Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'A "TÁMOP 7.2.1-11/K Az OP lebonyolításával kapcsolatos egyéb feladatok" projektbeszámolója'.




Projekt címe: Sajátos nevelési igényű gyerekek integrációja (Szakszolgálatok 
fejlesztése) 
Projekt száma:  TÁMOP 3.4.2.B-12-2012-0001 
Projektjavaslat tartalma: (kötelezően elvégzendő feladatok, útmutató: C1.) 
A kiemelt projekt által elérni kívánt célcsoport: 
 
Pedagógiai szakszolgálati feladatot ellátó intézmények vezetői 
és szakmai feladatellátásban résztvevő alkalmazottai 
 
Szociális és egészségügyi terület érintett munkatársai 
 
Szakszolgálati feladatot ellátó intézmények fenntartóinak 
alkalmazottai 
I. 
Egységes keretrendszerben működő – a Köznevelési törvényben 
meghatározott adattartalmi és kezelési elvárásoknak megfelelő - integrált 
elektronikus nyilvántartási rendszer létrehozása, melynek képesnek kell 
lennie: 

1. 
a pedagógiai szakszolgálat intézményei keretében biztosított 
ellátásokat igénybe vevők egységes nyilvántartására, az ellátáshoz 
kapcsolódó adataiknak a jogszabályokban meghatározott célok szerinti 
kezelésére, 
2. 
a gyermekek, tanulók részére a pedagógiai szakszolgálatok keretében 
biztosított ellátások folyamatosságának, eredményességének nyomon 
követésére, 
3. 
az egyéni fejlesztés, fejlődés dokumentálására, 
4. 
a pedagógiai szakszolgálati ellátásban részesülők intézmények közötti 
mozgása mellett a tevékenységhez kapcsolódó egyéb – pl. közoktatás-
statisztika, a jogszabályokban biztosított kedvezményekre való 
igényjogosultság elbírálásához és igazolásához szükséges – adatok 
szolgáltatásához szükséges adatállomány elkészítésére. 
II. 
Pedagógiai szakszolgálatok szakmai megújítása, mely keretében sor 
kerül   

1. 
a meglévő jó gyakorlatok áttekintésére, adaptáció feltételeinek és 
folyamatának leírása hiányterületek feltárására, és az azonosított 
hiányterületek fejlesztésének megalapozására, adaptációjára 
2. 
a pedagógiai szakszolgálati intézmény feladatain belül az 
iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás, a kiemelten tehetséges 
gyermekek, tanulók gondozása, a továbbtanulási, pályaválasztási 
tanácsadás, a konduktív pedagógiai ellátás, a gyógytestnevelés, és a 
fejlesztő nevelés tekintetében az egységes, minőségi ellátást támogató 
eljárásrendek kidolgozására, 

3. 
egységes diagnosztika és eljárásrend alkalmazása érdekében a 
gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozáshoz, 
a logopédiai ellátáshoz, a nevelési tanácsadás keretében biztosított 
fejlesztéseket megalapozó vizsgálatokhoz, valamint a szakértői 
bizottságok által a gyermek iskolakészültségének megállapításához a 
hiányzó vizsgálati protokollrendszer kidolgozására és bevezetésére,  
4. 
a szakszolgálatok feladatellátása egységes ellenőrzési módszertanának 
kidolgozására, 
5. 
szakemberek felkészítésére a kidolgozott eljárásrendek és szakmai 
protokollok alkalmazására, valamint az I. pont szerint létrehozott 
elektronikus nyilvántartási rendszer használatára, 
6. 
az egészségügyben vagy szociális területen akkreditált minimum 30 
órás, az oktatás területén akkreditált minimum 60 órás, a pedagógiai 
szakszolgálati feladatok ellátásához kapcsolódó gyakorlatorientált 
továbbképzések rendszerezésére, közzétételére, 
7. 
a 6. pontban rendszerezett és közzétett továbbképzések és mentori 
támogatások igényfelmérésre alapozott megszervezésére és 
finanszírozására 
8. 
az eredményes szektorközi együttműködések kialakításhoz feltételek, 
keretek meghatározása az intézmények korszerű diagnosztikai és 
fejlesztő eszközökkel történő ellátására, 
9. 
a pedagógiai szakszolgálati intézmény szolgáltatásainak 
megismertetésére az ellátórendszerben érintett vagy résztvevő civil, 
szakmai és szülői szervezetekkel valamint a kapcsolódó szociális és 
egészségügyi ágazatok intézményeivel és szereplőivel. 
III. 
A pedagógiai szakszolgálatok feladatait jelenleg ellátó különböző 
intézménytípus helyett a megyei és fővárosi szinten szerveződő, leendő 
járásonként és körzetenként a teljes körű ellátást biztosító 
tagintézmények, intézményegységek kialakítására javaslat kidolgozása, 
létrehozásuk szakmai támogatása a korábbi konstrukciók  pedagógiai 
szakszolgálatokat érintő fejlesztések eredményeinek 
figyelembevételével. 

A megvalósítandó tevékenységek: 
1. 
kapcsolatfelvétel és együttműködés kialakítása az állami feladatot ellátó 
intézmények fenntartóival (megyei intézményfenntartó központok), 
2. 
az optimális szakszolgálati intézményszerkezet kialakítására javaslat 
kidolgozása, 
3. 
az intézményrendszer átszervezési, átalakítási folyamatának optimális 
kialakítására javaslat kidolgozása valamint a folyamat szakmai 
támogatása,  

4. 
a pedagógiai szakszolgálati feladatot ellátására alkalmazásban állók 
végzettségének és szakképzettségének, továbbképzések keretében 
szerzett képezettségeinek, szakmai gyakorlatának felmérése, adatbázis 
létrehozása megyénként  
5. 
a pedagógiai szakszolgálati feladatokat ellátó érintett intézmények, a 
nem állami és nem önkormányzati fenntartású, valamint a szociális 
intézményekben biztosított szolgáltatások, a feladatellátásban való 
együttműködés további lehetőségeinek, szükségességének komplex 
helyzetfelmérése megyénként, 
6. 
az új szakszolgálati feladatellátási körzetek optimális kialakításához 
javaslat kidolgozása, 
7. 
a köznevelési intézmények fenntartói feladatait ellátó állami 
intézmény(ek)  felkészítése a szakmai és a fenntartói feladatok 
ellátására. 
8. 
a különböző területi szinteket magába foglaló szakmai hálózatok 
kialakításra az II/1-13 tevékenységekhez kapcsolódó és azokból fakadó 
feladatok folyamatos szakmai koordinációja érdekében 
 
IV. 
Az ellátórendszer minőségi javítását elősegítő infrastrukturális 
fejlesztések: 
1. 
speciális eszközök használatát támogató szolgáltatások kialakítása és 
nyújtása 
a. 
az eszközellátottság felmérése 
b. 
a feladatellátást szolgáló eszközellátottság biztosítása a megyei 
intézményfenntartó központokon keresztül a szakszolgálati 
feladatot ellátó intézményekhez 
c. 
az eszközhasználathoz kapcsolódó képzések megszervezése és 
finanszírozása, 
2. 
infokommunikációs akadálymentesítés (eszközbeszerzés, valamint az 
akadálymentesítés kapcsán felmerülő egyéb tevékenységek). 
V. 
Együttműködés a TÁMOP 3.1.10 Helyi oktatásirányítás fejlesztése 
kiemelt projekttel és a TÁMOP 3.1.1. kiemelt projekt SNI programjával.
 

 
 

Monitoring mutatók (E1) 
Hatályos 
A beszámoló 
Indikátor
Célérték 
 
szerződésben 
időpontjában 
elérésének 
megnevezése 
vállalt 
aktuális 
dátuma 
célérték 
érték 
Az egységes, elektronikus 
nyilvántartási rendszer elérését 
biztosító hozzáférési jogosultságok 
kiosztása a felhasználásra jogosult 
221 
a projekt 
229 
székhely- és tagintézményeknek 
 
befejezése 
 
(állami fenntartású szakszolgálati tag- 
és székhelyintézmény)  
 
Az egységes, elektronikus 
a projekt 
nyilvántartási rendszer használatára 
650 
befejezése 
felkészített szakemberek száma. 
667 
 
 
 
Létrejött protokollok száma 
a projekt 
10 
befejezése 
10 
Létrejött eljárásrendek száma 
a projekt 
10 
befejezése 
10 
Képzésben vagy továbbképzésben 
a projekt 
részt vevő szakemberek száma 
300 
befejezése 
593 
A projekt által kidolgozott protokoll 
a projekt 
alkalmazására felkészített 
1000 
befejezése 
1079 
szakemberek száma 
 
 
 

A projekt operatív céljai és tevékenységei  
A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
Valósuljon meg a 
[1.] A szakszolgálati 
A kiemelt projekt megvalósítója 
szakszolgálati 
intézménystruktúra 
előkészítette a szakszolgálati 
intézménystruktúra 
megújítása  
intézménystruktúra 
megújításának 
helyzetfeltárásához szükséges, a 
[1.1]. A szakszolgálati 
szakmai 
helyzetfeltárást végzők számára 
intézménystruktúra 
előkészítése.  
átadandó, a kutatást megalapozó, 
megújításának 
releváns adatokat. Sor került a 
 
szakmai előkészítése   helyzetfeltárás megvalósítását 
támogató K+F pályázat kiírására 
valamint a szakszolgálati 
intézmények tájékoztatására a 
kutatási programról. 
A kiemelt projekt megvalósítója 
egyeztetett a TÁMOP 3.1.10-11/1 
kiemelt projekt megvalósítójával a 
köznevelési intézményekre 
vonatkozó - a helyzetfelméréshez 
szükséges - adatok 
vonatkozásában. A projekt szakmai 
képviselettel részt vett a TÁMOP 
3.1.10 konzorciumi munkacsoportok 
munkájában a szakszolgálati 
intézményekre vonatkozó kiindulási 
majd a folyamatos adatgyűjtési 
feladatok tartalmának, módszereinek 
és folyamatának meghatározására. 
 
