Iskolaőrökkel kapcsolatos igényfelmérés
Tisztelt Emberi Erőforrások Minisztériuma!
Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.
Kérem, szíveskedjen tájékoztatást adni az alábbiakról:
1. Mikor és milyen formában mérték fel a köznevelési intézmények iskolaőr szükségletét? Kérem, az esetleges kérdőívet, megkeresés szövegét szíveskedjen megküldeni.
2. Amennyiben történt szükségletfelmérés, annak mi lett az eredménye, kérem az összegző dokumentumot vagy jelentést szíveskedjen részemre megküldeni.
3. Ki (mely szerv), mióta és milyen módszer alapján gyűjt adatokat a köznevelési intézményeken belül elkövetett erőszakos cselekményekről? Kérem másolatban küldje meg az ezzel kapcsolatos elemzést, tanulmányt vagy bármely rendelkezésre álló dokumentumot.
4. Kérem szíveskedjen tájékoztatni, hogy a 2020/2021-es tanévben mekkora összeget fordít az állam az iskolaőrök foglalkoztatására?
5. Ezzel összehasonlítva a 2020/2021-es tanévben mekkora összeget fordít az állam a resztoratív konfliktuskezelés, mediáció köznevelési intézményeken belüli alkalmazásának elősegítésére (konkrét képzés, szakember biztosításával, stb.) ?
6. Vizsgálták-e, hogy az iskolaőrt "választó" általános iskolák körében mekkora a szegregált- a roma gyerekeket elkülönítő- intézmények aránya? Ha volt ilyen elemzés, kérem szíveskedjen tájékoztatni ennek eredményéről.
Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó e-mail címére megküldeni.
Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérem, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.
Az Infotv. 29. § (3) és (5) bekezdése alapján adatigénylésem teljesítéséért költségtérítés kizárólag akkor állapítható meg, ha az adatigénylés teljesítése a közfeladatot ellátó szerv alaptevékenységének ellátásához szükséges munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével jár. Ilyen esetben az adatkezelő jogosult az adatigénylés teljesítésével összefüggő munkaerő-ráfordítás költségét költségtérítésként meghatározni. Kérem, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztasson arról, amennyiben a kért iratmásolatokra tekintettel költségtérítést állapítana meg. Ebben az esetben kérem, hogy a tájékoztatásban mellékeljen dokumentumlistát, dokumentumonként tüntesse fel az oldalszámot, az adatigénylés teljesítésével kapcsolatos munkaerő-ráfordítás mértékét és annak óradíját.
Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.
Felhívom szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő NAIH állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a személyazonosság ellenőrzésére sem.
Segítő együttműködését előre is köszönöm.
Kelt: 2020. július 24.
Üdvözlettel:
Dr. Kegye Adél
Iktatószám:II/8459-1/2020/ADATVED
kizárólag elektronikus úton kézbesítve
Kegye Adél
részére
[1][FOI #15372 email]
Tárgy: Közérdekű adatigénylés
Tisztelt Címzett!
Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló
2011. évi CXII. törvény 28. § (1) bekezdése alapján benyújtott közérdekű
adatigénylésére hivatkozással az alábbiakról tájékoztatom.
Közérdekű adatigénylés keretében az alábbi adatokat kérte megküldeni:
„1. Mikor és milyen formában mérték fel a köznevelési intézmények iskolaőr
szükségletét? Kérem, az esetleges kérdőívet, megkeresés szövegét
szíveskedjen megküldeni.
2. Amennyiben történt szükségletfelmérés, annak mi lett az eredménye,
kérem az összegző dokumentumot vagy jelentést szíveskedjen részemre
megküldeni.
3. Ki (mely szerv), mióta és milyen módszer alapján gyűjt adatokat a
köznevelési intézményeken belül elkövetett erőszakos cselekményekről?
Kérem másolatban küldje meg az ezzel kapcsolatos elemzést, tanulmányt vagy
bármely rendelkezésre álló dokumentumot.
4. Kérem szíveskedjen tájékoztatni, hogy a 2020/2021-es tanévben mekkora
összeget fordít az állam az iskolaőrök foglalkoztatására?
5. Ezzel összehasonlítva a 2020/2021-es tanévben mekkora összeget fordít
az állam a resztoratív konfliktuskezelés, mediáció köznevelési
intézményeken belüli alkalmazásának elősegítésére (konkrét képzés,
szakember biztosításával, stb.) ?
6. Vizsgálták-e, hogy az iskolaőrt "választó" általános iskolák körében
mekkora a szegregált- a roma gyerekeket elkülönítő- intézmények aránya? Ha
volt ilyen elemzés, kérem szíveskedjen tájékoztatni ennek eredményéről.”
