Projekt címe: Sajátos nevelési igényű gyerekek integrációja (Szakszolgálatok
fejlesztése)
Projekt száma: TÁMOP 3.4.2.B-12-2012-0001
Projektjavaslat tartalma: (kötelezően elvégzendő feladatok, útmutató: C1.)
A kiemelt projekt által elérni kívánt célcsoport:
Pedagógiai szakszolgálati feladatot ellátó intézmények vezetői
és szakmai feladatellátásban résztvevő alkalmazottai
Szociális és egészségügyi terület érintett munkatársai
Szakszolgálati feladatot ellátó intézmények fenntartóinak
alkalmazottai
I.
Egységes keretrendszerben működő – a Köznevelési törvényben
meghatározott adattartalmi és kezelési elvárásoknak megfelelő - integrált
elektronikus nyilvántartási rendszer létrehozása, melynek képesnek kell
lennie:
1.
a pedagógiai szakszolgálat intézményei keretében biztosított
ellátásokat igénybe vevők egységes nyilvántartására, az ellátáshoz
kapcsolódó adataiknak a jogszabályokban meghatározott célok szerinti
kezelésére,
2.
a gyermekek, tanulók részére a pedagógiai szakszolgálatok keretében
biztosított ellátások folyamatosságának, eredményességének nyomon
követésére,
3.
az egyéni fejlesztés, fejlődés dokumentálására,
4.
a pedagógiai szakszolgálati ellátásban részesülők intézmények közötti
mozgása mellett a tevékenységhez kapcsolódó egyéb – pl. közoktatás-
statisztika, a jogszabályokban biztosított kedvezményekre való
igényjogosultság elbírálásához és igazolásához szükséges – adatok
szolgáltatásához szükséges adatállomány elkészítésére.
II.
Pedagógiai szakszolgálatok szakmai megújítása, mely keretében sor
kerül
1.
a meglévő jó gyakorlatok áttekintésére, adaptáció feltételeinek és
folyamatának leírása hiányterületek feltárására, és az azonosított
hiányterületek fejlesztésének megalapozására, adaptációjára
2.
a pedagógiai szakszolgálati intézmény feladatain belül az
iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás, a kiemelten tehetséges
gyermekek, tanulók gondozása, a továbbtanulási, pályaválasztási
tanácsadás, a konduktív pedagógiai ellátás, a gyógytestnevelés, és a
fejlesztő nevelés tekintetében az egységes, minőségi ellátást támogató
eljárásrendek kidolgozására,
3.
egységes diagnosztika és eljárásrend alkalmazása érdekében a
gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozáshoz,
a logopédiai ellátáshoz, a nevelési tanácsadás keretében biztosított
fejlesztéseket megalapozó vizsgálatokhoz, valamint a szakértői
bizottságok által a gyermek iskolakészültségének megállapításához a
hiányzó vizsgálati protokollrendszer kidolgozására és bevezetésére,
4.
a szakszolgálatok feladatellátása egységes ellenőrzési módszertanának
kidolgozására,
5.
szakemberek felkészítésére a kidolgozott eljárásrendek és szakmai
protokollok alkalmazására, valamint az I. pont szerint létrehozott
elektronikus nyilvántartási rendszer használatára,
6.
az egészségügyben vagy szociális területen akkreditált minimum 30
órás, az oktatás területén akkreditált minimum 60 órás, a pedagógiai
szakszolgálati feladatok ellátásához kapcsolódó gyakorlatorientált
továbbképzések rendszerezésére, közzétételére,
7.
a 6. pontban rendszerezett és közzétett továbbképzések és mentori
támogatások igényfelmérésre alapozott megszervezésére és
finanszírozására
8.
az eredményes szektorközi együttműködések kialakításhoz feltételek,
keretek meghatározása az intézmények korszerű diagnosztikai és
fejlesztő eszközökkel történő ellátására,
9.
a pedagógiai szakszolgálati intézmény szolgáltatásainak
megismertetésére az ellátórendszerben érintett vagy résztvevő civil,
szakmai és szülői szervezetekkel valamint a kapcsolódó szociális és
egészségügyi ágazatok intézményeivel és szereplőivel.
III.
A pedagógiai szakszolgálatok feladatait jelenleg ellátó különböző
intézménytípus helyett a megyei és fővárosi szinten szerveződő, leendő
járásonként és körzetenként a teljes körű ellátást biztosító
tagintézmények, intézményegységek kialakítására javaslat kidolgozása,
létrehozásuk szakmai támogatása a korábbi konstrukciók pedagógiai
szakszolgálatokat érintő fejlesztések eredményeinek
figyelembevételével.
A megvalósítandó tevékenységek:
1.
kapcsolatfelvétel és együttműködés kialakítása az állami feladatot ellátó
intézmények fenntartóival (megyei intézményfenntartó központok),
2.
az optimális szakszolgálati intézményszerkezet kialakítására javaslat
kidolgozása,
3.
az intézményrendszer átszervezési, átalakítási folyamatának optimális
kialakítására javaslat kidolgozása valamint a folyamat szakmai
támogatása,
4.
a pedagógiai szakszolgálati feladatot ellátására alkalmazásban állók
végzettségének és szakképzettségének, továbbképzések keretében
szerzett képezettségeinek, szakmai gyakorlatának felmérése, adatbázis
létrehozása megyénként
5.
a pedagógiai szakszolgálati feladatokat ellátó érintett intézmények, a
nem állami és nem önkormányzati fenntartású, valamint a szociális
intézményekben biztosított szolgáltatások, a feladatellátásban való
együttműködés további lehetőségeinek, szükségességének komplex
helyzetfelmérése megyénként,
6.
az új szakszolgálati feladatellátási körzetek optimális kialakításához
javaslat kidolgozása,
7.
a köznevelési intézmények fenntartói feladatait ellátó állami
intézmény(ek) felkészítése a szakmai és a fenntartói feladatok
ellátására.
8.
a különböző területi szinteket magába foglaló szakmai hálózatok
kialakításra az II/1-13 tevékenységekhez kapcsolódó és azokból fakadó
feladatok folyamatos szakmai koordinációja érdekében
IV.
Az ellátórendszer minőségi javítását elősegítő infrastrukturális
fejlesztések:
1.
speciális eszközök használatát támogató szolgáltatások kialakítása és
nyújtása
a.
az eszközellátottság felmérése
b.
a feladatellátást szolgáló eszközellátottság biztosítása a megyei
intézményfenntartó központokon keresztül a szakszolgálati
feladatot ellátó intézményekhez
c.
az eszközhasználathoz kapcsolódó képzések megszervezése és
finanszírozása,
2.
infokommunikációs akadálymentesítés (eszközbeszerzés, valamint az
akadálymentesítés kapcsán felmerülő egyéb tevékenységek).
V.
Együttműködés a TÁMOP 3.1.10 Helyi oktatásirányítás fejlesztése
kiemelt projekttel és a TÁMOP 3.1.1. kiemelt projekt SNI programjával.
Monitoring mutatók (E1)
Hatályos
A beszámoló
Indikátor
Célérték
szerződésben
időpontjában
elérésének
megnevezése
vállalt
aktuális
dátuma
célérték
érték
Az egységes, elektronikus
nyilvántartási rendszer elérését
biztosító hozzáférési jogosultságok
kiosztása a felhasználásra jogosult
221
a projekt
229
székhely- és tagintézményeknek
befejezése
(állami fenntartású szakszolgálati tag-
és székhelyintézmény)
Az egységes, elektronikus
a projekt
nyilvántartási rendszer használatára
650
befejezése
felkészített szakemberek száma.
667
Létrejött protokollok száma
a projekt
10
befejezése
10
Létrejött eljárásrendek száma
a projekt
10
befejezése
10
Képzésben vagy továbbképzésben
a projekt
részt vevő szakemberek száma
300
befejezése
593
A projekt által kidolgozott protokoll
a projekt
alkalmazására felkészített
1000
befejezése
1079
szakemberek száma
A projekt operatív céljai és tevékenységei
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
Valósuljon meg a
[1.] A szakszolgálati
A kiemelt projekt megvalósítója
szakszolgálati
intézménystruktúra
előkészítette a szakszolgálati
intézménystruktúra
megújítása
intézménystruktúra
megújításának
helyzetfeltárásához szükséges, a
[1.1]. A szakszolgálati
szakmai
helyzetfeltárást végzők számára
intézménystruktúra
előkészítése.
átadandó, a kutatást megalapozó,
megújításának
releváns adatokat. Sor került a
szakmai előkészítése helyzetfeltárás megvalósítását
támogató K+F pályázat kiírására
valamint a szakszolgálati
intézmények tájékoztatására a
kutatási programról.
A kiemelt projekt megvalósítója
egyeztetett a TÁMOP 3.1.10-11/1
kiemelt projekt megvalósítójával a
köznevelési intézményekre
vonatkozó - a helyzetfelméréshez
szükséges - adatok
vonatkozásában. A projekt szakmai
képviselettel részt vett a TÁMOP
3.1.10 konzorciumi munkacsoportok
munkájában a szakszolgálati
intézményekre vonatkozó kiindulási
majd a folyamatos adatgyűjtési
feladatok tartalmának, módszereinek
és folyamatának meghatározására.