[1.1.1]. Helyzetfeltárás  A helyzetelemzés és a 
a szakszolgálati 
javaslatcsomag elkészítése K+F 
intézményi struktúra 
pályázati program keretében zajlott.  
megújításához  
Az adatgyűjtés, adatelemzés 
kiterjedt a magyarországi pedagógiai 
[1.1.1.1] Korábbi 
szakszolgálati ellátórendszer 
kutatási eredmények, 
vizsgálatára, működési 
statisztikai adatok 
gyakorlatának elemzésére. Ezt 
elemzése  
követően kidolgozásra kerültek azok 
[1.1.1.2.] Hiányzó 
javaslatok, amelyek 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
adatok feltárása  
összhangban az optimális 
köznevelési törvénnyel - 
[1.1.2.] Javaslatok 
megfogalmazzák az új 
megfogalmazása a 
szakszolgálati 
szakszolgálati 
intézménystruktúrára jellemző 
intézményi struktúra 
legfontosabb átalakítási 
megújításához  
feladatokat.  
[1.1.2.1.] Javaslatok az 
Ezek tartalmazzák: 
optimális szakszolgálati 
intézményszerkezet 
- az optimális szakszolgálati 
kialakítására beleértve 
intézményszerkezetet beleértve az 
az új szakszolgálati 
új szakszolgálati feladatellátási 
feladatellátási 
körzeteket, 
körzeteket  
- az átalakítási folyamat 
feladattervét, 
[1.1.2.2.] Javaslatok az 
- az átalakítási folyamat szakmai 
intézményrendszer 
támogató rendszerét,  
átszervezési, 
- a szakszolgálati intézmények 
átalakítási 
szolgáltatásai összehangolásának 
folyamatának optimális  feladatait, 
kialakítására  
- az optimális infrastrukturális 
[1.1.2.3.] Javaslatok az 
ellátottság és a szakszolgálati 
optimális 
feladatok ellátásához szükséges 
infrastrukturális 
eszköztípusokat. 
ellátottságra és a 
A helyzetelemzés eredményeiről és 
szakszolgálati feladatok  a megfogalmazott javaslatokról 
ellátásához szükséges 
vezetői összefoglaló készült az 
eszközökre  
EMMI Köznevelésért Felelős 
Államtitkársága és KLIK részére. 
[1.1.2.4] Javaslatok az 
adatbázis szakmai 
A helyzetértékelések megállapításai 
specifikációjához 
szakmai háttérdokumentumként 
 
szolgáltak a kiemelt projekt 
[1.1.3]. Az átalakítás 
keretében beszerzésre kerülő 
koordinálásában 
infrastrukturális és szakmai 
résztvevő 
munkát támogató eszközök 
szakemberek 
beszerzéséhez, megyei 
felkészítése  
elosztásához, az 
eszközhasználathoz kapcsolódó 

[1.1.3.1.] A felkészítési 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
program kialakítása  
képzések megszervezéséhez. 
Az átalakítási folyamat 
[1.1.3.2.] Az átalakítás 
koordinálásában 
zökkenőmentes lebonyolítását 
résztvevő szakemberek  szakmai tanácsadók segítették. A 35 
felkészítése 
fő szakmai tanácsadó 20 órás 
 
felkészítő program keretében 
készült fel a tanácsadói munkára.
 
Az 
[1.2.] A szakszolgálati  Az intézménystruktúra átalakítása 
intézménystruktúra 
intézménystruktúra 
olyan mértékű változást hozott az 
átalakításában 
megújításának 
érintett intézmények szervezetében, 
érintett szereplők 
szakmai támogatása  
amely igényli a többszintű szakmai 
folyamatos 
támogatást annak érdekében, hogy 
[1.2.1] A 
tájékoztatása 
az átalakulás folyamata 
szakszolgálati 
biztosított legyen, 
gördülékenyen valósuljon meg. A 
intézménystruktúra 
és az átalakítás 
szakmai támogatás jelenti az 
megújítása szakmai 
folyamata 
intézmények és intézményekben 
támogató 
tanácsadói 
dolgozó szakemberek, valamint az 
rendszerének a 
támogatással 
ellátásban érintettek különböző 
kialakítása  
valósuljon meg. 
színtereken megvalósuló folyamatos 
[1.2.1.1.] Online 
tájékoztatását, konzultációt a 
 
kommunikációs, 
szakemberekkel, beleértve az 
információs felülethez 
intézmények menedzsmentjének 
szakmai specifikáció 
nyújtott szakértői támogatást a 
kialakítása  
szervezetek átalakítási 
[1.2.1.2.] Tájékoztató 
folyamatában. 
és szakmai anyagok 
Az online interaktív, információs 
elkészítése  
felület tervezett feladatai az integrált 
[1.2.1.3.] Az új 
nyomonkövető rendszer (INYR) 
szerkezeti-szervezeti 
funkciói között kapott szerepet a 
működési folyamatok 
rendszer fejlesztése során.  
feladatai kialakításának  A szakszolgálati szakemberek 
előkészítése  
tájékoztatása érdekében 
[1.2.2.] Az 
„Tájékoztató füzet” készült 600 
átalakításban érintett 
példányban. A kiadvány bemutatja 
fenntartók, 
a szakszolgálatai intézmények 
intézmények és 
szerkezetét, feladatait érintő 
szakembereik 
változásokat. Informálja a 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
felkészítése, 
szakembereket az őket érintő 
tájékoztatása  
fejlesztési elképzelésekről és a 
megújulási folyamatot segítő 
[1.2.2.1] Információs 
támogatásokról, eszközökről. 
napok,  
Az információs napok (8 db) és 
[1.2.2.2.] 
műhelymunkák (6 db) keretében 
Műhelymunkák 
lehetőség nyílt szakmai 
lebonyolítása  
eszmecserére. A műhelymunkák 
[1.2.3.] Az 
keretében elsősorban az 
intézménystruktúra 
intézmények vezetői, 
átalakítását támogató  menedzsmentje számára 
szakemberek 
biztosítottunk konzultációs 
munkájának 
lehetőséget az átalakítás 
koordinálása  
folyamataihoz, ütemezéséhez. A 
szakszolgálatban dolgozó 
 
munkatársakat pedig az információs 
napokon tájékoztattuk a szerkezeti, 
szervezeti változások folyamatairól, 
és a kapcsolódó aktuális 
feladatokról.  
Az információs és műhelynapokon 
838 szakember vett részt.  
Az átalakítás támogatásában olyan 
képzett és tapasztalt szakemberek 
vettek részt, akik rendelkeznek 
tanügy-igazgatási, 
szervezetfejlesztési kompetenciával 
is. A kiválasztott szakemberek - 
megyénként 1-4 fő 2013. október 
29 - 2014. augusztus 31. között - a 
felkészítést követően - segítették 
az intézmények menedzsmentjé
t a 
szerkezeti, szervezeti átalakítás 
folyamatában.  
Az átalakítást támogató 
szakemberek munkájának 
koordinációs feladatait a kiemelt 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
projekt megvalósítója végezte. Az 
átalakítás koordinálásában 
résztvevő szakemberek felkészítése 
és munkájának koordinálása 
tevékenységeket összehangoltuk (a 
képzések, felkészítések tartalmi 
elemei tekintetében) a TÁMOP 
3.1.10 projektben zajló köznevelési 
intézmények fenntartói feladatai 
ellátását segítő tevékenységekkel.  
Készüljenek a 
[2.] A pedagógiai 
A tevékenység keretében 
szakszolgálatok 
szakszolgálatok 
megfogalmazódtak azok a szakmai 
szakmai 
szakmai munkájának 
elvárások, amelyek az egységes 
munkájának 
megújítása  
szemléleten és elveken alapuló 
minőségét 
protokollok kialakításához, 
támogató, 
[2.1.] A pedagógiai 
alkalmazásához elengedhetetlenek.  
egységes 
szakszolgálatok 
Kialakultak a protokollok 
szemléletű, a 
szakmai munkáját 
alkalmazásának keretei, szakmai 
diagnosztikus, a 
támogató protokollok  paraméterei, valamint a 
fejlesztő és terápiás  alkalmazása  
szakszolgálati gyakorlatban való 
feladatok 
használatot támogató eszközök. A 
ellátásában segítő 
[2.1.1].A pedagógiai 
szakszolgálat 

szakszolgálati munkát támogató 
eljárások, 
feladatai ellátásához 
protokollok dinamikusan értelmezik, 
protokollok. 
(diagnózis, fejlesztés,  és tartalmazzák a szakmai munkát 
 
