Bírósági ítélettel elrendelt deszegregációs intézkedések eredménye
Tisztelt Emberi Erőforrások Minisztériuma!
Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.
A Fővárosi Ítélőtábla 2019. február 14-n kelt, 2. Pf. 21.145/2018/6/I. sz-mú, jogerős ítélete kötelezte az EMMI-t 13 szegregált általános iskola vonatkozásában arra, hogy utasítsa a fenntartót a jogsértés megszüntetéséhez szükséges deszegregációs intézkedési terv elkészítésére közoktatási esélyegyenlőségi szakértő bevonásával.
A deszegregációs tervek elkészültek.
Kérem szíves tájékoztatásukat a következőkről:
1. Az érintett iskolák közül a 2020/2021-es tanévtől mely iskolákban indult első osztály?
2. Az érintett iskolák közül melyek kerültek megszüntetésre vagy átszervezére, mikor?
3. Mely intézményekben szűnt meg és mikor a roma gyerekek jogellenes elkülönítése?
4. Az EMMI vizsgálta-e, hogy az elkészült deszegregációs tervek alkalmasak-e a jogsértése megszüntetésére? Ha igen, milyen megállapításra jutott?
5. Az EMMI vizsgálta-e, kért-e tájékoztatást arról, hogy a deszegregációra sor került-e, milyen eredménnyel? Mikor? Kérem csatolják az ügyben született tájékoztatást.
Adott-e a jogerős ítélet kihirdetése (2019. február 14.) óta az EMMI bármilyen utasítást az érintett intézmények fenntartóinak vagy a KLebelsberg Központnak az ítélet végrehajtásával kapcoslatos utasítást, ha igen mikor és milyen tartalommal?
Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó e-mail címére megküldeni.
Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérem, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.
Az Infotv. 29. § (3) és (5) bekezdése alapján adatigénylésem teljesítéséért költségtérítés kizárólag akkor állapítható meg, ha az adatigénylés teljesítése a közfeladatot ellátó szerv alaptevékenységének ellátásához szükséges munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével jár. Ilyen esetben az adatkezelő jogosult az adatigénylés teljesítésével összefüggő munkaerő-ráfordítás költségét költségtérítésként meghatározni. Kérem, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztasson arról, amennyiben a kért iratmásolatokra tekintettel költségtérítést állapítana meg. Ebben az esetben kérem, hogy a tájékoztatásban mellékeljen dokumentumlistát, dokumentumonként tüntesse fel az oldalszámot, az adatigénylés teljesítésével kapcsolatos munkaerő-ráfordítás mértékét és annak óradíját.
Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.
Felhívom szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő NAIH állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a személyazonosság ellenőrzésére sem.
Segítő együttműködését előre is köszönöm.
Kelt: 2020. október 1.
Üdvözlettel:
Kegye Adél
Iktatószám: II/11049-1/2020/ADATVED
kizárólag elektronikus úton kézbesítve
Kegye Adél
részére
[1][FOI #15793 email]
Tárgy: Közérdekű adatigénylés
Tisztelt Címzett!
Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló
2011. évi CXII. törvény 28. § (1) bekezdése alapján benyújtott közérdekű
adatigénylésére hivatkozással az alábbiakról tájékoztatom.
Közérdekű adatigénylés keretében az alábbi adatokat kérte megküldeni:
„A Fővárosi Ítélőtábla 2019. február 14-n kelt, 2. Pf. 21.145/2018/6/I.
sz-mú, jogerős ítélete kötelezte az EMMI-t 13 szegregált általános iskola
vonatkozásában arra, hogy utasítsa a fenntartót a jogsértés
megszüntetéséhez szükséges deszegregációs intézkedési terv elkészítésére
közoktatási esélyegyenlőségi szakértő bevonásával.
A deszegregációs tervek elkészültek.
Kérem szíves tájékoztatásukat a következőkről:
1. Az érintett iskolák közül a 2020/2021-es tanévtől mely iskolákban
indult első osztály?
2. Az érintett iskolák közül melyek kerültek megszüntetésre vagy
átszervezésre, mikor?
3. Mely intézményekben szűnt meg és mikor a roma gyerekek jogellenes
elkülönítése?
4. Az EMMI vizsgálta-e, hogy az elkészült deszegregációs tervek
alkalmasak-e a jogsértése megszüntetésére? Ha igen, milyen megállapításra
jutott?
5. Az EMMI vizsgálta-e, kért-e tájékoztatást arról, hogy a deszegregációra
sor került-e, milyen eredménnyel? Mikor? Kérem csatolják az ügyben
született tájékoztatást.
Adott-e a jogerős ítélet kihirdetése (2019. február 14.) óta az EMMI
bármilyen utasítást az érintett intézmények fenntartóinak vagy a
Klebelsberg Központnak az ítélet végrehajtásával kapcoslatos utasítást, ha
igen mikor és milyen tartalommal?”
