Budapest Főváros XIV. Kerület
Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló
Zuglói Polgármesteri Hivatal
Önkormányzata_DHSZ bélyegző
Jegyző
>>>1145 Budapest, Pétervárad u. 2.
Ügyintéző: dr. Ujlaky Eszter
Telefonszám: +36 1 872-9245
Ügyiratszám: 1/ 14614 - 2 /2025
Tárgy: Közérdekű adatigénylés
Bódis Lajos
részére
e-mail:
[email protected]
Tisztelt Bódis Lajos Úr!
Budapest Főváros XIV. Kerület Zuglói Polgármesteri Hivatalhoz „
Közérdekűadat igénylés -
Zöldinfrastruktúra Fejlesztési- és Fenntartási Akciótervben szereplő, gépjárműparkoló-létesítéseket előkészítő
közterület-alakítási tervek” tárgyú, 2025. június 29. napján, elektronikus levél útján érkezett, közérdekű adatok
megismerése iránti igényére az alábbi választ adom:
1.Kérdés:
„Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre a ZIFFA AT-II/9 Zsivora park
zöldfelületeinek megújítása akcióterületi projekthez, illetve a Gazdasági Bizottság 152/2024. (XI. 27.) GB
határozatával elfogadott közterület-alakítási tervhez (KAT) kapcsolódó, A településtervek tartalmáról,
elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló,
419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. r.) szerinti, alábbi információkat:
1. A Korm. r. 55. § (1) szerinti településokológiai szempont figyelembe vételére utaló információkat
(vizsgálatot, elemzést, szakértői következtetést stb.). Kérem, a válaszukban térjenek ki arra, hogyan reflektál a
KAT arra, hogy a gépjárműparkolók létesítése károsanyag-kibocsátással és forgalomnövekedéssel jár.
Foglalkozik-e a KAT azzal, hogy a parkolót igénybe vevő gépjárművek károsanyag-kibocsátása hogyan érinti
a közvetlenül mellettük található (növényzettel elválasztani és védeni tervezett) gyermekjátszótér és szabadtéri
tornapálya használatát. A KAT-ban nem találtam sem formális hivatkozást, sem reflexiót, kritikai
megállapítást az önkormányzat ezzel foglalkozó szakmai koncepciójára: Zugló fenntartható városi mobilitási
terve (SUMP), Előkészítő munkarész, Interreg Chestnut, 2019. Kérem, ha mégis van rá hivatkozás vagy
reflexió, arra is térjenek ki a válaszukban.”
Válasz:
Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata (a továbbiakban: Zugló Önkormányzata) 2024.április
23-án tervezési szerződést kötött a TANDEM Mérnökiroda Kft.-vel a XIV. Kerület, Zsivora park- Ond vezér
park közötti területen építendő személygépkocsi parkoló egyesített engedélyezési és kiviteli tervezésére és
engedélyezésére. A szerződés a honlapunkon elérhető. Tájékoztatom, hogy az információs önrendelkezési
jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 30. § (2)
bekezdése szerint, ha a kért adatot korábban már elektronikus formában nyilvánosságra hozták, az igény
teljesíthető az adatot tartalmazó nyilvános forrás megjelölésével is.
Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata Képviselő-testülete a közérdekű adatok közzétételének
és a közérdekű adatok megismerésére irányuló igények teljesítésének rendjét a 28/2014.(XI.18.)
önkormányzati rendeletében (a továbbiakban: Rendelet) szabályozza.
A Rendelet 7. §
(1) alapján az adatkezelő Zugló Önkormányzata a 2. § (1) bekezdésében meghatározott oldalon
„Szerződések” megjelöléssel külön linket helyez el. Valamennyi, általa kötött polgári jogi szerződések
vonatkozásában a szerződés megkötésének napjától számított 10 munkanapon belül közzéteszi:
a) a szerződő fél nevét,
b) a szerződő fél adószámát,
c) a szerződés tárgyát,
d) a szerződéssel összefüggésben a Közbeszerzési Értesítőben közzétett minden közleményt vagy az arra
mutató linket,
e) a szerződés időbeli hatályát,
f) a szerződés értékét,
g) a keretszerződési jelleget és
h)
a szerződés szövegét oldalhű másolatban.
