Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'XV. kerület kertvárosi ügyek'.


Dr. Miklós Péter Ákos - 2025.10.20. 14:02:41
Budapest Főváros 
Ügyiratszám:  
XV. Kerületi Polgármesteri Hivatal 
2/155-113/2025 
 
JEGYZŐ 
 
Ügyintézés helye: 
 
1153 Budapest, Bocskai u. 1-3. • 1601 Bp. Pf. 46. 
Jegyzői Iroda 
 
Tel.: +36 1 305 3100  
 
[email protected] 
Ügyintéző: 
 
www.bpxv.hu 
Dr. Miklós Péter 
Tárgy: Adatigénylésre visszajelzés 
Válaszában hivatkozzon az ügyiratszámunkra! 
 
Tisztelt Winhoffer Árpád! 
 
Részünkre  2025.10.05.  napján  megküldött  közérdekű  adatigénylése  kapcsán,  az  alábbiakban  a 
következő válaszokat adom kérdéseire. 
 
1. A XV. kerület Eötvös utcában megtiltott parkolással kapcsolatban 
 

ki kezdeményezte és ki rendelte el a parkolás korlátozását? 
 
Az Eötvös utca kezelője a - Dugonics utca – Wysocki utca közötti szakaszt kivéve – Budapest Közút 
Zrt., a forgalomtechnikai kezelő a főváros teljes területén úgyszintén a Budapest Közút Zrt. Ők vizsgálták 
felül és alakították át a forgalmi rendet és tiltották meg a várakozást.  
 

milyen indokkal? Az utcában csúcsidőn kívül  három, csúcsidőben reggel hét és nyolc között öt 
járat közlekedik minden irányban, ezen kívül négy.  Tanszünetben és ünnepnapokon óránként 
kettő. Az elmúlt évtizedekben ennél sokkal több járat járt, a menetrend tartása nem lehet indok, 
mivel  ennél  parkoló  autókkal  zsúfoltabb  útszakaszon  sincs  érvényben  parkolási  korlátozás, 
mégis tartják a menetrendet a buszok.  
 
Az  ok  az  autóbusz  forgalom  biztonságos  és  menetrend  szerinti  közlekedésének  biztosítása  volt.  A 
kétoldalt parkoló autók között – még ha eltoltan parkolnak is - nem fér el a busz. 
 

az  úttest  a  főváros  kezelésében  van  tudomásom  szerint,   azonban  a  rézsű  szakaszok 
önkormányzati tulajdonban vannak, oda fizetünk területhasználati engedélyt sitt  szállításakor 
pl, és az önkormányzat rendészeti szerve bírságol, ha elhanyagolt. Az úttest a teljes útszakaszt 
tekintve  kb.  70%-ban  felújított,  új  aszfalttal  borított,  különösen  a  Dugonics  utca  és  az  Arany 
János utca között szinte teljesen. Miért nem alakít ki rézsű parkolási helyeket az önkormányzat 
saját területén, ahogy tette azt a Dugonics és Wysocki utca közötti szakaszon? Mikor tervezi 
ezt? Az Eötvös utca teljes hosszában a lakóházainak többsége zárt beépítésű, nincs lehetőség 
telekre  behajtva  parkolni.  A  környező  utcák  megteltek.  A  Dugonics  utcában  csak  az  egyik 
oldalon  tiltott  a  parkolás,  ahol  ugyanaz  a  busz  közlekedik.  Mi  indokolta  kizárólag  az  Eötvös 
utcában a mindkét irányú tiltást? 
 
Az  útpálya  a  kiemelt  szegélyekkel  együtt  fővárosi  kezelésű.  Parkolók  megközelítéséhez  el  kellene 
bontani a kiemelt szegélyeket, amelyhez bele kell bontani az útpálya aszfalt burkolatába is. 
Ezt csak az út teljes felújításával együtt érdemes és javasolt elvégezni. Nem csak a környező, hanem 
a  külső  területek  mellékutcái  is  megteltek,  melynek  oka,  hogy  a  közterületi  útfelület  nem,  illetve  alig 
növekedett az elmúlt 70 évben,  addig a  gépjármű szám hatványozottan nőtt. Egy-egy lakásban  élők 
sokszor  megvásárolják  a  második,  harmadik  autót  is.  Ezzel  a  növekedéssel  sem  anyagilag,  sem 
közterületi területnövekedéssel sem tudják az önkormányzatok a lépést tartani. 
 

milyen egyeztetést folytatott a parkolást megtiltó szervezettel az önkormányzat az ügyben, azt 
ki folytatta le és milyen tartalommal, eredménnyel? 
 
