Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'A "TÁMOP 7.2.1-11/K Az OP lebonyolításával kapcsolatos egyéb feladatok" projektbeszámolója'.



Záró beszámoló 
 
Projektmenedzsment feladatok a projekt időtartama alatt 
TÁMOP-7.2.1-11/K-2013-0003  azonosítószámú  „A  Társadalmi  Megújulás  Operatív  Programból 
megvalósuló projektek projektfelügyeleti feladatainak ellátása” című projekt megvalósítása során az 
Oktatási  Hivatalon  belül  a  projektmenedzsment  feladatok  ellátásáért  felelős  szervezeti  egység  a 
Projektigazgatóság  volt.  A  szervezeti  egységet  és  a  hozzá  tartozó  projektek  megvalósítását  a 
projektigazgató,  a  projektigazgató  általános  helyettese  és  a  projektigazgató  pénzügyi  helyettese 
irányította.  A  konkrét  projekt  szakmai  és  adminisztratív  koordinációt  az  Oktatási  Hivatal 
projektmenedzsere, míg a pénzügyi koordinációt a pénzügyi koordinátor látta el. A projektmenedzser 
munkájában egy koordinátor és egy asszisztens is segítségére volt. 
Mind a szakmai, pénzügyi, és mind a menedzsment tevékenységet 3 tagú projekt felügyelőbizottság 
ellenőrizte  rendszeres  időközönként.  Ezt  a  Projektigazgatóság  ügyrendje  és  a  Projekt  Felügyelő 
Bizottság működését szabályozó eljárásrend szabályozta.  
A  tervezés  szakaszában  készített  projektterv  tartalmazta  a  projekt  tevékenységeket,  azok 
ütemezését, az egyes tevékenységekhez rendelt erőforrásokat és azok költségét. Ezek információkból 
került  meghatározásra  a  beszerzési  terv  és  az  eszközlista  is.  A  bizottsági  ülések  során  írásbeli 
összefoglaló  készült  a  projektterv  egyes  elemeinek  aktuális  állapotáról,  az  esetleges  eltérésekről,  a 
kötelezettségvállalások és a kifizetések alakulásáról, továbbá releváns esetben döntések születtek a 
problémák kezelésével kapcsolatos intézkedésekről. 
 
A konzorciumi partnerek közül az Emberi Erőforrás Támogatáskezelővel volt közvetlenebb kapcsolat, 
jellemzően a projekt megvalósítás megkezdését követően, hiszen a TÁMOP-3. prioritásban szereplő 
projekteket a két szervezet egymás között felosztva mentorálta. A többi partnerrel a kommunikáció 
alapvetően a hivatalos konzorciumi egyeztetések során zajlott. 
A Főkedvezményezett Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. esetében mind a projektmenedzserrel, 
mind  a  pénzügyi  csapattal  közvetlen  telefonos  és  e-mailes  kapcsolat  alakult  ki,  a  felmerült 
problémákra és kérdésekre gyors és pontos válaszokat kaptunk. 
 
Az  intézményrendszer  szervezeti  közül  az  Emberi  Erőforrások  Minisztériuma  TÁMOP-TIOP 
Közreműködő  Szervezeti  Feladatokat  Ellátó  Köznevelési,  Kulturális  és  Felsőoktatási  Főosztály 
főosztályvezetőjével alakítottunk ki rendszeres munkakapcsolatot,  TÁMOP-3. prioritásbeli projektek 
mentorálása  révén.  Az  Emberi  Erőforrások  Minisztériuma  EU  Fejlesztések  Koordinációjáért  és 
Stratégiákért  Felelős  Helyettes  Államtitkárság  helyettes  államtitkára  rendszeresen  beszámoltatott  a 
vállalt tevékenységek előrehaladásáról, továbbá intézkedési terv készítését is előírta. 
 
