Zöldinfrastruktúra Fejlesztési- és Fenntartási Akciótervben szereplő, gépjárműparkoló-létesítéseket előkészítő közterület-alakítási tervek, II.

Most a(z) Budapest XIV. kerület Zuglói Önkormányzat Polgármesteri Hivatal válaszára várunk, normális esetben nem később, mint (részletek).

Tisztelt Budapest XIV. kerület Zuglói Önkormányzat Polgármesteri Hivatal!

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.

Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre a ZIFFA AT-II/9 Zsivora park zöldfelületeinek megújítása akcióterületi projekthez, illetve a Gazdasági Bizottság 152/2024. (XI. 27.) GB határozatával elfogadott közterület-alakítási tervhez (KAT) kapcsolódó, A településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló, 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. r.) szerinti, alábbi információkat:

1. A Korm. r. 55. § (1) szerinti településokológiai szempont figyelembe vételére utaló információkat (vizsgálatot, elemzést, szakértői következtetést stb.).

Kérem, a válaszukban térjenek ki arra, hogyan reflektál a KAT arra, hogy a gépjárműparkolók létesítése károsanyag-kibocsátással és forgalomnövekedéssel jár. Foglalkozik-e a KAT azzal, hogy a parkolót igénybe vevő gépjárművek károsanyag-kibocsátása hogyan érinti a közvetlenül mellettük található (növényzettel elválasztani és védeni tervezett) gyermekjátszótér és szabadtéri tornapálya használatát.

A KAT-ban nem találtam sem formális hivatkozást, sem reflexiót, kritikai megállapítást az önkormányzat ezzel foglalkozó szakmai koncepciójára: Zugló fenntartható városi mobilitási terve (SUMP), Előkészítő munkarész, Interreg Chestnut, 2019. Kérem, ha mégis van rá hivatkozás vagy reflexió, arra is térjenek ki a válaszukban.

2. A Korm. r. 55. § (2) szerinti településtervezői jogosultsággal rendelkező tervező megbízására vonatkozó információkat.

A közzétett KAT készítőiről a saját közlésüket találtam, miszerint a Közlekedési építmények tervezési szakterület közúti építmények tervezési részszakterület (KÉ-K) jogosultságot alkalmazták. Más információt a tervezőről és közreműködőkről a Zuglói Polgármesteri Hivatal Főépítészi Iroda által készített előterjesztésben sem találtam.

3. A Korm. r. 55. § (5) szerint a rendezésre kerülő közterület közkert vagy közpark zöldterület esetén bevonandó tájépítész bevonására vonatkozó információkat.

A közzétett KAT készítőiről a saját közlésüket találtam, miszerint a Közlekedési építmények tervezési szakterület közúti építmények tervezési részszakterület (KÉ-K) jogosultságot alkalmazták. Más információt a tervezőről és közreműködőkről a Zuglói Polgármesteri Hivatal Főépítészi Iroda által készített előterjesztésben sem találtam.

4. A KAT 6. Szabályozási tervnek való megfelelőség fejezetében hivatkozott főépítészi állásfoglalást a közparkban megvalósított parkolóállásokról.

A KAT erre így hivatkozik: „A tervezett létesítmények megfelelnek a város szabályozási tervének, és HÉSZ-ben előírtaknak, mert a tervezett létesítmények kivett úton vagy közparkon valósulnak meg. Utóbbi területen is megengedett parkolóállások, vagy kapubejárók létesítése bizonyos (betartott) mértékig. A kerületi Főépítész állásfoglalása a leírtakat megerősíti.”

A KAT további értelmezése nyilván másik eljárás tárgya lehet, ennek egyszerűsítése céljából teszem fel az utolsó két kérdést. Nem vagyok benne biztos, hogy adatigénylésként értelmezhetők, kérem, mérlegeljék ezt, ha meg tudják válaszolni, segíthet elkerülni az esetleg felesleges további eljárást.

A) A KAT-ben csak a zöldfelületi rendszer fejlesztésére vonatkozó információkat találtam. Nem találtam információkat a településökológiai szempont figyelembe vételére, a károsanyag-kibocsátás várható növekedésére vagy csökkenésére. Az utóbbiak hiánya esetén sérülhet a KAT jogszabály szerinti feladata, hogy a különböző szempontok egységes és összehangolt érvényesítésével segítse elő a közterület kialakítását és fejlesztését. Véleményem szerint ez azt jelentené, hogy a KAT csak a tervezett beavatkozás mellett szóló szempontokat vette figyelembe, az ellene szóló szemponttal nem foglalkozott. Kérem, ha a KAT tartalmaz olyan megállapítást, amely a fenti megfigyelést cáfolja, akkor legyenek szívesek közölni.

B) A károsanyag-kibocsátás változását véleményem szerint a gépjárműparkolásra vonatkozó jogszabály hatósági betartatását feltételezve indokolt vizsgálni. A jogszerűtlen parkolás esetén bekövetkező károsanyag-kibocsátás szerintem nem indok az olyan közterület-alakításra, amelynek hatására a károsanyag-kibocsátás mértéke nem csökken (plusz forgalom vonzása esetén növekedhet is). Ez a károsanyag-kibocsátás ugyanis nem következik be, ha a kerületi hatóság eljár a jogszerűtlen parkolás esetén. Kérem, ha a KAT tartalmaz megállapítást a károsanyag-kibocsátás ilyen változása témában, akkor legyenek szívesek közölni.

Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó e-mail címére megküldeni. Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérem, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.

Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.

Segítő együttműködését előre is köszönöm.

Kelt: 2025. június 29.

Üdvözlettel:
Bódis Lajos

Hivatal Internet portál, Budapest XIV. kerület Zuglói Önkormányzat Polgármesteri Hivatal

Tisztelt Ügyfeleink!

Tájékoztatjuk Önöket, hogy

Budapest Főváros XIV. Kerület Zuglói Polgármesteri Hivatal

2025. június 30. napján technikai okok miatt,

2025. július 1. napján a köztisztviselők napja okán

ZÁRVA tart.

2025. július 2. napjától a Polgármesteri Hivatal a megszokott ügyfélfogadási időben fogadja ügyfeleit.

Szíves megértésüket köszönjük!

dr. Lehoczky Balázs

jegyző