Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Családsegítő-esetmenedzser munkaköri leírása, Szervezeti és Működési Szabályzat (SZMSZ) és járulékai, mint közérdekű adatok'.


 
 
 
PROTOKOLL  
 
A család- és gyermekjóléti szolgáltatás által működtetett észlelő- és jelzőrendszer 
folyamatairól 
 
 

1.  kiadás 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jóváhagyta:  
 
 
Nyitrai Imre 
helyettes államtitkár 
 
 
Kiadta:  
 
Czibere Károly 
államtitkár 
 
 
Kiadva: 
2016. április  
 

link to page 3 link to page 5 link to page 6 link to page 7 link to page 9 link to page 9 link to page 10 link to page 10 link to page 11 link to page 12 link to page 12 link to page 12 link to page 14 link to page 14 link to page 15 link to page 18 link to page 19 link to page 20 link to page 21 link to page 21 link to page 22 link to page 22 link to page 24 link to page 25 link to page 26 link to page 27 link to page 28  
Tartalom 
 
A protokoll használata, kapcsolódása más szakmai szabályozó-dokumentumokhoz ................ 3 
A jelzés folyamata az észlelő és jelzőrendszer működése során ................................................ 5 
A probléma észlelése .......................................................................................................... 6 
Fenn áll-e a veszélyeztetettség gyanúja? ............................................................................ 7 
Teendők, amennyiben a jelzőrendszeri tag nem tapasztal veszélyeztető tényezőt .................... 9 
A jelzőrendszeri tag saját eszközeivel kezeli a problémát .................................................. 9 
Utánkövetés ....................................................................................................................... 10 
Fenn áll-e továbbra is a probléma? ................................................................................... 10 
Nincs szükség további intézkedésre .................................................................................. 11 
Teendők, amennyiben a jelzőrendszeri tag krízishelyzetet, vagy veszélyeztető tényezőt 
tapasztal  ................................................................................................................................... 12 

Fennáll-e az életet és testi épséget veszélyeztető tényező? ............................................... 12 
A család- és gyermekjóléti szolgálatnak tett jelzés mellett, azonnali jelzés a gyámhivatal 
– illetve más illetékes hatóság - felé, azonnali intézkedés kezdeményezése .................... 14 

Jelzés a család- és gyermekjóléti szolgálat felé ................................................................ 15 
A jelzés fogadásának folyamata a család- és gyermekjóléti szolgálatoknál ............................ 18 
A jelzés .............................................................................................................................. 19 
A jelzés fogadása .............................................................................................................. 20 
Területileg illetékes-e a szolgáltató? ................................................................................. 21 
Mi a teendő, ha területileg nem illetékes a szolgáltató? ................................................... 21 
Azonnali intézkedés szükségességének vizsgálata ........................................................... 22 
A jelzés alapján azonnali intézkedés szükséges ................................................................ 22 
Kapcsolatfelvétel a jelzés alapján ..................................................................................... 24 
Első interjú ........................................................................................................................ 25 
Visszajelzés ....................................................................................................................... 26 
JELZŐ LAP – bántalmazás, elhanyagolás esetén .................................................................... 27 
JELZŐ LAP .............................................................................................................................. 28 


 
A protokoll használata, kapcsolódása más szakmai szabályozó-
dokumentumokhoz 
A módszertani útmutató célja egységessé és kiszámíthatóvá tenni a szociális igazgatásról 
és  a  szociális  ellátásokról  szóló  1993.  évi  III.  törvény  (továbbiakban:  Szt.)  64.  §  (2) 
bekezdésében,  illetve  a  gyermekek  védelméről  és  a  gyámügyi  igazgatásról  szóló  1997.  évi 
XXXI.  törvény  (továbbiakban:  Gyvt.)  17.  §  (1)  bekezdésében  meghatározott  észlelő-  és 
jelzőrendszer  működését.  
Mivel  az  észlelő-  és  jelzőrendszer  működése  ágazatközi 
megközelítésben,  eltérő  szakmák,  más-más  szabályozási  környezetben  működő  hatóságok, 
szervezetek és személyek közös működését, együttes fellépését feltételezi,  különösen fontos 
ezen  együttműködési  keretek  pontos  meghatározása,  leírása.  A  protokoll  egyszerre  szól  a 
jogszabályban  meghatározott  észlelő-  és  jelzőrendszer  tagjainak,  valamint  az  azt 
működtető  és  a  jelzéseket  fogadó  család-  és  gyermekjóléti  szolgáltatóknak.  
Az  ellátást 
igénybevevők  védelme,  azonos  tartalmú  és  minőségű  ellátáshoz  való  jogai  érvényesítése 
érdekében,  -  a  személyes  gondoskodást  nyújtó  gyermekjóléti,  gyermekvédelmi 
intézmények, valamint  személyek szakmai  feladatairól és  működésük feltételeiről  szóló 
15/1998.  (IV.30.)  NM.  rendelet  
(továbbiakban:  NMr.)  6.  §  (1)  bekezdésében  foglaltak 
szerint  –  jelen  dokumentumban  foglaltakat  a  miniszter  közzéteszi,  melynek  betartása 
kötelező1 és számon kérhető
. 
 
A protokoll felépítése az észlelő- és jelzőrendszer működésének folyamatát követi. Felvázolja 
a jelzés megszületésének, a jelzés megküldésének folyamatát
, valamint bemutatja, hogy azt 
követően  milyen  szakmai  cselekmények  épülnek  egymásra,  így  a  dokumentum  leírja  az 
egyes  folyamatokat  és  az  adott  folyamatelemek  tartalmát,  így  az  azokhoz  kapcsolódó 
elvárt  szakmai  lépéseket,  azok  felelőseit,  határidejét  és  a  kapcsolódó  dokumentációs 
tevékenység  szabályait
.  Az  előírt  tartalmak,  a  cselekvések  sorrendje,  a  szükséges 
dokumentáció,  illetve  mindezek  határideje  lehet  jogszabály  által  előírt,  illetve  szakmailag 
indokolt,  amelynek  egységes  keretet  biztosít  a  protokoll.  Az  ilyen  módon  létrejövő 
szabályrendszer  a  jogszabályi  keretek  adta  lehetőségnél  részletesebben,  a  szakmai 
feladatellátás gyakorlatának megfelelő szinten rendszerezi a jogi és szakmai szabályokat. 
 
Az  protokoll  használata  során  javasolt  legelőször  beazonosítani,  hogy  hol  tartunk  az  adott 
folyamatban.  Ebben  a  tájékozódásban  a  folyamatábra  nyújt  segítséget.  Ezt  követően 
lapozzunk  az  egyes,  aktuális  folyamatelemekhez  és  kövessük  az  ott  meghatározott 
instrukciókat  a  biztosítandó  szakmai  tartalom,  valamint  határidők,  felelősök  és 
dokumentumok  meghatározása  tekintetében.
  Az  egyes  döntési  pontoknál  (rombuszok) 
elágazhatnak  a  folyamatok,  így  mindig  az  adott  döntési  ponton  született  döntés  alapján 
haladjunk  tovább.  Az  egyes  folyamatok  és  tartalmak  konkrét  gyakorlati  megvalósítását 
elősegítő - jól láthatóan eltérő formátumú dőlt betűvel és eltérő betűmérettel jelölt - ajánlások 
segítik. 
                                                 
1 A jogszabály által kötelező érvényűvé tett feladat a jogszabály értelmezése alapján. 


Az észlelő- és jelzőrendszer működését, működtetését három dokumentum szabályozza, 
amelyek egymásra épülve rendszerbe foglalják a vonatkozó jogi és szakmai szabályokat.  
 
A  jelzőrendszer  szakmai  kereteit,  működésének  és  működtetésének  szabályait  a  „Szakmai 
ajánlás a család- és gyermekjóléti szolgáltatás által működtetett észlelő- és jelzőrendszer 
működésének  és  működtetésének  szabályairól”
  című  dokumentum  tartalmazza.  A 
dokumentum  elsősorban  strukturális  kérdésekkel  foglalkozik,  szakember  szintre  bontva  az 
észlelő-  és  jelzőrendszer  különböző  szereplőinek  feladatait,  kompetenciahatárait, 
együttműködésük szakmai kereteit.   
 
A  „Protokoll  a  család-  és  gyermekjóléti  szolgáltatás  által  működtetett  észlelő-  és 
jelzőrendszer folyamatairól” 
című dokumentum tartalmazza a fenti keretben meghatározott, 
ágazatközi együttműködésben megvalósuló jelzések folyamatát, annak szakmai szabályait. A 
dokumentum  valamennyi  célcsoportra  kiterjedően  szabályozza,  hogy  mikor  kell  jelezni, 
milyen  tartalommal  és  a  jelzést  fogadó  szolgáltatónak  milyen  feladatai  vannak  a  jelzést 
követően. 
 
