LEGFŐBB ÜGYÉSZSÉG | KABINET
ADATVÉDELMI ÉS BIZTONSÁGI OSZTÁLY
1055 Budapest, Markó utca 16. | 1372 Budapest, Pf.: 438
Telefon: (1) 354-5629 | E-mail:
[email protected]
ABOIGA//1-227/2025.
ELEKTRONIKUSAN
ALÁÍRTA:
dr. Ifi Norbert
mb. osztályvezető ügyész
SIPOS ATTILA ÚRNAK
[email protected]
Tisztelt Kérelmező!
A Központi Nyomozó Főügyészségre 2025. szeptember 22. napján elektronikus úton
benyújtott közérdekű adatigénylésére válaszolva az alábbiakról tájékoztatom.
Kérelme szerint a Központi Nyomozó Főügyészség nem adott választ az ügyfélkapun
keresztül 2025. február 23. napján (EPAPIR-20250223-1133), illetve a 2025. július 26.
napján (EPAPIR-20250726-402) közvádra üldözendő bűncselekmény miatt tett
feljelentésére, melynek okán mindkét feljelentés vonatkozásában az alábbi adatok
megküldését kérelmezi:
1. „Történt-e érdemi döntés a fenti feljelentés tárgyában? Amennyiben igen, kérem
megjelölni a döntés dátumát, típusát (pl. elutasítás, nyomozás elrendelése,
áttétel stb.), valamint kérem közölni, hogy az érintett feljelentőt miért nem
értesítették a döntésről?
2. Amennyiben nem történt döntés a feljelentésről, kérem közölni, hogy mely
szervezeti
egység
vagy
beosztás
volt
kijelölve
a
2025. február 23-án/2025.07.26. napján benyújtott feljelentés elintézésére, és
mi az oka az eljárási késedelemnek, illetve a feljelentő kiértesítése
elmulasztásának?””
Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi
CXII. törvény (a továbbiakban: Info. tv.) 1. §-a szerint e törvény célja a hatálya alá
tartozó tárgykörökben az adatok kezelésére vonatkozó alapvető szabályok
meghatározása annak érdekében, hogy a természetes személyek magánszféráját az
adatkezelők tiszteletben tartsák, valamint az adatok szabad áramlása, illetve a
közügyek átláthatósága a közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok
megismeréséhez és terjesztéséhez fűződő jog érvényesítésével megvalósuljon.
A közérdekű adatok kiadásának kötelezettségét az Info. tv. 1. §-ban meghatározott
cél, a közügyek átláthatóságához fűződő közérdek alapozza meg.
Az Info. tv. 3. § 5. pontja értelmében
„közérdekű adat: az állami vagy helyi
önkormányzati feladatot, valamint jogszabályban meghatározott egyéb közfeladatot
ellátó szerv vagy személy kezelésében lévő és tevékenységére vonatkozó vagy
2
közfeladatának ellátásával összefüggésben keletkezett, a személyes adat fogalma alá
nem eső, bármilyen módon vagy formában rögzített információ vagy ismeret,
függetlenül kezelésének módjától, önálló vagy gyűjteményes jellegétől, így különösen
a hatáskörre, illetékességre, szervezeti felépítésre, szakmai tevékenységre, annak
eredményességére is kiterjedő értékelésére, a birtokolt adatfajtákra és a működést
szabályozó jogszabályokra, valamint a gazdálkodásra, a megkötött szerződésekre
vonatkozó adat”. Ugyanezen jogszabályhely 6. pontja szerint
„közérdekből nyilvános
adat: a közérdekű adat fogalma alá nem tartozó minden olyan adat, amelynek
nyilvánosságra hozatalát, megismerhetőségét vagy hozzáférhetővé tételét törvény
közérdekből elrendeli.”
Tájékoztatom, hogy az adatigénylése tekintetében a közügyek átláthatóságához
fűződő közérdek nem azonosítható, ugyanis kérelme az ügyészség konkrét ügyeihez
köthető adatainak megismerésére irányul.
Tájékoztatom, hogy az irányadó joggyakorlat alapján az ügyészség konkrét ügyekhez
köthető adatai nem tartoznak a közérdekű, illetve a közérdekből nyilvános adatok
körébe, melyre figyelemmel az ügyészség büntetőügyekkel kapcsolatos
tevékenységével összefüggésben keletkezett adatai közérdekű adatigénylés
keretében nem adhatók ki.
Büntetőügyben az eljárási szabályokat alapvetően a büntetőeljárásról szóló 2017. évi
XC. törvény (a továbbiakban: Be.) 100. §-a és esetlegesen 107. §-a rendezi,
figyelemmel az Info. tv. 27. §-ának (2) bekezdésére is, mely szerint a közérdekű és
közérdekből nyilvános adatok megismeréséhez való jogot a törvény bűncselekmények
üldözése, vagy megelőzése érdekében korlátozhatja.
A Be. pedig ezt a korlátozást úgy valósítja meg, hogy pontosan rögzíti ki ismerheti meg
ezen adatokat tartalmazó iratokat, vagyis a vonatkozó jogszabályok meghatározzák
azoknak az eljárásban résztvevő személyeknek (hatóságoknak) a körét, akik
(amelyek) egy adott ügy vonatkozásában az eljárás adatairól tájékoztatást kaphatnak.
Jogosultság igazolása nélkül nincs lehetőség adott ügyekkel kapcsolatban érdemi
tájékoztatásra, iratkiadásra anonimizált formában sem.
A fentiekre figyelemmel kérelmének elintézése nem tartozik a közérdekű adatigénylés
hatálya alá, ugyanis egy konkrét ügyészi intézkedésekkel összefüggő tájékoztatás
kérés tekintetében – jogosultság igazolása mellett – kizárólag az adott ügyben eljáró
szervezeti egység adhat felvilágosítást.
A fentieken túl arról is tájékoztatom, hogy az ügyészség szervezeti egységeit az
ügyészség szervezeti és működési szabályzata tartalmazza, amelynek elérhetősége
itt található
: https://ugyeszseg.hu/repository/mkudok93986.pdf A közérdekű adat megismerésére irányuló igénnyel összefüggésben indítható per
kapcsán az Info. tv. 31. §-a rendelkezik. Ez alapján az igénylő a közérdekű adat
megismerésére vonatkozó igény elutasítása, vagy a teljesítésre nyitva álló (illetve a
meghosszabbított) határidő eredménytelen eltelte esetén, valamint az adatigénylés
teljesítéséért megállapított költségtérítés összegének felülvizsgálata érdekében
bírósághoz fordulhat. A pert az igény elutasításának közlésétől, a határidő
eredménytelen elteltétől, illetve a költségtérítés megfizetésére vonatkozó határidő
lejártától számított 30 napon belül kell megindítani az igényt elutasító közfeladatot
3
ellátó szerv ellen.
Tájékoztatom továbbá, hogy az Info. tv. 52. § (1) bekezdése alapján Nemzeti
Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál bejelentéssel bárki vizsgálatot
kezdeményezhet arra hivatkozással, hogy személyes adatok kezelésével, illetve a
közérdekű adatok, vagy a közérdekből nyilvános adatok megismeréséhez fűződő
jogok gyakorlásával kapcsolatban jogsérelem következett be, vagy annak közvetlen
veszélye fennáll.
Kérem a fenti tájékoztatás tudomásulvételét.
Budapest, 2025. szeptember 24.
Tisztelettel:
dr. Ifi Norbert
mb. osztályvezető ügyész