Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Zöldinfrastruktúra Fejlesztési- és Fenntartási Akciótervben szereplő, gépjárműparkoló-létesítéseket előkészítő közterület-alakítási tervek, II.'.



 
Budapest Főváros XIV. Kerület 
Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló
Zuglói Polgármesteri Hivatal 
Önkormányzata_DHSZ bélyegző
Jegyző 
>>>1145 Budapest, Pétervárad u. 2. 
 
 
        
  
 
 
 
 
 
 
 
 Ügyintéző: dr. Ujlaky Eszter 
       
 
 
 
 
 
 
 
 
 Telefonszám: +36 1 872-9245 
       
 
 
 
 
 
 
 
 
 Ügyiratszám: 1/ 14614 - 2 /2025 
        
  
 
 
 
 
 
 
 
 Tárgy: Közérdekű adatigénylés  
Bódis Lajos 
részére 
e-mail: [email protected] 
 
Tisztelt Bódis Lajos Úr! 
 
Budapest  Főváros  XIV.  Kerület  Zuglói  Polgármesteri  Hivatalhoz  „Közérdekűadat  igénylés  - 
Zöldinfrastruktúra Fejlesztési- és Fenntartási Akciótervben szereplő, gépjárműparkoló-létesítéseket előkészítő 
közterület-alakítási tervek” 
tárgyú, 2025. június 29. napján, elektronikus levél útján érkezett, közérdekű adatok 
megismerése iránti igényére az alábbi választ adom: 
 
1.Kérdés: 
„Kérem,  szíveskedjen  elektronikus  másolatban  megküldeni  részemre  a  ZIFFA  AT-II/9  Zsivora  park 
zöldfelületeinek  megújítása  akcióterületi  projekthez,  illetve  a  Gazdasági  Bizottság  152/2024.  (XI.  27.)  GB 
határozatával  elfogadott  közterület-alakítási  tervhez  (KAT)  kapcsolódó,  A  településtervek  tartalmáról, 
elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló, 
419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. r.) szerinti, alábbi információkat: 
1.  A  Korm.  r.  55.  §  (1)  szerinti  településokológiai  szempont  figyelembe  vételére  utaló  információkat 
(vizsgálatot, elemzést, szakértői következtetést stb.). Kérem, a válaszukban térjenek ki arra, hogyan reflektál a 
KAT  arra,  hogy  a  gépjárműparkolók  létesítése  károsanyag-kibocsátással  és  forgalomnövekedéssel  jár. 
Foglalkozik-e a KAT azzal, hogy a parkolót igénybe vevő gépjárművek károsanyag-kibocsátása hogyan érinti 
a közvetlenül mellettük található (növényzettel elválasztani és védeni tervezett) gyermekjátszótér és szabadtéri 
tornapálya  használatát.  A  KAT-ban  nem  találtam  sem  formális  hivatkozást,  sem  reflexiót,  kritikai 
megállapítást az önkormányzat ezzel foglalkozó szakmai koncepciójára: Zugló fenntartható városi mobilitási 
terve  (SUMP),  Előkészítő  munkarész,  Interreg  Chestnut,  2019.  Kérem,  ha  mégis  van  rá  hivatkozás  vagy 
reflexió, arra is térjenek ki a válaszukban.” 
 
