Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Kancellári kinevezés'.


1. SZ. MELLÉKLET AZ RH/         /2014. SZ. ADATKÖZLÉSHEZ 
 
 
 
 
 

NYÍREGYHÁZI FŐISKOLA 
 
 
 
 
 
 
 
PÁLYÁZAT 
 
A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLA 
kancellári 
munkakörének ellátására 
 
 
„KIVONAT” 
 
 
Pályázati azonosító 
34590-5/2014/FOFEJL 
 
 
 
 
 

Pályázó: 
Kvancz József 
 
 
 
 

2014. augusztus 5. 
 
 
 

Kvancz József pályázata a Nyíregyházi Főiskola kancellári munkakörének betöltésére. 
Azonosító: 34590-5/2014/FOFEJL 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A PÁLYÁZÓ ELKÉPZELÉSEI  
A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLA KANCELLÁRI 
MUNKAKÖRÉNEK ELLÁTÁSÁRA 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
„Hogy nagy légy, légy teljes: Semmit ne túlozz és fojts magadban. 
Mindenben légy egész, Bármilyen csekély is a tett, add bele lelked. 
Minden tóban ott ragyog az egész hold, mert a magasban él ő.”  
Fernando Pessoa 
 
 

Kvancz József pályázata a Nyíregyházi Főiskola kancellári munkakörének betöltésére. 
Azonosító: 34590-5/2014/FOFEJL 
A FELÁLLÍTANDÓ SZERVEZETRE VONATKOZÓ ELKÉPZELÉSEK 
 
Azt  gondolom,  a  Nyíregyházi  Főiskola  akkor  jár  a  helyes  úton  és  lesz  hosszabb  távon  is 
kiszámítható  intézmény,  ha  megtalálja  a  helyes  küldetését,  vállalható  feladatokat  és 
irányokat  jelöl  ki,  mindezt  társadalmi  felhatalmazás  és  elismerés  mellet  úgy,  hogy  figyelembe 
veszi a Stanford egyetem örökbecsű jelmondatát: „mindenből a legjobbat”. Csak a minőségi 
munkára alapozott siker az, ami tartósan biztosítja a fennmaradást.  
 
A jövőben olyan gazdasági-jogi-műszaki-adminisztrációs szervezetet kell létrehozni, amely az 
alábbi alapelvekkel működik 
1.  nem túlzottan szofisztikált, letisztított hatáskörökkel és feladatokkal, 
2.  nem  érvényesül  a  bürokrácia,  de  megjelenik  a  szolgáltató  jelleg,  azaz  a  főfolyamatnak 
„támogató” háttereként működik, 
3.  csökkenti a vezetők létszámát, növeli a hatékonyságot, és mindezt relatíve olcsón. 
 
Jelenleg  az  intézményben  sok  a  nem  akadémia  szervezet,  melyet  csökkenteni  indokolt,  ahol  az 
lehetséges  és  szakmailag  is  alátámasztható,  összevonással  egyszerűsíteni  kell.  Ugyanakkor  az 
esetleges redukció nem eredményezheti a működés hatékonyságának csökkenését, nem béníthatja 
meg az operatív folyamatokat. Mindig a feladathoz kell a szervezett rendelni és nem fordítva. 
 
A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV törvény (továbbiakban: Nft.) 14. § (3) bekezdése 
rendelkezik arról, hogy „a felsőoktatási intézmény a nem oktatási szervezeti egységei intézményi 
központtá szervezhetők”. Az intézményi központok vezetői az Nft. 37.§ (2) b) pontja értelmében 
vezetői megbízással rendelkeznek. 
A  funkcionális  és  szolgáltató  feladatokat  ellátó  szervezeti  egységek  intézményi  központokká 
szervezésének  fő  célja  az  átláthatóbb,  gazdaságosabb  működtetés  elérése,  az  oktatás, 
kutatás  támogatása.  Ennek  eszköze  a  központokon  belüli  egységek  átszervezése,  a  vezetői 
megbízások számának csökkentése és a valós igényekhez történő igazítása. 
 