A Budapest Közút Zrt. a főváros teljes területén saját hatáskörben eljárva módosíthatja, akár előzetes 
egyeztetés nélkül is a forgalmi rendet.  
 

kezdeményezték e az egyoldalú parkolás kialakítását a teljes tiltás helyett?  
 
 
Idősbarát önkormányzat • Befogadó település 

Az egyoldali parkolás csak egyirányú utcák esetén lehet megoldás. Ott, ahol autóbuszok egymás mellett 
kerülik  egymást  ez  nem  működik,  két  busz  nem  fér  el  a  parkoló  autó  mellett.  Vizsgáljuk  a  környék 
útszakaszainak egyirányúsíthatóságának lehetőségeit. 
 

tervezik e ennek felülvizsgálati kérelmét az érintett szervezetnél?  
 
Folyamatos az egyeztetés a lehetőségekről a Budapest Közút Zrt.-vel. 
 

mit kíván tenni az Önkormányzat az itt lakók érdekeinek képviseletében azon túl, hogy fizető 
övezet bevezetését tervezi? 
 
Az  önkormányzatok,  ahogy  a  XV.  Kerületi  Önkormányzat  is,  igyekszik  mindent  megtenni,  hogy  a 
parkolási problémákat enyhítse, többek között parkolási tanulmánytervet készíttetett és folyamatosan 
egyeztet a forgalomtechnikai kezelővel.   
 
2. Bethlen Gábor utca és Dugonics utca kereszteződésénél a 125-ös busz jobbkéz szabály megadási 
kötelezettsége 
 

ki rendelte el? 
 
Ez is forgalomtechnikai beavatkozás, a Budapest Közút Zrt.  
 

milyen forgalmi indokkal, amikor a Bethlen Gábor utca forgalomlassítóval ellátott terület mindkét 
oldalról, forgalma az ott élők kivételével nincs, elmondható, hogy igen ritkán találkozik a busz 
és az onnan kihajtó autós 
 
Ez a csomópont a 30-as övezet része. Övezeten belül nem alkalmaznak alá-fölé rendeltségi viszonyt. 
 

amennyiben  nem  az  önkormányzat  kezdeményezte  a  forgalmi  változást,  milyen  egyeztetést 
folytatott  az  érintett  szervezettel  az  önkormányzat  az  ügyben,  azt  ki  folytatta  le  és  milyen 
tartalommal, eredménnyel? 
 
A Budapest Közút Zrt. a főváros teljes területén saját hatáskörben eljárva módosíthatja, akár előzetes 
egyeztetés  nélkül  is  a  forgalmi  rendet.  Az  önkormányzat  a  lakossági  bejelentések,  panaszok  miatt 
rendszeresen egyeztet a Budapest Közút Zrt-vel. 
 

ez a megoldás lassítja a  menetrendet, nem az eddig az  Eötvös utcában parkoló autók, még 
akkor  is,  hogyha  soha  nem  jön  ki  autó  a  Bethlen  Gábor  utcából,  lassításra  vagy  a  belátás 
érdekében megállásra kényszerítve a közösségi közlekedést 
 
Egy-két másodperc lassítás nem mérhető a sokperces várakozáshoz, ami az Eötvös utcában előfordult 
korábban. 
 

tervezi ennek felülvizsgálati kérelmét az érintett szervezetnél?  
 
A Budapest Közút Zrt. a főváros teljes területén saját hatáskörben eljárva módosíthatja, akár előzetes 
egyeztetés  nélkül  is  a  forgalmi  rendet.  Az  önkormányzat  a  lakossági  bejelentések,  panaszok  miatt 
rendszeresen egyeztet a Budapest Közút Zrt-vel. 
 

mit kíván tenni az Önkormányzat az itt lakók érdekeinek képviseletében 
 
Az  önkormányzat  folyamatosan  egyeztet  a  Budapest  Közút  Zrt.-vel  a  lakosság  érdekeit  szem  előtt 
tartva.  
 