Míg  az  előző  két  dokumentum  a  globálisan  kezeli  a  krízishelyzetben,  veszélyeztetettség 
esetén előírt szakmai lépéseket, addig a harmadik szakmai szabályozó fókusza speciálisan a 
gyermekek  bántalmazása.  „A  gyermekvédelmi  észlelő-  és  jelzőrendszer  működtetése 
kapcsán  a  gyermek  bántalmazásának  felismerésére  és  megszüntetésére  irányuló 
szektorsemleges  egységes  elvek  és  módszertan”  
című  dokumentum  az  első  két 
szabályozóban  meghatározott  szakmai  keretbe  illesztve,  célzottam  a  gyermekbántalmazás 
észlelése  során  előírt  intézkedések  rendszerét  tartalmazza.  A  gyermekbántalmazás 
felismerését,  a  szükséges  intézkedések  megtételét  szabályozó  dokumentum  valamennyi  a 
gyermekek ellátásában érintett ágazat számára egységes és kötelező.   
 
A három szabályrendszer egymáshoz való viszonyát az alábbi ábra mutatja be: 
Szakmai  ajánlás  a  család-  és  gyermekjóléti  szolgáltatás 
által működtetett észlelő- és jelzőrendszer működésének 

Protokoll  a  család
és működtetésének szabályairól 
-  és  gyermekjóléti  szolgáltatás 
 
által  működtetett  észlelő-  és  jelzőrendszer 
Funkció:  az  észlelő  és  jelzőrendszer  működésének, 
folyamatairól  
működtetésének szabályozása 
Funkció: szakmai folyamatok meghatározása 
Célcsoport: minden ellátotti célcsoport 
Célcsoport: minden ellátotti célcsoport 
Kikre  vonatkozik:  jelzőrendszeri  tagok,  család-  és 
gyermekjóléti szolgáltatók
Kikre  vonatkozik:  jelzőrendszeri  tagok,  család-  és 
 
gyermekjóléti szolgáltatók 
 
A gyermekvédelmi észlelő- és jelzőrendszer működtetése kapcsán a gyermek bántalmazásának felismerésére és 
megszüntetésére irányuló szektorsemleges egységes elvek és módszertan  
Funkció:
 egységes eljárásrend és módszertan a bántalmazással összefüggő esetek ellátására 
Célcsoport: gyermekek 
Kire vonatkozik: jelzőrendszeri tagok, család- és gyermekjóléti szolgáltatók 
 


 
A jelzés folyamata az észlelő és jelzőrendszer működése során 
 
 
A probléma 
észlelése 
 
Nem 
Fennáll-e a 
A szakember saját 
veszélyeztetettség 
szakmai eszközeivel 
gyanúja? 
kezeli a problémát 
Igen 
A gyermekjóléti szolgálatnak 
tett jelzés mellett, azonnali 
Igen 
Fennáll-e az életet 
és testi épséget 
jelzés a hatóság felé, azonnali 
Utánkövetés 
veszélyeztető 
intézkedés kezdeményezése 
Jelzőrendszeri szakember 
Jelzőrendszeri szakember 
tényező? 
1-6 hónap 
Határidő: haladéktalanul 
Nem 
Jelzés a család- és 
Igen 
Fennáll-e 
gyermekjóléti 
továbbra is a 
szolgálat felé 
probléma? 
Jelzőrendszeri 
szakember Határidő: 
azonnal, de legkésőbb 
Nem 
három munkanapon 
belül 
Nincs szükség 
 
további intézkedésre 
Folytatás a 18. oldalon 
 


 
A probléma észlelése 
 
Folyamatelem tartalma, cselekvések
 
A  jelzőrendszeri  tag  (hatóság,  intézmény,  civil  szervezet,  egyház,  magánszemély)  saját 
szakmai  működése  során,  vagy  egyéb  úton  tapasztalja,  vagy  tudomást  szerez  a  gyermek 
veszélyeztetettségéről,  illetve  család,  személy  krízishelyzetéről,  szociális,  mentálhigiénés 
problémáiról, illetve az ilyen problémákat figyelemmel kíséri. 
 
Észlelés,  jelen  esetben  egyénnel,  családdal,  gyermekkel  kapcsolatos  bármely  probléma 
érzékelése, melyhez már egy megismerő, feltáró folyamat is társul. Magában hordozza azt a 
tényt,  hogy  tudjuk,  hogy  milyen  cselekményről,  eseményről  van  szó,  tudjuk,  mivel  jár,  mit 
jelent,  mi  a  következménye,  tehát  az  érzékelést,  a  tapasztalt  problémákat  már  egységesíti, 
„megfoghatóvá”  értelmezhetővé  teszi  a  szakember  számára.  Az  észlelés  következtében 
létrejövő cselekmény egy iránya maga a jelzés megtétele. 
 
Mi a probléma? Mit tartunk annak?  
A probléma vagy veszély egyértelműen valamilyen helyzetről, szituációról, nehezítő, károsító 
hatást feltételez, ezért beavatkozásra ösztönöz.  
Ezek  lehetnek,  szociális  (adósságteher,  lakhatási  probléma,  stb.)  vagy  mentálhigiénés 
problémák,  egyéb  krízishelyzetek,  a  gyermekek  testi,  lelki,  értelmi,  érzelmi,  erkölcsi 
fejlődését  akadályozó,  vagy  veszélyeztető  tényezők,  cselekvések  és  megnyilvánulhatnak  a 
gyermek  vagy  egyén  saját  fejlődési  fázisára  jellemző  készség,  képesség  elmaradását  jelző 
tünetekben. (pl. olvasási nehezítettség, fejlődésbeli regresszió, elmaradás, stb.). 
 
A cselekvések folyamata: 
  a probléma észlelését követően a szakember feltárja annak körülményeit, hátterét,  
  azonosítja  a  problémát,  megvizsgálja  fennáll-e  krízishelyzet,  vagy  veszélyeztető 
tényező gyanúja, 
  a probléma azonosítását követően cselekvései fókuszában az észlelt krízishelyzet, az 
egyént, családot veszélyeztető tényezők állnak, 
  felkészül a problémamegoldásra az egyéni tapasztalatok, ismeretek bevonásával, 
  a  rendelkezésre  álló  szakmai  eszközöket  számba  veszi,  amelyek  adekvát  választ 
nyújthatnak az észlelt probléma megoldására,  
  beavatkozás  biztosítása,  amely  során  a  szakember  saját  szakmai  kompetenciáit, 
szakmájának  eszköztárát  felhasználva  reagál  a  problémára,  megvizsgálva  azt,  hogy 
mindezen eszközökkel képes-e eredményt elérni annak megoldásában,  
  szükség  esetén  feltérképezi  a  családi  kapcsolatrendszert,  egyéb  az  egyén,  család 
kapcsolatrendszerében fellelhető segítő erőforrásokat. 


A cselekvések határidői  
Az első határidő magáé az észlelőé, aki a problémát észlelte.  
Az  észlelést  követően,  saját  kompetencia  körében  súlyoz  és  eldönti,  hogy  ő  maga  tud-e 
segíteni, rendelkezik-e eszközökkel a probléma megoldásához.  
Amennyiben igen, a lehető legrövidebb időn belül megkezdi a probléma kezelését.  
Amennyiben  annak  kezelése  nem  kompetenciája,  haladéktalanul  jelez  az  illetékes 
szakember,  vagy  intézmény  felé.  Abban  az  esetben,  ha  nem  ismeri  a  kompetens  támaszt 
nyújtót, úgy a család- és gyermekjóléti szolgálat segítségét kéri.  
 
A cselekvésekért felelős személy(ek) 
Maga az észlelő – minden jelzőrendszeri tag. 
Szükséges dokumentáció  
A jelzőrendszer tagja saját szakmai szervezetének szabályzatainak, irányadó jogszabályainak 
megfelelő  módon  dokumentál.  Magánszemély  is  rögzítheti  írásban  (pl.:  levél,  e-mail)  vagy 
egyéb módon (pl.: fénykép, videó). 
A probléma észlelésének helyén (iskola, védőnő, gyermekorvos, munkaügyi hatóság, szociális 
ellátó rendszer, stb.) szükséges a külön dokumentum elkészítése. 
Dokumentálni  szükséges:  az  észlelt  problémát,  a  probléma  észlelésének  időpontját,  a 
problémával érintett ügyfél személyes adatait, elérhetőséget, megtett intézkedéseket, bevont, 
meghallgatott személyeket, levont konklúziót, eset kimenetét.  
 
A dokumentációhoz kapcsolódó határidők
 
Az  észleléstől  számított  3  napon  belül  meg  kell  kezdeni,  és  a  cselekvési  idő  tartama  alatt 
folyamatosan. 
 
