Ügyiratszám: FVFO/1577-2/2020
Fogyasztóvédelmi
Ügyfélkapcsolati Osztály
Telefon:
+36 1 459 7740
E-mail:
[email protected]
Nagy Mária
részére
[email protected] Tárgy: válaszlevél nyomtatott számla iránti igény költségmentessége miatti megkeresésre
Tisztelt Nagy Mária!
Ezúton megköszönöm bizalmát, hogy a 2020. október 10. napján kelt megkeresésével
a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz (a továbbiakban: Hivatal) fordult.
Megkeresésében – közérdekű adatigénylés formájában – a következő kérdést intézte a Hivatalhoz:
„van a jogunk ingyenesen nyomtatott számlát kérni/kapni közmüvektöl. Elmü, Gáz, Víz.... melyik
jogszabály vonatkozik erre? csak fizetési kötelezettségek vannak?”
Megkeresésére válaszul az alábbiak szerinti tájékoztatást adom.
1. Az információkérés értékelése
Elsődlegesen arról tájékoztatom, hogy megkeresése – annak tartalmánál fogva – nem minősül
közérdekű adatigénylésnek.
A közérdekű adatok megismerésére vonatkozó igényekkel kapcsolatos szabályokat az információs
önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló
2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Info tv.) tartalmazza.
Az Info tv. 28. § (1) bekezdése a következő:
„A közérdekű adat megismerése iránt szóban, írásban vagy elektronikus úton bárki igényt nyújthat
be. A közérdekből nyilvános adatok megismerésére a közérdekű adatok megismerésére vonatkozó
rendelkezéseket kell alkalmazni.”
Az Info tv. 3. § 5-6. pontjai határozzák meg a közérdekű adat, és a közérdekből nyilvános adat
fogalmát, amelyek a következők:
„5. közérdekű adat: az állami vagy helyi önkormányzati feladatot, valamint jogszabályban
meghatározott egyéb közfeladatot ellátó szerv vagy személy kezelésében lévő és tevékenységére
vonatkozó vagy közfeladatának ellátásával összefüggésben keletkezett, a személyes adat fogalma
2 / 7
alá nem eső, bármilyen módon vagy formában rögzített információ vagy ismeret, függetlenül
kezelésének módjától, önálló vagy gyűjteményes jellegétől, így különösen a hatáskörre,
illetékességre, szervezeti felépítésre, szakmai tevékenységre, annak eredményességére is kiterjedő
értékelésére, a birtokolt adatfajtákra és a működést szabályozó jogszabályokra, valamint a
gazdálkodásra, a megkötött szerződésekre vonatkozó adat;
6. közérdekből nyilvános adat: a közérdekű adat fogalma alá nem tartozó minden olyan adat,
amelynek nyilvánosságra hozatalát, megismerhetőségét vagy hozzáférhetővé tételét törvény
közérdekből elrendeli;”
E rendelkezésekre figyelemmel megállapítható, hogy megkeresése nem az Info tv. fent idézett
rendelkezései szerinti adatkörre vonatkozik, hiszen az egyes közszolgáltatást nyújtó
szervezetek által kiállított számlák ingyenes hozzáférhetőségére vonatkozó jogszabályok
tartalmával kapcsolatban fogalmazta meg kérdését. Emiatt megkeresésére az Info tv. nem
alkalmazható.
2. A megfogalmazott kérdésre adott érdemi válasz
A megkeresésben megfogalmazott kérdés értelmezése alapján válaszom arra a terjed ki, hogy a
- a villamosenergia szolgáltatás,
- a földgázszolgáltatás, továbbá
- a víziközmű-szolgáltatás
esetében a fogyasztók számára kiállított számlák megküldésére, igénylésére milyen szabályok
vonatkoznak, azok ingyenes hozzáférhetőségével kapcsolatosan. Tájékoztatom, hogy a Hivatal
kizárólag e szolgáltatási területeken rendelkezik hatósági hatáskörrel a szolgáltatók által folytatott
számlázási tevékenységre irányuló egyedi panaszok kivizsgálására, így tájékoztatásunk e
területekre terjedhet ki.
Hangsúlyozom, hogy mivel általános jellegű kérdést fogalmazott meg, az alábbiakban
általános tájékoztatást tudunk nyújtani a számlák felhasználók általi hozzáférhetőségével
kapcsolatban.
