Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Jog számlára?'.




 
 
 
 
 
Ügyiratszám:  FVFO/1577-2/2020 
 
Fogyasztóvédelmi  
Ügyfélkapcsolati Osztály 
Telefon: 
+36 1 459 7740 
E-mail: 
[email protected] 
 
Nagy Mária 
részére 
 
[email protected] 
 
Tárgy: válaszlevél nyomtatott számla iránti igény költségmentessége miatti megkeresésre 
 
 
Tisztelt Nagy Mária! 
 
Ezúton  megköszönöm  bizalmát,  hogy  a  2020.  október  10.  napján  kelt  megkeresésével  
a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz (a továbbiakban: Hivatal) fordult.  
 
Megkeresésében – közérdekű adatigénylés formájában – a következő kérdést intézte a Hivatalhoz:  
„van a jogunk ingyenesen nyomtatott számlát kérni/kapni közmüvektöl. Elmü, Gáz, Víz.... melyik 
jogszabály vonatkozik erre? csak fizetési kötelezettségek vannak?” 
 
Megkeresésére válaszul az alábbiak szerinti tájékoztatást adom. 
 
1. Az információkérés értékelése 
 
Elsődlegesen  arról  tájékoztatom,  hogy  megkeresése  –  annak  tartalmánál  fogva  –  nem  minősül 
közérdekű adatigénylésnek. 
 
A közérdekű adatok megismerésére vonatkozó igényekkel kapcsolatos szabályokat az információs 
önrendelkezési  jogról  és  az  információszabadságról  szóló  2011.  évi  CXII.  törvény  
(a továbbiakban: Info tv.) tartalmazza. 
 
Az Info tv. 28. § (1) bekezdése a következő:  
„A közérdekű adat megismerése iránt szóban, írásban vagy elektronikus úton bárki igényt nyújthat 
be. A közérdekből nyilvános adatok megismerésére a közérdekű adatok megismerésére vonatkozó 
rendelkezéseket kell alkalmazni.” 
 
Az Info tv. 3. § 5-6. pontjai határozzák meg a közérdekű adat, és a közérdekből nyilvános adat 
fogalmát, amelyek a következők: 
 
„5. közérdekű  adat: az  állami  vagy  helyi  önkormányzati  feladatot,  valamint  jogszabályban 
meghatározott egyéb közfeladatot ellátó szerv vagy személy kezelésében lévő és tevékenységére 
vonatkozó vagy közfeladatának ellátásával összefüggésben keletkezett, a személyes adat fogalma 

 

2 / 7 
 
alá  nem  eső,  bármilyen  módon  vagy  formában  rögzített  információ  vagy  ismeret,  függetlenül 
kezelésének  módjától,  önálló  vagy  gyűjteményes  jellegétől,  így  különösen  a  hatáskörre, 
illetékességre, szervezeti felépítésre, szakmai tevékenységre, annak eredményességére is kiterjedő 
értékelésére,  a  birtokolt  adatfajtákra  és  a  működést  szabályozó  jogszabályokra,  valamint  a 
gazdálkodásra, a megkötött szerződésekre vonatkozó adat;
 
 
6. közérdekből  nyilvános  adat: a  közérdekű  adat  fogalma  alá  nem  tartozó  minden  olyan  adat, 
amelynek  nyilvánosságra  hozatalát,  megismerhetőségét  vagy  hozzáférhetővé  tételét  törvény 
közérdekből elrendeli;” 
 
E rendelkezésekre figyelemmel megállapítható, hogy megkeresése nem az Info tv. fent idézett 
rendelkezései  szerinti  adatkörre  vonatkozik,  hiszen  az  egyes  közszolgáltatást  nyújtó 
szervezetek  által  kiállított  számlák  ingyenes  hozzáférhetőségére  vonatkozó  jogszabályok 
tartalmával kapcsolatban fogalmazta meg kérdését. Emiatt megkeresésére az Info tv. nem 
alkalmazható. 
 