Válasz: 
Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata (a továbbiakban: Zugló Önkormányzata) 2024.április 
23-án tervezési szerződést kötött a TANDEM Mérnökiroda Kft.-vel a XIV. Kerület, Zsivora park- Ond vezér 
park közötti területen építendő személygépkocsi parkoló egyesített engedélyezési és kiviteli tervezésére és 
engedélyezésére.  A  szerződés  a  honlapunkon  elérhető.  Tájékoztatom,  hogy  az  információs  önrendelkezési 
jogról  és  az  információszabadságról  szóló  2011.  évi  CXII.  törvény  (a  továbbiakban:  Infotv.)  30.  §  (2) 
bekezdése  szerint,  ha  a  kért  adatot  korábban  már  elektronikus  formában  nyilvánosságra  hozták,  az  igény 
teljesíthető az adatot tartalmazó nyilvános forrás megjelölésével is.  
Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata Képviselő-testülete a közérdekű adatok közzétételének 
és  a  közérdekű  adatok  megismerésére  irányuló  igények  teljesítésének  rendjét  a  28/2014.(XI.18.) 
önkormányzati rendeletében (a továbbiakban: Rendelet) szabályozza.  
A Rendelet 7. § (1) alapján az adatkezelő Zugló Önkormányzata a 2. § (1) bekezdésében meghatározott oldalon 
„Szerződések”  megjelöléssel  külön  linket  helyez  el.  Valamennyi,  általa  kötött  polgári  jogi  szerződések 
vonatkozásában a szerződés megkötésének napjától számított 10 munkanapon belül közzéteszi:  
 

a) a szerződő fél nevét, 
b) a szerződő fél adószámát, 
c) a szerződés tárgyát, 
d) a  szerződéssel  összefüggésben  a  Közbeszerzési  Értesítőben  közzétett  minden  közleményt  vagy  az  arra 
mutató linket, 
e) a szerződés időbeli hatályát, 
f) a szerződés értékét, 
g) a keretszerződési jelleget és 
h) a szerződés szövegét oldalhű másolatban. 
 
A  Rendeletnek  megfelelően  az  Önkormányzat  a  közzétételi  kötelezettségét  a  zuglo.hu1 honlapon  teljesíti. 
Ezen belül, „KÖZÉRDEKŰ ADATOK” címen belül, a „Közpénzügyek” címszó alatt, a „Szerződések” szóra 
kattintva  valamennyi  szerződés  oldalhű  másolatban  kikereshető.  Így  megtalálja  keresendő  szöveg  mezőbe 
beírva a TANDEM Mérnökiroda Kft. szerződéseit is. 
A szerződéssel kapcsolatban Zugló Főépítésze 2024. április 10-én kelt tájékoztatásában felhívta a figyelmet 
arra, hogy Zugló városképvédelméről szóló 10/2021. (III. 26.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: ZVR) 
6.  melléklet  szerint  közterület-alakítási  terv  (a  továbbiakban:  KAT)  készítése  szükséges  a  tárgybeli 
tervezéshez, melyet követően a 2024. augusztus 6-án kelt főépítészi szakmai véleményben a ZVR 17. § (1) és 
(3) bekezdések alapján a KAT készítés területe lehatárolásra került a tartalmi követelményekre, és a KAT 
készítőjére vonatkozóan az alábbiak kerültek meghatározásra: 
A KAT -hoz szükséges: 
•  Budapest  Főváros  XIV.  Kerület  Zugló  Önkormányzata  Képviselő-testületének  Zugló 
városképvédelméről  szóló  10/2021.  (III.  26.)  önkormányzati  rendelete  (a  továbbiakban:  ZVR)  7. 
melléklete szerinti adatlap 
•  legalább 1:500-as méretarányú tervlap 
•  közterület-alakítás leírása 
•  forgalomtechnikai kezelői vélemény 
 
A KAT  tartalmi követelményei: 
•  helyszínrajz tervezett kialakítás, elrendezés 
•  kertépítészeti kialakítás 
•  közlekedési és parkoló-felületek kialakítása 
•  közműhálózat  és  műtárgyai  kialakítása  (beleértve  a  közművek  műtárgyait,  tűzcsapokat,  egyéb 
berendezéseket) 
•  műtárgynak nem minősülő egyéb építmények elhelyezése, kialakítása 
 