A  Nyíregyházi  Főiskola  jelenlegi  organogramjából  kiindulva  a  nem  oktatási  egységeket  három 
központba javaslom sorolni: 
1.  Központi Igazgatási és Humánpolitikai Központ 
2.  Gazdasági és Vagyongazdálkodási Központ 
3.  Hallgatói Szolgáltató és Képzésszervezési Központ  
 
A  központok  felállítását  azért  tartom  célravezetőnek,  mert  területi  lehatárolás  alapján  jönnének 
létre,  szerveznék  és  koordinálnák  a  feladatokat.  A  szervezet  élén  nem  magasabb  vezetői 
státuszban központvezetők állnának, amelyek irodák/csoportok munkáit fognák össze. 
 
1. A Központi Igazgatási és Humánpolitikai Központ 
 
A jelenlegi szervezeti egységek közül az alábbiakat javaslom a központ irányítása alá helyezni:  
−  Humánpolitikai Iroda/Csoport  
−  Jogi és Szabályozási Iroda/Csoport 
−  Központi Iktató 
−  Rektori Titkárság (az irányítás-vezetés az Nftv. alapján szétválik) 
−  Minőségirányítási,  Monitoring-  és  Kontrolliroda/Csoport  (az  Nft.-vel  összhangban 
kontrollingra módosítható) 
−  Alumni-, Karrier- és PR iroda/Csoport 
 

Kvancz József pályázata a Nyíregyházi Főiskola kancellári munkakörének betöltésére. 
Azonosító: 34590-5/2014/FOFEJL 
 
2. Gazdasági és Vagyongazdálkodási Központ 
 
A jelenlegi szervezeti egységek közül az alábbiakat javaslom a központ irányítása alá helyezni:  
−  Beszerzés Osztály 
−  Bér-és Munkaügyi Osztály 
−  Pályázati Osztály 
−  Pénzügyi és Számviteli Osztály 
−  Üzemeltetési és Vagyonkezelési Osztály 
−  Informatikai Szolgáltató Központ 
−  Tuzson János Botanikus Kert 
−  Tangazdaság 
−  Agrár- és Molekuláris Kutató- és Szolgáltató Intézet 
−  Bessenyei Hotel 
−  Campus Kollégium 
 
3. Hallgatói Szolgáltató és Képzésszervezési Központ  
 
A jelenlegi szervezeti egységek közül az alábbiakat javaslom a központ irányítása alá helyezni:  
−  Felnőttképzési Csoport (a Képzési és Továbbképzési Intézet helyett) 
−  Hallgatói Szolgáltató Központ 
−  Központi Könyvtár és Kiadó 
 
A központok létrehozásával egy időben javaslom: 
−  Osztályok, szervezeti egységek összevonását,  
−  a Gazdasági és Műszaki Főigazgatóság megszüntetését. 
 
Jelenleg  az  intézményben  kialakult  irányítási-vezetési  gyakorlatot  –  a  funkcionális  és  szolgáltató 
területeken  –  felül  kell  vizsgálni.  Ez  gyakorlatban azt  jelenti,  hogy  a  feladathoz  kell  rendelni az 
irányítást  –  amelyhez  elválaszthatatlanul  társul  a  felelősség  is  –,  és  mindezt  a  tulajdonosi 
szemléleten  alapuló  kontroll  mellett.  Tudatosítani  kell  minden  nem  akadémiai 
munkavállalóban,  hogy  a  főfolyamat  maga  az  oktatás,  melyet  a  támogató  folyamatok 
(adminisztráció,  gazdaság,  műszak,  jog,  humánpolitika  stb.)  segítenek  minél  magasabb  szinten 
érvényre juttatni. Az elégedett hallgatónál (ügyfélnél) nincs jobb, és ezt csak együttes munkával 
lehet  elérni,  amit  nem  csak  az  oktatásban,  hanem  az  azt  kiszolgáló  egységekben  is  meg  kell 
valósítani a közös siker érdekében. A minőségbiztosítást (irányítást) ebben a szektorban is be 
kell  vezetni,  a  tényleges  visszajelzésekre  alapozva  kell  évente  úgy  értékelni,  hogy  az 
jövőbemutató  legyen,  a  maximális  elégedettséghez  közelítsen,  és  mindezt  átláthatóan, 
költséghatékonyan tegye. 
  
