Fedélzeti kamerák
Tisztelt Budapesti Közlekedési Központ Zrt.!
Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.
Karácsony Gergely főpolgármester 2025. február 27-én közösségimédia-oldalain arról számolt be, hogy az utasok biztonsága érdekében egységes rendszerbe integrálják az utasforgalom-figyelő kamerájat. Kérem, ennek vonatkozásában szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre
- jelenleg milyen rendszerben működnek a kamerák,
- a kamerákat ki és mikor (pl. 24/7 jelleggel) monitorozza, a FÖRI és a Rendőrség rálátnak-e a rendszerre,
- a járművek fedélzeti vészhívójának, SOS-gombjainak működtetését követően csak a járművezető, vagy esetleg diszpécser is kap-e jelzést,
- amennyiben a diszpécserek látják a hasonló jelzéseket, a jelenlegi gyakorlatban visszanézik-e a kamerafelvételeket, ezáltal tudják-e még azelőtt értesíteni a rendészeket/mentőket/egyéb szervet, hogy a járművezető azt maga kérné,
- illetve összességében milyen változásokat terveznek eszközölni, pontosan mi áll az egyszerűsített kommunikáció mögött. Kérem, amennyiben lehetséges, szíveskedjen megküldeni részemre minden a projekttel releváns dokumentációt és statisztikát.
Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó e-mail címére megküldeni. Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérem, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.
Mivel adatigénylésemben elektronikus másolatban és elektronikus úton kérem az adatok kiadását, ezért az adatigénylés teljesítéséért az Infotv. 29. § (3)-(5) bekezdései alapján költségtérítés megállapítására nincs mód. Ha az adatok kiadása a kért módon lehetetlen volna, és iratmásolatok adathordozókra másolásához és kézbesítéséhez kapcsolódóan a hivatkozott törvényi rendelkezések alkalmazásával mégis költségtérítést állapítanának meg, úgy kérem, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztasson erről. Ebben az esetben azt is kérem, hogy a tájékoztatásban tételesen jelölje meg a költségtérítés számítása során figyelembe vett költségtényezőket.
Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.
Felhívom szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő NAIH állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a személyazonosság ellenőrzésére sem.
Segítő együttműködését előre is köszönöm.
Kelt: 2025. február 27.
Üdvözlettel:
Koncz Tamás Sándor
Ügyszám: 0038/0007984/2025
Koncz Tamás Sándor
[1][adatigénylés #26669 e-mail]
Tárgy: tájékoztatás
Tisztelt Koncz Tamás Sándor!
 Tájékoztatjuk, hogy az információs önrendelkezési jogról és az
 információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (Info tv.) 29. § (2)
 bekezdésében foglaltakra tekintettel a BKK Zrt.-hez 2025. február 27-én
 érkezett közérdekű adatigénylést tartalmazó, Társaságunknál
 0038/0007984/2025 szám alatt nyilvántartott elektronikus levelére adandó
 válaszunk megküldésének határidejét 15 nappal meghosszabbítjuk.
A válaszadásig további szíves türelmét kérjük.
Budapest, 2025. március 14.
Tisztelettel:
Aranyi Gabriella
Levelezési koordinátor
BKK Zrt.
References
 Visible links
 1. file:///tmp/[adatigénylés #26669 e-mail]
Ügyszám: 0038/0007984/2025
Koncz Tamás Sándor
[1][adatigénylés #26669 e-mail]
Tárgy: tájékoztatás
Tisztelt Koncz Tamás Sándor!
 Hivatkozva a Társaságunkhoz 2025. február 27-én érkezett „Közérdekűadat
 igénylés - Fedélzeti kamerák” tárgyú közérdekű adatigénylésére, az
 alábbiakról tájékoztatjuk.
 A BKK Zrt. és a Budapest Közút Zrt. nem üzemeltet utasforgalom-figyelő
 kamerákat. A BKK jegyautomatákban elhelyezett kameráknak vagyonvédelmi
 szerepe van, az azok által rögzített felvételek az érintett automatánál
 történő események vizsgálatát segítik elő, jellemzően hatósági
 megkeresések alapján.
 A közösségi közlekedésben részt vevő járművek üzemeltetői – így az azokra
 felszerelt kamerák üzemeltetői is – a BKV Zrt., az ArrivaBus Kft.,
 valamint a MÁV Személyszállítási Zrt. (Volánbusz Zrt. és MÁV-HÉV Zrt.
 jogutódja).
