Nem tudjuk, hogy az adatgazda válasza tartalmazza-e a kért információt – amennyiben ön Dr Ivanics Éva, kérjük, jelentkezzen be, és értékelje a megkapott adatokat.

Tisztelt Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság!

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.

Kérem, szíveskedjen elektronikus úton tájékoztatni arról, hogy

1. miként került kiszámításra a szolgálati járandóságban részesülő személyek 2016. évi emelésének összege (azaz az emelés összegét bruttó, vagy nettó összegből számolták),

2. mi az oka annak, hogy a szolgálati járandóságban részesülő személyek részére Önök olyan közokiratot állatottak ki, amelyen Önök azt igazolták, hogy a szolgálati járandóságban részesülő személyek 2015. évben jelentősen kisebb összegű adómentes bevétellel, valamint levonások nélkül folyósított járandósággal rendelkeztek, mint 2016. évben (a sor megnevezése szó szerint azonos),

3. ha azonban a valós adatokat foglalták közokiratba, akkor mi indokolta a szolgálati járandóság jelentős csökkenését annak ellenére, hogy a 2015. évi ellátás összegét emelni kellett volna, míg az SZJA mértéke 1%-kal csökkent, azaz azonos definíció alapján megjelölt, azonos tartalmú sor összege semmiképpen sem változhatott negatívan.

Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó e-mail címére megküldeni.
Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérem, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.

Az Infotv. 29. § (3) és (5) bekezdése alapján adatigénylésem teljesítéséért költségtérítés kizárólag akkor állapítható meg, ha az adatigénylés teljesítése a közfeladatot ellátó szerv alaptevékenységének ellátásához szükséges munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével jár. Ilyen esetben az adatkezelő jogosult az adatigénylés teljesítésével összefüggő munkaerő-ráfordítás költségét költségtérítésként meghatározni. Kérem, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztasson arról, amennyiben a kért iratmásolatokra tekintettel költségtérítést állapítana meg. Ebben az esetben kérem, hogy a tájékoztatásban mellékeljen dokumentumlistát, dokumentumonként tüntesse fel az oldalszámot, az adatigénylés teljesítésével kapcsolatos munkaerő-ráfordítás mértékét és annak óradíját.

Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.

Felhívom szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő NAIH állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a személyazonosság ellenőrzésére sem.

Segítő együttműködését előre is köszönöm.

Kelt: 2017. február 3.

Üdvözlettel:

Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság Ügyfélszolgálat, Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság

Oldal 2 / 2

Tisztelt Dr. Ivanics Éva!

A 2017. február 3-án érkezett közérdekű adatigénylésében megjelölt
kérdéseire, mely a szolgálati járandóság 2016. évi emelésével, valamint a
szolgálati járandóságban részesülő személyek részére a kifizetett ellátásra
vonatkozóan kiküldött tájékoztatóval kapcsolatosak, az alábbi válaszokat
adjuk:

A „Miként került kiszámításra a szolgálati járandóságban részesülő
személyek 2016. évi emelésének összege (azaz az emelés összegét bruttó,
vagy nettó összegből számolták)?” című kérdésére:

A szolgálati járandóság 2016. évi emelése a nyugellátások és egyes más
ellátások 2016. január havi emeléséről szóló 357/2015. (XII. 2.) Korm.
rendelet, a korhatár előtti ellátásról és a szolgálati járandóságról szóló
2011. évi CLXVII. törvény, valamint a társadalombiztosítási nyugellátásról
szóló 1997. évi LXXXI. törvény 65.§ (2) bekezdése alapján került
végrehajtásra.

A „Mi az oka annak, hogy a szolgálati járandóságban részesülő személyek
részére Önök olyan közokiratot állítottak ki, amelyen Önök azt igazolták,
hogy a szolgálati járandóságban részesülő személyek 2015. évben jelentősen
kisebb összegű adómentes bevétellel, valamint levonások nélkül folyósított
járandósággal rendelkeztek, mint 2016. évben (a sor megnevezése szó szerint
azonos)” című kérdésére:

A nyugdíjfolyósító szerv által kiutalt ellátások összegére vonatkozóan évi
rendszerességgel kiküldött tájékoztatásra a társadalombiztosítási
nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról szóló
168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet 75/B.§-nak rendelkezése alapján kerül sor.

A „Ha azonban a valós adatokat foglalták közokiratba, akkor mi indokolta a
szolgálati járandóság jelentős csökkentését annak ellenére, hogy a 2015.
évi ellátás összegét emelni kellett volna, míg az SZJA mértéke 1%-kal
csökkent, azaz azonos definíció alapján megjelölt, azonos tartalmú sor
összege semmiképpen sem változhatott negatívan” című kérdésére:

A szolgálati járandóság összegének meghatározására a korhatár előtti
öregségi nyugdíjak megszüntetéséről, a korhatár előtti ellátásról és a
szolgálati járandóságról szóló 2011. évi CLXVII. törvény 5. §-nak
rendelkezései alapján kerül sor, a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi
CXVII. törvény vonatkozó szabályainak figyelembevételével.