[1.1.1]. Helyzetfeltárás A helyzetelemzés és a
a szakszolgálati
javaslatcsomag elkészítése K+F
intézményi struktúra
pályázati program keretében zajlott.
megújításához
Az adatgyűjtés, adatelemzés
kiterjedt a magyarországi pedagógiai
[1.1.1.1] Korábbi
szakszolgálati ellátórendszer
kutatási eredmények,
vizsgálatára, működési
statisztikai adatok
gyakorlatának elemzésére. Ezt
elemzése
követően kidolgozásra kerültek azok
[1.1.1.2.]
Hiányzó
a
javaslatok, amelyek -
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
adatok feltárása
összhangban az optimális
köznevelési törvénnyel -
[1.1.2.] Javaslatok
megfogalmazzák az új
megfogalmazása a
szakszolgálati
szakszolgálati
intézménystruktúrára jellemző
intézményi struktúra
legfontosabb átalakítási
megújításához
feladatokat.
[1.1.2.1.] Javaslatok az
Ezek tartalmazzák:
optimális szakszolgálati
intézményszerkezet
- az optimális szakszolgálati
kialakítására beleértve
intézményszerkezetet beleértve az
az új szakszolgálati
új szakszolgálati feladatellátási
feladatellátási
körzeteket,
körzeteket
- az átalakítási folyamat
feladattervét,
[1.1.2.2.] Javaslatok az
- az átalakítási folyamat szakmai
intézményrendszer
támogató rendszerét,
átszervezési,
- a szakszolgálati intézmények
átalakítási
szolgáltatásai összehangolásának
folyamatának optimális feladatait,
kialakítására
- az optimális infrastrukturális
[1.1.2.3.] Javaslatok az
ellátottság és a szakszolgálati
optimális
feladatok ellátásához szükséges
infrastrukturális
eszköztípusokat.
ellátottságra és a
A helyzetelemzés eredményeiről és
szakszolgálati feladatok a megfogalmazott javaslatokról
ellátásához szükséges
vezetői összefoglaló készült az
eszközökre
EMMI Köznevelésért Felelős
Államtitkársága és KLIK részére.
[1.1.2.4] Javaslatok az
adatbázis szakmai
A helyzetértékelések megállapításai
specifikációjához
szakmai háttérdokumentumként
szolgáltak a kiemelt projekt
[1.1.3]. Az átalakítás
keretében
beszerzésre kerülő
koordinálásában
infrastrukturális és szakmai
résztvevő
munkát támogató eszközök
szakemberek
beszerzéséhez, megyei
felkészítése
elosztásához, az
eszközhasználathoz kapcsolódó
[1.1.3.1.]
A felkészítési
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
program kialakítása
képzések megszervezéséhez.
Az átalakítási folyamat
[1.1.3.2.] Az átalakítás
koordinálásában
zökkenőmentes lebonyolítását
résztvevő szakemberek szakmai tanácsadók segítették. A
35
felkészítése
fő szakmai tanácsadó 20 órás
felkészítő program keretében
készült fel a tanácsadói munkára.
Az
[1.2.] A szakszolgálati Az intézménystruktúra átalakítása
intézménystruktúra
intézménystruktúra
olyan mértékű változást hozott az
átalakításában
megújításának
érintett intézmények szervezetében,
érintett szereplők
szakmai támogatása
amely igényli a többszintű szakmai
folyamatos
támogatást annak érdekében, hogy
[1.2.1] A
tájékoztatása
az átalakulás folyamata
szakszolgálati
biztosított legyen,
gördülékenyen valósuljon meg. A
intézménystruktúra
és az átalakítás
szakmai támogatás jelenti az
megújítása szakmai
folyamata
intézmények és intézményekben
támogató
tanácsadói
dolgozó szakemberek, valamint az
rendszerének a
támogatással
ellátásban érintettek különböző
kialakítása
valósuljon meg.
színtereken megvalósuló folyamatos
[1.2.1.1.] Online
tájékoztatását, konzultációt a
kommunikációs,
szakemberekkel, beleértve az
információs felülethez
intézmények menedzsmentjének
szakmai specifikáció
nyújtott szakértői támogatást a
kialakítása
szervezetek átalakítási
[1.2.1.2.] Tájékoztató
folyamatában.
és szakmai anyagok
Az online interaktív, információs
elkészítése
felület tervezett feladatai az integrált
[1.2.1.3.]
Az új
nyomonkövető rendszer (INYR)
szerkezeti-szervezeti
funkciói között kapott szerepet a
működési folyamatok
rendszer fejlesztése során.
feladatai kialakításának A szakszolgálati szakemberek
előkészítése
tájékoztatása érdekében
[1.2.2.] Az
„Tájékoztató füzet” készült 600
átalakításban érintett
példányban. A kiadvány bemutatja
fenntartók,
a szakszolgálatai intézmények
intézmények és
szerkezetét, feladatait érintő
szakembereik
változásokat. Informálja a
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
felkészítése,
szakembereket az őket érintő
tájékoztatása
fejlesztési elképzelésekről és a
megújulási folyamatot segítő
[1.2.2.1] Információs
támogatásokról, eszközökről.
napok,
Az
információs napok (8 db) és
[1.2.2.2.]
műhelymunkák (6 db) keretében
Műhelymunkák
lehetőség nyílt szakmai
lebonyolítása
eszmecserére. A műhelymunkák
[1.2.3.] Az
keretében elsősorban az
intézménystruktúra
intézmények vezetői,
átalakítását támogató menedzsmentje számára
szakemberek
biztosítottunk konzultációs
munkájának
lehetőséget az átalakítás
koordinálása
folyamataihoz, ütemezéséhez. A
szakszolgálatban dolgozó
munkatársakat pedig az információs
napokon tájékoztattuk a szerkezeti,
szervezeti változások folyamatairól,
és a kapcsolódó aktuális
feladatokról.
Az információs és műhelynapokon
838 szakember vett részt.
Az átalakítás támogatásában olyan
képzett és tapasztalt szakemberek
vettek részt, akik rendelkeznek
tanügy-igazgatási,
szervezetfejlesztési kompetenciával
is.
A kiválasztott szakemberek -
megyénként 1-4 fő 2013. október
29 - 2014. augusztus 31. között - a
felkészítést követően - segítették
az intézmények menedzsmentjét a
szerkezeti, szervezeti átalakítás
folyamatában.
Az átalakítást támogató
szakemberek munkájának
koordinációs feladatait a kiemelt
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
projekt megvalósítója végezte. Az
átalakítás koordinálásában
résztvevő szakemberek felkészítése
és munkájának koordinálása
tevékenységeket összehangoltuk (a
képzések, felkészítések tartalmi
elemei tekintetében) a TÁMOP
3.1.10 projektben zajló köznevelési
intézmények fenntartói feladatai
ellátását segítő tevékenységekkel.
Készüljenek a
[2.] A pedagógiai
A tevékenység keretében
szakszolgálatok
szakszolgálatok
megfogalmazódtak azok a szakmai
szakmai
szakmai munkájának
elvárások, amelyek az egységes
munkájának
megújítása
szemléleten és elveken alapuló
minőségét
protokollok kialakításához,
támogató,
[2.1.] A pedagógiai
alkalmazásához elengedhetetlenek.
egységes
szakszolgálatok
Kialakultak a protokollok
szemléletű, a
szakmai munkáját
alkalmazásának keretei, szakmai
diagnosztikus, a
támogató protokollok paraméterei, valamint a
fejlesztő és terápiás
alkalmazása
szakszolgálati gyakorlatban való
feladatok
használatot támogató eszközök. A
ellátásában segítő
[2.1.1].A pedagógiai
szakszolgálat
szakszolgálati munkát támogató
eljárások,
feladatai ellátásához
protokollok dinamikusan értelmezik,
protokollok.
(diagnózis, fejlesztés, és tartalmazzák a szakmai munkát
terápia) kapcsolódó
támogató eljárásokat,
protokollok,
eljárásrendeket is.
eljárásrendek
A tevékenység keretében sor került
fejlesztése
a meglévő protokollok
[2.1.1.1.] A meglévő és
azonosítására, szerkezeti és tartalmi
hiányzó protokollok
jellemzőinek leírására, ez szükséges
azonosítása
ahhoz, hogy a szakszolgálati
gyakorlatban már alkalmazott
[2.1.1.2.] Az egységes
protokollok, eljárások közös
protokoll-keretrendszer
strukturális és tartalmi elemeit az
kialakítása
egységes protokoll-keretrendszer
[2.1.1.3.] A hiányzó
(struktúra, főbb tartalmi elemek,
területekre protokollok
dokumentáció, folyamatszabályozás,
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
fejlesztése
minőségbiztosítás) kialakításához
felhasználjuk.
