Szabálysértési elzárások hossza - OBH

Most a(z) Országos Bírósági Hivatal válaszára várunk, normális esetben nem később, mint (részletek).

Magyar Helsinki Bizottság

Tisztelt Országos Bírósági Hivatal!

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztjük elő.

Adatigénylésünk célja a szabálysértési elzárások (és kiemelten az átváltoztatás nyomán kiszabott szabálysértési elzárások) hosszának felmérése. Kérjük, segítse munkánkat az alábbi kérdések megválaszolásával:

1. 2023. január 1. és 2023. december 31. között hány esetben szabtak ki a bíróságok jogerősen szabálysértési elzárást? Kérjük, hogy e kérdés megválaszolása során NE vegyék számításba azokat az esetek, amikor a bíróság más szabálysértési szankciót változtatott át elzárásra.

2. 2023. január 1. és 2023. december 31. között hány szabálysértés miatt kiszabott helyszíni bírságot vagy pénzbírságot elzárásra átváltoztató döntés [Szabs.tv. 141. § (8) bek. szerinti döntés] született?
a. Amennyiben rendelkezésükre áll, kérjük, jelöljék meg azt is, hogy ezek közül hány esetben került sor pénzbírság, és hány esetben helyszíni bírság elzárásra történő átváltoztatására?

3. Azokon az eseteken belül, amikor 2023-ban szabálysértés miatt kiszabott helyszíni bírságot vagy pénzbírságot elzárásra változtatott át a bíróság [2. kérdésre adott válasz], mekkora volt az átváltoztatás nyomán megállapított elzárások átlagos hossza (az egyes átváltoztatott elzárások napban meghatározott tartamai összeadva, és osztva a tételek számával)?

4. Azokon az eseteken belül, amikor 2023-ban szabálysértés miatt kiszabott helyszíni bírságot vagy pénzbírságot elzárásra változtatott át a bíróság [2. kérdésre adott válasz], hány olyan eset volt, amikor az átváltoztatás nyomán megállapított elzárás időtartama az 1 napot nem haladta meg?

5. Azokon az eseteken belül, amikor 2023-ban szabálysértés miatt kiszabott helyszíni bírságot vagy pénzbírságot elzárásra változtatott át a bíróság [2. kérdésre adott válasz], hány olyan eset volt, amikor az átváltoztatás nyomán megállapított elzárás időtartama a 2 napot nem haladta meg?

6. Azokon az eseteken belül, amikor 2023-ban szabálysértés miatt kiszabott helyszíni bírságot vagy pénzbírságot elzárásra változtatott át a bíróság [2. kérdésre adott válasz], hány olyan eset volt, amikor az átváltoztatás nyomán megállapított elzárás időtartama a 3 napot nem haladta meg?

7. Azokon az eseteken belül, amikor 2023-ban szabálysértés miatt kiszabott helyszíni bírságot vagy pénzbírságot elzárásra változtatott át a bíróság [2. kérdésre adott válasz], hány olyan eset volt, amikor az átváltoztatás nyomán megállapított elzárás időtartama a 4 napot nem haladta meg?

8. Azokon az eseteken belül, amikor 2023-ban szabálysértés miatt kiszabott helyszíni bírságot vagy pénzbírságot elzárásra változtatott át a bíróság [2. kérdésre adott válasz], hány olyan eset volt, amikor az átváltoztatás nyomán megállapított elzárás időtartama az 5 napot nem haladta meg?

9. Azokon az eseteken belül, amikor 2023-ban szabálysértés miatt kiszabott helyszíni bírságot vagy pénzbírságot elzárásra változtatott át a bíróság [2. kérdésre adott válasz], hány olyan eset volt, amikor az átváltoztatás nyomán megállapított elzárás időtartama a 6 napot nem haladta meg?

10. Azokon az eseteken belül, amikor 2023-ban szabálysértés miatt kiszabott helyszíni bírságot vagy pénzbírságot elzárásra változtatott át a bíróság [2. kérdésre adott válasz], hány olyan eset volt, amikor az átváltoztatás nyomán megállapított elzárás időtartama a 7 napot nem haladta meg?

Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérjük, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részünkre a feladó e-mail címére megküldeni. Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérjük, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.

Mivel adatigénylésünkben elektronikus másolatban és elektronikus úton kérjük az adatok kiadását, ezért az adatigénylés teljesítéséért az Infotv. 29. § (3)-(5) bekezdései alapján költségtérítés megállapítására nincs mód. Ha az adatok kiadása a kért módon lehetetlen volna, és iratmásolatok adathordozókra másolásához és kézbesítéséhez kapcsolódóan a hivatkozott törvényi rendelkezések alkalmazásával mégis költségtérítést állapítanának meg, úgy kérjük, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztasson erről. Ebben az esetben azt is kérjük, hogy a tájékoztatásban tételesen jelölje meg a költségtérítés számítása során figyelembe vett költségtényezőket.

Kérjük, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számunkra.

Felhíjuk szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő NAIH állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a személyazonosság ellenőrzésére sem.

Segítő együttműködését előre is köszönjük

Kelt: 2024. július 25.

Üdvözlettel:

Magyar Helsinki Bizottság