CD lemezek
Tisztelt Országos Egészségbiztosítási Pénztár!
Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.
Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre
a tájékoztatást a tevékenységükkel kapcsolatos alábbi kérdésekre. Amennyiben az intézményük közelgő beolvadással történő megszűnése miatt a válaszadásban a minisztérium, vagy más szervezet az illetékes, a választ tőlük is elfogadom.
Kérdéseim:
1. Bizonyos egészségügyi intézmények az elvégzett vizsgálatok leleteit CD-re írják ki, illetve, amennyiben külső intézménnyel végeztetnek vizsgálatokat, a leleteket szintén CD lemezre írva kérik be ezektől a külső intézményektől. Mi ennek az oka? Tapasztaltam, hogy egy egészségügyi intézményben azért nem tudnak haladni a vizsgálatokkal, mert nem kaptak üres CD lemezeket. Továbbá, ha külső intézmény végez vizsgálatot, akkor a leletet CD lemezre írja ki, amit a betegnek kell átvennie, és elvinnie külön a kezelőorvosához, még egy plusz utazással, hogy a rendes kezelés időpontjára az orvos ki tudja értékelni. Azon felül, hogy ez a CD-s megoldás a fenti problémákat idézi elő, teljesen elavult, korszerűtlen is, hasonlóképpen ahhoz, mikor pár évvel ezelőtt az APEH arra kötelezte a vállalkozókat, hogy a bevallásukat egy addigra már szinte kihalt technológia segítségével, floppy lemezen küldjék be. Kérdésem az, hogy mi az oka a leletek ilyen formában történő kiadásának, valamilyen jogszabály, vagy az OEP kötelez erre az eljárásra kórházakat, egészségügyi szolgáltatókat? Hiszen 2016-ban azért már elég sokan értenek annyit a számítógéphez, hogy az elkészült leleteket igény szerint megküldhetnék a beteg megadott e-mail címére is (mondjuk egy tömörített állományban, amit a beteg TAJ számával titkosítanak), a beteg pedig ezt használhatná, vagy akár tovább is küldhetné a kórházba a kezelőorvosának. Ez utóbbi megoldásra is láttam már példát. Ezzel az anyagköltségen kívül az adathordozó tárolásának, sérülésének, hurcolászásának problémáját is ki lehetne küszöbölni.
2. Ha nincs ilyen szabályozás, és egyes egészségügyi intézmények, vagy a számukra diagnosztikát végző cégek maguk döntenek arról, hogy ezt a rendkívül elavult és pazarló megoldást erőltetik mindenkire (éppen akkor, amikor az elektronikus ügyintézés egyre jobban teret hódít mindenhol), akkor terveznek-e önök, illetve a feladatkörüket átvevő szervezetek fejlesztést, illetve kötelező szabályozást az egészségügyi intézményeknél annak érdekében, hogy biztosítsák a könnyebb, gyorsabb és olcsóbb elektronikus út igénybevételének lehetőségét azok számára, akik ezt igénylik?
Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó e-mail címére megküldeni.
Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérem, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.
Az Infotv. 29. § (3) és (5) bekezdése alapján adatigénylésem teljesítéséért költségtérítés kizárólag akkor állapítható meg, ha az adatigénylés teljesítése a közfeladatot ellátó szerv alaptevékenységének ellátásához szükséges munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével jár. Ilyen esetben az adatkezelő jogosult az adatigénylés teljesítésével összefüggő munkaerő-ráfordítás költségét költségtérítésként meghatározni. Kérem, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztasson arról, amennyiben a kért iratmásolatokra tekintettel költségtérítést állapítana meg. Ebben az esetben kérem, hogy a tájékoztatásban mellékeljen dokumentumlistát, dokumentumonként tüntesse fel az oldalszámot, az adatigénylés teljesítésével kapcsolatos munkaerő-ráfordítás mértékét és annak óradíját.
Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.
Felhívom szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő NAIH állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a személyazonosság ellenőrzésére sem.
Segítő együttműködését előre is köszönöm.
Kelt: 2016. szeptember 6.
Üdvözlettel:
Kovács József
Tisztelt Kovács József Úr!
