Önkormányzatok ellenőrzése Kalocsára vonatkozó adatok tekintetében

Az igénylést elutasította a(z) Állami Számvevőszék.

Tisztelt Állami Számvevőszék!

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.

Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre

Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre az "Önkormányzatok ellenőrzése - Az önkormányzatok integritásának ellenőrzése" című 2021. évi jelentés Bács-kiskun megye Kalocsa Önkormányzatára vonatkozó részletes adatait, különös tekintettel a feltárt hiányosságokra és korrupciós kockázatokra, amelyek a 3-as, azaz közepes érdemjegy megítélésének alapjául szolgáltak.

Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó e-mail címére megküldeni.
Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérem, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.

Az Infotv. 29. § (3) és (5) bekezdése alapján adatigénylésem teljesítéséért költségtérítés kizárólag akkor állapítható meg, ha az adatigénylés teljesítése a közfeladatot ellátó szerv alaptevékenységének ellátásához szükséges munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével jár. Ilyen esetben az adatkezelő jogosult az adatigénylés teljesítésével összefüggő munkaerő-ráfordítás költségét költségtérítésként meghatározni. Kérem, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztasson arról, amennyiben a kért iratmásolatokra tekintettel költségtérítést állapítana meg. Ebben az esetben kérem, hogy a tájékoztatásban mellékeljen dokumentumlistát, dokumentumonként tüntesse fel az oldalszámot, az adatigénylés teljesítésével kapcsolatos munkaerő-ráfordítás mértékét és annak óradíját.

Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.

Felhívom szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő NAIH állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a személyazonosság ellenőrzésére sem.

Segítő együttműködését előre is köszönöm.

Kelt: 2021. február 18.

Üdvözlettel:
Király Róbert

Állami Számvevőszék

Tisztelt Ügyfelünk!

Tájékoztatjuk, hogy elektronikus levelét az alábbi adatokkal érkeztettük:

Tárgy:     Közérdekű adatigénylés  - Önkormányzatok ellenőrzése Kalocsára
vonatkozó adatok tekintetében - Állami Számvevőszék
Érkezett: 2021.02.18 18:06:39
Érk.szám: BE-25882/2021/1

Ez egy automatikus rendszerüzenet. Kérjük, ne válaszoljon rá!

Tisztelettel:
Állami Számvevőszék

   2021.02.18 18:07

Dear Sender,

Your message has reached the State Audit Office of Hungary And has been
registered As follows:

Subject: Közérdekű adatigénylés  - Önkormányzatok ellenőrzése Kalocsára
vonatkozó adatok tekintetében - Állami Számvevőszék
Date And Time of receipt: 2021.02.18 18:06:39
Receipt number: BE-25882/2021/1

This is an automatically generated message. Please, do not reply to it.

Kind regards,
State Audit Office of Hungary

Állami Számvevőszék

      Iktatószám: ETIO-0400-002/2021.

 

Király Róbert úr

részére

 

[1][FOI #17315 email]

 

Tisztelt Király Róbert Úr!

 

Kézhez vettük az Állami Számvevőszékhez (a továbbiakban: ÁSZ) 2021.
február 18-án érkezett, Kalocsa Város Önkormányzatának
integritásértékelésével kapcsolatban küldött közérdekű adatigénylését,
amellyel kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatom Önt.

 

Az Állami Számvevőszékről szóló 2011. évi LXVI. törvény 32.§ (3) bekezdése
alapján az Állami Számvevőszék jelentése nyilvános. Az ÁSZ az előbbiek
szerint az „Önkormányzatok ellenőrzése - Az önkormányzatok integritásának
ellenőrzése – Bács-Kiskun Megye települési önkormányzatai” tárgyú
ellenőrzés jelentését 21007. számon nyilvánosságra hozta, amelyet az
alábbi elektronikus elérhetőségen tekinthet meg:

 

[2]https://www.asz.hu/storage/files/files/j...

 

Az ellenőrzések fókuszában annak értékelése áll, hogy az önkormányzatoknál
és azok gazdálkodási feladatait ellátó hivataloknál megteremtették-e az
integritás elvének érvényesüléséhez szükséges feltételeket,
kialakították-e az integritási kontrollokhoz kapcsolódó, valamint a
korrupció elleni védelmet szolgáló szabályozásokat.

