A Fővárosi Ítélőtábla Közigazgatási Kollégiumának felállításával kapcsolatos adatkérés

Az igénylés részben sikeres volt.

Magyar Helsinki Bizottság

Tisztelt Országos Bírósági Hivatal!

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.

Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre az alábbiakban sorszámokkal ellátott kérdésekre adott válaszokat.

I. A KÖZIGAZGATÁSI ÍTÉLŐTÁBLA FELÁLLÍTÁSÁRA IRÁNYULÓ JOGALKOTÁSI FOLYAMATOT ÉRINTŐ KÉRDÉSEK

Az egyes büntetőjogi tárgyú és ehhez kapcsolódóan egyéb törvények módosításáról szóló 2021. évi CXXXIV. törvény (a továbbiakban: Salátatörvény) javaslatát 2021. november 2-án terjesztette elő Varga Judit Igazságügyi Miniszter asszony. A tervezet vitája 2021. november 10-én kezdődött meg az Országgyűlésben. Az eredetileg beterjesztett törvényjavaslat (https://www.parlament.hu/irom41/17438/17...) nem tartalmazott semmilyen, a bíróságok szervezetrendszerét érintő módosítást.

A Kúria 2021. december 2-án közzétett sajtóközleménye [https://www.kuria-birosag.hu/hu/sajto/ku... szerint a Kúria elnöke az alábbiakról tájékoztatta az Országgyűlést: “Az ügyterhelés az ítélőtáblák felállítása előtti szintre emelkedett. Ezért - önálló jogalkotási kezdeményezési hatáskör hiányában - jelezte a Kúria, hogy indokolt a másodfokú közigazgatási hatáskörbe tartozó ügyek nagyobb részének átcsoportosítása az ítélőtáblákra. A Kúria elnöke kérte a beszámoló vitájának Igazságügyi Bizottság előtti szakaszában, hogy ha a Kormány lát erre lehetőséget, akkor segítse a folyamatot. A kezdeményezést az Országos Bírósági Hivatal elnöke a Kúria Teljes Ülésén támogatásáról biztosította, és a Kúria véleményezésre megkapta azt a tervezetet, amelyet az Igazságügyi Minisztérium készített a Törvényalkotási Bizottság számára.”

2021. december 9-én (vagyis 5 nappal a törvényjavaslattal kapcsolatos zárószavazást megelőzően) a Törvényalkotási bizottság kormánypárti tagjai egy összegző módosító javaslatot terjesztettek be (https://www.parlament.hu/irom41/17438/17...), amely a bírósági szervezetrendszer felépítését is jelentősen módosította, felállítva többek között a Fővárosi Ítélőtábla Közigazgatási Kollégiumát, amely a módosító javaslatok értelmében 2022. március 1-jétől közigazgatási perekben kizárólagos illetékességgel, (azaz mind a nyolc közigazgatási törvényszék által hozott fellebbezhető végzések és az ítéletek tekintetében) fellebbviteli bíróságként jár el.

Az összegző módosító javaslat több rendelkezése is tartalmazott a bírósági szervezetrendszer módosítására irányuló javaslatot, különösen
(i) a 37. módosítópont, amely a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló 2011. évi CLXI. törvény (Bszi.) 22. § (4) bekezdésének módosítására irányult;
(ii) a 41. módosítópont, amely a Bszi. 76. § (5) bekezdés e) pontjának módosítására irányult;
(iii) a 42. módosítópont, amely a Bszi. 154. § (4a) bekezdésének módosítására irányult;
(iv) a 43. módosítópont, amely a Bszi. új 197/E. § beiktatására irányult és amelyet a 45. módosítópont sarkalatosnak minősített;
(v) a 46. módosítópont, amely a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 2011. évi CLXII. törvény (Bjt.) 30. § (1) bekezdésének módosítására irányult, valamint
(vi) a 47. módosítópont, amely a Bjt. 232/U. § beiktatására irányult és amelyet a 48. módosítópont sarkalatosnak minősített;
(vii) az 58. módosítópont, amely a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 7. § (2) bekezdésének módosítására irányult.

Az összegző módosító javaslatot a Törvényalkotási bizottság 2021. december 9-i ülésén tárgyalta. A törvényt az Országgyűlés 2021. december 14-én fogadta el, 2021. december 17-én hirdették ki. 2022. január 1-jén hatályba lépett.

