![](./foiextract20240622-838747-gx198m-1_1.jpg)
1. SZ. MELLÉKLET AZ RH/ /2014. SZ. ADATKÖZLÉSHEZ
NYÍREGYHÁZI FŐ
ISKOLA
PÁLYÁZAT
A NYÍREGYHÁZI FŐ
ISKOLA
kancellári
munkakörének ellátására
„KIVONAT”
Pályázati azonosító
34590-5/2014/FOFEJL
Pályázó:
Kvancz József
2014. augusztus 5.
Kvancz József pályázata a Nyíregyházi Főiskola kancellári munkakörének betöltésére.
Azonosító: 34590-5/2014/FOFEJL
A PÁLYÁZÓ ELKÉPZELÉSEI
A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLA KANCELLÁRI
MUNKAKÖRÉNEK ELLÁTÁSÁRA
„Hogy nagy légy, légy teljes: Semmit ne túlozz és fojts magadban.
Mindenben légy egész, Bármilyen csekély is a tett, add bele lelked.
Minden tóban ott ragyog az egész hold, mert a magasban él ő.”
Fernando Pessoa
Kvancz József pályázata a Nyíregyházi Főiskola kancellári munkakörének betöltésére.
Azonosító: 34590-5/2014/FOFEJL
A FELÁLLÍTANDÓ SZERVEZETRE VONATKOZÓ ELKÉPZELÉSEK
Azt gondolom, a Nyíregyházi Főiskola akkor jár a helyes úton és lesz hosszabb távon is
kiszámítható intézmény, ha megtalálja a helyes küldetését, vállalható feladatokat és
irányokat jelöl ki, mindezt társadalmi felhatalmazás és elismerés mellet úgy, hogy figyelembe
veszi a Stanford egyetem örökbecsű jelmondatát: „mindenből a legjobbat”. Csak a minőségi
munkára alapozott siker az, ami tartósan biztosítja a fennmaradást.
A jövőben olyan gazdasági-jogi-műszaki-adminisztrációs szervezetet kell létrehozni, amely az
alábbi alapelvekkel működik
1. nem túlzottan szofisztikált, letisztított hatáskörökkel és feladatokkal,
2. nem érvényesül a bürokrácia, de megjelenik a szolgáltató jelleg, azaz a főfolyamatnak
„támogató” háttereként működik,
3. csökkenti a vezetők létszámát, növeli a hatékonyságot, és mindezt relatíve olcsón.
Jelenleg az intézményben sok a nem akadémia szervezet, melyet csökkenteni indokolt, ahol az
lehetséges és szakmailag is alátámasztható, összevonással egyszerűsíteni kell. Ugyanakkor az
esetleges redukció nem eredményezheti a működés hatékonyságának csökkenését, nem béníthatja
meg az operatív folyamatokat. Mindig a feladathoz kell a szervezett rendelni és nem fordítva.
A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV törvény (továbbiakban: Nft.) 14. § (3) bekezdése
rendelkezik arról, hogy „a felsőoktatási intézmény a nem oktatási szervezeti egységei intézményi
központtá szervezhetők”. Az intézményi központok vezetői az Nft. 37.§ (2) b) pontja értelmében
vezetői megbízással rendelkeznek.
A funkcionális és szolgáltató feladatokat ellátó szervezeti egységek intézményi központokká
szervezésének fő célja az átláthatóbb, gazdaságosabb működtetés elérése, az oktatás,
kutatás támogatása. Ennek eszköze a központokon belüli egységek átszervezése, a vezetői
megbízások számának csökkentése és a valós igényekhez történő igazítása.
A Nyíregyházi Főiskola jelenlegi organogramjából kiindulva a nem oktatási egységeket három
központba javaslom sorolni:
1.
Központi Igazgatási és Humánpolitikai Központ
2.
Gazdasági és Vagyongazdálkodási Központ
3.
Hallgatói Szolgáltató és Képzésszervezési Központ
A központok felállítását azért tartom célravezetőnek, mert területi lehatárolás alapján jönnének
létre, szerveznék és koordinálnák a feladatokat. A szervezet élén nem magasabb vezetői
státuszban központvezetők állnának, amelyek irodák/csoportok munkáit fognák össze.