Amennyiben  az  új  szervezetek  felállnak  és  funkcionálnak,  ahol  szükséges  és  lehetséges, 
a hatáskör  átruházásával  élni  kell,  így  is  növelve  a  hatékonyságot.  A  hatékonyság  és 
a szolgáltatások  minőségének  növelése  –  az  elmúlt  években  méltatlanul  háttérbe  szorult  –
ezen a területen kiemelt prioritást kell, hogy kapjon, mivel ez egy olyan láthatatlan gátló tényező, 
mely nem számszerűsíthető, de hiánya és elégtelensége évekre kihat, hallgatót taszít.  
 
 

Kvancz József pályázata a Nyíregyházi Főiskola kancellári munkakörének betöltésére. 
Azonosító: 34590-5/2014/FOFEJL 
VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ 
 
„A jövő nélkül a jelen nem ér semmit, olyan 
mintha nem is létezne”. (Jose Saramago) 
 
I. A szervezetre vonatkozó vezetői elképzelések 
 
Alapozva a törvény előírásokra, nem növelve a bürokráciát és a vezetők létszámát a nem oktatási 
szervezeti egységeket 3 központtá indokolt szervezni, a jelenlegi egységeket ezekhez besorolni és 
szükség szerint átalakítani. Mindezeket a kancellária fogja össze és koordinálja a munkájukat. 
Nevezett szervezetek az alábbiak: 
1.  Központi Igazgatási és Humánpolitikai Központ 
2.  Gazdasági és Vagyongazdálkodási Központ 
3.  Hallgatói Szolgáltató és Képzésszervezési Központ  
 
A  központon  belül  csak  a  valós  szükségletekhez  igazított  iroda/csoport  felállítását  tartom 
elfogadhatónak. 
 
 
II. Oktatásra vonatkozó elképzelések 
 
2.  A  folyamatosan  csökkenő  hallgatói  létszámmal  nő  a  veszteséges,  nem  rentábilis 
képzések száma az intézményben. Amíg korábban a magasabb hallgató létszámmal 
bíró képzések – intézményi szinten – képesek és alkalmasak voltak arra, hogy pufferként 
működjenek, azaz a veszteséges területeket kompenzálják, addig ezek napjainkra eltűntek, 
vagy  nullszaldóssá/veszteségessé  váltak.  Az  oktatásban  a  „sokszor  a  kevesebb  több” 
elvet  kell  követni  és  érvényre  juttatni.  A  vezetésnek  egyértelműen  ki  kell  jelölnie  az 
oktatási  prioritásokat,  melyekhez  a  szükséges  és  elégséges  forrásokat  is  hozzá  kell 
rendelnie.  Tovább  kell  racionalizálni  a  képzéseket  oktatásszervezési  szempontok 
alapján, úgymint: 
−  felvételi során az alacsony jelentkezői létszámú szakokat nem szabad beindítani, mivel 
az csak tovább növeli a hiányt; 
−  a  csoportbontásokat  csak  olyan  mértékig  szabad  engedni,  amely  még  jövedelmező, 
vagy nem növeli a veszteséget; 
−  további közös idősávokat kell kijelölni az azonos tantárgyak oktatására, így erőforrás-
felszabadítás érhető el; 
−  tovább kell élni a felsőoktatási törvényben biztosított lehetőséggel az akadémiai vonal 
esetében  (a  kötelező  óraszám  emelése)  és  csak  valóban  indokolt  esetben  szabad 
órakedvezményt biztosítani az oktatóknak; 
−  folytatni kell a képzésekhez kötődő nem oktatási díjak csökkentését; 
−  fenntartói és politikai segítség kérése a repülőképzés fenntartásához. 
 
3.  Amennyiben az oktatást mint szolgáltatást értelmezzük, annak valós, az intézményben 
előállított  értékét  ismernünk  kell,  ezért  –  minden  lezárt  félévet  követően  –  meg  kell 
állapítani: 
−  az Sztv. szerinti önköltségét és a teljes képzési költségét, továbbá 
−  a képzések tényleges bevételeit és kiadásait. 
Fentiek  ismeretében  lehet  csak  értékelni  az  oktatást,  hogy  a  közeli  jövőben  a 
szükséges lépések végrehajthatóak legyenek. 
 