A Bszi. 76. § (1) bekezdésének e) és f) pontja szerint “[a]z OBH elnöke általános központi igazgatási feladatkörében eljárva [...]
e) a bíróságok véleményét az OBH-n keresztül beszerezve és összegezve, véleményezi - az önkormányzati rendeleteket kivéve - a bíróságokat érintő jogszabályok tervezetét; és
f) meghívottként részt vesz az Országgyűlés bizottságainak ülésén a bíróságokat közvetlenül érintő jogszabályokra vonatkozó napirendi pont megtárgyalásakor.”

A fentiekkel kapcsolatban az alábbi kérdésekkel fordulunk az Országos Bírói Hivatal elnökéhez:

I.1. kérdés: Értesült-e a törvény elfogadása előtt az OBH elnöke, és ha igen, mikor és milyen forrásból az egyes büntetőjogi tárgyú és ehhez kapcsolódóan egyéb törvények módosításáról szóló 2021. évi CXXXIV. törvény (Salátatörvény) alapjául szolgáló törvényjavaslatnak a bírósági szervezetrendszert érintő javaslatairól, különösen az összegző módosító javaslat fent felsorolt módosítópontjairól?

I.2. kérdés: Megpróbálta-e beszerezni a bíróságok véleményét a készülő jogszabálymódosításról? Ha igen, mely bíróságok véleményét szerezte be a készülő jogszabálymódosítással kapcsolatban?

I.3. kérdés: Véleményezte-e a Salátatörvény 2021. december 9-i összegző módosításokkal ellátott javaslatát? Ha a kérdésre a válasz igenlő, kérjük, bocsássa rendelkezésre az elkészült véleményt. Ha a kérdésre a válasz nemleges, kérjük, adjon tájékoztatást arról, hogy miért mellőzte a javaslat véleményezését.

I.4. kérdés: Eljuttatta-e a bírósági szervezetrendszert (is) érintő javaslatot az Országos Bírói Tanácsnak (OBT) véleményezésre? Ha kérdésre a válasz igenlő, kérjük, adjon tájékoztatást arról, hogy mikor és milyen úton tájékoztatta az OBT-t a javaslatról? Ha a kérdésre adott válasz nemleges, kérjük, adjon tájékoztatást arról, hogy miért nem ismertette az OBT-vel az összegző módosító javaslatot?

II. A KÖZIGAZGATÁSI ÍTÉLŐTÁBLA FELÁLLÍTÁSÁVAL KAPCSOLATOS OBH ELNÖKI DÖNTÉSEK

A 2022. január 1-jén hatályba lépett Salátatörvény 80. §-a a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 2011. évi CLXII. törvényt (Bjt.) egy új 232/U. §-sal egészítette ki. A Bjt. 232/U. § (1) bekezdése szerint “(1) Az OBH elnöke 2022. január 1. napját követően megállapítja az ítélőtáblán szükséges közigazgatási bírói létszámot és pályázatot írhat ki a közigazgatási ügyszakos bírói álláshelyek betöltésére, amely az egyes büntetőjogi tárgyú és ehhez kapcsolódóan egyéb törvények módosításáról szóló 2021. évi CXXXIV. törvény hatálybalépését követő első alkalommal nem lehet későbbi, mint 2022. január 15. napja. A pályázatokat a pályázati felhívásban foglalt határidőig az ítélőtábla elnökéhez kell benyújtani.”

A fentiekkel kapcsolatban az alábbi kérdésekkel fordulunk az Országos Bírói Hivatal elnökéhez:

[A bírói létszám megállapítása]

II.1. kérdés: Az OBH elnöke 4.SZ/2022. (I. 14.) OBHE határozatában a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 2011. évi CLXII. törvény 232/U. § (1) bekezdése alapján a Fővárosi Ítélőtábla közigazgatási bírói létszámát 2022. március 1-jei hatállyal 18 főben állapította meg (1 fő kollégiumvezető, 5 fő tanácselnök, 12 fő ítélőtáblai bíró). Milyen szempontok indokolták a Fővárosi Ítélőtábla közigazgatási kollégiuma bírói létszámának megállapítását? Milyen tényezőket vett figyelemben az OBH elnöke a döntés meghozatala során?