2.1. A villamosenergia szolgáltatással kapcsolatos előírások
A felhasználók fogyasztásáról kiállított számlákhoz való hozzáférésére vonatkozó szabályokat a
villamosenergia szolgáltatás területén
- a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: Vet.)
- a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény egyes rendelkezéseinek
végrehajtásáról szóló 273/2007. (X. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Vet. Vhr.),
- a villamos energia egyetemes szolgáltató által külön díj ellenében végzett szolgáltatásokról
szóló 72/2016. (XII. 29.) NFM rendelet (a továbbiakban: NFM rendelet),
- a villamos energia rendszerhasználati díjak, csatlakozási díjak és külön díjak alkalmazási
szabályairól szóló 10/2016. (XI. 14.) MEKH rendelet (a továbbiakban: MEKH rendelet),
továbbá
- a szolgáltatók üzletszabályzatai
tartalmazzák.
A számlák szolgáltató általi kiállítására és kibocsátására vonatkozó, kérdésével összefüggő
jogszabályi előírásokat a Vet. 43. § (2)-(3) bekezdései, a Vet. Vhr. 21/B. § (1) bekezdése, a Vet.
Vhr. 1. számú mellékletének 4.2. pontja 4.7. - 4.9. pontjai, az NFM rendelet 2. §-a, továbbá az
MEKH rendelet 35. § (1) bekezdése tartalmazzák.
3 / 7
A jogszabályi rendelkezések alapján megállapítható, hogy
a villamosenergia-kereskedők és a
hálózati engedélyesek (a továbbiakban e fejezetben: szolgáltatók)
– a felhasználók általi külön
díj megfizetésének kötelezettség nélkül – kötelesek a felhasználók számára számlát
kibocsátani. A jogszabályi előírások megkülönböztetik a részszámlát, és az úgynevezett elszámoló számlát.
A
részszámla az a számla, amely a felhasználó részére az elszámolási időszakon belül rendszeres
időközönként kerül kiállításra, a benne foglalt villamosenergia-mennyiség pedig statisztikai
elemzésen vagy adatszolgáltatáson – tipikusan felhasználói diktáláson – alapszik. Az
elszámolószámla pedig az adott elszámolási időszakra vonatkozó számla, amely az elszámolást
az elszámolási időszak kezdő és záró mérőállása közötti tényleges fogyasztás alapul vételével
tartalmazza.
A hivatkozott jogszabályi előírások alapján a számlák kiállítására vagy papír alapon kerül sor,
vagy azokat elektronikus úton bocsátja a szolgáltató a felhasználó rendelkezésére, a szolgáltató és
a felhasználó közötti egyedi szerződésben foglalt megállapodás szerint.
A jogszabályi előírások értelmében valamennyi villamosenergia-kereskedő és hálózati
engedélyes nem csupán a számlák – külön díj felszámítása nélküli – kiállítására
kötelezettek,
hanem
arra is, hogy az eredeti számla esetleges pótlásának igénye esetében
egy alkalommal
ingyenesen biztosítsanak a felhasználó számára az adott számláról számlamásolatot. A
számla másolata egyszeri kiadásának kötelezettsége az elektronikus és a nyomtatott számlákra
egyaránt vonatkozik.
Tájékoztatom arról is, hogy
az egyetemes szolgáltatás keretében vételező felhasználók számára
a jogszabályok többletjogosultságot fogalmaznak meg a szolgáltatók által külön díj
felszámítása nélkül biztosítandó számlamásolatok számát illetően.
E szerint számlamásolat
készítése esetén, azonos számlánként, készpénz-átutalási megbízások pótlása esetén
ugyanazon számlához tartozó készpénz-átutalási megbízásonként nem egy, hanem két
számlamásolat igénylésére jogosult a felhasználó, külön díj megfizetése nélkül. Amennyiben
a felhasználónak felróható okból szükséges az ismételt számlakibocsátás, az egyetemes
szolgáltató a harmadik és az azt követő számlamásolatért az NFM rendeletben foglaltak
szerinti díjat számíthatja fel a felhasználónak. Hasonló szabályokat tartalmaz a MEKH
rendelet is, a hálózati engedélyes által biztosítandó számlamásolatok vonatkozásában.
A fentieken túl arról tájékoztatom, hogy a számlák felhasználók számára történő megküldése
módja, hozzáférhetősége mellett, a számlaküldés gyakoriságának kérdésében is – a jogszabályok
és az adott szolgáltató üzletszabályzata előírásai által meghatározott keretek között – a felhasználó
és a szolgáltató közötti szerződés rendelkezései tekintendők irányadónak.