3. Csapadékvíz elvezetése az Eötvös utca - Dugonics utca sarkán, és a Dugonics utca Pázmány Péter 
utcáig tartó szakaszán 
 

korábban, a csatornahálózat felújításáig az említett útszakaszon, az Eötvös és Dugonics sarkán 
volt csatornanyílás, ezt megszüntették az út felújításakor. A Pázmány Péter útig áll a víz, nem 
 
Idősbarát önkormányzat • Befogadó település 

extrém  felhőszakadáskor,  hanem  normál  esőzés  esetén  folyamatosan.  A  felcsapódó  víz 
rongálja a házak falát, a járdát, és erodálja a rézsűt.   

van e tudomása az önkormányzatnak erről a problémáról?  
 
A Dugonics u. – Eötvös u. sarkával kapcsolatosan volt bejelentés. Várunk visszajelzést a közútkezelőtől 
a víznyelőre vonatkozóan. 
 

hány alkalommal jelezték ezt megoldást kérve  a csatornahálózat üzemeltetőjénél vagy  az út 
kezelőjénél?  
 
Többször volt egyeztetés, legutóbb személyes egyeztetés során. 
 

milyen intézkedéseket kértek és kaptak ezek során?  
 
Amennyiben  ilyen  jellegű  észrevételt  kapunk,  a  probléma  kivizsgálását  és  a  szükséges  intézkedés 
megtételét tudjuk kérni, csupán erre van lehetőségünk. 
 

-mit kíván tenni az Önkormányzat az itt lakók érdekeinek képviseletében? 
 
Az önkormányzat a saját kezelésű útjainál a lehetőségeihez mértem próbál segíteni, javítani. Idegen 
kezelésű utaknál partnerek próbálunk lenni, ha teljes útfelújítást végez az érintett kezelő.  
 
4. Istvántelek gyalogos felüljáró Dugonics utca 
 

évtized  óta  zárva,  az  önkormányzat  politikai  személyiségei  egy  időben  kampánykérdést 
csináltak a lezárásból a Dugonics utcai felüljárót illetően 

maga az önkormányzat, aki a kerület lakosainak érdekeit képviseli, hány alkalommal, milyen 
formában, kinél kezdeményezett egyeztetést (ide nem értve a politikai felszólalásokat, mert az 
nem  érdemi  egyeztetés)  a  fenntartó  MÁV-val  a  megközelíthetőségről,  milyen  alternatívákat, 
esetleg közreműködést javasolt?  

ha voltak ilyen szakmai egyeztetések, azokat ki és mikor, hány alkalommal folytatta le és milyen 
eredménnyel a lezárás óta?  

tervezi ennek felülvizsgálati kérelmét az érintett szervezetnél?  

mit kíván tenni az Önkormányzat az itt lakók érdekeinek képviseletében? 

a  Wysocki  utcai  P+R  parkolót  NEM  azok  az  autósok  használják,  akik  vonattal  közlekednek 
tovább,  hanem  a  bőrgyári  területen  és  azon  túl  lévő  vállalkozások  munkavállalói,  illetve  az 
Istvántelki oldalon dolgozók, van e erről tudomásuk? 

az ott lévő gyalogos felüljárót a MÁV a nyári egy hónapos leállás alatt az utolsó napokban lefújta 
szürke festékkel (a mai napig a porfestékben járnak a vonatozók) a látható részeket, azonban 
a lépcsőket nem cserélte, azokon állagmegóvást nem végzett, ahogy a tartószerkezeten sem 
(hiányos  beton  alapzat  stb.),  ezért  kérdezem,  hogy  itt  kezdeményezett  e  bármit  e  az 
önkormányzat  a  biztonságos  és  viszonylag  akadálymentes  megközelítés  érdekében? 
Babakocsival, kerékpárokkal kelnek át az emberek a síneken, melyek közé beton alapú széles 
járdaelemek  lehelyezésével  könnyebben  megközelíthetővé  tehetnék  a  területet,  ahol 
reggelente  egy  vonathoz  akár  50  ember  is  csatlakozik?  Ez  a  megoldás  számos  kisebb 
állomáson, megállóban,  megoldott, semmivel nem veszélyesebb, mint a jelenlegi megmaradt 
felüljáró,  vagy  a  sineken  kavicsokon  történő  átjárás,  arról  nem  beszélve,  hogy  idősek  nem 
tudnak fel és lemászni az egyébként SOHA nem takarított lépcsőkön?  

mit kíván tenni az Önkormányzat az itt lakók érdekeinek képviseletében? 
 