 
Projekt megvalósításával összefüggő feladatok a projekt időtartama alatt 
 
A projekt tevékenységek megvalósítása során mentorálandó projekteket négy kategóriára osztottuk 
fel: 
  1-es kategória: 2015.06.30. előtt zár és 75%-nál nagyobb a forrásfelhasználás aránya 
 
 
 

 
 
TÁMOP-7.2.1-11/K-2013-0003 
Oktatási Hivatal Projektigazgatóság 
Cím: H–1055 Budapest, Szalay u. 10–14. 
Postacím: H-1055 Budapest, Honvéd u. 20/a 
www.oktatas.hu 
 



  2-es  kategória:  75%-nál  kisebb  a  forrásfelhasználás  aránya  és  nem  TÁMOP-314-C-14 
konstrukcióbeli projektek 
  3-as  kategória:  TÁMOP-3.1.4-C-14  konstrukcióbeli  projektek  (2015.05-06.  hóban  történt  a 
támogatási szerződések megkötése) 
  4-es kategória: kiemelt projektek 
 
A  helyzetelemzések  bekérésére  kidolgozott  módszertant  és  az  egyes  kategóriáknak  megfelelően 
pontosított táblákat a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ képviselőivel egyeztettük személyes 
és  e-mailes  kapcsolatfelvételek  során.  Kértük  segítségüket  a  mentori  tevékenység  projektgazdákkal 
történő megismertetésében a sikeres megkeresések minél magasabb aránya érdekében. 
A  projekt  mentorok  a  helyzetelemzések  bekérésével  kezdték  meg  a  mentorálást.  Az  egyes 
projekteket  területi  szempontok  alapján  osztották  fel  egymás  között.  A  helyzetelemzéseket  e-
mailben küldték meg a projekt hivatalos képviselőjének. Ezzel párhuzamosan felvették a kapcsolatot 
a  tankerület  igazgatókkal  is,  tájékoztatva  őket  a  mentori  rendszer  fontosságáról,  az  érintett 
projektekről, a teendőkről és a mentori rendszer nyújtotta segítő lehetőségekről. 
A mentorok a beérkező helyzetelemzések és az azokban jelölt mentori segítségre vonatkozó kérések 
alapján vették fel a személyes kapcsolatot a mentorált projektek képviselőivel.  
Jellemzően  a  helyszíni  ellenőrzést  megelőző  dokumentáció  áttekintésben  és  rendezésben,  az 
indikátor teljesítések ellenőrzésében, változásbejelentés és/vagy kifizetési kérelem összeállításában, 
záró  elszámolási  csomag  összeállításában  és  a  záráshoz  kapcsolódó  terv-tény  költségek 
összevetésében, esetleges maradványok felhasználásában kérték a mentorok segítségét. 
A  mentorok  előzetes  időpont  egyeztetést  követően  mentek  ki  a  megvalósítás  helyszínére.  Egyes 
esetekben  sikerült  települési,  tankerületi  szinten  több  projekt  képviselőjét  egy  helyszínre 
összeszervezni.  Akár  5-10  projekt  is  kezelhetőnek  bizonyult,  hiszen  1-2  konstrukcióbeli  projektet 
valósítottak meg és azonos kérdéseik, problémáik, jó vagy éppen rossz gyakorlataik voltak. 
A  projekt  zárását  megelőzően  lehetőség  nyílt  szakértői  kapacitás  igénybevételével  a  hátralévő 
feladatok és az elkészült intézkedési tervek teljesülésének nyomonkövetésére is. 
 
Jellemző problémák az alábbiak voltak:  
  a szervezeti átalakulásokból (pl. fenntartó váltás) és vezető váltásokból eredő időveszteség.  
  adminisztrációs kötelezettségek ismeretének hiánya, pl. közbeszerzési eljárások 
utóellenőrzésre történő feltöltése. 
  konzorciumi partnerek között együttműködés hiánya/nem megfelelő és nem rendszeres 
kommunikáció. 
  közbeszerzési eljárások átfutásának lassúsága 
  törvényi változások miatti indikátor értelmezések és alátámasztások problémái 
  kapcsolattartó személyében bekövetkező változások bejelentésének hiánya, amely 
akadályozza az információ áramlást 
  több esetben a menedzsment és a pénzügyi vezetés közötti kommunikációs problémák 
széttagoltság illetve távolságok miatt 
  egyes TÁMOP-3.1.4-C-14 Kedvezményezettek október hónapban még nem adtak be 
egyáltalán kifizetési kérelmet 
 
 
 
 

 
 