Tájékoztatom arról, hogy
a részszámlák felhasználók részére történő kibocsátása kapcsán, az
egyetemes szolgáltatás keretében vételező felhasználók vonatkozásában az irányadó
rendelkezés előírja, hogy amennyiben az elszámolási időszak időtartama az egy hónapot
meghaladja – a felek eltérő megállapodásának hiányában –
az egyetemes szolgáltató az
elszámolási időszak hónapjainak számánál eggyel kevesebb számú részszámlát jogosult
kibocsátani azzal, hogy egyes részszámlák a Hivatal előzetes jóváhagyásával megállapított
összeghatárig összevonhatók. E rendelkezésből következik, hogy az adott egyetemes szolgáltató
– a havi részszámlákban elszámolt villamosenergia mennyiségek figyelembe vételével – nem
minden egyes hónapra fog részszámlát kiállítani a felhasználó számára, hanem a törvényi
4 / 7
felhatalmazás alapján jogosult az üzletszabályzatában foglalt értékhatárig a részszámlák értékének
összevonására, és csupán az értékhatár meghaladása esetében való számlaküldésre.
Az egyetemes szolgáltatóra vonatkozó további, kapcsolódó jogszabályi kötelezettség, miszerint:
- köteles a számla felhasználó részére történő eljuttatásáról oly módon gondoskodni, hogy a
számla kiegyenlítésére a felhasználónak vagy a fizetőnek a kézhezvételtől legalább 8 nap
rendelkezésére álljon,
- adott alkalommal legfeljebb három, egymást követő időközre vonatkozó részszámlát
bocsáthat ki, amelyek esedékessége között legalább 30 napnak kell lennie.
2.2. A földgázszolgáltatással kapcsolatos előírások
A felhasználók fogyasztásáról kiállított számlákhoz való hozzáférésére vonatkozó szabályokat a
földgáz szolgáltatás területén
- a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény (a továbbiakban: Get.),
- a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló
19/2009. (I.30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Get. Vhr.),
- a földgáz egyetemes szolgáltatók által külön díj ellenében végezhető szolgáltatásokról szóló
71/2016. (XII. 29.) NFM rendelet (a továbbiakban: NFM rendelet),
- a földgáz rendszerhasználati díjak, a külön díjak és a csatlakozási díjak meghatározásának
keretszabályairól szóló 8/2016. (X. 13.) MEKH rendelet (a továbbiakban: MEKH rendelet),
továbbá
- a szolgáltatók üzletszabályzatai
tartalmazzák.
A számlák szolgáltató általi kiállítására és hozzáférhetőségre vonatkozó, kérdésével összefüggő
jogszabályi előírásokat a Get. Vhr. 115/E. § (1)-(2) bekezdései, 2. számú mellékletének 6.6. és
6.13. - 6.17. pontjai, az NFM rendelet 1. §-a, az MEKH rendelet 14. § (1) bekezdése tartalmazza.
A földgázszolgáltatás területén a villamosenergia szolgáltatás vonatkozásában már ismertetett
főszabályok vannak érvényben, a vonatkozó ágazati szabályozás területén lényeges eltérés
nincsen.
A jogszabályi rendelkezések alapján megállapítható, hogy
a földgázkereskedők és a
földgázelosztók (a továbbiakban e fejezetben: szolgáltatók)
– a felhasználók általi külön díj
megfizetésének kötelezettség nélkül – kötelesek a felhasználók számára számlát kiállítani. A jogszabályi előírások megkülönböztetik a részszámlát, és az úgynevezett elszámoló számlát.
A hivatkozott jogszabályi előírások alapján a számlák kiállítására vagy papír alapon kerül sor,
vagy azokat elektronikus úton bocsátja a szolgáltató a felhasználó rendelkezésére, a szolgáltató és
a felhasználó közötti egyedi szerződésben foglalt megállapodás szerint.
A földgáz szolgáltatás területére is igaz az a megállapítás, hogy
az egyetemes szolgáltatás
keretében vételező felhasználók számára a jogszabályok többletjogosultságot fogalmaznak
meg a szolgáltatók által külön díj felszámítása nélkül biztosítandó számlamásolatok számát
illetően.
E szerint számlamásolat készítése esetén, azonos számlánként, készpénz-átutalási
megbízások pótlása esetén ugyanazon számlához tartozó készpénz-átutalási megbízásonként
két számlamásolat igénylésére jogosult a felhasználó, külön díj megfizetése nélkül.