MÁV  területen  MÁV  létesítményekkel  kapcsolatos  problémák  nem  az  Önkormányzat  hatáskörébe 
tartoznak. Nem tudunk olyan előírásról, amely kötelezővé teszi azt, hogy egy vasúti megálló peronját 
mindkét  végéről  meg  kell  tudni  közelíteni.  Tudomásunk  szerint  az  érintett  gyalogos  felüljáró 
balesetveszélyessé  vált,  és  az  azt  használó  lecsökkent  gyalogos  szám  nem  indokolta  a  jelentős 
felújítási költség ráfordítását. A MÁV folyamatosan javítja a balesetveszélyt rejtő hibákat. 
Napirenden van tervezés és engedélyeztetés szintjén a 70-es és a 71-es számú vasútvonalak felújítása, 
mely során nagy valószínűséggel a vasúti peron megközelíthetősége változni fog. Az Önkormányzat a 
fejlesztések során az itt élők érdekeit szem előtt tartva, a lehető legjobb kialakítások érdekében jár el. 
A problémákat jeleztük a MÁV felé, melyre eddig visszajelzés részükről nem érkezett. 
 
Idősbarát önkormányzat • Befogadó település 

 
5. Pázmány Péter-Dugonics utca sarkon álló elhagyott ház 
 

tudomásom szerint a telek ingatlan önkormányzati tulajdon, a felépítmény a MÁV tulajdona 

hajléktalan tanya alakult ki, a lehető legborzasztóbb állapotokkal 

fellépett  e  a  felépítmény  tulajdonosánál a  tarthatatlan állapotok  megszüntetése  érdekében  a 
kerület,  mint  a  telekingatlan  tulajdonosa,   ha  igen,  ki,  hány  alkalommal,  mit  kért,  és  milyen 
eredménnyel? mert nem látszik.  

mit kíván tenni az önkormányzat az itt lakók érdekeinek képviseletében?  

hogyan  szeretné  megoldani  a  területen  élő  hajléktalan  emberek  elhelyezését,  integrálását, 
milyen  humanitárius  intézkedésekre  van  lehetőségük  és  ezek  közül  melyeket  tudnák 
alkalmazni?  
 
A  telek  többségi  tulajdonosa  a  Magyar  Állam,  míg  Önkormányzatunk  csupán  kisebbségi  tulajdonnal 
rendelkezik, ezért – mivel magánterület – a közterület-felügyeletnek nincsen intézkedési jogosultsága a 
területen,  így  a  megtett  intézkedésekkel  kapcsolatban  Önkormányzatunk  nem  rendelkezik 
nyilvántartással.  A  tulajdonosoknak  a  nemzeti  vagyonról  szóló  2011.  évi  CXCVI.  törvényben  foglalt 
kötelezettségek teljesítéséhez szükséges intézkedések megtételére van lehetőségük. 
 
6. Indokolatlanul védetté nyilvánított épületek a kerületben 
 

jelenleg cca 140 védett épület áll a kerület közigazgatási területén 

az  elmúlt  években  összesen  ezeknek  az  ingatlanoknak  a  tulajdonosait  évente  10  M  HUF 
értékben pályázat útján támogatta a kerület 

ez fajlagosan, tehát ha mindenki pályázna és nyerne adott évbeen, az ingatlanonként évente 
71 ezer HUF támogatást jelent, ami egy hőszigetelt ablak árát sem fedezi, meg lehet nézni a 
"védett"  ingatlanokat,  milyen  rohadó,  borzasztó  állapotban  vannak,  amibe  kerültek  az  elmúlt 
évtizedben.  