Fenn áll-e a veszélyeztetettség gyanúja? 
Folyamatelem tartalma, cselekvések
 
A jelzőrendszeri tag egyéni feltáró beszélgetés keretében mélyebben megismerkedik az észlelt 
problémával. Saját kompetenciáinak megfelelően mérlegel, esetleg bevon a folyamatba külső 
szakembert, egyéb személyt a helyes döntés meghozatala érdekében (pl.: orvos, pszichológus, 
stb.) 
Amennyiben nem tudja megítélni, hogy a tapasztalt probléma veszélyezteti-e a családot, 
gyermeket,  egyént,  haladéktalanul  jelzéssel  él  a  család-  és  gyermekjóléti  szolgálat  felé. 
Ugyancsak  haladéktalanul  jelzéssel  él,  ha  életet,  testi  épséget  veszélyeztető  körülményt 
tapasztal!  Gyermek  esetén  az  azonnali  intézkedést  szükségessé  tévő  súlyos 
veszélyeztetettség  esetén  a  jelzést  a  területileg  illetékes  gyámhivatal  felé  és  a  család  és 
gyermekjóléti szolgálat felé is meg kell tenni.
 
 
A cselekvések határidői  
Észlelést követően azonnal. 


A cselekvésekért felelős személy(ek) 
A problémát észlelő szakember, illetve a feltárásba bevont egyéb szakemberek. 
Szükséges dokumentáció  
A probléma észlelésének helyén (iskola, védőnő, gyermekorvos, stb.) szükséges a külön, az 
adott szakma, szakterület szabályai szerint előírt dokumentáció elkészítése.  
Dokumentálni szükséges:  
  a probléma észlelésének időpontját,  
  az észlelt problémát, 
  a problémával érintett ügyfél személyes adatait,  
  elérhetőségét,  
  megtett intézkedéseket,  
  bevont forrásrendszert,  
  meghallgatott személyeket, levont konklúziót,  
  eset kimenetlét. 
 
A dokumentációhoz kapcsolódó határidők 
15 munkanapon belül. 
 


 
Teendők, amennyiben a jelzőrendszeri tag nem tapasztal veszélyeztető 
tényezőt 
 
 
A szakember saját 
 
Fennáll-e a 
Nem 
veszélyeztetettség 
szakmai eszközeivel 
 
gyanúja? 
kezeli a problémát 
 
 
Utánkövetés 
 
 
 
Jelzés a család- és 
Igen 
Fennáll-e 
 
gyermekjóléti 
továbbra is a 
szolgálat felé 
probléma? 
 
 
 
Nem 
 
Nincs szükség 
további intézkedésre 
 
 
 
A jelzőrendszeri tag saját eszközeivel kezeli a problémát  
Folyamatelem tartalma, cselekvések
 
A szakember egyéni kompetenciái alapján a saját szakmai eszköztár, képességek és készségek 
felhasználásával,  speciális  segítséget  nyújt,  kísérletet  tesz  a  probléma  megoldására,  (pl. 
védőnő  az  egészségügyi  tudásával,  pedagógus  a  nevelési,  oktatási  lehetőségek 
megragadásával,  lelkész  egyéni  beszélgetéssel,  munkaügyi  hatóság  álláskeresési 
tanácsadással, szociálpolitika segélyezési rendszerrel, stb.). 
 
A cselekvések határidői 
 
A  problémától  és  a  helyzettől  függően  azonnal,  egyéb  esetekben  előre  egyeztetett 
időpontokban. 
A cselekvésekért felelős személy(ek) 
A  különböző  szakterületek  munkatársai,  akik  a  gyermekkel,  családdal,  egyénnel,  tehát  a 
potenciális-igénybevevővel, annak forrásrendszerével, családjával kapcsolatban állnak. 


Szükséges dokumentáció  
Az  egyéni  támogatás  menetét  az  adott  jelzőrendszeri  tag  saját  szakterülete  dokumentációs 
elvárásainak  megfelelően  regisztrálja,  az  ügyfél  általi  beszámolóban  szereplő  egyéb 
segítségforrásokat feljegyzi. 
A dokumentációhoz kapcsolódó határidők 
Az  esetsegítés  során  folyamatosan  regisztrálva  a  megtett  intézkedéseket,  tevékenységet  az 
ügyféllel kapcsolatosan. 
 
Utánkövetés 
Folyamatelem tartalma, cselekvések 
Kiemelt  figyelem  a  potenciálisan  segítségre  szorult  egyén,  család  irányába,  rendszeres 
kontroll egy bizonyos időn keresztül a korábbi problémafókusszal. A szakember figyelemmel 
kíséri,  hogy  a  korábbi  probléma  megoldódott-e,  nem  történt-e  visszaesés,  a  kialakult 
egyensúly nem borult-e fel, nem alakult-e ki újabb probléma. 
 
A cselekvések határidői 
 
Problémamegoldást követően esettől függően 1-6 hónap időintervallumban. 
A cselekvésekért felelős személy(ek) 
A problémát észlelő, a problémát kezelő, a problémába bevont segítő. 
Szükséges dokumentáció  
A  jelzőrendszeri  tag  az  utánkövetés  tartalmi  elemeit,  időpontját,  végső  megállapítást, 
lezárásának  időpontját  rögzíti  az  adott  szakterület  meghatározott  dokumentációs  szabályai 
szerint. Amennyiben további intézkedésre nincs szükség: lezárás, irattárba helyezés. 
A dokumentációhoz kapcsolódó határidők 
Az  utánkövetés  dokumentációja  az  annak  keretében  megvalósuló  tevékenységekhez 
kapcsolódóan, azt követően, annak tevékenységadminisztrációja során valósul meg. 
 
Fenn áll-e továbbra is a probléma? 
Folyamatelem tartalma, cselekvések 
Az észlelő- és jelzőrendszer szakembere az utánkövetés során folyamatosan monitorozza az 
egyén/család  helyzetét,  állapotát,  tevékenységének  eredményességét.    Ennek  során, 
amennyiben  azt  tapasztalja,  hogy  a  korábban  észlelt  probléma  nem  áll  fenn,  az  eset,  vagy 
beavatkozás  lezárására  kerül  sor  az  adott  szakterületben  meghatározott  szabályok  szerint. 
Amennyiben a szakember azt tapasztalja, hogy a korábban észlelt probléma továbbra is fenn 
áll,  kiújult,  esetleg  súlyosbodott,  a  probléma  már  saját  szakmai  eszközeivel  nem  kezelhető, 
vagy  nem  egyértelműen  eldönthető,  hogy  veszélyeztetettséggel  állunk-e  szemben,  úgy  a 
jelzést meg kell tennie a család- és gyermekjóléti szolgálat felé.  
A cselekvések határidői  
A jelzés szükségességessége esetén az értékelést követően azonnal. 
10 

A cselekvésekért felelős személy(ek) 
Értékelést végző személy, szakember. 
Szükséges dokumentáció  
A  cselekvést  végző  személy,  intézmény  saját  székhelyén,  intézkedési  helyén,  probléma 
definiálása, megtett intézkedés dokumentálása. 
A dokumentációhoz kapcsolódó határidők 
Folyamatos. 
 
Nincs szükség további intézkedésre  
Folyamatelem tartalma, cselekvések 
Utánkövetés  összegzésére  kerül  sor.  Amennyiben  szükséges  az  esetlegesen  a  segítségbe 
bevont szakemberek értesítése a lezárásról. 
A cselekvések határidői  
Eset végső lezárása. 
A cselekvésekért felelős személy(ek) 
Segítségnyújtó/k 
Szükséges dokumentáció  
Minden  szakember,  intézmény  saját  telephelyén  a  lezárt  adminisztráció  az  előírásoknak 
megfelelő tárolásról gondoskodik. 
A dokumentációhoz kapcsolódó határidők 
Irattárba helyezés, jogszabály által megszabott ideig történő őrzés. 
11 

 
Teendők, amennyiben a jelzőrendszeri tag krízishelyzetet, vagy 
veszélyeztető tényezőt tapasztal  
 
 
Fennáll-e a 
 
veszélyeztetettség 
gyanúja? 
 
 
Igen 
 
 
A gyermekjóléti szolgálatnak 
Igen 
Fennáll-e az életet 
 tett jelzés mellett, azonnali 
és testi épséget 
jelzés a hatóság felé, azonnali 
veszélyeztető 
intézkedés kezdeményezése 
 
tényező? 
 
Nem 
 
 
Jelzés a család- és 
gyermekjóléti 
 
szolgálat felé 
 
 
Fennáll-e az életet és testi épséget veszélyeztető tényező?  
Folyamatelem tartalma, cselekvések 
A szakember ezen a ponton megvizsgálja, hogy az adott helyzet jelent-e közvetlen veszélyt az 
ellátottra,  családra,  szükséges-e  azonnali  beavatkozás  életük,  testi  épségük  megóvása 
érdekében. Fenn áll-e pl. a gyermek családban neveléséhez szükséges alapvető szükségletek 
biztosításának  hiánya,  vagy  ez  utóbbiak  biztosítottak-e  a  felnőtt  cselekvőképes,  illetve 
korlátozottan cselekvőképes és cselekvőképtelen személyek esetében.  
 
