Tisztelt VOLÁNBUSZ Közlekedési Zrt.!

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.

Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre
a Volánbusz Zrt. által Eger Megyei Jogú Város területén, közszolgáltatási szerződés keretében üzemeltetett helyi járatok fordakönyvét (közlekedési jegyzékét), amely tartalmazza a menetrend szerint közlekedő autóbuszok végállomásról történő indulási idejét, viszonylatszámát, járatszámát, fordulóit, esetleges korlátozásait.

A dokumentumot jól olvasható - lehetőleg kereshető - formátumban kérném, saját felhasználás céljából (harmadik féllel nem osztom meg) bocsássák rendelkezésemre.

Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó e-mail címére megküldeni.
Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérem, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.

Az Infotv. 29. § (3) és (5) bekezdése alapján adatigénylésem teljesítéséért költségtérítés kizárólag akkor állapítható meg, ha az adatigénylés teljesítése a közfeladatot ellátó szerv alaptevékenységének ellátásához szükséges munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével jár. Ilyen esetben az adatkezelő jogosult az adatigénylés teljesítésével összefüggő munkaerő-ráfordítás költségét költségtérítésként meghatározni. Kérem, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztasson arról, amennyiben a kért iratmásolatokra tekintettel költségtérítést állapítana meg. Ebben az esetben kérem, hogy a tájékoztatásban mellékeljen dokumentumlistát, dokumentumonként tüntesse fel az oldalszámot, az adatigénylés teljesítésével kapcsolatos munkaerő-ráfordítás mértékét és annak óradíját.

Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.

Felhívom szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő NAIH állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a személyazonosság ellenőrzésére sem.

Segítő együttműködését előre is köszönöm.

Kelt: 2020. július 14.

Üdvözlettel:

Nagy Dávid

Közadat, VOLÁNBUSZ Közlekedési Zrt.

Tisztelt Nagy Dávid!

Elöljáróban tájékoztatjuk, hogy a közérdekű adatigényléssel kapcsolatos ügyek lehető leggyorsabb intézése érdekében a VOLÁNBUSZ Zrt. eljáró szervezete a [email address] e-mail címen közvetlenül fogadja az igényeket.

A VOLÁNBUSZ Zrt.-hez (székhely: 1091 Budapest, Üllői út 131., cg.: 01-10-042156, cégbíróság: Fővárosi Törvényszék Cégbírósága, továbbiakban: Társaság) 2020. július 14. napján az [VOLÁNBUSZ request email] e-mail címre érkezett, „Közérdekűadat Közérdekű adat request - Eger helyijárati fordakönyv megküldése - VOLÁNBUSZ Közlekedési Zrt.” tárgyú adatigénylését az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (Info tv.) 30.§ (3) bekezdése alapján az alábbi indokokkal megtagadjuk.

A VOLÁNBUSZ Zrt. a forda adatokat 2019. évben üzleti titokká minősítette. Az Eger Megyei Jogú Város területén, közszolgáltatási szerződés keretében üzemeltetett helyi járatok fordakönyvét (közlekedési jegyzékét) nem tudjuk a rendelkezésére bocsátani.

Az üzleti titok védelméről szóló 2018. évi LIV. törvény 1.§ (1) és (2) tartalmazza az üzleti titok, valamint a védett ismeret fogalmát. Üzleti titok a gazdasági tevékenységhez kapcsolódó, titkos - egészben, vagy elemeinek összességeként nem közismert vagy az érintett gazdasági tevékenységet végző személyek számára nem könnyen hozzáférhető -, ennélfogva vagyoni értékkel bíró olyan tény, tájékoztatás, egyéb adat és az azokból készült összeállítás, amelynek a titokban tartása érdekében a titok jogosultja az adott helyzetben általában elvárható magatartást tanúsítja. Védett ismeret (know-how) pedig az üzleti titoknak minősülő, azonosításra alkalmas módon rögzített, műszaki, gazdasági vagy szervezési ismeret, megoldás, tapasztalat vagy ezek összeállítása.

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. tv. 27.§ (3) alapján közérdekből nyilvános adatként nem minősül üzleti titoknak a központi és a helyi önkormányzati költségvetés, illetve az európai uniós támogatás felhasználásával, költségvetést érintő juttatással, kedvezménnyel, az állami és önkormányzati vagyon kezelésével, birtoklásával, használatával, hasznosításával, az azzal való rendelkezéssel, annak megterhelésével, az ilyen vagyont érintő bármilyen jog megszerzésével kapcsolatos adat, valamint az az adat, amelynek megismerését vagy nyilvánosságra hozatalát külön törvény közérdekből elrendeli. A nyilvánosságra hozatal azonban nem eredményezheti az olyan adatokhoz - így különösen a védett ismerethez - való hozzáférést, amelyek megismerése az üzleti tevékenység végzése szempontjából aránytalan sérelmet okozna feltéve, hogy ez nem akadályozza meg a közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét.

A köztulajdonban álló gazdasági társaságok takarékosabb működéséről szóló 2009. évi CXXII. törvény 7/I.§ (2) és (3) alapján nem ismerhető meg a köztulajdonban álló gazdasági társaság, valamint az általa irányított vállalkozás üzleti tevékenységével kapcsolatos azon adat, amelynek más által történő megszerzése vagy nyilvánosságra hozatala a köztulajdonban álló gazdasági társaság vagy az általa irányított vállalkozás üzleti tevékenysége szempontjából aránytalan sérelmet okoz.
Aránytalan a sérelem akkor, ha az adat más általi megszerzése, hasznosítása, másokkal való közlése vagy nyilvánosságra hozatala a köztulajdonban álló gazdasági társaság, vagy az általa irányított vállalkozás versenytársát indokolatlan előnyhöz juttatná.

