Társadalmi egyeztetés
Tisztelt Kormányzati Ellenőrzési Hivatal!
Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.
Kérjük, szíveskedjenek elektronikus másolatban megküldeni részemre az alábbiakat.
A jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről szóló 2010. évi CXXXI. törvény (a továbbiakban: Jet.) 6/A. §-a szerint a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (KEHI) kormányzati ellenőrzési szervként évente ellenőrzi, hogy a jogszabályok előkészítéséért felelős miniszterek a Jet.-ben meghatározott kötelezettségüknek eleget tesznek-e, és az ellenőrzések eredményéről, valamint a kiszabott pénzbírságokról évente jelentést készít (a továbbiakban: éves ellenőrző jelentés).
A KEHI ezen feladat- és hatásköre keretében végzett tevékenysége kapcsán kérjük, hogy a [email address] e-mail-címre megküldött válaszban közöljék a jelen közérdekű adatigénylésre adott tájékoztatás keretében az alábbiakat:
1.
a) Létezik-e olyan közjogi szervezetszabályozó eszköz vagy egyéb belső normatív aktus, módszertani útmutató, protokoll vagy egyéb elnevezésű dokumentum, amelynek tárgya/célja annak meghatározása, hogy a minisztériumoknak milyen tartalmú adatszolgáltatást kell nyújtaniuk a KEHI éves ellenőrző jelentéséhez? Amennyiben létezik ilyen dokumentum, azt kérjük, bocsássa rendelkezésünkre.
b) Létezik-e olyan közjogi szervezetszabályozó eszköz vagy egyéb belső normatív aktus, módszertani útmutató, protokoll vagy egyéb elnevezésű dokumentum, amelynek tárgya/célja annak meghatározása, a KEHI milyen módon, milyen adatok alapján, milyen szempontok szerint értékeli a minisztériumok gyakorlatát, valamint a Jet.-nek való megfelelést a társadalmi egyeztetés kapcsán. Amennyiben létezik ilyen dokumentum, azt kérjük, bocsássák rendelkezésünkre.
2. Abban az esetben, ha a jelen adatkérés 1. a) és/vagy az 1. b) pontja szerinti dokumentum nem létezik, vagy annak kiadását az Infotv.-ben hivatkozott bármely okból megtagadnák, kérjük, adjanak tájékoztatást az alábbiakról az éves ellenőrző jelentések elkészítése kapcsán:
a) A minisztériumok nyújtanak-e be indokolást a KEHI-nek arról, hogy egy adott jogszabálytervezet miért esett a Jet. 5. § (3) vagy (4) bekezdése alá, és így miért nem kellett társadalmi egyeztetésre bocsátani, vagy miért nem volt társadalmi egyeztetésre bocsátható? Amennyiben ilyen indokolást a minisztériumok nem terjesztenek elő, legalább jogszabályhely megjelölésével sor kerül-e minden esetben a társadalmi egyeztetés elmaradása jogalapjának meghatározására?
b) A KEHI a Jet. 6/A. § (1) bekezdése szerinti ellenőrzés keretében vizsgálja-e azt, és ha igen, milyen módon és mely szempontok alapján, hogy az egyes jogszabálytervezetek, amelyek a minisztériumok tájékoztatása szerint a Jet. 5. § (3) vagy (4) bekezdése alá estek, a KEHI értékelése szerint is a Jet. utóbbi rendelkezései alá esnek-e? Amennyiben igen, ennek a vizsgálatnak az eredményét milyen dokumentum tartalmazza? Kérjük, a vonatkozó dokumentumot bocsássák rendelkezésünkre.
c) A KEHI a Jet. 6/A. § (1) bekezdése szerinti ellenőrzés keretében vizsgálja-e, hogy az egyes jogszabálytervezeket a minisztériumok a Jet. 5. § (1) bekezdésének megfelelően indokolással együtt bocsátották-e társadalmi egyeztetésre? Amennyiben igen, ennek a vizsgálatnak az eredményét milyen dokumentum tartalmazza? Kérjük, a vonatkozó dokumentumot bocsássák rendelkezésünkre.
