Alaptörvény-ellenesnek minősített jogszabály
Tisztelt Alkotmánybíróság!
Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.
Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre
A Tisztelt Alkotmánybíróság a 2015. évtől hány olyan határozatot hozott, amikor egy jogszabályt alaptörvény-ellenesnek minősített, de az alaptörvény-ellenesnek minősített jogszabályt csak több mint harminc nappal későbbi határidővel semmisítette meg.
Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó e-mail címére megküldeni. Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérem, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.
Mivel adatigénylésemben elektronikus másolatban és elektronikus úton kérem az adatok kiadását, ezért az adatigénylés teljesítéséért az Infotv. 29. § (3)-(5) bekezdései alapján költségtérítés megállapítására nincs mód. Ha az adatok kiadása a kért módon lehetetlen volna, és iratmásolatok adathordozókra másolásához és kézbesítéséhez kapcsolódóan a hivatkozott törvényi rendelkezések alkalmazásával mégis költségtérítést állapítanának meg, úgy kérem, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztasson erről. Ebben az esetben azt is kérem, hogy a tájékoztatásban tételesen jelölje meg a költségtérítés számítása során figyelembe vett költségtényezőket.
Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.
Felhívom szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő NAIH állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a személyazonosság ellenőrzésére sem.
Segítő együttműködését előre is köszönöm.
Kelt: 2025. augusztus 14.
Üdvözlettel:
Iktatószám:XXI-1/02156-1/2025
Farkas Zoltán Lajos úr részére
Tisztelt Uram,
Az Alkotmánybírósághoz 2025. augusztus 14-én, elektronikus úton érkezett
kérelmében az információs önrendelkezési jogról és az
információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban:
Infotv.) 28. § (1) bekezdésére hivatkozással azt kérdezte, hogy
"A Tisztelt Alkotmánybíróság a 2015. évtől hány olyan határozatot hozott,
amikor egy jogszabályt alaptörvény-ellenesnek minősített, de az
alaptörvény-ellenesnek minősített jogszabályt csak több mint harminc
nappal későbbi határidővel semmisítette meg.”
Kérdésére válaszolva az Infotv. 29-30. §-aira tekintettel tájékoztatom,
hogy a fenti kérdésre adott válasz alapját képező adatok az nyilvános
adatbázisokból kinyerhetőek, illetve az Alkotmánybíróság döntéskereső
felületén hiánytalanul mindenki számára rendelkezésre állnak és
megkereshetőek.
Tájékoztatom továbbá, hogy az Alkotmánybíróság 2015. évtől mindezidáig 15
ügyben semmisítette meg harminc nappal későbbi határidővel az
alaptörvény-ellenesnek minősített jogszabályt. Az ügyek számai az alábbi
táblázatban olvashatók:
1.
III/01664/2014
2.
II/00733/2015
3.
II/01063/2015
4.
II/03423/2015
5.
III/00498/2016
6.
III/01366/2016
7.
IV/01592/2016
8.
III/00232/2017
9.
III/02197/2017
10.
IV/00012/2018
11.
II/01437/2019
12.
II/00480/2020
13.
II/03536/2021
14.
IV/00140/2022
15.
III/00469/2022
Az ügyekben született határozatok az Alkotmánybíróság honlapján (
https://alkotmanybirosag.hu) megtalálhatóak.
Az Infotv. 30. § (3) bekezdése alapján tájékoztatom, hogy a közérdekű
adatok iránti igény elutasítása vagy nem megfelelő teljesítése esetén az
igénylő a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (1055
Budapest, Falk Miksa utca 9-11., postacím: 1363 Budapest, Pf.: 9.),
valamint a bírósághoz fordulhat jogorvoslatért.
Kérem, elektronikus levélben szíveskedjen visszajelezni, hogy levelemet
megkapta-e.
Kérem tájékoztatásom szíves tudomásulvételét.
Üdvözlettel,
Szabó Attila Dr.
főtitkár
(Embedded image moved to file: pic40833.jpg)
1015 Budapest, Donáti u. 35-45.
1535 Budapest, Pf. 773
.........................................
Tel: +36 1 488 3220
Fax: +36 1 488 3229
Tisztelt Alkotmánybíróság!
Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.
Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre
Tisztelt Dr. Szabó Attila Főtitkár Úr részére
Tisztelt Főtitkár Úr!
