Tisztelt Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság! Kedves Péterfi Attila!

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.

Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre a tüntetések kamerás megfigyelése, arcfelismerés tárgyban a közelmúltban elfogadott jogszabályok előzetes NAIH általi véleményezését, illetve ennek hiányában az utólagos véleményük megküldését, különös tekintettel az ENSZ emberi jogi főbiztosa állásfogalalására, valamint az Európai Uniónak a mesterséges intelligenciát szabályozó rendeletére.

Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó e-mail címére megküldeni. Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérem, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.

Mivel adatigénylésemben elektronikus másolatban és elektronikus úton kérem az adatok kiadását, ezért az adatigénylés teljesítéséért az Infotv. 29. § (3)-(5) bekezdései alapján költségtérítés megállapítására nincs mód. Ha az adatok kiadása a kért módon lehetetlen volna, és iratmásolatok adathordozókra másolásához és kézbesítéséhez kapcsolódóan a hivatkozott törvényi rendelkezések alkalmazásával mégis költségtérítést állapítanának meg, úgy kérem, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztasson erről. Ebben az esetben azt is kérem, hogy a tájékoztatásban tételesen jelölje meg a költségtérítés számítása során figyelembe vett költségtényezőket.

Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.

Felhívom szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő NAIH állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a személyazonosság ellenőrzésére sem.

Segítő együttműködését előre is köszönöm.

Kelt: 2025. március 24.

Üdvözlettel:

Bazsa Rózsa

Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság

1 Melléklet

Tisztelt Címzett!

 

Mellékelten megküldöm a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság
levelét!

 

Üdvözlettel:

 

NAIH Ügyfélszolgálat

Tisztelt Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság, Kedves Dr. Habil. Péterfalvi Attila Elnök, Címzetes Egyetemi Tanár!

Köszönettel megkaptam válaszukat, amely szerint a NAIH a "Tüntetések kamerás megfigyelése, arcfelismerés" tárgyban jogszabálytervezetet/jogszabályt sem előzetesen, sem utóIag nem vélemenyezett.

Az Infotv. szerint a Hatóság törvényben meghatározott feladatkörében javaslatot tehet a személyes adatok kezelését érintő jogszabályok megalkotására, illetve módosítására, valamint véleményezi a feladatkörét érintő jogszabályok tervezetét.

Az alábbiak alapján talán nem lenne haszontalan elgondolkozni azon, hogy a tárgyban a NAIH is hallathatná a hangját.

Az Európai Parlament mesterséges intelligenciáról szóló törvény szakértője és megfigyelője elmondta, hogy Magyarország tervei, miszerint mesterséges intelligencia alapú arcfelismerést alkalmazna a Pride-on résztvevők megbírságolására, sértik az uniós szabályokat.

A digitális arcfelismerő rendszerek használata, amelyeket Magyarország a budapesti Pride felvonulás résztvevőinek azonosítására és megbírságolására kíván alkalmazni, sérti az uniós MI-törvényt és az adatvédelmi szabályokat - állítja az EU Mesterséges Intelligenciáról szóló törvényének egyik megalkotója, Brando Beifei EP-képviselő, aki jelenleg a törvény betartását ellenőrzi az Európai Parlamentben.

"Amit Orbán Viktor bejelentett, az törvénytelen: a mesterséges intelligenciáról szóló törvény tiltja, hogy biometrikus kamerákat használjanak a tüntetők azonosítására. Nem lehet megfigyelni a békésen tüntető embereket, hacsak nem hozhatóak összefüggésbe súlyos bűncselekményekkel, például emberöléssel, vagy terrorizmussal" - mondta Benifei.
Benifei, aki jelentéstevőként részt vett a mesterséges intelligenciáról szóló törvény szövegezésében, hozzátette, hogy a megfigyelésre alkalmas rendszereket leszállító cégek csak az fenti rendelkezések betartása mellett értékesíthetnek ilyen rendszereket Európában. Ellenkező esetben azt kockáztatják, hogy elveszítik az engedélyüket. A képviselő sürgette az Európai Bizottságot, hogy vizsgálja meg a kérdést.

"Még mindig gyűjtjük az adatokat, és még a mesterséges intelligenciáról szóló törvény végrehajtásának korai szakaszában vagyunk. De Magyarország lesz az első nagy teszt számunkra, és a Bizottságnak nagyon világosan kellene fogalmaznia" - tette hozzá.
Lattmann Tamás magyarországi uniós jogi szakértő a közösségi médiában közzétett bejegyzésében egyetértett azzal, hogy a magyar szabályozás sérti a mesterséges intelligenciáról szóló törvényt. Szerinte pontosan meg van határozva azon bűncselekmények köre, amelyek indokolják a mesterséges intelligencia eszközeinek használatát. "Minden más esetben tilos a használatuk" - mondta Lattmann.

Benifei szerint az MI-törvény végrehajtásától függetlenül is illegális lenne az arcfelismerő technológia használata, hiszen az az unió általános adatvédelmi rendeletét, az úgynevezett GDPR szabályokat is sérti.

Segítő együttműködését előre is köszönöm.

Kelt: 2025. március 27.

Üdvözlettel:

Bazsa Rózsa