Tisztelt Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala!

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.

Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre

cikk http://totalcar.hu/belsoseg/2016/04/08/b...

alapján:

1) az elmúlt 5 évben mennyi vizsgálat volt éves bontásban és mennyi bevétele és saját költsége volt
2) tervez-e vagy jelenleg is biztosít-e valamiféle felárért biztosítás arra az esetre, ha az eredetiségvizsgálat után kiderül, hogy az autó mégsem olyan eredettel rendelkezik, mint azt a vizsgálat és közokirat állítja
3) javasolnak-e, tudnak-e olyan cégről, aki ilyen esetre biztosítást nyújt
4) az elmúlt 5 évben hány esetben derült ki, hogy az autó eredete nem egyezik a megállapítottal
5) amennyiben ezen árért nem vállal felelősséget az Önök szervezete, tervezik-e a szolgáltatást önkéntessé tenni, tekintve, hogy garanciát nem vállalnak?
6) Tervezik-e maguk bevezetni a garanciális eredetvizsgát?

Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó e-mail címére megküldeni.
Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérem, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.

Az Infotv. 29. § (3) és (5) bekezdése alapján adatigénylésem teljesítéséért költségtérítés kizárólag akkor állapítható meg, ha az adatigénylés teljesítése a közfeladatot ellátó szerv alaptevékenységének ellátásához szükséges munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével jár. Ilyen esetben az adatkezelő jogosult az adatigénylés teljesítésével összefüggő munkaerő-ráfordítás költségét költségtérítésként meghatározni. Kérem, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztasson arról, amennyiben a kért iratmásolatokra tekintettel költségtérítést állapítana meg. Ebben az esetben kérem, hogy a tájékoztatásban mellékeljen dokumentumlistát, dokumentumonként tüntesse fel az oldalszámot, az adatigénylés teljesítésével kapcsolatos munkaerő-ráfordítás mértékét és annak óradíját.

Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.

Felhívom szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő NAIH állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a személyazonosság ellenőrzésére sem.

Segítő együttműködését előre is köszönöm.

Kelt: 2016. április 8.

Üdvözlettel:

Szerb Tamás

Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások KH,

Tisztelt Ügyfelünk!

 

Köszönjük, hogy elektronikus levelével a Közigazgatási és Elektronikus
Közszolgáltatások Központi Hivatalához (KEK KH) fordult.

Válaszunkig szíves türelmét kérjük.

 

Tisztelettel:

KEK KH

 

 

Dear Sir or Madam,

 

Thank you for contacting the Central Office for Administrative and
Electronic Public Services (KEK KH).

We kindly ask your patience until we reply.

 

Yours sincerely,

KEK KH

 

1 Melléklet

Tisztelt Szerb Tamás Úr!

 

A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalához (a
továbbiakban: Hivatal) 2016. április 08. napján érkezett,
eredetiségvizsgálatok vonatkozásában megfogalmazott elektronikus levele és
kérdései vonatkozásában az alábbiakról tájékoztatjuk:

A járművek előzetes eredetiségvizsgálatát a Közigazgatási és Elektronikus
Közszolgáltatások Központi Hivatala (továbbiakban: Hivatal) , mint eljáró
hatóság a vonatkozó törvényi szabályozás (1999. évi LXXXIV. tv.) alapján
közreműködők igénybevételével végzi. Ezek a közreműködők ún. tanúsító
szervezetek (eredetiségvizsgálati vizsgálóállomások) a Fővárosi/ Megyei
Kormányhivatalok engedélyezési eljárása keretében kötött hatósági
szerződés alapján végzik az eredetiségvizsgálati eljárás során a hatósági
döntést megalapozó tényállás tisztázási, adatigazolási (vizsgálói)
feladataikat.