TÁMOP-7.2.1-11/K-2013-0003 
Oktatási Hivatal Projektigazgatóság 
Cím: H–1055 Budapest, Szalay u. 10–14. 
Postacím: H-1055 Budapest, Honvéd u. 20/a 
www.oktatas.hu 
 



A  mentorok  által  a  helyszínen  eszközölt  intézkedések  mellett  konstrukció  szintű  segítségnyújtás  is 
történt az Oktatási Hivatal részéről az általa mentorált projektek számára.  
Ennek keretében felhívtuk a figyelmet 
  a  kapcsolattartási  adatok  EMIR  frissítésére.  Helyzetfelmérés  és  helyszíni  tapasztalatok 
alapján a pálytáj felületen sok esetben nem az aktuális kapcsolattartó került beállításra, azt a 
Projektgazda  nem  frissítette.  A  pálytáj  azonnali  értesítések  érkezéséről  nem  értesült, 
ugyanakkor  a  pálytájba  nem  lépett  be  rendszeresen.  Sok  esetben  például  a  hiánypótlási 
határidők  számításai  kézbesítési  vélelem  alapján  indultak,  ezáltal  maguk  a  hiánypótlások 
késedelmesen kerültek benyújtásra. 
  a  Közreműködő  Szervezettel  történő  kommunikáció  nyomonkövetésének  lehetőségére  és 
fontosságára.  Szintén  nem  egy  esetben  tapasztaltuk,  hogy  Kedvezményezett  várja  a 
Közreműködő  Szervezet  reakcióját  egy  hozzá  „benyújtott”  dokumentumra  (vagy  éppen 
fordítva).  Kedvezményezett  nem  ismeri  a  felületet,  ahol  a  Közreműködő  Szervezet  által 
iktatott  dokumentumokat  nyomon  lehet  követni,  így  nem  tudja  ellenőrizni,  hogy  az  által 
beküldött  dokumentum  ténylegesen  beérkezett-e  a  Közreműködő  Szervezethez.  Így  csak 
hosszú  idő  elteltével  derült  ki,  hogy  az  elkészített  dokumentum  ténylegesen  nem  került 
benyújtásra  a  Közreműködő  Szervezet  részére,  adott  esetben  a  jóváhagyás,  postázás 
folyamatánál elakadt. 
  horizontális vállalások  teljesítésére és  azok  dokumentálásának  szükségességére,  melyekhez 
sablont  is  biztosítottunk.  Mentorok  helyszíni  tapasztalata,  hogy  a  horizontális  szempontok 
teljesítése  vagy  a  teljesítések  dokumentálása  háttérbe  szorult,  így  részben  vagy  egyáltalán 
nem  áll  rendelkezésre.  Ezen  problémák  tipikusan  záró  helyszíni  ellenőrzésen  kerülnek  elő 
úgy,  hogy  teljesen  felkészületlenül  érheti  a  Kedvezményezetteket.  A  figyelemfelhívással ezt 
igyekeztünk megelőzni. 
  Felhívtuk azon projektek figyelmét és felajánlottuk a soron kívüli mentori segítséget, amelyek 
egyáltalán  nem  adtak  be  kifizetési  igényt.  A  Közreműködő  Szervezet  segítségével  szűrést 
kaptunk  azon  projektekről,  amelyek  október  hónapban  még  nem  nyújtottak  be  kifizetési 
igényt.  Őket  telefonon  is  felhívtuk  és  próbáltuk  hangsúlyozni  az  elszámolás  benyújtásának 
fontosságát, mely saját érdekük is, a likviditásuk fenntartása érdekében. 
  Pálytáj  olvasási  jogosultság  birtokában  lehetőséget  biztosítottunk  kifizetési  igénylések 
véglegesítés előtti minőségbiztosításra is. Ezt a lehetőséget a TÁMOP-3.1.4-C-14 konstrukció 
Kedvezményezettei részére ajánlattuk fel, akik 2015. nyarán kötöttek támogatási szerződést 
és  ezt  megelőzően  még  nem  adtak  be  kifizetési  igényt.  A  felajánlott  lehetőség  nem  volt 
népszerű, minimális megkeresés érkezett. 
 
