LEGFŐBB ÜGYÉSZSÉG | KABINET
ADATVÉDELMI ÉS BIZTONSÁGI OSZTÁLY
1055 Budapest, Markó utca 16. | 1372 Budapest, Pf.: 438
Telefon: (1) 354-5629 | E-mail:
[email protected]
ABOIGA//1-213/2025.
ELEKTRONIKUSAN
ALÁÍRTA:
dr. Ifi Norbert
mb. osztályvezető ügyész
HUANG CVI ÚRNAK
[email protected]
Tisztelt Kérelmező!
A Központi Nyomozó Főügyészségre 2025. szeptember 5. napján elektronikus úton
benyújtott közérdekű adatigénylésére válaszolva az alábbiakról tájékoztatom.
Kérelme szerint Ön a KRO.5.Nyom.533/2024/2. számon iktatott ügyben az alábbi
adatok megküldését kérelmezi:
1. „Ügyészségi nyilvántartási/iktatási szám(ok),
2. Az ügyben keletkezett iratok elektronikus másolata (különösen: áttételi
határozatok), érkeztetés, eljárási cselekményekről készült jegyzőkönyvek,
döntések/megtagadások, megszüntető vagy elutasító határozat, ha van),
3. Az ügy aktuális státusza és az utolsó érdemi eljárási cselekmény dátuma,
4. Az ügyintéző ügyész szervezeti egysége és beosztása.”
Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi
CXII. törvény (a továbbiakban: Info. tv.) 1. §-a szerint e törvény célja a hatálya alá
tartozó tárgykörökben az adatok kezelésére vonatkozó alapvető szabályok
meghatározása annak érdekében, hogy a természetes személyek magánszféráját az
adatkezelők tiszteletben tartsák, valamint az adatok szabad áramlása, illetve a
közügyek átláthatósága a közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok
megismeréséhez és terjesztéséhez fűződő jog érvényesítésével megvalósuljon.
A közérdekű adatok kiadásának kötelezettségét az Info. tv. 1. §-ban meghatározott
cél, a közügyek átláthatóságához fűződő közérdek alapozza meg.
Az Info. tv. 3. § 5. pontja értelmében
„közérdekű adat: az állami vagy helyi
önkormányzati feladatot, valamint jogszabályban meghatározott egyéb közfeladatot
ellátó szerv vagy személy kezelésében lévő és tevékenységére vonatkozó vagy
közfeladatának ellátásával összefüggésben keletkezett, a személyes adat fogalma alá
nem eső, bármilyen módon vagy formában rögzített információ vagy ismeret,
függetlenül kezelésének módjától, önálló vagy gyűjteményes jellegétől, így különösen
a hatáskörre, illetékességre, szervezeti felépítésre, szakmai tevékenységre, annak
eredményességére is kiterjedő értékelésére, a birtokolt adatfajtákra és a működést
szabályozó jogszabályokra, valamint a gazdálkodásra, a megkötött szerződésekre
vonatkozó adat”. Ugyanezen jogszabályhely 6. pontja szerint
„közérdekből nyilvános
2
adat: a közérdekű adat fogalma alá nem tartozó minden olyan adat, amelynek
nyilvánosságra hozatalát, megismerhetőségét vagy hozzáférhetővé tételét törvény
közérdekből elrendeli.”
Tájékoztatom, hogy az adatigénylése tekintetében a közügyek átláthatóságához
fűződő közérdek nem azonosítható, mivel az kért konkrét eljárás adatai -melynek a
kérelmező állítottan érintettje – nem szolgálja és nem is szolgálhatja a közügyek
átláthatóságát, ezért nem felel meg a közérdekű adat megismerésére vonatkozó
kérelemmel szemben támasztott követelményeknek.
Tájékoztatom, hogy az irányadó joggyakorlat alapján az ügyészség konkrét ügyekhez
köthető adatai nem tartoznak a közérdekű, illetve a közérdekből nyilvános adatok
körébe, melyre figyelemmel az ügyészség büntetőügyekkel kapcsolatos
tevékenységével összefüggésben keletkezett adatai közérdekű adatigénylés
keretében nem adhatók ki.
Büntetőügyben az eljárási szabályokat alapvetően a büntetőeljárásról szóló 2017. évi
XC. törvény (a továbbiakban: Be.) 100. §-a és esetlegesen 107. §-a rendezi,
figyelemmel az Info. tv. 27. §-ának (2) bekezdésére is, mely szerint a közérdekű és
közérdekből nyilvános adatok megismeréséhez való jogot a törvény bűncselekmények
üldözése, vagy megelőzése érdekében korlátozhatja.
A Be. pedig ezt a korlátozást úgy valósítja meg, hogy pontosan rögzíti ki ismerheti meg
ezen adatokat tartalmazó iratokat, vagyis a vonatkozó jogszabályok meghatározzák
azoknak az eljárásban résztvevő személyeknek (hatóságoknak) a körét, akik
(amelyek) egy adott ügy vonatkozásában az eljárás adatairól tájékoztatást kaphatnak.
Jogosultság igazolása nélkül nincs lehetőség adott ügyekkel kapcsolatban érdemi
tájékoztatásra, iratkiadásra anonimizált formában sem.
Tájékoztatom továbbá arról is, hogy az ügyszámokra/iktatószámokra vonatkozóan kért
közérdekű adatok érdemi közérdekű adattartalommal nem bírnak.
A fentiekre figyelemmel kérelmének elintézése nem tartozik a közérdekű adatigénylés
alá, a konkrét ügyre vonatkozó beadványát – jogosultság igazolása mellett – az érintett
ügyészségnél tudja előterjeszteni.
A közérdekű adat megismerésére irányuló igénnyel összefüggésben indítható per
kapcsán az Info. tv. 31. §-a rendelkezik. Ez alapján az igénylő a közérdekű adat
megismerésére vonatkozó igény elutasítása, vagy a teljesítésre nyitva álló (illetve a
meghosszabbított) határidő eredménytelen eltelte esetén, valamint az adatigénylés
teljesítéséért megállapított költségtérítés összegének felülvizsgálata érdekében
bírósághoz fordulhat. A pert az igény elutasításának közlésétől, a határidő
eredménytelen elteltétől, illetve a költségtérítés megfizetésére vonatkozó határidő
lejártától számított 30 napon belül kell megindítani az igényt elutasító közfeladatot
ellátó szerv ellen.
Tájékoztatom továbbá, hogy az Info. tv. 52. § (1) bekezdése alapján Nemzeti
Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál bejelentéssel bárki vizsgálatot
kezdeményezhet arra hivatkozással, hogy személyes adatok kezelésével, illetve a
közérdekű adatok, vagy a közérdekből nyilvános adatok megismeréséhez fűződő
3
jogok gyakorlásával kapcsolatban jogsérelem következett be, vagy annak közvetlen
veszélye fennáll. A Hatóság vizsgálata az igény elutasításának közlésétől, a határidő
eredménytelen elteltétől, illetve a költségtérítés megfizetésére vonatkozó határidő
lejártától számított egy éven belül kezdeményezhető.
Kérem a fenti tájékoztatás tudomásulvételét.
Budapest, 2025. szeptember 11.
Tisztelettel:
dr. Ifi Norbert
mb. osztályvezető ügyész