Rendészeti Főigazgatóság működésével kapcsolatos adatkérés

Az igénylést már régen meg kellett volna válaszolni. A vonatkozó jogszabály értelmében a(z) Alapvető Jogok Biztosa Hivatala munkatársainak már ki kellett volna adniuk a kért adatokat. (részletek). Panaszt nyújthat be a következő időpontig: belső felülvizsgálat kérése .

Magyar Helsinki Bizottság

Tisztelt Biztos Úr!

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi
CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő
adatigénylést terjesztem elő.
Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre az alábbi
kérdésekre adott válaszokat:
1. Kérem, tájékoztasson arról, hogy 2020, 2021, 2022 és 2023 során hány darab,
rendőrségi törvény szerinti panasz érkezett Hivatalához. Amennyiben
rendelkezésükre áll ez az információ, kérem, hogy – a Független Rendészeti
Panasztestület korábbi jelentéseiben alkalmazott statisztikai adatszolgáltatás
mintáját követve – tájékoztasson arról is, hogy ki küldte a panaszt (civilszervezet, jogi
képviselő, egyéni panaszos), és melyik megyében történtek a panaszolt intézkedések.
Az adatokat kérem éves bontásban adja meg.
2. Kérem, tájékoztasson arról, hogy a 2020, 2021, 2022 és 2023 során lezárt
panaszeljárások közül hány végződött az alábbiak szerint:
a) alapjogi visszásság megállapítása;
b) elutasítás jelentés készítése nélkül (2011. évi CXI. törvény 39.J (1) pontja
alapján). Kérem, hogy az adatokat az elutasítás okai szerinti bontásban küldje
meg.
c) nem tárt fel alapjogi visszásságot, vagy a panasz nem érintett alapjogi
szempontból lényeges kérdést, és nem készült az ügyben jelentés (2011. évi
CXI. törvény 39.J (3) pontja alapján). Kérem, hogy az adatokat a jelentés
készítés mellőzésének oka szerinti bontásban (a vizsgálat nem tárt fel alapjogi
visszásságot, illetve a panasz nem érintett alapjogi szempontból lényeges
kérdést). Amennyiben rendelkezésre áll ez az információ, kérem, hogy – a
Független Rendészeti Panasztestület korábbi jelentéseiben alkalmazott
statisztikai adatszolgáltatás mintáját követve – tájékoztasson arról, hogy a
„vizsgálat nem tárt fel alapjogi visszásságot” kategórián belül hány esetben
volt e következtetés indoka, hogy a rendőrség jogszerűen járt el (korlátozott
alapjogot) és hány esetben az, hogy bizonyíték hiánya miatt nem lehetett
megállapítani, hogy a rendőrség eljárása (jogkorlátozása) jogszerű volt-e.
d) nem tárt fel alapvető jogi visszásságot, vagy a panasz nem érintett alapjogi
szempontból lényeges kérdést, de készült az ügyben jelentés (2011. évi CXI.
törvény 39.J (2) pontja alapján). Amennyiben rendelkezésre áll ez az
információ, kérem, hogy – a Független Rendészeti Panasztestület korábbi
jelentéseiben alkalmazott statisztikai adatszolgáltatás mintáját követve –
tájékoztasson arról, hogy a „vizsgálat nem tárt fel alapjogi visszásságot”
kategórián belül hány esetben volt e következtetés indoka, hogy a rendőrség
jogszerűen járt el (korlátozott alapjogot) és hány esetben az, hogy bizonyíték
hiánya miatt nem lehetett megállapítani, hogy a rendőrség eljárása
(jogkorlátozása) jogszerű volt-e.