1. A Központi Igazgatási és Humánpolitikai Központ
A jelenlegi szervezeti egységek közül az alábbiakat javaslom a központ irányítása alá helyezni:
− Humánpolitikai Iroda/Csoport
− Jogi és Szabályozási Iroda/Csoport
− Központi Iktató
− Rektori Titkárság (az irányítás-vezetés az Nftv. alapján szétválik)
− Minőségirányítási, Monitoring- és Kontrolliroda/Csoport (az Nft.-vel összhangban
kontrollingra módosítható)
− Alumni-, Karrier- és PR iroda/Csoport
Kvancz József pályázata a Nyíregyházi Főiskola kancellári munkakörének betöltésére.
Azonosító: 34590-5/2014/FOFEJL
2. Gazdasági és Vagyongazdálkodási Központ
A jelenlegi szervezeti egységek közül az alábbiakat javaslom a központ irányítása alá helyezni:
− Beszerzés Osztály
− Bér-és Munkaügyi Osztály
− Pályázati Osztály
− Pénzügyi és Számviteli Osztály
− Üzemeltetési és Vagyonkezelési Osztály
− Informatikai Szolgáltató Központ
− Tuzson János Botanikus Kert
− Tangazdaság
− Agrár- és Molekuláris Kutató- és Szolgáltató Intézet
− Bessenyei Hotel
− Campus Kollégium
3. Hallgatói Szolgáltató és Képzésszervezési Központ
A jelenlegi szervezeti egységek közül az alábbiakat javaslom a központ irányítása alá helyezni:
− Felnőttképzési Csoport (a Képzési és Továbbképzési Intézet helyett)
− Hallgatói Szolgáltató Központ
− Központi Könyvtár és Kiadó
A központok létrehozásával egy időben javaslom:
− Osztályok, szervezeti egységek összevonását,
− a Gazdasági és Műszaki Főigazgatóság megszüntetését.
Jelenleg az intézményben kialakult irányítási-vezetési gyakorlatot – a funkcionális és szolgáltató
területeken – felül kell vizsgálni. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy a feladathoz kell rendelni az
irányítást – amelyhez elválaszthatatlanul társul a felelősség is –, és mindezt a tulajdonosi
szemléleten alapuló kontroll mellett. Tudatosítani kell minden nem akadémiai
munkavállalóban, hogy a főfolyamat maga az oktatás, melyet a támogató folyamatok
(adminisztráció, gazdaság, műszak, jog, humánpolitika stb.) segítenek minél magasabb szinten
érvényre juttatni. Az elégedett hallgatónál (ügyfélnél) nincs jobb, és ezt csak együttes munkával
lehet elérni, amit nem csak az oktatásban, hanem az azt kiszolgáló egységekben is meg kell
valósítani a közös siker érdekében. A minőségbiztosítást (irányítást) ebben a szektorban is be
kell vezetni, a tényleges visszajelzésekre alapozva kell évente úgy értékelni, hogy az
jövőbemutató legyen, a maximális elégedettséghez közelítsen, és mindezt átláthatóan,
költséghatékonyan tegye.
Amennyiben az új szervezetek felállnak és funkcionálnak, ahol szükséges és lehetséges,
a hatáskör átruházásával élni kell, így is növelve a hatékonyságot. A hatékonyság és
a szolgáltatások minőségének növelése – az elmúlt években méltatlanul háttérbe szorult –
ezen a területen kiemelt prioritást kell, hogy kapjon, mivel ez egy olyan láthatatlan gátló tényező,
mely nem számszerűsíthető, de hiánya és elégtelensége évekre kihat, hallgatót taszít.
Kvancz József pályázata a Nyíregyházi Főiskola kancellári munkakörének betöltésére.
Azonosító: 34590-5/2014/FOFEJL
VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ
„A jövő nélkül a jelen nem ér semmit, olyan
mintha nem is létezne”. (Jose Saramago)
I. A szervezetre vonatkozó vezetői elképzelések
Alapozva a törvény előírásokra, nem növelve a bürokráciát és a vezetők létszámát a nem oktatási
szervezeti egységeket 3 központtá indokolt szervezni, a jelenlegi egységeket ezekhez besorolni és
szükség szerint átalakítani. Mindezeket a kancellária fogja össze és koordinálja a munkájukat.
Nevezett szervezetek az alábbiak:
1.
Központi Igazgatási és Humánpolitikai Központ
2.
