Tisztelt Eötvös Loránd Tudományegyetem!

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.

Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre az alábbi kérdéseimre vonatkozó adatokat:

1. Mára világosak-e a rektor/szenátus és a kancellár közötti határok? (Mi a feladatköre a rektornak, szenátusnak és a kancellárnak?)

2. A kancellárok mekkora saját személyi állománnyal rendelkeznek?

3. Hogyan alakult a rendszer bevezetése óta az adminisztratív személyzet létszáma?

4. Mekkora a kancellária, mint hivatali szervezet részesedése az egyetemek költségvetésében?

5. Mekkora volt a kancellárok fizetése 2019-ben?

6. Hogyan alakult a kancellária dolgozóinak fizetése 2019-ben?

7. Hogyan alakult az egyetemi tanárok fizetése 2019-ben?

8. Milyen változásokat tapasztalnak a kancellária rendszer bevezetése óta az egyetem gazdálkodásában?

9. Hogyan alakult a költségvetés a rendszer bevezetése óta, 2019-ig?

10. Hogyan alakul a költségvetési hiány az új rendszerben?

11. Mely célokat sikerült eddig megvalósítani az új rendszer fennállása óta?

12. Milyen visszajelzéseket kaptak eddig a kancellária rendszerrel kapcsolatban?

Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó e-mail címére megküldeni.
Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérem, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.

Az Infotv. 29. § (3) és (5) bekezdése alapján adatigénylésem teljesítéséért költségtérítés kizárólag akkor állapítható meg, ha az adatigénylés teljesítése a közfeladatot ellátó szerv alaptevékenységének ellátásához szükséges munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével jár. Ilyen esetben az adatkezelő jogosult az adatigénylés teljesítésével összefüggő munkaerő-ráfordítás költségét költségtérítésként meghatározni. Kérem, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztasson arról, amennyiben a kért iratmásolatokra tekintettel költségtérítést állapítana meg. Ebben az esetben kérem, hogy a tájékoztatásban mellékeljen dokumentumlistát, dokumentumonként tüntesse fel az oldalszámot, az adatigénylés teljesítésével kapcsolatos munkaerő-ráfordítás mértékét és annak óradíját.

Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.

Felhívom szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő NAIH állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a személyazonosság ellenőrzésére sem.

Segítő együttműködését előre is köszönöm.

Kelt: 2020. március 11.

Üdvözlettel:

Gödri Rita

Tisztelt Eötvös Loránd Tudományegyetem!

Arra való tekintettel, hogy a 15 napos határidő során nem jelezték felém, hogy több időre van szükségük az adatok megszerzéséhez, kérem, hogy 5, azaz öt napon belül sziveskedjenek megküldeni az adatokat, különben azok megszerzése érdekében jogi lépéseket teszek.

Üdvözlettel:

Gödri Rita

Kelt: 2020. március 28.

ELTE Adatvédelem,

Tisztelt Adatigénylõ!

 

Ön az alábbi megkereséssel fordult az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez:

 

„Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre az alábbi
kérdéseimre vonatkozó adatokat:
1. Mára világosak-e a rektor/szenátus és a kancellár közötti határok? (Mi
a feladatköre a rektornak, szenátusnak és a kancellárnak?)
2. A kancellárok mekkora saját személyi állománnyal rendelkeznek?
3. Hogyan alakult a rendszer bevezetése óta az adminisztratív személyzet
létszáma?
4. Mekkora a kancellária, mint hivatali szervezet részesedése az egyetemek
költségvetésében?
5. Mekkora volt a kancellárok fizetése 2019-ben?
6. Hogyan alakult a kancellária dolgozóinak fizetése 2019-ben?
7. Hogyan alakult az egyetemi tanárok fizetése 2019-ben?
8. Milyen változásokat tapasztalnak a kancellária rendszer bevezetése óta
az egyetem gazdálkodásában?
9. Hogyan alakult a költségvetés a rendszer bevezetése óta, 2019-ig?
10. Hogyan alakul a költségvetési hiány az új rendszerben?
11. Mely célokat sikerült eddig megvalósítani az új rendszer fennállása
óta?
12. Milyen visszajelzéseket kaptak eddig a kancellária rendszerrel
kapcsolatban?”

Megkeresésére az Infotv. 26. § (1) bekezdés alapján az alábbiakról
tájékoztatom.

1. Mára világosak-e a rektor/szenátus és a kancellár közötti határok? (Mi
a feladatköre a rektornak, szenátusnak és a kancellárnak?)

 

2015 márciusa óta világosak a határok. Az akkor megalkotott és elfogadott
szervezeti és mûködési rend minden kérdést egyértelmûen rendezett és az
eltelt idõ és gyakorlat, sem tett szükségessé semmiféle módosítást. (A
konzisztórium létrejöttével kapcsolatos rendelkezések épültek be a
szervezeti rendbe, amely jogszabály-módosításból fakadt.)