A Rendeletnek megfelelően az Önkormányzat a közzétételi kötelezettségét a
zuglo.hu1 honlapon teljesíti.
Ezen belül, „KÖZÉRDEKŰ ADATOK” címen belül, a „Közpénzügyek” címszó alatt, a
„Szerződések” szóra
kattintva valamennyi szerződés oldalhű másolatban kikereshető. Így megtalálja keresendő szöveg mezőbe
beírva a TANDEM Mérnökiroda Kft. szerződéseit is.
A szerződéssel kapcsolatban Zugló Főépítésze 2024. április 10-én kelt tájékoztatásában felhívta a figyelmet
arra, hogy Zugló városképvédelméről szóló 10/2021. (III. 26.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: ZVR)
6. melléklet szerint közterület-alakítási terv (a továbbiakban: KAT) készítése szükséges a tárgybeli
tervezéshez, melyet követően a 2024. augusztus 6-án kelt főépítészi szakmai véleményben a ZVR 17. § (1) és
(3) bekezdések alapján a KAT készítés területe lehatárolásra került a tartalmi követelményekre, és a KAT
készítőjére vonatkozóan az alábbiak kerültek meghatározásra:
A KAT -hoz szükséges:
• Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata Képviselő-testületének Zugló
városképvédelméről szóló 10/2021. (III. 26.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: ZVR) 7.
melléklete szerinti adatlap
• legalább 1:500-as méretarányú tervlap
• közterület-alakítás leírása
• forgalomtechnikai kezelői vélemény
A KAT tartalmi követelményei:
• helyszínrajz tervezett kialakítás, elrendezés
• kertépítészeti kialakítás
• közlekedési és parkoló-felületek kialakítása
• közműhálózat és műtárgyai kialakítása (beleértve a közművek műtárgyait, tűzcsapokat, egyéb
berendezéseket)
• műtárgynak nem minősülő egyéb építmények elhelyezése, kialakítása
A közterület-alakítási tervet készítheti:
A jogosultsággal rendelkező tervező (településtervező, építészmérnök, tájépítész, kertépítő mérnök, vagy
közlekedésmérnök)
A KAT készítés, illetőleg az elfogadásra irányuló kérelem benyújtásának idején a településtervek tartalmáról,
elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló
419/2021 Korm. rendelet (a továbbiakban: 419 Kr.) közterület-alakításra vonatkozó 55. § szabályai az alábbiak
voltak:
„55. § (1) A közterület-alakítás célja, hogy elősegítse a településszerkezetileg, forgalomtechnikailag együtt
kezelendő, a településképi szempontból meghatározó vagy helyi területi védelemmel érintett területen lévő
közterületek településökológiai, településképi és műszaki szempontból, valamint a zöldfelületi rendszer
szempontjából egységes és összehangolt módon történő kialakítását és fejlesztését.
1 Minden esetben a
Ctrl + a
kiemelt szóra történő kattintással jut el a hivatkozott felületre!
2
(2) A közterület-alakításra közterület-alakítási terv készíthető a helyi sajátosságoknak megfelelően, a 8.
melléklet szerinti tartalommal.
(3) A közterület-alakítási terv legalább a településszerkezetileg, forgalom-technikailag együtt kezelendő vagy
a településképi rendeletben meghatározott közterületekre készül, és az érintett közterületszakaszt határoló
telkek határáig érvényesíthető.
(4) A közterület-alakítási terv a vonatkozó településképi rendelettel és rendezési tervvel összhangban készül,
és a legalább 1:500-as méretarányú tervlapból és a közterület-alakítás leírásából áll.”
Zugló Önkormányzat Gazdasági Bizottsága (a továbbiakban: Gazdasági Bizottság) 2024. november 27-i
ülésén a 152/2024.(XI.27.) GB határozatával elfogadta a
Budapest XIV. kerület, Zsivora parkban
parkolóhelyek létesítése tárgyú közterületalakítási tervet. A KAT a fent említett főépítészi szakmai vélemény
szerinti tartalommal készült, egyéb vizsgálati, elemzői munkarészeket nem tartalmaz. A Gazdasági Bizottság
2024. november 27-i ülésére készített előterjesztésben szereplő főépítészi vélemény szerint a jelenleg
szabálytalanul kitaposott zöldfelületi parkolás kerül rendezésre a zöldfelületek minőségi javítása mellett. A
környezetrendezés megakadályozza a zöldfelületek még nagyobb mértékű kitaposását, így az
forgalomnövekedést, a jelenleginél több károsanyag-kibocsátást nem eredményez.
