Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Erkel utca 18. házra vonatkozó testületi és bizottsági döntések, 2010'.


 
JEGYZŐKÖNYVI KIVONAT 
készült a Budapest Főváros IX. kerület Ferencváros Önkormányzata Képviselő-testületének 
2010. január 20-án 15.00 órakor tartott ülésének jegyzőkönyvéből 
 
Tárgy: Tulajdoncsere (Schöpf-Mérei Kórház) 
 

11/2010. sz. előterjesztés 
 
Előterjesztő: Hardi Róbert alpolgármester 
Hardi Róbert: A jogi vélemény az, hogy zárt ülésen tárgyaljuk az előterjesztést. Én is ezt kérem a Képviselő-
testülettől. 
 
Dr. Gegesy Ferenc: Kérem, szavazzunk a zárt ülésen történő tárgyalásról. 
 
8/2010. (I.20.) sz. 
Határozat 
Budapest  Főváros  IX.  kerület  Ferencváros  Önkormányzata  Képviselő-testülete  az  alábbi  határozati  javaslatot 
elutasítja: 
„Budapest Főváros IX. kerület Ferencváros Önkormányzata Képviselő-testülete úgy dönt, hogy a 11/2010. sz. – 
”Tulajdoncsere (Schöpf-Mérei Kórház)” című – előterjesztést zárt ülés keretében tárgyalja meg.” 
(9 igen, 10 nem, 5 tartózkodás) 
(A szavazásban 24 képviselő vett részt.) 
 
Hardi Róbert: A zárt ülés keretében soha nem a népet akarjuk kizárni, hanem olyan önkormányzati gazdasági 
érdeket  kívánunk  védeni,  amely  ellenérdekelt  fél  esetében  indokolt  lehet.  Azon  lehet  vitatkozni,  hogy  van-e 
ellenérdekelt fél. Egy technikai jellegű hozzáfűznivalóm lenne. A határozati javaslat 4. pontját visszavonom, ezáltal 
úgy fog kinézni, hogy támogatjuk az előterjesztésben leírt ingatlancsere konstrukciót és felkérjük a Polgármester 
urat,  hogy  a  Fővárosi  Önkormányzattal  az  előterjesztésben  foglaltak  szerint  folytasson  további  tárgyalásokat. 
Magáról az ügyletről most döntés nem születne. Ha a kérdés minden egyes aspektusát tisztáztuk és látjuk az 
esetleges csereszerződést, akkor döntünk majd. Tegnap a Városfejlesztési Bizottság ülésén lezajlott vita nyomán 
most nem kérem a Képviselő-testület Erkel u. 18. sz. alatti épület homlokzatának helyi védettségével kapcsolatos 
álláspontját. A bizottság azt kérte a Polgármester úrtól, hogy a tárgyalásokban a homlokzat védelme ügyében 
próbáljon meg erőteljesebben fellépni és elérni a Fővárosnál, hogy ez a szempont érvényesüljön. Erről ma nem 
kell  szavazni.  Az  önkormányzat  megalakulása  óta,  1990  óta  állandóan  napirenden  van  a  Hivatal  egységes 
elhelyezése. A legelső ilyen javaslat 1990 végén vagy 1991 elején született meg. Azóta minden ciklusban előfordul 
valamilyen megoldási ötlet. Minden képviselőnek meg kell értenie, hogy a Hivatal összevonásának fő indoka nem 
elsősorban a dolgozók kényelmi szempontja, hanem az állampolgárok kényelmi szempontja a legfontosabb cél. 
Az nem normális dolog, hogy valaki eljön a Bakáts tér 14. sz. alá az önkormányzat épületébe és itt,  a portán 
szembesül azzal, hogy esetleg el kell mennie a Kilián laktanyába, vagy még ezen túl különböző helyekre, ha több 
ügyet kell elintéznie. Ez abnormális állapot. Ennek a megszüntetésére vannak különböző ötletek és kínlódunk vele 
20 éve. A Bakáts téri elhelyezés a Schöpf-Mérei Kórház épületének megszerzésével olyan megoldás lehet, ami 
nem csak a lakosság jobb kiszolgálása miatt érdekes, hanem a tér hosszú távú sorsa és funkciója miatt is. Ha 
ehhez  össze  tudjuk  rakni  a  megfelelő  gazdasági  környezetet,  akkor  végre  kell  hajtani  az  ingatlancserét.  Az 
előterjesztés nagyon rövid, de azért, mert most vagyunk egy tárgyalási folyamat elején. Nem arról van szó, hogy 
most döntenünk kell, hanem arról, hogy a Polgármester úr felhatalmazást kap, hogy ebben az ügyben eljárjon. 
Ilyen felhatalmazással idáig nem rendelkeztünk, bár szeptember óta a Fővárossal folynak a tárgyalások. Én a 
frakcióvezetőket és az alpolgármester urakat minden alkalommal, rendszeresen tájékoztattam a tárgyalásokról. 
Ami információ volt, azt a rendelkezésükre bocsátottam. Mivel még a munkafázisban vagyunk, sok olyan kritikus 
pont van, amiket hiányosságként fel lehet emlegetni. Ezek azért vannak, mert még nem, vagy nem teljes körben 
ismertek azok az adatok, amelyek szükségesek a végső döntés meghozatalához. Az Erkel u. 18. sz. alatti épület 
estében  kiegészítésként  elmondom,  hogy  gyakorlatilag  a  kiürítési  terv  rendelkezésre  áll.  3-4  éven  belül  az 

