért felelős szerepet,
o ki az Etikai Bizottság elnöke és titkára, illetve mely szervezeti egység biztosítja az adminisztratív hátteret.
(Nem kérek magán elérhetőségi adatokat, kizárólag a tisztségviselő neve és beosztása szükséges, amely az Infotv. 26. § (2) alapján közérdekből nyilvános adat.)

III. Statisztikai adatok a bejelentésekről (2020–2025)
5. Kérem, hogy 2020., 2021., 2022., 2023., 2024. évre és a 2025. év eddig eltelt részére, éves bontásban szíveskedjenek megadni az alábbi összesített adatokat:
o a beérkezett
a) visszaélés-bejelentések (2023. évi XXV. tv. szerinti),
b) etikai bejelentések / eljárások,
c) munkavállalói panaszok / közérdekű bejelentések,
d) hallgatói panaszok, jogorvoslati kérelmek
darabszámát,
o ezek közül hány ügyben
- indult vizsgálat,
- találták megalapozottnak a bejelentést,
- született valamilyen intézkedés (pl. fegyelmi eljárás, figyelmeztetés, munkajogi következmény, szabályzat-módosítás, külső hatóság megkeresése),
- bizonyult megalapozatlannak / került elutasításra.
6. Amennyiben a fenti adatokról külön belső nyilvántartást vezetnek (pl. táblázat, iktatási lista), kérem ennek anonimizált kivonatát megküldeni (a bejelentő személyére, sértett személyekre stb. vonatkozó adatok nélkül, kizárólag az ügy dátuma, kategóriája, elintézés módja szintjén).
7. Amennyiben egyes adatokról egyáltalán nem vezetnek nyilvántartást, kérem erről külön rövid nyilatkozatuk megküldését (mely években, mely kategóriákban nem állnak rendelkezésre adatok, és mi ennek az oka).
Külön jelzem, hogy jelen adatigénylés nem irányul egyedi ügyek iratainak személyes adatokkal együtt történő kiadására; kizárólag szabályzatok, a kijelölt tisztségviselők közfeladat-ellátásával összefüggő adatai és összesített, anonimizált statisztikák megismerését kérem.

IV. Formai kérések
8. Az Infotv. 30. § (2) bekezdése alapján kérem, hogy a kért adatokat elektronikus úton, lehetőség szerint géppel olvasható formátumban (PDF/DOCX/XLSX/CSV) szíveskedjenek megküldeni a feladó e-mail címére, illetve – ha lehetséges – a kimittud.atlatszo.hu felületre feltölteni.
9. Mivel az adatok kiadását elektronikus formában kérem, az Infotv. 29. § (3)–(5) bekezdései alapján költségtérítés megállapítása nem indokolt. Ha mégis költségtérítést állapítanának meg, kérem, hogy erről előzetesen, elektronikusan tájékoztassanak, tételes költségszámítással.
10. Amennyiben az igényelt adatoknak csak egy része tekinthető megismerhetőnek, kérem, hogy az Infotv. 30. § (1) bekezdése szerint azokat részbeni megtagadás mellett bocsássák rendelkezésemre (a nem kiadható személyes adatok kitakarásával).

Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó e-mail címére megküldeni. Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérem, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.

Felhívom szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő NAIH állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a személyazonosság ellenőrzésére sem.

Segítő együttműködését előre is köszönöm.

Kelt: 2025. december 3.

Üdvözlettel:

Kovács Péter