d) A KEHI a Jet. 6/A. § (1) bekezdése szerinti ellenőrzés keretében vizsgálja-e, hogy a Jet. 8. § (3) bekezdésének megfelelően a minisztériumok az egyes jogszabálytervezetekkel együtt közzétették-e a jogalkotásról szóló törvényben meghatározott előzetes hatásvizsgálat összefoglalóját? Amennyiben igen, ennek a vizsgálatnak az eredményét milyen dokumentum tartalmazza? Kérjük, a vonatkozó dokumentumot bocsássák rendelkezésünkre.
3.1.
a) A KEHI a Jet. 6/A. § (1) bekezdése szerinti ellenőrzés keretében vizsgálja-e, hogy a jogszabálytervezetek társadalmi egyeztetés keretében közzétett indokolása érdemi, valódi indokolásnak minősül-e, és ha igen, milyen módon, milyen szempontok szerint? Amennyiben igen, ennek a vizsgálatnak az eredményét milyen dokumentum tartalmazza? Kérjük, a vonatkozó dokumentumot bocsássák rendelkezésünkre.
b) A KEHI a Jet. 6/A. § (1) bekezdése szerinti ellenőrzés keretében vizsgálja-e, hogy az előzetes hatásvizsgálatok a jogszabálytervezetekkel együtt közzétett összefoglalója megfelelő részletességű-e, vagy egyébként megfelel-e az irányadó tartalmi követelményeknek, és ha igen, milyen módon, milyen szempontok szerint? Amennyiben igen, ennek a vizsgálatnak az eredményét milyen dokumentum tartalmazza? Kérjük, a vonatkozó dokumentumot bocsássák rendelkezésünkre.
3.2. Kérjük, adjanak tájékoztatást arról, hogy a KEHI álláspontja szerint
a) megfelel-e a Jet. 5. § (1) bekezdésének, és így az éves ellenőrző jelentés elkészítésekor a Jet. előírásai szerint társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezetként veszi-e a KEHI figyelembe a jogszabálytervezetet, ha a jogszabálytervezet indokolása csupán egy vagy néhány mondatból áll; érdemi és valódi indokolásnak tekinthető-e az ilyen indokolás;
b) megfelel-e a Jet. 5. § (1) bekezdésének, és így az éves ellenőrző jelentés elkészítésekor a Jet. előírásai szerint társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezetként veszik-e figyelembe a jogszabálytervezetet, ha a társadalmi egyeztetésre közzétett jogszabálytervezet indokolása és a közzétett tartalmi összefoglaló szövege azonos.
3.3. Kérjük, adjanak tájékoztatást arról, hogy a KEHI értékelése szerint
a) megfelelt-e a Jet. 5. § (1) bekezdésének, és így az éves ellenőrző jelentés elkészítésekor a Jet. előírásai szerint társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezetként vette-e a KEHI figyelembe a következő jogszabálytervezeteket, figyelembe véve azt, hogy a jogszabálytervezetek közzétett indokolása csupán egy-egy mondatból áll: https://kormany.hu/dokumentumtar/2022-ev..., https://kormany.hu/dokumentumtar/a-kozbi...
b) megfelelt-e a Jet. 5. § (1) bekezdésének, és így az éves ellenőrző jelentés elkészítésekor a Jet. előírásai szerint társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezetként vette-e a KEHI figyelembe a következő jogszabálytervezeteket, figyelembe véve azt, hogy a jogszabálytervezetek indokolása és a közzétett tartalmi összefoglalók szövege azonos: https://kormany.hu/dokumentumtar/2022-ev..., https://kormany.hu/dokumentumtar/a-kozbi....
4. Kérjük, küldjék meg a fent megadott e-mail-címre azokat a dokumentumokat és adatokat, amiket a minisztériumok a KEHI 2023-as, KEHI-11-74/16/2023. számú ellenőrző jelentéséhez (https://cdn.kormany.hu/uploads/document/...), valamint a KEHI 2024-es, KEHI-11-1/1/2024. számú éves ellenőrző jelentéséhez (https://cdn.kormany.hu/uploads/document/...) a KEHI-nek benyújtottak.