terápia) kapcsolódó 
támogató eljárásokat, 
protokollok, 
eljárásrendeket is. 
eljárásrendek 
A tevékenység keretében sor került 
fejlesztése  
a meglévő protokollok 
[2.1.1.1.] A meglévő és 
azonosítására, szerkezeti és tartalmi 
hiányzó protokollok 
jellemzőinek leírására, ez szükséges 
azonosítása  
ahhoz, hogy a szakszolgálati 
gyakorlatban már alkalmazott 
[2.1.1.2.] Az egységes 
protokollok, eljárások közös 
protokoll-keretrendszer 
strukturális és tartalmi elemeit az 
kialakítása  
egységes protokoll-keretrendszer 
[2.1.1.3.] A hiányzó 
(struktúra, főbb tartalmi elemek, 
területekre protokollok 
dokumentáció, folyamatszabályozás, 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
fejlesztése  
minőségbiztosítás) kialakításához 
felhasználjuk. 
[2.1.1.4.] Protokollok 
adaptációs folyamatát 
A hiányzó protokollok azonosítása 
segítő felkészítő anyag  kutatási program keretében valósult 
kifejlesztése  
meg, amely figyelembe vette még az 
ismert kutatási eredményeket, illetve 
[2.1.1.5.] A protokollok 
csatlakozó ágazatok – egészségügy, 
legitimációja (legalább 
szociális terület - szakterületén 
10 terület)  
működő protokollokat, 
[2.1.1.7]. Integrált 
eljárásrendeket. 
elektronikus 
Ennek alapján elkészült egy 
nyilvántartási rendszer 
Alapprotokoll, amely strukturális és 
szakmai specifikációja 
tartalmi tekintetben irányadója mind 
(workflow, 
10 beazonosított és elkészült 
dokumentumsablon)  
szakterületi protokollnak és 
[2.1.2.] Protokollok 
eljárásrendnek.  
adaptációs 
Az egységes keretrendszerbe 
folyamatának 
helyezett protokollok, eljárásrendek 
támogatása  
a kiemelt projekt Szakmai 
Konzultációs Testülete valamint a 
[2.1.2.1.] Protokollok 
szakszolgálati szakemberek 
nyomdai előállítása  
jóváhagyásával váltak legitimmé, és 
jutottak el az intézményekhez. 
[2.1.2.2.  ] A protokollok 
eljuttatása az 
A protokollokkal kapcsolatos kutatás 
intézményekhez  
és fejlesztés során körvonalazódtak 
azok a tartalmak, amelyek az 
[2.1.2.3.] Szakemberek 
elektronikus nyilvántartási rendszer 
felkészítése a 
számára is megfogalmazták a 
protokollok 
nyilvántartáshoz, nyomon 
használatára  
követéshez szükséges 
dokumentumok formáit, tartalmát és 
az ellátás folyamatát. 
Az elfogadott, legitimált protokollok, 
eljárásrendek szakszolgálati 
feladatonként, összesen 10 
füzetben
 2900 példányban kerültek 
kinyomtatásra, és jutottak el az 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
intézményekhez.  
Az adaptációs folyamat 
támogatására minden protokollhoz 
felkészítő anyag készült
, amely a 
szakszolgálat 
feladataihoz/területeihez igazodott.  
protokollok alkalmazására 1079 
szakember felkészítése
 valósult 
meg, a részvételről a szakemberek 
igazolást kaptak. 
Készüljön el a 
[2.2.] A 
A szakszolgálati ellátás feladatait 
pedagógiai 
szakszolgálatok 
olyan ellenőrzési, értékelési 
szakszolgálatok 
feladatellátása 
rendszer segíti, amely összhangban 
minőségi munkáját 
ellenőrzési, értékelési  van a köznevelési intézményekre 
támogató 
rendszerének 
vonatkozó ellenőrzési, értékelési 
ellenőrzési, 
létrehozása  
rendszerekkel. Keretet ad a 
értékelési rendszer.  
minőségi szolgáltatások 
[2.2.1.] A 
megvalósulásához, mindehhez az 
 
szakszolgálatok 
ellenőrzési, értékelési feladatokra 
feladatellátása 
felkészült szakértői kör áll 
ellenőrzési, értékelési  rendelkezésre. 
rendszerének 
kifejlesztése  

Az ellenőrzési és értékelési rendszer 
kiterjed az intézmény 
[2.2.2.] 
szolgáltatásaihoz kapcsolódó 
Jogszabályban 
szakmai elvárásokra, a megvalósítás 
meghatározott feladat  működési kereteire. Meghatározásra 
egységes 
kerültek a köznevelési 
végrehajtásához 
intézményekre vonatkozó 
kapcsolódó szakmai 
paraméterekkel összhangban az 
dokumentum, képzési  értékelési rendszer szintjei, céljai, 
anyag előkészítése, 
feladatai, szereplői és működtetési 
valamint értékelési 
feltételei (külső-belső, intézményi-
rendszer szakmai 
rendszerszinten). Az értékelési 
specifikációja  
rendszer részét képezi a 
[2.2.3.] A 
szakszolgálati feladatok külső 
szakszolgálat 
ellenőrzésének keretei, feltételei, 
feladatainak 
folyamatai és módszertana. 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
ellenőrzését, 
A TÁMOP 3.1.8. és a TÁMOP 3.1.5. 
értékelését végző 
kiemelt projekt köznevelési 
szakemberek 
intézményekre vonatkozó 
felkészítése  
tanfelügyeleti és pedagógus 
minősítési rendszer szakmai 
[2.2.4]. Szakmai 
anyagaival összhangban és a 
dokumentum, képzési  munkacsoportok közötti folyamatos 
anyag kipróbálása, 
egyeztetés mellett elkészült a 
Pilot  
pedagógus életpálya-modell 
[2.2.5.] Végleges 
keretében a „Kiegészítő Útmutató 
dokumentáció 
a pedagógiai szakszolgálatban 
elkészítése  
dolgozó szakemberek minősítő 
rendszeréhez”
 szakmai anyaga és 
 
az Országos tanfelügyeleti rendszer 
részeként a „Kézikönyv a 
pedagógiai szakszolgálatok 
számára
„ című szakmai 
dokumentum. 
Az értékelés rendszerszintű 
feladatainak részeként 
meghatározásra kerültek az 
intézmények ellenőrzését, 
értékelését végző szakemberek 
kompetenciái valamint a szakértői 
kör kiválasztásának keretei, 
folyamatai. 
30 órás felkészítési program 
kialakítását követően megtörtént 19 
fő szakértő felkészítése
 (2x19 fős 
csoportban). a pedagógus életpálya 
modell (PÉM) minősítésre és a 
tanfelügyeleti feladatok ellátására 
tekintettel a pedagógiai 
szakszolgálati intézményi 
specifikumokra. 
Valósuljon meg a 
[2.3.] A pedagógiai 
A tevékenység keretében megtörtént 
pedagógiai 
szakszolgálatok 
a szakszolgálati feladatok ellátása 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
szakszolgálatok 
munkáját támogató jó  során létrejött tudások, jó 
minőségi 
gyakorlatok 
gyakorlatok felkutatása, a 
működését 
elterjesztése  
szakemberek számára elérhető 
támogató jó 
nyomtatott és elektronikus 
[2.3.1.] A pedagógiai 
gyakorlatok 
változatban is annak érdekében, 
szakszolgálatok jó 
elterjesztése. 
hogy a jó gyakorlatok a mindennapi 
gyakorlatainak 
munkában alkalmazhatók legyenek, 
 
minőségi megújítása,  és konkrét segítséget nyújtsanak a 
kínálatának bővítése  
felhasználók számára. 
[2.3.1.1.] Jó 
gyakorlatok minősítési 
Az intézmények munkájában 
szempontrendszerének  alkalmazott jó gyakorlatok többnyire 
kialakítása  
a szakemberek saját fejlesztései 
vagy más szakmai területről átvett 
[2.3.1.2]. A jó 
tartalmi elemek adaptációi. A 
gyakorlatok minősítési 
szakszolgálati munka minőségi 
szempontjainak 
megújítása során fontos, hogy a már 
legitimálása  
működő és bevált jó gyakorlatok 
[2.3.1.3.] Hazai és 
széles körben elterjedjenek és a 
nemzetközi jó 
hiányterültekre olyan fejlesztések 
gyakorlatok 
szülessenek, amelyek hozzájárulnak 
azonosítása, 
az ellátások minőségi javításához.  
hiányterületek feltárása   A tevékenység keretében 
[2.3.1.4.] A jó 
kialakításra került - összhangban a 
gyakorlatok feltöltése  
TÁMOP 3.1.1. II. szakasz nevelési-
oktatási intézmények számára 
[2.3.1.5.] A jó 
kidolgozott jó gyakorlat minősítési 
gyakorlatok minősítése   rendszerrel - az a 
[2.3.1.7.] Jó 
szempontrendszer, amely leírja a 
gyakorlatok nyomdai 
szakszolgálati munkában 
előállítása  
alkalmazható jó gyakorlatokra 
jellemző alapvető paramétereket, és 
[2.3.1.8.] Azonosított 
azokat a feltételeket, amelyek 
hiányterületekre 
mentén a kiválasztott jó gyakorlatok 
fejlesztések 
adaptálhatóvá válnak.  
lebonyolítása, 
kipróbálása, feltöltött jó  A jó gyakorlatok elérhetőségéhez a 
kiemelt projekt szakmai tárhelyet 
gyakorlatok 
megfeleltetése a 
biztosít  

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
szempontrendszernek  
(https://iskolataska.educatio.hu ), 
ahova a jó gyakorlatok tulajdonosai 
[2.3.1.9.] Közzétett, 
feltölthetik a tartalmakat. 
minősített jó 
gyakorlatok  
A közzététellel kapcsolatos 
elvárásokat a minősítési 
 
szempontrendszer közvetíti a 
 
feltöltőknek, melyet a szakmai 
tárhelyen érhetnek el az 
[2.3.1.10.] Kora 
intézmények. 
gyermekkori 
intervenciós kiadvány 
Az  elmúlt  időszakban  megvalósult 
felülvizsgálata és 
kutatások  és  fejlesztési  programok 
aktualizálása
eredményei, 

szakemberekkel 
 
folytatott  konzultációk,  szakmai-  és 
[2.3.2.] A hazai és 
műhelynapok,  és  a  bekövetezett 
nemzetközi jó 
jelentős  változások  erős  igényként 
gyakorlatok 
fogalmazták  meg,  hogy  legyen  egy 
adaptációs 
olyan 
kiadvány, 
amely 

folyamatának 
koragyermekkori 
intervenció 
támogatása 
problémaköreit 
komplex 
módon 
 