[2.1.1.4.] Protokollok
adaptációs folyamatát
A hiányzó protokollok azonosítása
segítő felkészítő anyag kutatási program keretében valósult
kifejlesztése
meg, amely figyelembe vette még az
ismert kutatási eredményeket, illetve
[2.1.1.5.] A protokollok
csatlakozó ágazatok – egészségügy,
legitimációja (legalább
szociális terület - szakterületén
10 terület)
működő protokollokat,
[2.1.1.7]. Integrált
eljárásrendeket.
elektronikus
Ennek alapján elkészült egy
nyilvántartási rendszer
Alapprotokoll, amely strukturális és
szakmai specifikációja
tartalmi tekintetben irányadója mind
(workflow,
a
10 beazonosított és elkészült
dokumentumsablon)
szakterületi protokollnak és
[2.1.2.] Protokollok
eljárásrendnek.
adaptációs
Az egységes keretrendszerbe
folyamatának
helyezett protokollok, eljárásrendek
támogatása
a kiemelt projekt Szakmai
Konzultációs Testülete valamint a
[2.1.2.1.] Protokollok
szakszolgálati szakemberek
nyomdai előállítása
jóváhagyásával váltak legitimmé, és
jutottak el az intézményekhez.
[2.1.2.2. ] A protokollok
eljuttatása az
A protokollokkal kapcsolatos kutatás
intézményekhez
és fejlesztés során körvonalazódtak
azok a tartalmak, amelyek az
[2.1.2.3.]
Szakemberek
elektronikus nyilvántartási rendszer
felkészítése a
számára is megfogalmazták a
protokollok
nyilvántartáshoz, nyomon
használatára
követéshez szükséges
dokumentumok formáit, tartalmát és
az ellátás folyamatát.
Az elfogadott, legitimált protokollok,
eljárásrendek szakszolgálati
feladatonként, összesen
10
füzetben 2900 példányban kerültek
kinyomtatásra, és jutottak el az
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
intézményekhez.
Az adaptációs folyamat
támogatására
minden protokollhoz
felkészítő anyag készült, amely a
szakszolgálat
feladataihoz/területeihez igazodott.
A
protokollok alkalmazására 1079
szakember felkészítése valósult
meg, a részvételről a szakemberek
igazolást kaptak.
Készüljön el a
[2.2.] A
A szakszolgálati ellátás feladatait
pedagógiai
szakszolgálatok
olyan ellenőrzési, értékelési
szakszolgálatok
feladatellátása
rendszer segíti, amely összhangban
minőségi munkáját
ellenőrzési, értékelési van a köznevelési intézményekre
támogató
rendszerének
vonatkozó ellenőrzési, értékelési
ellenőrzési,
létrehozása
rendszerekkel. Keretet ad a
értékelési rendszer.
minőségi szolgáltatások
[2.2.1.] A
megvalósulásához, mindehhez az
szakszolgálatok
ellenőrzési, értékelési feladatokra
feladatellátása
felkészült szakértői kör áll
ellenőrzési, értékelési rendelkezésre.
rendszerének
kifejlesztése
Az ellenőrzési és értékelési rendszer
kiterjed az intézmény
[2.2.2.]
szolgáltatásaihoz kapcsolódó
Jogszabályban
szakmai elvárásokra, a megvalósítás
meghatározott feladat működési kereteire. Meghatározásra
egységes
kerültek a köznevelési
végrehajtásához
intézményekre vonatkozó
kapcsolódó szakmai
paraméterekkel összhangban az
dokumentum, képzési értékelési rendszer szintjei, céljai,
anyag előkészítése,
feladatai, szereplői és működtetési
valamint értékelési
feltételei (külső-belső, intézményi-
rendszer szakmai
rendszerszinten). Az értékelési
specifikációja
rendszer részét képezi a
[2.2.3.] A
szakszolgálati feladatok külső
szakszolgálat
ellenőrzésének keretei, feltételei,
feladatainak
folyamatai és módszertana.
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
ellenőrzését,
A TÁMOP 3.1.8. és a TÁMOP 3.1.5.
értékelését végző
kiemelt projekt köznevelési
szakemberek
intézményekre vonatkozó
felkészítése
tanfelügyeleti és pedagógus
minősítési rendszer szakmai
[2.2.4]. Szakmai
anyagaival összhangban és a
dokumentum, képzési munkacsoportok közötti folyamatos
anyag kipróbálása,
egyeztetés mellett elkészült a
Pilot
pedagógus életpálya-modell
[2.2.5.] Végleges
keretében a
„Kiegészítő Útmutató
dokumentáció
a pedagógiai szakszolgálatban
elkészítése
dolgozó szakemberek minősítő
rendszeréhez” szakmai anyaga és
az Országos tanfelügyeleti rendszer
részeként a
„Kézikönyv a
pedagógiai szakszolgálatok
számára„ című szakmai
dokumentum.
Az értékelés rendszerszintű
feladatainak részeként
meghatározásra kerültek az
intézmények ellenőrzését,
értékelését végző szakemberek
kompetenciái valamint a szakértői
kör kiválasztásának keretei,
folyamatai.
A
30 órás felkészítési program kialakítását követően megtörtént
19
fő szakértő felkészítése (2x19 fős
csoportban). a pedagógus életpálya
modell (PÉM) minősítésre és a
tanfelügyeleti feladatok ellátására
tekintettel a pedagógiai
szakszolgálati intézményi
specifikumokra.
Valósuljon meg a
[2.3.] A pedagógiai
A tevékenység keretében megtörtént
pedagógiai
szakszolgálatok
a szakszolgálati feladatok ellátása
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
szakszolgálatok
munkáját támogató jó során létrejött tudások, jó
minőségi
gyakorlatok
gyakorlatok felkutatása, a
működését
elterjesztése
szakemberek számára elérhető
támogató jó
nyomtatott és elektronikus
[2.3.1.] A pedagógiai
gyakorlatok
változatban is annak érdekében,
szakszolgálatok jó
elterjesztése.
hogy a jó gyakorlatok a mindennapi
gyakorlatainak
munkában alkalmazhatók legyenek,
minőségi megújítása, és konkrét segítséget nyújtsanak a
kínálatának bővítése
felhasználók számára.
[2.3.1.1.] Jó
gyakorlatok minősítési
Az intézmények munkájában
szempontrendszerének alkalmazott jó gyakorlatok többnyire
kialakítása
a szakemberek saját fejlesztései
vagy más szakmai területről átvett
[2.3.1.2]. A jó
tartalmi elemek adaptációi. A
gyakorlatok minősítési
szakszolgálati munka minőségi
szempontjainak
megújítása során fontos, hogy a már
legitimálása
működő és bevált jó gyakorlatok
[2.3.1.3.] Hazai és
széles körben elterjedjenek és a
nemzetközi jó
hiányterültekre olyan fejlesztések
gyakorlatok
szülessenek, amelyek hozzájárulnak
azonosítása,
az ellátások minőségi javításához.
hiányterületek feltárása A tevékenység keretében
[2.3.1.4.] A jó
kialakításra került - összhangban a
gyakorlatok feltöltése
TÁMOP 3.1.1. II. szakasz nevelési-
oktatási intézmények számára
[2.3.1.5.] A jó
kidolgozott jó gyakorlat minősítési
gyakorlatok minősítése rendszerrel - az a
[2.3.1.7.] Jó
szempontrendszer, amely leírja a
gyakorlatok nyomdai
szakszolgálati munkában
előállítása
alkalmazható jó gyakorlatokra
jellemző alapvető paramétereket, és
[2.3.1.8.] Azonosított
azokat a feltételeket, amelyek
hiányterületekre
mentén a kiválasztott jó gyakorlatok
fejlesztések
adaptálhatóvá válnak.
lebonyolítása,
kipróbálása, feltöltött jó A jó gyakorlatok elérhetőségéhez a
kiemelt projekt
szakmai tárhelyet
gyakorlatok
megfeleltetése a
biztosít
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
szempontrendszernek
(https://iskolataska.educatio.hu ),
ahova a jó gyakorlatok tulajdonosai
[2.3.1.9.] Közzétett,
feltölthetik a tartalmakat.
minősített jó
gyakorlatok
A közzététellel kapcsolatos
elvárásokat a minősítési
szempontrendszer közvetíti a
feltöltőknek, melyet a szakmai
tárhelyen érhetnek el az
[2.3.1.10.] Kora
intézmények.
gyermekkori
intervenciós kiadvány
Az elmúlt időszakban megvalósult
felülvizsgálata és
kutatások és fejlesztési programok
aktualizálása
eredményei,
a
szakemberekkel
folytatott konzultációk, szakmai- és
[2.3.2.] A hazai és
műhelynapok, és a bekövetezett
nemzetközi jó
jelentős változások erős igényként
gyakorlatok
fogalmazták meg, hogy legyen egy
adaptációs
olyan
kiadvány,
amely
a
folyamatának
koragyermekkori
intervenció
támogatása
problémaköreit
komplex
módon
tárgyalja, felhasználva a legfrissebb
[2.3.2.1.] A jó
kutatási és fejlesztési eredményeket.
gyakorlatok adaptációja A TÁMOP 3.4.2.B kiemelt projekt ezt
feltételeinek
valósította meg azzal, hogy
kidolgozása
felülvizsgálta és aktualizálta
„A kora
[2.3.2.2.] Szakmai
gyermekkori intervenció
műhelymunkák,
problématerületei” című, a TÁMOP
workshopok
3.1.1. I. szakaszában készült
lebonyolítása
kiadványt. A kiadvány aktualitását a
megváltozott jogszabályi
körülmények adta gyakorlati
feladatok teremtették, a témában
érintett társágazatok, egészségügy
és szociális terület fejlesztési
eredményeinek becsatolása és
összehangolása az oktatási
területtel.
