Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Bács-Reál Kft.'.



A l s ó - T i s z a - v i d é k i   K ö r n y e z e t v é d e l m i ,  
T e r m é s z e t v é d e l m i   és  V í z ü g y i   F e l ü g y e l ő s é g
85415-3-5/2012. 
Tárgy: Állapotvizsgálatra kötelezés
Ea.: Dr, Szurovecz Zoltán 
KÜJ:  101947143
Bárány Gábor
H A T Á R O Z A T
Kötelezem a Bács-Reál Környezetvédelmi Szolgáltató  és  Kereskedelmi  Kft.-t „f.a.”  (6400 Kiskunhalas,  Majsai út 8.;  Cg. 03-09- 
113501;  adószám:  13715371-2-03)  a  Kiskunhalas,  Majsai  út  8.  szám  alatti  telephelyére  vonatkozó  környezeti  áliapotvizsgálat 
elvégzésére  és  106/1995.(1X18.)  Korm.  rendelet 2.  sz.  melléklete szerinti  környezeti  állapotvizsgálati  dokumentáció  benyújtására. 
Az állapotvizsgálatnak és  a  dokumentációnak ki kell  terjednie  valamennyi,  a  106/1995.(1X18.)  Korm.  rendelet 2.  sz.  mellékletében 
meghatározott pontjaira kivéve a 2.5 (zaj), 2.7 (erdő) és a 2,8 (természetvédelem) pontokat.
A felülvizsgálati dokumentáció benyújtásának határideje: a határozat jogerőre emelkedésétől számított 30 nap.
A megadott határidő eredménytelen eltelte esetén a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. 
évi CXL.  törvény (Két)  140, § (1) bekezdés d) pontja alapján eljárási bírságot szabok ki,  melynek összege a Két.  61.  § (2) bekezdés 
alapján  1.000.000,- Ft-ig terjedhet.
A  határozat  ellen  a  kézhezvételtől  számított  15  napon  belül  az  Országos  Környezetvédelmi,  Természetvédelmi  és  Vízügyi 
Főfelügyelőséghez  címzett,  de  az  Alsó-Tisza-vidéki  Környezetvédelmi,  Természetvédelmi  és  Vízügyi  Felügyelőséghez  két 
példányban  benyújtandó,  15.000.- Ft,  értékű illetékbélyeggel ellátott fellebbezésnek van helye. A határozat fellebbezés hiányában a 
fellebbezésre nyitva álló határidő leteltét követő napon jogerőre emelkedik.
I N D O K O L Á S
Az Alsó-Tisza-vidéki Környezetvédelmi,  Természetvédelmi  és Vízügyi  Felügyelőség  2011.  március  9-én  helyszíni ellenőrzést tartott 
a  Bács-Reál  Kft.  Kiskunhalas,  Majsai  út 8.  számú  telephelyén.  Az ellenőrzés  során  megállapította  hatóságom,  hogy  a  Kft.  nem  a 
veszélyes  hulladékkal  kapcsolatos  tevékenységek  végzésének feltételeiről  szóló  98/2001.  (VI.  15.)  Korm.  rendeletben  foglaltaknak 
megfelelően,  műszaki  védelem  nélkül  tárolja  az  átvett  veszélyes  hulladékokat,  nincs  kizárva  az  ilyen  módon  tárolt  veszélyes 
hulladékok  környezetbe  kerülése,  amivel  a  Kft.  környezetveszélyeztetést  valósít  meg.  Továbbá  a  Kft.  általa  vezetett  hulladék­
nyilvántartás alapján  megállapítható volt,  hogy egyes veszélyes hulladékok tárolása 4  hétnél hosszabb ideje  történik a telephelyen, 
melyre a 98/2001.  (VI.  15.) Korm. rendelet 11. § (4) bekezdése, illetve a hulladékkezelési engedélye nem ad lehetőséget. Továbbá a 
telephelyen  tárolt  veszélyes  hulladékok  nagyobb  része  nem  azonosítható,  a  gyűjtőedényezetekről  hiányoznak  az  azok  tartalmát 
