Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Bács-Reál Kft.'.



Üi.szám: 77924-1-6/2011. 
Tárgy: Bács-Reál Kft.,
Ea: dr. Petrovics György 
hulladékkezelési engedély visszavonása
Bárány Gábor 
Pádár Csilla
H A T Á R O Z A T
A Bács-Reál Kft. (6400 Kiskunhalas,  Majsaí út 8.; KSH szám:  13715371-9002-113-03;  KÜJ szám:  101947143) részére kiadott
I.)  77924-1-5/2010. számú veszélyes hulladék begyűjtésére, szállítására vonatkozó engedélyt, valamint a
II.)  14/3357-7/2009. számú  hulladékszállítására vonatkozó engedélyt
v i s s z a v o n o m .
l.- ll.) 
A  határozatok  ellen  a  kézhezvételtől  számított  15  napon  belül  az  Országos  Környezetvédelmi,  Természetvédelmi  és 
Vízügyi  Főfelügyelőséghez  címzett,  de  az  Alsó-Tisza-vidéki  Környezetvédelmi,  Természetvédelmi  és  Vízügyi  Felügyelőséghez 
(továbbiakban  felügyelőség),  mint  elsőfokú  hatósághoz  két példányban  benyújtandó,  10.000  -  10.000,-  Ft értékű  illetékbélyeggel 
ellátott fellebbezésnek van helye.
I N D O K O L Á S
I.)  A Bács-Reál  Kft.  felügyelőségünk által  2010.  december 9-én  kiadott,  77924-1-5/2010.  számú,  2016.  december 23-ig  érvényes, 
valamint  II.)  az  Országos  Környezetvédelmi,  Természetvédelmi  és  Vízügyi  Főfelügyelőség  által  2009. július  2-án  kiadott,  14/3357- 
7/2009. számú, 2012. augusztus 2-ig érvényes hulladékkezelési engedélyekkel rendelkezik.
l.- ll.) 
2010.  október 21-én  helyszíni  ellenőrzést  tartottunk  a  Kft.  telephelyén  (Kiskunhalas,  Majsai  út  8.),  ahol  megállapítottuk, 
hogy  a  Kft.  nem  a  veszélyes  hulladékkal  kapcsolatos  tevékenységek  végzésének  feltételeiről  szóló  98/2001.  (VI.  15.)  Korm. 
rendeletben foglaltaknak megfelelően tárolja az átvett veszélyes hulladékokat,  Illetve az általa vezetett hulladék nyilvántartás alapján 
megállapítottuk,  hogy egyes  veszélyes  hulladékok  tárolása 4  hétnél  hosszabb  Ideje  történik a telephelyen,  melyre  hulladékkezelési 
engedélye  nem  ad  lehetőséget.  A  telephelyen  tárolt  veszélyes  hulladékok  nagyobb  része  nem  volt  azonosítható,  a 
gyűjtőedényezetekről  hiányzott  az  azok  tartalmát  azonosító  felirat,  annak  ellenére,  hogy  a  Kft.  telepengedélyezési  eljárása  során 
benyújtott  engedélyezési  dokumentációban  szerepelt,  hogy  a  telephelyre  beszállított  és  ott  tárolt  hulladékok  azonosító  címkével 
vannak  ellátva,  és  felügyelőségünk  többek  között  ezt  is  alapul  véve  adott  szakhatósági  hozzájárulást  a  Kft,  telepengedélyének 
megadásához,  A  begyűjtött  illetve  tárolt veszélyes  hulladékok  felirat nélkül  nem  azonosíthatóak egyértelműen,  biztonságosan,  és 
nem ellenőrizhető érdemben a hulladék nyilvántartás.  Mivel a telephely további hulladék befogadására nem volt alkalmas,  a további 
hulladékbeszállitást felügyelőségünk a jegyzőkönyvben megtiltotta.
A jogsértő  állapot megszüntetése érdekében  a Kft.  ügyvezetője 2010. október 27-én  azt nyilatkozta,  hogy a nem megfelelően tárolt 
veszélyes hulladékokat 2010. november 20-ig átadja engedéllyel rendelkező kezelőnek.
2010,  november  22-én  ismételt  ellenőrzést  tartottunk  a  Kft.  telephelyén,  ahol  megállapítottuk,  hogy  a  nem  megfelelően  tárolt 
veszélyes  hulladékok  elszállítását  ugyan  megkezdték,  azonban  továbbra  is  jelentős  mennyiséget  táróinak  nem  megfelelő 
körülmények között.