A közterület-alakítási tervet készítheti:  
A  jogosultsággal  rendelkező  tervező  (településtervező,  építészmérnök,  tájépítész,  kertépítő  mérnök,  vagy 
közlekedésmérnök) 
A KAT készítés, illetőleg az elfogadásra irányuló kérelem benyújtásának idején a településtervek tartalmáról, 
elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 
419/2021 Korm. rendelet (a továbbiakban: 419 Kr.) közterület-alakításra vonatkozó 55. § szabályai az alábbiak 
voltak: 
„55. § (1) A közterület-alakítás célja, hogy elősegítse a településszerkezetileg, forgalomtechnikailag együtt 
kezelendő,  a  településképi  szempontból  meghatározó  vagy  helyi  területi  védelemmel  érintett  területen  lévő 
közterületek  településökológiai,  településképi  és  műszaki  szempontból,  valamint  a  zöldfelületi  rendszer 
szempontjából egységes és összehangolt módon történő kialakítását és fejlesztését. 

                                                           
1 Minden esetben a Ctrl + a kiemelt szóra történő kattintással jut el a hivatkozott felületre! 


(2)  A  közterület-alakításra  közterület-alakítási  terv  készíthető  a  helyi  sajátosságoknak  megfelelően,  a  8. 
melléklet szerinti tartalommal. 
(3) A közterület-alakítási terv legalább a településszerkezetileg, forgalom-technikailag együtt kezelendő vagy 
a  településképi  rendeletben  meghatározott  közterületekre  készül,  és  az  érintett  közterületszakaszt  határoló 
telkek határáig érvényesíthető. 
(4) A közterület-alakítási terv a vonatkozó településképi rendelettel és rendezési tervvel összhangban készül, 
és a legalább 1:500-as méretarányú tervlapból és a közterület-alakítás leírásából áll.” 

Zugló  Önkormányzat  Gazdasági  Bizottsága  (a  továbbiakban:  Gazdasági  Bizottság)  2024.  november  27-i 
ülésén  a  152/2024.(XI.27.)  GB  határozatával  elfogadta  a  Budapest  XIV.  kerület,  Zsivora  parkban 
parkolóhelyek létesítése 
tárgyú közterületalakítási tervet. A KAT a fent említett főépítészi szakmai vélemény 
szerinti tartalommal készült, egyéb vizsgálati, elemzői munkarészeket nem tartalmaz. A Gazdasági Bizottság 
2024.  november  27-i  ülésére  készített  előterjesztésben  szereplő  főépítészi  vélemény  szerint  a  jelenleg 
szabálytalanul kitaposott zöldfelületi parkolás kerül rendezésre a zöldfelületek minőségi javítása mellett. A 
környezetrendezés  megakadályozza  a  zöldfelületek  még  nagyobb  mértékű  kitaposását,  így  az 
forgalomnövekedést, a jelenleginél több károsanyag-kibocsátást nem eredményez. 
Az  említett  „Zugló  fenntartható  városi  mobilitási terve  (SUMP),  Előkészítő  munkarész,  Interreg  Chestnut, 
2019.” elfogadásáról nem keletkezett önkormányzati határozat, ezért az nem képezhet egyéb dokumentumok 
esetében hivatkozási alapot.  
 
2.Kérdés: 
„A Korm. r. 55. § (2) szerinti településtervezői jogosultsággal rendelkező tervező megbízására  vonatkozó 
információkat. A közzétett KAT készítőiről a saját közlésüket találtam, miszerint a Közlekedési építmények 
tervezési  szakterület  közúti  építmények  tervezési  részszakterület  (KÉ-K)  jogosultságot  alkalmazták.  Más 
információt a tervezőről és közreműködőkről a Zuglói Polgármesteri Hivatal Főépítészi Iroda által készített 
előterjesztésben sem találtam.” 
 