Kvancz József pályázata a Nyíregyházi Főiskola kancellári munkakörének betöltésére. 
Azonosító: 34590-5/2014/FOFEJL 
4.  Az  intézmény  egészére  vonatkozó  személyi  fejlesztési  tervet  kell  összeállítani  –  az 
akkreditációs  és  az  oktatási  igények  alapján  a  valós  szükségletekre  alapozva  –,  melyben 
minőségi  elveken  túl  gazdasági  szempontok  dominálnak.  Így  a  jövőben  csak  olyan 
személyeket alkalmazzunk, akik többlet kifizetési igényeket nem támasztanak a főiskolával 
szemben (munkába járás, utazási költségtérítés, lakhatási támogatás, szállásdíj-kedvezmény 
stb.) 
 
III. Gazdálkodásra vonatkozó elképzelések 
 
1.  A  Gazdasági  és  Műszaki  Főigazgatóság  által  elkészített  likviditási  tervre  alapozva  2014 
második  felére  egy  olyan  válságtervet  kell  összeállítani,  melyben  a  fenntarthatóság 
mellett  gazdasági  és  szervezeti  átalakítás  (létszámcsökkentés,  szerződések  felbontása, 
módosítása,  beszállítókkal  történő  egyeztetések)  lépései  időrendi  sorrendben  megjelennek. 
A válságterv egy olyan reorganizációs program, amelyben: 
−  a  krízisből  kivezető  út  egyértelmű,  egyszerre  találkozik  a  fenntartó,  a  régió  és  az 
intézmény elvárásaival; 
−  tényleges és nem csak papíron kimutatható, számszerűsíthető a megtakarítás; 
−  2015-re  megteremti  a  stabil  és  kiszámítható  gazdálkodás  alapjait,  elkerüli  a  peres 
eljárásokat, csökkenti az intézményt sújtó szankciókat (késedelmi kamat, per-, ügyvédi 
költség stb.); 
−  a  SWOT  analízist  az  intézmény  vezetése  felállítja,  ami  a  következő  akkreditációhoz 
alapot szolgáltat.  
A  reorganizációs  terv  részét  kell  képeznie  az  előbbieken  túl  két  további  szempontnak, 
úgymint: 
−  méretgazdaságosság (hallgatói létszámhoz igazított infrastruktúra) bemutatása, 
−  erőforrás-felhasználás  optimalizálása  (a  biztonságos  és  gazdaságos  működéshez 
szükséges személyi állomány, forrásigény). 
2.  A  fölös  infrastruktúra  hasznosítása  (eseti  és  tartós  bérbeadások)  csak  egyik  lehetséges  útja 
a saját  bevételek  további  növelésének.  Az  eddig  kialakult  kapcsolatokat  fenntartva  tovább  kell 
pozícionálni és tudatosítani a helyzetet azzal, hogy: 
−  a  mátraszentimrei  üdülőingatlant  vissza  kell  adni  a  Magyar  Nemzeti  Vagyonkezelő 
Zrt-nek. 
−  A  Tangazdaság  helyét  és  funkcióját  leromlott  állapota,  a  folyamatosan,  évről  évre 
növekvő  értéknövelő  beruházások  nagysága,  valamint  az  a  tény,  hogy  az  egység 
minden évben csak veszteséget termel, újragondolásra készteti. Indokolt megvizsgálni 
a bérbeadás lehetőségét úgy, hogy az egyben oktatási feladatokat is kielégítsen. 
−  Az  Agrár  és  Molekuláris  Szolgáltató  Intézet  (AMSZKI)  jelen  formájában  és 
tartalmában  nem  működtethető,  itt  alapvető  fordultra  van  szükséges.  A  több 
milliárdos  eszközberuházás  a  tényleges  megrendelések  hiányában  (2012-ben  0  Ft; 
2013-ban 1,5 millió Ft a terv) csak „pénztemető”, ezért a komplex bérbeadását itt is 
vizsgálni kell, ha lehetőség adódik, azzal élni kell.  
−  A  megyében  és  a  megyén  túl  lévő  potenciális  gazdasági  szervezetek  részére  olyan 
gazdasági  alapon  nyugvó  portfóliót  kell  kialakítani  –  oktatás,  K+F+I, 
bérlemény,  rendezvény,  együttműködések  stb.  –,  melyben  a  „nyitott  főiskola”  képe 
jelenik meg és behozza a vállalkozást az intézménybe. 
 
