Az állami hirdetések elosztásának a tömegtájékoztatás szabadságáról szóló európai rendelet szerinti kritériumai

Most a(z) Nemzeti Kommunikációs Hivatal válaszára várunk, normális esetben nem később, mint (részletek).

Mérték Médiaelemző Műhely

Tisztelt Nemzeti Kommunikációs Hivatal!

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.

Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre

azokat az adatokat, legyenek azok dokumentumok, szerződései feltételek, tájékoztatók vagy egyéb formában készült adatok,

amelyek bizonyítják, hogy

a közbeszerzési eljárásokban; az NKOH-val bármilyen módon állami hirdetések elhelyezésével kapcsolatban lévő szerződő felek szerződéseiben - ide értve a keretszerződéseket is -; az állami hirdetések elosztásának stratégiájával, elveivel, koncepciójával kapcsolatos stratégiai, szakpolitikai és egyéb szakmai dokumentumokban - vonatkozzanak azok akár az NKOH saját működésére, akár az NKOH és szerződőtt partnerei közötti jogviszonyokra -

az NKOH biztosítja, hogy az állami hirdetések elosztásának a tömegtájékoztatás szabadságáról szóló európai rendelet szerinti kritériumai érvényesülnek.

A tömegtájékoztatás szabadságáról szóló európai rendelet (2024/1083) 25. cikkének (1) bekezdése a következő kötelezettséget fogalmazza meg minden tagállam minden érintett állami szerve részére:

A közigazgatási szervek vagy szervezetek által a médiaszolgáltatóknak vagy online platformokat üzemeltető szolgáltatóknak állami hirdetésekhez vagy a médiaszolgáltatókkal vagy online platformokat üzemeltető szolgáltatókkal kötött, árubeszerzésre vagy szolgáltatásnyújtásra irányuló szerződésekhez – közvetlenül vagy közvetve – nyújtott közfinanszírozást, vagy bármely egyéb ellenszolgáltatást vagy előnyt átlátható, objektív, arányos és megkülönböztetésmentes – elektronikus úton, felhasználóbarát módon előzetesen nyilvánosan elérhetővé tett – kritériumokkal összhangban, nyílt, arányos és megkülönböztetésmentes eljárások útján kell odaítélni. A tagállamok törekednek annak biztosítására, hogy az állami hirdetésekhez nyújtott teljes éves közkiadásokat a piacon képviselt médiaszolgáltatók széles köre között osszák el, figyelembe véve az érintett médiapiacok nemzeti és helyi sajátosságait.

Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó e-mail címére megküldeni. Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérem, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.

Mivel adatigénylésemben elektronikus másolatban és elektronikus úton kérem az adatok kiadását, ezért az adatigénylés teljesítéséért az Infotv. 29. § (3)-(5) bekezdései alapján költségtérítés megállapítására nincs mód. Ha az adatok kiadása a kért módon lehetetlen volna, és iratmásolatok adathordozókra másolásához és kézbesítéséhez kapcsolódóan a hivatkozott törvényi rendelkezések alkalmazásával mégis költségtérítést állapítanának meg, úgy kérem, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztasson erről. Ebben az esetben azt is kérem, hogy a tájékoztatásban tételesen jelölje meg a költségtérítés számítása során figyelembe vett költségtényezőket.

Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.

Felhívom szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő NAIH állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a személyazonosság ellenőrzésére sem.

Segítő együttműködését előre is köszönöm.

Kelt: 2025. szeptember 23.

Üdvözlettel:

Dr. Urbán Ágnes
Mérték Médiaelemző Műhely