Közlekedési tábla kihelyezésével kapcsolatos adatkérés Budapest, III. ker. Farkastorki út
Tisztelt Budapesti Közlekedési Központ Zrt.!
Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.
Kérem, szíveskedjen elektronikus úton megküldeni részemre az alábbi kérdésekre a válaszokat:
Néhány hónapja a Budapest, III. ker. Farkastorki út Bécsi út felőli szakaszán, a lefelé menő irányban két, 40 km/h-ás sebességkorlátozó táblát helyeztek ki, a kiegészítő tábla alapján veszélyes kanyar miatt.
Az első táblát a Farkastorki út 26. szám előtt helyezték ki. A táblát követő útszakaszon valóban van egy balra kanyarodó rész, ennek íve a becsléseim szerint kb. 100 m-es körívnek felel meg, az út irányának változása kb. 15-20 fok között van. Ez az én tapasztalatom szerint nem számít veszélyes kanyarnak, aki ezt az ívet a korábban megengedett 50 km/h sebességgel nem tudja biztonságosan bevenni, az jobb, ha visszaadja a jogosítványát.
Valamivel lejjebb, a Hidegkuti Nándor u. kereszteződés előtt egy második, 40 km/h-ás sebességkorlátozó táblát helyeztek ki, a kiegészítő tábla alapján szintén veszélyes kanyar miatt. Ennek a kanyarnak az íve kb. 3-400 m, az út irányának változása kevesebb, mint 10 fok. Ennek alapján ez tábla még kevésbé indokolt, mint az előbbi.
Kérdéseim:
1) Mi indokolta az előbbiekben leírt táblák kihelyezését?
2) Mi számít olyan mértékben veszélyes kanyarnak, ami már indokolja a sebességkorlátozást?
3) Milyen jogszabály vagy rendelet írja elő ezeket a paramétereket?
A kérdéseken kívül, kérem tájékoztassanak a 3. kérdésre adott válaszban megjelölt jogszabályok vagy rendeletek elérhetőségéről, illetve, ha ezek az interneten nem elérhetők, akkor azok teljes szövegéről.
Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy az igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó e-mail címére megküldeni.
Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérem, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.
Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.
Segítő együttműködésüket előre is köszönöm.
Kelt: 2013. május 27.
Üdvözlettel:
Molnár Géza
Tisztelt Budapesti Közlekedési Központ Zrt.!
2013.05.27-én közlekedési tábla kihelyezésével kapcsolatos adatigénylést nyújtottam be a Budapest, III. ker. Farkastorki út 26. szám előtt és a Farkastorki út és Hidegkuti Nándor utca kereszteződésénél kihelyezett sebességkorlátozó táblák ügyében.
A vonatkozó jogszabály értelmében az adatigénylésre 15 napon belül válaszolniuk kellett volna, ez azonban nem történt meg. Ezért ismételten kérem, hogy a közérdekű-adatigénylésre haladéktalanul válaszoljanak.
Üdvözlettel:
Molnár Géza
Ügyszám: 0038/0007477/2013
Molnár Géza
[1][FOI #1211 email]
Tisztelt Molnár Géza Úr!
Budapest, III. kerület, Farkastorki út Bécsi út felőli szakaszára
vonatkozó közérdekű adatigénylésével kapcsolatban az alábbiakról
tájékoztatjuk.
A Budapest, III. kerület Farkastorki úton a két 40 km/h
sebességkorlátozó tábla az érvényben lévő forgalmi rendet tartalmazó
nyilvántartásunkban szerepel, néhány hónapja ezek pótlása megtörtént.
A közutak is, mint minden, szabványok és műszaki előírások alapján
kerülnek megtervezésre, megépítésre, illetve üzemeltetésre. Természetesen
a városokban, vagyis belterületen, az évtizedekkel, adott esetben akár
évszázaddal korábban kialakult nyomvonalak miatt a mai előírások sok
esetben sérülnek, nem tarthatóak be maradéktalanul. Ilyen a III. kerület
Farkastorki út is. A mai érvényes "Útügyi Műszaki Előírások" alapján a
tárgyi út csaknem teljes hosszán a 40 km/óra sebesség lenne a megengedett,
tekintettel arra, hogy az út emelkedése/esése átlagosan meghaladja az
50km/óra tervezési sebességhez tartozó maximum 12 % -os értéket. Ezen
adottságok figyelembevételével került sor két helyen, - ahol a lefelé
haladási irány még balra is kanyarodik - a kicsúszási veszély
csökkentésére a sebesség korlátozás elrendelésére.
Kérjük tájékoztatásunk szíves elfogadását.