A Kft.  a 2010.  december 10-én elektronikus úton megküldött levelében  úgy tájékoztatta felügyelőségünket, hogy a nem megfelelően 
tárolt  veszélyes  hulladékokat  átadták,  és  csatolta  az  elszállításokat  összesítő  listát,  A  Kft.  többszöri  felszólításunkra  megküldte  a 
veszélyes hulladékok átadását hitelesen alátámasztó kísérőjegyeket.
Központ: 6721  Szeged, Felső-Tisza part 17. Postacím: 6701  Szeged, Pf.:  1048, Tel.: (62) 553-060 Fax: (62) 553-068 
Kirendeltség: 6500 Baja, Bajcsy-Zs. u.  10., Postacím: 6501 Baja, Pf.:  113, Tel.:  (79) 521-960 Fax: (79) 521-970 
Ügyfélfogadás Központ: H-P: 9:00-11:30, továbbá H és Cs 12:30-15:00, Kirendeltség: H-P 9:00-12:00 
E-mail: [email protected], Honlap: www.atiktvf.hu



2
A tevékenységgel  kapcsolatban  megállapított mulasztás miatt hulladékgazdáíkodási bírságolási eljárást indítottunk. Mivel  azonban a 
Kft.  kis-  és  középvállalkozásnak  minősül,  és  vele  szemben  bírság  kiszabására  még  nem  került  sor,  a  2004.  évi  XXXIV.  törvény 
alapján bírság első alkalommal nem szabható ki, a bírság kiszabása helyett végzésben figyelmeztettük.
2011,  március  9-én  újabb  helyszíni  ellenőrzést tartottunk a  Kft.  telephelyén. Az ellenőrzés  során  megállapítottuk,  hogy a  Kft.  ismét 
nem  a  98/2001,  {VI,  15.)  Korm.  rendeletben  foglaltaknak  megfelelően,  azaz  műszaki  védelem  nélkül  tárolja  az  átvett  veszélyes 
hulladékokat,  és  nincs  kizárva  az  ilyen  módon  tárolt  veszélyes  hulladékok  környezetbe  kerülése,  amellyel  a  Kft. 
környezetveszélyeztetést  valósít  meg.  Továbbá  a  Kft.  által  vezetett  hulladék  nyilvántartás  alapján  megállapítottuk,  hogy  egyes 
veszélyes hulladékok tárolása újfent 4 hétnél hosszabb ideje történik a telephelyen,  melyre a 98/2001.  (VI.  15.) Korm. rendelet 11. §
(4)  bekezdése,  illetve  a  hulladékkezelési  engedélye  nem  ad  lehetőséget.  Továbbá  a  telephelyen  tárolt  veszélyes  hulladékok 
nagyobb része továbbra sem volt azonosítható, a gyűjtőedényezetekről hiányzott az azok tartalmát azonosító felirat 
Mivel  a  Kft,  a  veszélyes  hulíadékok  nem  megfelelő  tárolásával  környezetveszélyeztetést  valósított  meg,  és  a  teiephely  további 
veszélyes  hulladék  befogadására  nem  volt  alkalmas,  a  veszélyes  hulladékok  átadására  és  a  telephelyi  állapotok  rendezésére 
irányuló  kötelezésen  túl,  korlátoztuk  a  hulladékkezelési  engedélyét,  a  további  telephelyi  hulladék  átvételt,  illetve  beszállítást 
megtiltottuk,  azzal  az  előírássá!,  hogy  e  korlátozás  addig  érvényes,  amíg jóvá  nem  hagyjuk  a  kötelezés  teljesülését,  A  határozat 
jogerőre emelkedett.
A köteiezés határideje 2011. június 10,  volt. A Kft. ügyvezetője azt megelőzően, 2011. május 27-én megjelent felügyelőségünkön, és 
tájékoztatott,  hogy a kötelezésnek az előírt határidőben nem tud eleget tenni. A tárgyaláson készült jegyzőkönyvben úgy nyilatkozott, 
hogy  a  határidő  hosszabbítására  irányuló  kérelmet  fog  benyújtani.  Határidő-módosítási  kérelem  azonban  nem  érkezett 
felügyelőségünkre,  az  átadást  Igazoló  bizonylatok  benyújtása  és  a  hulladékok  azonosíthatóságával  kapcsolatban  előírtak 
megtörténtének igazolása felügyelőségünk felé pedig nem történt meg.