Az adatokat kérem éves bontásban adja meg.
3. Kérem, tájékoztasson arról, hogy a 2020, 2021, 2022 és 2023 során lezárt és az
országos rendőrfőkapitánynak, a belső bűnmegelőzési és bűnfelderítési feladatokat
ellátó szerv főigazgatójának, a terrorizmust elhárító szerv főigazgatójának, valamint
az idegenrendészeti szerv főigazgatójának megküldött panaszoknak mi volt az
utóélete (ideértve azt is, hogy hány esetben tért el a határozat az Alapvető Jogok
Biztosának jelentésétől)? Kérem, hogy az adatokat szíveskedjenek éves, a határozatot
meghozó szerv és – a Független Rendészeti Panasztestület statisztikai
adatszolgáltatásának mintáját követve – a “panasznak helyt adott” “részben helyt
adott”, “elutasította”, “megszüntette”, “áttette”, “adathiány” szerinti bontásban
megadni.
4. Kérem, tájékoztasson arról, hogy 2020, 2021, 2022 és 2023 során részt vett-e
perben Hivatala beavatkozóként. Kérem, hogy aza adatokat legyen szíves éves
bontásban megadni.
5. Kérem, tájékoztasson arról, hogy 2020, 2021, 2021, 2022 és 2023 során a
Rendészeti Főigazgatóság mely rendészetet érintő jogszabályok, közjogi
szervezetszabályozó eszközök és jelentések tervezeteit véleményezte? Ebből hány
esetben véleményezett saját kezdeményezésből? Milyen javaslatokat tettek a
rendészetet érintő kormányzati döntésekre, jogi szabályozásra?
6. Kérem, tájékoztasson arról, hogy 2020, 2021, 2022 és 2023 során hány esetben
nyújtott be Hivatala rendészetet érintő alkotmánybírósági indítványt? Az adatokat
kérem éves bontásban adja meg.
7. Kérem, tájékoztasson arról, hogy 2020, 2021, 2021, 2022 és 2023 során Hivatala
hány alkalommal és milyen formában (sajtóközlemény, honlaphír, esemény, jelentés
stb.) tájékoztatta a közvéleményt és az Országgyűlést a rendészeti panaszokról
kapcsolatos helyzetről?
8. Milyen formában működik együtt a Rendészeti Főigazgatóság civil és
érdekképviseleti szervezetekkel? 2020, 2021, 2021, 2022 és 2023 során mely civil
szervezetekkel került sor (nem konkrét eljáráshoz kapcsolódó) találkozóra az
Igazgatóság munkatársai és/vagy a biztos részvételével?
9. Hány személy kereste fel 2020, 2021, 2021, 2022 és 2023 során az AJBH
Ügyfélszolgálatát és területi irodáit rendészeti panasz ügyében? Az adatokat kérem,
éves és területi bontásban adja meg.
10. Lehetővé teszi-e a Főigazgatóság jelenlegi ügyviteli rendszere a panaszok
sérelmezett rendőri intézkedések és érintett alapjog szerinti lekérdezését?
11. Kérem, tájékoztasson arról, hogy 2020, 2021, 2021, 2022 és 2023 során hány
alkalommal és milyen okból indított a Rendészeti Főigazgatóság Rendészeti Területi
Osztály I. hivatalból eljárást? A hivatalból indult eljárások hogyan zárultak? Az
adatokat kérem, éves bontásban adja meg.
12. Kérem, tájékoztasson arról, hogy a Hivatalához beérkezett, rendőrségi intézkedést
érintő panasz vizsgálata milyen esetekben történik általános hatáskörben és mikor a
2011. évi CXI. törvény III/B fejezete alapján? Kérem tájékoztasson arról, hogy 2020,

2021, 2022 és 2023 során hány darab, rendőri intézkedéssel kapcsolatos panaszt
vizsgáltak meg általános hatáskörben és azok hogyan végződtek. Az adatokat kérem
éves bontásban adja meg.
13. Amennyiben Hivatala vezet arról statisztikát, hogy mennyi idő alatt bírálnak el
érdemben egy rendőrségi törvény szerinti panaszt, kérem tájékoztasson arról, hogy
2020, 2021, 2021, 2022 és 2023 során átlagosan mennyi idő alatt bírálták el
érdemben az ilyen panaszokat. Amennyiben ilyen adat nem áll rendelkezésre, kérem,
tájékoztassanak arról, hogy azokban az ügyekben, amelyekben született jelentés,
2020, 2021, 2021, 2022 és 2023 során mi volt a leghosszabb és a legrövidebb idő,
amely alatt a panasz elbírálása megtörtént. Az adatokat kérem, éves bontásban adja
meg.
14. Kérem, tájékoztasson arról, hogy 2020, 2021, 2022 és 2023 során hány
alkalommal tájékoztatták a panaszost a 2011. évi CXI. törvény 39/H. § szerinti átvétel
lehetőségéről, és ebből hány alkalommal kérte a panaszos azt? Az adatokat kérem,
éves bontásban adja meg.
15. Kérem, tájékoztasson arról, hogy 2020, 2021, 2022 és 2023 során hány
alkalommal tartottak panaszügyben meghallgatást (a 2011. évi CXI. törvény 39/G. §
(2) pontja alapján)? Az adatokat kérem, éves bontásban adja meg.
Kérjük, küldjék meg számunkra a 2. és 12. pontban szereplő eljárásokat (kivéve 2. b)
alpont) lezáró döntések anonimizált változatát, az 4. pontban szereplő ügyekben írt
beadványok anonimizált változatát, illetve a 5. pontokban szereplő véleményeket,
javaslatokat, dokumentumokat.
Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt
adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó e-mail címére
([email address]) megküldeni. Ha az igényelt adatokat bármely okból nem
lehet e-mailben megküldeni, akkor kérem, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu
weboldalon töltse fel.
Az Infotv. 29. § (3) bekezdése alapján adatigénylésem teljesítéséért költségtérítés
kizárólag akkor állapítható meg, ha a felmerült költség mértéke meghaladja a
kormányrendeletben meghatározott, költségtérítésként megállapítható
legalacsonyabb összeget, azzal, hogy az így meghatározott költségtérítés összege
ekkor sem haladhatja meg a kormányrendeletben meghatározott legmagasabb
összeget. Kérem, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztasson arról, ha a kért
iratmásolatokra tekintettel költségtérítést állapítana meg. Ebben az esetben kérem,
hogy a tájékoztatásban mellékeljen dokumentumlistát, és dokumentumonként
tüntesse fel az oldalszámot.
Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti
megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés
részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.
Felhívom szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság
Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen
adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel
tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását

az adatkezelő NAIH állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a
személyazonosság ellenőrzésére sem.
Segítő együttműködését előre is köszönöm.

Tisztelettel:

Magyar Helsinki Bizottság
+36-1-321-4323
[email address]