Az említett „Zugló fenntartható városi mobilitási terve (SUMP), Előkészítő munkarész, Interreg Chestnut,
2019.” elfogadásáról nem keletkezett önkormányzati határozat, ezért az nem képezhet egyéb dokumentumok
esetében hivatkozási alapot.
2.Kérdés:
„A Korm. r. 55. § (2) szerinti településtervezői jogosultsággal rendelkező tervező megbízására vonatkozó
információkat. A közzétett KAT készítőiről a saját közlésüket találtam, miszerint a Közlekedési építmények
tervezési szakterület közúti építmények tervezési részszakterület (KÉ-K) jogosultságot alkalmazták. Más
információt a tervezőről és közreműködőkről a Zuglói Polgármesteri Hivatal Főépítészi Iroda által készített
előterjesztésben sem találtam.”
Válasz:
A kérdésében megjelölt területre a KAT készítése idején a 419 Kr. 55. § nem tartalmazott településtervezői
jogosultságra vonatkozó előírást, ez az előírás 2024. október 1-től hatályos. A KAT tervezője – okl.
építőmérnök KÉ-K jogosultság - megfelel a korábban említett főépítészi szakmai véleményben
meghatározottnak. Ennek megfelelően a KAT készítője a TANDEM Mérnökiroda Kft. (felelős tervezője
Brassányi Áron okl. építőmérnök) volt.
3.Kérdés:
„A Korm. r. 55. § (5) szerint a rendezésre kerülő közterület közkert vagy közpark zöldterület esetén bevonandó
tájépítész bevonására vonatkozó információkat.
A közzétett KAT készítőiről a saját közlésüket találtam, miszerint a Közlekedési építmények tervezési
szakterület közúti építmények tervezési részszakterület (KÉ-K) jogosultságot alkalmazták. Más információt a
tervezőről és közreműködőkről a Zuglói Polgármesteri Hivatal Főépítészi Iroda által készített előterjesztésben
sem találtam.”
Válasz:
A KAT készítése idején a 419 Kr. 55. § nem tartalmazott a közkert vagy közpark zöldterület igénybevétele
esetén tájépítész bevonására vonatkozó előírást, ez a rendelkezés (55. § (5) bekezdése) 2024. október 1-től
hatályos.
3
4.Kérdés:
„A KAT 6. Szabályozási tervnek való megfelelőség fejezetében hivatkozott főépítészi állásfoglalást a
közparkban megvalósított parkolóállásokról. A KAT erre így hivatkozik: „A tervezett létesítmények
megfelelnek a város szabályozási tervének, és HÉSZ-ben előírtaknak, mert a tervezett létesítmények kivett úton
vagy közparkon valósulnak meg. Utóbbi területen is megengedett parkolóállások, vagy kapubejárók létesítése
bizonyos (betartott) mértékig. A kerületi Főépítész állásfoglalása a leírtakat megerősíti.”
A KAT további értelmezése nyilván másik eljárás tárgya lehet, ennek egyszerűsítése céljából teszem fel az
utolsó két kérdést. Nem vagyok benne biztos, hogy adatigénylésként értelmezhetők, kérem, mérlegeljék ezt, ha
meg tudják válaszolni, segíthet elkerülni az esetleg felesleges további eljárást.
A) A KAT-ben csak a zöldfelületi rendszer fejlesztésére vonatkozó információkat találtam. Nem találtam
információkat a településökológiai szempont figyelembe vételére, a károsanyag-kibocsátás várható
növekedésére vagy csökkenésére. Az utóbbiak hiánya esetén sérülhet a KAT jogszabály szerinti feladata, hogy
a különböző szempontok egységes és összehangolt érvényesítésével segítse elő a közterület kialakítását és
fejlesztését. Véleményem szerint ez azt jelentené, hogy a KAT csak a tervezett beavatkozás mellett szóló
szempontokat vette figyelembe, az ellene szóló szemponttal nem foglalkozott. Kérem, ha a KAT tartalmaz olyan
megállapítást, amely a fenti megfigyelést cáfolja, akkor legyenek szívesek közölni.
