Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'A HÖOK felügyeleti tevékenysége'.

 
3. SZÁMÚ MELLÉKLET 
A HALLGATÓI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS KONFERENCIÁJÁNAK ÉS 
TAGÖNKORMÁNYZATAINAK ETIKAI CHARTÁJA 
Preambulum 
A  Hallgatói  Önkormányzatok  Országos  Konferenciája  (továbbiakban:  HÖOK)  a 
tagönkormányzatokkal  egyetértésben  -  annak  érdekében,  hogy  a  hallgatói  érdekképviseleti 
rendszer  működését  befolyásoló  hagyományos  értékek,  magatartási  szabályok  és  viselkedési 
normák  minden,  a  hallgató  érdekképviseleti  tevékenységben  részt  vevő  (továbbiakban:  hallgatói 
képviselő) számára összegyűjtve elérhető legyen, megalkotja a Hallgatói Önkormányzatok Országos 
Konferenciája és tagönkormányzatainak Etikai Chartáját (továbbiakban: Charta).  
A 25 éves hallgatói mozgalom története során a hallgatók, a hallgatói képviselők továbbá a 
társadalom  időről  időre  megfogalmazták,  hogy  mit  várnak  el  a  hallgatói  képviseletet  ellátóktól. 
1 
Felismertük azt az igényt, hogy azokat az elveket, normákat, amelyek alapján a munkánkat eddig is 
folytattuk, immár írásba is foglaljuk. 
 Hiszünk  abban,  hogy  a  hallgatói  érdekek  további  hatékony  és  minőségi  képviseletéhez 
elengedhetetlenül szükséges hogy a hallgatói közéletben részvevők betartsák és betartassák az itt 
megfogalmazott  etikai  normákat,  ezzel  is  elősegítve  a  hallgatók  számára  átlátható  szervezeti 
működést.  
Általános elvek 
1. § 
(1) A hallgatói érdekképviseletet ellátó hallgatók 
a)  mindenkor tartsák tiszteletben önmaguk és mások emberi méltóságát; 
b)  tevékenységükkel  járuljanak  hozzá  a  HÖOK,  illetve  felsőoktatási  intézményük 
célkitűzéseinek megvalósításához és vállalt feladataik elvégzéséhez; 
c)  minden  megengedett  módon támogassák  és  segítsék  egymást  érdekképviseleti  feladataik 
elvégzésében, egymás munkáját és eredményeit becsüljék meg; 
d)  a  másik  iránti  tisztelettel  nyilvánítsák  ki  véleményüket,  valamint  a  saját  tevékenységükre 
vonatkozó véleménynyilvánítást nyitottsággal fogadják; 
e)  tanúsítsanak  olyan  magatartást,  amely  nem  csorbítja  a  felsőoktatási  intézmény/szervezet 
tekintélyét,  lépjenek  fel  az  olyan  megnyilvánulásokkal  szemben,  amelyek  a  hallgatói 
érdekképviseleti  rendszert,  illetve  a  felsőoktatási  intézményt  alaptalanul  negatív  színben 
tüntetik fel; 
f)  legyenek tudatában annak, hogy nyilvános  – a felsőoktatási intézményen belüli vagy azon 