 

Erről az alábbi helyen olvashat bővebben:

[3]https://www.asz.hu/hu/sajtokozlemenyek/3...

 

A monitoring típusú ellenőrzések – a jelen állapot lényeges dokumentumaira
fókuszálva – valós idejű értékeléssel, jövőre vonatkozó ajánlásokkal
támogatja a közpénzügyi helyzet javítását. A monitoring típusú
ellenőrzések a közpénzfelhasználó, közvagyont használó szervezetek teljes
körének, vagy nagy számosságú csoportjának egy-egy jellegzetes, lényegi
területét veszik górcső alá. A módszer alkalmazásával jelentősen növelhető
az ellenőrzési lefedettség, továbbá korábban nem ellenőrzött közpénzt,
illetve közvagyont használók értékelését is lehetővé teszi. A módszertani
és digitális fejlesztések hozzájárulnak – az ellenőrzött szervezetek
leterheltségének mérséklése mellett – az ellenőrzések időtartamának
csökkentéséhez, hatékonyságának növeléséhez. A monitoring típusú
ellenőrzési módszer alapján egy-egy ellenőrzötti kört teljesen lefedő,
kevés számú, de célzott dokumentumok értékelésével az ÁSZ képessé vált
napjainkra a pénzügyi-gazdálkodási kockázatok azonosítására, majd az
ezekre történő figyelemfelhívásokon keresztül a közpénzügyek
felhasználása, a közvagyon használata szabályosságának, hatékonyságának
előmozdítására.

 

A fentiekben hivatkozott jelentés ellenőrzés módszerei fejezetben az ÁSZ
tájékoztatást adott arról, hogy az integritás szempontjából lényeges
vezetési, pénzügyi és gazdálkodási területek értékelésének eredménye,
valamint az adatszolgáltatás és a figyelemfelhívásokra történt
intézkedések kockázati értékelésének figyelembevételével került sor az
önkormányzatok és a hivatalok integritási színvonalának együttes
osztályozására. Ennek módját a jelentés III. és IV. sz. mellékletben
foglalt értékelési keretrendszer tartalmazza. Az osztályozás során a
megküldött dokumentumokat az előbbiek figyelembe vételével értékeltük.

 

A keretrendszer szerint az integritási kockázatok értékelése, "Az egyes
kockázati területek és kockázatforrások minősítése „pontozásos módszerrel”
az integritás „jelző” dokumentumai és a vezetői magatartás
tényhelyzeteinek értékelése alapján történt.".

 

A jelentések 4. számú mellékletei szerint:

„Az első lépésben azonosításra kerültek azok az önkormányzati
szabályozások és nyilvántartások, amelyek hiánya felveti a csalás és
korrupció kockázatát.

Második lépésben az adatoknak az ellenőrzés rendelkezésére bocsátása
kockázati kritériumainak meghatározása, majd értékelése történt meg.

Harmadik lépésben a figyelemfelhívó levelekre adott válaszok kockázati
kritériumainak meghatározása, majd értékelése történt meg.

Az összesített értékelést rontotta, amennyiben

̶ az integritás szempontjából meghatározó dokumentumok -
képviselő-testületi SZMSZ, valamint a vagyonnyilatkozat átadására,
nyilvántartására, a vagyonnyilatkozatban foglalt személyes adatok
védelmére vonatkozó további szabályok meghatározása - hiányoztak, és azok
javítása érdekében a figyelemfelhívó levél hatására sem történt
intézkedés;

̶ az ellenőrzött adatokat nem bocsátott az ellenőrzés rendelkezésére, majd
a javításra vonatkozó figyelemfelhívó levél következtében sem.”

 

Mindez azt jelenti, hogy az értékelt lényeges dokumentumok jogszabályi
előírásoknak való megfelelősége/nem megfelelősége a pontozásnak csak egy
részét tette ki. A második tényező az adatok ÁSZ rendelkezésére
bocsátásának kockázata volt. Harmadik tényező volt, hogy időközben, az
ellenőrzés végrehajtása során megküldött figyelemfelhívó levélre a felelős
vezetők tettek-e intézkedéseket.

 

A fentiek alapján látható, hogy az integritási kockázatoknak csak az egyik
összetevője a dokumentumok megléte és azok jogszabályi előírásoknak való
megfelelősége. A másik, jelentős összetevője a továbblépésre, javulásra
koncentráló felelős vezetői magatartás.