 A BKV Zrt. az általuk üzemeltetett járművek (metrók, villamosok,
 trolibuszok és autóbuszok) vonatkozásában – kérdései sorrendjében – az
 alábbiakról tájékoztatta társaságunkat.
„Jelenleg milyen rendszerben működnek a kamerák?
 A metróállomások és az M2, M3 és M4 szerelvények, valamint a villamosok
 kamerái jelenleg zárt rendszerben működnek. Az M1 vonal járművei nem
 rendelkeznek kamerákkal. A kameraképek nem kerülnek online továbbításra és
 a járművezető előtt sincsenek megjelenítve.
 A kamerák által készített képfelvételek rögzítésének lehetőségét, módját,
 feltételeit, továbbá a tárolásukra, törlésükre és felhasználásukra
 vonatkozó személyszállítási szolgálttásokról szóló 2012. évi XLI. törvény
 szabályozza, melynek 8. §-ában foglaltak szerint egyéb felhasználás
 hiányában 15 napig kerülnek tárolásra, kimentésük csak kérésre,
 közvetlenül a járműről lehetséges.
 A végállomásokon, megállóhelyeken telepített kamerák egy része
 megjelenítésre kerül a Szabó Ervin téri diszpécserházban, kisebb részük
 pedig csak helyben, a végállomási tabulátorkezelőnél. Ezek szintén zárt
 rendszerben működnek, külső fél hálózatán nem kerülnek megjelenítésre.
 A buszos járműfedélzeti kamerák felvételeit a járműfedélzeten lévő
 egységek tárolják.
 A kamerákat ki és mikor (pl. 24/7 jelleggel) monitorozza, a FÖRI és a
 Rendőrség rálátnak-e a rendszerre?
 A metróállomási kamerákon keresztül valós idejű megfigyelést az állomási
 diszpécserek végeznek. Az M1 metróvonalon csak a központi
 utasforgalomirányító diszpécser végez valós idejű megfigyelést a teljes
 vonal tekintetében, ezen felül a Deák Ferenc téren az állomás peronőre
 felügyeli ezen állomás kameraképeit. Az M4 metróvonalon az állomási
 diszpécserek és a központi diszpécser is végeznek valós idejű megfigyelést
 az állomási kamerákon. Az M2, M3 és M4 járművek valós idejű kameraképei
 utastéri vészhívó működtetéskor az adott vészhívó környezetét mutató kép
 automatikusan megjelenik, illetve a járművezető szükség esetén külön
 kezelési művelettel tudja behívni. Külső szervezet részére a kameraképek
 valós idejű megfigyelése jelenleg nincs lehetőség.
 A villamos járműfedélzeti kameráinak felvételei nem kerülnek online
 követésre, csak esemény vagy erre irányuló megkeresés esetén történik meg
 a felvételek kimentése. A FÖRI és a rendőrség sem lát rá.
 A buszos járműfedélzeti kamerák felvételeit nem monitorozzák, tekintettel
 arra, hogy egy 1000 járműből álló flottáról, azaz körülbelül 7000
 kameráról van szó, ezért erre sem elvi, sem gyakorlati lehetőség nincs. A
 FÖRI és a Rendőrség nem látnak rá a kameraképekre.
 A járművek fedélzeti vészhívójának, SOS-gombjainak működtetését követően
 csak a járművezető, vagy esetleg diszpécser is kap-e jelzést?
 A járművek vészhívójának működtetésekor az M1 vonalon nincs kameraképes
 kapcsolat. Az M2 és M3 vonalakon csak a járművezető kap jelzést és lát
 valós idejű kameraképet. Az M4 vonalon a központi diszpécserhez fut be a
 járműről a jelzés, aki valós idejű kameraképet lát az utastérből és
 kétirányú hangkapcsolatot is tud teremteni a jelzést kezdeményező utassal.
 A villamosoknál vezetőfülkében lévő vésznyomógomb a FUTÁR-rendszerrel van
 összeköttetésben, ebben az esetben a BKK Zrt. diszpécserével kerül
 kapcsolatba a járművezető, a villamosok, autóbuszok és trolibuszok
 esetében a jármű utasterében lévő vészjelző a segélykérőt és a
 járművezetőt kapcsolja össze.