II.2. kérdés: Az OBH elnöke 5.SZ./2022. (I.14.) OBHE határozatában a Fővárosi Ítélőtáblán 2022. március 1-jei hatállyal mindössze 4 új álláshelyet rendszeresített (1 kollégiumvezetői, 1 tanácselnöki továbbá két ítélőtáblai bírói álláshelyet). Milyen tényezőket vett figyelembe az OBH elnöke a Fővárosi Ítélőtábla létszámának meghatározása során, különös tekintettel arra, hogy 4.SZ./2022. (I.14.) OBHE határozatban megállapított közigazgatási bírói létszám (18 fő) pozitív irányban jelentősen eltér az 5.SZ./2022. (I.14.) OBHE határozatban rendszeresített álláshelyek számától (4 fő)? Új álláshelyek hiányában hogyan kívánja feltölteni az OBH elnöke a 18 fős ítélőtáblai közigazgatási bírói létszámot?

[A közigazgatási álláshelyek feltöltése]

II.3. kérdés: A www.birosag.hu oldalon elérhető információk szerint az OBH elnöke a Bjt. 232/U. § (1) bekezdése által előírt határidőben (2022. január 15. napjáig) egyetlen pályázatot sem írt ki a Fővárosi Ítélőtábla Közigazgatási Kollégiumába közigazgatási ügyszakos bírói álláshelyek betöltésére. Mi indokolta a törvényben előírt határidő elmulasztását?

II.4. kérdés: A www.birosag.hu oldalon elérhető információk szerint az OBH elnöke a Fővárosi Ítélőtábla Közigazgatási Kollégiuma működésének megkezdéséig csupán egyetlen pályázatot írt ki (a 18.E/2022. (II.1.) OBHE határozattal 2022. március 10-i beadási határidővel meghirdette a Fővárosi Ítélőtábla Közigazgatási Kollégiumának kollégiumvezetői állását). Mi indokolja, hogy a kollégiumvezetői pozíciót leszámítva egyetlen ítélőtáblai közigazgatási bírói álláshelyre sem írt ki pályázatot?

II.5. kérdés: A www.birosag.hu oldalon elérhető információk szerint az OBH elnöke az 54.E/2022. (II. 17.) OBHE határozatával 2022. március 1-jei hatállyal “az ügyteher egyenletes elosztásának biztosítása érdekében” három bírót rendelt ki a Fővárosi Ítélőtáblára: dr. Robotka Imrét, a Fővárosi Törvényszék csoportvezető bíráját, eredeti ítélkezési tevékenysége részbeni megtartása mellett, dr. Németh Andreát, a Fővárosi Törvényszék tanácselnökét és dr. Kincsesné dr. Szalai Kornéliát a Fővárosi Törvényszék bíráját, eredeti ítélkezési tevékenységük megtartása nélkül 2022. március 1. napjától 2022. december 31. napjáig tartó határozott időre. A Fővárosi Ítélőtábla 2022. március 1-jétől hatályos (2022. március 10-én elfogadott és közzétett) ügyelosztási rendje (https://fovarosiitelotabla.birosag.hu/si...) szerint mindhárom kirendelt bíró a Fővárosi Ítélőtábla Közigazgatási Kollégiumában ítélkezik és mindhárman tagjai a közigazgatási kollégium mindkét tanácsának.

II.5/a. kérdés: Mi indokolta a kirendelés intézményének alkalmazását, figyelemmel arra, hogy az 54.E/2022 (II.17.) OBHE határozat szerinti kirendelés törvényes indoka az ügyteher egyenletes elosztásának biztosítása, ugyanakkor a kirendelt bírák nem egy tartósan távol lévő bírót helyettesítenek vagy időszakosan megnövekedett ügyteher feldolgozásában vesznek részt, hanem az újonnan felállított közigazgatási kollégium tagjaiként ítélkeznek?

II.5/b. kérdés: Milyen szempontok alapján választotta ki az OBH elnöke a kirendelt bírókat?

II.5/c. kérdés: Milyen intézkedések biztosítják az összeférhetetlenségi helyzetek elkerülését, figyelemmel arra is, hogy valamennyi bíró megtartotta eredeti beosztását a Fővárosi Törvényszéken, és egyikük még eredeti ítélkezési tevékenységét is megtartotta (ugyanakkor mindkét tanácsnak tagja)?