 

Az integritás egyik alapfeltétele a jogszabályi előírások szerinti
szabályozások megléte az ellenőrzött szervezetnél. Ezen lényeges
dokumentumok hiánya egyrészt azt jelenti, hogy az ellenőrzött szervezet
nem teljesítette a jogszabály által előírt kötelezettségét. Másrészt jelzi
azt a kockázatot, hogy az érintett szervezetnél a szabályos működés
feltétele nem biztosított, illetve akadályozott a közpénzfelhasználás
során az átláthatóság és elszámoltathatóság elveinek érvényesülése. Az
átláthatóság biztosításának hiánya pedig jelentősen csökkentheti a
szervezet korrupció elleni védettségét.

 

A dokumentumok értékelésről bővebben az alábbi elérhetőségen talál
információkat:

[4]https://www.aszhirportal.hu/hu/hirek/oss...

 

Az értékelés eredményeiről az ÁSZ elnöke tanácsadó levelet küldött minden
önkormányzat első számú vezetőjének, amelyről az alábbi elérhetőségen
olvashat bővebben:

https://www.domokoslaszlo.com/hirek/az-a...

Ebben az ÁSZ elnöke egyrészt gratulált azoknak, akik 5-ös osztályzatot
kaptak, másrészt tájékoztatást adott arról, hogy az alacsonyabb
osztályzatot elérőket oly módon is támogatja az ÁSZ, hogy rámutatott azon
területekre, illetve dokumentumokra, amelyek meghatározóak a közpénzek
szabályszerű, átlátható és elszámoltatható felhasználása szempontjából. A
tanácsadó levélben az ÁSZ elnöke azt is bemutatta, hogy milyen kockázatot
hordoz a jogszabályban előírt szabályzatok, nyilvántartások hiánya az
önkormányzatok gazdálkodására. A címzett önkormányzati vezetők saját
felelős vezetői magatartásuk függvényében tehetnek előrelépést szolgáló
intézkedéseket.

Az ÁSZ minden magyarországi önkormányzatot ellenőrzött, amelynek
rendszerszintű értékeléséről további részleteket az alábbi cikkekben
olvashat:

[5]https://www.aszhirportal.hu/hu/hirek/min...

[6]https://www.aszhirportal.hu/hirek/tamoga...

 

Az ÁSZ a számvevőszéki ellenőrzésekkel kapcsolatosan az ÁSZ honlapjain
keresztül ad tájékoztatást ([7]www.asz.hu, [8]www.aszhirportal.hu,), ahol
tájékozódhat az ellenőrzések aktualitásairól.

 

Kérem a fentiek szíves tudomásulvételét.

 

Budapest, 2021. március 5.

                                                                      

Tisztelettel:

Szabó Cecília osztályvezető sk.

 

Szabó Cecília

Osztályvezető | Elnöki titkárság és igazgatási osztály

1052 Budapest Apáczai Csere János utca 10.

1364 Budapest 4. Pf. 54.

T: +36 1 398 93 71

E: [Állami Számvevőszék request email]

W: [9]www.asz.hu, [10]www.aszhirportal.hu

 

 

 

Gondoljon a környezetre, mielőtt kinyomtatja ezt az e-mailt.
Please consider the environment before printing this e-mail.

 

Az irat iktatószáma: ETIO-0400-002/2021

Válaszlevelében kérjük a fentiekre hivatkozzon.

References

Visible links
1. mailto:[FOI #17315 email]
2. https://www.asz.hu/storage/files/files/j...
3. https://www.asz.hu/hu/sajtokozlemenyek/3...
4. https://www.aszhirportal.hu/hu/hirek/oss...
5. https://www.aszhirportal.hu/hu/hirek/min...
6. https://www.aszhirportal.hu/hirek/tamoga...
7. http://www.asz.hu/
8. http://www.aszhirportal.hu/
9. https://www.asz.hu/
10. https://www.aszhirportal.hu/

Tisztelt Állami Számvevőszék!

Iktatószám: ETIO-0400-002/2021.
Tárgy: közérdekű adatigénylés pontosítása

Köszönettel megkaptam fenti iktatószámú válaszlevelüket "Önkormányzatok ellenőrzése - Az önkormányzatok integritásának ellenőrzése" című 2021. évi jelentés általános ellenőrzési szempontjairől, értékelési elveiről.
Sajnos a közérdekű adatigénylés keretében kifjezetten Kalocsa Önkormányzatára vonatkozó részletes adatokat - különös tekintettel a Kalocsán feltárt hiányosságokra és korrupciós kockázatokra, amelyek a 3-as, azaz közepes érdemjegy megítélésének alapjául szolgáltak - nem kaptam meg.