2. A megfogalmazott kérdésre adott érdemi válasz 
 
A megkeresésben megfogalmazott kérdés értelmezése alapján válaszom arra a terjed ki, hogy a  
-  a villamosenergia szolgáltatás,  
-  a földgázszolgáltatás, továbbá 
-  a víziközmű-szolgáltatás  
esetében  a  fogyasztók  számára  kiállított  számlák  megküldésére,  igénylésére  milyen  szabályok 
vonatkoznak,  azok  ingyenes  hozzáférhetőségével  kapcsolatosan.  Tájékoztatom,  hogy  a  Hivatal 
kizárólag e szolgáltatási területeken rendelkezik hatósági hatáskörrel a szolgáltatók által folytatott 
számlázási  tevékenységre  irányuló  egyedi  panaszok  kivizsgálására,  így  tájékoztatásunk  e 
területekre terjedhet ki. 
 
Hangsúlyozom,  hogy  mivel  általános  jellegű  kérdést  fogalmazott  meg,  az  alábbiakban 
általános  tájékoztatást  tudunk  nyújtani  a  számlák  felhasználók  általi  hozzáférhetőségével 
kapcsolatban. 
 
2.1. A villamosenergia szolgáltatással kapcsolatos előírások 
  
A felhasználók fogyasztásáról kiállított számlákhoz való hozzáférésére vonatkozó szabályokat a 
villamosenergia szolgáltatás területén 
-  a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: Vet.)  
-  a  villamos  energiáról  szóló  2007.  évi  LXXXVI.  törvény  egyes  rendelkezéseinek 
végrehajtásáról szóló 273/2007. (X. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Vet. Vhr.),  
-  a villamos energia egyetemes szolgáltató által külön díj ellenében végzett szolgáltatásokról 
szóló 72/2016. (XII. 29.) NFM rendelet (a továbbiakban: NFM rendelet),  
-  a  villamos  energia  rendszerhasználati  díjak,  csatlakozási  díjak  és  külön  díjak  alkalmazási 
szabályairól  szóló  10/2016.  (XI.  14.)  MEKH  rendelet  (a  továbbiakban:  MEKH  rendelet), 
továbbá 
-  a szolgáltatók üzletszabályzatai  
tartalmazzák. 
 
A  számlák  szolgáltató  általi  kiállítására  és  kibocsátására  vonatkozó,  kérdésével  összefüggő 
jogszabályi előírásokat a Vet. 43. § (2)-(3) bekezdései, a Vet. Vhr. 21/B. § (1) bekezdése, a Vet. 
Vhr. 1. számú mellékletének 4.2. pontja 4.7. - 4.9. pontjai, az NFM rendelet 2. §-a, továbbá az 
MEKH rendelet 35. § (1) bekezdése tartalmazzák. 

3 / 7 
 
 
A jogszabályi  rendelkezések alapján megállapítható, hogy  a villamosenergia-kereskedők és a 
hálózati engedélyesek
 (a továbbiakban e fejezetben: szolgáltatók) – a felhasználók általi külön 
díj    megfizetésének  kötelezettség  nélkül  –  kötelesek  a  felhasználók  számára  számlát 
kibocsátani.
 
 
A jogszabályi előírások megkülönböztetik a részszámlát, és az úgynevezett elszámoló számlát. 
 
részszámla az a számla, amely a felhasználó részére az elszámolási időszakon belül rendszeres 
időközönként  kerül  kiállításra,  a  benne  foglalt  villamosenergia-mennyiség  pedig  statisztikai 
elemzésen  vagy  adatszolgáltatáson  –  tipikusan  felhasználói  diktáláson  –  alapszik.  Az 
elszámolószámla pedig az adott elszámolási időszakra vonatkozó számla, amely az elszámolást 
az  elszámolási  időszak  kezdő  és  záró  mérőállása  közötti  tényleges  fogyasztás  alapul  vételével 
tartalmazza. 
 
A hivatkozott jogszabályi  előírások alapján a számlák kiállítására vagy papír alapon kerül sor, 
vagy azokat elektronikus úton bocsátja a szolgáltató a felhasználó rendelkezésére, a szolgáltató és 
a felhasználó közötti egyedi szerződésben foglalt megállapodás szerint. 
 
A  jogszabályi  előírások  értelmében  valamennyi  villamosenergia-kereskedő  és  hálózati 
engedélyes
  nem  csupán  a  számlák  –  külön  díj  felszámítása  nélküli  –  kiállítására  kötelezettek
hanem  arra  is,  hogy  az  eredeti  számla  esetleges  pótlásának  igénye  esetében  egy  alkalommal 
ingyenesen  biztosítsanak  a  felhasználó  számára  az  adott  számláról  számlamásolatot
.  A 
számla  másolata  egyszeri  kiadásának  kötelezettsége  az  elektronikus  és  a  nyomtatott  számlákra 
egyaránt vonatkozik. 
 