5.  A tartós és eseti szerződések további folyamatos felülvizsgálata. Az intézmény drágán 
és hatékonyatlanul működik. A csökkentés lehetősége áll fenn az alábbi esetekben, melyeket 
azonnal  érdekekre  és  kapcsolatokra  való  tekintet  nélkül  felül  kell  vizsgálni,  és 
amennyiben lehetséges, fel is kell mondani.  
−  A külső személytől igénye vett jogi szolgáltatás díjának redukciója. 

Kvancz József pályázata a Nyíregyházi Főiskola kancellári munkakörének betöltésére. 
Azonosító: 34590-5/2014/FOFEJL 
−  Üzemeltetés  területén  (tűz-  és  vagyonvédelem,  riasztás,  PPP  hibabejelentés, 
takarítás, őrzés-védelem, állandó PR) a díjak újratárgyalása. 
−  Energetikai  audit  –  energia  és  gáz  –  elvégeztetése  sikerorientáltan  egy  külső 
szervezettel. 
−  Az intézmény által bérelt autók számának csökkentése (jelenleg ez havi 800 000,- 
Ft.) 
−   A  fent  nem  említett  közüzemi  és  egyéb  szolgáltatások  felülvizsgálata 
(parkgondozás, szemétszállítás). 
 
6.  Gazdasági átvilágítás a személyi kifizetések esetében. Mivel az intézmény legnagyobb 
kiadási  tételét  a  személyi  jellegű  ráfordítások  jelentik,  amelyek  állandó  költségként 
viselkednek, felül kell vizsgálni a már kialakult gyakorlatot és korrigálni kell úgy, hogy: 
−  egyszerre  egy  időben  keresetkiegészítéssel  és  munkáltatói  döntésen  alapuló 
illetménykiegészítés (MDAB) csak kivételes esetben állapítható meg; 
−  a keresetkiegészítések mindig csak határozott időre szóljanak; 
−  azok,  akik  egy  vagy  több  pályázatban  keresetkiegészítésre  jogosultak,  a pályázat 
időszaka alatt egyéb kifizetésben ne részesüljenek. 
 
7.  A kintlévőségek (a Nyíregyházi Főiskolának tartozók) kezelésének, behajtásának aktivitását 
növelni kell. A „jobb a sűrű fillér, mint a ritka forint” elvet kell követni. 
−  Az évek óta meglévő tartozások beszedésére minden jogi lépést meg kell tenni, nem 
engedhető  meg,  hogy  azok  elévülési  időn  túli  követelésekként  szerepeljenek 
a könyvviteli nyilvántartásban. 
−  Csökkenteni kell a vezetés által adott kedvezményeket – tandíj, kollégiumi, egyéb 
hallgatói befizetések stb. –, tudatosítani kell, hogy ez nem alanyi jogon jár, hanem 
egy közösségi szolgáltatásért fizetett ellenérték. 
−  Külön  figyelendő  és  az  intézkedési  tervben  ki  kell  térni  a  kollégiumi  díjak, 
a hallgatói  tartozások  kezelésére,  hiszen  ezek  nagysága  2014  májusában  az  50 
millió  Ft-ot  meghaladta.  Nem  engedhető  meg,  hogy  az  intézmény  egyetlen 
kintlévőségéről is lemondjon. 
 
IV. Környezeti kapcsolatokra vonatkozó elképzelések 
 
A  nehézségek  átvészelésének,  a  jövő  fejlődésének  alapját  a  kapcsolatokra  alapozott  innovatív 
együttműködések jelenthetik. Ezek már most is jelen vannak az intézmény életében, de sok 
esetben érdemi tartalom és kézzelfogható anyagi eredmény nélkül.  
 