Válasz: 
A kérdésében megjelölt területre a KAT készítése idején a 419 Kr. 55. § nem tartalmazott településtervezői 
jogosultságra  vonatkozó  előírást,  ez  az  előírás  2024.  október  1-től  hatályos.  A  KAT  tervezője  –  okl. 
építőmérnök  KÉ-K  jogosultság  -  megfelel  a  korábban  említett  főépítészi  szakmai  véleményben 
meghatározottnak.  Ennek  megfelelően  a  KAT  készítője  a  TANDEM  Mérnökiroda  Kft.  (felelős  tervezője 
Brassányi Áron okl. építőmérnök) volt. 
 
3.Kérdés: 
„A Korm. r. 55. § (5) szerint a rendezésre kerülő közterület közkert vagy közpark zöldterület esetén bevonandó 
tájépítész bevonására vonatkozó információkat. 
A  közzétett  KAT  készítőiről  a  saját  közlésüket  találtam,  miszerint  a  Közlekedési  építmények  tervezési 
szakterület közúti építmények tervezési részszakterület (KÉ-K) jogosultságot alkalmazták. Más információt a 
tervezőről és közreműködőkről a Zuglói Polgármesteri Hivatal Főépítészi Iroda által készített előterjesztésben 
sem találtam.” 
 
Válasz: 
A KAT készítése idején a 419 Kr. 55. § nem tartalmazott a közkert vagy közpark zöldterület igénybevétele 
esetén tájépítész bevonására vonatkozó előírást, ez a rendelkezés (55. § (5) bekezdése) 2024. október 1-től 
hatályos.  
 
 



4.Kérdés: 
„A  KAT  6.  Szabályozási  tervnek  való  megfelelőség  fejezetében  hivatkozott  főépítészi  állásfoglalást  a 
közparkban  megvalósított  parkolóállásokról.   A  KAT  erre  így  hivatkozik:  „A  tervezett  létesítmények 
megfelelnek a város szabályozási tervének, és HÉSZ-ben előírtaknak, mert a tervezett létesítmények kivett úton 
vagy közparkon valósulnak meg. Utóbbi területen is megengedett parkolóállások, vagy kapubejárók létesítése 
bizonyos (betartott) mértékig. A kerületi Főépítész állásfoglalása a leírtakat megerősíti.” 
A KAT további értelmezése nyilván másik eljárás tárgya lehet, ennek egyszerűsítése céljából teszem fel az 
utolsó két kérdést. Nem vagyok benne biztos, hogy adatigénylésként értelmezhetők, kérem, mérlegeljék ezt, ha 
meg tudják válaszolni, segíthet elkerülni az esetleg felesleges további eljárást. 
A)  A  KAT-ben  csak  a  zöldfelületi  rendszer  fejlesztésére  vonatkozó  információkat  találtam.  Nem  találtam 
információkat  a  településökológiai  szempont  figyelembe  vételére,  a  károsanyag-kibocsátás  várható 
növekedésére vagy csökkenésére. Az utóbbiak hiánya esetén sérülhet a KAT jogszabály szerinti feladata, hogy 
a  különböző  szempontok  egységes  és  összehangolt  érvényesítésével  segítse  elő  a  közterület  kialakítását  és 
fejlesztését.  Véleményem  szerint  ez  azt  jelentené,  hogy  a  KAT  csak  a  tervezett  beavatkozás   mellett  szóló 
szempontokat vette figyelembe, az ellene szóló szemponttal nem foglalkozott. Kérem, ha a KAT tartalmaz olyan 
megállapítást, amely a fenti megfigyelést cáfolja, akkor legyenek szívesek közölni. 
B)  A  károsanyag-kibocsátás  változását  véleményem  szerint  a  gépjárműparkolásra  vonatkozó  jogszabály 
hatósági betartatását feltételezve indokolt vizsgálni. A jogszerűtlen parkolás esetén bekövetkező károsanyag-
kibocsátás szerintem nem indok az olyan közterület-alakításra, amelynek hatására a károsanyag-kibocsátás 
mértéke nem csökken (plusz forgalom vonzása esetén növekedhet is). Ez a károsanyag-kibocsátás ugyanis nem 
következik  be,  ha  a  kerületi  hatóság  eljár  a  jogszerűtlen  parkolás  esetén.  Kérem,  ha  a  KAT  tartalmaz 
megállapítást a károsanyag-kibocsátás ilyen változása témában, akkor legyenek szívesek közölni.” 
 