azonosító  felirat,  annak  ellenére,  hogy  a  Kft.  telepengedélyezési  eljárása  során  benyújtott  engedélyezési  dokumentációban 
szerepelt, hogy a telephelyre beszállított és ott tárolt hulladékok azonosító címkével vannak ellátva,  és a Felügyelőség többek között 
ezt is alapul véve adott szakhatósági  hozzájárulást a  Kft,  telepengedélyéhez.  A begyűjtött illetve  tárolt veszélyes hulladékok felirat 
nélkül  nem  azonosíthatóak  egyértelműen,  biztonságosan,  és  nem  ellenőrizhető  érdemben  a  hulladék  nyilvántartás,  illetve  nem 
állapítható  meg,  hogy  az  mennyiben  felel  meg  a  valós  állapotnak.  Összességében  megállapítható  volt,  hogy  a  Kft.  a  veszélyes 
hulladékok  nem  megfelelő tárolásával  környezetveszélyeztetést valósít meg,  a  telephely  további  veszélyes  hulladék  befogadására 
nem  alkalmas.  A  tevékenység  korlátozásának  indokoltságát  az  is  alátámasztotta,  hogy  a  Kft.  már  2010.  évben  is  elkövette 
ugyanezen jogsértéseket  Ennek megfelelően  hatóságom  79266-4-2/2011. ügyszámú,  2011.  május  10.  napján jogerőre emelkedett 
határozatban
1. 
megtiltotta 77924-1 -5/2010. számú hulladékkezelési engedélytől eltérő tevékenység végzését;
2. 
kötelezte a Kft.,  hogy a nem megfelelően,  műszaki  védelem  nélkül és/vagy 4  hétnél tovább  tárolt veszélyes hulladékokat 
adja át engedéllyel rendelkező kezelőnek, majd az átadást igazoló bizonylatokat nyújtsa be a Felügyelőségre;
3. 
kötelezte  a  Kft.-t,  hogy  biztosítsa  a  telephelyen  tárolt  veszélyes  hulladékok  egyértelmű  azonosíthatóságát,  valamint 
igazolja hatóságomnak ennek teljesítését; valamint
4. 
Kft.  77924-1-5/2010.  számú  hulladékkezelési  engedélyébe  foglalt  tevékenységét  korlátozta  hatóságom,  mely  szerint 
veszélyes  hulladék  a  telephelyen  nem  vehető  át,  veszélyes  hulladékot  a  telephelyre  nem  szállítható  be  a  határozatba 
foglalt előírások teljesítéséig.
A  Kft.  akkori  ügyvezetője  Havasi  István  a  határidő  lejártát  megelőzően,  2011.  május  27-én  megjelent  a  Felügyelőségen,  és 
nyilatkozatot  tett,  hogy  a  kötelezésnek  az  előírt  határidőben  nem  tud  eleget  tenni.  A  tárgyaláson  készült  jegyzőkönyvben  úgy
Központ: 6721  Szeged, Felső-Tisza part 17. Postacím: 6701  Szeged, Pf.:  1048, Tel.: (62) 553-060 Fax: (62) 553-068 
Kirendeltség: 6500 Baja, Bajcsy-Zs. u.  10., Postacím: 6501  Baja, Pf.:  113, Teí.: (79) 521-960 Fax: (79) 521-970 
Ügyfélfogadás Központ: H-P: 9:00-11:30, továbbá H és Cs 12:30-15:00, Kirendeltség: H-P 9:00-12:00 
E-mail: [email protected], Honlap: www.atiktvf.hu



2
nyilatkozott,  hogy  a  határidő  hosszabbítására  irányuló  kérelmet  fog  benyújtani.  A  határidő  lejárt,  azonban  határidő-módosítási 
kérelem  nem  érkezett,  továbbá  az  átadást  igazoló  bizonylatok  benyújtása  és  a  hulladékok  azonosíthatóságával  kapcsolatban 
előírtak megtörténtének igazolása a Felügyelőség felé ugyancsak nem érkezett, ezért hatóságom 79266-4-3/2011,  ügyszámú, 2011. 