Ezen a folyamaton változtatni kell, így stratégiai szövetséget kell kötni: 
1.  regionális  társadalmi  szerveződésekkel  (megye,  város,  civil  szervezetek,  kamarák, 
önkormányzatok, kiemelt alapítványok stb.) 
2.  gazdasági szervezetekkel (kkv, nagyvállalkozások) 
3.   hazai,  a  főiskola  vonzáskörzetét  érintő  felsőoktatási  intézményekkel  és  a  nemzetközi 
egyetemekkel/főiskolákkal. 
 
Mivel  a  nem  budapesti  felsőoktatási  intézményeknek  egyéb  küldetése  és  szerepe  van,  pl. 
a térség  szellemi  bázisa,  tudásközpont,  fő  megélhetést  jelentő  munkahely,  ezekre  alapozva  egy 
rövid és egy hosszabb távú cselekvési tervet kell összeállítani. Gyakorlatilag a SWOT analízis 
eredményeit  felhasználva  prioritásokat  kell  megfogalmazni,  melyekhez  stratégiai  akcióterv  is 
társul.  A  terveket  évente  értékelni,  finomítani,  és  a  megváltozott  környezeti  igényekhez  kell 
igazítani.  
 

Kvancz József pályázata a Nyíregyházi Főiskola kancellári munkakörének betöltésére. 
Azonosító: 34590-5/2014/FOFEJL 
Keresni  kell  azokat  a  regionális  vállalkozásokat,  melyek  tudnak  és  akarnak  innoválni,  hogy 
a Nyíregyházi  Főiskola  bázisára,  mint  háttérre  alapozzanak,  szolgáltatást  rendeljenek  meg. 
Ennek  alapfeltétele,  hogy  az  intézmény  bizonyítsa  a  jelenlétét  a  mindennapokban,  mutassa  be 
képességét és nyitottságát e területen is. Nem a vállalkozásoknak kell keresniük a főiskolát, hanem 
éppen  fordítva.  A  gyakran  hangoztatott  mondás  itt  hatványozottan  érvényes:„a  bizalom 
gyalogszerrel  jön,  de  lóháton  távozik”,  éppen  ennek  megakadályozása  érdekében  csak 
minőségi szolgáltatás nyújtására vállalkozhat a főiskola. 
Mivel  a  2014-2020-as  EU  ciklusban  a  kapcsolatokra/együttműködésekre  alapozott 
projekteket  támogatják,  ezen  stratégiai  szövetségesekkel  kell  felkészülnünk  a  pályázati  források 
elnyerésére. 
 
A  vezetői  összefoglalóban  kitértem  az  általam  eddig  legfontosabban  tartott  területekre,  számba 
vettem  mindazokat  a  problémaköröket,  amelyek  gátolják  a  Nyíregyházi  Főiskola  hatékony  és 
racionális működését. Mindenre nem tértem ki, mert nem is lehetett, hiszen számos problémakör 
a jövőbeli átalakítások során kerül felszínre, ami majd akut kezelést igényel. Célom az volt, hogy 
rávilágítsak a főbb gátló tényezőkre és folyamatokra és egy lehetséges irányt jelöljek ki. 
Összefoglalva  vezetői  javaslatomat,  az  intézmény  falain  belül  olyan  potenciális  tartalék 
húzódik  meg,  amelynek  feltárásával,  valamint  a  szűkebb  társadalmi  környezet 
segítségének integrálásával és a fenntartó támogatásával a Nyíregyházi Főiskola közép- 
és hosszabb távon tudja biztosítani helyét és szerepét az ország/régió felsőoktatásában. 
Szembe  kell  nézni  a  múlttal,  tanulni  kell  a  hibákból,  mindezt  úgy,  hogy  a  felelősség 
megállapítása se maradjon el. 
 
A feladat adott, az idő ellenben sürget, ezért azonnal hozzá kell kezdenünk, hogy további 
versenyhátrányba ne kerüljünk, valamint – korábban kivívott – intézményi előnyöket ne 
veszítsünk.  
  
Nyíregyháza, 2014. augusztus 5. 
Tisztelettel: 
 
Kvancz József