Fentiekből eredően szó sincs arról, hogy az elvégzett eredetiségvizsgálat
eredményéért senki nem vállalná a felelősséget. A felelősség két síkon
vizsgálandó. A Hivatal, mint hatósági jogkörben eljáró közigazgatási szerv
felel az eljárás alapján hozott döntéséért, amely jelen esetben az
eredetiségvizsgálat eredményéről kiállított hatósági bizonyítvány
formájában jelenik meg. Az ilyen hatósági döntéssel szemben az ügyfelet
jogorvoslati jog illeti meg. A felelősség másik síkja az
eredetiségvizsgálati eljárási döntést magalapozó közreműködői (vizsgálói)
tevékenységért való felelősség. Ez utóbbi keretében az adatigazolási,
tényállás tisztázási feladatok nem megfelelő, szakszerűtlen, hanyag
végzéséért a közreműködő tartozik felelősséggel. Ez utóbbi felelősség mint
helytállási kötelezettség utólag hívható fel, amennyiben bebizonyosodik,
hogy az eredetiségvizsgálat során hozott hibás döntés a közreműködő
tevékenységével hozható ok okozati kapcsolatba. Ezen helytállás
biztosítékaként határozza meg a jogszabály a hatósági szerződés kötelező
tartalmi elemeként és feltételeként a közreműködő által e célból kötött
felelősségbiztosítás meglétét.

A feltett kérdésekre a válaszok:

1) Ezen kérdés tekintetében az alábbi táblázat foglalja össze a
válaszokat:

 

Engedélyező
vizsgálatok Vizsgálót KEKKH-t hatóságot illető
Év száma Teljes díj megillető díj megillető díj díj
7 011 899
2011 385 357 500 2 804 759 800 3 716 306 735 490 832 965
6 334 150
2012 348 271 500 2 533 660 200 3 357 099 765 443 390 535
7 046 784
2013 387 290 000 2 818 713 600 3 734 795 520 493 274 880
7 706 040
2014 423 578 000 3 082 416 000 4 084 201 200 539 422 800
8 370 774
2015 459 975 500 3 348 309 800 4 436 510 485 585 954 215
2 640 130
2016 144 765 000 1 056 052 000 1 399 268 900 184 809 100

 

2) A kérdést nem értelmezhető. A közreműködők által kötött
felelősségbiztosítás kiterjed arra az esetre is, ha az eredetiségvizsgálat
elvégzése után kiderül, hogy az eredetiségvizsgálat minősítése nem volt
helytálló.

3) Ismereteim szerint a nagyobb biztosító-társaságok bármelyikénél köthető
az eredetiségvizsgálat vonatkozásában felelősségbiztosítás.

4) 2011 évben 385 357 vizsgálat közül 0 esetben. 2012 évben 348.271
vizsgálatból 1 esetben, 2013 évben 387.290 vizsgálatból 4 esetben, 2014
évben 423.578 vizsgálatból 4 esetben, míg 2015 évben 459.975 vizsgálatból
21 esetben szerzett a Hivatal tudomást arról, hogy az eredetiségvizsgálat
megállapítása nem volt helytálló a jármű egyedi azonosítói tekintetében.
Ezzel szemben éves átlagban évente kb. 2000 esetben kerül kiszűrésre olyan
jármű, amely egyedi azonosítóiban jogellenes beavatkozás történt, tehát
amelynél a jármű eredete iránt kétség merült fel.

5) A kérdés nem értelmezhető. A Hivatal hatósági bizonyítványi formában
megjelenő döntése ellen az ügyfél jogorvoslattal élhet, továbbá az 
ügyfelet megilleti a jog, hogy a közigazgatási jogkörben okozott kárért
való felelősség szabályai szerint kártérítést követlejen. Az
eredetiségvizsgálat kötelezőségét jogszabály, a közúti közlekedési
igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és
visszavonásáról szóló 326/2011. (XII.28.) Korm. rendelet írja elő. Az
eredetiségvizsgálat önkéntesé tételéről is a jogalkotó dönthet.
Álláspontom szerint a vizsgálat önkéntessé tétele esetén jóval nagyobb
lenne a károsultak száma is, hiszen az évi közel 2000 jármű sem kerülhetne
kiszűrésre.

6) A kérdés nem értelmezhető. A jelenlegi eredetiségvizsgálati eljárás
jogilag szabályozott eljárás, amelyben az ügyfelet is megilleti a
jogorvoslati jog, tehát ellenkező tudomása esetén a kiadott hatósági
határozatnak minősülő hatósági bizonyítványt megtámadhatja, továbbá
kártérítési igénnyel élhet a közigazgatási jogkörben okozott károkért való
felelősség szabályai szerint, amelynek során elsődlegesen a közreműködő,
másodlagosan a Hivatal tartozik helytállni.

 

Üdvözlettel:

 

Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások

Központi Hivatala

Nemzetközi és Kommunikációs Főosztály

1094 Budapest, Balázs Béla u. 35

 

 

[1]kekkh_logo_email_kép

 

References

Visible links