Magas kockázatú, beavatkozást igénylő élethelyzetek általában: 
1.  Krízisre utaló jelek (öngyilkossági kísérlet, cry for help, élelem hiánya, hideg lakás 
télen,  vagy  évszaktól  függetlenül  extrém  hőmérsékleti  viszonyok,  autonómia 
elvesztése,  érzelmi  teher  elviselésének  képtelensége,  realitáshoz  fűződő  viszony 
zavara,  a  verbális  kifejezőkészség  csökkent  szintje,  észlelés-percepció  torzulása, 
frusztrált  énműködés,  elhúzódó  gyász,  figyelem  beszűkülése,  tanult  tehetetlenség 
jelei stb.). 
2.  Anyagi-megélhetési  problémák  (krónikus  szegénység  jelei,  lakhatási  problémák, 
adósságcsapda, tartós munkanélküliség stb.). 
12 

3.  Lakhatási 
problémák,  hajléktalanság  (veszélyes  állagú,  vagy  elégtelen 
lakókörnyezet,  lakhatatlanná  vált  lakóhely,  lakhatás  elvesztése,  kilakoltatás,  válás 
következtében lakhatás megszűnése, hozzátartozói erőszak miatt menekülés, stb.) 
4.  Idős  korral  összefüggő  kockázatok  (elmagányosodás,  családi  -  kapcsolati  háló 
szétesése,  vagy  működési  zavarai,  társ  elvesztése,  elhúzódó  gyász,  önellátási 
képesség  csökkenése-elvesztése,  krónikus  betegség  jelei,  szociális  aktivitás 
csökkenése-elvesztése,  időskori  szegénység  jelei:  pl.:  éhezés,  hiányos  táplálkozás, 
nem megfelelő ruházat stb.).  
5.  Mentálhigiénés 
problémák, 
pszichés 
betegségek 
körére 
(egészségügyi 
jelzőrendszeri  tag  jelzése,  család  jelzése,  munkahelyi  jelzés,  szomszédság,  baráti 
kör jelzése a diagnosztizált betegségről, megváltozott viselkedésről, a munkavégzés 
képességének csökkenéséről, szuicid veszélyről stb.).  
6.  Szenvedélybetegségre  utaló  jelek  (életmódban  bekövetkezett  változás,  viselkedési 
kontroll  elvesztése,  munkahely  elvesztése,  eladósodottság,  egészségromlás, 
kriminalizálódás, családi kapcsolatok megromlása, erőszak, stb.). 
 
Az általános kockázatokon túli, a gyermeket nevelő családok életében jelentkező magas 
kockázatú élethelyzetek az alábbiak pl.:  
  függőség a családban, 
  családtagok indulati kontrolljának a zavara, 
  a családtagok valamelyikének megnövekedett pszichés terhe, 
  indokolatlan, vagy ismeretlen eredetű, esetleg tagadott sérülések, 
  orvos, vagy egyéb szakember segítségének megtagadása, tiltakozás ellene, 
mindez megnyilvánulhat kötelező védőoltások, orvosi szűrések megtagadásában, 
  „kezelések” túl korai befejezése, korai távozás saját felelősségre a kórházból, 
  orvosi, védőnői, addiktológiai, szakorvosi, tanácsok, javaslatok be nem tartása, 
  elutasítás, apátia és ezekkel kapcsolatos verbális és nonverbális megnyilvánulások, 
  korlátok  hiánya  vagy  épp  eltúlzott  jelenléte,  indokolatlan  sűrűsége  a  nevelésben, 
ellátásban, (ráhagyó vagy megbetegítő) 
  gyermek elfogadásának hiánya. 
 
A  gyermek,  vagy  felnőtt  ellátotton  tapasztalható,  figyelemfelkeltő  tünetek,  melyek 
beavatkozást igénylő helyzetre hívják fel a figyelmet: 
  üres tekintet,  
  korhoz képest nagyon alacsony testsúly, 
  visszafogott verbális kommunikáció, 
  szemkontaktus hiánya, 
  autoagresszivitás, 
  félénkség, riadalom, túlérzékenység, 
  alvászavar, 
  fejlődésbeli, vagy egyéb regresszió 
  pszichoszomatikus tünetek, 
  társadalmi izolálódás. 
13 

 
Ha  nem  áll  fenn  életveszély,  testi  épséget  veszélyeztető  tényező,  akkor  értesíti  a  család-és 
gyermekjóléti szolgálatot. 
 
A cselekvések határidői  
Amennyiben fenn áll életveszély, testi épséget veszélyeztető tényezőúgy haladéktalan jelzés 
a  hatóság,  a  szolgáltató  és  a  központ  felé.  
Ebben  az  esetben  azért  szükséges  mindkét 
szolgáltatást  nyújtó  felé  egy  időben  megküldeni  a  jelzést,  hogy  az  intézkedés  mindkét  fél 
részéről haladéktalanul, időveszteség nélkül megtörténhessen! 
A cselekvésekért felelős személy(ek) 
A veszélyeztetettségre utaló jeleket észlelő személy. 
Szükséges dokumentáció 
Az  észlelő,  a  veszélyeztetett  személy  személyazonosító  adatait,  elérhetőségét, 
veszélyeztetettség tényét, ezen túl a rendszerben jelen lévő és a segítségre szoruló személlyel 
kapcsolatban lévő segítő adatait, tevékenységeit, a kért intézkedéseket, a jelzés továbbításának 
útját, helyét, (kinek jelzett?). 
A dokumentációhoz kapcsolódó határidők 
A probléma megismerését, felismerését követően rendszeresen és folyamatosan. 
 
 
A család- és gyermekjóléti szolgálatnak tett jelzés mellett, azonnali jelzés a gyámhivatal 
– illetve más illetékes hatóság - felé, azonnali intézkedés kezdeményezése  

Folyamatelem tartalma, cselekvések 
A  jogszabály  rendelkezése  szerint  a  jelzőrendszer  tagjai  a  család-  és  gyermekjóléti 
szolgálatnak  tett  jelzés  mellett  kötelesek  hatósági  eljárást  kezdeményezni  a  gyermek 
bántalmazása,  illetve  súlyos  elhanyagolása  vagy  egyéb  más,  súlyos  veszélyeztető  ok 
fennállása,  továbbá  a  gyermek  önmaga  által  előidézett  súlyos  veszélyeztető  magatartása 
esetén2.  A  törvény  rendelkezése  szerint,  ha  a  gyermek  felügyelet  nélkül  marad,  vagy  testi, 
értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődését családi környezete vagy önmaga súlyosan veszélyezteti, 
és  emiatt  azonnali  elhelyezése  szükséges,  a  gyámhatóság,  valamint  a  rendőrség,  az 
idegenrendészeti  hatóság,  a  menekültügyi  hatóság,  az  ügyészség,  a  bíróság,  a  büntetés-
végrehajtási  intézet  parancsnoksága  (a  továbbiakban:  beutaló  szerv)  a  gyermeket  ideiglenes 
hatállyal elhelyezi3. 
Krízishelyzet  esetén  az  észlelő-  és  jelzőrendszer  tagja,  azonnal  szóban,  személyesen,  vagy 
telefonon  keresztül  teszi  meg  jelzését.  Az  életet  és  testi  épséget  veszélyeztető  magatartás 
ismeretéről,  tényéről  szóló  jelzését  –  amennyiben  arról  tudomást  szerzett,  esetleg  azt 
közvetlenül  tapasztalta  -  írásban  teszi  meg,  akkor  is,  ha  arról  csak  közvetett  módon,  pl. 
                                                 
2 Gyvt. 17. §. (2) bek. 
3 Gyvt. 72. §. 
14 

telefonos  jelzés  útján  szerzett  tudomást.  Ezekben  az  esetekben  az  időveszteség  elkerülése 
érdekében  az  írásbeli  jelzés  történhet  utólagosan  is.  Bántalmazás,  vagy  más  személy  elleni 
bűncselekmény  gyanúja  esetén,  amennyiben  ismert  a  feltételezett  elkövető,  akkor  fontos, 
hogy  a  jelzés  során  a  lehető  legpontosabb  információkat  rögzítsük  annak  személyéről, 
adataikról,  a  helyszínről,  a  bejelentő  elérhetőségeinek  megadásával,  a  kért  intézkedés 
megjelölésével.  
A cselekvések határidői  
Haladéktalanul. 
A cselekvésekért felelős személy(ek) 
Akinek tudomására jut. 
Szükséges dokumentáció  
-  a cselekvéssel kapcsolatos összes információ dokumentálása és tárolása az adott 
szakterület szabályai szerint, 
-  a  hatóságnál  keletkezett  jegyzőkönyv  egy  példányának  megőrzése,  amennyiben  a 
járási  hivatalnál  az  azonnali  intézkedést  igénylő  élethelyzet  jelzését  a  jelzőrendszeri 
tag személyesen teszik meg. 
A dokumentációhoz kapcsolódó határidők 
Haladéktalan, rendszeres és folyamatos. 
 