Levelét köszönettel megkaptuk, amelyre az alábbi választ adjuk.
Az első kérdésére vonatkozóan tájékoztatjuk, hogy az Országos
Egészségbiztosítási Pénztár (a továbbiakban: OEP) az egészségügyi ellátást
nyújtó intézmények (a továbbiakban: szolgáltatók) ellátásában részesülők
ellátási adatainak (pl.: labor eredmények, leletek, kép- és
videofelvételek stb.) egymás közötti átadására vonatkozóan semmiféle
szabályozást nem állapított meg. Az OEP – jogszabályi előírások alapján –
alapvetően a szolgáltatók finanszírozása alapjául szolgáló
teljesítményjelentéseket kéri be elektronikus úton. Ezek a jelentések
jellemzően nem az adott ellátás részletes leleteit vagy eredményeit, hanem
a megtörtént ellátási esemény tényét tartalmazzák. A szolgáltatók az
általuk kezelt egészségügyi és egyéb adatokat a piaci fejlesztőktől
vásárolt rendszerükben tárolják, az egymás közötti adatcsere módját
jellemzően ezen rendszerek határozzák meg.
A második kérdésével kapcsolatban jelezzük, hogy az egészségügyi ágazatban
a szolgáltatók közötti adatáramlás javítása érdekében vannak folyamatban
lévő fejlesztések. Az előbb említett célt szolgáló projektek gazdája az
Állami Egészségügyi Ellátó Központ (a továbbiakban: ÁEEK). Ezekről a
projektekről részletes információkat a projektgazda ÁEEK honlapján az
alábbi weboldalakon találhat:
· TIOP-2.3.1 projekt:
[1]https://www.aeek.hu/szechenyi_2020?p_p_i...
· TIOP-2.3.2 projekt:
[2]https://www.aeek.hu/szechenyi_2020?p_p_i...
· TIOP-2.3.3 projekt:
[3]https://www.aeek.hu/szechenyi_2020?p_p_i...
További kérdés esetén állunk szíves rendelkezésére.
Tisztelettel:
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
-----Original Message-----
From: Kovács József [[4]mailto:[FOI #7378 email]]
Sent: Tuesday, September 06, 2016 8:18 PM
To: Adatvédelem OEP
Subject: Közérdekű adat igénylés - CD lemezek
Tisztelt Országos Egészségbiztosítási Pénztár!
Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló
2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése
alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.
Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre
a tájékoztatást a tevékenységükkel kapcsolatos alábbi kérdésekre.
Amennyiben az intézményük közelgő beolvadással történő megszűnése miatt a
válaszadásban a minisztérium, vagy más szervezet az illetékes, a választ
tőlük is elfogadom.
Kérdéseim:
1. Bizonyos egészségügyi intézmények az elvégzett vizsgálatok leleteit
CD-re írják ki, illetve, amennyiben külső intézménnyel végeztetnek
vizsgálatokat, a leleteket szintén CD lemezre írva kérik be ezektől a
külső intézményektől. Mi ennek az oka? Tapasztaltam, hogy egy egészségügyi
intézményben azért nem tudnak haladni a vizsgálatokkal, mert nem kaptak
üres CD lemezeket. Továbbá, ha külső intézmény végez vizsgálatot, akkor a
leletet CD lemezre írja ki, amit a betegnek kell átvennie, és elvinnie
külön a kezelőorvosához, még egy plusz utazással, hogy a rendes kezelés
időpontjára az orvos ki tudja értékelni. Azon felül, hogy ez a CD-s
megoldás a fenti problémákat idézi elő, teljesen elavult, korszerűtlen is,
hasonlóképpen ahhoz, mikor pár évvel ezelőtt az APEH arra kötelezte a
vállalkozókat, hogy a bevallásukat egy addigra már szinte kihalt
technológia segítségével, floppy lemezen küldjék be. Kérdésem az, hogy mi
az oka a leletek ilyen formában történő kiadásának, valamilyen jogszabály,
vagy az OEP kötelez erre az eljárásra kórházakat, egészségügyi
szolgáltatókat? Hiszen 2016-ban azért már elég sokan értenek annyit a
számítógéphez, hogy az elkészült leleteket igény szerint megküldhetnék a
beteg megadott e-mail címére is (mondjuk egy tömörített állományban, amit
a beteg TAJ számával titkosítanak), a beteg pedig ezt használhatná, vagy
akár tovább is küldhetné a kórházba a kezelőorvosának. Ez utóbbi
megoldásra is láttam már példát. Ezzel az anyagköltségen kívül az
adathordozó tárolásának, sérülésének, hurcolászásának problémáját is ki
lehetne küszöbölni.