A rektor, a szenátus és a kancellár feladat- és hatáskörére vonatkozó
szabályokat elsõsorban a nemzeti felsõoktatásról szóló 2011. évi CCIV.
törvényben (továbbiakban: Nftv.) – III. Fejezet A felsõoktatási intézmény
mûködésének alapelvei; 6. A felsõoktatási intézmény felépítése cím alatt –
találja.

(ld. pl. 13. § (1) A felsõoktatási intézmény elsõ számú felelõs vezetõje
és képviselõje a rektor, aki eljár és dönt mindazokban az ügyekben,
amelyeket jogszabály, az alapító okirat, a szervezeti és mûködési
szabályzat, a kollektív szerzõdés nem utal más személy vagy testület
hatáskörébe.

13/A. § (1) Állami felsõoktatási intézményben az intézmény mûködtetését a
kancellár végzi.)

 

A rektor feladat- és hatáskörérõl rendelkezik továbbá az ELTE Szervezeti
és Mûködési Szabályzata I. kötet Szervezeti és Mûködési Rend
(továbbiakban: SzMR) [1]https://www.elte.hu/dokumentumok/szmsz IX. fejezet
A rektor címû - 78. §-82. § - része.

 

Az SzMR IX. fejezetében A kancellár cím (87. §) alatt találja a
kancellárra vonatkozó szabályokat.

(ld. pl. 87. § (1) A kancellár irányítja az Egyetem mûködését,
alaptevékenységének támogatását, felelõs a gazdálkodási intézkedések és
javaslatok elõkészítéséért.)

 

 

 

2. A kancellárok mekkora saját személyi állománnyal rendelkeznek?

 

Az Egyetemnek egy kancellárja van. A kancellár a mûködés-támogatást
vezeti, „saját személyi állománya” nincs.

3. Hogyan alakult a rendszer bevezetése óta az adminisztratív személyzet
létszáma?

A kancellárokra vonatkozóan általánosságban Egyetemünk nem rendelkezik
információval.

 

Az ELTE kancellári szervezete vonatkozásában az SzMR az alábbiak szerint
rendelkezik.

42. § (1) A kancellári szervezet elsõdlegesen a központilag megszervezett
feladatellátásról gondoskodó Kancelláriából, valamint – kizárólag a karok
esetében – a karon kialakított mûködést támogató szervezeti egységekbõl (a
továbbiakban: kari szintû mûködést támogató egységek) áll.

 

43. § (1) A kancellár számára a jogszabályban és a jelen Szabályzatban
elõírt hatáskörök gyakorlását, valamint a kancellár számára a személyi
titkársági feladatokat a Kancellária látja el.

(2) A Kancellária önálló szervezeti egység a kancellár közvetlen
irányítása és szakmai felügyelete alatt mûködik.

(3) A Kancellária az alábbi szervezeti egységekre tagozódik:

a) Mûszaki és Informatikai Fõigazgatóság,

b) Gazdasági Fõigazgatóság,

c) Jogi, Humánszolgáltatási és Közbeszerzési Fõigazgatóság,

d) Pályázati Központ.

 

A kari szintû mûködést támogató egységek alatt kell érteni minden
egységet, amely titkársági, adminisztrációs, kommunikációs, továbbá
nemzetközi kapcsolatok, tudománypolitikai és tudományszervezési, valamint
speciális oktatást, kutatást támogató feladatokat lát el (Dékáni Hivatal),
tanulmányi, oktatásszervezési feladatokat lát el (Tanulmányi Hivatal),
valamint a gazdasági, munkaügyi, pályázati szolgáltató feladatokat ellátó
egységeket (Gazdasági Hivatal).

(részletesen ld. 15/2015. (IV.15.) számú kancellári utasítás a kari
mûködést támogató szervezeti egységek és a kari szolgáltató egységek
közalkalmazottai feletti munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjérõl)

 

A létszámadatokat az alábbi helyen tekintheti át:

[2]https://www.elte.hu/kozerdeku/kozzetetel

 

Az általános közzétételi lista szerint nyilvánosan közzéteendõ adatok

3. Gazdálkodási adatok

3.2 Költségvetések, beszámolók

III. Közzétételi egység: A költségvetés végrehajtása

1. A közfeladatot ellátó szervnek a költségvetés végrehajtásáról – a külön
jogszabályban meghatározott módon és gyakorisággal – készített beszámolói

szöveges beszámoló: 

2018, 2017, 2016, 2015 (kancellári rendszer bevezetésének éve)

 

Az adott évszámra kattintva megtalálja az ELTE adott évi szöveges
beszámoló mellékletek 1-12.xlsx fájlt, amelynek 5. sz. melléklet
elnevezésû munkalapját megnyitva tájékozódhat többek között a Kancellária
és a kari mûködést támogató egységek létszámadatairól.