K+F tevékenység keretében
megtörtént a pedagógiai
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
szakszolgálati gyakorlatban működő
jó gyakorlatok felkutatása és a
10
kiválasztott jó gyakorlat esetében
az adaptáció feltételeinek a
kidolgozása. A kutatás eredményeit
és kiválasztott, adaptálásra kész jó
gyakorlatokat
„Jó gyakorlatok a
pedagógiai szakszolgálati
ellátásban” kiadvány kötetben
jelentettünk meg. Két adaptálható jó
gyakorlatról kisfilm is készült, mely a
kötet mellékletében is megtalálható.
A
kötet 1200 példányban került
szétosztásra a pedagógiai
szakszolgálat szakemberei részére.
A jó gyakorlatok elterjesztésénél,
alkalmazhatóságánál fontos
szempont, hogy azt eltérő
körülmények és feltételek mellett, de
azonos területen dolgozó
szakemberek is jól tudják használni.
Ezért fontos volt, hogy a közzétett jó
gyakorlatok adaptációjához
segítséget adjunk a
szakembereknek. Támogatást
nyújtottunk
szakmai
műhelymunkák, workshop-ok
keretében
. Öt rendezvényen (Szeged, Székesfehérvár, Budapest,
Kaposvár, Debrecen)
174
szakember szerezhetett újabb
tudásokat a szakmai tárhelyen
elérhető jó gyakorlatok
adaptációjával kapcsolatosan.
Álljon
[2.4.] A szakszolgálati A szakszolgálati ellátásban dolgozó
rendelkezésre a
rendszerben dolgozó
szakembereket az INYR adatbázisa
szakszolgálati
szakemberek
tartja nyilván, amely a képzettségük
rendszerben
kompetencia-
és végzettségük alapján, alkalmas
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
dolgozó
térképének
arra, hogy információt szolgáltasson
szakemberek
kialakítása
a szakterületi lefedettségről.
kompetencia-
[2.4.1.] A
Azonosíthatóvá válnak a
térképe.
szakszolgálati
hiányterületek, így jobban
rendszerben dolgozó
szervezhető lesz az ellátásba
szakemberek
került gyerekek számára nyújtott
kompetenciáinak és
szolgáltatás.
kapcsolatrendszeréne A szakszolgálati intézmények
k a meghatározása
feladatait és működését
[2.4.2]. A
meghatározó jogszabályok (2011.
szakemberek
évi CXC. törvény a nemzeti
adatbázisához
köznevelésről, a 15/2013. (II.26.)
szakmai specifikáció
EMMI rendelet a pedagógiai
kialakítása
szakszolgálati intézmények
működéséről) meghatározzák a
[2.4.3.] A pedagógiai
szakemberek számára az adott
szakszolgálatok
terület feladatainak ellátásához
alkalmazásában álló
szükséges képzettségeket,
szakemberek
végzettségeket.
végzettségének/képze
ttségének felmérése
A szakterületekre elkészült
protokollok pedig azokat a
[2.4.4.] Szakterületi
kompetenciákat, amelyek a jó
kompetencia-
minőségű szolgáltatások
szükségletek
nyújtásához szükségesek.
azonosítása
szakterületenként
[2.4.5.] Az adatbázis
feltöltése
Valósuljon meg a
[2.5.] A pedagógiai
A tevékenységhez kapcsolódó
pedagógiai
szakszolgálati
kutatás eredményeként elkészült a
szakszolgálati
feladatok ellátásához
„
Tanulmány a pedagógiai
feladatok
kapcsolódó (oktatás,
szakszolgálati feladatok
ellátásához
egészségügy,
ellátásához kapcsolódó képzési
kapcsolódó
gyermekvédelem,
kínálatról” szakmai anyag, illetve a
(oktatás,
szociális terület)
képzési
hiányterületek lefedésére
egészségügy,
képzések
megfogalmazott javaslatcsomag,
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
gyermekvédelem,
megvalósítása
amely alapján láthatóvá vált, hogy az
szociális terület)
egészségügyben és szociális
[2.5.1.] A meglévő
képzési/felkészítési
területen akkreditált minimum 30
képzési programok
programok
órás, az oktatás területén akkreditált
rendszerezése
rendszerezése,
minimum 60 órás továbbképzési
[2.5.1.1.] A
közzététele,
kínálatban, pedagógiai
rendszerezés
fejlesztés a
szakszolgálatokban jól használható
kritériumainak
hiányterületekre
képzéseket igen keveset lehet
meghatározása
továbbá a képzési
találni. További megfontolandó
programok
[2.5.1.2]. A képzési
szempontot vetett fel a képzési
lebonyolítása.
programok gyűjtése,
kínálat összeállításakor, hogy az
típusonkénti besorolása egészségügyben és szociális
területen akkreditált képzések a
[2.5.1.3]. A képzési
pedagógiai szakszolgálatokban
programok közzététele dolgozó pedagógus munkakörben
[2.5.2]. Hiányterületek alkalmazott szakemberek számára
feltárása a pedagógiai nem kredit értékűek
. A
szakszolgálati
tevékenységhez kapcsolódó
feladatok ellátásához
mutatószám,
vállalt indikátor (300
kapcsolódó (oktatás,
fő) esetében azonban csak az
egészségügy,
akkreditált képzéseket tekinthetjük
gyermekvédelem,
elfogadottnak. Ebben az értelemben
szociális terület)
a szakemberek számára azokat
képzési programokról képzéseket tudtuk felkínálni,
amelyek a pedagógus akkreditációs
[2.5.3.] Képzések
rendszerben jelentek meg, különös
kidolgozása a feltárt
tekintettel a kutatás során
hiányterületekre
hiányterületként jelentkező
szakterületi
igényekre.
csoportok számára
A kutatás eredményeképpen
[2.5.3.1]. Folyamatba
összeállított,
akkreditált
ágyazott képzési
képzéseket t
artalmazó javasolt
programok kidolgozása
kínálati csomagból, a lefolytatott
szakmai egyeztetés
[2.5.3.2]. Képzési
eredményeképpen
5 képzés került
program kipróbálása
kiválasztásra, amelyek közül négy
[2.5.3.3.] Képzési
képzés 30 órás:
program akkreditációja
-
A matematika tanulás zavarai
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
[2.5.4]. A közzétett
(Diszkalkulia);
képzési programok
-
A diszlexia megelőzése – az
lebonyolítása
értő olvasás előkészítése;
-
Mozgásprogram eltérő
[2.5.4.1]. Képzési
igények felmérése
fejlődésmenetű 3-8 éves
korosztály számára;
[2.5.4.2].
-
Problémás gyerekek. Az
Gyakorlatorientált
agresszió kezelése a
képzések előkészítése
köznevelési intézményekben
egy képzés 90 órás időtartamú volt:
[2.5.4.3.]
Gyakorlatorientált
-
A rehabilitációt, fejlesztést és
képzések
tanácsadást
megalapozó
megvalósítása
vizsgálatok
és
beavatkozás
gyakorlata
a
pedagógiai
munkában.
A
gyakorlatorientált képzéseken összesen
343 fő vett részt, melyek
sikeres elvégzéséről a résztvevők
tanúsítványt kaptak. A képzések az
érintett szakemberek számára a
megújuló feladatok köréhez és azok
megvalósításához igazodva
valósultak meg, a céloknak és
igényeknek megfelelően.
Az ágazatközi (oktatás,
egészségügy, gyermekvédelem,
szociális terület) képzések
megvalósításához szükség volt a
különböző szakterületeken ismert - a
szakszolgálati ellátás minőségi
megújításához illeszkedő - képzési
programok rendszerezésére,
közzétételére, a hiányterületekre
történő fejlesztésére.
A képzési
programok meghirdetéséhez és
lebonyolításához olyan
szempontrendszer kidolgozására
került sor, amely a megújuló
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
szolgáltatások szempontjából
rendszerezni képes a képzéseket. A
hiányterületek a képzési programok
gyűjtése során körvonalazódtak és
javaslat született új programok
fejlesztésére. A projekt keretében
4
db folyamatba ágyazott képzési
program kidolgozása, kipróbálása
és korrekció utáni akkreditációja
történt meg. Ebből 3 db 30 órás:
-
A figyelemzavar és a különböző
magatartásproblémák hatékony
felismerése
és
korszerű
diagnosztikája a szakszolgálati
munkában;
-
Szakmai koordináció és hálózati
együttműködés
a
gyógytestnevelés
területén.
Gyógytestnevelés a pedagógiai
szakszolgálatban;
-
Továbbtanulási
és
pályaválasztási tanácsadás a
pedagógiai szakszolgálatoknál.
Szakmai-módszertani segítség
a
szakszolgálati
feladatellátáshoz,
gyakorlati
megfelelés a szakmai protokoll
irányelveinek
és 1 db 60 órás
:
-
A logopédusok megváltozott
szerepe
a
pedagógiai
szakszolgálati feladatokban.