Tájékoztatom arról is, hogy az egyetemes szolgáltatás keretében vételező felhasználók számára 
a  jogszabályok  többletjogosultságot  fogalmaznak  meg
  a  szolgáltatók  által  külön  díj 
felszámítása  nélkül  biztosítandó  számlamásolatok  számát  illetően.  E  szerint  számlamásolat 
készítése  esetén,  azonos  számlánként,  készpénz-átutalási  megbízások  pótlása  esetén 
ugyanazon  számlához  tartozó  készpénz-átutalási  megbízásonként  nem  egy,  hanem  két 
számlamásolat igénylésére jogosult a felhasználó, külön díj megfizetése nélkül. Amennyiben 
a  felhasználónak  felróható  okból  szükséges  az  ismételt  számlakibocsátás,  az  egyetemes 
szolgáltató  a  harmadik  és  az  azt  követő  számlamásolatért  az  NFM  rendeletben  foglaltak 
szerinti  díjat  számíthatja  fel  a  felhasználónak.  Hasonló  szabályokat  tartalmaz  a  MEKH 
rendelet is, a hálózati engedélyes által biztosítandó számlamásolatok vonatkozásában. 
 
A  fentieken  túl  arról  tájékoztatom,  hogy  a  számlák  felhasználók  számára  történő  megküldése 
módja, hozzáférhetősége mellett, a számlaküldés gyakoriságának kérdésében is – a jogszabályok 
és az adott szolgáltató üzletszabályzata előírásai által meghatározott keretek között – a felhasználó 
és a szolgáltató közötti szerződés rendelkezései tekintendők irányadónak. 
 
Tájékoztatom arról, hogy a részszámlák felhasználók részére történő kibocsátása kapcsán, az 
egyetemes  szolgáltatás  keretében  vételező  felhasználók  vonatkozásában
  az  irányadó 
rendelkezés  előírja,  hogy  amennyiben  az  elszámolási  időszak  időtartama  az  egy  hónapot 
meghaladja  –  a  felek  eltérő  megállapodásának  hiányában  –  az  egyetemes  szolgáltató  az 
elszámolási  időszak  hónapjainak  számánál  eggyel  kevesebb  számú  részszámlát  jogosult 
kibocsátani
  azzal,  hogy  egyes  részszámlák  a  Hivatal  előzetes  jóváhagyásával  megállapított 
összeghatárig összevonhatók. E rendelkezésből következik, hogy az adott egyetemes szolgáltató 
–  a  havi  részszámlákban  elszámolt  villamosenergia  mennyiségek  figyelembe  vételével  –  nem 
minden  egyes  hónapra  fog  részszámlát  kiállítani  a  felhasználó  számára,  hanem  a  törvényi 

4 / 7 
 
felhatalmazás alapján jogosult az üzletszabályzatában foglalt értékhatárig a részszámlák értékének 
összevonására, és csupán az értékhatár meghaladása esetében való számlaküldésre. 
 
Az egyetemes szolgáltatóra vonatkozó további, kapcsolódó jogszabályi kötelezettség, miszerint:  
-  köteles  a  számla  felhasználó  részére  történő  eljuttatásáról  oly  módon  gondoskodni,  hogy  a 
számla  kiegyenlítésére  a  felhasználónak  vagy  a  fizetőnek  a  kézhezvételtől  legalább  8  nap 
rendelkezésére álljon, 
-  adott  alkalommal  legfeljebb  három,  egymást  követő  időközre  vonatkozó  részszámlát 
bocsáthat ki, amelyek esedékessége között legalább 30 napnak kell lennie. 
 