Egyúttal tájékoztatjuk, hogy amennyiben a fentiekkel összefüggő egyedi
ügyben esetlegesen konkrét panaszt kíván benyújtani, az a vonatkozó
jogszabályok alapján teljes körűen kivizsgálásra kerül.
A panasz benyújtására az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság alábbi
elérhetőségei szolgálnak:

Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság Központ:

Cím: 1081 Budapest, Fiumei út 19/a.
Levelezési cím: 1916 Budapest
Telefon: +36-1-270-8000
Telefon: +36-1-270-8001
Fax: +36-1-270-8151
Email: [email address]

Ügyfélfogadás: előzetes telefonos egyeztetést követően

Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság Nyugdíjfolyósító Igazgatósága:

Cím: 1139 Budapest Váci út 73.
Levelezési cím: 1820 Budapest
Telefon: +36-1-350-2355
Telefon: +36-1-350-0155
Telefon: +36-1-350-2755
Telefon: +36-1-350-8580
Telefon: +36-1-270-8800
Telefon: +36-1-270-8999
Zöldszám: 06-80-204-884
Fax: +36-1-237-3662
Email: [email address]

Ügyfélfogadás
Hétfő: 7:30-15:15
Kedd: 7:30-15:15
Szerda: 7:30-18:00
Csütörtök: 7:30-15:15
Péntek: 7:30-13:00

Budapest, 2017. február 20.

Tisztelettel:

Országos Nyugdíjbiztosítási
Főigazgatóság

Tisztelt Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság Ügyfélszolgálat!

Őszinte sajnálattal értesültem arról, hogy Önöknek a törvény adta 15 napos határidő nem elég arra, hogy az Önök által állítólag (napi szinten, évente pedig egy alkalommal milliós nagyságrendben) alkalmazott néhány jogszabályt megjelöljék a válasz helyett.

Nem, nem egyedi felülvizsgálatot fogok kérni, hanem a napi sajtót fogom tájékoztatni arról, hogy Önök tömegesen bocsátottak ki közokiratot olyan tartalommal, amit saját válaszuk is megcáfolt. Én megkérdeztem, hogy lehetséges (2-3. kérdés), hogy nyugdíj emeléséről beszélnek, miközben az Önök által kiállított közokirat a nyugdíj csökkenéséről tanúskodik. (Nem egyedileg, hanem tömegesen !) Ebben pedig nem elegendő a jogszabályt idézni, ugyanis nyilvánvaló, hogy ha valóban a jogszabály alapján került volna kiállításra a közokirat, vagy valóban annak alapján került volna sor a számításra, akkor nem lenne lehetséges, hogy a jogszabály szerint nőtt a nyugdíj, a közokirat szerint csökkent.

Ez pedig vagy az okirat kiállításának (akár a 2016. évi, akár a 2017. évi) jogi alapját, vagy pedig ténybeli alapját cáfolja ! Tulajdonképpen igazuk van, jobb is így: ez a cinikus mellébeszélés sokkal feltűnőbb, és a társadalom sokkal pontosabban érti, mintha valóban megpróbálták volna a nettó és bruttó összegen bemutatni, hogy a valóságban hogy számolták ki ahelyett, ahogy a jogszabály szerint kellett volna. Ugyanis mi, korengedményes nyugdíjasok még tudunk számolni, és ismerjük az előjeleket is.

Üdvözlettel:

Dr Ivanics Éva

Koncz István, Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság

1 Melléklet

+-----------------------------------------------+
|   | Szakigazgatási Főosztály |
|--------------------+--------------------------|
| Országos |   |
| Nyugdíjbiztosítási | |
| Főigazgatóság | |
|--------------------+--------------------------|
+-----------------------------------------------+

Iktatószám: 7/50 - 15/2017
Központi szám: KP/7444/2017
Ügyintéző: Molnár Márta - Ellátás-szabályozási és Nemzetközi Koordinációs
Osztály
Tárgy: közérdekű adatigénylésre válasz
Dr. Ivanics Éva
[FOI #8473 email]

Tisztelt Dr. Ivanics Éva!
A 2017. február 20-án érkezett válaszára hivatkozással az alábbiakról
tájékoztatom.
Az Ön közérdekű adatkérése 2017. február 3-án érkezett. Az információs
önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII.
törvény 29.§-a alapján a közérdekű adat megismerésére irányuló igénynek
legfeljebb 15 napon belül kell eleget tenni. Mivel a határidő utolsó napja
(2017. február 18.) szombat, azaz munkaszüneti nap, így a határidő a
következő munkanapon, 2017. február 20-án járt le. A válaszadás ezen a
napon, azaz a jogszabályban megállapított határidőn belül megtörtént.
Megjegyezni kívánom, hogy az Ön által feltett kérdések – a később
kifejtettekből is láthatóan – nem minősülnek közérdekű adatnak, mivel a
társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény
végrehajtására kiadott 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet 75/B.§-a alapján
kiállított igazolás minden esetben egyedi, az ellátásban részesülő
személyt megillető ellátások összegét tartalmazza.