Gazdasági és Vagyongazdálkodási Központ
3.
Hallgatói Szolgáltató és Képzésszervezési Központ
A központon belül csak a valós szükségletekhez igazított iroda/csoport felállítását tartom
elfogadhatónak.
II. Oktatásra vonatkozó elképzelések
2. A folyamatosan csökkenő hallgatói létszámmal nő a veszteséges, nem rentábilis
képzések száma az intézményben. Amíg korábban a magasabb hallgató létszámmal
bíró képzések – intézményi szinten – képesek és alkalmasak voltak arra, hogy pufferként
működjenek, azaz a veszteséges területeket kompenzálják, addig ezek napjainkra eltűntek,
vagy nullszaldóssá/veszteségessé váltak. Az oktatásban a „sokszor a kevesebb több”
elvet kell követni és érvényre juttatni. A vezetésnek egyértelműen ki kell jelölnie az
oktatási prioritásokat, melyekhez a szükséges és elégséges forrásokat is hozzá kell
rendelnie. Tovább kell racionalizálni a képzéseket oktatásszervezési szempontok
alapján, úgymint:
− felvételi során az alacsony jelentkezői létszámú szakokat nem szabad beindítani, mivel
az csak tovább növeli a hiányt;
− a csoportbontásokat csak olyan mértékig szabad engedni, amely még jövedelmező,
vagy nem növeli a veszteséget;
− további közös idősávokat kell kijelölni az azonos tantárgyak oktatására, így erőforrás-
felszabadítás érhető el;
− tovább kell élni a felsőoktatási törvényben biztosított lehetőséggel az akadémiai vonal
esetében (a kötelező óraszám emelése) és csak valóban indokolt esetben szabad
órakedvezményt biztosítani az oktatóknak;
− folytatni kell a képzésekhez kötődő nem oktatási díjak csökkentését;
− fenntartói és politikai segítség kérése a repülőképzés fenntartásához.
3. Amennyiben az oktatást mint szolgáltatást értelmezzük, annak valós, az intézményben
előállított értékét ismernünk kell, ezért – minden lezárt félévet követően – meg kell
állapítani:
− az Sztv. szerinti önköltségét és a teljes képzési költségét, továbbá
− a képzések tényleges bevételeit és kiadásait.
Fentiek ismeretében lehet csak értékelni az oktatást, hogy a közeli jövőben a
szükséges lépések végrehajthatóak legyenek.
Kvancz József pályázata a Nyíregyházi Főiskola kancellári munkakörének betöltésére.
Azonosító: 34590-5/2014/FOFEJL
4. Az intézmény egészére vonatkozó személyi fejlesztési tervet kell összeállítani – az
akkreditációs és az oktatási igények alapján a valós szükségletekre alapozva –, melyben
minőségi elveken túl gazdasági szempontok dominálnak. Így a jövőben csak olyan
személyeket alkalmazzunk, akik többlet kifizetési igényeket nem támasztanak a főiskolával
szemben (munkába járás, utazási költségtérítés, lakhatási támogatás, szállásdíj-kedvezmény
stb.)
III. Gazdálkodásra vonatkozó elképzelések
1. A Gazdasági és Műszaki Főigazgatóság által elkészített likviditási tervre alapozva 2014
második felére egy olyan válságtervet kell összeállítani, melyben a fenntarthatóság
mellett gazdasági és szervezeti átalakítás (létszámcsökkentés, szerződések felbontása,
módosítása, beszállítókkal történő egyeztetések) lépései időrendi sorrendben megjelennek.
A válságterv egy olyan reorganizációs program, amelyben:
− a krízisből kivezető út egyértelmű, egyszerre találkozik a fenntartó, a régió és az
intézmény elvárásaival;
− tényleges és nem csak papíron kimutatható, számszerűsíthető a megtakarítás;
− 2015-re megteremti a stabil és kiszámítható gazdálkodás alapjait, elkerüli a peres
eljárásokat, csökkenti az intézményt sújtó szankciókat (késedelmi kamat, per-, ügyvédi
költség stb.);
− a SWOT analízist az intézmény vezetése felállítja, ami a következő akkreditációhoz
alapot szolgáltat.