A  kötelezés  nem  teljesítése  miatt a  2011. június  21-én  kelt végzésben .eljárási  bírságot szabtunk  ki  és  elrendeltük  a határozatban 
foglaltak végrehajtását 2011,  augusztus 1-jei határidővel.
2011, július 4-én előzetes értesítés nélkül helyszíni ellenőrzést kívántunk tartani a telephelyen. A telep zárva volt, az ingatlanon nem 
tartózkodott  senki,  A  kerítésen  benézve,  a  telephelyen  táróit  hulladékok  mennyisége  láthatóan  nagyságrendileg  megegyezett  a 
2011.  márciusi  ellenőrzésen  tapasztalt  mennyiséggel,  ami  azt  mutatta,  hogy  a  kötelezés  végrehajtásával  kapcsolatban  érdemi 
intézkedés  nem  történt.  Az  ügyvezető  telefonon  azt  a  tájékoztatást  adta,  hogy  az  összes  alkalmazottja  szabadságon  van,  ezért 
bezárták a telepet egy hétre.
2011.  július  19-én  -  előzetes  kiértesítést  követően  -  helyszíni  ellenőrzést  tartottunk  a  telephelyen.  Megállapítottuk,  hogy  a 
telephelyen  tárolt  hulladékok,  főként a  nem  megfelelően  tárolt veszélyes  hulíadékok  mennyisége  nagyságrendileg  nem  változott,  a 
tárolt hulladékok  nagy részéről  továbbra  is  hiányzott a csomagolás  tartalmát  azonosító  felirat.  A telephely zúzott köves  burkolatán 
több  helyen  olajelfolyás  volt  látható;  A  Kft.  képviselője  úgy  nyilatkozott,  hogy  a  legutóbb  előírt  határidőig  nem  fognak  tudni  eleget 
tenni  a kötelezésben  foglaltaknak,  leghamarabb 2011.  szeptemberében  tudják átadni  az összes  hulladékot. A telephelyen  nem volt 
áram, ezért a számítógépes hulladék-nyilvántartást bemutatni nem tudták, papíralapú nyilvántartás pedig nem állt rendelkezésre.
2011. július 27-én a Kft. kérelmet nyújtott be a határidő módosítására. A kérelem hiányosságai miatt hiánypótlási felhívást adtunk ki, 
azonban e végzést a Kft. nem vette át (a tértivevény szerint a Kft. a küldeményt nem kereste), ezért az eljárást megszüntettük.
2011.  szeptember  19-én  tudomásunkra  jutott,  hogy  2011.  szeptember  15-én  a  Bács-Kískun  Megyei  Bíróság  a  Kft. 
fizetésképtelenségének megállapítása mellett döntött, a Kft. ellen felszámolási eljárás indult.
2011.  szeptember 26-án  ismét  helyszíni  ellenőrzést  tartottunk,  amelyen  a  kiküldött idézés  ellenére a  Kft.  részéről  senki  sem jelent 
meg. A telephelyen  belül minden épület {irodák,  raktárak) nyitva voit,  a telephely összességében  teljesen  felhagyott képet mutatott,
A hulladékok tekintetében érdemi változást nem tapasztaltunk.
Az udvari,  zúzott köves burkolaton  több helyen  ismeretlen anyagok elfolyását tapasztaltuk  (fekete és  barna színű elszíneződések a 
zúzott  kövön).  A  hulladékot  tartalmazó  göngyölegek  egy  része  nem  zárt,  csapadékvízzel  érintkezhet.  Az  udvaron  és  az  egyik 
raktárban  is  oldószerszag  érződött.  A  telephely  egyik  raktárában  két  db  1  m3-es  IBC  tartály  van  felborítva,  tartalmuk  először  a 
raktáron  belül folyt ki,  majd  a kármentő megtelte után  az udvaron folyt el  a  vörös  színű  folyadék,  a terület legmélyebb,  aszfaltozott 
részén gyűlt össze, A két raktárban csomagolás nélkül,  ömlesztve tárolt,  egészségügyi hulladékot tárolnak (különösen fecskendők), 
így egészségügyi  kockázat is felmerülhet.  A tárolás  körülményeit figyelembe véve fennáll a veszély,  hogy a göngyölegek egy része 
az idő előrehaladtával, az időjárás hatásainak kitéve megsérülhet,  így a tartalmuk kikerülhet.