önkormányzatnak  egyébként  is  ki  kellene  ürítenie,  tehát  nem  történik  más,  csak  előrehozunk  egy  kiürítést.  A 
Schöpf-Mérei  Kórház  estében  rendelkezésre  áll  egy  elhelyezési  terv,  mely  a  Hivatal  egyes  részeinek  pontos 
elhelyezését tartalmazza szobára leosztva és egy körülbelüli becslés arra nézve, hogy egy alapos belső átalakítás 
és felújítás mibe kerülne. A felszabaduló ingatlanok eladásából a pénzügyi egyenleg nullszaldó környékére hozható 
ki. Azért nem lehet még egy ilyen egyenleget a Képviselő-testület elé hozni, mert még vannak bizonytalansági 
tényezők, pl. az ÁFA kérdése és a Fővárosi Önkormányzat azon vállalása, hogy az értékkülönbözet felső határáig 
támogatást  nyújt  a  Dzsumbuj  kiürítésére.  Ez  a  közgyűlési  döntés  még  nincs  meg,  ezért  nem  írható  be  az 
egyenlegbe. Kérem, hogy a Képviselők azt mérlegeljék, hogy hosszú távon milyen előnyökkel jár ez a csere. Az 
összes létező kérdést tegyék fel és ha odáig jutunk a folyamatban, hogy ezekre egzakt és pontos válaszokat tudunk 
adni, készítünk egy újabb előterjesztést, amivel reményeim szerint a februári ülésen ismét tudunk foglalkozni. 
 
Mezey István: Alpolgármester úr a tegnapi bizottsági ülésen már jelzett egyfajta költségvetést, amelyből a csere 
fedezetét megteremtené az önkormányzat. Azt mondta, hogy ma ez ki lesz osztva. Ezek szerint ezt is februárban 
fogjuk látni? 
 
Emődy  Zsolt:  Alpolgármester  úr  az  előbb  összefoglalta  a  Városfejlesztési  Bizottság  álláspontját.  A  hátterét 
szeretném megvilágítani. Ez az álláspont mérlegelés alapján alakult ki. A mérleg egyik serpenyőjében az áll, hogy 
az Erkel u. 18. sz. alatti épület homlokzata méltó a védelemre. Ferencváros egyik legkorosabb épületéről van szó, 
romantikus stílusjegyekkel és a két szomszédos épület országos műemléki védettségével. A másik oldalon az is 
igaz, hogy a Bakáts tér egyik legszebb szecessziós épületének – amennyiben méltó funkciót találnák neki akár az 
Erkel  u. 18.  sz.  alatti  épület segítségével  is  –  érdekében  tesszük,  ami értékvédelmi értelemben  pozitívumokat 
hozna. Nem mellesleg pedig a Hivatal elhelyezése is megoldódna. Az anyagiakat is mérlegelni lehet ebben a 
kérdésben,  de  úgy  néz  ki,  hogy  ezek  igazán  döntő  érvet  nem  jelentenek.  Az  Erkel  u.  18.  sz.  alatti  épületet 
mindenképpen fel kellene újítanunk, de ez áll az utolsó helyen a belső-ferencvárosi felújítandó épületek között. 
Évek  óta  kínlódik  vele  a  szakma  és  a  bizottság,  hogy  mitévők  legyünk.  Fajlagosan  nagyon  drágán  felújítható 
épületről van szó, rendkívül sok baja van és erősen terhelt műemléki és egyéb szempontokkal is. Az előzetes 
kalkulációk úgy tűnik azt mutatják, hogy a bontási és a felújítási költségek hasonló nagyságrendűek. Ezért nem 
igazán  döntő  érv  az  anyagi  szempont.  Ebből  következett  a  bizottság  álláspontja,  hogy  a  kétféle  értékvédelmi 
érvelést összevetve az látszik a legelfogadhatóbb kompromisszumnak, hogy az épületet le lehet bontani, de a 
homlokzat visszaépítését igyekezzünk elérni a későbbi beruházónál. Ez elfogadható megoldás lenne. A bizottság 
egyhangúlag támogatta ezt a változatot és azt is, hogy az első 3 pontra csökkenjen a határozati javaslat. 
 
