Az M2 kelet-nyugati metróvonalon bevezetett sebességkorlátozással kapcsolatos kérdések

Az igénylés sikeres volt.

Tisztelt Budapesti Közlekedési Zrt.!

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.

A metró elveiken egy olyan közösségi közlekedési eszköz, amely az utasok nagy tömegét képes eljuttatni A pontból B pontba, mégpedig úgy, hogy a felszíni közlekedéshez képest jelentősen gyorsabb alternatívát biztosít. 2016. december 05. napja óta az M2 kelet-nyugati metróvonal sajnálatos módon nem képes betölteni alapvető funkcióját, figyelemmel arra a tényre, hogy a nagyfokú sebesességcsökkentés következében éppen a lényegi – sokak által preferált, legelőnyösebb – tulajdonsága veszett el. A jövőbeni esetleges balesetek megelőzése, elkerülése mindnyájunk számára fontos, ugyanakkor álláspontom szerint az élet- és vagyonbiztonság megóvása mellett nem negligálhatóak az arányosság és ésszerűség szempontjai sem. Úgy vélem, hogy egy autópályán bekövetkezett balesetre sem volna ésszerű reakció az, ha a 130 km/h megengedett sebességet hirtelen 10 km/h-ra csökkentenénk, mert ezáltal az autópálya nem tudná betölteni eredendő szerepét, a gyors közlekedés biztosítását. Nyilvánvaló, hogy amennyiben a bekötőutak is gyorsabb haladást tennének lehetővé, úgy megkérdőjeleződne az autópályák létjogosultsága. Megértem, hogy a baleset kivizsgálásának időtartamára indokolt a metrószerelvények sebességének csökkentése, ám meg kellene találni a megfelelő egyensúlyt, annak érdekében, hogy ne rugaszkodjunk el teljesen az ésszerűség és arányosság követelményétől. A jelenleg fennálló helyzet naponta több százezer utas életét nehezíti meg (az M2-es metró utasforgalma kb. 350 000 utas/munkanap), akik megfelelő alternatíva hiányában tűrni kényszerülnek. Az utasok közül rendkívül sokan nehezményezik a már-már csigalassúságú tempót, és azt, hogy olykor a szokásosnál csak 10-15 perccel hosszabb „sétahajókázást” követően gördülnek be a szerelvények a megállókba, ennek következtében sokan lekésik a csatlakozó járatokat, amelyekre akár 15-20 percet is várakozniuk kell. A szóban forgó vonalon rendes körülmények között a teljes menetidő 18 perc volna! (http://www.bkk.hu/apps/menetrend/pdf/520... Egyesek a zsúfolt szerelvényeken nyomorogva – kínjukban és jobb híján – azon viccelődnek, hogy tavasszal esetleg a „a méhek fogják beporozni a síneket” vagy „a lehullott rügyek” fogják gátolni a menetrend szerinti közlekedést, majd a nyári hőségben a sínek felpúposodása. A vitriolos megjegyzéseken nincs mit csodálkozni, jómagam is azt tapasztalom, hogy a néhány éve felújított vonalon heti szinten összességében 100-120 perccel hosszabb utazási idővel (oda-vissza) kell számoljak már lassan két hete. Reggelenként kevesebb mint 10 percet, délutánonként azonban ennél többet vesztek. Az elveszett, elvesztegetett időt senki nem tudja visszaadni. Az M3 észak-déli metróvonal köztudomásúan nagyon rossz műszaki állapotban van, ennek ellenére - amikor jár - jelentősen gyorsabban halad a M2 metrónál.

A fentiekre tekintettel az alábbi kérdésekkel fordulok a T. Címhez és kérem szíves tájékoztatásukat arról, hogy:

1.) 2016. december 05. napja óta irányonként mennyivel kevesebb szerelvény közlekedik az M2-es metró vonalán?
2.) Mennyivel nőtt meg a menetidő?
3.) Napi szinten mennyivel csökkent az utaskapacitás?
4.) Igény esetén tervezik-e az M2-es metróvonallal párhuzamos útvonalon közlekedő – átszállás nélküli kapcsolatot biztosító – buszjáratok indítását, annak érdekében, hogy az utazóközönség számára alternatív választási lehetőséget biztosítsanak, illetve csökkenjen a jelenleg tapasztalható zsúfoltság a szerelvényeken?
5.) 2016. december 05. napja óta készült-e utaselégedettségi vizsgálat az esetleges igények, vélemények felmérésére, illetve terveznek-e ilyen típusú felmérést/felméréseket?
6.) Előreláthatóan meddig kell számolni a sebesség korlátozásával az M2 metró vonalán (napok, hetek, hónapok, évek)?

Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a kérdésekre adott válaszokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.

Az Infotv. 29. § (3) és (5) bekezdése alapján adatigénylésem teljesítéséért költségtérítés kizárólag akkor állapítható meg, ha az adatigénylés teljesítése a közfeladatot ellátó szerv alaptevékenységének ellátásához szükséges munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével jár.

Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.

Felhívom szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő NAIH állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a személyazonosság ellenőrzésére sem.

Számítok mielőbbi megtisztelő válaszukra.

Kelt: 2016. december 16.

Üdvözlettel:
dr. Hajnal István

Balatoni Ilona hozzászólt ()

Ügyszám: 0038/0047186/2016
dr. Hajnal István
[email protected]

Tárgy: tájékoztatás

Tisztelt dr. Hajnal István!

Tájékoztatjuk, hogy a BKV Zrt.-nek küldött közérdekű adatigénylésére vonatkozó kérésével kapcsolatban az adatgyűjtés folyamatban van.

Válaszunkat legkésőbb 2017. január 15-ig megküldjük Önnek, amelyhez kérjük, szíveskedjen megadni elektronikus vagy postai elérhetőségét, tekintettel arra, hogy arra a címre, amelyről adatigénylése érkezett, technikai okok miatt nem tudjuk megküldeni a válaszunkat.

Budapest, 2016. december 23.

Üdvözlettel:

Várkonyi Ágnes
Levelezési szakterületi vezető
BKK Zrt.