Jöjjön létre a
[2.6.] Szakszolgálati
Fontos, hogy a megújuló
szakszolgálati
hálózat működtetése szakszolgálati feladatokra
intézmények
vonatkozóan alakuljanak ki a
[2.6.1.] Szakmai
szakembereinek
hagyományos formákat is
hálózati rendszer
munkáját támogató
továbbvivő, új típusú
kialakítása
együttműködések, amelyek
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
szakmai hálózat.
[2.6.1.1.] A hálózati
különböző szinteken, különböző
működés szerkezeti és formák és keretek között segíti a
működési formáinak
szakemberek szakterületen
kifejlesztése
belüli, szakterületek közötti és
ágazatközi feladatokhoz köthető
[2.6.1.2.] Ágazatközi
munkáját.
együttműködés
formáinak kialakítása
Kutatás-fejlesztési program
keretében
kialakult az a hálózati
[2.6.1.3.] A
modell, amely a
szakszolgálati
szakszolgálati ellátást
intézmények, és szakemberek
támogató
közötti együttműködések
kapcsolattartás
horizontális és vertikális hálózati
feladatainak és
formáit egyéni, szervezeti,
folyamatainak
rendszerszinten megfogalmazza.
meghatározása
A hálózati modell tartalmazza az
[2.6.1.4]. A
ellátórendszerben érintett további
kapcsolattartás- modell
ágazatokkal (például: egészségügyi,
leírása
szociális ágazat) való
együttműködések lehetőségeit,
[2.6.1.5]. A
színtereit.
szakemberek
felkészítése
Kitér rendszerszinten az ágazati
(pilotprogram) a
irányítási feladatokra, szereplőkre;
kapcsolattartással
intézményi szinten az ellátásban
összefüggő feladatokra résztvevő egészségügyi, szociális és
oktatási intézmények valamint az
[2.6.1.6.] Modell
intézményekben dolgozó
kipróbálása
szakemberek közötti együttműködési
[2.6.1.7.] Modell-leírás
és horizontális tanulási formákra.
A szakszolgálati ellátás sokrétű és
[2.6.2.] Szakmai
hálózati munka
sokszereplős feladatainak kliens-
koordinálása
központú koordinálása is fontos
feladata a megújuló szakszolgálati
[2.6.2.1.] Ágazatközi
munkának, amelyhez a hálózati
szakmai
modell további segítséget kínál az
műhelyek/felkészítések
intézményeknek és szakembereknek
/work shopok
egyaránt.
lebonyolítása
A
szakemberek pilot programban
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
[2.6.2.2.] Szakmai
készültek fel (4 régió (12 megye),
műhelyek a
140 fő felkészítése), a kliens-
kapcsolattartással
központú koordinációs
összefüggő feladatokra
feladatokra.
A hálózati modell kipróbálását
követően és a visszajelzések szerint
korrigált, végleges modellt
kiadvány formájában
1400
példányban kapták meg a
szakszolgálati intézmények.
A
hálózati modell - elkészítését
követően -
7 helyszínen (Székesfehérvár, Kaposvár,
Debrecen, Szeged, Kiskőrös,
Tatabánya, Budapest)
került
bemutatásra. A szakmai workshop-
ok célja a szakmai és szakmaközi
hálózati együttműködést leíró -
kézikönyvbe foglalt - fejlesztési
elképzelések és modell
megismertetése volt. A résztvevők
száma összesen
235 fő volt.
[2.7.]
A kiemelt projekt 2013-ban elvégzett
Szakszolgálatban
helyzetfeltárása a pedagógiai
dolgozó szakemberek szakszolgálati ellátórendszer
szakvizsgát adó
működési feltételeinek megismerése
képzésének
érdekében kitért annak vizsgálatára
támogatása
is, hogy a szakszolgálati
intézményekben dolgozó
szakemberek szakterületenként
milyen arányban rendelkeznek
szakvizsgával.
Az eredmények azt igazolták, hogy a
szakszolgálatban dolgozó
szakemberek mintegy 50%-a még
nem rendelkezik – a pedagógiai
szakszolgálati intézmények
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
működéséről szóló 15/2013. (II. 26.)
EMMI rendelet, 33. § (7)1 szerinti –
szükséges végzettséggel.
Ennek tükrében a szakvizsgát adó
képzés támogatása tárgyában a
kiemelt projekt szakmai
egyeztetéseket végzett a projekt
szakmai irányításáért felelős
szaktárcával (EMMI Köznevelési
Államtitkársága) és a pedagógiai
szakszolgálati intézmények
intézményfenntartójával (KLIK).
Mindannyian kiemelt feladatként
jelölték meg a szakemberek
szakirányú továbbképzésének
támogatását.
Ennek keretében
157 szakember
szerzett oklevelet
gyógypedagógus szakirányú
képzés keretében.
[2.8.] Szakszolgálati
A tevékenység a TÁMOP 3.1.5.
szaktanácsadói
„Pedagógusképzés támogatása”
feladatok kidolgozása kiemelt projekttel együttműködve
került megvalósításra. Ennek
eredményeképpen került
kidolgozásra a pedagógiai
szakszolgálati
tanácsadás
feladatellátásának munkaprofilja,
a pedagógiai szakszolgálati
tanácsadói munka rendszerének
működési modellje és felkészítő
program kialakítása a tanácsadói
feladatok ellátására és a
pedagógiai szakszolgálati
tanácsadói munka
1 15/2013. (II.26) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről 33.§ (7): Az, aki nem rendelkezik
szakvizsgával, - a 44. § (2)-(3) bekezdésben foglalt kivétellel - pedagógus munkakörben foglalkoztatható, feltéve, hogy a
munkáltató előírja a szakvizsga öt éven belüli megszerzésének kötelezettségét.
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
minőségbiztosítási keretei.
Újabb
[3.] A pedagógiai
A szakszolgálatok által végzett
pszichodiagnosztika
szakszolgálati
szolgáltatások mind a diagnosztikai,
i/ pedagógiai
munkája
mind a fejlesztés és terápiás munka
diagnosztikai/fejlesz
eszköztárának
terén olyan eszközökkel bővült,
tő eszközök
bővítése
amelyek részben a nemzetközi
standardizálásával,
gyakorlatban bevált eszközök hazai
[3.1.] A
fejlesztévével
viszonyokra bemért, adaptált
szakszolgálatok
bővüljön a
változatai, részben a saját
korszerű
szakszolgálatok
fejlesztésű eszközök köre.
pszichodiagnosztikai/
által használt
pedagógiai
Ehhez kapcsolódóan került sor a
eszköztár és
diagnosztikai/fejleszt
pszichodiagnosztikai, pedagógiai
valósuljon meg a
ő és terápiás
diagnosztikai, fejlesztő és terápiás
szakemberek
eszközeinek
eszközök hitelesítési/legitimációs
felkészítése a
azonosítása
feltétel- és keretrendszere
projekt keretében
(minősítési és jóváhagyási
adaptált és
[3.1.1]. A
eljárásrendje), illetőleg ennek
fejlesztett korszerű,
pszichodiagnosztikai/ elemei
kialakítására, illetve a
hazai
legitim eszközök
pedagógiai
gyakorlatban már alkalmazott
használatára.
diagnosztikai/fejleszt
minősítési gyakorlat
ő és terápiás
rendszerszintű ajánlásainak
eszközök legitimációs megfogalmazására.
feltételrendszerének
kialakítása
A 2013. évi helyzetfeltárást
tovább
specifikálva sor került az
[3.1.2]. Hiányterületek intézmények által használt további
azonosítása
pszichodiagnosztikai, pedagógiai
[3.1.3.] Eszközök
diagnosztikai, fejlesztő és terápiás
kiválasztása a
eszközök felmérésére, egyéb
hiányterületekre
pszichológiai diagnosztikai
módszerek alkalmazásának
[3.1.4]. Felhasználói
feltérképezésére, a fogyatékossági
jogok tisztázása
területek specifikus, vagy a
[3.1.5.]
feladatorientált eljárások mennyiségi
Pszichodiagnosztikai/ és minőségi mutatóinak
pedagógiai
feldolgozására. Ennek
diagnosztikai/fejleszt
eredményeként további
ő és terápiás
hiányterületek körvonalazódtak, ahol
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
eszköztár szakmai
esetenként elavult vagy az adott
specifikációjának
területre és célcsoportra nem bemért
kialakítása
eszközökkel dolgoznak a
szakemberek, vagy nem áll
rendelkezésre korszerű eszköz az
adott feladathoz.
A
hiányterületek azonosítását
követően j
avaslat született azokra
az
eszközökre, amelyek bemérése,
standardizálása, fejlesztése
szükséges a minőségi
munkavégzéshez. A kiemelt projekt
3 db pszichodiagnosztikai eszköz, 5
db pedagógiai diagnosztikai eszköz,
5 db fejlesztő eszköz kiválasztását
tette lehetővé. Az eszközök
kiválasztása - a Szakmai
Konzultációs Testület
közreműködésével - az EMMI
Köznevelési Államtitkársága
jóváhagyásával történt. A
kiválasztott eszközök
standardizálását, bemérését
megelőzően
sor került a
felhasználói engedélyek
megszerzésére és a felhasználói
szerződések megkötésére. Ez
alapvető feltétele az eszköztár
bővítésének.
[3.2.]