5 / 7
Amennyiben a felhasználónak felróható okból szükséges az ismételt számlakibocsátás, az
egyetemes szolgáltató a harmadik és azt követő számlamásolatért az NFM rendeletben,
továbbá az MEKH rendeletben foglaltak szerinti díjat számíthatja fel a felhasználónak.
Hasonló szabályokat tartalmaz a MEKH rendelet is, a földgázelosztó által biztosítandó
számlamásolatok vonatkozásában.
A fentieken túl arról tájékoztatom, hogy a számlák felhasználók számára történő megküldése
módja, hozzáférhetősége mellett, a számlaküldés gyakoriságának kérdésében is – a jogszabályok
és az adott szolgáltató üzletszabályzata előírásai által meghatározott keretek között – a felhasználó
és a szolgáltató közötti szerződés rendelkezései tekintendők irányadónak.
Tájékoztatom arról, hogy
a részszámlák felhasználók részére történő kibocsátása kapcsán, az
egyetemes szolgáltatás keretében vételező felhasználók vonatkozásában az irányadó
rendelkezés előírja, hogy amennyiben az elszámolási időszak időtartama az egy hónapot
meghaladja – a felek eltérő megállapodásának hiányában –
az egyetemes szolgáltató az
elszámolási időszak hónapjainak számánál eggyel kevesebb számú részszámlát jogosult
kibocsátani azzal, hogy egyes részszámlák a Hivatal előzetes jóváhagyásával megállapított
összeghatárig összevonhatók. E rendelkezésből következik, hogy az adott egyetemes szolgáltató
– a havi részszámla mennyiségek figyelembe vételével – nem minden egyes hónapra fog
részszámlát kiállítani a felhasználó számára, hanem a törvényi felhatalmazás alapján jogosult az
üzletszabályzatában foglalt értékhatárig a részszámlák értékének összevonására, és csupán az
értékhatár meghaladása esetében való számlaküldésre.
Az egyetemes szolgáltatóra vonatkozó további, kapcsolódó jogszabályi kötelezettség, miszerint:
- köteles a számla felhasználó részére történő eljuttatásáról oly módon gondoskodni, hogy a
számla kiegyenlítésére a felhasználónak vagy a fizetőnek a kézhezvételtől legalább 8 nap
rendelkezésére álljon,
- adott alkalommal legfeljebb három, egymást követő időközre vonatkozó részszámlát
bocsáthat ki, amelyek esedékessége között legalább 30 napnak kell lennie.
2.3. A víziközmű-szolgáltatással kapcsolatos előírások
A felhasználók fogyasztásáról kiállított számlákhoz való hozzáférésére vonatkozó szabályokat a
víziközmű-szolgáltatás területén
- a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény (a továbbiakban: Vksztv.),
- a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény egyes rendelkezéseinek
végrehajtásáról szóló 58/2013. (II. 27.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Vksztv. Vhr.),
továbbá
- a víziközmű-szolgáltatók üzletszabályzatai
tartalmazzák.
A számlák víziközmű-szolgáltató általi kiállítására és kibocsátására vonatkozó kérdésével
összefüggő jogszabályi előírásokat a Vksztv. Vhr. 65. §-a tartalmazza.
E szerint a víziközmű-szolgáltató az évi egy elszámoló számla mellett évi legalább 3, de legfeljebb
11 részszámlát bocsát ki. A víziközmű-szolgáltató köteles a számla felhasználó részére történő
eljuttatásáról oly módon gondoskodni, hogy a számla kiegyenlítésére a felhasználónak a
kézhezvételtől legalább 8 nap a rendelkezésére álljon. A jogszabályi előírás lehetővé teszi azt is,
hogy a felhasználó és a víziközmű-szolgáltató megállapodjon arról, hogy a számla elektronikus
úton is kiállítható és eljuttatható a címzetthez.
6 / 7
Fentieknek megfelelően a víziközmű-szolgáltató elsősorban papír alapon küldi meg a számlát a
felhasználó részére, az elektronikus formában való megküldésre kizárólag akkor kerülhet sor, ha
felek ebben megállapodtak.
Kiemelendő, hogy a víziközmű-szolgáltatók
– a felhasználók általi külön eseti díj
megfizetésének kötelezettség nélkül – kötelesek a felhasználók számára számlát kibocsátani
a fenti jelzett gyakoriság szerint. A számlák kibocsátására és a felhasználó részére történő
megküldésére a víziközmű-szolgáltató és felhasználó által kötött közszolgáltatási szerződés szerint
kerül sor.