tárgyalja,  felhasználva  a  legfrissebb 
[2.3.2.1.] A jó 
kutatási és fejlesztési eredményeket. 
gyakorlatok adaptációja  A TÁMOP 3.4.2.B kiemelt projekt ezt 
feltételeinek 
valósította meg azzal, hogy 
kidolgozása  
felülvizsgálta és aktualizálta „A kora 
[2.3.2.2.] Szakmai 
gyermekkori intervenció 
műhelymunkák, 
problématerületei” című, a TÁMOP 
workshopok 
3.1.1. I. szakaszában készült 
lebonyolítása  
kiadványt. A kiadvány aktualitását a 
megváltozott jogszabályi 
körülmények adta gyakorlati 
feladatok teremtették, a témában 
érintett társágazatok, egészségügy 
és szociális terület fejlesztési 
eredményeinek becsatolása és 
összehangolása az oktatási 
területtel. 
K+F tevékenység keretében 
megtörtént a pedagógiai 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
szakszolgálati gyakorlatban működő 
jó gyakorlatok felkutatása és a 10 
kiválasztott jó gyakorlat esetében 
az adaptáció feltételeinek a 
kidolgozása.
 A kutatás eredményeit 
és kiválasztott, adaptálásra kész jó 
gyakorlatokat „Jó gyakorlatok a 
pedagógiai szakszolgálati 
ellátásban”
 kiadvány kötetben 
jelentettünk meg. Két adaptálható jó 
gyakorlatról kisfilm is készült, mely a 
kötet mellékletében is megtalálható. 
kötet 1200 példányban került 
szétosztásra
 a pedagógiai 
szakszolgálat szakemberei részére. 
A jó gyakorlatok elterjesztésénél, 
alkalmazhatóságánál fontos 
szempont, hogy azt eltérő 
körülmények és feltételek mellett, de 
azonos területen dolgozó 
szakemberek is jól tudják használni. 
Ezért fontos volt, hogy a közzétett jó 
gyakorlatok adaptációjához 
segítséget adjunk a 
szakembereknek. Támogatást 
nyújtottunk szakmai 
műhelymunkák, workshop
-ok 
keretében. Öt rendezvényen 
(Szeged, Székesfehérvár, Budapest, 
Kaposvár, Debrecen) 174 
szakember szerezhetett újabb 
tudásokat
 a szakmai tárhelyen 
elérhető jó gyakorlatok 
adaptációjával kapcsolatosan. 
Álljon 
[2.4.] A szakszolgálati  A szakszolgálati ellátásban dolgozó 
rendelkezésre a 
rendszerben dolgozó 
szakembereket az INYR adatbázisa 
szakszolgálati 
szakemberek 
tartja nyilván, amely a képzettségük 
rendszerben 
kompetencia-
és végzettségük alapján, alkalmas 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
dolgozó 
térképének 
arra, hogy információt szolgáltasson 
szakemberek 
kialakítása  
a szakterületi lefedettségről. 
kompetencia-
[2.4.1.] A 
Azonosíthatóvá válnak a 
térképe. 
szakszolgálati 
hiányterületek, így jobban 
 
rendszerben dolgozó 
szervezhető lesz az ellátásba 
szakemberek 
került gyerekek számára nyújtott 
kompetenciáinak és 
szolgáltatás. 
kapcsolatrendszeréne A szakszolgálati intézmények 
k a meghatározása  
feladatait és működését 
[2.4.2]. A 
meghatározó jogszabályok (2011. 
szakemberek 
évi CXC. törvény a nemzeti 
adatbázisához 
köznevelésről, a 15/2013. (II.26.) 
szakmai specifikáció 
EMMI rendelet a pedagógiai 
kialakítása  
szakszolgálati intézmények 
működéséről) meghatározzák a 
[2.4.3.] A pedagógiai 
szakemberek számára az adott 
szakszolgálatok 
terület feladatainak ellátásához 
alkalmazásában álló 
szükséges képzettségeket, 
szakemberek 
végzettségeket.  
végzettségének/képze
ttségének felmérése 

A szakterületekre elkészült 
 
protokollok pedig azokat a 
[2.4.4.] Szakterületi 
kompetenciákat, amelyek a jó 
kompetencia-
minőségű szolgáltatások 
szükségletek 
nyújtásához szükségesek. 
azonosítása 
 
szakterületenként  
[2.4.5.] Az adatbázis 
feltöltése 
 
Valósuljon meg a 
[2.5.] A pedagógiai 
A tevékenységhez kapcsolódó 
pedagógiai 
szakszolgálati 
kutatás eredményeként elkészült a 
szakszolgálati 
feladatok ellátásához 
Tanulmány a pedagógiai 
feladatok 
kapcsolódó (oktatás, 
szakszolgálati feladatok 
ellátásához 
egészségügy, 
ellátásához kapcsolódó képzési 
kapcsolódó 
gyermekvédelem, 
kínálatról” szakmai anyag, illetve a 
(oktatás, 
szociális terület) 
képzési hiányterületek lefedésére 
egészségügy, 
képzések 
megfogalmazott javaslatcsomag, 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
gyermekvédelem, 
megvalósítása  
amely alapján láthatóvá vált, hogy az 
szociális terület) 
egészségügyben és szociális 
[2.5.1.] A meglévő 
képzési/felkészítési 
területen akkreditált minimum 30 
képzési programok 
programok 
órás, az oktatás területén akkreditált 
rendszerezése  
rendszerezése, 
minimum 60 órás továbbképzési 
[2.5.1.1.] A 
közzététele, 
kínálatban, pedagógiai 
rendszerezés 
fejlesztés a 
szakszolgálatokban jól használható 
kritériumainak 
hiányterületekre 
képzéseket igen keveset lehet 
meghatározása 
továbbá a képzési 
találni. További megfontolandó 
programok 
[2.5.1.2]. A képzési 
szempontot vetett fel a képzési 
lebonyolítása. 
programok gyűjtése, 
kínálat összeállításakor, hogy az 
típusonkénti besorolása   egészségügyben és szociális 
 
területen akkreditált képzések a 
[2.5.1.3]. A képzési 
pedagógiai szakszolgálatokban 
programok közzététele   dolgozó pedagógus munkakörben 
[2.5.2]. Hiányterületek  alkalmazott szakemberek számára 
feltárása a pedagógiai  nem kredit értékűek
szakszolgálati 
tevékenységhez kapcsolódó 
feladatok ellátásához 
mutatószám, vállalt indikátor (300 
kapcsolódó (oktatás, 
fő) esetében azonban csak az 
egészségügy, 
akkreditált képzéseket tekinthetjük 
gyermekvédelem, 
elfogadottnak. Ebben az értelemben 
szociális terület) 
a szakemberek számára azokat 
képzési programokról   képzéseket tudtuk felkínálni, 
amelyek a pedagógus akkreditációs 
[2.5.3.] Képzések 
rendszerben jelentek meg, különös 
kidolgozása a feltárt 
tekintettel a kutatás során 
hiányterületekre 
hiányterületként jelentkező 
szakterületi 
igényekre. 
csoportok számára  
A kutatás eredményeképpen 
[2.5.3.1]. Folyamatba 
összeállított, akkreditált 
ágyazott képzési 
képzéseket tartalmazó javasolt 
programok kidolgozása   kínálati csomagból, a lefolytatott 
szakmai egyeztetés 
[2.5.3.2]. Képzési 
eredményeképpen 5 képzés került 
program kipróbálása  
kiválasztásra, amelyek közül négy 
[2.5.3.3.] Képzési 
képzés 30 órás: 
program akkreditációja   -  A matematika tanulás zavarai 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
[2.5.4]. A közzétett 
(Diszkalkulia); 
képzési programok 
-  A diszlexia megelőzése – az 
lebonyolítása  
értő olvasás előkészítése; 
-  Mozgásprogram eltérő 
[2.5.4.1]. Képzési 
igények felmérése
fejlődésmenetű 3-8 éves 
 
korosztály számára; 
[2.5.4.2]. 
-  Problémás gyerekek. Az 
Gyakorlatorientált 
agresszió kezelése a 
képzések előkészítése  
köznevelési intézményekben  
 egy képzés 90 órás időtartamú volt: 
[2.5.4.3.] 
Gyakorlatorientált 
-  A  rehabilitációt,  fejlesztést  és 
képzések 
tanácsadást 
megalapozó 
megvalósítása 
vizsgálatok 
és 
beavatkozás 
 
gyakorlata 

pedagógiai 
 
munkában. 
gyakorlatorientált képzéseken 
összesen 343 fő vett részt, melyek 
sikeres elvégzéséről a résztvevők 
tanúsítványt kaptak. A képzések az 
érintett szakemberek számára a 
megújuló feladatok köréhez és azok 
megvalósításához igazodva 
valósultak meg, a céloknak és 
igényeknek megfelelően.  
Az ágazatközi (oktatás, 
egészségügy, gyermekvédelem, 
szociális terület) képzések 
megvalósításához szükség volt a 
különböző szakterületeken ismert - a 
szakszolgálati ellátás minőségi 
megújításához illeszkedő - képzési 
programok rendszerezésére, 
közzétételére, a hiányterületekre 
történő fejlesztésére. A képzési 
programok meghirdetéséhez és 
lebonyolításához olyan 
szempontrendszer kidolgozására 
került sor
, amely a megújuló 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
szolgáltatások szempontjából 
rendszerezni képes a képzéseket. A 
hiányterületek a képzési programok 
gyűjtése során körvonalazódtak és 
javaslat született új programok 
fejlesztésére. A projekt keretében 
db folyamatba ágyazott képzési 
program kidolgozása, kipróbálása 
és korrekció utáni akkreditációja 
történt meg.
 Ebből 3 db 30 órás: 
-  A figyelemzavar és a különböző 
magatartásproblémák  hatékony 
felismerése 

és 
korszerű 
diagnosztikája  a  szakszolgálati 
munkában; 

-  Szakmai koordináció és hálózati 
együttműködés 

gyógytestnevelés 
területén. 
Gyógytestnevelés  a  pedagógiai 
szakszolgálatban;  

-  Továbbtanulási 
és 
pályaválasztási  tanácsadás  a 
pedagógiai  szakszolgálatoknál. 
Szakmai-módszertani  segítség 

szakszolgálati 
feladatellátáshoz, 
gyakorlati 
megfelelés  a  szakmai  protokoll 
irányelveinek 