Fentiek alapján kérem a Kalocsára vonatkozó értékelési jegyzőkönyvet, annak megállapításait, észrevételeit megküldeni szíveskedjenek.

Segítő együttműködését előre is köszönöm.

Kelt: 2021. március 7.

Üdvözlettel:
Király Róbert

Állami Számvevőszék

Tisztelt Ügyfelünk!

Tájékoztatjuk, hogy elektronikus levelét az alábbi adatokkal érkeztettük:

Tárgy:     Re: Válaszlevél Kalocsa Város Önkormányzatának
integritásértékelése
Érkezett: 2021.03.07 19:22:29
Érk.szám: BE-33129/2021/1

Ez egy automatikus rendszerüzenet. Kérjük, ne válaszoljon rá!

Tisztelettel:
Állami Számvevőszék

   2021.03.07 19:24

Dear Sender,

Your message has reached the State Audit Office of Hungary And has been
registered As follows:

Subject: Re: Válaszlevél Kalocsa Város Önkormányzatának
integritásértékelése
Date And Time of receipt: 2021.03.07 19:22:29
Receipt number: BE-33129/2021/1

This is an automatically generated message. Please, do not reply to it.

Kind regards,
State Audit Office of Hungary

Állami Számvevőszék

      Iktatószám: ETIO-0400-004/2021.

 

Király Róbert úr

részére

 

[1][FOI #17315 email]

 

Tisztelt Király Róbert Úr!

 

Kézhez vettük az Állami Számvevőszékhez (a továbbiakban: ÁSZ) 2021.
március 7-én érkezett, Kalocsa Város Önkormányzata integritásértékelésével
kapcsolatban érkezett ismételt levelét, amellyel kapcsolatban az
alábbiakról tájékoztatom.

 

Az ÁSZ stratégiájában is rögzített célja, hogy az ellenőrzései minél
szélesebb körben hasznosuljanak, ezért levelével kapcsolatban indokolnak
tartottuk az ellenőrzéssel kapcsolatos híradásokról, illetve a
legfontosabb információkról – a jogi kereteken belül a lehető legszélesebb
körben – tájékoztatni. Az ellenőrzésünket érintő részletes
tájékoztatásunkkal demonstrálni kívántuk továbbá az ÁSZ transzparenciáját
is. Az alábbiakban ismertetett törvényi keretek azonban egyértelműen
meghatározzák azoknak az információknak a körét, amelyek nyilvánosságra
hozhatóak, az ÁSZ pedig e törvényi előírásokat minden esetben
maradéktalanul betartja.

 

Ahogyan előző levelemben részletesen kifejtettem Önnek, az
önkormányzatoknál és a gazdálkodási feladatokat ellátó hivataloknál
lefolytatott számvevőszéki ellenőrzések fókuszában annak értékelése állt,
hogy az ellenőrzött szervezeteknél megteremtették-e az integritás elvének
érvényesüléséhez szükséges feltételeket, kialakították-e az integritási
kontrollokhoz kapcsolódó, valamint a korrupció elleni védelmet szolgáló
szabályozásokat. Az ún. monitoring típusú ellenőrzések – a jelen állapot
lényeges dokumentumaira fókuszálva – valós idejű értékeléssel, jövőre
vonatkozó ajánlásokkal támogatják a közpénzügyi helyzet javítását. A
monitoring típusú ellenőrzések a közpénzfelhasználó, közvagyont használó
szervezetek teljes körének, vagy nagy számosságú csoportjának egy-egy
jellegzetes, lényegi területét veszik górcső alá. A jelentés ellenőrzés
módszerei fejezetben az ÁSZ tájékoztatást adott arról, hogy az integritás
szempontjából lényeges vezetési, pénzügyi és gazdálkodási területek
értékelésének eredménye, valamint az adatszolgáltatás és a
figyelemfelhívásokra történt intézkedések kockázati értékelésének
figyelembevételével került sor az önkormányzatok és a hivatalok
integritási színvonalának együttes osztályozására. Ennek módját a jelentés
III. és IV. sz. mellékletben foglalt értékelési keretrendszer tartalmazza.
Az osztályozás során a megküldött dokumentumokat az előbbiek figyelembe
vételével értékeltük.