2. Ha nincs ilyen szabályozás, és egyes egészségügyi intézmények, vagy a
számukra diagnosztikát végző cégek maguk döntenek arról, hogy ezt a
rendkívül elavult és pazarló megoldást erőltetik mindenkire (éppen akkor,
amikor az elektronikus ügyintézés egyre jobban teret hódít mindenhol),
akkor terveznek-e önök, illetve a feladatkörüket átvevő szervezetek
fejlesztést, illetve kötelező szabályozást az egészségügyi intézményeknél
annak érdekében, hogy biztosítsák a könnyebb, gyorsabb és olcsóbb
elektronikus út igénybevételének lehetőségét azok számára, akik ezt
igénylik?
Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az
egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó
e-mail címére megküldeni.
Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni,
akkor kérem, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.
Az Infotv. 29. § (3) és (5) bekezdése alapján adatigénylésem
teljesítéséért költségtérítés kizárólag akkor állapítható meg, ha az
adatigénylés teljesítése a közfeladatot ellátó szerv alaptevékenységének
ellátásához szükséges munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével
jár. Ilyen esetben az adatkezelő jogosult az adatigénylés teljesítésével
összefüggő munkaerő-ráfordítás költségét költségtérítésként meghatározni.
Kérem, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztasson arról, amennyiben a
kért iratmásolatokra tekintettel költségtérítést állapítana meg. Ebben az
esetben kérem, hogy a tájékoztatásban mellékeljen dokumentumlistát,
dokumentumonként tüntesse fel az oldalszámot, az adatigénylés
teljesítésével kapcsolatos munkaerő-ráfordítás mértékét és annak óradíját.
Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét
tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az
adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.
Felhívom szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és
Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából
következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján
nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és
elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő NAIH
állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a személyazonosság
ellenőrzésére sem.
Segítő együttműködését előre is köszönöm.
Kelt: 2016. szeptember 6.
Üdvözlettel:
Kovács József
-------------------------------------------------------------------
Ezt a közérdekűadat-igénylést a KiMitTud weboldalon keresztül küldték el.
Az adatigénylésre a választ, illetve bármilyen kapcsolódó visszajelzést,
kérjük, erre az e-mail címre küldje meg:
[5][FOI #7378 email]
Ha a(z) Országos Egészségbiztosítási Pénztár nem a(z)
[6][OEP request email] címen fogadja a részére benyújtott
Közérdekűadat-igényléseket, kérjük, írja ezt meg nekünk:
[7]http://kimittud.atlatszo.hu/help/contact
Jognyilatkozat: Ezt az üzenetet és az ön válaszát is közzétesszük a
KiMitTud weboldalon. További információkat a KiMitTud szolgáltatás
segítségével kezdeményezett közérdekűadat-igénylésről itt olvashat:
[8]http://kimittud.atlatszo.hu/help/about
Amennyiben megkeresésekre válaszoló munkatársként hasznosnak találta ezt a
szolgáltatást, kérje meg szervezete webmesterét, hogy helyezzen el a
honlapunkra (kimittud.atlatszo.hu) mutató hivatkozást az önök közérdekű
adatokat tartalmazó weboldalán!
-------------------------------------------------------------------
References
Visible links
1. https://www.aeek.hu/szechenyi_2020?p_p_i...
2. https://www.aeek.hu/szechenyi_2020?p_p_i...
3. https://www.aeek.hu/szechenyi_2020?p_p_i...
4. mailto:[FOI #7378 email]
5. mailto:[FOI #7378 email]
6. mailto:[OEP request email]
7. http://kimittud.atlatszo.hu/help/contact
8. http://kimittud.atlatszo.hu/help/about