Önök ezzel 140 ingatlan tulajdonosát hozzák lehetetlen helyzetbe akkor, amikor ellehetetlenítik 
az  ablakcseréket  modern  nyílászárók  felhelyezését,  homlokzati  hőszigetelés  felhelyezését, 
napelemek  felhelyezését,  mivel  helyi  védettségű  épület,  külön  szabályokat  kell  figyelembe 
venni, ami drágítja a kivitelezést, egyedi megoldások alkalmazását követeli meg a tulajdonostól 

anno  nem  szakmai  döntés  született,  ezt  Önök  is  tudják,  hanem  a  kerületi  polgármester, 
alpolgármester  és  családjaik  válogattak  az  épületek  között,  vannak  érintettek  is,  bár 
látványosan  távolmaradtak  a  szavazástól,  miközben  a  sameszaik  feltették  a  kezüket,  és  kb. 
még  háromszor  ennyi,  pontosan  ugyanilyen   építészeti  értéket  képviselő  ingatlant  is 
kijelölhettek volna, ha akarnak, vagy jobbat 

önök nem támogatják ezeknek az ingatlanoknak a tulajdonosait megfelelő módon, a kiajánlott 
támogatási  összeg  elenyésző,  az  ezeken  az  épületeken  elvégzendő  munkákhoz  képest, 
melyek a védettség miatt többszörösébe kerülnek 

nem  tartják  nevetségesnek,  hogy  a  Lechner  által  vezetett  helyi  védettség  adatbázisban  úgy 
tűnik, hogy Rákospalota a magyar építészet mekkája azóta, hogy László Tamás ezt a rendeletet 
nagyzási  hóbortjából  meghozta?  szemben  a  világörökségi  helyekkel  pl.  vagy  a  történelmi 
emlékhelyekkel rendelkező kerületekben, ahol igazán van mit védeni?  

tervezik e önszántukból az érintett épületek felülvizsgálatát? 

tervezik e növelni a támogatásra szánt összeget?  

milyen szankcióval számolhat az az ingatlan tulajdonos, aki saját ingatlanának értékmegőrzése 
céljából a helyi védettséget figyelmen kívül hagyva hőszigeteli és új nyílászárókkal látja el az 
épületét, napelemeket helyez fel stb?  
 
A helyi védett értékek támogatására korábban országos pályázati források is nyitva álltak, melyek mára 
megszűntek. Az  önkormányzatokat sújtó,  évről-évre  növekedő  szolidaritási  hozzájárulás  a  szabadon 
felhasználható  kereteket  érintik,  ezért  jelenleg  10  M  Ft  keretösszegű  pályázati  forrást  tudunk  védett 
értékek  felújításának  támogatására  biztosítani.  Van  olyan  önkormányzat,  ahol  semmilyen  pályázati 
keret  nem  áll  rendelkezésre,  az  érintett  tulajdonosok  kizárólag  saját  forrásból  tudják  épületeiket 
felújítani.  
A helyi építészeti értékek védetté nyilvánítása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik és tartozott. A 
védelmet  minden  esetben  szakértői  vizsgálatnak  kell  megelőznie.  Az  építészeti  értékek  védetté 
nyilvánítása  hosszú  távú  közérdek,  mely  miatt  a  tulajdonhoz  fűződő  magánérdek  korlátozható.  Az 
 
Idősbarát önkormányzat • Befogadó település 


építészeti értékek megőrzésével karbantartott épület értéknövelő tulajdonságokkal bír, a védett épületek 
adókedvezményben részesülhetnek. 
Kerületünk 135 db helyi egyedi védelem alatt álló építészeti emléke nem kirívó pl. a szomszédos XIV. 
kerületi 389 db, és XVI. kerületi 200 db védett építészeti értékhez képest. Az UNESCO világörökség 
listáján  szereplő  építészeti  emlékek  országos  védelmet  élveznek,  ezért  nem  szerepelnek  a  Lechner 
Központ helyi önkormányzatok által védettség alá helyezett értékek listáján. 
A kerületi védelem alatt álló építészeti értékek felülvizsgálatának szakmai munkája a közeljövőben fog 
megkezdődni,  ami  nem  jelenti  automatikusan  a  védett  elemek  csökkenését.  Az  értékvizsgálatok 
elkészültét  követően,  annak  ismeretében  szintén  a  Képviselő-testület  hatásköre  a  védett  épületek 
listájának megalkotása.  
A pályázati összeg növelése a mindenkori költségvetés elfogadásával szintén a Képviselő-testület dönt, 
a jelenlegi gazdasági helyzetben jelentős keretnövekedés nem várható. 
A helyi védett épületeken folytatott szabálytalan építési tevékenység településképi kötelezési eljárást 
vonhat maga után, a kötelezettet az Önkormányzat településkép-védelmi bírsággal sújthatja, illetve az 
eredti állapot helyreállítását rendelheti el. A kötelezési eljárás és a bírság kiszabásának szabályait a 
Budapest  XV.  kerület  településkép  védelméről  szóló  21/2017.  (IX.  29.)  ök.  rendelet  szabályozza,  a 
jogszabály a Nemzeti Jogszabálytár oldalán (njt.hu) elérhető. 
 