és 1 db 60 órás
-  A  logopédusok  megváltozott 
szerepe 

pedagógiai 
szakszolgálati feladatokban
Jöjjön létre a 
[2.6.] Szakszolgálati 
Fontos, hogy a megújuló 
szakszolgálati 
hálózat működtetése   szakszolgálati feladatokra 
intézmények 
vonatkozóan alakuljanak ki a 
[2.6.1.] Szakmai 
szakembereinek 
hagyományos formákat is 
hálózati rendszer 
munkáját támogató 
továbbvivő, új típusú 
kialakítása  
együttműködések, amelyek 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
szakmai hálózat. 
[2.6.1.1.] A hálózati 
különböző szinteken, különböző 
működés szerkezeti és  formák és keretek között segíti a 
 
működési formáinak 
szakemberek szakterületen  
kifejlesztése  
belüli, szakterületek közötti és 
ágazatközi feladatokhoz köthető 
[2.6.1.2.] Ágazatközi 
munkáját. 
együttműködés 
formáinak kialakítása  
Kutatás-fejlesztési program 
keretében kialakult az a hálózati 
[2.6.1.3.] A 
modell, amely a szakszolgálati 
szakszolgálati ellátást 
intézmények, és szakemberek 
támogató 
közötti együttműködések 
kapcsolattartás 
horizontális és vertikális hálózati 
feladatainak és 
formáit egyéni, szervezeti, 
folyamatainak 
rendszerszinten megfogalmazza. 
meghatározása  
A hálózati modell tartalmazza az 
[2.6.1.4]. A 
ellátórendszerben érintett további 
kapcsolattartás- modell 
ágazatokkal (például: egészségügyi, 
leírása  
szociális ágazat) való 
együttműködések lehetőségeit, 
[2.6.1.5]. A 
színtereit.  
szakemberek 
felkészítése 
Kitér rendszerszinten az ágazati 
(pilotprogram) a 
irányítási feladatokra, szereplőkre; 
kapcsolattartással 
intézményi szinten az ellátásban 
összefüggő feladatokra   résztvevő egészségügyi, szociális és 
oktatási intézmények valamint az 
[2.6.1.6.] Modell 
intézményekben dolgozó 
kipróbálása  
szakemberek közötti együttműködési 
[2.6.1.7.] Modell-leírás  
és horizontális tanulási formákra.  
A szakszolgálati ellátás sokrétű és 
[2.6.2.] Szakmai 
hálózati munka 

sokszereplős feladatainak kliens-
koordinálása 
központú koordinálása is fontos 
 
feladata a megújuló szakszolgálati 
[2.6.2.1.] Ágazatközi 
munkának, amelyhez a hálózati 
szakmai 
modell további segítséget kínál az 
műhelyek/felkészítések
intézményeknek és szakembereknek 
/work shopok 
egyaránt. 
lebonyolítása  
szakemberek pilot programban 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
[2.6.2.2.] Szakmai 
készültek fel (4 régió (12 megye), 
műhelyek a 
140 fő felkészítése), a kliens-
kapcsolattartással 
központú koordinációs 
összefüggő feladatokra   feladatokra.  
A hálózati modell kipróbálását 
követően és a visszajelzések szerint 
korrigált, végleges modellt 
kiadvány
 formájában 1400 
példányban
 kapták meg a 
szakszolgálati intézmények. 
hálózati modell - elkészítését 
követően - 7 helyszínen 
(Székesfehérvár, Kaposvár, 
Debrecen, Szeged, Kiskőrös, 
Tatabánya, Budapest) került 
bemutatásra
. A szakmai workshop-
ok célja a szakmai és szakmaközi 
hálózati együttműködést leíró - 
kézikönyvbe foglalt - fejlesztési 
elképzelések és modell 
megismertetése volt. A résztvevők 
száma összesen 235 fő volt.  
 
[2.7.] 
A kiemelt projekt 2013-ban elvégzett 
Szakszolgálatban 
helyzetfeltárása a pedagógiai 
dolgozó szakemberek  szakszolgálati ellátórendszer 
szakvizsgát adó 
működési feltételeinek megismerése 
képzésének 
érdekében kitért annak vizsgálatára 
támogatása 
is, hogy a szakszolgálati 
intézményekben dolgozó 
szakemberek szakterületenként 
milyen arányban rendelkeznek 
szakvizsgával.  
Az eredmények azt igazolták, hogy a 
szakszolgálatban dolgozó 
szakemberek mintegy 50%-a még 
nem rendelkezik – a pedagógiai 
szakszolgálati intézmények 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
működéséről szóló 15/2013. (II. 26.) 
EMMI rendelet, 33. § (7)1 szerinti – 
szükséges végzettséggel.  
Ennek tükrében a szakvizsgát adó 
képzés támogatása tárgyában a 
kiemelt projekt szakmai 
egyeztetéseket végzett a projekt 
szakmai irányításáért felelős 
szaktárcával (EMMI Köznevelési 
Államtitkársága) és a pedagógiai 
szakszolgálati intézmények 
intézményfenntartójával (KLIK). 
Mindannyian kiemelt feladatként 
jelölték meg a szakemberek 
szakirányú továbbképzésének 
támogatását.  
Ennek keretében 157 szakember 
szerzett oklevelet 
gyógypedagógus
 szakirányú 
képzés keretében.
 
 
[2.8.] Szakszolgálati 
A tevékenység a TÁMOP 3.1.5. 
szaktanácsadói 
„Pedagógusképzés támogatása” 
feladatok kidolgozása  kiemelt projekttel együttműködve 
került megvalósításra. Ennek 
eredményeképpen került 
kidolgozásra a pedagógiai 
szakszolgálati tanácsadás 
feladatellátásának munkaprofilja, 
a pedagógiai szakszolgálati 
tanácsadói munka rendszerének 
működési modellje és felkészítő 
program kialakítása a tanácsadói 
feladatok ellátására és a 
pedagógiai szakszolgálati 
tanácsadói munka 

                                                           
1  15/2013.  (II.26)  EMMI  rendelet  a  pedagógiai  szakszolgálati  intézmények  működéséről  33.§  (7):  Az,  aki  nem  rendelkezik 
szakvizsgával,  -  a  44.  §  (2)-(3)  bekezdésben  foglalt  kivétellel  -  pedagógus  munkakörben  foglalkoztatható,  feltéve,  hogy  a 
munkáltató előírja a szakvizsga öt éven belüli megszerzésének kötelezettségét. 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
minőségbiztosítási keretei. 
Újabb 
[3.] A pedagógiai 
A szakszolgálatok által végzett 
pszichodiagnosztika
szakszolgálati 
szolgáltatások mind a diagnosztikai, 
i/ pedagógiai 
munkája 
mind a fejlesztés és terápiás munka 
diagnosztikai/fejlesz
eszköztárának 
terén olyan eszközökkel bővült, 
tő eszközök 
bővítése  
amelyek részben a nemzetközi 
standardizálásával, 
gyakorlatban bevált eszközök hazai 
[3.1.] A 
fejlesztévével 
viszonyokra bemért, adaptált 
szakszolgálatok 
bővüljön a 
változatai, részben a saját 
korszerű 
szakszolgálatok 
fejlesztésű eszközök köre. 
pszichodiagnosztikai/ 
által használt 
pedagógiai 
Ehhez kapcsolódóan került sor a 
eszköztár és 
diagnosztikai/fejleszt
pszichodiagnosztikai, pedagógiai 
valósuljon meg a 
ő és terápiás 
diagnosztikai, fejlesztő és terápiás 
szakemberek 
eszközeinek 
eszközök hitelesítési/legitimációs 
felkészítése a 
azonosítása  
feltétel- és keretrendszere 
projekt keretében 
(minősítési és jóváhagyási 
adaptált és 
[3.1.1]. A 
eljárásrendje), illetőleg ennek 
fejlesztett korszerű,  pszichodiagnosztikai/  elemei kialakítására, illetve a hazai 
legitim eszközök 
pedagógiai 
gyakorlatban már alkalmazott 
használatára. 
diagnosztikai/fejleszt
minősítési gyakorlat 
ő és terápiás 
 
rendszerszintű ajánlásainak 
eszközök legitimációs  megfogalmazására.  
feltételrendszerének 
kialakítása  

A 2013. évi helyzetfeltárást tovább 
specifikálva 
sor került az 
[3.1.2]. Hiányterületek  intézmények által használt további 
azonosítása  
pszichodiagnosztikai, pedagógiai 
[3.1.3.] Eszközök 
diagnosztikai, fejlesztő és terápiás 
kiválasztása a 
eszközök felmérésére, egyéb 
hiányterületekre  
pszichológiai diagnosztikai 
módszerek alkalmazásának 
[3.1.4]. Felhasználói 
feltérképezésére, a fogyatékossági 
jogok tisztázása  
területek specifikus, vagy a 
[3.1.5.] 
feladatorientált eljárások mennyiségi 
Pszichodiagnosztikai/  és minőségi mutatóinak 
pedagógiai 
feldolgozására. Ennek 
diagnosztikai/fejleszt
eredményeként további 
ő és terápiás 
hiányterületek körvonalazódtak, ahol 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
eszköztár szakmai 
esetenként elavult vagy az adott 
specifikációjának 
területre és célcsoportra nem bemért 
kialakítása  
eszközökkel dolgoznak a 
szakemberek, vagy nem áll 
 
rendelkezésre korszerű eszköz az 
adott feladathoz.  
hiányterületek azonosítását 
követően 
javaslat született azokra 
az eszközökre, amelyek bemérése, 
standardizálása, fejlesztése 
szükséges a minőségi 
munkavégzéshez. A kiemelt projekt 
3 db pszichodiagnosztikai eszköz, 5 
db pedagógiai diagnosztikai eszköz, 
5 db fejlesztő eszköz kiválasztását 
tette lehetővé. Az eszközök 
kiválasztása - a Szakmai 
Konzultációs Testület 
közreműködésével - az EMMI 
Köznevelési Államtitkársága 
jóváhagyásával történt. A 
kiválasztott eszközök 
standardizálását, bemérését 
megelőzően sor került a 
felhasználói engedélyek 
megszerzésére és a felhasználói 
szerződések megkötésére
. Ez 
alapvető feltétele az eszköztár 
bővítésének. 
 
