Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Zöldpolitika az I. kerületben, közösségi költségvetés'.


 
 
 
 
A fővárosi közösségi költségvetésről szóló kérdőív értékelése (2023) 
 
A mintáról 
487-en töltötték ki a kérdőívet. A kitöltők 93%-a Budapesten él, 7%-a itt dolgozik vagy tanul. 
A kitöltők többsége 65 év feletti, de a 45-54 és a 35-44 éves korosztályból is jelentős volt a kitöltők 
száma. 
 
Az összes kerületből voltak kitöltők, de a legtöbben a 2. 3. 11. 13. és 14. kerületben élnek. 
A válaszadók között egyaránt voltak, akik az első (36%), második (36%) vagy harmadik (28%) ciklusban 
kezdték követni a közösségi költségvetést.  
A kitöltők nagy része (több, mint 90%-a) a közösségi költségvetés hírlevél feliratkozói közül kerültek ki, 
de a Városháza Facebook-posztja is hozott kitöltőket. 
Az  eredmények  értékelésénél  fontos  figyelembe  venni,  hogy  a  kitöltők  a  közösségi  költségvetés 
legaktívabb követői közül kerültek ki, illetve, hogy a kutatás nem reprezentatív sem demográfiai, sem a 
közösségi  költségvetéshez  fűződő  attitűdök  szempontjából,  viszont  úgy  gondoljuk,  így  is  hasznos 
információkkal szolgál. 
 
A közösségi költségvetés megítélése 
A kitöltők 96%-a fontosnak tartja a közösségi költségvetést, 52% annyira, hogy szívesen venné, ha több 
forrásról dönthetnének így a budapestiek. 
A megkérdezettek több, mint 80%-a értett egyet az alábbi állításokkal: 

A közösség költségvetés hozzájárul a közpénzek hatékony elköltéséhez. 

A közösségi költségvetés növeli a bizalmat a városvezetés iránt. 

A közösségi költségvetés hozzájárul a demokratikus folyamatok erősödéséhez. 

A lakosság bevonásával jó döntések születnek, az emberek tudják, mire van valójában szüksége 
a városnak. 
 
11 
 
 


 
 
 
 
Emellett  a  kitöltők  21%-a  úgy  gondolja,  hogy  jelenleg  a  budapestiek  nem  érzik  sajátjuknak  közös 
tereinket és ügyeinknek. 
 
Szabályok és a szavazás felépítése 
Az ötletek száma: 
Az ötletek számával a válaszadók 70% elégedett volt, a többi kitöltő között pedig megoszlott a vélemény 
arról, hogy túl sok (20%) vagy túl kevés (10%) volt az idei ötletszám a szavazólapon. 
 
Pár kitöltő azonban jelezte, hogy nehézséget jelentett neki a sok ötlet átnézése. 
“A kategórián belül, rákattintottam és sok téma volt itt elvesztem !!!” 
 
Szabályok és szavazási folyamat: 
A kitöltők döntő többsége egyetértett azzal, hogy érthetőek a közösségi költségvetés szabályai (94%), 
illetve követhető a szavazás folyamata (93%). 
 
12 
 
 


 
 
 
 
 
A szabadszavas válaszok között felmerültek a szabályokkal kapcsolatban gondolatok is. Sokan írták, hogy 
szívesen szavaznának egy kategórián belül több ötletre is, illetve sokak számára nem volt egyértelmű, 
hogy csak egyet adhatnak le.  
“Egyetértek azzal, hogy ne legyen korlátlan szavazási lehetőségem, de miért ne lehetne, hogy 
egy kategóriában két ötletet támogatok, egy másikban meg egyet sem?” 

 
Emellett  az  is  sok  embernél  felmerült,  hogy  a  minimum  szavazat  küszöb  nem  volt  érthető  vagy 
félreértést eredményezett. Néhány válaszadó azonban támogatta ezt a szabályt azért, hogy csak olyan 
projektek valósuljanak meg, amelyekre sok szavazat érkezik. 
Többen jelezték azt is, hogy a kategóriák nem voltak egyértelműek, átfedték egymást, illetve, hogy nem 
volt világos a költségkeretek megoszlása. 
“az nem volt egyértelmű (a szabály tüzetesebb tanulmányozása nélkül), hogy pontosan hány 
ötlet “nyerhet” kategóriánként.” 

“Néha összemosódnak a kategóriák. Talán a szolidáris város részben zöld ügyek is voltak.” 
 
Szavazatszámok megjelenítése: 
A  2022/24-ciklust  lezáró  szavazás  alatt  az  online  felületen  végig  láthatóak  voltak  az  addigi 
szavazatszámok, ami a válaszadók 71% számára izgalmasabbá tette a folyamatot. 
 