A reorganizációs terv részét kell képeznie az előbbieken túl két további szempontnak,
úgymint:
− méretgazdaságosság (hallgatói létszámhoz igazított infrastruktúra) bemutatása,
− erőforrás-felhasználás optimalizálása (a biztonságos és gazdaságos működéshez
szükséges személyi állomány, forrásigény).
2. A fölös infrastruktúra hasznosítása (eseti és tartós bérbeadások) csak egyik lehetséges útja
a saját bevételek további növelésének. Az eddig kialakult kapcsolatokat fenntartva tovább kell
pozícionálni és tudatosítani a helyzetet azzal, hogy:
− a mátraszentimrei üdülőingatlant vissza kell adni a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő
Zrt-nek.
− A Tangazdaság helyét és funkcióját leromlott állapota, a folyamatosan, évről évre
növekvő értéknövelő beruházások nagysága, valamint az a tény, hogy az egység
minden évben csak veszteséget termel, újragondolásra készteti. Indokolt megvizsgálni
a bérbeadás lehetőségét úgy, hogy az egyben oktatási feladatokat is kielégítsen.
− Az Agrár és Molekuláris Szolgáltató Intézet (AMSZKI) jelen formájában és
tartalmában nem működtethető, itt alapvető fordultra van szükséges. A több
milliárdos eszközberuházás a tényleges megrendelések hiányában (2012-ben 0 Ft;
2013-ban 1,5 millió Ft a terv) csak „pénztemető”, ezért a komplex bérbeadását itt is
vizsgálni kell, ha lehetőség adódik, azzal élni kell.
− A megyében és a megyén túl lévő potenciális gazdasági szervezetek részére olyan
gazdasági alapon nyugvó portfóliót kell kialakítani – oktatás, K+F+I,
bérlemény, rendezvény, együttműködések stb. –, melyben a „nyitott főiskola” képe
jelenik meg és behozza a vállalkozást az intézménybe.
5. A tartós és eseti szerződések további folyamatos felülvizsgálata. Az intézmény drágán
és hatékonyatlanul működik. A csökkentés lehetősége áll fenn az alábbi esetekben, melyeket
azonnal érdekekre és kapcsolatokra való tekintet nélkül felül kell vizsgálni, és
amennyiben lehetséges, fel is kell mondani.
− A külső személytől igénye vett jogi szolgáltatás díjának redukciója.
Kvancz József pályázata a Nyíregyházi Főiskola kancellári munkakörének betöltésére.
Azonosító: 34590-5/2014/FOFEJL
− Üzemeltetés területén (tűz- és vagyonvédelem, riasztás, PPP hibabejelentés,
takarítás, őrzés-védelem, állandó PR) a díjak újratárgyalása.
− Energetikai audit – energia és gáz – elvégeztetése sikerorientáltan egy külső
szervezettel.
− Az intézmény által bérelt autók számának csökkentése (jelenleg ez havi 800 000,-
Ft.)
− A fent nem említett közüzemi és egyéb szolgáltatások felülvizsgálata
(parkgondozás, szemétszállítás).
6. Gazdasági átvilágítás a személyi kifizetések esetében. Mivel az intézmény legnagyobb
kiadási tételét a személyi jellegű ráfordítások jelentik, amelyek állandó költségként
viselkednek, felül kell vizsgálni a már kialakult gyakorlatot és korrigálni kell úgy, hogy:
− egyszerre egy időben keresetkiegészítéssel és munkáltatói döntésen alapuló
illetménykiegészítés (MDAB) csak kivételes esetben állapítható meg;
− a keresetkiegészítések mindig csak határozott időre szóljanak;
− azok, akik egy vagy több pályázatban keresetkiegészítésre jogosultak, a pályázat
időszaka alatt egyéb kifizetésben ne részesüljenek.
7. A kintlévőségek (a Nyíregyházi Főiskolának tartozók) kezelésének, behajtásának aktivitását
növelni kell. A „jobb a sűrű fillér, mint a ritka forint” elvet kell követni.
− Az évek óta meglévő tartozások beszedésére minden jogi lépést meg kell tenni, nem
engedhető meg, hogy azok elévülési időn túli követelésekként szerepeljenek
a könyvviteli nyilvántartásban.
− Csökkenteni kell a vezetés által adott kedvezményeket – tandíj, kollégiumi, egyéb
hallgatói befizetések stb. –, tudatosítani kell, hogy ez nem alanyi jogon jár, hanem
egy közösségi szolgáltatásért fizetett ellenérték.