Budapest, 2013. június 12.
Tisztelettel:
dr. Láng-Nemes Zsófia
Koordináció és Ügyfélszolgálat
Levelezési szakterületi vezető
Tisztelt BKK!
dr. Láng-Nemes Zsófia
Koordináció és Ügyfélszolgálat
Levelezési szakterületi vezető
Ügyszám: 0038/0007477/2013
Ma reggel reklamáltam meg, hogy még nem válaszoltak a 2013.05.27-én feladott közérdekű-adatigénylésemre, de néhány órával később megjött a válasz az eredeti kérésre.
Válaszukat köszönöm, de az eredeti kérésemnek megfelelően kérem, hogy tájékoztassanak az érvényes "Útügyi Műszaki Előírások" elérhetőségéről. Mivel ez nyilván igen terjedelmes, ezért kérem a segítségüket, hogy hol találhatók meg benne az eredeti levelemben leírt helyzetre vonatkozó szabályok.
Egyébként azért tartom fontosnak a nem életszerű tiltások, korlátozások megszüntetését, mert az ilyen szabályokat a közlekedők túlnyomó többsége nem tartja be, és ez gyengíti a jogkövető magatartást, amire más, jó szabályoknál viszont szükség lenne.
Üdvözlettel:
Molnár Géza
Ügyszám: 0038/0007477/2013
Molnár Géza
[1][FOI #1211 email]
Tisztelt Molnár Géza Úr!
A Budapest, III. kerület, Farkastorki út Bécsi út felőli
szakaszára vonatkozó közérdekű adatigénylésével kapcsolatos ismételt
megkeresésére az alábbiak szerint tájékoztatjuk:
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 34. § (2) bekezdése
szerint a közút forgalmi rendjét – ha jogszabály másként nem rendelkezik –
a közút kezelője alakítja ki. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló
2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (4) bekezdése szerint a Fővárosi
Önkormányzat feladata többek között a főváros teljes területén a
forgalomtechnikai kezelői és üzemeltetői feladatok ellátása és a
forgalomszervezés. A Fővárosi Önkormányzat ezen feladatok ellátását a
Feladat-ellátásról és közszolgáltatásról szóló keretmegállapodás alapján
Társaságunknak adta át.
A fentiek alapján eljárva ismételten megvizsgáltuk a III. kerületi
Farkastorki út forgalmi rendjét. A Farkastorki út hegyvidéki gyűjtőút, így
az érvényes előírás szerint B.V. kategóriájú a tervezési besorolás
szerint, környezeti körülménye pedig C/D.
A vizsgálat alapján megállapítottuk, hogy az út emelkedése/esés meghaladja
az e-ÚT 03.01.11. Útügyi Műszaki Előírásban meghatározott 50 km/h
tervezési sebességhez tartozó maximális 12 %-os értéket, ezért továbbra is
indokoltnak tartjuk a 40 km/h-s sebességkorlátozás hatályban tartását. A
fent hivatkozott Útügyi Műszaki Előírás a Magyar Útügyi Társaság szellemi
terméke, jogvédett, így azt nem áll módunkban másolatban Önnek megküldeni,
de a Magyar Útügyi Társaságtól meg tudja vásárolni.
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 34. § (2) bekezdése
alapján a közlekedési hatóság kezdeményezheti – a közlekedés biztonságát
sértő, vagy veszélyeztető helyzet megszüntetése érdekében – a
forgalomszabályozás módosítását, vagy a közút kezelőjét a forgalmi rend
felülvizsgálatára kötelezheti.
Kérjük tájékoztatásunk szíves elfogadását.
Budapest, 2013. június 26.
Tisztelettel:
dr. Láng-Nemes Zsófia
Koordinációs és Ügyfélszolgálat
Levelezési szakterületi vezető
Molnár Géza hozzászólt ()
A kérdésemre érdemi választ kaptam, a vonatkozó szabályozás meghatározásával, ez eddig rendben is van.
Az eredeti probléma érdemi része (miszerint a szabályozás szerintem nem életszerű) ezzel persze nem oldódott meg, de ha a jelenlegi szabályozás ilyen, akkor egy jogalkalmazónak ahhoz kell alkalmazkodnia.
Ami váratlan volt a válaszban, az az, hogy a szabályokat összefoglaló "Útügyi Műszaki Előírás" valakinek a jogvédett szellemi terméke, és ezért csak úgy ismerhető meg, ha megvásárolom. Ez körülbelül ugyanaz a szint, amikor a BKV a buszmenetrendet a saját szellemi termékének tekinti, és megpróbálja engedélyhez kötni a benne levő adatok mások általi újraközlését.