 

(Az adatok értelmezéséhez célszerû figyelembe venni az idõrõl-idõre
bekövetkezett szervezeti átalakulásokat is és a jogszabálynak megszabott
feladatok jellegét és mennyiségét és az intézményen belüli
feladat-átrendezõdéseket.)

 

4. Mekkora a kancellária, mint hivatali szervezet részesedése az egyetemek
költségvetésében?

 

Nem értelmezhetõ kérdés.

 

 

5. Mekkora volt a kancellárok fizetése 2019-ben?

A kancellár felett az Nftv. 13/A. (4) bekezdés alapján a munkáltatói
jogokat a fenntartó gyakorolja. Állami felsõoktatási intézmény esetén a
fenntartó határozza meg többek között a kancellár juttatásait is. [Nftv.
75. § (2) a)]

A nemzeti felsõoktatásról szóló törvény 4. § (4) szerint az állam nevében
a fenntartói jogokat - ha törvény másként nem rendelkezik - az oktatásért
felelõs miniszter gyakorolja.

Mindezekre tekintettel a kancellárok fizetése tekintetében szíveskedjék az
intézmény fenntartójához, az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz
fordulni.

 

2019. õszén a sajtóban is megjelentek az adatok valamennyi felsõoktatási
intézményre vonatkozóan.

 

6. Hogyan alakult a kancellária dolgozóinak fizetése 2019-ben?

 

Átlagában lényegesen a piaci bérek alatt.

 

7. Hogyan alakult az egyetemi tanárok fizetése 2019-ben?

A Magyarország 2019. évi központi költségvetésérõl szóló 2018. évi L.
törvény 63. § (2) rögzíti:

A Kjt. 79/E. §-a alapján az egyetemi tanári munkakör 1. fizetési
fokozatának garantált illetménye 2019. január 1-jétõl 554 400 forint.

 

A ténylegesen elért illetmény-szint nem egyezik a garantált illetménnyel.

 

8. Milyen változásokat tapasztalnak a kancellária rendszer bevezetése óta
az egyetem gazdálkodásában?

 

Tiszta, átlátható és kiszámítható gazdálkodási struktúra van az ELTE-n,
ahol a karok és más keretgazdák szabályozott, de önálló gazdálkodást
folytatnak.

 

9. Hogyan alakult a költségvetés a rendszer bevezetése óta, 2019-ig?

 

Nem értelmezhetõ.

10. Hogyan alakul a költségvetési hiány az új rendszerben?

 

Költségvetés - az államháztartás rendszerében - nem tervezhet hiánnyal.

 

A költségvetésre vonatkozó adatokat Egyetemünk honlapját találja:

[3]https://www.elte.hu/kozerdeku/kozzetetel

 

Az általános közzétételi lista szerint nyilvánosan közzéteendõ adatok

3. Gazdálkodási adatok

3.2 Költségvetések, beszámolók

 

A lezárt költségvetési évrõl szóló beszámolót a tárgyévet követõ év
áprilisában tárgyalja a Szenátus; 2020-ban erre még nem került sor.

 

11. Mely célokat sikerült eddig megvalósítani az új rendszer fennállása
óta?

 

Az ezzel kapcsolatos adatokat a beszámolókban megtalálja (link a 10.
válasznál).

 

12. Milyen visszajelzéseket kaptak eddig a kancellária rendszerrel
kapcsolatban?

 Nincs ilyen adat.

Tájékoztatom, hogy az Infotv. 31. § (1) és (3) bekezdésére figyelemmel az
igény elutasításának közlésétõl, illetve a határidõ eredménytelen
elteltétõl számított harminc napon belül a hatáskörrel és illetékességgel
rendelkezõ bíróság elõtt pert indíthat az Egyetem ellen. Továbbá az
Infotv. 52. § (1a) bekezdésére figyelemmel az igény elutasításának
közlésétõl, illetve a határidõ eredménytelen elteltétõl a költségtérítés
megfizetésére vonatkozó határidõ lejártától számított egy éven belül
vizsgálatot kezdeményezhet a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság
Hatóságnál.

Budapest, 2020. március 30.

 

Üdvözlettel:

 

dr. Csibra Klára

adatvédelmi tisztviselõ

References

Visible links
1. https://www.elte.hu/dokumentumok/szmsz
2. https://www.elte.hu/kozerdeku/kozzetetel
3. https://www.elte.hu/kozerdeku/kozzetetel