A bevont nemzetközi
Pszichodiagnosztikai pszichodiagnosztikai eszközök közül
eszközök
a
standardizálása
-
Woodcock-Johnson
[3.2.1.] Kismintás
International Edition II- Hungary
bemérés
hazai
sztenderd
értékeinek
előállítására kiírt K+F pályázatra
[3.2.2.] Nagymintás
nem érkezett ajánlat. Az itt
fennmaradó összeg a pedagógiai
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
bemérés
szakszolgálatok részére további
informatikai eszközök (notebook)
[3.2.3.] Kutatási
beszerzésére, illetve a projekt
jelentés elkészítése
keretében
beszerzett
diagnosztikai, fejlesztő és terápiás
[3.2.4.] A bemért
eszközök
használatához
eszközök
kapcsolódó
felkészítések
legitimációja
lebonyolítására
az
eredetileg
tervezetthez
képest
nagyobb
[3.2.5.] Bemért tesztek
résztvevői kör bevonásával került
átcsoportosításra.
[3.2.6.] Felkészítés a
-
tesztek használatára
Dean
Woodcock
(DW)
Neuropszichológiai
Tesztkészlet,
és a
-
Universal
Nonverbal
Intelligence
Test™
(UNIT™)
Univerzális
Nem-verbális
Intelligencia Teszt
eszközök vonatkozásában – a
kutatás-módszertani szempontok
figyelembevételével elkészített és
elfogadott megvalósítási terv alapján
megtörtént a tesztfelvétel
előkészítése: tesztcsomagok
előállítása
, tesztfelvevők felkészítő
anyagának összeállítása, a
tesztfelvevők felkészítése, a
tesztfelvételben résztvevő
intézmények kijelölése, az
intézmények fenntartóitól szükséges
engedélyek megszerzése. Ezt
követően
megtörtént a hazai
sztenderd értékek előállítása. A
reprezentativitáshoz szükséges
vizsgálati minta mindkét teszt
esetében 1000 fő volt. Az
adatfelvétel során
létre jött
tesztfelvételi adattáblák és
normatáblák alapján
megfogalmazásra kerültek a
hazai
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
adaptáció megvalósításhoz
szükséges javaslatok.
[3.3.] Pedagógiai
A tevékenység keretében a
diagnosztikai
hiányterületekre
kiválasztott 5 db, a
eszközök bemérése
pedagógiai diagnózis
kialakításához szükséges
[3.3.1.] Pedagógiai
korszerű eszközök bemérése és
diagnosztikai
fejlesztése zajl
eszközök fejlesztése
ott.
Sor került a pedagógiai és a
[3.3.2.] Vizsgáló
diagnosztikai gyakorlatban már
eszközök bemérése
elterjedt, de nem a standard
eljárások szerint bevezetett vagy
[3.3.3.] Kutatási
jelentés elkészítése
bevált, ám korszerűsítésre,
megújításra szoruló eszközök
[3.3.4.] A bemért
bemérésére.
eszközök
A bevont
nemzetközi pedagógiai
legitimációja
diagnosztikai eszközök
[3.3.5.] Bemért
-
Child
Behavior
Checklist
eszközök
(CBCL)
Gyermekviselkedés
Kérdőív
[3.3.6.] Felkészítés az
és a
eszközök
-
Brickenkamp (d2-R) Figyelem
használatára
Teszt)
vonatkozásában – a kutatás-
módszertani szempontok
figyelembevételével elkészített és
elfogadott megvalósítási terv alapján
megtörtént a tesztfelvétel
előkészítése: tesztcsomagok
előállítása
, tesztfelvevők felkészítő
anyagának összeállítása, a
tesztfelvevők felkészítése, a
tesztfelvételben résztvevő
intézmények kijelölése, az
intézmények fenntartóitól szükséges
engedélyek megszerzése. Ezt
követően
megtörtént a hazai
sztenderd értékek előállítása. A
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
reprezentativitáshoz szükséges
vizsgálati minta mindkét teszt
esetében 600 fő volt. Az adatfelvétel
során
létre jött tesztfelvételi
adattáblák és normatáblák alapján
a
hazai adaptáció
megvalósításhoz szükséges
javaslatok megfogalmazásra
kerültek.
-
Strengths
and
Difficulties
Questionnaire (SDQ) Képességek
és nehézségek kérdőív
nemzetközi pedagógiai diagnosztikai
eszköz esetében a
megvalósító
feladata a teszt hazai adaptációja
és szakemberek felkészítése a
teszt használatára volt. A kutatás-
módszertani szempontok
figyelembevételével elkészített és
elfogadott megvalósítási terv alapján
megtörtént a tesztfelvétel
előkészítése: tesztadaptációs
csomagok előállítása,
tesztfelvevők
felkészítő anyagának
összeállítása, a tesztfelvevők
felkészítése, a tesztadaptációban
résztvevő intézmények kijelölése, az
intézmények fenntartóitól szükséges
engedélyek megszerzése. A
reprezentativitáshoz szükséges
vizsgálati minta 600 fő volt,
figyelembe véve a magyarországi
kutatási, validálási tapasztalatokat.
Az elkészült
sztenderdizált
adatokat tartalmazó adaptált teszt használatára
125 szakember
felkészítése valósult meg, melyről
a résztvevők igazolást kaptak.
Az
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
eszköz 1150 példányban jutott el a
szakemberekhez.
A
magyar pedagógiai diagnosztikai
tesztek esetében
-
Diszkalkulia
Pedagógiai
Vizsgálat
(Dékány-féle
diszkalkulia-vizsgáló eszköz)
és a
-
Vizsgálóeljárás, az iskolába
lépéshez szükséges fejlettség
felmérésére
eszközök vonatkozásában – a
kutatás-módszertani szempontok
figyelembevételével elkészített és
elfogadott megvalósítási terv alapján
megtörtént a tesztfelvétel
előkészítése: tesztcsomagok
előállítása
, tesztfelvevők felkészítő
anyagának összeállítása, a
tesztfelvevők felkészítése, a
tesztfelvételben résztvevő
intézmények kijelölése, az
intézmények fenntartóitól szükséges
engedélyek megszerzése. A
vizsgálati minta a
Diszkalkulia
Pedagógiai Vizsgálat esetében 495
fő, míg a
Vizsgálóeljárás az iskolába
lépéshez szükséges fejlettség
felmérése esetében 150 fő volt.
Az
elkészült és továbbfejlesztett
tesztek használatára, a
Diszkalkulia Pedagógiai Vizsgálat
esetében
125 szakember, a
Vizsgálóeljárás az iskolába
lépéshez szükséges fejlettség
felmérésére eszköz esetében
205
szakember felkészítése valósult
meg, melyről a résztvevők igazolást
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
kaptak.
Diszkalkulia Pedagógiai Vizsgálat
esetében
1900 példány, a
Vizsgálóeljárás az iskolába
lépéshez szükséges fejlettség
felmérésére eszköz esetében
2100
példány jutott el a szakemberekhez.
[3.4]. Fejlesztő és
A gyakorlatban a fejlesztésre és
terápiás eszközök
terápiára használt eszközök széles
fejlesztése
tárházát ismerik és alkalmazzák a
szakemberek. Sok, elterjedt eszköz
[3.4.1.] A kiválasztott
esetében azonban nem
fejlesztő és terápiás
rendelkezünk azzal az információval,
eszközök beválás
hogy az eszközök a fejlesztett
vizsgálata
területen milyen mértékben és elérik-
[3.4.2]. Új eszközök
e hatásukat. Ezért a gyakorlatban
fejlesztése
széles körben alkalmazott továbbá a
diagnosztikai és fejlesztő
[3.4.3.] Fejlesztő és
eszköztárba bekerülésre javasolt
terápiás eszközök
eszközök estén megvizsgáltuk, hogy
kipróbálása
az adott eszköz a fejlesztett
[3.4.4]. A bemért
területen milyen eredményesen
eszközök
alkalmazható.
legitimációja
A kiválasztott fejlesztő és terápiás
[3.4.5.] Bemért
eszközök az alap-kultúrtechnikák,
fejlesztő eszközök
részképességek, részfunkciók
fejlesztéséhez kapcsolódó eszközök
[3.4.6.] Felkészítés a
tárházának bővítésére fókuszált.
fejlesztő és terápiás
A kiemelt projekt keretében
5 db - a
eszközök
hiányterületek azonosítása során
használatára
kiválasztott - fejlesztő és terápiás
eszköz eredményességvizsgálata,
fejlesztése valósult meg.
- „
Babzsák” fejlesztő program
A megvalósítók az elfogadott
megvalósítási terv alapján kijelölték
az eredményességmérésben
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
résztvevő intézményeket, az
intézmények fenntartóitól
beszerezték a szükséges
engedélyeket. Megtörtént a
kipróbálásban résztvevő
pedagógusok felkészítése, a
felkészítő anyag összeállítása. Ezt
követően elvégezték az eszköz
fejlesztési eredményesség
vizsgálatát, majd a kapott adatok
statisztikai és kvalitatív elemzése
alapján
megtörtént a fejlesztő
program továbbfejlesztése és új
rendszerelemek kialakítása.
A
továbbfejlesztett program használatára a
285 szakember
felkészítése valósult meg, melyről
a résztvevők igazolást kaptak.
