Az állami hirdetések elosztásának a tömegtájékoztatás szabadságáról szóló európai rendelet szerinti kritériumai
Tisztelt Nemzeti Kommunikációs Hivatal!
Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.
Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre
azokat az adatokat, legyenek azok dokumentumok, szerződései feltételek, tájékoztatók vagy egyéb formában készült adatok,
amelyek bizonyítják, hogy
a közbeszerzési eljárásokban; az NKOH-val bármilyen módon állami hirdetések elhelyezésével kapcsolatban lévő szerződő felek szerződéseiben - ide értve a keretszerződéseket is -; az állami hirdetések elosztásának stratégiájával, elveivel, koncepciójával kapcsolatos stratégiai, szakpolitikai és egyéb szakmai dokumentumokban - vonatkozzanak azok akár az NKOH saját működésére, akár az NKOH és szerződőtt partnerei közötti jogviszonyokra -
az NKOH biztosítja, hogy az állami hirdetések elosztásának a tömegtájékoztatás szabadságáról szóló európai rendelet szerinti kritériumai érvényesülnek.
A tömegtájékoztatás szabadságáról szóló európai rendelet (2024/1083) 25. cikkének (1) bekezdése a következő kötelezettséget fogalmazza meg minden tagállam minden érintett állami szerve részére:
A közigazgatási szervek vagy szervezetek által a médiaszolgáltatóknak vagy online platformokat üzemeltető szolgáltatóknak állami hirdetésekhez vagy a médiaszolgáltatókkal vagy online platformokat üzemeltető szolgáltatókkal kötött, árubeszerzésre vagy szolgáltatásnyújtásra irányuló szerződésekhez – közvetlenül vagy közvetve – nyújtott közfinanszírozást, vagy bármely egyéb ellenszolgáltatást vagy előnyt átlátható, objektív, arányos és megkülönböztetésmentes – elektronikus úton, felhasználóbarát módon előzetesen nyilvánosan elérhetővé tett – kritériumokkal összhangban, nyílt, arányos és megkülönböztetésmentes eljárások útján kell odaítélni. A tagállamok törekednek annak biztosítására, hogy az állami hirdetésekhez nyújtott teljes éves közkiadásokat a piacon képviselt médiaszolgáltatók széles köre között osszák el, figyelembe véve az érintett médiapiacok nemzeti és helyi sajátosságait.
Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó e-mail címére megküldeni. Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérem, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.
Mivel adatigénylésemben elektronikus másolatban és elektronikus úton kérem az adatok kiadását, ezért az adatigénylés teljesítéséért az Infotv. 29. § (3)-(5) bekezdései alapján költségtérítés megállapítására nincs mód. Ha az adatok kiadása a kért módon lehetetlen volna, és iratmásolatok adathordozókra másolásához és kézbesítéséhez kapcsolódóan a hivatkozott törvényi rendelkezések alkalmazásával mégis költségtérítést állapítanának meg, úgy kérem, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztasson erről. Ebben az esetben azt is kérem, hogy a tájékoztatásban tételesen jelölje meg a költségtérítés számítása során figyelembe vett költségtényezőket.
Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.
Felhívom szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő NAIH állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a személyazonosság ellenőrzésére sem.
Segítő együttműködését előre is köszönöm.
Kelt: 2025. szeptember 23.
Üdvözlettel:
Dr. Urbán Ágnes
Mérték Médiaelemző Műhely
Tisztelt Adatigénylő!
A Nemzeti Kommunikációs Hivatalhoz (a továbbiakban: Hivatal) érkezett
közérdekű adatigénylésre az alábbi választ adjuk.
A Hivatal központi beszerzői szerepköréből adódóan nem vesz részt az
egyedi kommunikációs feladatok, így hirdetési kampányok megvalósításában
sem. Mindazonáltal felhívjuk figyelmét, hogy a politikai
reklámtevékenységre vonatkozó uniós rendelet generálta értelmezési
nehézségek eredményeként a közösségi média szolgáltatók nem, illetve
nagyon korlátozottan fogadnak be közéleti hirdetéseket a jövőben, ekként a
bizonytalan jogi helyzetben az ilyen platformokon való hirdetések
visszaszorulása prognosztizálható.
A közérdekű adat megismerésére vonatkozó igény elutasítása vagy a
teljesítésre nyitva álló (illetve a meghosszabbított) határidő
eredménytelen eltelte esetén, valamint – ha a költségtérítést nem fizette
meg – a másolat készítéséért megállapított költségtérítés összegének
felülvizsgálata érdekében a Fővárosi Törvényszéken (1363 Budapest, Pf. 16
- 1055 Budapest, Markó utca 27.) keresettel élhet.
A közérdekű adatok megismeréséhez fűződő jogok gyakorlásával kapcsolatos
jogsértés esetén a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz
(1055 Budapest, Falk Miksa utca 9-11.) is fordulhat.
A pert az igény elutasításának közlésétől, a határidő eredménytelen
elteltétől, illetve a költségtérítés megfizetésére vonatkozó határidő
lejártától számított harminc napon belül kell megindítani. Ha az igény
elutasítása, nem teljesítése vagy a másolat készítéséért megállapított
költségtérítés összege miatt a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság
Hatóságnál bejelentést tesz, a pert a bejelentés érdemi vizsgálatának
elutasításáról, a vizsgálat megszüntetéséről vagy lezárásáról, továbbá az
adatkezelő jogsérelem orvoslására, illetve annak közvetlen veszélye
megszüntetésére történő felszólítása eredményéről szóló értesítés
kézhezvételét követő harminc napon belül lehet megindítani.
Üdvözlettel,
Nemzeti Kommunikációs Hivatal