 
kívüli – megnyilatkozásaikkal és viselkedésükkel önmagukon kívül az intézményt is képviselik. 
Ilyen  megnyilvánulásaikkal  saját  illetőségi  körükben,  hitelesen  képviseljék  az  intézmény 
hallgatóit; 
g)  felelősen  vállalják  el  a  megbízatásokat  és  feladatokat  –  mérlegelve,  hogy  azok  elvégzését 
képességeik és a körülmények lehetővé teszik-e –, és azokat gondos, elhivatott és becsületes 
munkával teljesítsék; 
h)  mind  külső,  mind  belső  fórumokon  törekedjenek  toleráns,  nyílt,  becsületes 
együttműködésre; 
i)  a konfliktusaikat tiszteletteljes párbeszédben, egymás között oldják meg; 
j)  törekedjenek  minél  szélesebb  körű  belső  nyilvánosságra  és  igényeljék  a  megfelelő 
tájékoztatást az őket is érintő kérdésekről és döntésekről; 
k)  törekedjenek  arra,  hogy  mind  magánéletükben,  mind  tanulmányi  előmenetelük  során 
hallgatótársaiknak példát mutassanak; 
l)  törekedjenek arra, hogy szakmai és általános ismereteiket, jártasságaikat, készségeiket és 
képességeiket folyamatosan fejlesszék. A jobbítás igényével, kezdeményezően lépjenek fel 
a hatékonyság és eredményesség javításának érdekében, továbbá vállalják az újítással járó 
kihívásokat; 
m) mindenkor  cselekedjenek  úgy,  hogy  azt feltételezik,  hogy  mások  magatartását is  az etikai 
2 
felelősség vezérli. 
Felkészültséggel és képviseleti tevékenységgel kapcsolatos elvárások 
2. § 
(1) A hallgatói érdekképviseletet ellátó hallgatók  
a)  kötelesek  a  feladataikkal  kapcsolatos  irányadó  szabályzatokat  alaposan  megismerni  és 
azokat rendeltetésszerűen alkalmazni; 
b)  kötelesek a rájuk bízott feladatokat legjobb tudásuk és szakértelmük szerint, a tőlük telhető 
legmagasabb színvonalon és felelősséggel ellátni; 
c)  kötelesek a hallgatói igények megismerésére törekedni és feladataikat az igényekhez mérten 
végezni; 
d)  kötelesek  tevékenységüket  és  magatartásukat  meghatározó  döntéseikben  a  tárgyilagos 
megítélésre. Kerüljék el döntéshozatali helyzetekben a korábbi ismeretségből eredő előnyös 
vagy hátrányos elbírálást. A hallgatóval szemben faji hovatartozása, nemzetisége, nemzeti 
vagy  etnikai  kisebbséghez  való  tartozása,  fogyatékossága,  egészségi  állapota,  vallási  vagy 
világnézeti meggyőződése, politikai vagy más véleménye, családi állapota, nemi identitása, 
életkora, társadalmi származása, vagyoni helyzete miatt közvetlen vagy közvetett hátrányos 
megkülönböztetést nem alkalmazhatnak; 
e)  kötelesek a szervezet ülésein tevékenységében felkészülten és aktívan részt venni továbbá 
mindent  elkövetni  annak  érdekében,  hogy  a  felsőoktatási  intézmény  hallgatóinak  életét, 
körülményeit befolyásoló döntéseik a lehető legmegalapozottabbak legyenek; 
f)  kötelesek döntéseiket, valamennyi tény és adat ismeretében, azokat objektíven mérlegelve, 

 
az általuk képviselt hallgatók álláspontja alapján meghozni; 
g)  törekedjenek  a  döntéshozó  bizottságokban  arra,  hogy  a  szavazást  megelőző  vitában 
véleményüknek és észrevételeiknek hangot adjanak; 
h)  törekedjenek  a  döntéshozó  testületekben  arra,  hogy  a  személy,  akiről  döntés  születik, 
korrekt, csak az adott eljárás szempontjait mérlegelő eljárásban részesüljön; 
i)  utasítsák  el  az  erőszakos  és  sértő  megnyilvánulások  minden  formáját,  azokkal  szemben 
lépjenek fel; 
j)  alakítsanak ki munkatársaikkal – oktatókkal, kutatókkal, más alkalmazottakkal, hallgatókkal, 
más  hallgatói  képviselőkkel  –  segítő,  jó  viszonyt,  amelynek  alapja  a  kölcsönös  tisztelet  és 
bizalom; 
k)  osszák  meg  hallgatótársaikkal  az  őket  is  érintő,  a  szakmai  vagy  egyéb  előmenetelt  segítő 
információkat:  hallgatókra  vonatkozó  tanulmányi,  továbbképzési  lehetőségeket  és 
támogatásokat; 
l)  személyiségi jogaikat úgy gyakorolják, hogy ezzel mások személyiségi jogait ne sértsék; 
m)  tevékenységük során nem ajánlhatnak, és nem fogadhatnak el jogtalan előnyt; 
n)  csak  olyan  feladat  elvégzésére  használják  fel  a  HÖOK,  illetve  a  felsőoktatási  intézmény 
infrastruktúráját,  amelyről  a  közvetlen  felettesnek  tudomása  van,  és  a  felhasználásával 
egyetért; 
3 
o)  lépjenek  fel  a  felsőoktatási  intézményben  előforduló  visszaélésekkel  szemben,  azok 
megszüntetésére saját hatáskörben tegyenek lépéseket; 
p)  törekedjenek konfliktus esetén annak feloldására, békés megoldására; 
q)  törekedjenek arra, hogy döntéseikben, magatartásukban érvényesüljenek jelen szabályzat 
és a felsőoktatási intézményük etikai szabályzatában tükröződő elvek. 
r)  ügyeljenek  tevékenységük 
során 
a  felsőoktatási 
intézmény  vagyontárgyainak 
rendeltetésszerű használatára és megóvására; 
s)  hallgatói  rendezvény  során  kiemelt  figyelmet  fordítsanak  a  biztonsági,  egészségügyi 
előírások és a kulturált szórakozás kereteinek betartására és betartatására. 
A hallgatói érdekképviseletek tisztségviselőivel szemben támasztott általános elvárások 
3.§ 
(1) Az etikai normák betartásában és betartatásában a vezetői pozíciót betöltő képviselőkre kiemelt 
felelősség  hárul.  Tevékenységük,  magatartásuk  alapvetően  meghatározza  az  irányításuk  alá 
tartozók  munkavégzését,  a  szervezet  iránti  elkötelezettségüket.  Ezért  szükséges  az  általános 
normákon túl, a vezetőktől elvárt magatartási normák meghatározása. 
(2)  Tisztségviselő  a  hallgatói  önkormányzat  elnöke  és  mindazon  hallgatói  képviselő,  akit  az 
intézményi alapszabály akként nevesít. 
(3) A tisztségviselő 
a)  feladata a képviselők és a hallgatók folyamatos tájékoztatása a szervezet célkitűzéseiről; 
b)  törekedjen  arra,  hogy  döntései  jól  előkészítettek  legyenek.  Lehetőség  szerint  kérje  ki  és 
hallgassa  meg  képviselő-  és  hallgatótársai  véleményét,  ötleteit;  bátorítsa  őket,  hogy 