13 
 
 


 
 
 
 
 
A szavazatszámok megjelenítésének befolyásoló hatásáról nagyjából fele-fele arányban oszlott meg a 
vélemény. Az eredetileg választott, szimpatikusabb ötlet helyett 245 szavazott másra figyelembe véve, 
ha túl sok vagy túl kevés szavazatszám szerepelt egy adott ötlet mellett. Csupán 3 kitöltővel kevesebb 
mondta azt, hogy nem befolyásolta szavazatát a szavazatszám megjelenítése. 
A szabadszavas részeknél is felmerültek mindkét oldal mellett érvek: 
“Szavazatszámok megjelenítése szerintem az utolsó szakaszban szinte feleslegessé tette a 
szavazást, mert már szinte minden eldőlt.” 

“Nagyon jó, hogy lehet látni a szavazatszámokat. Így biztosítható, hogy nem csalják el az 
eredményt, és mutatja az ötletek lakossági igényét. Az infláció miatt egyre kevesebbet ér az 1 
milliárdos keret. Túl sok a régi dolgokra vonatkozó szöveg a honlapon a leírásoknál. Nem látni 
eléggé a megvalósult eredményeket.” 

 
Az ötletek és kategóriák 
Költségek figyelembevétele: 
A kutatásból megtudtuk, hogy a kitöltők 48%-a veszi figyelembe az ötletek költségét a szavazásnál. 
 
14 
 
 



 
 
 
 
 
Helyi ötletek: 
Az  adatokból  kiderült,  hogy  a  válaszadók  66%-ának  fontosabb  egy  ötlet  ügye,  mint  a  megvalósulás 
helyszíne. Ennek ellenére 91%-uk nyilatkozta azt, hogy szívesebben szavaz egy ötletre, ha látja, hogy az 
hol fog megvalósulni. 
Emellett a válaszadók 9%-át nem befolyásolta a szavazáskor a konkrét helyszín ismerete és 34% számára 
a helyszín fontosabb, mint az ügy, amit az ötlet képvisel. 
 
A  kérdőív  eredményei  azt  mutatják,  hogy  mind  a  nagy  forgalmú,  mind  a  kis  közösségeket  érintő 
helyszínek  megjelenítése  fontos  az  ötletek  között.  A  válaszadók  73%-a  szerint  a  fővárosi  közösségi 
költségvetés  forrásából  elsősorban  Budapest  nagy  forgalmú,  sokak  által  használt  helyszíneire 
valósuljanak meg projektek, viszont még ennél is többen (84%) gondolják úgy, hogy kisebb közösségek 
érdekeit érintő, konkrét helyszínekre szóló ötletekre is legyen lehetőség szavazni. Emellett a kitöltők 
26%-a  szerint  ne  nagy  forgalmú  helyeken  legyenek  projektek,  15%-a  pedig  kis  jelentőségű  helyi 
ötleteket nem szerepeltetne a szavazólapon. 
 
15 
 
 


 
 
 
 
 
 
A  szabadszavas  válaszok  között  többen  megjegyezték,  hogy  fontosak  a  helyi  ötletek,  valamint 
sérelmezték, hogy volt olyan kerület, ahol egy sem került szavazólapra, illetve, hogy a külvárosi, ötletek 
hátrányból indulnak. Páran felvetették, hogy jó lenne, ha  kerületenként  elkülönülnének  az ötletek a 
fővárosi ügyektől. 
“A fővárosi közösségi költségvetés forrásából Budapest kisebb közösségeit érintő helyszíneken 
nehezebben valósulnak meg projektek, mivel kategóriájukban van olyan lehetőség is, ami a 
népsűrűség miatt biztosabb befutó (példa Dél-Pest vs. belváros). Volt égető ötlet, aminek így 
esélye sem volt (példa Pestszentimre összekötése Kispesttel kerékpáros közlekedés lehetővé 
tételével).” 

“Külön kellene választani a nagyobb ktg vetésű, több embert érintő, népszerűbb projekteket, a 
kisebb, helyi jelentőségű ügyektől. Nagyon fontos lenne, h mini-ötletek is 
megvalósulhassanak. Vagy pl. egyik félévben mini ötletek, köv. félévben a nagy ötletek, hogy 
mindig legyen egy kis buzz” 

 
Honlap 
A  kitöltők  93%-a  mondta  azt,  hogy  érthető  volt  számára  a  szavazás  folyamata  (ld.  feljebb).  A 
szabadszavas részeknél azonban többen jelezték, hogy nehezen követhető volt számukra a szavazási 
folyamat,  valamint  technikai  problémákba  ütköztek.  Többen  voltak,  akiknek  gondjuk  akadt  a 
belépéssel,  így  nem  is  tudtak  szavazni,  és  sokan  szóvá  tették,  hogy  a  véletlenszerű  rendezés  nem 
működött, ami megnehezítette, hogy az összes ötletet végignézzék.  
“Nem sikerült szavaznom, hiába kértem új jelszót, mégse engedett tovább a rendszer. Nem 
tudom, hogyan tudnék visszakerülni.” 