A számlák eseti jelleggel, – hiteles vagy nem hiteles – másolatként történő igénylésének szabályait
már az egyes víziközmű-szolgáltatók üzletszabályzatai tartalmazzák, így e vonatkozásban konkrét
üzletszabályzat tartalma lesz az irányadó.
3. Összefoglalás
A fentiek összefoglalásaképpen arról tájékoztatom, hogy a tárgyalt szolgáltatási területeken a
szolgáltatók kötelezettek a felhasználók részére számlák kibocsátására, a számlázás rendjét,
módozatait a jogszabályi előírások, az adott szolgáltató üzletszabályzata, továbbá a felhasználó
által kötött egyedi szerződés határozza meg. Ugyanezen szabályozási környezet alapján állapítható
meg az, hogy a felhasználó által igényelt számlamásolat esetében milyen szabályokat kell
figyelembe venni, azaz, hogy mely esetekben, milyen formátumú számlára vonatkozóan, – a
felhasználónak felróható okból történő – hányadik számlamásolat esetében köteles a szolgáltató a
számlamásolat külön, eseti díj nélküli kibocsátására.
Tájékoztatom, hogy a fentebb tárgyalt közszolgáltatási területeken a szolgáltatók által folytatott
számlázási, elszámolási tevékenység egyedi panaszok alapján történő kivizsgálása tekintetében
megosztott hatáskör áll fenn a Hivatal, továbbá a fogyasztóvédelmi feladatokat is ellátó
Kormányhivatalok között. E szerint
lakossági felhasználók szolgáltatói számlázásra,
elszámolásra vonatkozó panaszai esetében a Kormányhivatalok, míg a
nem lakossági
felhasználók ilyen jellegű panaszai esetében a Hivatal rendelkezik hatósági hatáskörrel azok
kivizsgálására.
Amennyiben konkrét szolgáltató eljárásával kapcsolatban kíván panasszal élni, azt e hatásköri
szabályokra is figyelemmel teheti meg a Hivatalnál, vagy akár a lakóhelye szerinti
Kormányhivatalnál. Tájékoztatom, hogy a hatósági eljárás jogszabályi feltétele, hogy panaszát
először a szolgáltatónál kísérelje meg rendezni, s annak dokumentumait a kérelemhez csatolni is
szükséges.
Amennyiben a fentiekkel kapcsolatosan kérdése merülne fel, a Hivatal ügyfélszolgálata
készséggel áll rendelkezésére, amelyet
- a +36 1 459 7740 telefonszámon, illetőleg
- a 06 80 205 386 ingyenes számon
érhet el.
A Hivatal ügyfélszolgálata elektronikus elérhetőségei a következők, amelyeken szívesen fogadjuk
és megválaszoljuk kérdéseit.
Elektronikus e-mail cím:
[email protected]
Honlap e-űrlap:
http://www.mekh.hu/fogyasztovedelmi-e-ugyfelszolgalat
7 / 7
Figyelmébe ajánlom a Hivatal kiadványait, amelyek a közszolgáltatások különböző területein
tárgyalják a felhasználókat megillető jogokat. Elérhetőségük a következő:
http://www.mekh.hu/fogyasztovedelmi-kiadvanyok
Felhívom szíves figyelmét arra is, hogy az alábbi linken elérhető Energiafogyasztói Ellenőrző
Lista alapján tájékozódhat a villamosenergia és földgáz iparág területén a felhasználókat megillető
jogokról:
https://www.fogyasztovedelem.kormany.hu/#/kozszolgaltatasok
Végezetül felhívom szíves figyelmét arra, hogy a Hivatal a fenti tájékoztatást kizárólag az Ön által
rendelkezésre bocsátott információk alapján adta meg. Tájékoztatásunk nem tekinthető kötelező
erejű állásfoglalásnak, a benne foglaltaknak hatóságokra, illetve a bíróságra nézve nincs kötelező
tartalma. A jelen tájékoztatás kizárólag az Ön tájékoztatása céljából készült, a benne foglaltak
egyéb célok érdekében, továbbá harmadik személyekkel szemben nem használhatóak fel, illetve
jogvita eldöntésére nem alkalmazhatóak.
Megtisztelő megkeresését köszönöm!
Budapest, elektronikus bélyegző szerint
Tisztelettel:
dr. Kolozsi Sándor
főosztályvezető