 
Jelzés a család- és gyermekjóléti szolgálat felé 
Folyamatelem tartalma, cselekvések 
Amennyiben  a  szakember  a  család,  egyén,  gyermek  krízishelyzetére,  veszélyeztetettségére 
utaló  problémákkal  szembesül,  vagy  nem  tudja  megítélni,  hogy  azok  fennállnak-e,  akkor 
jelzéssel él a család- és gyermekjóléti szolgálat felé:  
-  Jelző lap kitöltése vagy ennek hiányában írásos dokumentum megküldése a család- és 
gyermekjóléti szolgálat felé.  
-  Visszajelzés fogadása a család- és gyermekjóléti szolgálat felől. 
-  Esetkonferencián, esetmegbeszélésen történő részvétel (megjelölt időpontban). 
-  Amennyiben az esettel kapcsolatosan újabb információ merül fel, továbbítja azokat a 
szolgálat vagy központ felé. 
A jelzést a jelzőrendszeri tag mindig a települési család- és gyermekjóléti szolgálatnak teszi 
meg,  kivéve  abban  az  esetben,  ha  tudomása  van  arról,  hogy  a  gyermekkel  kapcsolatos 
gyermekvédelmi  gondoskodás  körébe  tartozó  hatósági  intézkedés  van  folyamatban. 
Amennyiben bármelyik  szolgáltatóhoz olyan jelzés érkezik,  amelyben nem  ő az esetfelelős, 
azt haladéktalanul továbbítja az illetékes szolgálat/központ felé. 
 
A cselekvések határidői  
15 

-  a szakember saját szakmai eszközeivel történő segítségnyújtása során akkor, amikor 
kompetencia határát meghaladja az eset kezelése, 
-  akkor, amikor a szakember nem tudja eldönteni, hogy fennáll-e krízishelyzet, vagy 
veszélyeztető tényező. 
A cselekvésekért felelős személy(ek) 
Minden állampolgár, de első sorban a  jogszabály által nevesített, a  család- és gyermekjóléti 
szolgálat jelzőrendszeréhez tartozó intézmények, szakemberek. 
Szükséges dokumentáció  
-  jelző: veszélyeztetettséget jelző lap,   
-  fogadó:  esetnapló4,  visszajelző  lap,  a  gyermek  veszélyeztetettsége  esetén,  vagy 
hatósági intézkedés feltételezésekor: T-lap, GYSZ-1, GYSZ-25. 
-  Egyéni 
dokumentáció 
követése, 
visszajelzés 
iktatása, 
esetkonferencia, 
esetmegbeszélés jegyzőkönyveinek dokumentálása, egyéni cselekvések regisztrálása. 
 
A dokumentációhoz kapcsolódó határidők
 
A veszélyeztetettség, krízishelyzet súlyától függően azonnal, de legkésőbb három 
munkanapon belül. 
 
 
A veszélyeztetettség kialakulásában különböző tényezők játszanak szerepet.  
A gyermekek fejlődését veszélyeztető tényezők közül:  
Kiemelten súlyos problémák:  
●  éhezés, nem megfelelő táplálkozás, 
●  fizikai bántalmazás a családban, 
●  pszichés bántalmazás a családban, 
●  a gyermek szexuális zaklatása,  
●  felügyelet nélküliség (életkortól és belátási képességtől függően),  
●  elhanyagolás, gondozatlanság,  
●  alkoholizáló, drogfogyasztó gyermek,  
●  hajléktalanság, nem megfelelő lakáskörülmények, tartósan súlyos egészségügyi 
probléma (pl. TBC).  
 
Súlyos problémák: 
 
●  családon kívüli ideiglenes elhelyezés.  
●  megállapítható alkoholizmus a családban.  
●  antiszociális, kriminalizálódó baráti kör,  
●  csavargás, 
                                                 
4 NMr. 8. § (4) 
5 A gyámhatóságok, a területi gyermekvédelmi szakszolgálatok, a gyermekjóléti szolgálatok és a személyes 
gondoskodást nyújtó szervek és személyek által kezelt személyes adatokról szóló 235/1997. (XII. 17.) Korm. 
rendelet 2. számú melléklete 
16 

●  szülői ház engedély nélküli elhagyása,  
●  három éves kor felett nem szobatiszta a gyermek (nincs szervi probléma), 
●  nem megfelelő szellemi fejlődés a gyermeknél,  
●  értelmi fogyatékos szülő a családban, valamely szülő tartós pszichiátriai kezelése,  
●  köznevelési intézményből való indokolatlan hiányzás (18 év alatt),  
●  szabálysértési intézkedés, büntetőeljárás kiskorú gyermekkel és együtt élő 
családtaggal szemben,  
●  alacsony jövedelmi viszonyok,  
●  problémás válás, gyermekelhelyezési per, 
●  lakhatási probléma, 
●  tartós munkanélküliség, 
●  alacsony szocioökonómiai státusz, 
●  alulképzettség, 
●  egészségügyi probléma. 
 
A veszélyeztetettség tényezői tehát a következők lehetnek:  
●  Anyagi  tényezők:  az  elsődleges  életszükségletek  kielégítetlenek,  tehát  a  táplálkozás 
hiánya,  a  gyermek  nem  megfelelő  táplálása,  egészségtelen  zsúfolt  lakáskörülmény, 
önálló fekhely hiánya (nem tudja kipihenni magát), nem megfelelő ruházkodás, nem 
tudnak fűteni. Nem biztosítják a gyermek oktatásának támogatását. 
●  Erkölcsi  tényezők:  a  környezet  bűnöző,  erkölcstelen  életmódja,  ezáltal  erkölcsileg 
rossz  példát  mutat  a  gyermeknek  vagy  szexuális,  vagy  lelki  bántalmazás,  vagy  ha  a 
gyermek saját maga helyezkedik szembe a társadalmi normákkal.  
●  Egészségügyi  tényezők:  környezet  egészségrontó  hatása  (pl.  egészségtelen  lakhatási 
körülmények, vagy a gyermek fizikai bántalmazása); szülők tartós betegsége; fertőző 
betegségek  a  családban;  a  beteg  gyermek  nem  megfelelő  életmódja,  kezelés 
elmulasztása, megtagadása.  
●  Nevelési,  ill.  nevelődési  tényezők:  amikor  a  környezet  a  gyermek  számára  a  nevelés 
társadalmilag  elvárható  minimumát  sem  biztosítja  (szülői  elhanyagolás);  a  szülők 
következetlensége, kettős nevelése /double byne/, a gyermekkel szembeni követelések 
hiánya, illetve ennek ellenkezője, a túl magas mérce. 
●  A  gyermek  önmagát  veszélyeztető  magatartása:  ilyenek  leggyakrabban  a  gyermek 
szökése,  csellengés,  tankötelezettség  elmulasztása,  bűnelkövetés,  alkohol  és 
drogfogyasztás. 
 
17 

 
A jelzés fogadásának folyamata a család- és gyermekjóléti szolgálatoknál 
 
Jelzés 
Jelzés 
fogadása 
Nem 
Írásban 
Felhívás a jelzés 
érkezett a 
írásban történő 
jelzés? 
megküldésére 
Megküldés a területileg 
illetékes szolgáltató számára  
Igen 
család- és gyermekjóléti 
szolgáltató azonnal, de 
legkésőbb 1 munkanapon 
Nem 
Területileg 
belül  
illetékes a 
Életet és testi épséget 
 
szolgáltató? 
veszélyeztető helyzet esetén 
illetékességtől függetlenül 
intézkedést tesz! 
Igen 
Az ellátott élete és testi 
épsége megóvása érdekében 
Igen 
A jelzés alapján 
szükséges azonnali 
szükséges azonnali 
intézkedések megtétele  
intézkedés? 
család- és gyermekjóléti 
szolgáltató azonnal 
 
Kapcsolatfelvétel  
család- és gyermekjóléti 
szolgáltató 3 napon belül 
Első interjú 
Visszajelzés 
3 napon belül 
15 napon belül 
 
18 

 
A jelzés 
Folyamatelem tartalma, cselekvések 
A jelzés minimális tartalmi elemei:  
-  veszélyeztetett gyermek/személy neve, címe, elérhetősége, hozzátartozó elérhetősége,  
-  a jelzést tevő észrevételei, a tapasztaltak rövid, tömör leírása. 
NEM KELL A PROBLÉMÁT DEFINIÁLNI ÉS MINŐSÍTENI! 
Lehetőség szerinti további elemei:  
-  a jelzést adó eddig tett intézkedései, elérhetősége,  
-  a gyermek/személy személyes adatai,  
-  a gyermek esetében a törvényes képviselőjének adatai, elérhetősége. 
 