Ön a korábban feltett kérdései közt elsősorban a szolgálati járandóságra
2016. évben végrehajtott emelésről érdeklődött.
Ezzel kapcsolatban tájékoztatom, hogy azt a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság a
nyugellátások és egyes más ellátások 2016. január havi emeléséről szóló
357/2015. (XII. 2.) Korm. rendelet alapján hajtotta végre.
Eszerint 2016. január 1-jétől 1,6%-kal kellett emelni a 2016. január 1-jét
megelőző időponttól megállapított vagy folyósított szolgálati
járandóságot.
A szolgálati járandóság emelése tehát oly módon történt, hogy a 2015
decemberében nyilvántartott ellátás összegéhez hozzáadásra került a
nyilvántartott ellátás 1,6%-ának megfelelő összeg. A kerekítést követő új
forintösszeg képezte a 2016. januári ellátást.

A korhatár előtti öregségi nyugdíjak megszüntetéséről, a korhatár előtti
ellátásról és a szolgálati járandóságról szóló 2011. évi CLXVII. törvény
rendelkezései szerint (5.§) a szolgálati járandóság összegét –
meghatározott mentesítő feltétel hiányában – csökkenteni kell a személyi
jövedelemadó mértékével.

Ennek végrehajtása érdekében a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság nyilvántartja
azt, hogy
-        a szolgálati járandóság csökkenthető-e (megfelel-e az érintett a
csökkentés törvényi feltételeinek vagy mentesül az alól),
-        ha csökkenthető, akkor a törvényben meghatározott minimum
figyelembevételével kell-e csökkenteni,
összegszerűen pedig nyilvántartja
-        a szolgálati járandóság teljes összegét,
-        a személyi jövedelemadó mértékének megfelelő csökkentés összegét,
-        és magát a csökkentett (folyósított) összeget is.

2015. évről 2016. évre a személyi jövedelemadó mértéke 16%-ról 15%-ra
csökkent, így a 2016 januárjában folyósított összeget nemcsak az 1,6%-os
emelés befolyásolta, hanem a személyi jövedelemadó mértékének változása
is.

Mind a januári emelés alapját, mind a végrehajtandó, adómértéknek
megfelelő csökkentés alapját értelemszerűen a szolgálati járandóság teljes
összege képezte, azaz a szolgálati járandóság teljes összegére került
végrehajtásra a 2016. januári emelés, és ezen összeg 15%-a került
levonásra mint csökkentés. A folyósított összeg tehát minden esetben
matematikai műveletek elvégzését követően áll elő, s nem „önmagában”
történik meg a csökkentett összeg emelése.

Korábban feltett második és harmadik kérdése a Nyugdíjfolyósító
Igazgatóság által évi rendszerességgel kiküldött igazoláson szereplő,
2015. évről a 2016. évre bekövetkező, adómentes bevételt képező ellátás
csökkenésére vonatkozott.

Állítása szerint tömegesen kerültek kiállításra olyan igazolások, mely
szerint a személyi jövedelemadó %-os mértékének csökkenése ellenére
2015-ről 2016-ra az ellátás éves összege csökkent. Ezen állítását Ön
semmivel sem támasztotta alá, és azt sem közölte, ezt a feltevését mire
alapozza.

Tájékoztatom, hogy olyan jellegű tömeges panasz, miszerint a 2016-ra
igazolt éves adómentes bevétel nem felelt volna meg a 2016-ban az
ellátottat megillető összegnek, illetve az jelentősen csökkent volna a
2015-ös éves adómentes bevételhez képest, a Nyugdíjfolyósító
Igazgatósághoz nem érkezett.

Felhívom szíves figyelmét arra, hogy az éves igazoláson szereplő összegek
az idő előrehaladtával nem feltétlenül mutatnak növekvő tendenciát, hiszen
ellátásra való jogosultságok következhetnek be illetve szűnhetnek meg,
azaz évről évre jelentős csökkenések és növekedések is előfordulhatnak.

Különösen a szolgálati járandóságban részesülő személyek esetén gyakori a
csökkentéssel szemben érvényesíthető családi kedvezmény igénybevétele,
mely annak az évnek az adómentes bevételét, melyben kiutalásra került,
szintén növeli.
Előfordulhat tehát az is, hogy egy korábbi év adómentes bevétele, melyben
érvényesítésre került családi kedvezmény, magasabb, mint egy következő évi
– családi kedvezmény-érvényesítéssel nem érintett – adómentes bevétel.

Ismételten tájékoztatom továbbá, hogy a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által
kiküldött igazolások személyre szólóak, így ha ügyfeleinknek bármi
kérdése, problémája van a részükre kiállított igazolással összefüggésben,
az kizárólag egyedi kivizsgálást követően válaszolható meg.

Budapest, 2017. február 21.

Tisztelettel:

dr. Koncz István s.k.
főosztályvezető

Levélhez csatolt mellékletek:

Nem tudjuk, hogy az adatgazda válasza tartalmazza-e a kért információt – amennyiben ön Dr Ivanics Éva, kérjük, jelentkezzen be, és értékelje a megkapott adatokat.