július  26.  napján jogerőre  emelkedett végzésben  eljárási  bírságot állapított  meg,  valamint elrendelte  a  79266-4-2/2011.  ügyszámú 
határozat  végrehajtását,  és  a  határozat  II.  és  III.  pontjába  foglai  kötelezettség  teljesítésére  2011.  augusztus  1.  napjáig  adott 
határidőt.  A Felügyelőség eljárása  alatt a  közigazgatási  hatósági  eljárásba  az érintett Kiskunhalas,  Majsai út 8.  szám  alatti  ingatlan 
tulajdonosa ügyfélként belépett. Tájékoztatta hatóságomat,  hogy a telephely bérlejeként a  Kft. jelentős bérleti díj elmaradásban van, 
valamint a telephelyen tárolt veszélyes hulladékok környezetre káros hatásainak megjelenését tapasztalta.
A  Kft.  nem  igazolta,  hogy  eleget  tett  volna  a  79266-4-2/2011.  számú  határozatban  foglaltaknak,  azaz  -  egyebek  mellett  -  nem 
intézkedett  a  birtokában  lévő,  jogszabályi  előírásoktól  eltérően  tárolt  veszélyes  hulladék  kezeléséről.  A  kötelezettségek  esetleges 
későbbi  teljesítése  is  kétségesnek  tűnt,  mivel  a  Kft.  ügyvezetője  a  2011.  május  27-i  nyilatkozatával  szemben  végül  nem  kérte  a 
köteiezési  határidő  meghosszabbítását,  illetve  nem  működött  együtt  a  probléma  megoldásában.  Hatóságom  2011.  július  4-én 
előzetes kiértesítés néikül helyszíni ellenőrzést kívánt tartani  a telephelyen. A telep zárva volt,  az ingatlanon  nem tartózkodott senki. 
A szemlén  megállapítható  volt,  hogy  a  telephelyen  tárolt  hulladékok  mennyisége  láthatóan  nagyságrendileg  megegyezett  a  2011. 
márciusi ellenőrzésen tapasztalt mennyiséggel,  ami azt mutatja,  a kiadott kötelezés végrehajtásával kapcsolatban érdemi intézkedés 
nem  történt.  Az  ügyvezető  telefonon  azt  a  tájékoztatást  adta,  hogy  jelenleg  az  összes  alkalmazottja  szabadságon  van,  ezért 
bezárták  a  telepet  egy  hétre,  A  2011.  március  9-í  helyszíni  ellenőrzéskor  több  mint  1000  t  hulladék  volt  a  telephelyen,  melynek 
nagyobb része veszélyes  hulladék. Az adott jellegű  veszélyes hulladékok átlagos 70 Ft-os kilogrammonkénti átvételi árát és a tárolt 
hulladék mennyiségét alapul véve, azok kezelési költsége mintegy 70.000.000 Ft-ra volt becsülhető. Tekintettel arra, hogy
1. 
a Kft. a 79266-4-2/2011.  ügyszámú határozatba foglalt kötelezettségnek nem tett eleget,
2. 
tovább figyelembe  véve,  hogy az eljárás  tárgya  a hulladékgazdálkodásról  szóló  2000.  évi  XLlll.  törvény és  98/2001.  (VI,
15.) Korm.  rendelet szerinti veszélyes hulladék,
3. 
valószínűsíthető,  hogy a követelés teljesítése veszélyben van,
ezért a megadott határidő előtt biztosítási intézkedések meghozatala mellett döntött hatóságom,  melyet a Két.  126. § (2)  bekezdése, 
valamint a  bírósági végrehajtásról szóló  1994, évi  Lili.  törvény (a továbbiakban:  Vht)  rendelkezési  alapján  79266-4-4/201179266- 
4-5/2011,  79266-4-6/2011.  ügyszámokon  rendelt  el.  A  biztosítási  intézkedés  keretében  zárolt  összeg  összesen  3,104.205,-  Ft. 
A  Kft,  (2011,  július  4.  napjától  bejegyzett)  új  ügyvezetője  Bakó  Tamás  kérelmet  nyújtott  be  2011.  július  27.  napján  a  határidő 
módosítására.  Hatóságom  a  kérelem  hiányosságai  miatt  hiánypótlási  felhívást  bocsátott  ki  79266-4-10/2011.  ügyszámú 
végzésében.  A  végzést  a  Kft.  nem  vette  át,  hatóságomhoz  2011.  augusztus  23.  napján  érkezett  tértivevény  szerint  a  Kft.  a 
küldeményt nem kereste, ezért a Két. 31. § (2) bekezdés alapján  az eljárást megszüntette hatóságom.