Főszabály:  a  jelzés  mindig  írásban  érkezzen!  Halasztást  nem  tűrő,  azonnali  beavatkozást 
kívánó jelzés történhet szóban, de azt követően meg kell küldeni írásban is. 
A cselekvések határidői 
Súlyos veszélyeztetettség esetében, az észlelést követően haladéktalanul jelez.  
Amennyiben  saját  kompetenciáján  belül  el  tud  járni,  azt  megteszi  és  amennyiben  a 
beavatkozás nem jár megnyugtató eredménnyel, megteszi a jelzést a szolgálat/központ felé.  
Lényeges,  hogy  a  jelzés  megtételével  nem  szűnik  meg  a  jelzőrendszeri  tagok  felelőssége,  a 
probléma súlyosbodása, a körülmények megváltozása, illetve a visszajelzés elmaradása esetén 
ismételten  meg  kell  kísérelni  a  kapcsolatfelvételt  a  család-  és  gyermekjóléti  szolgálattal.  A 
gyermek  súlyos  veszélyeztetettsége  esetén  azonnal  meg  kell  győződni  arról,  hogy  a  jelzés 
megérkezett-e  a  család-  és  gyermekjóléti  szolgálathoz,  illetve  akár  elektronikus  úton,  akár 
személyesen,  vagy  telefonon  szóban  javasolt  egyeztetni  a  további  lépésekről  a  gyermek 
mielőbbi, biztonságos ellátása érdekében.  
A cselekvésekért felelős személy(ek) 
Az észlelő-és jelzőrendszer tagjai az Szt. és a Gyvt. szabályozása szerint6: 
-  egészségügyi szolgáltatást nyújtók,  
-  személyes  gondoskodást  nyújtó  szociális,  gyermekjóléti  és  gyermekvédelmi 
szolgáltatók, 
-  köznevelési intézmények, 
-  rendőrség, 
-  ügyészség, 
-  bíróság, 
-  pártfogó felügyelői szolgálat, 
-  áldozatsegítés  és  a  kárenyhítés  feladatait  ellátó  szervezetek,  jogi  segítségnyújtói 
szolgálat, 
-  menekülteket befogadó állomás, a menekültek átmeneti szállása, 
-  egyesületek, az alapítványok és az egyházi jogi személyek,  
-  munkaügyi hatóság, 
                                                 
6 Szt. 64. § (2) és Gyvt. 17. § (1) 
19 

 
-  javítóintézet, 
-  gyermekjogi képviselő,  
-  jegyző, 
-  a járási hivatal. 
Szükséges dokumentáció (hol, ki és mit dokumentál) 
Telefonon  érkezett  jelzés:  a  jelzést  helyben  szokásos  módon  (feljegyzés,  üzenő  füzet,  stb.) 
dokumentálja az üzenetet rögzítő személy, majd  haladéktalanul átadja az eljáró személynek: 
szakmai vezető, családsegítő, esetmenedzser. 
Jelzőlap – a jelzést tevő tölti. 
Személyesen  vagy  telefonon  érkezett  jelzést  követően  a  jelzőrendszeri  tag,  írásban  is 
megküldi jelzését. 
A dokumentációhoz kapcsolódó határidők 
Haladéktalanul. 
 
A jelzés fogadása 
Folyamatelem tartalma, cselekvések 
-  A  jelzőlapon,  ill.  írásban  érkezett  jelzés  iktatását  követően  a  család-  és 
gyermekjóléti  szolgálat  vezetője  szignálja  a  családsegítő  számára  –  konzultálnak  a 
megteendő lépésekről. 
-  Telefonon érkezett jelzést követően a lehetséges esetgazda visszahívja a jelzést tevőt 
az  információk  pontosítása  érdekében,  a  jelzésre  okot  adó  helyzet  értékeléséért 
(illetékesség, kompetencia). 
Amennyiben  a  telefonbeszélgetés  nyomán,  a  beavatkozás  indokoltsága 
körvonalazódik, megkéri az írásos megerősítést a jelzőtől, névtelen bejelentés esetén 
feljegyzésben rögzíti a jelzést. 
-  Személyes  megkeresés esetén, az ügyeletes szakember meghallgatja az igénybevevő 
panaszát  és  a  szolgáltatónál  rendszeresített  módon  dokumentálja  a  bejelentést, 
feljegyzi  az  érintett  személyes  adatait,  leírja  a  panasz  tartalmát  és  regisztrálja  a 
probléma jellegét. 
Családon  belüli  bántalmazás  jelzésekor  a  kapcsolatfelvétel  regisztrálásakor 
készült dokumentum zártan kezelendő.
 
A cselekvések határidői 
Írásban érkezett jelzés esetében, az érkeztetést követően történik a jelzés fogadása. 
A cselekvésekért felelős személy(ek) 
Írásban érkezett jelzés esetén: szakmai vezető – családsegítő. 
Telefonon érkezett jelzés esetén családsegítő. 
Szükséges dokumentáció (hol, ki és mit dokumentál) 
Írásban érkezett jelzés esetén: iktatókönyv – érkeztetés, iktatás. 
Telefonon, személyesen tett jelzés esetén: esetfelvételi dokumentáció, feljegyzés. 
20 

 
A dokumentációhoz kapcsolódó határidők 
Írásban érkezett jelzés esetén: azonnal/haladéktalanul. 
A szóban (telefonon, személyesen) tett jelzést követően haladéktalanul. 
 
Területileg illetékes-e a szolgáltató? 
Folyamatelem tartalma, cselekvések 
A  szociális  és  gyermekvédelmi  alapellátások  esetében,  az  illetékességet  az  igénybevevő 
lakó/tartózkodási helye határozza meg, így azt kell vizsgálni, hogy akire/amely családtagra a 
szociális segítő tevékenység irányulna, az ellátási területen tartózkodik-e, életvitelszerűen ott 
él –e. 
Ennek megállapításához a jelzés súlyosságának mértékében szükséges a lépéseket megtenni:  
-  kapcsolatfelvételi értesítés küldése az érintett személy/család számára,  
-  telefonon történő megkeresés,  
-  otthonában, a jelzett címen való felkeresés,  
-  az érintett személlyel/családdal kapcsolatban lévő jelzőrendszeri tagok megkeresése, 
-  hatóságok megkeresése. 
A cselekvések határidői 
Érkeztetést követően azonnal. 
A cselekvésekért felelős személy(ek) 
családsegítő 
 
 
Mi a teendő, ha területileg nem illetékes a szolgáltató? 
Folyamatelem tartalma, cselekvések 
Amennyiben  nem  illetékes  a  jelzést  fogadó  szolgáltató,  megküldi  a  jelzést  az  illetékes 
szolgáltató számára. 
Az  előző  lépések  során,  nem  csak  azt  van  módja  megállapítani,  hogy  Ő  maga  illetékes-e, 
hanem azt is, hogy hol tartózkodik/tartózkodhat az érintett személy/család. Ennek birtokában 
megkeresi az illetékes szolgáltatónak a címét, telefonszámát.  
Ha  a  jelzés  azonnali  beavatkozás  gyanúját  kelti,  minden  esetben  telefonon  is  szükséges 
jelezni! 
Az  ellátott  élete  és  testi  épsége  megóvása  érdekében  szükséges  azonnali  intézkedéseket 
területi illetékesség hiányában is köteles a jelzést fogadó szolgáltató megtenni! 

A cselekvések határidői 
Az információ megszerzését követően egy munkanapon belül. 
A cselekvésekért felelős személy(ek) 
családsegítő 
Szükséges dokumentáció (hol, ki és mit dokumentál) 
21 

 
Az  írásban  érkezett  jelzés  vagy  az  arról  készült  feljegyzés,  illetve  a  hatóság(ok)  felé  tett 
intézkedések dokumentációjának továbbítása. 
A dokumentációhoz kapcsolódó határidők 
Haladéktalanul. 
 