 Amennyiben a diszpécserek látják a hasonló jelzéseket, a jelenlegi
 gyakorlatban visszanézik-e a kamerafelvételeket, ezáltal tudják-e még
 azelőtt értesíteni a rendészeket/mentőket/egyéb szervet, hogy a
 járművezető azt maga kérné?
 A metróüzem esetén kamerákon keresztül kizárólag valós idejű megfigyelésre
 van lehetőség mind a diszpécserek, mind a járművezetők részéről. A
 járművezetőknek rádiótelefonon, a diszpécsereknek telefonon késedelem
 nélkül van lehetőségük rendészeti, hatósági, vagy orvosi segítséget kérni
 a központi forgalmi menetirányítónál. A felvételek mentésére, utólagos
 visszanézésére, másolat kikérésére a metró szakterületnél a
 Vasútbiztonsági Csoporthoz benyújtott kérelem nyomán van lehetőség az
 érvényben lévő, ide vonatkozó jogszabályok és az azokkal harmonizáló belső
 szabályzatok betartása mellett az arra jogosult szakterületek
 munkavállalóinak, a hatóságoknak és utasainknak (amennyiben igazolják
 jogosultságukat).
 A villamosok és buszos járművek kamerafelvételei távolról nem érhetők el,
 ezért a diszpécser nem tudja visszanézni azokat.”
 Illetve összességében milyen változásokat terveznek eszközölni, pontosan
 mi áll az egyszerűsített kommunikáció mögött. Kérem, amennyiben
 lehetséges, szíveskedjen megküldeni részemre minden a projekttel releváns
 dokumentációt és statisztikát.
 Az ArrivaBus Kft. a megkeresés kapcsán arról tájékoztatta Társaságunkat,
 hogy nem rendelkeznek információval a bejelentésében említett
 nyilatkozatról, illetve arról, hogy az ArrivaBus Kft. által üzemeltetett
 kamerákat egységes rendszerbe kívánnák integrálni.
 A jelenlegi, a BKK Zrt.-vel fennálló szerződéses jogviszonyukban a
 kamerafelvételek integrált rendszerben történő teljes körű megosztására
 vonatkozó szerződéses kötelezettségük nincs.
 Az ArrivaBus Kft. által üzembentartott járműveken működtetett kamerák
 kapcsán minden járművön, és a weboldalukon is adatkezelési tájékoztatót
 tesznek közzé (elérhető:
 [2]https://arrivabus.hu/uploads//documents/...),
 mely tartalmazza, hogy a felvételekhez az adatkezelő ArrivaBus Kft.-n
 kívül az eljáró adatfeldolgozó, a J&J (PSV) Magyarország Kereskedelmi és
 Szolgáltató Kft. fér hozzá, élőkép figyelés sem az adatkezelő, sem az
 adatfeldolgozó részéről nem történik. FÖRI és rendőrségi monitorozásról
 nincs tudomásuk. Rendőrségi megkeresés esetén – minden konkrét ügyben – a
 hatóság által meghatározott felvétel kerül átadásra, átvételi
 jegyzőkönyvben rögzített módon.
 A járművek fedélzeti vészhívójának, „S.O.S.” gombjainak működtetéséről
 csak a járművezető lát jelzést. A diszpécserek élőképként nem látnak rá a
 fedélzeti kamerák felvételeire, illetve nem tudják azokat visszanézni sem.
 Vészjelzés esetén a járművezető – szükség szerint – maga tudja az
 illetékes hatóságot a helyszínről értesíteni.
 A bejelentésében említett projektről sem a BKV Zrt., sem az ArrivaBus Kft.
 nem rendelkezik információval, illetve adatokkal.
 Tájékoztatjuk továbbá, hogy az adatigénylésében megfogalmazott kérdéseket
 a MÁV Személyszállítási Zrt.-nek is továbbítottuk, válaszuk Társaságunkhoz
 való megérkezését követően haladéktalanul tájékoztatjuk Önt.
Kérjük tájékoztatásunk szíves elfogadását!
Budapest, 2025. március 28.
Tisztelettel:
Aranyi Gabriella
Levelezési koordinátor
BKK Zrt.
 A személyes adatok kezelésére vonatkozó adatvédelmi tájékoztató az
 [3]Adatvédelem (bkk.hu) oldalon található.