 
bekapcsolódjanak munkájába; 
c)  csak  olyan  képviselőtársait  javasolja  intézményi,  kari  vagy  egyéb  döntéshozói  testület 
munkájában  való  részvételre,  aki  szakértelme  és  képzettsége  alapján  alkalmas  erre  és 
egyébfeladatai mellett képviselni tudja az őt delegáló hallgatók érdekeit; 
d)  törekedjen  arra,  hogy  képviselőtársai  számára  a  rájuk  bízott  feladatok  elvégzéséhez 
szükséges információk és feltételek időben rendelkezésre álljanak; 
e)  közölje  képviselőtársaival,  ha  munkájukban  szakmai  hibát  észlelnek.  Kötelessége  a 
képviselőtársai által elvégzett munka objektív értékelése, elismerése; 
f)  köteles  minden  tekintetben  példaértékű  magatartást  tanúsítani,  amely  követendő 
mintaként szolgál a szervezet valamennyi képviselője számára; 
g)  törekedjen a szervezet mindenkori célkitűzéseivel, értékrendjével azonosulni; 
h)  csak  olyan  feladatokkal  bízza  meg  képviselőtársaikat,  amelyek  teljesítése  a  képviselő 
felkészültsége, pozíciója és aktuális feladatai alapján joggal elvárható; 
i)  fejlessze vezetői képességeiket és készségeiket, 
j)  kötelessége etikai vétség elkövetése vagy annak megalapozott gyanúja esetén – amennyiben 
e  tényről  hitelt  érdemlő  tudomással  bír  –  a  lehető  legrövidebb  időn  belül  értesíteni  a 
felsőoktatási intézményének vezetőit. 
 
4 
 
Záró rendelkezések 
4. § 
(1) A Chartában megfogalmazott elvárások ismerete és betartása lehetővé teszi, hogy a képviselők 
egységes  erkölcsi  követelményrendszer  alapján  végezzék  munkájukat.  Az  egységesen  vallott 
értékek érvényesítése a mindennapok során, nagymértékben hozzájárul a szervezet/intézmény 
szervezeti kultúrájának fejlődéséhez, a jobb munkakörnyezet megteremtéséhez. 
(2)  A  Chartában  szereplő  megállapításokat  a  hallgatói  érdekképviselet  ellátó  hallgatók  magukra 
kötelezőnek ismerik el. 
(3)  Amennyiben  a  Chartában  megfogalmazottak  feltételei  nem  biztosítottak,  akkor  a  változtatás 
kezdeményezése vagy a lemondás a hallgató képviselő erkölcsi kötelessége. 
(4)  A  Chartát  a  HÖOK  honlapján  közzé  kell  tenni.  A  Charta  közzétételéről  és  folyamatos 
megismerhetőségéről a HÖOK elnöke intézkedik. 
(5) A Charta a HÖOK Alapszabály 3. számú mellékletét képezi. 
(6)  A  Chartát  a  HÖOK  Közgyűlés  14/2015.  (II.28)  számú  határozatával  elfogadta.  A  Charta  2015. 
május 6-án lép hatályba. 
 
Dunaújváros, 2015. február 28. 
 
Gulyás Tibor 
dr. Kőmíves Péter Miklós 

 
Elnök 
Felügyelő Bizottság elnök 
 
Módosította a HÖOK Közgyűlése 2015. május 9-én, Kecskemét. 
 
Gulyás Tibor 
dr. Kőmíves Péter Miklós 
Elnök 
Felügyelő Bizottság elnök 
 
Módosította a HÖOK Közgyűlése 2016. június 18-án, Balatonlellén. 
 
Gulyás Tibor 
dr. Kőmíves Péter Miklós 
Elnök 
Felügyelő Bizottság elnök 
 
 
Módosította a HÖOK Közgyűlése 2016. október 15-én, Szegeden. 
 
Gulyás Tibor 
dr. Kőmíves Péter Miklós 
Elnök 
Felügyelő Bizottság elnök 
5