7. Bayer építkezés 
 

A  közzétett  levelezés  szerint:  a  Bayer  1,5  Mrd  HUF  díjat  fizet  összesen  a  lakások  után  a 
kerületnek, ezen felül 5-6 Mrd HUF értékben fejleszt: közművesít, parkot rendez, több csoportos 
bölcsődét épít, utat létesít, közlekedést intéz stb. és azt írja: ez az összeg elég kell hogy legyen 
az önkormányzat által támasztott ÉS KITÁRGYALT igények megvalósítására IS. 

hogyan kell érteni, hogy az önkormányzat által támasztott és kitárgyalt igényeken?  

az  önkormányzat  által  felsorolt  igények  mindenben  megegyeznek  az  együttműködési 
megállapodásban  tervezettel?  készült  e  dokumentum  írásos  az  önkormányzati 
feltételrendszerről, ez miért nem nyilvános? 

ez  jelenti  azt,  hogy  Cserdiné  Németh  Angéla  polgármester  a  Bayerrel  folytatott  egyeztetés 
során  felsorolta  a  kerület  követeléseit,  és  a  válaszlevélben  foglaltak  szerint  a  Bayer  teljesíti 
azokat, hiszen fel is sorolja az együttműködési megállapodásban? vagy kimaradt valami? 

ha a Bayer teljesíti Cserdiné Németh Angéla által támasztott és kitárgyalt feltételeket, hogyan 
kívánja érvényesíteni a polgármester asszony a jövőben a lakossági érdekeket, hiszen e szerint 
a megfogalmazás szerint mindent megkap, amit kért? 
 
A Bayer Construct Zrt. egyik projektcége által tervezett Szilas Liget Lakópark beruházást a Kormány a 
302/2025. (X. 6.) Korm. rendeletével kiemelet beruházássá nyilvánította, ami a gyakorlatban azt jelenti, 
hogy  Önkormányzatunknak  nincs  semmilyen  hatásköre  a  lakópark  létesítésének  folyamatában.  A 
Beruházónak  a  kerületi  építési  szabályzatot  nem kell  betartania,  az  országos  építési  és közlekedési 
előírásoknak sem kell megfelelnie.  
Ebben  a  kiszolgáltatott  helyzetben  az  Önkormányzat  a  lakosság  érdekeit  szem  előtt  tartva  próbálja 
elérni  a  beruházás  előfeltételeinek  és  következményeinek  Beruházó  általi  átvállalását.  Ennek 
érdekében  az  Önkormányzatunk  a  Beruházóval  megállapodást  szeretne  kötni.  A  megállapodás 
megkötésétől  a  Beruházó  eddig  nem  zárkózott  el,  de  ennek  egyeztetése  még  folyamatban  van.  A 
Beruházó  és  az  Önkormányzat  közötti  levelezés  az  Önkormányzat  honlapján  nyilvánossá  tettük,  az 
minden  érdeklődő  számára  elérhető.  A  megállapodás  megkötése  a  Képviselő-testület  elfogadásával 
történhet, az a jóváhagyás előtt megismerhető lesz. 
 
Kérjük Öntől a fentiek tudomásul vételét! 
 
Kelt: elektronikus aláírás szerint 
 
Tisztelettel, 
 
Dr. Miklós Péter 
adatvédelmi tisztviselő 
 
Idősbarát önkormányzat • Befogadó település