− Külön figyelendő és az intézkedési tervben ki kell térni a kollégiumi díjak,
a hallgatói tartozások kezelésére, hiszen ezek nagysága 2014 májusában az 50
millió Ft-ot meghaladta. Nem engedhető meg, hogy az intézmény egyetlen
kintlévőségéről is lemondjon.
IV. Környezeti kapcsolatokra vonatkozó elképzelések
A nehézségek átvészelésének, a jövő fejlődésének alapját a kapcsolatokra alapozott innovatív
együttműködések jelenthetik. Ezek már most is jelen vannak az intézmény életében, de sok
esetben érdemi tartalom és kézzelfogható anyagi eredmény nélkül.
Ezen a folyamaton változtatni kell, így stratégiai szövetséget kell kötni:
1. regionális társadalmi szerveződésekkel (megye, város, civil szervezetek, kamarák,
önkormányzatok, kiemelt alapítványok stb.)
2. gazdasági szervezetekkel (kkv, nagyvállalkozások)
3. hazai, a főiskola vonzáskörzetét érintő felsőoktatási intézményekkel és a nemzetközi
egyetemekkel/főiskolákkal.
Mivel a nem budapesti felsőoktatási intézményeknek egyéb küldetése és szerepe van, pl.
a térség szellemi bázisa, tudásközpont, fő megélhetést jelentő munkahely, ezekre alapozva egy
rövid és egy hosszabb távú cselekvési tervet kell összeállítani. Gyakorlatilag a SWOT analízis
eredményeit felhasználva prioritásokat kell megfogalmazni, melyekhez stratégiai akcióterv is
társul. A terveket évente értékelni, finomítani, és a megváltozott környezeti igényekhez kell
igazítani.
Kvancz József pályázata a Nyíregyházi Főiskola kancellári munkakörének betöltésére.
Azonosító: 34590-5/2014/FOFEJL
Keresni kell azokat a regionális vállalkozásokat, melyek tudnak és akarnak innoválni, hogy
a Nyíregyházi Főiskola bázisára, mint háttérre alapozzanak, szolgáltatást rendeljenek meg.
Ennek alapfeltétele, hogy az intézmény bizonyítsa a jelenlétét a mindennapokban, mutassa be
képességét és nyitottságát e területen is. Nem a vállalkozásoknak kell keresniük a főiskolát, hanem
éppen fordítva. A gyakran hangoztatott mondás itt hatványozottan érvényes:„a bizalom
gyalogszerrel jön, de lóháton távozik”, éppen ennek megakadályozása érdekében csak
minőségi szolgáltatás nyújtására vállalkozhat a főiskola.
Mivel a 2014-2020-as EU ciklusban a kapcsolatokra/együttműködésekre alapozott
projekteket támogatják, ezen stratégiai szövetségesekkel kell felkészülnünk a pályázati források
elnyerésére.
A vezetői összefoglalóban kitértem az általam eddig legfontosabban tartott területekre, számba
vettem mindazokat a problémaköröket, amelyek gátolják a Nyíregyházi Főiskola hatékony és
racionális működését. Mindenre nem tértem ki, mert nem is lehetett, hiszen számos problémakör
a jövőbeli átalakítások során kerül felszínre, ami majd akut kezelést igényel. Célom az volt, hogy
rávilágítsak a főbb gátló tényezőkre és folyamatokra és egy lehetséges irányt jelöljek ki.
Összefoglalva vezetői javaslatomat, az intézmény falain belül olyan potenciális tartalék
húzódik meg, amelynek feltárásával, valamint a szűkebb társadalmi környezet
segítségének integrálásával és a fenntartó támogatásával a Nyíregyházi Főiskola közép-
és hosszabb távon tudja biztosítani helyét és szerepét az ország/régió felsőoktatásában.
Szembe kell nézni a múlttal, tanulni kell a hibákból, mindezt úgy, hogy a felelősség
megállapítása se maradjon el.
A feladat adott, az idő ellenben sürget, ezért azonnal hozzá kell kezdenünk, hogy további
versenyhátrányba ne kerüljünk, valamint – korábban kivívott – intézményi előnyöket ne
veszítsünk.
Nyíregyháza, 2014. augusztus 5.
Tisztelettel:
Kvancz József