Azonnali intézkedés szükségességének vizsgálata 
Folyamatelem tartalma, cselekvések 
A jelzéssel foglalkozó családsegítő a jelzés fogadása után felveszi a kapcsolatot: 
-  Az  érintett  személlyel,  a  családdal  a  gyermek  veszélyeztetettségének  feltárása 
érdekében.  Ez  jelenti  a  veszélyeztetettség  fennállásának,  és  annak  mértékének  a 
feltérképezését, a jelzésben érintett saját állapotának, helyzetének az értékelését, a 
megoldás  iránt  tanúsított  szándékát,  önnön  helyzetének  és  lehetőségeinek  a 
belátását.  
-  Mindazokkal, 
akik 
információval 
rendelkezhetnek 
az 
érintett 
személy/család/gyermek helyzetéről, állapotáról, a veszélyeztetettség mértékéről. 
A cselekvések határidői 
A jelzés fogadását követően:  
-  krízis, súlyos veszélyeztetettség, bántalmazás esetén: haladéktalanul, 
-  veszélyeztetettség jelzését követően: 3 napon belül. 
 
A jelzés alapján azonnali intézkedés szükséges  
Az  ellátott  élete  és  testi  épsége  megóvása  érdekében  szükséges  azonnali  intézkedések 
megtétele 
Folyamatelem tartalma, cselekvések 
Krízis7 esetén azonnal intézkedik: felkeresi a jelzésben érintettet. 
Családon  belüli  bántalmazás,  bűncselekmény,  életet  veszélyeztető  helyzetben,  valamint 
felügyelet  nélkül  maradt  kiskorú  személy  esetében,  hatósági  intézkedést  kezdeményez 
(rendőrség  értesítése  megelőző  távoltartás  elrendelésére  érdekében,  védelembe  vétel, 
ideiglenes  hatályú  elhelyezés  –  gyermek/bántalmazott  szülő  elhelyezésére,  gyámhivatal  felé 
jelzés a távoltartási törvény értelmében) 
 
-  Azoknak az intézkedéseknek a megtétele, amelyeket a jelzést tevő még nem tett meg, 
vagy nem kompetens azok megtételére (illetékes gyámhivatal értesítése; ambuláns lap 
                                                 
7 „A krízis olyan feszült, fájdalmas állapot, mely fenyegetettség, kilátástalanság és elveszettség érzését okozza, 
magában hordozza a pozitív és a negatív irányba történő változást is, fordulópontot jelent az egyén számára, 
mely tovább terheli problémamegoldó kapacitását, elégtelenség érzését okozza.”/Erik H. Ericson/ 
Így krízishelyzetnek tekintendő pl.: 

családon belüli bántalmazás, - súlyos elhanyagolás, – lakhatás elvesztése,- kilakoltatás,- hatósági 
beavatkozás,- ideiglenes hatályú elhelyezés,- gyermek felügyelet nélkül maradása stb. 
22 

 
felvétele  gyermekorvossal  vagy  háziorvossal,  rendőrség  értesítése,  azonnali 
intézkedésre javaslattétel). 
-  Amennyiben  az  érintett,  krízisben  lévő  személy,  gyermek  személyes  támogatása, 
védelme, érdekképviselete szükséges, a jelzőrendszeri tag eljárásában, a megkeresést 
követően haladéktalanul részt vesz (családon belüli bántalmazás, hatósági-, rendőrségi 
intézkedés, stb.). 
-  Amennyiben  a  gyermek  és  családja  már  szociális  segítő  munkában  részesült 
(gyermekjóléti alapellátás, védelembe vétel), javaslat a gyermek érdekében szükséges 
hatósági intézkedések megtételére. 
-  Ha  olyan  gyermek  esetében  érkezik  jelzés,  aki  a  Gyvt.  alapján  ideiglenes  hatállyal 
elhelyezett, nevelésbe vett és gyermekvédelmi szakellátásban vagy az Szt. hatálya alá 
tartozó  intézményben  él  vagy  a  területi  gyermekvédelmi  szakszolgálat 
szolgáltatásában  részesül;  a  nevelőszülői  hálózat,  a  gyermekotthon  vezetője,  a 
szociális  intézmény  vezetőjének  vagy  a  területi  gyermekvédelmi  szakszolgálat 
vezetője és a gyermek gyermekvédelmi gyámjának értesítése szükséges. 
-  Gondokság  alatt  álló  személy  esetén  a  gyámhivatal,  illetve  ha  ismert,  akkor  a 
gondnokolt törvényes képviselőjének értesítése is szükséges. 
A cselekvések határidői 
Haladéktalanul a jelzést követően. 
A cselekvésekért felelős személy(ek) 
családsegítő 
Szükséges dokumentáció (hol, ki és mit dokumentál) 
A jelzést vevő munkatárs: 
-  a hatóság(ok), felé megteszi jelzését, 
-  értesíti (szükség szerint) a nevelőszülői hálózatot, a gyermekotthon vezetőjét, a 
szociális  intézmény  vezetőjét  vagy  a  területi  gyermekvédelmi  szakszolgálat 
vezetőjét és a gyermek gyámját, a gyermekvédelmi gyámot, 
-  beszerzi a szükséges adatokat, információkat. 
A dokumentációhoz kapcsolódó határidők 
Haladéktalanul a jelzést követően. 
 
23 

 
Kapcsolatfelvétel a jelzés alapján 
Folyamatelem tartalma, cselekvések 
Abban  az  esetben,  ha  a  jelzés  nem  utal  súlyos  veszélyeztetettségre,  ill.  életveszélyt  okozó 
helyzetre, a család-és gyermekjóléti szolgálat családsegítőjének 3 napon belül kell felvenni a 
kapcsolatot  a  jelzésben  érintettel.  Az  együttműködés  és  a  bizalmi  kapcsolat  megalapozása 
érdekében  célszerű  előzetesen  időpontot  és  helyszínt  egyeztetni  az  első  találkozásra.  
Telefonos  elérhetőség  hiányában  fejléces  levélben  szükséges  értesíteni  a  kapcsolatfelvétel 
szándékáról, annak okáról az érintettet, amelyben tájékoztatást kap arról, hogy a családsegítő 
fel akarja venni a családdal a kapcsolatot. Abban az esetben, ha a családsegítő úgy ítéli meg, 
hogy az első találkozás helyszínéül célszerűbb a család otthonát választani, akkor az időpontot 
meg  kell  jelölni,  amikor  a  látogatást  tervezi.  A  találkozáskor  tájékoztatni  kell  az  egyént, 
családot a látogatás céljáról, a szülőt jogairól és kötelezettségeiről, a család- és gyermekjóléti 
szolgálat feladatairól, szolgáltatásairól, az együttműködés hiányának következményeiről. 
Sikertelen  kapcsolatfelvétel  esetén,  ha  nem  jelenik  meg  az  egyén,  család  a  megadott 
időpontok  egyikén  sem,  és  telefonon  sem  jelentkezik,  az  egyén/család  lakó/tartózkodási 
helyén történő felkeresése szükséges, azaz a családsegítő szakember családlátogatást tesz. 
Amennyiben  a  családlátogatás  sikertelen  volt,  értesítést  kell  hagyni  a  látogatásról  (előre 
elkészített fejléces formalevélben).  
Kapcsolatfelvétel  eredménytelensége  esetén,  amikor  a  családdal  többszöri  próbálkozás  után 
sem  sikerült felvenni a kapcsolatot, a család elkerülő magatartást tanúsít, az együttműködés 
hiányában  a  családsegítő  nem  tudja  a  gyermek  veszélyeztetettségének  fennállását,  és/vagy 
mértékét  megállapítani,  szükséges  a  hatóság  tájékoztatása,  aki  a  Gyer.  8.  §  szerint  eljárást 
indít.  
A  hatóság  felé  tett  jelzését  követően  az  esettel  foglakozó  családsegítőnek  –  függetlenül  a 
jelzés tényétől – továbbra is folyamatosan meg kell kísérelni a kapcsolatfelvételt az egyénnel, 
családdal, az előbbiekben ismertetett módon.  
Amennyiben nem sikerült a kapcsolatot felvenni az egyénnel, családdal (pontos cím hiánya, 
az egyén, család elkerülő magatartása, együttműködés hiánya), akkor erről tájékoztatni kell a 
jelzés tevőt és lehetőség szerint kérni kell segítségét a kapcsolatfelvételben. 
A cselekvések határidői 
A  kapcsolatfelvétel  kezdete:  3  nap,  ill.  az  első  sikertelen  próbálkozást  követően  még  2-3 
alkalom (levél, személyes felkeresés, stb.), de legfeljebb 15 nap. 
A cselekvésekért felelős személy(ek) 
családsegítő 
Szükséges dokumentáció (hol, ki és mit dokumentál) 
Kapcsolatfelvételi értesítés 
Tartalmazza  a  családsegítő  munkatárs  nevét,  elérhetőségét  (telefonszám,  ügyeleti  ideje). 
Továbbá  meg  kell  ajánlani  legalább  két  időpontot,  amikor  a  családsegítő  fogadni  tudja  az 
intézményben  az  egyént,  családot,  ill.  az  egyeztetés  lehetőségét  fel  kell  kínálni.  Célszerű 
24 

 
egységes formalevelet használni. A levélnek tartalmaznia kell az okot, a problémát, ami miatt 
a  család-és  gyermekjóléti  szolgálat  családsegítője  felvette  az  egyénnel,  családdal  a 
kapcsolatot. 
Értesítő levél a látogatásról 
Az értesítőnek tartalmaznia kell a sikertelen látogatás időpontját, okát, a családsegítő nevét, 
elérhetőségét, tájékoztatást az egyeztetés lehetőségéről, szülő jogairól és kötelezettségeiről, az 
együttműködés hiányának következményeiről, valamint a következő látogatás időpontját. 
Tájékoztatási Nyilatkozat 
Célszerű a Tájékoztatási Nyilatkozatban rögzíteni a tájékoztatás rövid tartalmát, a vonatkozó 
jogszabályok felsorolását, az igénybevevő adatait, és aláírását. 
Amennyiben nem sikerült a kapcsolatot felvenni visszajelző lap, vagy levél. 
 