Zombory Miklós: Én Emődy képviselő úr elé mennék. Itt születtem a Schöpf-Mérei Kórházban már elég régen és 
amit  még  mindig  nem  tudok  megemészteni  a  közel  3000  választópolgárommal  együtt,  hogy  bezártuk  ezt  a 
kórházat. Eltelt már néhány nap és azóta csak a biztonsági őröket látni. A számokat nézve az is izgat, hogy mi lesz 
a különbözettel. Ha a 827 millió Ft-ból kivonom a 462 millió Ft-ot, még mindig sok marad. Ezt ez a Képviselő-
testület, vagy a következő fogja megoldani? Az is kérdés az összegekkel kapcsolatban, hogy volt-e értékbecslő, 
ha igen, kinek a részéről? Konkrét számot nem tudok, csak elképzeléseim vannak a nagyságrendet illetően, de az 
Erkel u. 18. sz. alatti épületet mennyiért fogjuk kiüríteni? Szerintem 100 Ft-nál több lesz. 
 
Martos Dániel: Nekem is több kérdésem lenne a kórházzal kapcsolatban. Ezek egy része elhangzott a tegnapi 
bizottsági ülésen is, ahol nem kaptam megnyugtató válaszokat. Ilyen kérdés az ÁFA, hogy az önkormányzatnak 
egyáltalán kell-e ÁFA-t fizetnie ilyen ügylet után? Tegnap óta kaptunk valamilyen konkrétabb választ? Emődy úr 
jelezte,  hogy  milyen  elvárásai  lennének  a  Városfejlesztési  Bizottságnak  az  Erkel  u.  18.  sz.  alatti  épülettel 
kapcsolatban.  Azzal  kiegészíteném,  hogy  ha  bontásra  kerül  az  épület,  akkor  Polgármester  úr  kívánja-e 
érvényesíteni az önkormányzat azon igényét, hogy a Fővárostól kapjunk valamilyen garanciát arra, hogy az épület 
vagy annak helye nem fog 10-20 évig foghíjtelekként éktelenkedni? Külön tájékoztatást kérek arról, hogy milyen 
jogi konstrukcióban fog visszakerülni az önkormányzathoz a közel 400 millió Ft, amelyet a Dzsumbuj bontására 
kíván  felajánlani  a  Fővárosi  Önkormányzat?  Mennyire  reálisak  azok  az  értékbecslések,  amelyek  alapján 
Alpolgármester úr az ingatlanokat beárazta a vételár egy részének fedezésére? 
 
Bézsenyi Ákos: A bizottsági ülésen is megemlítettem, de itt is érdemes róla beszélni, hogy az Erkel u. 18. sz. alatti 
épület műszaki állapota rendkívül rossz. A hátsó lépcsőház már járhatatlan. Ha abban a házban történne valami 
és hirtelen ki kellene üríteni, az már nem menne. Ebben a formájában a ház már lakhatatlan, tehát gyors döntés 
lenne szükséges. 