A program
3500 példányban, jutott
el a szakemberekhez.
-
Speciális tanulási nehézségekre
irányuló
komplex
fejlesztő
csomag
Montessori-eszközök
bevonásával
A cél egy olyan fejlesztő eszköz
kialakítása volt, amely alkalmas
a korai életszakaszban a tanulási
folyamataikban
eltérő
fejlődésmenetet
mutató
kisgyermekek képességeinek és
a
6-8
éves
BTM
szakvéleménnyel
rendelkező
gyermekek
képességeinek
fejlesztésére.
A megvalósítók az elfogadott
megvalósítási terv alapján kijelölték
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
az eredményességmérésben
résztvevő intézményeket, az
intézmények fenntartóitól
beszerezték a szükséges
engedélyeket. Megtörtént a
kipróbálásban résztvevő
pedagógusok felkészítése, a
felkészítő anyag összeállítása. Ezt
követően elvégezték az eszköz
fejlesztési eredményesség
vizsgálatát, majd a bemeneti és
kimeneti mérések során kapott
elemzése alapján
megtörtént a
komplex fejlesztő eszköz
továbbfejlesztése.
A
továbbfejlesztett eszköz használatára a
88 szakember
felkészítése valósult meg, melyről
a résztvevők igazolást kaptak.
Az eszköz
3150 példányban, jutott
el a szakemberekhez.
-
Téri
tájékozódás
fejlesztő
program
és a
-
Tréningprogram és módszertani
ajánlás a verbális-, a téri-
vizuális munkaemlékezet és a
figyelem fejlesztésére
eszközök vonatkozásában a
megvalósítók az elfogadott
megvalósítási tervek alapján
kijelölték az
eredményességmérésben résztvevő
intézményeket, az intézmények
fenntartóitól beszerezték a
szükséges engedélyeket. Mindét
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
fejlesztő program esetében
megtörtént a
kipróbálásban
résztvevő pedagógusok
felkészítése, a felkészítő anyag
összeállítása. Ezt követően
elvégezték a programok fejlesztési
eredményesség vizsgálatát, majd a
bemeneti, kimeneti mérések és a
haladási naplók elemzése alapján
megtörtént mindét fejlesztő
program továbbfejlesztése.
Az
elkészült és továbbfejlesztett
programok használatára a
Téri
tájékozódás fejlesztő program esetében
102 szakember, a
Tréningprogram és módszertani
ajánlás a verbális-, a téri-vizuális
munkaemlékezet és a figyelem
fejlesztésére fejlesztő program
esetében
102 szakember
felkészítése valósult meg, melyről
a résztvevők igazolást kaptak.
A
Téri tájékozódás fejlesztő
program esetében
2900 példány, a
Tréningprogram és módszertani
ajánlás a verbális-, a téri-vizuális
munkaemlékezet és a figyelem
fejlesztésére fejlesztő program
esetében
2900 példány jutott el a
szakemberekhez.
Új fejlesztésként jelent meg a
-
,
A fejlesztés elsődleges célja az volt,
hogy a beilleszkedési, tanulási és
magatartási nehézségekkel küzdő
gyermekek iskolához fűződő
viszonya megváltozzon, hosszú
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
távon nőjön az iskolai
teljesítményszintje.
A kutatás-módszertani szempontok
figyelembevételével elkészített és
elfogadott megvalósítási terv alapján
megtörtént a
fejlesztő program kidolgozása, az
eredményességmérésben résztvevő
intézmények kijelölése, az
intézmények fenntartóitól szükséges
engedélyek megszerzése, a
kipróbálásban résztvevő
pedagógusok felkészítése, a
felkészítő anyag összeállítása, a
bemeneti és kimeneti mérések
elvégzése. A fejlesztés és az
eredményesség vizsgálat
tapasztalatai alapján elkészült a
korrigált drámapedagógiai
fejlesztő program.
A
fejlesztő eszköz használatára a
85 szakember felkészítése
valósult meg, melyről a résztvevők
igazolást kaptak.
Kiadvány formájában
2400 példány jutott el a szakemberekhez.
[3.5.] Diagnosztikai és Sikeresen zárult a diagnosztikai és
fejlesztő eszközök
fejlesztő eszközök digitalizálására
digitalizálására
irányuló pilot program. A
irányuló pilot
tevékenység alapvető célja a
pedagógiai szakszolgálati munka
[3.5.1] Kutatási
korszerűsítése érdekében a
koncepció és
diagnosztikai és fejlesztői munka
keretrendszer
számítógéppel történő támogatása,
kialakítása
az ehhez szükséges módszertan
kidolgozása, az eszközök
elektronikus változatának
kifejlesztése volt. Kiemelt
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
szempontként jelent meg az
érintőképernyős készülékben rejlő
lehetőségek kiaknázása, különös
tekintettel azokra a gyermekekre,
akik mozgásos akadályozottságuk
miatt nehezen, vagy egyáltalán nem
tudják használni a papír alapú
eszközöket.
Az első fázisban három
diagnosztikai eszköz
-
SZÓ?
NEM
SZÓ?
Alsó
tagozatos
gyermekek
szóolvasás-megértésének
vizsgálata;
-
Aktívszókincs-vizsgálat
(LAPP);
- valamint
a
London-torony
Adaptív Teszt)
érintőképernyős notebookon
történő alkalmazásváltozatának
és a kifejlesztés módszertanának
kidolgozása, a kipróbálásban
résztvevő szakemberek
felkészítéséhez képzési anyag
összeállítása, a felkészített 70
szakember bevonásával történő
kipróbálása, továbbá az
alkalmazás során szerzett
tapasztalatok megfogalmazása
valósult meg.
A második fázis további
neuropszichológiai jellegű eszközök
IKT-alapú átültetését célozta meg:
-
London-torony Adaptív Teszt –
továbbfejlesztett
(tervezés
vizsgálata)
-
Fordított
Corsi-kocka
(téri
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
munkamemória vizsgálata)
;
-
Folyamatos teljesítményteszt
(figyelem fenntartása és gátlás
vizsgálata);
-
Gyors
Automatizált
Megnevezés teszt (mentális
lexikon aktivizálása, a flexibilitás
vizsgálata).
Az így kiválasztott tesztek lehetővé
teszik a végrehajtó funkciók széles
spektrumának megismerését,
továbbá ezek az eszközök az
atipikus fejlődésmenet azonosításán
túl a differenciáldiagnózisban
jelentős szerepet kaphatnak.
Hasonlóan az első fázishoz
elkészültek a tesztek IKT-alapú
változatai, a kipróbálásban
résztvevő szakemberek
felkészítéséhez szükséges
képzési anyagok. Megtörtént a
felkészített szakemberek (15 fő)
bevonásával a kipróbálás. Végül
az alkalmazás során szerzett
tapasztalatok megfogalmazásra
kerültek.
A kipróbált IKT alapú
diagnosztikai eszközöket 70 db, a
kiemelt projekt által biztosított
érintőképernyős notebookon
használhatják a pedagógiai
szakszolgálatban dolgozó
szakemberek.
A diagnosztikai eszközöket a
szakemberek a közeljövőben az
INYR-en keresztül használhatják,
amennyiben az INYR valamennyi
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
támogató funkciója elérhetővé válik
a szakszolgálati felületen.
Az intézmények
[3.6.] A szakszolgálati A szakszolgálatok eszközökkel való
korszerű
feladatok ellátásához
ellátása egyrészt a projekt keretében
diagnosztikai és
szükséges
adaptált és fejlesztett eszközök
fejlesztő
diagnosztikai és
eljuttatása, másrészt a
eszközökkel történő
fejlesztő eszközök
helyzetfeltárásban hiányterületként
ellátása, annak
beszerzése és
jelölt helyek, feladatok
érdekében, hogy a
eljuttatása az
eszközparkjának bővítése korszerű
szakszolgáltatásoka
intézményekhez
eszközökkel.
t igénybevevők
Az eszközlista a szakszolgálati
minden
[3.6.1.] A
intézmények körében végzett, az
intézményben az
szakszolgálati
infrastrukturális eszközellátottság
állapotuknak
feladatok ellátásához
helyzetfeltárásán alapult, melynek
legmegfelelőbb
szükséges
része a szakszolgálati feladatok
eszközök
eszközlista
ellátását segítő eszközhasználat is.
alkalmazása
összeállítása
A helyzetfeltárás eredményeit
segítse a diagnózis
[3.6.2.] Eszközök
összegző javaslatcsomag adott
felállítását, a
beszerzése és
támpontot a beszerzésre kerülő
fejlesztést és a
eljuttatása az
eszközök listájának
terápiás feladatok
intézményekhez
összeállításához.
elvégzését.