Figyelembe  véve  a  Kft.  sorozatos  hulladékgazdálkodási  jogsértését  és  környezetveszélyeztetését,  a  kiadott  kötelezés 
végrehajtásának nem teljesítését, a probléma megoldásához szükséges együttműködése hiányát,  a legutóbbi helyszíni ellenőrzések 
során  tapasztaltakat,  valamint a fizetésképtelenségét,  illetve összességében  azt,  hogy a Kft.  a megállapítottak,  a rendelkezésre  álíó 
adatok,  információk  alapján  nem  képes  és  nem  alkalmas  hulladékkezelési  tevékenység  végzésére,  indokolt  a jelenleg  érvényes 
hulladékkezelési engedélyeinek visszavonása.



3
I.)  A  fent  részletesen  kifejtett  indokolás  alapján  a  Kft.  részére  kiadott  77924-1-5/2010.  számú  veszélyes  hulladék  kezelésére 
vonatkozó  engedélyt  felügyelőségünk  a  98/2011.  (VI.  15.  )  Korm.  rendelet  23.  §  (6)  bekezdése  alapján  (A  környezetvédelmi, 
természetvédelmi  és  vízügyi felügyelőség  az  engedélyben  vagy az  e  rendeletben,  illetve  más,  a  veszélyes hulladékok kezelésére 
vonatkozó jogszabályokban  foglaltaktól  való  -  a  környezetveszélyeztetésével járó  -   eltérés  esetén  a  veszélyeztető  tevékenység 
folytatását  feltételekhez  köti,  vagy  a  vészhelyzet  megszüntetéséig  azt  felfüggeszti,  illetve  szükség  esetében  az  engedélyt 
visszavonja.) a rendelkező részben foglaltak szerint visszavonta.
II.)  A  fent  részletesen  kifejtett  indokolás  alapján  a  Kft.  részére  kiadott  14/3357-7/2009.  számú  hulladék  szállítására  vonatkozó 
engedélyt  felügyelőségünk  a  települési  hulladékkal  kapcsolatos  tevékenységek  végzésének  feltételeiről  szóló  213/2001.  (XI.  14.) 
Korm.  rendelet  24.  §  (1)  bekezdés  d)  pontja  alapján  (A  környezetvédelmi,  természetvédelmi  és  vízügyi  felügyelőségnek  a 
hulladékkezelési  engedélyt  vissza  kell  vonnia,  ha  az  engedélyes  a  tevékenységet  az  engedélyben  foglaltaktól  eltérő  módon 
gyakorolja.) a rendelkező részben foglaltak szerint visszavonta.
A  közigazgatási hatósági eljárás  és  szolgáltatás általános szabályairól szóló  2004.  évi  CXL.  törvény (továbbiakban:  Két.)  73.  § (3) 
bekezdése  alapján  egy  dokumentumba  foglalható  a  határozat  és  a  végzés,  illetve  több  határozat  vagy  végzés.  Az  egy 
dokumentumba foglalt döntések rendelkező részét és indokolását döntésenként önállóan keil megszövegezni.
A  fellebbezési  jogot  a  Két,  98.  §  (1)  bekezdése  és  99.  §  (1)  bekezdése  alapján  biztosítottam.  A  fellebbezést  a  Két.  102.  §  (1) 
bekezdése alapján annál a hatóságnál kei] előterjeszteni, amely a megtámadott döntést hozta.
A fellebbezési és eljárási illetéket az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény mellékletének Xill, fejezete alapján állapítottam meg.
A Felügyelőség hatáskörét és illetékességét a környezetvédelmi,  természetvédelmi,  vízügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó 
szervek kijelöléséről szóió 347/2006.  (XII. 23.) Korm. rendelet állapítja meg.
Szeged, 2011. október 13.
'íerm^ P f|m ethy Tímea igazgató 
,y 
elhízásából:
Kapják:
1.  KERSZI Zrt.  (1143 Budapest,  Besnyői u.  13.  Pf.:  108.) - Uray Attila felszámoló -
tv.
2.  Bács-Reál Kft. (6400 Kiskunhalas, Majsai út 8.)
tv.
,.3.  Hat. Nyt.
[  4..  Irattár