 
Hardi Róbert: Tegnap a bizottsági ülés előtt 1 órával kaptam egy pénzügyi mérleget, amely a bevételeket és a 
kiadásokat tartalmazza. Azt mondtam, hogy ezt a képviselő-testületi ülésen ki fogom osztani, de a Jegyző úrral 
konzultálva abban maradtunk, hogy ezt mégsem tesszük meg. Azért nem, mert jó pár olyan szám szerepel benne, 
amelyek értékbecslése egy régebbi értékbecslésen alapul. Érthető módon nem szerettünk volna olyan számokat 
tartalmazó anyagot a képviselők kezébe adni, ami nem friss értékbecslésen nyugszik. Az Erkel u. 18. sz. alatti 
épület és a kórház értékbecslése a következőképpen folyt: mi is és a Főváros is külön-külön értékbecslőket kért fel 
az érték meghatározására. Egy ponton volt vita, az Erkel u. 18. sz. alatti épülettel kapcsolatban. Elég jelentős 
eltérés  mutatkozott,  mert  a  fővárosi  értékbecslő  alacsonyabbra  becsülte  az  értékét,  mint  a  mi  értékbecslőnk. 
Kompromisszumos  megoldásként  közösen  kiválasztottunk  egy  harmadik  értékbecslőt,  aki  a  végén  mindkét  fél 
számára  elfogadható becslést  készített.  Ez lényegesen  közelebb volt  a mi  eredeti  értékbecslésünkhöz,  mint  a 
fővárosiéhoz.  A  független  adószakértői  vélemény  alapján  van  ÁFA  fizetési  kötelezettség.  Ennek  a  mértéke, 
nagysága  tisztázódott.  5-6  oldalas  vélemény  tartalmazza,  ami  teljesen  friss.  A  fővárosi  támogatást  közgyűlési 
határozattal  kell  megerősíteni.  Ez  egy  pénzeszköz  átadás,  amelynek  a  nagysága  nem  lesz  azonos  az 
értékkülönbözettel. Maximum akkora lehet, de hogy pontosan mennyi lesz, azt nem tudjuk. Az ígéret szerint külön 
előterjesztés  formájában  fog  a  Fővárosi  Közgyűlés  elé  kerülni  ez  a  téma.  Bármekkora  is  lesz  az  összeg, 
mindenképpen javítani fogja a pénzügyi mérleget. Annak a mérlegnek, amit a Hivatal előzetesen elkészített, kb. 
egyensúlyban  van  a  bevételi  és  a  kiadási  oldala.  Ezt  csak  javíthatja  a  fővárosi  támogatás.  A  beépítési 
kötelezettségről nem tudok mit mondani, mert a Fővárossal folytatott tárgyalások során ez még nem merült fel 
kérdésként. A felvetés jogos és fel fogjuk venni a megvitatandó kérdések közé. Logikusnak az tűnik, hogy a Kálvin 
tér rendezése és a metróval kapcsolatos felszínrendezés végeztével a Ráday utcai két telket érdemes lesz eladnia 
a Fővárosnak. Értelemszerűen akkor kell az Erkel u. 18. sz. alatti épület értékesítését is elrendelni. Az épülettel 
kapcsolatban  ne  felejtsük  el,  hogy  akár  lesz  ingatlancsere,  akár  nem,  valamit  csinálni  kell  vele.  A  kiürítés 
mindenképpen önkormányzati teher lesz. A legutóbbi információim úgy szólnak, hogy jelenleg 3 bérlő kivételével 
a kiürítés készen áll és minden jelenlegi lakónak megfelelő elhelyezést tud biztosítani a Hivatal. 
 
Martos Dániel: Elnézést, ha nem figyeltem, de az ÁFA pontos összegét szerintem Alpolgármester úr nem mondta 
meg. 
 
Hardi Róbert: Ha jól látjuk, akkor a szakértői anyag szerint 206 millió Ft az ÁFA fizetési kötelezettség. Abban a 
pénzügyi  tervben,  amely  munkaanyagként  szerepel,  300  millió  Ft-os  ÁFA  fizetési  kötelezettséget  állított  be  a 
Hivatal. Ez még csak egy becsült értéket képvisel, az adószakértői vélemény 206 millió Ft-ot ír. 
 
Martos Dániel: Úgy látom, hogy a vita már a szavazás felé hajlik. Ha jól értettük Hardi úr javaslatát, akkor a 
határozati javaslat 4. pontja elmarad és a Polgármester úr a döntés előtt jóváhagyatja a Képviselő-testülettel a 
javaslatot. 
 
Dr.  Gegesy  Ferenc:  Mindent  jóvá fogok  hagyatni  a  Képviselő-testülettel,  de  inkább  úgy  fogalmaznék,  hogy  a 
döntést  a  Képviselő-testület  elé  terjesztem.  Több  kérdés,  hozzászólás  nincs.  Kérem,  szavazzunk  a  határozati 
javaslat 1-3. pontjáról. 
 
9/2010. (I.20.) sz. 
Határozat 
Budapest Főváros IX. kerület Ferencváros Önkormányzata Képviselő-testülete  
1./ elfogadja a Budapest Fővárosi Önkormányzat által meghatározott  
- Bp. IX., Bakáts tér 10. szám alatti 36873/0/A/1 helyrajzi számú ingatlanra a nettó 797.640.000 Ft, a 36873//0/B/1 
helyrajzi számú ingatlanra a nettó 18.000.000 Ft, a 36873/0/C/1 helyrajzi számú ingatlanra a nettó 11.900.000 
Ft, összesen nettó 827.540.000 Ft forgalmi értéket, 
- Bp. IX., Erkel u. 18. szám alatti ingatlanra – a 136/2009.(V.06.) sz. határozat 2./ pontjának módosítása mellett 
– a nettó 462.000.000 Ft forgalmi értéket. 
2./ támogatja az előterjesztésben leírt ingatlancsere-konstrukciót. 
3./ felkéri Polgármester urat, hogy a Fővárosi Önkormányzattal az előterjesztésben foglaltak szerint folytasson 
további tárgyalásokat. 
Határidő: értelemszerű 
Felelős: dr. Gegesy Ferenc polgármester 

(25 igen, egyhangú) 
(A szavazásban 25 képviselő vett részt.) 
 
 
Dr. Gegesy Ferenc s.k.   
 
 
 
 
Dr. Oszvári István s.k. 
 
   polgármester   
 
 
 
 
 
         jegyző