[3.2.] 
A bevont nemzetközi 
Pszichodiagnosztikai  pszichodiagnosztikai eszközök közül 
eszközök 

standardizálása  
-  Woodcock-Johnson 
[3.2.1.] Kismintás 
International Edition II- Hungary 
bemérés  
hazai 
sztenderd 
értékeinek 
előállítására  kiírt  K+F  pályázatra 
[3.2.2.] Nagymintás 
nem  érkezett  ajánlat.  Az  itt 
fennmaradó  összeg  a  pedagógiai 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
bemérés  
szakszolgálatok  részére  további 
informatikai  eszközök  (notebook) 
[3.2.3.] Kutatási 
beszerzésére,  illetve  a  projekt 
jelentés elkészítése  
keretében 
beszerzett 
diagnosztikai, fejlesztő és terápiás 
[3.2.4.] A bemért 
eszközök 
használatához 
eszközök 
kapcsolódó 
felkészítések 
legitimációja  
lebonyolítására 
az 
eredetileg 
tervezetthez 
képest 
nagyobb 
[3.2.5.] Bemért tesztek  
résztvevői  kör  bevonásával  került 
átcsoportosításra.
[3.2.6.] Felkészítés a 
 
-
tesztek használatára 
  Dean 
Woodcock 
(DW) 
 
Neuropszichológiai 
 
Tesztkészlet, 
és a  
-  Universal 
Nonverbal 
Intelligence 
Test™ 
(UNIT™) 
Univerzális 
Nem-verbális 
Intelligencia Teszt 
eszközök vonatkozásában – a 
kutatás-módszertani szempontok 
figyelembevételével elkészített és 
elfogadott megvalósítási terv alapján 
megtörtént a tesztfelvétel 
előkészítése: tesztcsomagok 
előállítása, tesztfelvevők felkészítő 
anyagának összeállítása, a 
tesztfelvevők felkészítése,
 a 
tesztfelvételben résztvevő 
intézmények kijelölése, az 
intézmények fenntartóitól szükséges 
engedélyek megszerzése. Ezt 
követően megtörtént a hazai 
sztenderd értékek előállítása
. A 
reprezentativitáshoz szükséges 
vizsgálati minta mindkét teszt 
esetében 1000 fő volt. Az 
adatfelvétel során létre jött 
tesztfelvételi adattáblák és 
normatáblák
 alapján 
megfogalmazásra kerültek a hazai 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
adaptáció megvalósításhoz 
szükséges javaslatok
.  
 
[3.3.] Pedagógiai 
A tevékenység keretében a 
diagnosztikai 
hiányterületekre kiválasztott 5 db, a 
eszközök bemérése  
pedagógiai diagnózis 
kialakításához szükséges 

[3.3.1.] Pedagógiai 
korszerű eszközök bemérése és 
diagnosztikai 
fejlesztése zajl
eszközök fejlesztése 
ott.  
 
Sor került a pedagógiai és a 
[3.3.2.] Vizsgáló 
diagnosztikai gyakorlatban már 
eszközök bemérése  
elterjedt, de nem a standard 
eljárások szerint bevezetett vagy 
[3.3.3.] Kutatási 
jelentés elkészítése 

bevált, ám korszerűsítésre, 
 
megújításra szoruló eszközök 
[3.3.4.] A bemért 
bemérésére. 
eszközök 
A  bevont  nemzetközi  pedagógiai 
legitimációja  
diagnosztikai eszközök 
[3.3.5.] Bemért 
-  Child 
Behavior 
Checklist 
eszközök  
(CBCL) 
Gyermekviselkedés 
Kérdőív 
[3.3.6.] Felkészítés az 
és a 
eszközök 
-  Brickenkamp  (d2-R)  Figyelem 
használatára  
Teszt)  
 
vonatkozásában – a kutatás-
módszertani szempontok 
figyelembevételével elkészített és 
elfogadott megvalósítási terv alapján 
megtörtént a tesztfelvétel 
előkészítése: tesztcsomagok 
előállítása, tesztfelvevők felkészítő 
anyagának összeállítása, a 
tesztfelvevők felkészítése
, a 
tesztfelvételben résztvevő 
intézmények kijelölése, az 
intézmények fenntartóitól szükséges 
engedélyek megszerzése. Ezt 
követően megtörtént a hazai 
sztenderd értékek előállítása
. A 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
reprezentativitáshoz szükséges 
vizsgálati minta mindkét teszt 
esetében 600 fő volt. Az adatfelvétel 
során létre jött tesztfelvételi 
adattáblák és normatáblák
 alapján 
hazai adaptáció 
megvalósításhoz szükséges 
javaslatok megfogalmazásra 
kerültek.
  
-  Strengths 
and 
Difficulties 
Questionnaire  (SDQ)  Képességek 
és nehézségek  kérdőív 

nemzetközi pedagógiai diagnosztikai 
eszköz esetében a megvalósító 
feladata a teszt hazai adaptációja 
és szakemberek felkészítése a 
teszt használatára volt.
 A kutatás-
módszertani szempontok 
figyelembevételével elkészített és 
elfogadott megvalósítási terv alapján 
megtörtént a tesztfelvétel 
előkészítése: tesztadaptációs 
csomagok előállítása, tesztfelvevők 
felkészítő anyagának 
összeállítása, a tesztfelvevők 
felkészítése,
 a tesztadaptációban 
résztvevő intézmények kijelölése, az 
intézmények fenntartóitól szükséges 
engedélyek megszerzése. A 
reprezentativitáshoz szükséges 
vizsgálati minta 600 fő volt, 
figyelembe véve a magyarországi 
kutatási, validálási tapasztalatokat. 
Az elkészült sztenderdizált 
adatokat tartalmazó adaptált teszt
 
használatára 125 szakember 
felkészítése valósult meg,
 melyről 
a résztvevők igazolást kaptak. Az 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
eszköz 1150 példányban jutott el a 
szakemberekhez. 
magyar pedagógiai diagnosztikai 
tesztek esetében  
-  Diszkalkulia 
Pedagógiai 
Vizsgálat 
(Dékány-féle 
diszkalkulia-vizsgáló eszköz) 
és a 
-  Vizsgálóeljárás,  az  iskolába 
lépéshez  szükséges  fejlettség 
felmérésére
 
eszközök vonatkozásában – a 
kutatás-módszertani szempontok 
figyelembevételével elkészített és 
elfogadott megvalósítási terv alapján 
megtörtént a tesztfelvétel 
előkészítése: tesztcsomagok 
előállítása, tesztfelvevők felkészítő 
anyagának összeállítása, a 
tesztfelvevők felkészítése,
 a 
tesztfelvételben résztvevő 
intézmények kijelölése, az 
intézmények fenntartóitól szükséges 
engedélyek megszerzése. A 
vizsgálati minta a Diszkalkulia 
Pedagógiai Vizsgálat 
esetében 495 
fő, míg a Vizsgálóeljárás az iskolába 
lépéshez szükséges fejlettség 
felmérése
 esetében 150 fő volt.  
Az elkészült és továbbfejlesztett 
tesztek
 használatára, a 
Diszkalkulia Pedagógiai Vizsgálat 
esetében 125 szakember, a 
Vizsgálóeljárás az iskolába 
lépéshez szükséges fejlettség 
felmérésére
 eszköz esetében 205 
szakember felkészítése 
valósult 
meg, melyről a résztvevők igazolást 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
kaptak.  
Diszkalkulia Pedagógiai Vizsgálat 
esetében 1900 példány, a 
Vizsgálóeljárás az iskolába 
lépéshez szükséges fejlettség 
felmérésére
 eszköz esetében 2100 
példány 
jutott el a szakemberekhez. 
 
[3.4]. Fejlesztő és 
A gyakorlatban a fejlesztésre és 
terápiás eszközök 
terápiára használt eszközök széles 
fejlesztése  
tárházát ismerik és alkalmazzák a 
szakemberek. Sok, elterjedt eszköz 
[3.4.1.] A kiválasztott 
esetében azonban nem 
fejlesztő és terápiás 
rendelkezünk azzal az információval, 
eszközök beválás 
hogy az eszközök a fejlesztett 
vizsgálata  
területen milyen mértékben és elérik-
[3.4.2]. Új eszközök 
e hatásukat. Ezért a gyakorlatban 
fejlesztése  
széles körben alkalmazott továbbá a 
diagnosztikai és fejlesztő 
[3.4.3.] Fejlesztő és 
eszköztárba bekerülésre javasolt 
terápiás eszközök 
eszközök estén megvizsgáltuk, hogy 
kipróbálása  
az adott eszköz a fejlesztett 
[3.4.4]. A bemért 
területen milyen eredményesen 
eszközök 
alkalmazható. 
legitimációja  
A kiválasztott fejlesztő és terápiás 
[3.4.5.] Bemért 
eszközök az alap-kultúrtechnikák, 
fejlesztő eszközök  
részképességek, részfunkciók 
fejlesztéséhez kapcsolódó eszközök 
[3.4.6.] Felkészítés a 
tárházának bővítésére fókuszált.  
fejlesztő és terápiás 
A kiemelt projekt keretében 5 db - a 
eszközök 
hiányterületek azonosítása során 
használatára  
kiválasztott - fejlesztő és terápiás 
 
eszköz eredményességvizsgálata, 
fejlesztése valósult meg
.  
-  „Babzsák” fejlesztő program 
A megvalósítók az elfogadott 
megvalósítási terv alapján kijelölték 
az eredményességmérésben 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
résztvevő intézményeket, az 
intézmények fenntartóitól 
beszerezték a szükséges 
engedélyeket. Megtörtént a 
kipróbálásban résztvevő 
pedagógusok felkészítése, a 
felkészítő anyag összeállítása. 
Ezt 
követően elvégezték az eszköz 
fejlesztési eredményesség 
vizsgálatát, majd a kapott adatok 
statisztikai és kvalitatív elemzése 
alapján megtörtént a fejlesztő 
program továbbfejlesztése és új 
rendszerelemek kialakítása
.  
A továbbfejlesztett program 
használatára a 285 szakember 
felkészítése valósult meg
, melyről 
a résztvevők igazolást kaptak.  
A  program  3500  példányban,  jutott 
el a szakemberekhez.   
 