 
Tárgyi eszközbeszerzések, immateriális javak  
 
Az  elnyert  támogatásból  kisértékű  eszközök  beszerzésére  nyílt  lehetőség.  A  feladat  ellátáshoz 
szükséges  IT  eszközök  (notebook,  monitor,  egér,  dokkoló,  telefon,  stb.)  és  szoftverek,  illetve 
irodabútor  (íróasztal,  irodai  munkaszék,  szekrény,  stb.)  került  beszerzésre  a  projekt  keretében.  A 
beszerzett eszközök nagyban segítették a projekt megvalósítók munkáját. 
 
 
Indikátorok bemutatása 
 
 
 

 
 
TÁMOP-7.2.1-11/K-2013-0003 
Oktatási Hivatal Projektigazgatóság 
Cím: H–1055 Budapest, Szalay u. 10–14. 
Postacím: H-1055 Budapest, Honvéd u. 20/a 
www.oktatas.hu 
 



 
A  mentori  tevékenység  során  a  TÁMOP-3.  prioritásban  szereplő  projekteket  mentorálta  az  Emberi 
Erőforrás  Támogatáskezelő  és  az  Oktatási  Hivatal.  A  prioritásban  eredetileg  1.556  db  mentorálásra 
javasolt projekt volt, melyből 982 db tartozott az Oktatási Hivatalhoz. A Közreműködő Szervezet által 
2015.09.25-én  megküldött  frissített  lista  alapján  ez  a  szám  787  db-ra  csökkent  úgy,  hogy  közben  a 
helyzetelemzések bekérése és a beérkezett információk feldolgozása, továbbá a helyszíni, személyes 
mentorálás időpont egyeztetések már megkezdődtek. 
 
A frissített lista alapján az indikátorok az alábbiak szerint alakultak: 
 
1., mentori  rendszerbe  bevont  projektek  száma  (db):  az  Irányító  Hatóság  részéről  kijelölt  projektek 
közül azon projektek, melyek esetében legalább egyszeri sikeres kapcsolatfelvétel történt. Teljesített 
indikátor  érték:  680  db.  Ezen  projektek  esetében  kitöltött  és  leadott  helyzetelemzés  áll 
rendelkezésre. 
 
2.,  sikeresen  lezárt  mentorált  projektek  aránya  (%):  projekt  nem  áll  megvalósítás  alatt  és  a  záró 
elszámolási  csomagot  legkésőbb  2015.12.31-ig  benyújtotta,  illetve  4  pontból  álló  mérföldkő 
(bevonás, helyzetelemzés, intézkedési terv, előrehaladási jelentés) teljesült. Teljesített érték: 650 db. 
Teljesített indikátor érték: 95,6% 
639 db projekt 2015.12.31-ig benyújtotta a záró elszámolási csomagot. További 11 db projekt nem, 
vagy az indikátorban megadott határidőn túl nyújtotta be a záró elszámolását, azonban a 4 pontból 
álló mérföldkő teljesítésre került. 
 
3., Hiánypótlással nem érintett sikeresen lezárt szerződésmódosítások aránya a mentorált projektek 
körében  (%):  abban  az  esetben,  ha  a  mentor  az  intézkedési  tervben  szerződésmódosítás 
benyújtásának szükségességét fogalmazza meg, majd annak összeállításában segítséget nyújt, akkor 
jegyzőkönyvet  készít  róla.  Az  indikátor  a  hiánypótlással  nem  érintett,  jóváhagyott 
szerződésmódosítások arányát mutatja meg a jóváhagyott szerződésmódosításokhoz viszonyítva. 
Jelen  indikátor  az  Oktatási  Hivatal  esetében  nem  releváns.  Az  intézkedési  tervekben  a  legritkább 
esetben  került  sor  szerződésmódosítás  szükségességének  megfogalmazására.  A  mentorált 
projekteknek  jellemzően  szűk  időkeret  állt  rendelkezésére  a  projektek  megvalósítására.  A 
szerződésmódosítás  jóváhagyásáig  nem  illetve  nem  célszerű  a  módosítások  szerint  eljárni  (pl. 
kötelezettséget  vállalni)  így  a  fennálló  problémákat  változásbejelentés(ek)  segítségével  igyekeztünk 
kezelni. A nagy számosság miatt a mentoroknak is korlátozott idő állt rendelkezésére projektenként, 
így ha elkerülhetetlen volt a szerződésmódosítás, az esetben sem az összeállításában, csak a folyamat 
áttekintésében, ütemezésében és a módosítással kapcsolatos elvek áttekintésében működtek közre a 
projektmentorok. 
 