2.2. A földgázszolgáltatással kapcsolatos előírások 
 
A felhasználók fogyasztásáról kiállított számlákhoz való hozzáférésére vonatkozó szabályokat a 
földgáz szolgáltatás területén 
-  a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény (a továbbiakban: Get.),  
-  a  földgázellátásról  szóló  2008.  évi  XL.  törvény  rendelkezéseinek  végrehajtásáról  szóló 
19/2009. (I.30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Get. Vhr.),  
-  a földgáz egyetemes szolgáltatók által külön díj ellenében végezhető szolgáltatásokról szóló 
71/2016. (XII. 29.) NFM rendelet (a továbbiakban: NFM rendelet),  
-  a  földgáz  rendszerhasználati  díjak,  a  külön  díjak  és  a  csatlakozási  díjak  meghatározásának 
keretszabályairól szóló 8/2016. (X. 13.) MEKH rendelet (a továbbiakban: MEKH rendelet), 
továbbá  
-  a szolgáltatók üzletszabályzatai 
tartalmazzák. 
A számlák szolgáltató általi kiállítására és hozzáférhetőségre vonatkozó, kérdésével összefüggő 
jogszabályi előírásokat a Get. Vhr. 115/E. § (1)-(2) bekezdései, 2. számú mellékletének 6.6. és 
6.13. - 6.17. pontjai, az NFM rendelet 1. §-a, az MEKH rendelet 14. § (1) bekezdése tartalmazza. 
 
A  földgázszolgáltatás  területén  a  villamosenergia  szolgáltatás  vonatkozásában  már  ismertetett 
főszabályok  vannak  érvényben,  a  vonatkozó  ágazati  szabályozás  területén  lényeges  eltérés 
nincsen. 
 
A  jogszabályi  rendelkezések  alapján  megállapítható,  hogy  a  földgázkereskedők  és  a 
földgázelosztók
  (a  továbbiakban  e  fejezetben:  szolgáltatók)  –  a  felhasználók  általi  külön  díj  
megfizetésének kötelezettség nélkül – kötelesek a felhasználók számára számlát kiállítani.
 
 
A jogszabályi előírások megkülönböztetik a részszámlát, és az úgynevezett elszámoló számlát. 
 
A hivatkozott jogszabályi  előírások alapján a számlák kiállítására vagy papír alapon kerül sor, 
vagy azokat elektronikus úton bocsátja a szolgáltató a felhasználó rendelkezésére, a szolgáltató és 
a felhasználó közötti egyedi szerződésben foglalt megállapodás szerint. 
 
A  földgáz  szolgáltatás  területére  is  igaz  az  a  megállapítás,  hogy  az  egyetemes  szolgáltatás 
keretében vételező felhasználók számára a jogszabályok többletjogosultságot fogalmaznak 
meg
  a  szolgáltatók  által  külön  díj  felszámítása  nélkül  biztosítandó  számlamásolatok  számát 
illetően.  
 
E  szerint  számlamásolat  készítése  esetén,  azonos  számlánként,  készpénz-átutalási 
megbízások pótlása esetén ugyanazon számlához tartozó készpénz-átutalási megbízásonként 
két  számlamásolat  igénylésére  jogosult  a  felhasználó,  külön  díj  megfizetése  nélkül. 


5 / 7 
 
Amennyiben  a  felhasználónak  felróható  okból  szükséges  az  ismételt  számlakibocsátás,  az 
egyetemes  szolgáltató  a  harmadik  és  azt  követő  számlamásolatért  az  NFM  rendeletben, 
továbbá  az  MEKH  rendeletben  foglaltak  szerinti  díjat  számíthatja  fel  a  felhasználónak. 
Hasonló  szabályokat  tartalmaz  a  MEKH  rendelet  is,  a  földgázelosztó  által  biztosítandó 
számlamásolatok vonatkozásában. 
 
A  fentieken  túl  arról  tájékoztatom,  hogy  a  számlák  felhasználók  számára  történő  megküldése 
módja, hozzáférhetősége mellett, a számlaküldés gyakoriságának kérdésében is – a jogszabályok 
és az adott szolgáltató üzletszabályzata előírásai által meghatározott keretek között – a felhasználó 
és a szolgáltató közötti szerződés rendelkezései tekintendők irányadónak. 
 
Tájékoztatom arról, hogy a részszámlák felhasználók részére történő kibocsátása kapcsán, az 
egyetemes  szolgáltatás  keretében  vételező  felhasználók  vonatkozásában
  az  irányadó 
rendelkezés  előírja,  hogy  amennyiben  az  elszámolási  időszak  időtartama  az  egy  hónapot 
meghaladja  –  a  felek  eltérő  megállapodásának  hiányában  –  az  egyetemes  szolgáltató  az 
elszámolási  időszak  hónapjainak  számánál  eggyel  kevesebb  számú  részszámlát  jogosult 
kibocsátani
  azzal,  hogy  egyes  részszámlák  a  Hivatal  előzetes  jóváhagyásával  megállapított 
összeghatárig összevonhatók. E rendelkezésből következik, hogy az adott egyetemes szolgáltató 
–  a  havi  részszámla  mennyiségek  figyelembe  vételével  –  nem  minden  egyes  hónapra  fog 
részszámlát kiállítani a felhasználó számára, hanem a törvényi felhatalmazás alapján jogosult az 
üzletszabályzatában  foglalt  értékhatárig  a  részszámlák  értékének  összevonására,  és  csupán  az 
értékhatár meghaladása esetében való számlaküldésre. 
 