 
Első interjú 
Folyamatelem tartalma, cselekvések 
A klienssel történő első találkozáskor a családsegítő feladata a tájékoztatás, felmérés, továbbá 
az  eset  minősítése  után  a  leghatékonyabb  segítségnyújtás  formájának  megtalálása  és  annak 
ajánlása.  A  családsegítő  ismerteti  a  szolgáltatás  tartalmát,  az  intézmény  és  saját 
kompetenciáját.  Továbbá  tájékoztatást  ad:  az  intézmény  által  biztosított  szolgáltatások 
köréről, az ellátás tartamáról és feltételeiről, a szolgáltatásokhoz való hozzájutás módjáról, az 
adatkezelésről, 
az 
intézmény 
által 
vezetett 
kliensre/igénybevevőre 
vonatkozó 
nyilvántartásokról, az ellátást igénybevevő jogairól, kötelezettségeiről.  
A  családsegítő  meghallgatja  az  igénybevevő  problémáját,  kérését.  A  családsegítő  a  helyzet 
értékelésének  céljából  kérdéseket  tesz  fel,  tisztázza  a  körülményeket,  visszacsatol, 
egyértelműsít,  összefoglal.  Az  első  interjú  a  kapcsolatfelvétel  és  a  tájékoztatás  mellett  az 
elsődleges  szükségletfelmérés  is.  A  családsegítő  mérlegeli,  hogy  milyen  segítségre  van 
szüksége  az  igénybevevőnek,  gyermeknek,  az  őt  nevelő  szülőnek.  Ez  lehet  egyszeri 
segítségnyújtás,  például  információnyújtás,  tanácsadás,  tájékoztatás,  más  szolgáltatásba, 
ellátásba  történő  delegálás,  valamint  önkéntes  együttműködésen  alapuló  szociális  segítő 
kapcsolat.  
A cselekvések határidői 
3 nap 
A cselekvésekért felelős személy(ek) 
családsegítő 
Szükséges dokumentáció (hol, ki és mit dokumentál) 
Esetnapló8, hatósági intézkedés feltételezésekor: T-lap, Gysz1-Gysz2.9 
                                                 
8 A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai 
feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV.30.) NM. rendelet 8. § (4) 
25 

 
A dokumentációhoz kapcsolódó határidők 
Folyamatos. 
 
Visszajelzés 
Folyamatelem tartalma, cselekvések 
A családsegítő az első interjút követően 15 napon belül tájékoztatást küld a jelzést tevőnek10. 
A  tájékoztatás  tartalmazza,  a  kapcsolatfelvételről,  annak  idejéről  és  az  ügyben  megtett 
intézkedésekről  szóló  összefoglalást,  valamint  azt,  ha  a  jövőben  a  családsegítő  szakember 
szükségesnek  látja  bevonni  a  jelzést  tévőt  a  szociális  segítőmunkába.  Lényeges,  hogy  a 
visszajelezés  funkciója  nem  az  esettel  kapcsolatos  információk,  benyomások  megosztása, 
hanem  az együttműködési keretek és  az ellátási garanciák megteremtése. Visszajelzés arról, 
hogy  a  jelzett  probléma  kapcsán  a  család-  és  gyermekjóléti  szolgálat  intézkedéseket  tett, 
elkerülve  annak  a  lehetőségét,  hogy  elveszik  az  információ,  miközben  a  jelzőrendszeri  tag 
abban a hitben van, hogy az eset megoldása folyamatban van. 
A cselekvések határidői 
Az első interjút követően 15 napon belül. 
A cselekvésekért felelős személy(ek) 
családsegítő 
Szükséges dokumentáció (hol, ki és mit dokumentál) 
Visszajelző lap, vagy levél. 
A dokumentációhoz kapcsolódó határidők 
Az első interjút követően 15 napon belül. 
 
 
 
 
 
                                                                                                                                                         
9 A gyámhatóságok, a területi gyermekvédelmi szakszolgálatok, a gyermekjóléti szolgálatok és a személyes 
gondoskodást nyújtó szervek és személyek által kezelt személyes adatokról szóló 235/1997. (XII. 17.) Korm. 
rendelet 2. számú melléklete 
10 A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai 
feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV.30.) NM. rendelet 9. § (1) g) 
26 

 
JELZŐ LAP – bántalmazás, elhanyagolás esetén 
A Gyvt. 17. § (2a) bekezdése alapján a gyermek(ek) bántalmazására, elhanyagolására vonatkozó jelzést vagy 
kezdeményezést tevő intézmény illetve  személy  adatait erre  irányuló külön kérelem hiányában is zártan kell 
kezelni. 

Kérjük,  hogy  a  törvényi  rendelkezés  betartását  szemelőt  tartva  a  jelzőlapot  úgy  töltse  ki,  hogy  a  jelző 
személyre/intézményre utaló adatok, információk csak az elkülönített  – zártan kezelendő – részen jelenjenek 
meg. Ezen adatokba csak a gyermekvédelem szakemberei illetve a hatóság nyerhet betekintést. 

A  gyermek(ek)  neve,  tartózkodási  helye  (továbbá  természetes  személyazonosító  adatok  –  pl.  anyja 
neve, TAJ száma):  ............................................................................................................................................... 
 .............................................................................................................................................................................. 
 .............................................................................................................................................................................. 
A szülő, gondviselő neve, címe, telefonszáma, elérhetősége:  ............................................................................. 
 .............................................................................................................................................................................. 
 .............................................................................................................................................................................. 
A jelzés oka, az érzékelt probléma leírása:  ......................................................................................................... 
 .............................................................................................................................................................................. 
 .............................................................................................................................................................................. 
 
 
Zártan kezelendő adatok! 
Tett-e valamit a jelzést küldő a probléma megoldásának érdekében? Ha igen mit?  ........................................... 
 .............................................................................................................................................................................. 
 .............................................................................................................................................................................. 
 .............................................................................................................................................................................. 
Milyen megoldást lát szükségesnek a gyermek(ek) számára?  ............................................................................ 
 .............................................................................................................................................................................. 
 .............................................................................................................................................................................. 
Javasolt ellátás/intézkedés (jelölje a megfelelőt!)
alapellátás  védelembe vétel ideiglenes hatályú elhelyezés 
nevelésbe vétel 
A jelzést küldő neve/megnevezése és elérhetősége: ............................................................................................ 
 .............................................................................................................................................................................. 
 .............................................................................................................................................................................. 
Dátum: 
 
 ................................................... 
 
aláírás 
27 

 
 
 
JELZŐ LAP 
 
 
A jelzést küldő neve és elérhetősége:  .................................................................................................................. 
 .............................................................................................................................................................................. 
A jelzett személy, gyermek(ek) neve:  ................................................................................................................. 
Születési hely és dátum:  ...................................................................................................................................... 
Anyja neve: .......................................................................................................................................................... 
Lakcím / tartózkodási hely:  ................................................................................................................................. 
TAJ szám:  ............................................................................................................................................................ 
Gyermek esetében a szülő, gondviselő neve, címe, telefonszáma:  ..................................................................... 
 .............................................................................................................................................................................. 
A jelzés oka:  ........................................................................................................................................................ 
 .............................................................................................................................................................................. 
 .............................................................................................................................................................................. 
Mit tett a jelzést küldő a probléma megoldásának érdekében?  ........................................................................... 
 .............................................................................................................................................................................. 
 .............................................................................................................................................................................. 
 .............................................................................................................................................................................. 
 .............................................................................................................................................................................. 
 
Miben kérik a Család- és Gyermekjóléti Szolgálat/Központ segítségét?  ............................................................ 
 .............................................................................................................................................................................. 
 .............................................................................................................................................................................. 
 .............................................................................................................................................................................. 
 .............................................................................................................................................................................. 
 
Dátum: 
 
 
 
 ................................................... 
 
aláírás 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
28