4.,  Mentorált  projektek  elfogadott  kifizetési  kérelmeinek  aránya  az  elfogadott  ütemezéshez  képest 
(%): az indikátor az elfogadott kifizetési kérelmek számának arányát mutatja meg a jegyzőkönyvben 
megfogalmazott  benyújtandó  kifizetési  kérelmek  számához  viszonyítva.  Jelen  indikátor  az  Oktatási 
Hivatal  esetében  nem  releváns.  Bár  a  mentorok  a  helyszíni  látogatások  alkalmával  egyeztették  és 
ütemezték  a  benyújtandó  kifizetési  kérelmeket,  azonban  ezek  jegyzőkönyvben  nem  kerültek 
rögzítésre.  Ennek  oka,  hogy  a  Kedvezményezettek  által  meghatározott,  biztonságosan  tartható 
ütemezésnél  egy  sokkal  feszítettebb  tempót  ütemeztek  annak  érdekében,  hogy  a  2015.12.31-es 
 
 
 

 
 
TÁMOP-7.2.1-11/K-2013-0003 
Oktatási Hivatal Projektigazgatóság 
Cím: H–1055 Budapest, Szalay u. 10–14. 
Postacím: H-1055 Budapest, Honvéd u. 20/a 
www.oktatas.hu 
 



dátumig a záró elszámolások biztosan és lehetőség szerint 0 Ft-al (a számlák maradéktalanul időközi 
kifizetési  igényben  kerültek  benyújtásra)  kerüljenek  benyújtásra.  Ezt  a  2-es  pontban  rögzített 
indikátor teljesítés is alátámasztja. 
Jegyzőkönyvezhetőség másik akadályozó tényezője a szervezetek likviditásának bizonytalansága volt. 
Sajnos  nem  egy  esetben  az  előleg  összegének  felhasználásáig  nem  adtak  be  a  Kedvezményezettek 
elszámolást. Annak jóváhagyása és a támogatási összeg megérkezéséig újabb költségeket nem tudtak 
finanszírozni,  ezzel  egy  külső  segítség  nélkül  leküzdhetetlen  spirálba  kerültek.  Tovább  rontotta  a 
helyzetet,  ha  a  benyújtott  1.  kifizetési  igényben  tévedésből  megjelölték  az  előlegre  történő 
elszámolást  és  csak  jóval  a  kifizetési  kérelem  feldolgozása  után,  egy  reklamáció  során  (miért  nem 
érkezett meg még a jóváhagyott támogatási összeg) derült fény a tévedésre. 
Ilyen külső körülmények mellett teljesülő ütemezést  tervezni képtelenség, ugyanakkor egy feszített 
ütemezéssel a még orvosolható problémákra felhívható a figyelem. 
 