Az egyetemes szolgáltatóra vonatkozó további, kapcsolódó jogszabályi kötelezettség, miszerint:  
-  köteles  a  számla  felhasználó  részére  történő  eljuttatásáról  oly  módon  gondoskodni,  hogy  a 
számla  kiegyenlítésére  a  felhasználónak  vagy  a  fizetőnek  a  kézhezvételtől  legalább  8  nap 
rendelkezésére álljon, 
-  adott  alkalommal  legfeljebb  három,  egymást  követő  időközre  vonatkozó  részszámlát 
bocsáthat ki, amelyek esedékessége között legalább 30 napnak kell lennie. 
 
2.3. A víziközmű-szolgáltatással kapcsolatos előírások 
 
A felhasználók fogyasztásáról kiállított számlákhoz való hozzáférésére vonatkozó szabályokat a 
víziközmű-szolgáltatás területén 
-  a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény (a továbbiakban: Vksztv.),  
-  a  víziközmű-szolgáltatásról  szóló  2011.  évi  CCIX.  törvény  egyes  rendelkezéseinek 
végrehajtásáról  szóló  58/2013.  (II.  27.)  Korm.  rendelet  (a  továbbiakban:  Vksztv.  Vhr.), 
továbbá 
-  a víziközmű-szolgáltatók üzletszabályzatai 
tartalmazzák. 
A  számlák  víziközmű-szolgáltató  általi  kiállítására  és  kibocsátására  vonatkozó  kérdésével 
összefüggő jogszabályi előírásokat a Vksztv. Vhr. 65. §-a tartalmazza. 
 
E szerint a víziközmű-szolgáltató az évi egy elszámoló számla mellett évi legalább 3, de legfeljebb 
11 részszámlát bocsát ki. A víziközmű-szolgáltató köteles a számla felhasználó részére történő 
eljuttatásáról  oly  módon  gondoskodni,  hogy  a  számla  kiegyenlítésére  a  felhasználónak  a 
kézhezvételtől legalább 8 nap a rendelkezésére álljon. A jogszabályi előírás lehetővé teszi azt is, 
hogy a felhasználó és a víziközmű-szolgáltató megállapodjon arról, hogy a számla elektronikus 
úton is kiállítható és eljuttatható a címzetthez. 
 

6 / 7 
 
Fentieknek megfelelően a víziközmű-szolgáltató elsősorban papír alapon küldi meg a számlát a 
felhasználó részére, az elektronikus formában való megküldésre kizárólag akkor kerülhet sor, ha 
felek ebben megállapodtak. 
 
Kiemelendő,  hogy  a  víziközmű-szolgáltatók  –  a  felhasználók  általi  külön  eseti  díj 
megfizetésének kötelezettség nélkül – kötelesek a felhasználók számára számlát kibocsátani 
a  fenti  jelzett  gyakoriság  szerint.
  A  számlák  kibocsátására  és  a  felhasználó  részére  történő 
megküldésére a víziközmű-szolgáltató és felhasználó által kötött közszolgáltatási szerződés szerint 
kerül sor. 
 
A számlák eseti jelleggel, – hiteles vagy nem hiteles – másolatként történő igénylésének szabályait 
már az egyes víziközmű-szolgáltatók üzletszabályzatai tartalmazzák, így e vonatkozásban konkrét 
üzletszabályzat tartalma lesz az irányadó. 
 