-  Speciális tanulási nehézségekre 
irányuló 
komplex 
fejlesztő 
csomag 
Montessori-eszközök 
bevonásával 
A cél egy olyan fejlesztő eszköz 
kialakítása volt, amely alkalmas  
  a korai életszakaszban a tanulási 
folyamataikban 
eltérő 
fejlődésmenetet 
mutató 
kisgyermekek képességeinek és  
  a 
6-8 
éves 
BTM 
szakvéleménnyel 
rendelkező 
gyermekek 
képességeinek 
fejlesztésére. 
A megvalósítók az elfogadott 
megvalósítási terv alapján kijelölték 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
az eredményességmérésben 
résztvevő intézményeket, az 
intézmények fenntartóitól 
beszerezték a szükséges 
engedélyeket. Megtörtént a 
kipróbálásban résztvevő 
pedagógusok felkészítése, a 
felkészítő anyag összeállítása. Ezt 
követően 
elvégezték az eszköz 
fejlesztési eredményesség 
vizsgálatát, majd a bemeneti és 
kimeneti mérések során kapott 
elemzése alapján megtörtént a 
komplex fejlesztő eszköz 
továbbfejlesztése
 
továbbfejlesztett eszköz 
használatára a 88 szakember 
felkészítése valósult meg
, melyről 
a résztvevők igazolást kaptak.  
Az  eszköz  3150  példányban,  jutott 
el a szakemberekhez.   
 
-  Téri 
tájékozódás 
fejlesztő 
program 
és a 
-  Tréningprogram és módszertani 
ajánlás  a  verbális-,  a  téri-
vizuális  munkaemlékezet  és  a 
figyelem fejlesztésére  
 

eszközök vonatkozásában a 
megvalósítók az elfogadott 
megvalósítási tervek alapján 
kijelölték az 
eredményességmérésben résztvevő 
intézményeket, az intézmények 
fenntartóitól beszerezték a 
szükséges engedélyeket. Mindét 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
fejlesztő program esetében 
megtörtént a kipróbálásban 
résztvevő pedagógusok 
felkészítése, a felkészítő anyag 
összeállítása. Ezt követően 
elvégezték a programok fejlesztési 
eredményesség vizsgálatát, majd a 
bemeneti, kimeneti mérések és a 
haladási naplók elemzése alapján 
megtörtént mindét fejlesztő 
program továbbfejlesztése
 
Az elkészült és továbbfejlesztett 
programok 
használatára a Téri 
tájékozódás fejlesztő program
 
esetében 102 szakember, a 
Tréningprogram és módszertani 
ajánlás a verbális-, a téri-vizuális 
munkaemlékezet és a figyelem 
fejlesztésére 
fejlesztő program 
esetében 102 szakember 
felkészítése valósult meg
, melyről 
a résztvevők igazolást kaptak.  
Téri tájékozódás fejlesztő 
program
 esetében 2900 példány, a 
Tréningprogram és módszertani 
ajánlás a verbális-, a téri-vizuális 
munkaemlékezet és a figyelem 
fejlesztésére 
fejlesztő program 
esetében 2900 példány jutott el a 
szakemberekhez.   
Új fejlesztésként jelent meg a 
-  ,  
A fejlesztés elsődleges célja az volt, 
hogy a beilleszkedési, tanulási és 
magatartási nehézségekkel küzdő 
gyermekek iskolához fűződő 
viszonya megváltozzon, hosszú 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
távon nőjön az iskolai 
teljesítményszintje.  
A kutatás-módszertani szempontok 
figyelembevételével elkészített és 
elfogadott megvalósítási terv alapján 
megtörtént a fejlesztő program 
kidolgozása, az 
eredményességmérésben résztvevő 
intézmények kijelölése, az 
intézmények fenntartóitól szükséges 
engedélyek megszerzése, a 
kipróbálásban résztvevő 
pedagógusok felkészítése, a 
felkészítő anyag összeállítása
, a 
bemeneti és kimeneti mérések 
elvégzése. A fejlesztés és az 
eredményesség vizsgálat 
tapasztalatai alapján elkészült a 
korrigált drámapedagógiai 
fejlesztő program.
  
A fejlesztő eszköz használatára a 
85 szakember felkészítése 
valósult meg
, melyről a résztvevők 
igazolást kaptak.  
Kiadvány formájában 2400 példány 
jutott el a szakemberekhez.  
 
[3.5.] Diagnosztikai és  Sikeresen zárult a diagnosztikai és 
fejlesztő eszközök 
fejlesztő eszközök digitalizálására 
digitalizálására 
irányuló pilot program. A 
irányuló pilot 
tevékenység alapvető célja a 
pedagógiai szakszolgálati munka 
[3.5.1] Kutatási 
korszerűsítése érdekében a 
koncepció és 
diagnosztikai és fejlesztői munka 
keretrendszer 
számítógéppel történő támogatása, 
kialakítása 
az ehhez szükséges módszertan 
kidolgozása, az eszközök 
 
elektronikus változatának 
kifejlesztése volt. Kiemelt 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
szempontként jelent meg az 
érintőképernyős készülékben rejlő 
lehetőségek kiaknázása, különös 
tekintettel azokra a gyermekekre, 
akik mozgásos akadályozottságuk 
miatt nehezen, vagy egyáltalán nem 
tudják használni a papír alapú 
eszközöket.  
Az első fázisban három 
diagnosztikai eszköz 
-  SZÓ? 
NEM 
SZÓ? 
Alsó 
tagozatos 
gyermekek 
szóolvasás-megértésének 
vizsgálata;
 
-   Aktívszókincs-vizsgálat 
(LAPP);  
-  valamint 
a 
London-torony 
Adaptív Teszt)  
érintőképernyős notebookon 
történő alkalmazásváltozatának 
és a kifejlesztés módszertanának 
kidolgozása, a kipróbálásban 
résztvevő szakemberek 
felkészítéséhez képzési anyag 
összeállítása, a felkészített 70 
szakember bevonásával történő 
kipróbálása, továbbá az 
alkalmazás során szerzett 
tapasztalatok megfogalmazása 
valósult meg
.  
A második fázis további 
neuropszichológiai jellegű eszközök 
IKT-alapú átültetését célozta meg: 
-  London-torony Adaptív Teszt – 
továbbfejlesztett 
(tervezés 
vizsgálata) 
-  Fordított 
Corsi-kocka 
(téri 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
munkamemória vizsgálata); 
-  Folyamatos  teljesítményteszt 
(figyelem  fenntartása  és  gátlás 
vizsgálata); 
-   Gyors 
Automatizált 
Megnevezés  teszt  (mentális 
lexikon  aktivizálása,  a  flexibilitás 
vizsgálata). 
Az így kiválasztott tesztek lehetővé 
teszik a végrehajtó funkciók széles 
spektrumának megismerését, 
továbbá ezek az eszközök az 
atipikus fejlődésmenet azonosításán 
túl a differenciáldiagnózisban 
jelentős szerepet kaphatnak.  
Hasonlóan az első fázishoz 
elkészültek a tesztek IKT-alapú 
változatai, a kipróbálásban 
résztvevő szakemberek 
felkészítéséhez szükséges 
képzési anyagok. Megtörtént a 
felkészített szakemberek (15 fő) 
bevonásával a kipróbálás. Végül 
az alkalmazás során szerzett 
tapasztalatok megfogalmazásra 
kerültek
.  
A kipróbált IKT alapú 
diagnosztikai eszközöket 70 db, 

kiemelt projekt által biztosított 
érintőképernyős notebookon 
használhatják 
a pedagógiai 
szakszolgálatban dolgozó 
szakemberek.  
A diagnosztikai eszközöket a 
szakemberek a közeljövőben az 
INYR-en keresztül használhatják, 
amennyiben az INYR valamennyi 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
támogató funkciója elérhetővé válik 
a szakszolgálati felületen. 
Az intézmények 
[3.6.] A szakszolgálati  A szakszolgálatok eszközökkel való 
korszerű 
feladatok ellátásához 
ellátása egyrészt a projekt keretében 
diagnosztikai és 
szükséges 
adaptált és fejlesztett eszközök 
fejlesztő 
diagnosztikai és 
eljuttatása, másrészt a 
eszközökkel történő  fejlesztő eszközök 
helyzetfeltárásban hiányterületként 
ellátása, annak 
beszerzése és 
jelölt helyek, feladatok 
érdekében, hogy a 
eljuttatása az 
eszközparkjának bővítése korszerű 
szakszolgáltatásoka intézményekhez  
eszközökkel. 
t igénybevevők 
Az eszközlista a szakszolgálati 
minden 
[3.6.1.] A 
intézmények körében végzett, az 
intézményben az 
szakszolgálati 
infrastrukturális eszközellátottság 
állapotuknak 
feladatok ellátásához 
helyzetfeltárásán alapult, melynek 
legmegfelelőbb 
szükséges 
része a szakszolgálati feladatok 
eszközök 
eszközlista 
ellátását segítő eszközhasználat is. 
alkalmazása 
összeállítása  
A helyzetfeltárás eredményeit 
segítse a diagnózis  [3.6.2.] Eszközök 
összegző javaslatcsomag adott 
felállítását, a 
beszerzése és 
támpontot a beszerzésre kerülő 
fejlesztést és a 
eljuttatása az 
eszközök listájának 
terápiás feladatok 
intézményekhez  
összeállításához. 
elvégzését. 
 