 
Összefoglaló 
 
Az  Oktatási  Hivatal  a  projekt  megvalósítását  2015.06.01-én  kezdte  meg.  A  TÁMOP-3.  prioritásban 
mentorálásra  javasolt  projektek  száma  1.556  db-ról  indult,  melyből  982  db  tartozott  az  Oktatási 
Hivatalhoz.  A  TÁMOP-3.  prioritásban  mentorálást  végző  másik  szervezet  az  Emberi  Erőforrás 
Támogatáskezelő.  A  két  szervezet  között  a  projektek  felosztása  nem  darabszám  vagy  megítélt 
támogatás  vagy  fel  nem  használt  forrás  arányosan  került  meghatározásra,  hanem  projektgazda 
szerint. Az Oktatási Hivatal a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ projektjeit mentorálta. 
A  Közreműködő  Szervezet  által  2015.09.25-én  megküldött  frissített  lista  alapján  a  Klebelsberg 
Intézményfenntartó  Központhoz,  mint  projektgazdához  kapcsolódó  mentorálandó  projektek  száma 
787 db-ra csökkent. 
A frissített listában szereplő projektek közül 680 db esetében áll rendelkezésre helyzetelemzés, amely 
túlnyomó  részt  e-mailes  kapcsolatfelvétel  során  került  bekérésre  és  leegyeztetésre.  A  mentorok  a 
beérkező helyzetelemzések és az azokban jelölt mentori segítségre vonatkozó kérések alapján vették 
fel  a  személyes  kapcsolatot  a  mentorált  projektek  képviselőivel.  Jellemzően  a  helyszíni  ellenőrzést 
megelőző  dokumentáció  áttekintésben  és  rendezésben,  az  indikátor  teljesítések  ellenőrzésében, 
változásbejelentés  és/vagy  kifizetési  kérelem  összeállításában,  záró  elszámolási  csomag 
összeállításában  és  a  záráshoz  kapcsolódó  terv-tény  költségek  összevetésében,  esetleges 
maradványok felhasználásában kérték a mentorok segítségét. 
Egyes  esetekben  sikerült  települési,  tankerületi  szinten  több  projekt  képviselőjét  egy  helyszínre 
összeszervezni.  Akár  5-10  projekt  is  kezelhetőnek  bizonyult,  hiszen  1-2  konstrukcióbeli  projektet 
valósítottak meg és azonos kérdéseik, problémáik, jó vagy éppen rossz gyakorlataik voltak. 
A  projekt  zárását  megelőzően  lehetőség  nyílt  szakértői  kapacitás  igénybevételével  a  hátralévő 
feladatok és az elkészült intézkedési tervek teljesülésének nyomonkövetésére is. 
 
A  mentorok  által  a  helyszínen  eszközölt  intézkedések  mellett  konstrukció  szintű  segítségnyújtás  is 
történt az Oktatási Hivatal részéről az általa mentorált projektek számára.  
Ennek keretében felhívtuk a figyelmet 
  a kapcsolattartási adatok EMIR frissítésére. 
  a  Közreműködő  Szervezettel  történő  kommunikáció  nyomonkövetésének  lehetőségére  és 
fontosságára. 
 
 
 

 
 
TÁMOP-7.2.1-11/K-2013-0003 
Oktatási Hivatal Projektigazgatóság 
Cím: H–1055 Budapest, Szalay u. 10–14. 
Postacím: H-1055 Budapest, Honvéd u. 20/a 
www.oktatas.hu 
 



  horizontális vállalások  teljesítésére és  azok  dokumentálásának  szükségességére,  melyekhez 
sablont is biztosítottunk. 
  kifizetési kérelmek benyújtására, ahol ez még egyáltalán nem történt meg 
  kifizetési kérelem előzetes minőségbiztosításának lehetőségére. 
 
A mentorált projektek jellemző problémái az alábbiak voltak: 
  a szervezeti átalakulásokból (pl. fenntartó váltás) és vezető váltásokból eredő időveszteség.  
  adminisztrációs  kötelezettségek  ismeretének  hiánya,  pl.  közbeszerzési  eljárások 
utóellenőrzésre történő feltöltése. 
  konzorciumi  partnerek  között  együttműködés  hiánya/nem  megfelelő  és  nem  rendszeres 
kommunikáció. 
  közbeszerzési eljárások átfutásának lassúsága 
  törvényi változások miatti indikátor értelmezések és alátámasztások problémái 
  kapcsolattartó  személyében  bekövetkező  változások  bejelentésének  hiánya,  amely 
akadályozza az információ áramlást 
  több  esetben  a  menedzsment  és  a  pénzügyi  vezetés  közötti  kommunikációs  problémák 
széttagoltság illetve távolságok miatt 
  egyes  TÁMOP-3.1.4-C-14  Kedvezményezettek  október  hónapban  még  nem  adtak  be 
egyáltalán kifizetési kérelmet 
 
Budapest, 2016. január 12. 
 
 
 
 

 
 
TÁMOP-7.2.1-11/K-2013-0003 
Oktatási Hivatal Projektigazgatóság 
Cím: H–1055 Budapest, Szalay u. 10–14. 
Postacím: H-1055 Budapest, Honvéd u. 20/a 
www.oktatas.hu