1. Az érintett iskolák közül a következőkben indult első osztály:
Salgótarjáni Általános Iskola Arany János Tagiskola (OM 032169)
Szentesi Klauzál G. Általános Iskola (OM: 029629)
Budapest VII. Kerületi Baross Gábor Általános Iskola (OM 034911)
Erzsébetvárosi Kéttannyelvű Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános
Iskola és Szakgimnázium (OM 201491)
Budapest VIII. Kerületi Németh L. Általános Iskola (OM 034921)
Budapest XI. Kerületi József A. Általános Iskola (OM 034943)
Tatabányai Füzes u-i Általános Iskola (OM 201804)
Egri Balassi B. Ált. Isk. Móra F. Tagiskolája (OM 031462)
Hevesi Körzeti Ált. Isk. Hevesi J. Tagiskolája (OM 200991)
Ózdi Árpád Vezér Általános Iskola (OM 028899)
2. 2020-ban az Erzsébetvárosi Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános
Iskola és Szakgimnáziumban a felvehető maximális létszám 350-ről 432 főre
emelkedett, továbbá a szakgimnáziumi alapfeladatnál az integráltan
nevelhető-oktatható SNI fogyatékossági típusok elhagyásra kerültek.
2019-ben:
- a Budapest IX. Kerületi József Attila Általános Iskola és
Alapfokú Művészeti Iskola logopédiai osztállyal bővült,
- a Lakatos Menyhért Általános Iskola és Gimnáziumban pedig
bevezetésre került a Köznevelési Hídprogram.
3. A köznevelési rendszer egészében, így a perben érintett intézmények
esetében sincsen etnikum szerinti nyilvántartása a tanulóknak, így a „roma
gyerekek jogellenes elkülönítése” -re vonatkozóan sem vezethető
nyilvántartás. (Az esetek jelentős részében, bevett gyakorlat szokott
lenni a HH/HHH arányt alapul venni a tanulóknál, hogy a hátrányos
szociális helyzetben élő tanulók száma kimutatható legyen. Az érintett
intézmények esetében a KIR-STAT közhiteles adatbázisa tartalmazza ezeket
az adatokat.)
4-5. Az EMMI az ítéletben foglaltaknak megfelelően járt el. A Fővárosi
Ítélőtábla 2. Pf. 21.145/2018/6/I. sz. döntése alapján elkészült
deszegregációs terveket az EMMI köznevelési szakterülete áttekintette,
ennek során megállapította, hogy a tervekben megjelenik többek között a
deszegregációs gyakorlatok megismerésére irányuló törekvés, a
pedagógiai-szakmai támogatás igénybe vétele, a tankerületi
antiszegregációs munkacsoportok bevonása. Az ítélet végrehajtását, a
deszegregációs intézkedési tervek továbbfejlesztését emellett az
EFOP-3.5.1-16-2016-00001 „A tanulói lemorzsolódással veszélyeztetett
intézmények támogatása” elnevezésű, az Oktatási Hivatal által bonyolított
projekt (továbbiakban: Projekt) keretében elkészült, a köznevelési
esélyteremtés intézkedéseit megalapozó komplex helyzetelemzésekre
alapozottan lehetett megtenni. A Projekt a deszegrációs intézkedésekhez a
következő támogató szolgáltatásokat biztosította:
– útmutató a Tankerületi Központok Esélyegyenlőségi
Helyzetelemzésének (a továbbiakban: TEH) elkészítéséhez;
– módszertani támogatás Regionális Fenntartói Műhelyek keretében a
TEH elkészítéséhez;
– Budapesten az érintett FEH-ek számára Intézményfejlesztési
Multiplikációs Műhelysorozat (folyamatba ágyazott pedagógus-továbbképzés)
szervezése a FEH-ek vezetői számára, amelynek keretében a korai
iskolaelhagyás okainak és az oktatási szegregációval kapcsolatos
esélyegyenlőségi ismereteket szereznek;
– az Oktatási Hivatal Pedagógiai Oktatási Központ által kijelölt
szaktanácsadók részére a releváns sablonok, útmutatók átadása a FEH
jogszabályi, esélyegyenlőségi megfelelőségének vizsgálatához, különösen
FEH köznevelési intézményrendszerben elfoglalt helyzetéből fakadó
fejesztési célok meghatározásához.
Jogorvoslati tájékoztató
A közérdekű adat megismerésére vonatkozó igény elutasítása vagy a
teljesítésre nyitva álló (illetve a meghosszabbított) határidő
eredménytelen eltelte esetén, valamint – ha a költségtérítést nem fizette
meg – a másolat készítéséért megállapított költségtérítés összegének
felülvizsgálata érdekében a Fővárosi Törvényszéken (1363 Budapest, Pf. 16
- 1055 Budapest, Markó utca 27.) keresettel élhet.
A közérdekű adatok megismeréséhez fűződő jogok gyakorlásával kapcsolatos
jogsértés esetén a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz
(1055 Budapest, Falk Miksa utca 9-11.) is fordulhat.
A pert az igény elutasításának közlésétől, a határidő eredménytelen
elteltétől, illetve a költségtérítés megfizetésére vonatkozó határidő
lejártától számított harminc napon belül kell megindítani.
Ha az igény elutasítása, nem teljesítése vagy a másolat készítéséért
megállapított költségtérítés összege miatt a Nemzeti Adatvédelmi és
Információszabadság Hatóságnál bejelentést tesz, a pert a bejelentés
érdemi vizsgálatának elutasításáról, a vizsgálat megszüntetéséről vagy
lezárásáról, továbbá az adatkezelő jogsérelem orvoslására, illetve annak
közvetlen veszélye megszüntetésére történő felszólítása eredményéről szóló
értesítés kézhezvételét követő harminc napon belül lehet megindítani.
Kérem tájékoztatásom szíves tudomásulvételét.
Budapest, 2020. október 20.
Üdvözlettel:
Emberi Erőforrások Minisztériuma
--------------------------------------------------------------------------