[Áthelyezések]

A Bjt. 2022. január 1-jétől hatályos 232/U. § (2) bekezdése szerint: “A bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló 2011. évi CLXI. törvény 191. § (7) bekezdése és e törvény 232/A. §-a személyi hatálya alá tartozó volt ítélőtáblai bíró, aki legalább kétéves legfelsőbb bírósági, kúriai vagy ítélőtáblai ítélkező bírói gyakorlattal rendelkezik, az OBH elnökéhez intézett nyilatkozatban kérheti közigazgatási ügyben eljáró ítélőtáblára való áthelyezését. A nyilatkozatot - a szolgálati út betartásával - úgy kell megtenni, hogy az legkésőbb 2022. január 10. napjáig az OBH elnökéhez megérkezzen.” A (3) bekezdés szerint “Ha a nyilatkozatot tevő bíró megfelel a (2) bekezdésben foglalt feltételeknek, az OBH elnöke áthelyezi a közigazgatási ügyben eljáró ítélőtáblára.”

A Bjt. fenti rendelkezését beiktató jogszabály 2021. december 17-én hirdették ki. A december végi munkaszüneti napokat és hétvégi napokat figyelembe véve a kihirdetés napjától a törvényben előírt, nyilatkozattételre nyitva álló jogvesztő határidő lejártáig mindössze 14 munkanap állt rendelkezésre; a bírák jogviszonya szempontjából irányadó téli ítélkezési szünetet is figyelembe véve pedig (amely 2021. december 24-2022. január 1-jéig tartott), mindössze 8 munkanap állt rendelkezésre, hogy az érintett bírák eljuttassák jognyilatkozataikat az OBH elnökéhez. A 11.E/2022. (I. 24.) OBHE határozat tanúsága szerint mindössze két bíró áthelyezésére került sor a Bjt. 232/U. § alapján [dr. Rácz Krisztina Fővárosi Törvényszékre beosztott ítélőtáblai bíró, a Fővárosi Törvényszék Közigazgatási Kollégiumának vezetőe, és dr. Szőke Mária Fővárosi Törvényszékre beosztott ítélőtáblai bíró, a Fővárosi Törvényszék Közigazgatási Kollégiumának vezető-helyettese kérte az áthelyezését].

II.6. kérdés: 2022. január 1. napján hány bírói szolgálati jogviszonyban álló bíró tartozott a 232/U. § (2) bekezdésének hatálya alá, aki élhetett volna a nyilatkozattétel és az automatikus áthelyezés lehetőségével?

II.7. kérdés: Az OBH elnöke tájékoztatta-e a bírákat valamilyen formában a 232/U. § (2) bekezdése szerinti jognyilatkozat megtételének lehetőségéről? Ha a kérdésre a válasz igenlő, mikor és milyen formában tájékoztatta a bírákat a jogállásukat érintő lehetőségről? Ha a kérdésre a válasz nemleges, mi indokolta a tájékoztatás elmaradását?

Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó e-mail címére valamint a [email address] e-mail címre megküldeni.
Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérem, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.

Az Infotv. 29. § (3) és (5) bekezdése alapján adatigénylésem teljesítéséért költségtérítés kizárólag akkor állapítható meg, ha az adatigénylés teljesítése a közfeladatot ellátó szerv alaptevékenységének ellátásához szükséges munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével jár. Ilyen esetben az adatkezelő jogosult az adatigénylés teljesítésével összefüggő munkaerő-ráfordítás költségét költségtérítésként meghatározni. Kérem, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztasson arról, amennyiben a kért iratmásolatokra tekintettel költségtérítést állapítana meg. Ebben az esetben kérem, hogy a tájékoztatásban mellékeljen dokumentumlistát, dokumentumonként tüntesse fel az oldalszámot, az adatigénylés teljesítésével kapcsolatos munkaerő-ráfordítás mértékét és annak óradíját.

Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.

Felhívom szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő NAIH állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a személyazonosság ellenőrzésére sem.

Segítő együttműködését előre is köszönöm.

Kelt: 2022. május 2.

Üdvözlettel:

Magyar Helsinki Bizottság

GDPR, Országos Bírósági Hivatal

1 Melléklet