Tisztelettel köszönöm XXI-1/02156-1/2025 iktatószámú megtisztelő válaszát.
A XXI-1/02156-1/2025 iktatószámú válasszal kapcsolatban tisztelettel kérdezem, a II/03423/2015 ügyszám esetében a Tisztelt Alkotmánybíróság 19/2018. (XI. 12.) AB Határozatát úgy kell értelmezni, hogy az alaptörvény-ellenes 1995. évi CXXV. törvény (13) bekezdés:
“A bíróság a nemzetbiztonsági kockázatot megállapító biztonsági szakvélemény kiadásának alapjául szolgáló eljárás jogszerűségét vizsgálja, jogköre nem terjed ki a nemzetbiztonsági kockázat megállapításának szakszerűségére.”
A 2019.03.31. nappal lett megsemmisítve, ezért az 1995. évi CXXV törvény 13. bekezdését - azt, hogy a Tisztelt Bíróság hatásköre a nemzetbiztonsági kockázatot megállapító biztonsági szakvélemény szakszerűségének a vizsgálatara nem terjed ki - 2019.03.31. naptól indult azt a peres eljárásokban nem kell figyelembe venni, vagy másképp kell értelmezni?
Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó e-mail címére megküldeni. Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérem, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.
Mivel adatigénylésemben elektronikus másolatban és elektronikus úton kérem az adatok kiadását, ezért az adatigénylés teljesítéséért az Infotv. 29. § (3)-(5) bekezdései alapján költségtérítés megállapítására nincs mód. Ha az adatok kiadása a kért módon lehetetlen volna, és iratmásolatok adathordozókra másolásához és kézbesítéséhez kapcsolódóan a hivatkozott törvényi rendelkezések alkalmazásával mégis költségtérítést állapítanának meg, úgy kérem, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztasson erről. Ebben az esetben azt is kérem, hogy a tájékoztatásban tételesen jelölje meg a költségtérítés számítása során figyelembe vett költségtényezőket.
Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.
Felhívom szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő NAIH állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a személyazonosság ellenőrzésére sem.
Segítő együttműködését előre is köszönöm.
Kelt: 2025. augusztus 27.
Üdvözlettel:
Farkas Zoltán Lajos
Iktatószám:XXI-1/02156-3/2025
Farkas Zoltán Lajos úr részére
Tisztelt Uram,
Az Alkotmánybírósághoz 2025. augusztus 27-én érkezett beadványában az
információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011.
évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdésére
hivatkozással azt kérdezte, hogy „a II/03423/2015 ügyszám esetében a
Tisztelt Alkotmánybíróság 19/2018. (XI. 12) AB Határozatát úgy kell
értelmezni, hogy az alaptörvény-ellenes 1995. évi CXXV. törvény (13)
bekezdés: „A bíróság a nemzetbiztonsági kockázatot megállapító biztonsági
szakvélemény kiadásának alapjául szolgáló eljárás jogszerűségét vizsgálja,
jogköre nem terjed ki a nemzetbiztonsági kockázat megállapításának
szakszerűségére.” A 2019.03.31. nappal lett megsemmisítve, ezért a 1995.
évi CXXV. törvény 13. bekezdését — azt, hogy a Tisztelt Bíróság hatásköre
a nemzetbiztonsági kockázatot megállapító biztonsági szakvélemény
szakszerűségének a vizsgálatára nem terjed ki — 2019.03.31. naptól indult
azt a peres eljárásokban nem kell figyelembe venni, vagy másképp kell
értelmezni?”
Kérdésére válaszolva tájékoztatom, hogy az Infotv. 3. § 5. pontja
meghatározza, hogy közérdekű adatnak kell tekinteni az állami vagy helyi
önkormányzati feladatot, valamint jogszabályban meghatározott egyéb
közfeladatot ellátó szerv vagy személy kezelésében lévő és tevékenységére
vonatkozó vagy közfeladatának ellátásával összefüggésben keletkezett, a
személyes adat fogalma alá nem eső, bármilyen módon vagy formában
rögzített információ vagy ismeret, függetlenül kezelésének módjától,
önálló vagy gyűjteményes jellegétől, így különösen a hatáskörre,
illetékességre, szervezeti felépítésre, szakmai tevékenységre, annak
eredményességére is kiterjedő értékelésére, a birtokolt adatfajtákra és a
működést szabályozó jogszabályokra, valamint a gazdálkodásra, a megkötött
szerződésekre vonatkozó adat.