Az eljárást megszüntetést követően  a Felügyelőség szemlék,  valamint más hatóságokkal együttműködve tett kísérletet a hulladékok 
beazonosítására,  valamint  annak  sorsának  rendezésére.  A  Felügyelőség  eljárása  során  2011.-2012.  évben  több  alkalommal  is 
helyszíni  ellenőrzést  tartott  a  Bács-Reál  Kft.  ,,.f.a.n  Kiskunhalas,  Majsai  út  8.  számú  telephelyén.  Az  ellenőrzések  során 
megállapította  hatóságom,  hogy  a  Kft.  nem  a  98/2001,  (VI.  15.)  Korm.  rendeletben  foglaltaknak  megfelelően,  műszaki  védelem 
nélkül  tárolja  az  átvett  veszélyes  hulladékokat,  nincs  kizárva  az  ilyen  módon  tárolt  veszélyes  hulladékok  környezetbe  kerülése, 
amivel  a  Kft.  környezetveszélyeztetést  valósít  meg.  A  Kft.  a jogellenes  állapot  felszámolására  irányuló  kötelezéseinknek  nem  tett 
eleget,  így a  környezetet  veszélyeztető  állapot a  mai  napig  fennáll.  A  Bács-Kiskun  Megyei  Bíróság  2011.  szeptember  15.  napjától 
jogerősen  megállapította  a  Kft.  fizetésképtelenségét  és  elrendelte  felszámolást,  melynek  következtében  a  KERSZI  Zrt.-vel  mint 
kijelölt felszámolóval  helyszíni szemle keretében  került megállapításra  a  telephely állapota.  A Felügyelőség  a 2012.  március  19-én 
kelt,  85415-3-1/2012.  számú végzésben  felszólította a Kft,  utolsó ügyvezetőjét,  Bakó Tamást a 106/1995,  {IX,  18.) Korm.  rendelet 1. 
sz.  melléklete szerinti  nyilatkozat benyújtására. A visszaérkezett tértivevény szerint a címzett ismeretlen  helyre  költözött.  A Magyar 
Posta Zrt. tájékoztatása szerint a címzett utánküldési címet nem adott meg,
A  106/1995.  (IX.  18.)  Korm.  rendelet  4.  §  (2)  bekezdés  b)  pontja  alapján  a  felügyelőség  abban  az  esetben  kötelezi  környezeti 
állapotvizsgálatra  a  környezethasználót,  ha  a  fentiek  szerinti  nyilatkozatból,  vagy  egyéb  iratból  környezetkárosodást,  vagy 
környezetveszélyeztetést  állapít  meg.  A  környezetveszélyeztetést  már  hatósági  jegyzőkönyvek  és  hatósági  határozatok  is 
megállapították,  így környezeti állapotvizsgálatra vonatkozó kötelezés kiadása vált indokolttá.
A  kötelezettet,  valamint az eljárásba  belépett ügyfelet a  közigazgatási  hatósági  eljárás  és  szolgáltatás  általános  szabályairól  szóló 
2004.  évi  CXL.  törvény {továbbiakban:  Két.)  29.  §  (3)  bekezdése  a)  pontja  és  az  (5)  bekezdése  alapján  értesítettem  a  köteiezési 
eljárás hivatalból történő megindításáról. Jelen  határozat keltéig észrevétel vagy nyilatkozat hatóságomhoz nem érkezett,
Eljárásom  során  a fenti tényállást  a Felügyelőség  rendelkezésére  álló  iratokba,  valamint a 2011,  március 9.,  2011, július  19.,  2011. 