 Személyes adatainak kezelése kapcsán panaszával a Nemzeti Adatvédelmi és
 Információszabadság Hatóság (rövidítve: NAIH; székhelye: 1055 Budapest,
 Falk Miksa utca 9-11., postacím: 1363 Budapest, Pf.: 9, honlap:
 [4]www.naih.hu, telefon:  +36  (1)  391-1400,  fax:+36  (1)  391-1410, 
 központi  e-mail -cím:  [5][email cím]) eljárását
 kezdeményezheti, illetőleg a bírósághoz fordulhat.
 Amennyiben válaszunkkal nem ért egyet a jogorvoslati lehetőségekről az
 alábbiakban tájékoztatjuk az Infotv. alapján:
 „31. § (1) Az igénylő a közérdekű adat megismerésére vonatkozó igény
 elutasítása vagy a teljesítésre nyitva álló, vagy az adatkezelő által a
 29. § (2) bekezdése szerint meghosszabbított határidő eredménytelen
 eltelte esetén, valamint az adatigénylés teljesítéséért megállapított
 költségtérítés összegének felülvizsgálata érdekében bírósághoz fordulhat.
 (3) A pert az igény elutasításának közlésétől, a határidő eredménytelen
 elteltétől, illetve a költségtérítés megfizetésére vonatkozó határidő
 lejártától számított harminc napon belül kell megindítani az igényt
 elutasító közfeladatot ellátó szerv ellen. Ha az igény elutasítása, nem
 teljesítése vagy az adatigénylés teljesítéséért megállapított
 költségtérítés összege miatt az igénylő a Hatóság vizsgálatának
 kezdeményezése érdekében a Hatóságnál bejelentést tesz, a pert a
 bejelentés érdemi vizsgálatának elutasításáról, a vizsgálat
 megszüntetéséről, az 55. § (1) bekezdés b) pontja szerinti lezárásáról
 szóló vagy az 58. § (3) bekezdése szerinti értesítés kézhezvételét követő
 harminc napon belül lehet megindítani. A perindításra rendelkezésre álló
 határidő elmulasztása esetén igazolásnak van helye.
 (4) A perben fél lehet az is, akinek egyébként nincs perbeli jogképessége.
 A perbe a Hatóság az igénylő pernyertessége érdekében beavatkozhat.
 (5) Az országos illetékességű közfeladatot ellátó szerv ellen indult per a
 törvényszék hatáskörébe tartozik. A járásbíróság hatáskörébe tartozó
 ügyekben a törvényszék székhelyén lévő járásbíróság, Budapesten a Pesti
 Központi Kerületi Bíróság jár el. A bíróság illetékességét az alperes
 közfeladatot ellátó szerv székhelye alapítja meg.
 52. § (1) A Hatóságnál bejelentéssel bárki vizsgálatot kezdeményezhet arra
 hivatkozással, hogy személyes adatok kezelésével, illetve a közérdekű
 adatok vagy a közérdekből nyilvános adatok megismeréséhez fűződő jogok
 gyakorlásával kapcsolatban jogsérelem következett be, vagy annak közvetlen
 veszélye fennáll.”
 Tájékoztatjuk továbbá, hogy az Infotv. 26. §-tól eltérő, a közérdekű
 adatok megismerésén, illetőleg nyilvánosságra hozatalán túlmenő további
 felhasználás a közadatok újrahasznosításáról szóló 2012. évi LXIII.
 törvény (Újrahasznosítási tv.) hatálya alá tartozik, amelyre vonatkozóan a
 BKK Zrt. előzetes engedélye és az érintett adatok újrahasznosítására
 vonatkozóan felhasználási szerződés megkötése szükséges.
 Tájékoztatjuk, hogy a BKK Zrt. Üzletszabályzatának VIII. fejezete szerinti
 jogorvoslati tájékoztató a
 [6]https://bkk.hu/jegyek-es-berletek/utazas... hivatkozás alatt
 érhető el.
References
 Visible links
 1. mailto:[adatigénylés #26669 e-mail]
 2. https://arrivabus.hu/uploads/documents/d...
 3. https://bkk.hu/magunkrol/adatvedelem/
 4. http://www.naih.hu/
 5. mailto:[email cím]
 6. https://bkk.hu/jegyek-es-berletek/utazas...
Tisztelt Aranyi Gabriella!
Válaszukat köszönettel megkaptam.
Üdvözlettel:
Koncz Tamás Sándor