 
16 
 
 


 
 
 
 
“A weboldal elég hülyén viselkedett néha, pl akkor is más-más sorrendben jelenítette meg az 
ötleteket, amikor csak visszalapoztam a második oldalról az elsőre. Szóval nem vagyok róla 
meggyőződve, hogy biztosan láttam minden ötletet. (…)” 

Felmerült  továbbá  igényként,  hogy  a  helyi  ötletekhez  legyen  térképes  nézet,  lehessen  szavazatot 
módosítani,  a  profilon  látható  legyen  akár  évekre  visszamenőleg  a  leadott  szavazat,  valamint  ne 
küldjünk emlékeztető e-maileket, azoknak, akik már szavaztak. 
“Interaktív térkép jelölhetné, mi hol valósulna meg, melyik ötlet hová helyezhető.” 
 
Kommunikáció 
Kitöltőink  beszámolója  alapján  az  alábbi  kommunikációs  platformokon  találkoztak  a  legtöbben  a 
közösségi  költségvetéssel  (a  kérdésnél  több  választ  is  megjelölhettek  a  kitöltők):  otlet.budapest.hu 
oldal  (40%),  Facebook-hirdetés  (36%),  internetes  reklámok  (32%),  BKK-megállókban  (27%),  metró 
(18%), közterület/hirdetőoszlop (18%), Facebookon ismerősön keresztül (16%).  
Az  eredmények  értékelésénél  figyelembe  kell  venni,  hogy  a  mintában  felülreprezentált  az  idősebb 
korosztály,  és  ez  nagy  mértékben  torzíthatja  pl.  A  különböző  social  media  felületekre  vonatkozó 
válaszokat. 
 
A  szabadszavas  válaszokban  sokan  említették,  hogy  szívesen  látnának  szélesebb  tájékoztatást  a 
közösségi költségvetésről, és ezen belül többen kiemelték a megvalósult projektek kommunikációját. 
 
 
 
 
17 
 
 

 
 
 
 
Következtetések 
A kérdőívet a közösségi költségvetés legaktívabb követői töltötték ki, így az eredményeket is eszerint 
kell értelmezni. A következtetések tehát nem általánosíthatók és további kutatás szükséges ahhoz, hogy 
a budapestiek egy szélesebb körének véleményét megismerhessük. 
Az ötletek számával a kitöltők többsége (70%) elégedett, ami megerősíti azt a feltételezésünket, hogy 
a  jelenlegi  módszer  (előszűrés  nélkül)  megfelelő.  Figyelnünk  kell  azonban  arra,  hogy  a  szavazásnak 
könnyen  áttekinthető  formája  legyen,  ezzel  segítve  azokat,  akik  jelezték,  hogy  túl  sok  ötlet  volt  a 
szavazólapon, így nehéz volt mindet átnézni.  
Kiderült  továbbá  a  kérdőívből,  hogy  a  helyi  ötletek  fontosak  az  emberek  számára,  mivel  91%-uk 
szívesebben szavaz egy ötletre, ha van helyszín megjelölve mellette a szavazólapon.  
A Tanács megszüntetése ezek alapján mind a helyi ötletek érvényesülése, mind a megfelelő ötletszám 
miatt  indokoltnak  bizonyult.  Néhány  szöveges  válaszban  azonban  felmerült,  hogy  a  közösségi 
megvitatás  hiányzik  a  folyamatból,  így  azon  elgondolkodhatunk,  hogy  hogyan  tudnánk  deliberatív 
elemeket és/vagy több személyes találkozót vinni a folyamatba. 
A szavazás technikai problémáit sokan szóvá tették, így a következő években figyelnünk kell arra, hogy 
ezeket elkerüljük. Technikai változásra tett javaslatként felmerült, hogy a helyi ötleteket jelenítsük meg 
térképen, lehessen szavazatot módosítani, valamint, hogy jelenjenek meg a profilban azok az ötleteket, 
amikre leadta a felhasználó a szavazatot. 
Többen  megfogalmazták  kritikaként,  hogy  lassan  valósulnak  meg  a  nyertes  ötletek,  valamint,  hogy 
ezekről kevesebbet hallanak az emberek, ami bizalomvesztéssel jár. Emellett többen felvetették, hogy 
túl kevés a szavazók száma, ami ront a közösségi költségvetés demokratikusságán. 
Sokaknál  az  is  felmerült,  hogy  probléma  az,  hogy  innovatívabb  projektek  helyett  a  közösségi 
költségvetésen olyan fejlesztések valósulnak meg, amiket egyébként is elvárnánk a Fővárostól. Emellett 
viszont a megszavazott ötletekből látjuk, hogy ezekre az ötletekre van a legnagyobb igény.  
 
 
18