szeptember  26„  2011.  november  9.,  2011  .november  28.  és  2012.  január  25.  napján  készült jegyzőkönyvekbe  foglaltak  alapján 
állapítottam meg,
A  106/1995.  (IX,  18.)  Korm.  rendelet  2,  §  b)  pontja  szerint környezeti állapotvizsgálat:  a  környezeti  terhek  meghatározására  vagy 
pontosítására irányuló,  olyan — szakértő (személy,  illetve szervezet) által végzett — környezeti felmérés (értékelés),  melynek során 
a  környezetveszélyeztetés,  -szennyezés,  -károsítás,  illetve  -károsodás  megállapítható,  továbbá  ennek  megszüntetéséhez



3
költségbecsléssel  ellátott  javaslatot  és  műszaki  megoldást  ad.  A  Kft.-nek,  valamint  annak  képviseletében  eljáró  felszámoló  e 
szempont szerint köteles az álíapotvizsgálatot elvégezni/elvégeztetni.
106/1995.  (IX.  18.) Korm. rendelet 4.  § további rendelkezései: (3) A környezeti állapotvizsgálat formai és tartalmi követelményeit a 2. 
számú melléklet tartalmazza.
(4) Az álíapotvizsgálatot telephelyenként kell  elvégezni.  Az  áílapotvizsgálat — telephelyenként —  teljes  körű  vagy  részleges  lehet. 
Részleges  állapotvizsgálatra  kötelezés  esetén  a  felügyelőség  a  határozatban  dönt  arról,  hogy  milyen  környezeti  károsodások, 
környezeti terhek felméréséről keli gondoskodni.
(5) Az állapotvizsgálat elrendeléséről a felügyelőség értesíti a felszámolást elrendelő bíróságot.
A Két. 50.  § (1) bekezdése alapján,  a hatóság köteles a döntéshozatalhoz szükséges tényállást tisztázni.  Ha ehhez nem elegendőek 
a  rendelkezésre álló  adatok,  hivatalból  vagy  kérelemre  bizonyítási  eljárást folytat le.  A (4)  bekezdés szerint,  a  hatósági  eljárásban 
olyan  bizonyíték  használható  fel,  amely  alkalmas  a  tényállás  tisztázásának  megkönnyítésére.  Bizonyíték  különösen:  az  ügyfél 
nyilatkozata,  az  irat,  a  tanúvallomás,  a  szemléről  készült  jegyzőkönyv,  a  szakértői  vélemény,  a  hatósági  ellenőrzésen  készült 
jegyzőkönyv és a tárgyi bizonyíték.
Mulasztás esetén a Két. 61. § 136. § (1) bekezdés d) pontja alapján eljárási bírság kiszabását helyeztem kilátásba.
A fellebbezési  jogot  a  Két.  98.  §  (1)  bekezdése  és  99.  §  (1)  bekezdése  alapján  biztosítottam.  A fellebbezést  a  Két.  102.  §  (1) 
bekezdése alapján  annál a hatóságnál kell előterjeszteni,  amely a megtámadott döntést hozta. A fellebbezési illetéket az illetékekről 
szóló  1990.  évi  XCIII.  törvény  mellékletének  XIII.  fejezet  2.  d)  pontja  alapján  állapítottam  meg.  A  Felügyelőség  hatáskörét  és 
illetékességét  a  környezetvédelmi,  természetvédelmi,  vízügyi  hatósági  és  igazgatási  feladatokat  ellátó  szervek  kijelöléséről  szóló 
347/2006.  (XII. 23.) Korm. rendelet állapítja meg.
Szeged,  2012.  május  11.
Némethy Tímea igazgató 
megbízásából:
Dr. Szelesné Kutas Borbála s. k. 
hatósági felügyeleti irodavezető
Kapják:
1. 
Bács-Reál  Kft. „f.a.” a KERSZI Zrt.  mini felszámoló útján (1581  Budapest, Pf.:  108.) - tértivevény
2. 


i -tértivevény
3. 
Kecskméti Törvényszék (600 Kecskemét,  Rákóczi út 7.) - jogerő után
4. 
Bács-Kiskun Megyei Főügyészség (6001  Kecskemét,  Pf.:  13.) - jogerő után
5. 
ATI-KTVF, Hatósági Nyilvántartás
6. 
ATI-KTVF,  Irattár
EREDETIVEL MEGEi 

HITELES  MÁSOLAT.
é v ... hó
... ........
ügyintéző