Tárolóvágányra vitt utasok (2019) – belső vizsgálatok és kártérítések

Az igénylés részben sikeres volt.

Tisztelt MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt.!

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.

Első rész:

2019. 06. 14-én Budapest-Nyugati pályaudvaron a 2786 számú S50-es személyvonat utasokkal teli szerelvényét a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. és a MÁV-Start Vasúti Személyszállító Zrt. alkalmazottjai kitolták az egyik vonatfogadó vágányról egy nem vonatfogadó vágányra (tároló- vagy egyéb vágányra). A MÁV Magyar Államvasutak Zrt. Kommunikációs Igazgatósága ezzel kapcsolatban az MTI-vel 2019. 06. 15-én 'Belső vizsgálatot indít és feljelentést tesz a MÁV-Start a monori vonat ügyében' címmel közölt egy hírt, melynek szöveget a következő volt:

"Budapest, 2019. június 15., szombat (MTI) - Belső vizsgálatot indít és foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés miatt feljelentést tesz a MÁV-Start a pénteken kimaradt és több utassal tárolóvágányra húzott monori vonat ügyében az eset mielőbbi tisztázására, és kártérítést nyújt az érintetteknek - közölte a Mávinform szombaton az MTI-vel.

A közleményben felidézték: péntek délután a menetrend szerint 17.38-kor Monorra induló, S50-es jelzésű járat mozdonyvezetője röviddel az indulási idő előtt a Nyugati pályaudvaron jelentette, hogy a mozdony műszaki hibája miatt a vonat nem fog tudni közlekedni. A vasúttársaság üzemirányítása úgy döntött, hogy a nagyobb késések elkerülése érdekében ezt a monori járatot lemondja. Hozzátették, hogy ezek után az utasokat leszállították, a Nyugati pályaudvar utastájékoztató kijelzőire kiírták, hogy a vonat nem indul. A hangosbemondón többször felhívták az utasok figyelmét arra, hogy szálljanak át a 17. vágányon álló szerelvényre, az lesz a következő induló járat Monor felé.

Mint írták, az utasok leszállása után a szerelvényt az állomás tolatómozdonyával kihúzták egy távolabbi tárolóvágányra. Később a MÁVDIREKT-et felhívta egy a személykocsiban maradt utas, aki elmondta, hogy többen is a vonaton vannak. A pályaudvar ügyeletese a helyszínre küldte a biztonsági őrség munkatársait, hogy kísérjék vissza az utasokat a peronokhoz a mintegy 200 méterre lévő tárolóvágánytól.

A vasúttársaság belső vizsgálatot indított annak tisztázására, hogy az indulásra váró vonaton megfelelően tájékoztatták-e az utasokat a járat lemondásáról és a kivontatás megkezdésekor meggyőződtek-e a személykocsik kiürítéséről.

A MÁV-START emellett kártérítést nyújt azoknak az utasoknak, akik péntek délután a Nyugati pályaudvarról nem tudtak elutazni a 2786-os számú monori személyvonattal.

A visszatérítési és kártérítési igényeket a vasúttársaság ügyfélszolgálata kezeli és bírálja el, amelyhez az utazásra jogosító menetjegyet, bérletet bemutatva fordulhatnak az utasok. A kérelmeket e-mailben az eszrevetel[@]mav-start.hu címre kell eljuttatni, személyesen a Keleti pályaudvaron (a 9. vágány mellett) lehet intézni, de az utasok benyújthatják kártérítési igényüket a vasúttársaság jegypénztárainál is."

(Mindez a https://archiv1988tol.mti.hu/Pages/HirSe... linken visszakereshető.)

Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre az ebben a hírben bejelentett belső vizsgálat és az azzal kapcsolatos meghallgatások során keletkezett valamennyi dokumentumot, beleértve a vizsgálat teljes eredményét is. Kérem, küldjék meg részemre az ugyanebben a hírben említett feljelentés valamennyi nem titkos anyagát is, beleértve az ügymenet során hozott legutóbbi határozatot. Kérem, küldjék meg részemre fejenkénti részletezéssel (anonim módon) azt is, hogy az ugyanebben a hírben bejelentett kártérítési és visszatérítési lehetőség kapcsán az egyes kártérítést vagy visszatérítést igénylő utasok mekkora kártérítési és/vagy visszatérítési igényt nyújtottak be (forintban), illetve ténylegesen mekkora kártérítésben és/vagy visszatérítésben (forint) részesültek.

Második rész:

2019. 09. 10-én Budapest-Nyugati pályaudvaron szintén egy utasokkal teli szerelvényt toltak ki a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. és a MÁV-Start Vasúti Személyszállító Zrt. alkalmazottjai az egyik vonatfogadó vágányról egy nem vonatfogadó vágányra (tároló- vagy egyéb vágányra). Az RTL Híradó 2019. 09. 11-én a következőképp számolt be az esetről:

"Bemondó: Volt, aki a 9 hónapos gyermekét tolta a babakocsiban a sínek között, hogy visszajusson a vasútállomásra. Csaknem 50 emberrel a fedélzetén tárolóvágányra toltak egy vonatot kedd reggel a Nyugati pályaudvaron. Egy szemtanú az mondta az RTL Híradónak, nem tudták miért áll a vonat, végül megelégelték a hosszú várakozást és visszasétáltak az állomásra. A MÁV-nál elismerték, hogy hibáztak. Három hónapja ugyanitt szintén mellékvágányra vittek egy vonatnyi embert.