B) A károsanyag-kibocsátás változását véleményem szerint a gépjárműparkolásra vonatkozó jogszabály
hatósági betartatását feltételezve indokolt vizsgálni. A jogszerűtlen parkolás esetén bekövetkező károsanyag-
kibocsátás szerintem nem indok az olyan közterület-alakításra, amelynek hatására a károsanyag-kibocsátás
mértéke nem csökken (plusz forgalom vonzása esetén növekedhet is). Ez a károsanyag-kibocsátás ugyanis nem
következik be, ha a kerületi hatóság eljár a jogszerűtlen parkolás esetén. Kérem, ha a KAT tartalmaz
megállapítást a károsanyag-kibocsátás ilyen változása témában, akkor legyenek szívesek közölni.”
Válasz:
A KAT területe legjelentősebb mértékben a (39221/75) hrsz. alatti Ond vezér park Kt-kk – kerületi jelentőségű
közút - övezetbe sorolt kerületi közút területet (2318 m2) érinti, ahol a Zugló építési szabályzatáról szóló
11/2021 (III. 26.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: ZÉSZ) 71. § (1) bekezdés szerint elhelyezhető
parkoló.
A KAT minimálisan (~ 90 m2) érinti a (3277/75) hrsz. alatti Kt-Zkk-1 – kerületi jelentőségű zöldterület -
övezetbe sorolt közpark területet, ahol a ZÉSZ 75. § (4) bekezdés ag) pont szerint elhelyezhető parkolási
építmény vagy az övezettel határos, máshonnan nem megközelíthető, meglévő ingatlan kiszolgálását biztosító
útkapcsolat és tartozéka;
A KAT tartalmi elemei a készítés idejében a 419 Kr. 8. (alább idézett) melléklete figyelembevételével a helyi
sajátosságoknak megfelelően – a főépítészi szakmai véleményben kerültek meghatározásra – lsd. 1. kérdéshez
adott válaszunkban.
A 419 Kr. – KAT készítésekor, és jelenleg is hatályos 8. melléklete:
1. Helyszínrajz tervezett kialakítás, elrendezés
2. Magassági kialakítás, elrendezés, keresztmetszetek
3. Városképi megjelenés, arculati elemek
4. Kertépítészeti kialakítás
5. Közlekedési és parkoló-felületek kialakítása
6. Köztárgyak, berendezések elhelyezése (beleértve az utcabútorzatot, az ivó- és a szökőkutakat,
reklámhordozókat)
7. Közműhálózat és műtárgyai kialakítása (beleértve a közművek műtárgyait, tűzcsapokat, egyéb
berendezéseket)
8. Közvilágítás és díszvilágítás
9. Pavilonok, pavilonjellegű építmények, fülke elhelyezése
4
10. Vendéglátóteraszok kialakítása
11. Műtárgynak nem minősülő egyéb építmények elhelyezése, kialakítása
12. Ütemezett megvalósítás esetén a megvalósítás ütemeinek lehatárolása
A károsanyag-kibocsátás változására vonatkozó vizsgálat tehát sem a KAT készítés időpontjában, sem a
hatályos állapotban a 419 Kr. 8. melléklete szerint nem tartalmi eleme a KAT- nak.
Tájékoztatom, hogy ha válaszom nem teljesíti teljeskörűen a közérdekű adat megismerése iránti igényét, az
Infotv. 31. §- a alapján a közléstől számított harminc napon belül a Pesti Központi Kerületi Bírósághoz (1055
Budapest, Markó u. 25.) fordulhat jogorvoslatért, amely soron kívül jár el, továbbá az Infotv. 52. § - a alapján
a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál vizsgálatot kezdeményezhet az adatigénylés
teljesítésére nyitva álló határidő eredménytelen elteltétől számított egy éven belül.
Budapest, „időbélyeg szerint”
Tisztelettel:
dr. Lehoczky Balázs
jegyző
5