 

Az Állami Számvevőszékről szóló 2011. évi LXVI. törvény (a továbbiakban:
ÁSZ törvény) 32.§ (3) bekezdése alapján a számvevőszéki ellenőrzésekkel
kapcsolatban kizárólag a számvevőszéki jelentés nyilvános. A jelentés
elérhetőségét előző levelünkben megküldtük az Ön részére. Egyéb, az
ellenőrzöttel kapcsolatba hozható dokumentum, irat, adat az ellenőrzésről
szóló jelentés készítésén kívüli más célból – így többek között a harmadik
fél részére történő nyilvánossá tételt is beleértve – nem használható fel
az ÁSZ törvény 27.§ (5) bekezdésében foglaltak alapján.

 

Ezzel összhangban az információs önrendelkezési jogról és az
információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Info
törvény) 27.§ (5) bekezdése értelmében: „a közfeladatot ellátó szerv
feladat- és hatáskörébe tartozó döntés meghozatalára irányuló eljárás
során készített vagy rögzített, a döntés megalapozását szolgáló adat a
keletkezésétől számított tíz évig nem nyilvános.”

 

A fentiek értelmében az Ön által kért adatok kiadását az ÁSZ törvény és az
Info törvény fentebb hivatkozott rendelkezései nem teszik lehetővé.

 

Engedje meg, hogy felhívjam szíves figyelmét arra, hogy tanácsadó
leveleink címzettjei az önkormányzatok polgármesterei voltak, akik a
feltárt kockázatokra a szükséges intézkedéseket – pl.: belső ellenőri
vizsgálat elrendelése – megtehetik. Mindez erősíti, hogy az Ön által kért
adatok a közfeladatot ellátó szerv feladat- és hatáskörébe tartozó döntés
meghozatalára irányuló eljárás során készített vagy rögzített, a döntés
megalapozását szolgáló adatok.

 

Az Info törvény 30.§ (3) bekezdésében foglaltak alapján tájékoztatom, hogy
a közérdekű adatigénylés elutasítása esetén az Info törvény 31.§ (1)
bekezdése alapján a bírósághoz fordulhat. A pert az igény elutasításának
közlésétől számított harminc napon belül kell megindítani az igényt
elutasító közfeladatot ellátó szerv ellen. Ha az igény elutasítása, nem
teljesítése vagy az adatigénylés teljesítéséért megállapított
költségtérítés összege miatt az igénylő a Hatóság vizsgálatának
kezdeményezése érdekében a Hatóságnál bejelentést tesz, a pert a
bejelentés érdemi vizsgálatának elutasításáról, a vizsgálat
megszüntetéséről, az 55. § (1) bekezdés b) pontja szerinti lezárásáról
szóló vagy az 58. § (3) bekezdése szerinti értesítés kézhezvételét követő
harminc napon belül lehet megindítani. A perindításra rendelkezésre álló
határidő elmulasztása esetén igazolásnak van helye.

 

További jogorvoslati lehetőséget biztosít az Info törvény 52.§ (1)
bekezdése a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál
kezdeményezhető vizsgálat útján.

 

Bízom benne, hogy az ÁSZ független és befolyástól mentes jogállását
tiszteletben tartva a továbbiakban is figyelemmel követi az ÁSZ
tevékenységét.

 

Budapest, 2021. március 19.

                                                                      

Tisztelettel:

Szabó Cecília osztályvezető sk.

 

Szabó Cecília

Osztályvezető | Elnöki titkárság és igazgatási osztály

1052 Budapest Apáczai Csere János utca 10.

1364 Budapest 4. Pf. 54.

T: +36 1 398 93 71

E: [Állami Számvevőszék request email]

W: [2]www.asz.hu, [3]www.aszhirportal.hu

 

 

 

Gondoljon a környezetre, mielőtt kinyomtatja ezt az e-mailt.
Please consider the environment before printing this e-mail.

 

Az irat iktatószáma: ETIO-0400-004/2021

Válaszlevelében kérjük a fentiekre hivatkozzon.

References

Visible links
1. mailto:[FOI #17315 email]
2. https://www.asz.hu/
3. https://www.aszhirportal.hu/