3. Összefoglalás 
 
A  fentiek  összefoglalásaképpen  arról  tájékoztatom,  hogy  a  tárgyalt  szolgáltatási  területeken  a 
szolgáltatók  kötelezettek  a  felhasználók  részére  számlák  kibocsátására,  a  számlázás  rendjét, 
módozatait a jogszabályi előírások, az adott szolgáltató üzletszabályzata, továbbá a felhasználó 
által kötött egyedi szerződés határozza meg. Ugyanezen szabályozási környezet alapján állapítható 
meg  az,  hogy  a  felhasználó  által  igényelt  számlamásolat  esetében  milyen  szabályokat  kell 
figyelembe  venni,  azaz,  hogy  mely  esetekben,  milyen  formátumú  számlára  vonatkozóan,  –  a 
felhasználónak felróható okból történő – hányadik számlamásolat esetében köteles a szolgáltató a 
számlamásolat külön, eseti díj nélküli kibocsátására. 
 
Tájékoztatom, hogy a fentebb tárgyalt közszolgáltatási területeken a szolgáltatók által folytatott 
számlázási,  elszámolási tevékenység egyedi  panaszok alapján történő kivizsgálása tekintetében 
megosztott  hatáskör  áll  fenn  a  Hivatal,  továbbá  a  fogyasztóvédelmi  feladatokat  is  ellátó 
Kormányhivatalok  között.  E  szerint  lakossági  felhasználók  szolgáltatói  számlázásra, 
elszámolásra  vonatkozó  panaszai  esetében  a  Kormányhivatalok,  míg  a  nem  lakossági 
felhasználók
  ilyen  jellegű  panaszai  esetében  a  Hivatal  rendelkezik  hatósági  hatáskörrel  azok 
kivizsgálására.  
 
Amennyiben  konkrét  szolgáltató  eljárásával  kapcsolatban  kíván  panasszal  élni,  azt  e  hatásköri 
szabályokra  is  figyelemmel  teheti  meg  a  Hivatalnál,  vagy  akár  a  lakóhelye  szerinti 
Kormányhivatalnál.  Tájékoztatom,  hogy  a  hatósági  eljárás  jogszabályi  feltétele,  hogy  panaszát 
először a szolgáltatónál kísérelje meg rendezni, s annak dokumentumait a kérelemhez csatolni is 
szükséges.  
 
Amennyiben  a  fentiekkel  kapcsolatosan  kérdése  merülne  fel,  a  Hivatal  ügyfélszolgálata 
készséggel áll rendelkezésére, amelyet  
-  a +36 1 459 7740 telefonszámon, illetőleg  
-  a 06 80 205 386 ingyenes számon  
érhet el. 
 
A Hivatal ügyfélszolgálata elektronikus elérhetőségei a következők, amelyeken szívesen fogadjuk 
és megválaszoljuk kérdéseit.  
 
Elektronikus e-mail cím:  
[email protected] 
Honlap e-űrlap:  
 
http://www.mekh.hu/fogyasztovedelmi-e-ugyfelszolgalat 
 

7 / 7 
 
Figyelmébe  ajánlom  a  Hivatal  kiadványait,  amelyek  a  közszolgáltatások  különböző  területein 
tárgyalják a felhasználókat megillető jogokat. Elérhetőségük a következő: 
 
http://www.mekh.hu/fogyasztovedelmi-kiadvanyok 
 
Felhívom  szíves  figyelmét  arra  is,  hogy  az  alábbi  linken  elérhető  Energiafogyasztói  Ellenőrző 
Lista alapján tájékozódhat a villamosenergia és földgáz iparág területén a felhasználókat megillető 
jogokról:  
 
https://www.fogyasztovedelem.kormany.hu/#/kozszolgaltatasok 
 
Végezetül felhívom szíves figyelmét arra, hogy a Hivatal a fenti tájékoztatást kizárólag az Ön által 
rendelkezésre bocsátott információk alapján adta meg. Tájékoztatásunk nem tekinthető kötelező 
erejű állásfoglalásnak, a benne foglaltaknak hatóságokra, illetve a bíróságra nézve nincs kötelező 
tartalma.  A  jelen  tájékoztatás  kizárólag  az  Ön  tájékoztatása  céljából  készült,  a  benne  foglaltak 
egyéb célok érdekében, továbbá harmadik személyekkel szemben nem használhatóak fel, illetve 
jogvita eldöntésére nem alkalmazhatóak. 
 
Megtisztelő megkeresését köszönöm! 
 
Budapest, elektronikus bélyegző szerint 
 
 
Tisztelettel: 
 
 
dr. Kolozsi Sándor 
  
 
 
 
 
 
 
 
    főosztályvezető