Riporter: Nem az utazás örömeit megörökítendő fotózott a vonatból az egyik utas. Hanem azért, mert már hosszú percek óta állt a szerelvény. A vonat végül nem mozdult, az utasok viszont igen. Megunták az ácsorgást, ezért visszagyalogoltak az állomásra. A Monor felé közlekedő járat a Nyugati pályaudvarról indult kedd [azaz 2019. 09. 10.] reggel, de csak eddig, az állomás egyik félreeső részéig jutott. Az RTL híradónak nyilatkozó utas azt mondta, senkitől, semmilyen tájékoztatást sem kaptak, hogy miért álltak már hosszú ideje. Végül egyre többen kezdtek leszállni a vonatról.

Utas: Mi is leszálltunk a vonatról, majd láttuk, hogy a csoport, akik a vonaton ülnek, elindul vissza a Nyugati pályaudvarra síneken, bazalt köveken, gazon keresztül és egy negyedórát gyalogoltunk vissza.

Riporter: Az utas szerint ekkor valószínűleg már a MÁV-nál is észrevették, hogy a mintegy 50 embernek semmi keresnivalója nem lenne a tárolóvágányokon, mert láthatósági mellényes vasutasok jelentek meg, akik segítettek a visszajutásban.

Utas: Mindenki nagyon ki volt akadva. Én még a nyugodtabb természetű emberek közé tartozom, de azt az anyukát, aki a babakocsit tolta a körülbelül 9 hónapos kisfiával a síneken, a köveken, vagy azokat az embereket, akiknek szigorúbb a munkahelye és mögöttem jöttek és egyfolytában szidták a MÁV-ot, azoknak a helyzetével is tudok azonosulni.

Riporter: A MÁV-nál elismerték, hogy hibáztak, és elnézést kérnek a történtekért.

Biber Anett, MÁV Magyar Államvasutak Zrt. Kommunikációs Igazgatóság, szóvivő: Az érintett vonat kapcsán téves utastájékoztatási információk jelentek meg és hangzottak el az állomáson, ezért szálltak fel erre a vonatra, amely tulajdonképpen nem közlekedett vonatként, csak egy szerelvény volt és tárolóvágányra húzták ki.

Riporter: Vagyis egy olyan vonatról mondta a hangosbemondó és írta a tájékoztató tábla, hogy Monorra megy, amit éppen kiállítottak a forgalomból. A MÁV- nál már meghallgatták az érintett vasutasokat. A vasúttársaság szerint több kollégájuk is hibázott, amelynek munkajogi következményei lesznek.

Riporter a helyszínen: A nem mindennapi eset nem példanélküli. 3 hónapja ugyancsak tárolóvágányra vittek egy vonatnyi embert, szintén itt a Nyugati pályaudvaron. Az utasok akkor 1 kilométerről gyalogoltak vissza az állomásra. Bíró László, RTL Híradó, Budapest."

(A riport elérhető a https://embed.rtl.hu/embed/1411339 linken. A riport a Híradó aznap 18 órás kiadásában szerepelt először, amely elérhető a https://nava.hu/id/3560617/ linken.)

Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre az ebben a riportban említett, a fentebb írt, 2019. 09. 10-ei esettel kapcsolatos meghallgatások és – ha volt – belső vizsgálat során keletkezett valamennyi dokumentumot, beleértve a vizsgálat teljes eredményét is. Kérem, küldjék meg részemre fejenkénti részletezéssel, hogy a fentebb írt, 2019. 09. 10-ei esettel kapcsolatban az egyes kártérítést vagy visszatérítést igénylő utasok – ha voltak ilyenek – mekkora kártérítési és/vagy visszatérítési igényt nyújtottak be (forintban), illetve ténylegesen mekkora kártérítésben és/vagy visszatérítésben (forint) részesültek.

Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó e-mail címére megküldeni. Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérem, hogy azokat a kimittud.hu weboldalon töltse fel.

Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.

Válaszukat előre is köszönöm!

Kelt: 2023. november 21.

Üdvözlettel:
Gyöngyösi Máté

MÁV-START Zrt. közadat, MÁV-START Zrt.

Tisztelt Adatigénylő!

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján Társaságunkhoz 2023.11.21. napján beérkezett közérdekű adatigénylésével kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatjuk.

Tájékoztatjuk, hogy az adatigénylésében megjelölt eseményekről készült vizsgálati anyagok tekintetében a Társaságunk nem minősül az Infotv. 3.§ 9. pontja szerinti adatkezelőnek, így az adatigényét e tekintetben nem tudjuk teljesíteni.

Tájékoztatjuk, hogy a 2019. 06. 14. napján történt esemény kapcsán összesen nyolc fő nyújtott be megkeresést, melyek közül kettő volt megalapozott. Mindkét esetben 5.000 Ft-ot (azaz ötezer forintot) fizettünk ki a benyújtott igények alapján. Tájékoztatjuk, hogy a 2019. 09. 10-én történt esemény kapcsán sem visszatérítési, sem kártérítési igényt nem nyújtottak be.

Budapest, 2023. december

Üdvözlettel:
MÁV-START Zrt.

idézett részek megjelenítése