A fordák – azaz az autóbuszok és a hozzájuk tartozó személyzet jellemzően napi résztevékenységéinek, vagyis jelen esetben autóbuszjáratok egymás utáni meghatározott rend szerinti sorrendje - létrehozásához mindenekelőtt a közlekedtetett autóbusz-járatok megléte szükséges. A járatok által érintett megállóhelyek pontos helyének meghatározása is részét képezi a fordaadatok körének, amely a műholdas helymeghatározás technológiáján alapuló, hitelesített mérőeszközzel történik. Az adatok felmérése jelentős költségráfordítással történt, ezen adatok a társaság tulajdonát képezik.
A megállóhelyi GPS koordináták alapján szükség van a járatok útvonalának meghatározására is az egyes megállóhelyek közötti szakaszok távolság adatainak tizedes pontosságú megadásával.
Az egyes megállóhelyek közötti szakaszok távolság értékei alapján meg kell határozni a szakaszonkénti menetidőket. Emellett a forgalmi, illetve utasforgalmi adatokra is szükség van, amelyek alapvetően a gyakorlatban megszerzett tapasztalatok alapján állnak rendelkezésre. További részadatot képez a menetrend a fordák összeállításában, ennek összeállítása is jelentős költségráfordítást igényel, nem elhanyagolható módon figyelemmel a szintén több évtizedes gyakorlatra, a folyamatos és naprakész információkra. A menetrendben szereplő járatokat autóbuszokhoz, illetve autóbusz-vezetőkhöz kell rendelni a járművezetőkre vonatkozó vezetési- és pihenőidők betartásával.

Fentiek alapján a fordák összeállításához tehát a vonatkozó jogszabályi ismereteken túl kiterjedt szakmai ismeret és tapasztalat is szükséges. Ennek értelmében tehát kijelenthető, hogy ezek az adatok az adott cég szellemi alkotásainak, védett ismeretének tekinthetők, nemcsak a költség, hanem a humánerőforrás-ráfordítás tekintetében is. A fordák a társaság által alkalmazott technológiát tartalmazó, folyamatosan optimalizált, a hatályos törvényeknek és jogszabályi előírásoknak maradéktalanul megfelelő produktumok, amelyek előállítása több, megfelelő gyakorlattal és háttérismerettel rendelkező szakember számos munkaórájának összehangolt felhasználását igényli, az ezzel járó költségráfordítással együtt. A fordákat a figyelembe veendő számos feltétel mellett, mint például adott járaton közlekedtethető autóbusz típusa, kialakítása, járművezetőkre vonatkozó vezetési- és pihenőidők betartása stb. a lehető leghatékonyabb üzemeltetés szem előtt tartásával kell összeállítani, amely ugyancsak kiterjedt szakmai ismereteket és tapasztalatokat igényel.

A ráfordítás költsége csak becsülhető, hiszen a folyamatos optimalizáció miatt, a kapcsolódó előkészítő tevékenységeket is figyelembe véve gyakorlatilag több száz, illetve több ezer ráfordított munkaórát is jelenthet.

Fentiek értelmében az adatok külső személy számára történő rendelkezésre bocsátása aránytalan érdeksérelmet okoz a társaság számára, hiszen több évtizedes tapasztalat, gyakorlat, szakmai ismeret jutna egy versenytárs birtokába, amellyel számszerűsíthető előnyhöz jutna, ezáltal a VOLÁNBUSZ Zrt. számszerűsíthető hátrányba kerülne. A társaság piaci helyzetét veszélyeztetné, versenyjogi szerepét kedvezőtlenül érintené ezen adatok másokkal való közlése, nyilvánosságra hozatala. A forda adatok, mint egységes szellemi termék nem közismert, nem könnyen hozzáférhető információ, amely az előzőekben foglaltak alapján védelmet igényel harmadik felek közérdekű adatigénylésével szemben.
A közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét a forda adatok védelme nem akadályozza, a társaság honlapján megtalálható közzétételi listában foglaltak, ezen túlmenően a menetrendi adatok és az utasok számára elérhető nyilvános kiadványok megtalálhatók.

A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság a VOLÁNBUSZ Zrt. fordaadatok üzleti titokká minősítését és annak indokait méltányolható érdekként ismerte el.

Amennyiben jelen döntésünket vitatja, úgy az Info tv. 31.§-ában foglaltak alapján jelen döntés kézhez vételétől számított 30 napon belül bírósághoz fordulhat (Fővárosi Törvényszék, 1055 Budapest, Markó u. 27., +36-1-354-6000). Lehetősége van a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (1024 Budapest, Szilágyi Erzsébet fasor 22/C., telefonszám: +36-1-391-1400, fax: +36-1-391-1410, e-mail cím: [email address], honlap: www.naih.hu) bejelentéssel élni a hatóság vizsgálatának kezdeményezése érdekében, ilyen esetben a pert a bejelentés érdemi vizsgálatáról hozott döntés kézhezvételét követő 30 napon belül lehet megindítani.

Üdvözlettel,

VOLÁNBUSZ Zrt.
Kommunikációs Igazgatóság
1091 Budapest, Üllői út 131.
[email address]

idézett részek megjelenítése