Válasz: 
A KAT területe legjelentősebb mértékben a (39221/75) hrsz. alatti Ond vezér park Kt-kk – kerületi jelentőségű 
közút  -  övezetbe  sorolt  kerületi  közút  területet  (2318  m2)  érinti,  ahol  a  Zugló  építési  szabályzatáról  szóló 
11/2021 (III. 26.)  önkormányzati rendelet (a továbbiakban: ZÉSZ) 71. § (1) bekezdés szerint elhelyezhető 
parkoló. 
A  KAT  minimálisan (~  90  m2)  érinti a (3277/75)  hrsz.  alatti Kt-Zkk-1  –  kerületi jelentőségű  zöldterület  - 
övezetbe  sorolt  közpark  területet,  ahol  a  ZÉSZ  75.  §  (4)  bekezdés  ag)  pont  szerint  elhelyezhető  parkolási 
építmény vagy az övezettel határos, máshonnan nem megközelíthető, meglévő ingatlan kiszolgálását biztosító 
útkapcsolat és tartozéka; 
A KAT tartalmi elemei a készítés idejében a 419 Kr. 8. (alább idézett) melléklete figyelembevételével a helyi 
sajátosságoknak megfelelően – a főépítészi szakmai véleményben kerültek meghatározásra – lsd. 1. kérdéshez 
adott válaszunkban. 
A 419 Kr. – KAT készítésekor, és jelenleg is hatályos 8. melléklete: 
1.  Helyszínrajz tervezett kialakítás, elrendezés 
2.  Magassági kialakítás, elrendezés, keresztmetszetek 
3.  Városképi megjelenés, arculati elemek 
4.  Kertépítészeti kialakítás 
5.  Közlekedési és parkoló-felületek kialakítása 
6.  Köztárgyak,  berendezések  elhelyezése  (beleértve  az  utcabútorzatot,  az  ivó-  és  a  szökőkutakat, 
reklámhordozókat) 
7.  Közműhálózat  és  műtárgyai  kialakítása  (beleértve  a  közművek  műtárgyait,  tűzcsapokat,  egyéb 
berendezéseket) 
8. Közvilágítás és díszvilágítás 
9. Pavilonok, pavilonjellegű építmények, fülke elhelyezése 


10. Vendéglátóteraszok kialakítása 
11. Műtárgynak nem minősülő egyéb építmények elhelyezése, kialakítása 
12. Ütemezett megvalósítás esetén a megvalósítás ütemeinek lehatárolása 
 
A  károsanyag-kibocsátás  változására  vonatkozó  vizsgálat  tehát  sem  a  KAT  készítés  időpontjában,  sem  a 
hatályos állapotban a 419 Kr. 8. melléklete szerint nem tartalmi eleme a KAT- nak.  
Tájékoztatom, hogy ha válaszom nem teljesíti teljeskörűen a közérdekű adat megismerése iránti igényét, az 
Infotv. 31. §- a alapján a közléstől számított harminc napon belül a Pesti Központi Kerületi Bírósághoz (1055 
Budapest, Markó u. 25.) fordulhat jogorvoslatért, amely soron kívül jár el, továbbá az Infotv. 52. § - a alapján 
a  Nemzeti  Adatvédelmi  és  Információszabadság  Hatóságnál  vizsgálatot  kezdeményezhet  az  adatigénylés 
teljesítésére nyitva álló határidő eredménytelen elteltétől számított egy éven belül. 
 
Budapest, „időbélyeg szerint” 
 
                                                                                         Tisztelettel: 
 
 
 
 
 
 
 
 
                    dr. Lehoczky Balázs 
                    
 
 
 
 
 
  
                                  jegyző