Az eszközök vásárlása
közbeszerzési eljárás keretében
történt megyénként összeállított
eszközlistának megfelelően. Ez
tartalmazta a diagnosztikai
ellátáshoz szükséges korszerű
teszteket, tesztcsomagokat, a
fejlesztésekhez komplex
képességfejlesztő játékokat és
eszközöket, terápiás eszközöket:
-
Test d2-Revision (274 db); -
WISC-IV (108 db); -
WAIS-IV (80 db); -
TROG (407 db); -
TAT (107 db); -
Rorschach-próba (101 db);
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
-
SAFA 198 db); -
CAT (87 db); -
Színes
Progresszív
Mátrixok (CPM) (49 db);
-
Standard
Progresszív
Mátrixok (SPM) (48 db);
-
Óvodás Sindelar (352 db); -
GMP
Beszédészlelést
szűrő teszt (285 db);
-
Sceno teszt (86 db) -
Kézbáb-készlet (198 db); -
Konduktív
fejlesztő
eszközök: (Ülőzsámoly (31
db), fokos szék (65 db),
priccs (7 db), járató szék
kislovagló (23 db), falétra
(25 db), járókorlát (23 db),
lépcső+lejtő (6 db), asztal
(24 db);
-
Ayres eszközkészlet (101
db);
-
Mozgáskotta (10 db); -
DW
neuropszichológiai
tesztkészlet (30 db);
-
WPPSI-IV (30 db); -
d2-R/B Figyelem Teszt (40
db);
-
Univerzális
Nem-verbális
Intelligencia Teszt (UNIT™)
(30 db);
-
Gyermekviselkedés Kérdőív
(CBCL)(50 db).
A beszerzett eszközök használatára
az eszközök típusához illeszkedő
felkészítő
programok
és
továbbképzések szervezésére került
sor. Ennek keretében
74 szakember
készült fel és szerzett tanúsítványt
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
a
szenzoros integrációs terápiák
(Ayres),
terápiás
eszközök
alkalmazására, valamint további
220
szakember vett részt a
WPPSI IV,
WISC-IV és WAIS IV diagnosztikai
eszközök használatára felkészítő
képzéseken.
Az intézmények
[3.7.] A szakszolgálati Az ellátórendszer minőségi javítását
olyan korszerű, az
feladatok ellátását
hivatott szolgálni a szakszolgálatok
infokommunikációs
segítő
korszerű infokommunikációs
akadálymentesítés
infokommunikációs
eszközökkel történő ellátása. Az
szolgáló
eszközök beszerzése
eszközlista a projekt keretében
eszközökkel való
és eljuttatása az
elvégzett helyzetfeltárás
ellátása, és az
intézményekhez
eredményeit összegző
eszközök
javaslatcsomag alapján került
[3.7.1.]
használatához
összeállításra. A kiválasztott
Infokommunikációs
kapcsolódó
eszközöket közbeszerzési eljárás
akadálymentesítést
szolgáltatások
keretében juttattuk el a
segítő eszközlista
kialakítása,
szakszolgálati intézmények által
összeállítása
amelyek az
jelzett igényeknek megfelelően
ellátórendszer
[3.7.2.] Eszközök
-
128 darab asztali PC;
minőségi javulását
beszerzése és
-
761 darab notebook;
eredményezik.
eljuttatása az
-
183 darab multifunkcionális
intézményekhez
nyomtató).
Az Infokommunikációs
akadálymentesítés tevékenység
keretében
123 darab
kommunikációs
akadálymentesítést szolgáló
eszközt (AAK-Boardmaker) juttatunk el a szakszolgálatokhoz a
kommunikációban súlyosan
akadályozott gyermekek/tanulók és
a tanulási nehézségekkel küzdő
tanulók ellátásában résztvevő
szakemberek részére.
Emellett, lehetőség nyílt a
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
diagnosztikai, valamint a
fejlesztéshez, terápiákhoz
kapcsolódó feladatok korszerű IT
technológiai eszközökkel történő
ellátására is (
70 darab
érintőképernyős notebook).
Többek között ennek köszönhetően
az adott diagnosztikus vizsgálatok
elvégzésekor a kiértékelés folyamata
rövidebb időt vesz igénybe (hiszen
szoftvertámogatással a program
végzi), a felvételi/értékelési/beviteli
hibák száma csökken és
növelhetővé, mobilizálhatóvá válik a
szakszolgálatok számára elérhető
diagnosztikai és fejlesztő
eljárások/eszközök kínálata.
Olyan egységes
[4.] Integrált
Az INYR megvalósítása informatikai
keretrendszerben
Nyomonkövető
fejlesztés keretén belül készült el.
működő integrált
Rendszer
Ezen belül a tevékenységeket a fő
elektronikus
funkciók mentén bontottuk szét. Az
nyilvántartási
[4.1]. Koncepció
egyes funkciók megvalósításához
rendszer (INYR)
alkotás, szakmai
minden esetben a sztenderd
létrehozása és
egyeztetések
vízesésmodell metodika által
működtetése, amely
meghatározott tevékenységeket
képes a
hajtottuk végre.
szakszolgáltatások
keretében
biztosított ellátások
folyamatosságának,
eredményességéne
k nyomon
követésére.
Az elektronikus
[4.2] Keretrendszer
Az INYR rendszer legfontosabb
nyilvántartási
modul fejlesztése
céljai a következők:
rendszer legyen
[4.4]
-
Gyermekek/Tanulók életútjának
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
alkalmas az
Jogosultságkezelő
követése a teljes ellátási
ellátórendszerbe
modul fejlesztése
rendszerben, hatékony
került gyerekek
információszerzés és információ-
[4.5] Napló modul
diagnosztikai és
megosztás az integrált
fejlesztése
fejlesztési feladatai
pedagógiai szakszolgálati munka
egységes
[4.6]. Workflow modul
érdekében.
dokumentációjára.
fejlesztése
-
A szakszolgálati munka
[4.7] Ellátási
támogatása, a jelenlegi
tevékenység modul
papíralapú tervezés és
fejlesztése
adminisztráció elektronikus
támogatásának biztosítása.
[4.8]. Webes
adatkarbantartó
-
A szakszolgálati munka során
modul fejlesztése
alkalmazott eszközök és
[4.9]
módszerek egységesítésének
Rendszerintegráció
támogatása, protokollok
modul fejlesztése
kialakításának és bevezetésének
elősegítése.
-
Ágazati szintű információk
gyűjtése és felhasználása az
ágazati erőforrások elemzése és
fejlesztésének tervezése
céljából.
Az intézményi adatkarbantartó
felületen a jogosultságok beállítása
történik.
A felület alkalmas az értékkészletek
bővítésére, módosítására, az
értékkészletekre vonatkozó
módosító javaslatok jelzésére, a
szakszolgálatban dolgozó
szakemberek kompetenciáinak
beállítására. A rögzített
tevékenységekhez értékkészletből
választható űrlapok csatolhatók.
A felületről jelentések generálása is
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
megvalósulhat.
Megvalósult a Keretrendszer, a
Jogosultságkezelő, a Napló, az
Ellátási tevékenység, a Webes
adatkarbantartó, a
Rendszerintegráció modulok
fejlesztése.
Készüljön olyan
[4.3] Adatbázis modul Az elérhető funkciók lehetővé teszik
adatbázis, amely
fejlesztése
a
szakszolgálati
felületen
az
alkalmas naprakész
ellátáshoz kapcsolódó szolgáltatási
[4.10.].
információt
Kommunikációs
folyamatok,
tevékenységek
szolgáltatni az adott
csatorna fejlesztése rögzítését (azok szükség szerinti
intézményben
zárolását),
az
értékkészletből
dolgozó
[4.11.] Tudásbázis
módszerek,
eszközök
szakemberek
modul fejlesztése
hozzárendelését
a
létszámáról,
tevékenységekhez,
valamint
végzettségéről,
[4.12.] Ellátás
irányítás modul
csatolmányok feltöltését.
képzettségéről, a
fejlesztése
szakfeladatok
A felületről tudásbázis is elérhető,
szerint igénybe vett
[4.13.] Kutatói munka amely az ellátáshoz kapcsolódó
szakemberek
támogatás modul
kapacitásáról.
szakmai anyagokat tartalmazza.
fejlesztése
Megvalósult az Adatbázis, a
[4.14.]. Ellátási
Kommunikációs csatorna, a
alkalmazások modul
Tudásbázis, az Ellátás irányítás, a
fejlesztése
Kutatói munka támogatása, az
[4.15.] Az egyes
Ellátási alkalmazások modulok
moduloknál létrejött
fejlesztése, a több fázisban
dokumentációk
fejlesztett modulok felhasználói
véglegesítése,
és üzemeltetési
összefűzése
dokumentációinak egységesítése,
a szükséges webdesign
[4.16.] Webdesigner
megvalósítása, az éles indítás
[4.17.] Éles indulás
előkészítése valamint a szakértők
előkészítése és
felkészítése a teljes INYR rendszer
támogatása, élesítési
használatára.
feladatok
Az INYR rendszer fejlesztése 2014
A projekt
operatív céljai
Tevékenységek
az útmutató
Tevékenységek kifejtése és elért
eredmények
szerint
[4.18.] INYR
decemberében befejeződött. Az
felkészítés
INYR rendszert közel 4000 fő
regisztrált felhasználó veszi
igénybe rendszeresen napi
munkája során. A rendszer
valamennyi internetkapcsolattal
rendelkező eszközről elérhető az
arra jogosított szakemberek
számára, így a rendszer
végpontjainak száma is ennek
megfelelően alakul.
Az INYR használatára felkészített
szakszolgálati szakemberek
száma 667 fő.