Az eszközök vásárlása 
 
közbeszerzési eljárás keretében 
 
történt megyénként összeállított 
eszközlistának megfelelően. Ez 
tartalmazta a diagnosztikai 
ellátáshoz szükséges korszerű 
teszteket, tesztcsomagokat, a 
fejlesztésekhez komplex 
képességfejlesztő játékokat és 
eszközöket, terápiás eszközöket:  
-  Test d2-Revision (274 db); 
-  WISC-IV (108 db);  
-  WAIS-IV (80 db);  
-  TROG (407 db);  
-  TAT (107 db);  
-  Rorschach-próba (101 db); 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
-   SAFA 198 db);  
-  CAT (87 db);  
-  Színes 
Progresszív 
Mátrixok (CPM) (49 db);  
-  Standard 
Progresszív 
Mátrixok (SPM) (48 db); 
-   Óvodás Sindelar (352 db); 
-   GMP 
Beszédészlelést 
szűrő teszt (285 db);  
-  Sceno teszt (86 db) 
-  Kézbáb-készlet (198 db); 
-  Konduktív 
fejlesztő 
eszközök:  (Ülőzsámoly  (31 
db),  fokos  szék  (65  db), 
priccs  (7  db),  járató  szék 
kislovagló  (23  db),  falétra 
(25  db),  járókorlát  (23  db), 
lépcső+lejtő  (6  db),  asztal 
(24 db); 
 
-  Ayres  eszközkészlet  (101 
db);  
-  Mozgáskotta (10 db);  
-  DW 
neuropszichológiai 
tesztkészlet (30 db); 
-   WPPSI-IV (30 db);  
-  d2-R/B  Figyelem  Teszt  (40 
db);  
-  Univerzális 
Nem-verbális 
Intelligencia  Teszt  (UNIT™) 
(30 db); 
 
-  Gyermekviselkedés Kérdőív 
(CBCL)(50 db)
A  beszerzett  eszközök  használatára 
az  eszközök  típusához  illeszkedő 
felkészítő 
programok 
és 
továbbképzések szervezésére  került 
sor. Ennek keretében 74 szakember 
készült fel és szerzett tanúsítványt 


A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
a  szenzoros  integrációs  terápiák 
(Ayres), 

terápiás 
eszközök 
alkalmazására, valamint további 220 
szakember  vett  részt
  a  WPPSI  IV, 
WISC-IV  és  WAIS  IV  
diagnosztikai 
eszközök  használatára  felkészítő 
képzéseken. 
Az intézmények 
[3.7.] A szakszolgálati  Az ellátórendszer minőségi javítását 
olyan korszerű, az 
feladatok ellátását 
hivatott szolgálni a szakszolgálatok 
infokommunikációs  segítő 
korszerű infokommunikációs 
akadálymentesítés 
infokommunikációs 
eszközökkel történő ellátása. Az 
szolgáló 
eszközök beszerzése 
eszközlista a projekt keretében 
eszközökkel való 
és eljuttatása az 
elvégzett helyzetfeltárás 
ellátása, és az 
intézményekhez  
eredményeit összegző 
eszközök 
javaslatcsomag alapján került 
[3.7.1.] 
használatához 
összeállításra. A kiválasztott 
Infokommunikációs 
kapcsolódó 
eszközöket közbeszerzési eljárás 
akadálymentesítést 
szolgáltatások 
keretében juttattuk el a 
segítő eszközlista 
kialakítása, 
szakszolgálati intézmények által 
összeállítása  
amelyek az 
jelzett igényeknek megfelelően 
ellátórendszer 
[3.7.2.] Eszközök 
-  128 darab asztali PC;  
minőségi javulását 
beszerzése és 
-  761 darab notebook;  
eredményezik. 
eljuttatása az 
-  183 darab multifunkcionális 
intézményekhez  
nyomtató).  
 
 
Az Infokommunikációs 
akadálymentesítés tevékenység 
keretében 123 darab 
kommunikációs 
akadálymentesítést szolgáló 
eszközt (AAK-Boardmaker)
 
juttatunk el a szakszolgálatokhoz a 
kommunikációban súlyosan 
akadályozott gyermekek/tanulók és 
a tanulási nehézségekkel küzdő 
tanulók ellátásában résztvevő 
szakemberek részére. 
Emellett, lehetőség nyílt a 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
diagnosztikai, valamint a 
fejlesztéshez, terápiákhoz 
kapcsolódó feladatok korszerű IT 
technológiai eszközökkel történő 
ellátására is (70 darab 
érintőképernyős notebook)
.  
Többek között ennek köszönhetően 
az adott diagnosztikus vizsgálatok 
elvégzésekor a kiértékelés folyamata 
rövidebb időt vesz igénybe (hiszen 
szoftvertámogatással a program 
végzi), a felvételi/értékelési/beviteli 
hibák száma csökken és 
növelhetővé, mobilizálhatóvá válik a 
szakszolgálatok számára elérhető 
diagnosztikai és fejlesztő 
eljárások/eszközök kínálata. 
Olyan egységes 
[4.] Integrált 
Az INYR megvalósítása informatikai 
keretrendszerben 
Nyomonkövető 
fejlesztés keretén belül készült el. 
működő integrált 
Rendszer  
Ezen belül a tevékenységeket a fő 
elektronikus 
funkciók mentén bontottuk szét. Az 
nyilvántartási 
[4.1]. Koncepció 
egyes funkciók megvalósításához 
rendszer (INYR) 
alkotás, szakmai 
minden esetben a sztenderd 
létrehozása és 
egyeztetések 
vízesésmodell metodika által 
működtetése, amely 
meghatározott tevékenységeket 
képes a 
 
hajtottuk végre. 
szakszolgáltatások 
 
keretében 
biztosított ellátások 
folyamatosságának, 
eredményességéne
k nyomon 
követésére. 
 
Az elektronikus 
[4.2] Keretrendszer 
Az INYR rendszer legfontosabb 
nyilvántartási 
modul fejlesztése  
céljai a következők: 
rendszer legyen 
[4.4] 

Gyermekek/Tanulók életútjának 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
alkalmas az 
Jogosultságkezelő 
követése a teljes ellátási 
ellátórendszerbe 
modul fejlesztése  
rendszerben, hatékony 
került gyerekek 
információszerzés és információ-
[4.5] Napló modul 
diagnosztikai és 
megosztás az integrált 
fejlesztése 
fejlesztési feladatai 
pedagógiai szakszolgálati munka 
egységes 
[4.6]. Workflow modul 
érdekében. 
dokumentációjára. 
fejlesztése  

A szakszolgálati munka 
 
[4.7] Ellátási 
támogatása, a jelenlegi 
tevékenység modul 
papíralapú tervezés és 
fejlesztése  
adminisztráció elektronikus 
támogatásának biztosítása. 
[4.8]. Webes 
adatkarbantartó 


A szakszolgálati munka során 
modul fejlesztése 
alkalmazott eszközök és 
[4.9] 
módszerek egységesítésének 
Rendszerintegráció 
támogatása, protokollok 
modul fejlesztése  
kialakításának és bevezetésének 
elősegítése. 

Ágazati szintű információk 
gyűjtése és felhasználása az 
ágazati erőforrások elemzése és 
fejlesztésének tervezése 
céljából. 
 
Az intézményi adatkarbantartó 
felületen a jogosultságok beállítása 
történik. 
A felület alkalmas az értékkészletek 
bővítésére, módosítására, az 
értékkészletekre vonatkozó 
módosító javaslatok jelzésére, a 
szakszolgálatban dolgozó 
szakemberek kompetenciáinak 
beállítására. A rögzített 
tevékenységekhez értékkészletből 
választható űrlapok csatolhatók.  
A  felületről  jelentések  generálása  is 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
megvalósulhat. 
Megvalósult a Keretrendszer, a 
Jogosultságkezelő, a Napló, az 
Ellátási tevékenység, a Webes 
adatkarbantartó, a 
Rendszerintegráció modulok 
fejlesztése.
 
Készüljön olyan 
[4.3] Adatbázis modul  Az elérhető funkciók lehetővé teszik 
adatbázis, amely 
fejlesztése 

szakszolgálati 
felületen 
az 
alkalmas naprakész 
ellátáshoz  kapcsolódó  szolgáltatási 
[4.10.]. 
információt 
Kommunikációs 
folyamatok, 
tevékenységek 
szolgáltatni az adott  csatorna fejlesztése  rögzítését  (azok  szükség  szerinti 
 
intézményben 
zárolását), 
az 
értékkészletből 
dolgozó 
[4.11.] Tudásbázis 
módszerek, 
eszközök 
szakemberek 
modul fejlesztése 
hozzárendelését 

létszámáról, 
tevékenységekhez, 
valamint 
végzettségéről, 
[4.12.] Ellátás 
irányítás modul 

csatolmányok feltöltését.  
képzettségéről, a 
fejlesztése  
 
szakfeladatok 
A felületről tudásbázis is elérhető, 
szerint igénybe vett  [4.13.] Kutatói munka  amely az ellátáshoz kapcsolódó 
szakemberek 
támogatás modul 
kapacitásáról. 
szakmai anyagokat tartalmazza. 
 
fejlesztése  
Megvalósult az Adatbázis, a 
 
[4.14.]. Ellátási 
Kommunikációs csatorna, a 
alkalmazások modul 
Tudásbázis, az Ellátás irányítás, a 
fejlesztése  
Kutatói munka támogatása, az 
[4.15.] Az egyes 
Ellátási alkalmazások modulok 
moduloknál létrejött 
fejlesztése, a több fázisban 
dokumentációk 
fejlesztett modulok felhasználói 
véglegesítése, 
és üzemeltetési 
összefűzése 
dokumentációinak egységesítése, 
a szükséges webdesign 

[4.16.] Webdesigner  
megvalósítása, az éles indítás 
[4.17.] Éles indulás 
előkészítése valamint a szakértők 
előkészítése és 
felkészítése a teljes INYR rendszer 
támogatása, élesítési 
használatára. 
feladatok 
 
Az INYR rendszer fejlesztése 2014 

A projekt 
operatív céljai 
Tevékenységek
az útmutató 
 
Tevékenységek kifejtése és elért 
eredmények 
szerint 
[4.18.] INYR 
decemberében befejeződött. Az 
felkészítés 
INYR rendszert közel 4000 fő 
regisztrált felhasználó veszi 
igénybe rendszeresen napi 
munkája során. A rendszer 
valamennyi internetkapcsolattal 
rendelkező eszközről elérhető az 
arra jogosított szakemberek 
számára, így a rendszer 
végpontjainak száma is ennek 
megfelelően alakul.  
Az INYR használatára felkészített 
szakszolgálati szakemberek 
száma 667 fő.