A tankerületi központok fenntartásában működő köznevelési intézmények
vonatkozásában a tankerületi központok mérték fel az igényt az iskolák
Iskolaőr Programban való részvételi szándékáról. Az igények felmérése
során a tankerületi központok nem vizsgálták az intézmények tanulóinak
etnikai összetételét, s a köznevelési intézményeken belül elkövetett
erőszakos cselekményekről sem végez adatgyűjtést a tárca. A tankerületi
központok csak azon köznevelési intézményeket javasolták az oktatási tárca
felé, ahol a programban való részvételre határozott igény merült fel. Az
állami intézményfenntartók felmérése és az intézményvezetők kérése
eredményeként alakult ki az a lista, amelyben közel 500 olyan állami
fenntartású köznevelési és szakképzési intézmény található, ahol az ősszel
iskolaőr kezdi meg a munkavégzést. Az első egyeztetés után a szolgáltatás
igénybevételi szándékát visszajelző intézmények nevét és címét az Emberi
Erőforrások Minisztériumának honlapjáról letölthető táblázat tartalmazza.
Az iskolában előforduló erőszakos magatartásformák megszüntetésére
javasolt gyors, határozott és hatékony intézkedési megoldások mellett
kiemelt jelentőséget tulajdonítunk a megelőzést támogató azon
megoldásoknak, amelyek a pedagógusok és a diákok konfliktuskezelési
képességeinek fejlesztését támogatják (pl.: a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács
és a Rendőrség Re-akció, DADA stb. programjai). A diákok nevelésében,
informálásában a köznevelési intézményekben az elmúlt 10 évben is
közreműködtek már az Iskolarendőrök. Az elmúlt években 2963 általános és
245 középiskolában kaptak a tanulók és a pedagógusok segítséget az
iskolarendőröktől és a bűnmegelőzési tanácsadóktól a baleset-megelőzés,
bűnmegelőzés témakörében, igaz, a most felállítandó iskolaőrökhöz képest
ezek a szakemberek csak idejük egy kis részét töltötték az érintett
iskolákban. Ezen programok költségvetési ráfordításainak nagysága kapcsán
a Belügyminisztériumtól tud érdeklődni.
A Mentálhigiénés Alapképzés Pedagógusoknak program (továbbiakban: MAP)
keretében a pedagógusok mentálhigiénés továbbképzése történik, amely a
pedagógusok személyiségének fejlődését, a személyközpontú kommunikáció
illetve pedagógia módszerét, és a szakmai együttműködést kapcsolja össze.
A MAP célja, hogy a résztvevő pedagógusok megismerjék és hatékonyan
alkalmazzák a mentálhigiénés értelmezési és kezelési módszereket, képesek
legyenek a pedagógiai problémák mentálhigiénés megoldására, továbbá
fejlődjenek a konfliktuskezeléshez szükséges személyes és hivatásbéli
készségeik. A képzést több éve, évi 10 millió Ft összeggel támogatja az
oktatásért felelős tárca.
Az ENABLE program egy alapvetően középiskolások konfliktuskezelési
készségeinek fejlesztésére irányuló, pedagógus továbbképzésként
megvalósuló program. Célja az iskolai környezetben és azon kívül online és
offline előforduló zaklatás és agresszív megnyilvánulások megfelelő
kezelése, lehetőség szerinti csökkentése. Az intézmények két modul közül
választhatnak: az egyik modul az ún. SEL modul, amelyben a foglalkozások
általánosságban a saját és mások érzelmeinek felismerésére, megértésére
helyezik a hangsúlyt. Ez kiegészíthető kortárssegítő programmal. A másik
modul az ún. antibullying modul, amelyben a foglalkozások kifejezetten a
bántalmazásról szólnak. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma 2018 óta
támogatja a továbbképzési programot, amelyet az Oktatási Hivatal a
Pedagógiai Oktatási Központokon keresztül országszerte nagy érdeklődés
mellett szervez meg. 2020-ban 30 millió forint összegű támogatást
biztosítunk a program működésére.
Mindamellett a pedagógusok munkájának még hatékonyabb megsegítése
érdekében, a fő munkaviszony keretében, pedagógus munkakörben alkalmazott
pszichológusok száma is nőtt az elmúlt években, 2010-ben a létszám 998 fő
volt, 2020-ban már 1841.
A pszichológusok száma az elmúlt négy tanévben az alábbiak szerint
alakult:
+-------------------------------------------------------------------+
| Tanév | Pedagógiai | Nevelési-oktatási |Összesen|
| |szakszolgálatok*| intézmények | |
|------------+----------------+----------------------------+--------|
|2010 /| 817 | 181 | 998 |
|2011[2]^^[1]| | | |
|------------+----------------+----------------------------+--------|
|2011 / 2012 | 827 | 199 | 1026 |
|------------+----------------+----------------------------+--------|
|2012 / 2013 | 867 | 184 | 1051 |
|------------+----------------+----------------------------+--------|
|2013 / 2014 | 982 | 160 | 1142 |
|------------+----------------+----------------------------+--------|
|2014 / 2015 | 967 | 379 | 1346 |
|------------+----------------+----------------------------+--------|
|2015 / 2016 | 1025 | 487 | 1512 |
|------------+----------------+----------------------------+--------|
|2016 / 2017 | 1132 | 545 | 1677 |
|------------+----------------+----------------------------+--------|
|2017 / 2018 | 1021 | 615 | 1636 |
|------------+----------------+----------------------------+--------|
|2018 / 2019 | 1048 | 733 | 1781 |
|------------+----------------+----------------------------+--------|
|2019 / 2020 | 1048 | 793 | 1841 |
+-------------------------------------------------------------------+
Az iskolapszichológusok számának növekedése nagyban köszönhető annak, hogy
a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban:
Nkt.) 2013-tól kötelezővé és finanszírozottá tette az iskolapszichológusok
alkalmazását. Az előző jogszabályi környezetben az intézmény vezetőjének
döntésétől függött, hogy alkalmaz-e ilyen szakembert vagy sem.