5.1. Kérjük, bocsássák rendelkezésünkre azoknak a jogszabálytervezeteknek a listáját, évenkénti és minisztériumonkénti bontásban, amelyeket a KEHI 2023-as (KEHI-11-74/16/2023. számú) és 2024-es (KEHI-11-1/1/2024. számú) éves ellenőrző jelentése lefed, és amelyeket a minisztériumok tájékoztatása szerint
a) nem kellett társadalmi egyeztetésre bocsátani a Jet. 5. § (3) bekezdése szerint. Kérjük, hogy minden tervezetnél közöljék a Jet. 5. § (3) bekezdésének azon pontját, amely alapján a tervezetet nem kellett társadalmi egyeztetésre bocsátani.
b) nem lehetett társadalmi egyeztetésre bocsátani a Jet. 5. § (4) bekezdése szerint. Kérjük, hogy minden tervezetnél közöljék a Jet. 5. § (4) bekezdésében felsoroltak közül azon érdeket, amelynek védelmét a tervezet társadalmi egyeztetésre bocsátása veszélyeztette volna.
5.2. Kérjük, küldjék meg annak a 36 jogszabálynak a listáját, amelyek esetében a KEHI 2024-es, KEHI-11-1/1/2024. számú éves ellenőrző jelentése szerint „a kormányzati szervekkel való egyeztetés 2022. szeptember 30. előtt elindult, ezért azokat az ellenőrzés során a Jet. 21. §-a alapján nem lehetett figyelembe venni” (lásd az éves ellenőrző jelentés 8. oldalát).
5.3. Kérjük, adjanak tájékoztatást arról, hogy mi a magyarázata annak, hogy miközben a KEHI 2024-es, KEHI-11-1/1/2024. számú éves ellenőrző jelentésének 5. és 9. oldalán írtak szerint „a vizsgált időszakban előkészített és kihirdetett, a Jet. hatálya alá tartozó törvények, kormányrendeletek és miniszteri rendeletek 94%-át társadalmi egyeztetést követően hirdették ki, a Jet. szerinti kivételek alkalmazására pedig indokoltan került sor”, az éves ellenőrző jelentés egyéb pontjain három minisztériumnál is az szerepel, hogy egyes jogszabályok társadalmi egyeztetés nélküli kihirdetésére „a Jet.-ben meghatározott mentesítési ok nélkül” került sor (lásd a 9. oldalt a Belügyminisztérium, a 11. oldalt az Építési és Közlekedési Minisztérium, valamint a 12. oldalt az Igazságügyi Minisztérium vonatkozásában).
Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérjük, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjenek részünkre a feladó e-mail címére ([email address]) megküldeni. Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérjük, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltsék fel.
Mivel adatigénylésünkben elektronikus másolatban és elektronikus úton kérjük az adatok kiadását, ezért az adatigénylés teljesítéséért az Infotv. 29. § (3)-(5) bekezdései alapján költségtérítés megállapítására nincs mód. Ha az adatok kiadása a kért módon lehetetlen volna, és iratmásolatok adathordozókra másolásához és kézbesítéséhez kapcsolódóan a hivatkozott törvényi rendelkezések alkalmazásával mégis költségtérítést állapítanának meg, úgy kérjük, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztassanak erről. Ebben az esetben azt is kérjük, hogy a tájékoztatásban tételesen jelöljék meg a költségtérítés számítása során figyelembe vett költségtényezőket.
Kérjük, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekintik megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldjék meg számunkra.
Felhívjuk szíves figyelmüket, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő NAIH állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a személyazonosság ellenőrzésére sem.
Segítő együttműködését előre is köszönjük.
Kelt: 2024. augusztus 14.
Üdvözlettel:
Magyar Helsinki Bizottság