Az Infotv. a közérdekű adat fogalmának meghatározásánál összekapcsolja a
közfeladatot ellátó szerv kezelésében lévő és egyben a tevékenységére
vonatkozó, illetve a közfeladat ellátásával összefüggésben keletkezett
adatok körét, e feltételeknek együttesen kell fennállniuk ahhoz, hogy azok
közérdekű adatnak minősüljenek. A közérdekű "adatminőség" megítéléséhez
fontos továbbá, hogy az adat megismerése hozzájáruljon az Infotv. 1.
§-ában deklarált cél érvényesüléséhez, vagyis a közügyek átláthatóságához.
A kérelmében valójában nem közérdekű adatok kiadását kérte, mert nem az
Alkotmánybíróság kezelésében lévő és egyben a tevékenységére vonatkozó,
illetve a közfeladat ellátásával összefüggésben keletkezett adatok
megismerését kívánta.
Az Infotv. 30. § (3) bekezdése alapján tájékoztatom, hogy kérelme
valójában nem tekinthető közérdekű adatigénylésnek.
Kérelmében valójában az Alkotmánybíróság határozatának értelmezését kéri,
azonban az Alaptörvény és az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI.
törvény (Abtv.) alapján állásfoglalás nyújtására nincs hatáskör, ezért nem
áll módomban a határozat értelmezésével kapcsolatos állásfoglalást
nyújtani.
Az Infotv. 30. § (3) bekezdése alapján tájékoztatom, hogy a közérdekű
adatok iránti igény elutasítása esetén az igénylő a Nemzeti Adatvédelmi és
Információszabadság Hatósághoz (1055 Budapest, Falk Miksa utca 9-11.,
postacím: 1363 Budapest, Pf.: 9.), valamint a bírósághoz fordulhat
jogorvoslatért.
Kérem, elektronikus levélben szíveskedjen visszajelezni, hogy
tájékoztatásomat megkapta-e.
Kérem tájékoztatásom szíves tudomásulvételét.
Üdvözlettel,
Szabó Attila Dr.
főtitkár
(Embedded image moved to file: pic12892.jpg)
1015 Budapest, Donáti u. 35-45.
1535 Budapest, Pf. 773
.........................................
Tel: +36 1 488 3220
Fax: +36 1 488 3229
Tisztelt Alkotmánybíróság!
Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő.
Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre
Tisztelt Dr. Szabó Attila Főtitkár Úr részére
Tisztelt Főtitkár Úr!
Tisztelettel köszönöm XXI-1/02156-3/2025 iktatószámú megtisztelő válaszát.
A XXI-1/02156-3/2025 iktatószámú válasszal kapcsolatban tisztelettel kérdezem:
Melyik hatóságnak a hatásköre a Tisztelt Alkotmánybíróság II/03423/2015 ügyszámú 19/2018. (XI. 12.) AB Határozatának a 1995. évi CXXV. törvény, alaptörvény-ellenes (13) bekezdésre vonatkozó rész értelmezése?
Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre a feladó e-mail címére megküldeni. Ha az igényelt adatokat bármely okból nem lehet e-mailben megküldeni, akkor kérem, hogy azokat a kimittud.atlatszo.hu weboldalon töltse fel.
Mivel adatigénylésemben elektronikus másolatban és elektronikus úton kérem az adatok kiadását, ezért az adatigénylés teljesítéséért az Infotv. 29. § (3)-(5) bekezdései alapján költségtérítés megállapítására nincs mód. Ha az adatok kiadása a kért módon lehetetlen volna, és iratmásolatok adathordozókra másolásához és kézbesítéséhez kapcsolódóan a hivatkozott törvényi rendelkezések alkalmazásával mégis költségtérítést állapítanának meg, úgy kérem, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztasson erről. Ebben az esetben azt is kérem, hogy a tájékoztatásban tételesen jelölje meg a költségtérítés számítása során figyelembe vett költségtényezőket.
Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.
Felhívom szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő NAIH állásfoglalás szerint nem kérheti, továbbá nem jogosult a személyazonosság ellenőrzésére sem.
Segítő együttműködését előre is köszönöm.
Kelt: 2025. szeptember 3.
Üdvözlettel:
Farkas Zoltán Lajos
Iktatószám:XXI-1/02156-5/2025
Farkas Zoltán Lajos úr részére
Tisztelt Uram,
Az Alkotmánybírósághoz 2025. szeptember 3-án érkezett kérelmében az
információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011.
évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdésére
hivatkozással azt kérdezte, hogy „Melyik hatóságnak a hatásköre a Tisztelt
Alkotmánybíróság II/03423/2015 ügyszámú 19/2018. (XI. 12.) AB
Határozatának a 1995. évi CXXV. törvény, alaptörvény-ellenes (13)
bekezdésre vonatkozó rész értelmezése?”
Kérdésére válaszolva tájékoztatom, hogy az Infotv. 3. § 5. pontja
meghatározza, hogy közérdekű adatnak kell tekinteni az állami vagy helyi
önkormányzati feladatot, valamint jogszabályban meghatározott egyéb
közfeladatot ellátó szerv vagy személy kezelésében lévő és tevékenységére
vonatkozó vagy közfeladatának ellátásával összefüggésben keletkezett, a
személyes adat fogalma alá nem eső, bármilyen módon vagy formában
rögzített információ vagy ismeret, függetlenül kezelésének módjától,
önálló vagy gyűjteményes jellegétől, így különösen a hatáskörre,
illetékességre, szervezeti felépítésre, szakmai tevékenységre, annak
eredményességére is kiterjedő értékelésére, a birtokolt adatfajtákra és a
működést szabályozó jogszabályokra, valamint a gazdálkodásra, a megkötött
szerződésekre vonatkozó adat.
Az Infotv. a közérdekű adat fogalmának meghatározásánál összekapcsolja a
közfeladatot ellátó szerv kezelésében lévő és egyben a tevékenységére
vonatkozó, illetve a közfeladat ellátásával összefüggésben keletkezett
adatok körét, e feltételeknek együttesen kell fennállniuk ahhoz, hogy azok
közérdekű adatnak minősüljenek. A közérdekű "adatminőség" megítéléséhez
fontos továbbá, hogy az adat megismerése hozzájáruljon az Infotv. 1.
§-ában deklarált cél érvényesüléséhez, vagyis a közügyek átláthatóságához.
A kérelmében ismételten nem közérdekű adatok kiadását kérte, mert nem az
Alkotmánybíróság kezelésében lévő és egyben a tevékenységére vonatkozó,
illetve a közfeladat ellátásával összefüggésben keletkezett adatok
megismerését kívánta.
Az Infotv. 30. § (3) bekezdése alapján tájékoztatom, hogy kérelme
valójában nem tekinthető közérdekű adatigénylésnek, mivel kérelmében
valójában az Alkotmánybíróság határozatának értelmezéséhez kéri a
hatáskörrel bíró hatóság megnevezését, azonban az Alaptörvény és az Abtv.
alapján jogi tanácsadás nyújtására nincs hatáskör.
Tájékoztatom, hogy az Alkotmánybíróságnak nem áll módjában kérelmével
kapcsolatban jogi tanácsot adni. Jogi kérdésben bővebb tájékoztatásra,
valamint jogi tanácsadásra az ügyvédi tevékenységről szóló 2017. évi
LXXVIII. törvény 2. § (1) bekezdés c) pontja alapján ügyvéd jogosult.
Mindemellett a jogi segítségnyújtásról szóló 2003. évi LXXX. törvény
lehetőséget ad arra, hogy a rászoruló félnek jogi segítségnyújtás
keretében jogi segítő jogi tanácsot adjon. A jogi segítségnyújtással
kapcsolatban további információt a fővárosi vagy vármegyei kormányhivatal
igazságügyi szolgálat jogi segítségnyújtó osztályától kérhet.
Az Infotv. 30. § (3) bekezdése alapján tájékoztatom, hogy a közérdekű
adatok iránti igény elutasítása esetén az igénylő a Nemzeti Adatvédelmi és
Információszabadság Hatósághoz (1055 Budapest, Falk Miksa utca 9-11.,
postacím: 1363 Budapest, Pf.: 9.), valamint a bírósághoz fordulhat
jogorvoslatért.
Kérem tájékoztatásom szíves tudomásulvételét.
Üdvözlettel,
Szabó Attila Dr.
főtitkár
(Embedded image moved to file: pic34420.jpg)
1015 Budapest, Donáti u. 35-45.
1535 Budapest, Pf. 773
.........................................
Tel: +36 1 488 3220
Fax: +36 1 488 3229