A nevelési-oktatási intézményekben megvalósított óvoda- és
iskolapszichológia elsődleges célja a gyermek, a tanuló
személyiségfejlesztése, lelki egészségvédelme, továbbá a nevelő-oktató
munka hatékonyságának segítése, melynek érdekében – többek közt –
szűréseket, vizsgálatokat, tréningeket, egyéni és csoportos tanácsadást
szervezhet.
Ezen túl az óvodai és iskolai szociális segítés új, kötelezően megvalósuló
tevékenység, amely ágazatközi szinten biztosít szolgáltatást a
nevelési-oktatási intézményekben a gyermekjóléti ellátórendszeren
keresztül. Az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenységet a család-
és gyermekjóléti központoknak kell biztosítaniuk 2018. szeptember 1-jétől
a nevelési-oktatási intézményekben. Az óvodai és iskolai szociális segítő
tevékenység elsősorban preventív jellegű megkereső és segítő tevékenység,
ami működik, egy egészen friss fejlesztés. Míg 2018-ban az óvodai és
iskolai szociális segítő tevékenység támogatására 1,4 Mrd. forint állt
rendelkezésre, 2019-ben erre a célra 5,5 Mrd. forintot lehetett fordítani.
Természetesen egy szociális segítő sem kizárólag csak az iskolai erőszak
kezelésével foglalkozik, de ebben is közreműködik.
A megvalósítás alatt álló EFOP-3.1.2-16 „A pedagógusok módszertani
felkészítése a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzése érdekében”
című kiemelt projekt keretében 2021 végéig 9,86 milliárd forint támogatási
összegből legalább 35.000 pedagógus továbbképzése és felkészítése valósul
meg a végzettség nélküli iskolaelhagyás hatékony kezelése és megelőzése
érdekében alkalmazható módszertani ismeretek elsajátítása érdekében. A
továbbképzések között szerepelnek olyanok, melyek a tanulók szociális és
érzelmi készségeik fejlesztésére irányuló munkájában segítik a
pedagógusokat és olyan tematikájúak is, melyek a konfliktuskezelési
technikáik fejlesztésére irányulnak.
Jól látható módon több milliárd forintos nagyságrendben költ a kormány
olyan programokra, melyek célja a prevenció.
Az adatigénylésének 4. pontjában kért adatokkal az Emberi Erőforrások
Minisztériuma nem rendelkezik, tekintettel arra, hogy az iskolaőrök
foglalkoztatásával összefüggő feladatok - a kormányzati munkamegosztás
alapján - nem tárcánk feladat- és hatáskörébe tartoznak.
Jogorvoslati tájékoztató
A közérdekű adat megismerésére vonatkozó igény elutasítása vagy a
teljesítésre nyitva álló (illetve a meghosszabbított) határidő
eredménytelen eltelte esetén, valamint – ha a költségtérítést nem fizette
meg – a másolat készítéséért megállapított költségtérítés összegének
felülvizsgálata érdekében a Fővárosi Törvényszéken (1363 Budapest, Pf. 16
- 1055 Budapest, Markó utca 27.) keresettel élhet.
A közérdekű adatok megismeréséhez fűződő jogok gyakorlásával kapcsolatos
jogsértés esetén a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz
(1024 Budapest, Szilágyi Erzsébet fasor 22/C.) is fordulhat.
A pert az igény elutasításának közlésétől, a határidő eredménytelen
elteltétől, illetve a költségtérítés megfizetésére vonatkozó határidő
lejártától számított harminc napon belül kell megindítani.
Ha az igény elutasítása, nem teljesítése vagy a másolat készítéséért
megállapított költségtérítés összege miatt a Nemzeti Adatvédelmi és
Információszabadság Hatóságnál bejelentést tesz, a pert a bejelentés
érdemi vizsgálatának elutasításáról, a vizsgálat megszüntetéséről vagy
lezárásáról, továbbá az adatkezelő jogsérelem orvoslására, illetve annak
közvetlen veszélye megszüntetésére történő felszólítása eredményéről szóló
értesítés kézhezvételét követő harminc napon belül lehet megindítani.
Kérem tájékoztatásom szíves tudomásulvételét.
Budapest, 2020. augusztus 12.
Üdvözlettel:
Emberi Erőforrások Minisztériuma
--------------------------------------------------------------------------