Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Közérdekű adatigénylés – KRO.5.Nyom.533/2024/2. (Fővárosi Nyomozó Ügyészséghez áttétel)'.






LEGFŐBB ÜGYÉSZSÉG | KABINET  
ADATVÉDELMI ÉS BIZTONSÁGI OSZTÁLY 
1055 Budapest, Markó utca 16. | 1372 Budapest, Pf.: 438 
Telefon: (1) 354-5629 | E-mail: [email protected] 
 
ABOIGA//1-213/2025. 
 
ELEKTRONIKUSAN 
ALÁÍRTA: 
 
 
 
dr. Ifi Norbert 
mb. osztályvezető ügyész 
 
 
HUANG CVI ÚRNAK 
 
[email protected] 
 
 
 
Tisztelt Kérelmező! 
 
 
A Központi Nyomozó Főügyészségre 2025. szeptember  5.  napján elektronikus úton 
benyújtott közérdekű adatigénylésére válaszolva az alábbiakról tájékoztatom. 
 
Kérelme  szerint  Ön  a  KRO.5.Nyom.533/2024/2.  számon  iktatott  ügyben  az  alábbi 
adatok megküldését kérelmezi: 
 
1.  „Ügyészségi nyilvántartási/iktatási szám(ok), 
2.  Az  ügyben  keletkezett  iratok  elektronikus  másolata  (különösen:  áttételi 

határozatok),  érkeztetés,  eljárási  cselekményekről  készült  jegyzőkönyvek, 
döntések/megtagadások, megszüntető vagy elutasító határozat, ha van), 

3.  Az ügy aktuális státusza és az utolsó érdemi eljárási cselekmény dátuma, 
4.  Az ügyintéző ügyész szervezeti egysége és beosztása.” 

 
Az  információs  önrendelkezési  jogról  és  az  információszabadságról  szóló  2011.  évi 
CXII.  törvény  (a  továbbiakban:  Info.  tv.)  1.  §-a  szerint  e  törvény  célja  a  hatálya  alá 
tartozó  tárgykörökben  az  adatok  kezelésére  vonatkozó  alapvető  szabályok 
meghatározása annak érdekében, hogy a természetes személyek magánszféráját az 
adatkezelők  tiszteletben  tartsák,  valamint  az  adatok  szabad  áramlása,  illetve  a 
közügyek  átláthatósága  a  közérdekű  és  a  közérdekből  nyilvános  adatok 
megismeréséhez és terjesztéséhez fűződő jog érvényesítésével megvalósuljon. 
 
A  közérdekű  adatok  kiadásának  kötelezettségét  az  Info.  tv.  1.  §-ban  meghatározott 
cél, a közügyek átláthatóságához fűződő közérdek alapozza meg.  
 
Az  Info.  tv.  3.  §  5.  pontja  értelmében  „közérdekű  adat:  az  állami  vagy  helyi 
önkormányzati  feladatot,  valamint  jogszabályban  meghatározott  egyéb  közfeladatot 
ellátó  szerv  vagy  személy  kezelésében  lévő  és  tevékenységére  vonatkozó  vagy 
közfeladatának ellátásával összefüggésben keletkezett, a személyes adat fogalma alá 
nem  eső,  bármilyen  módon  vagy  formában  rögzített  információ  vagy  ismeret, 
függetlenül kezelésének módjától, önálló vagy gyűjteményes jellegétől, így különösen 
a  hatáskörre,  illetékességre,  szervezeti  felépítésre,  szakmai  tevékenységre,  annak 
eredményességére  is  kiterjedő  értékelésére,  a  birtokolt  adatfajtákra  és  a  működést 
szabályozó  jogszabályokra,  valamint  a  gazdálkodásra,  a  megkötött  szerződésekre 
vonatkozó adat”. 
Ugyanezen jogszabályhely 6. pontja szerint „közérdekből nyilvános 


 
adat:  a  közérdekű  adat  fogalma  alá  nem  tartozó  minden  olyan  adat,  amelynek 
nyilvánosságra  hozatalát,  megismerhetőségét  vagy  hozzáférhetővé  tételét  törvény 
közérdekből elrendeli.” 
 
Tájékoztatom,  hogy  az  adatigénylése  tekintetében  a  közügyek  átláthatóságához 
fűződő közérdek nem azonosítható, mivel az kért konkrét eljárás adatai  -melynek a 
kérelmező  állítottan  érintettje  –  nem  szolgálja  és  nem  is  szolgálhatja  a  közügyek 
átláthatóságát,  ezért  nem  felel  meg  a  közérdekű  adat  megismerésére  vonatkozó 
kérelemmel szemben támasztott követelményeknek.  
 
Tájékoztatom, hogy az irányadó joggyakorlat alapján az ügyészség konkrét ügyekhez 
köthető  adatai  nem  tartoznak  a  közérdekű,  illetve  a  közérdekből  nyilvános  adatok 
körébe,  melyre  figyelemmel  az  ügyészség  büntetőügyekkel  kapcsolatos 
tevékenységével  összefüggésben  keletkezett  adatai  közérdekű  adatigénylés 
keretében nem adhatók ki.  
 
Büntetőügyben az eljárási szabályokat alapvetően a büntetőeljárásról szóló 2017. évi 
XC.  törvény  (a  továbbiakban:  Be.)  100.  §-a  és  esetlegesen  107.  §-a  rendezi, 
figyelemmel  az  Info. tv.  27. §-ának (2) bekezdésére is, mely szerint a közérdekű és 
közérdekből nyilvános adatok megismeréséhez való jogot a törvény bűncselekmények 
üldözése, vagy megelőzése érdekében korlátozhatja. 
 
A Be. pedig ezt a korlátozást úgy valósítja meg, hogy pontosan rögzíti ki ismerheti meg 
ezen adatokat tartalmazó iratokat, vagyis a vonatkozó jogszabályok meghatározzák 
azoknak  az  eljárásban  résztvevő  személyeknek  (hatóságoknak)  a  körét,  akik 
(amelyek) egy adott ügy vonatkozásában az eljárás adatairól tájékoztatást kaphatnak. 
Jogosultság  igazolása  nélkül  nincs  lehetőség  adott  ügyekkel  kapcsolatban  érdemi 
tájékoztatásra, iratkiadásra anonimizált formában sem. 
 
Tájékoztatom továbbá arról is, hogy az ügyszámokra/iktatószámokra vonatkozóan kért 
közérdekű adatok érdemi közérdekű adattartalommal nem bírnak. 
 
A fentiekre figyelemmel kérelmének elintézése nem tartozik a közérdekű adatigénylés 
alá, a konkrét ügyre vonatkozó beadványát – jogosultság igazolása mellett – az érintett 
ügyészségnél tudja előterjeszteni. 
 
A  közérdekű  adat  megismerésére  irányuló  igénnyel  összefüggésben  indítható  per 
kapcsán  az  Info.  tv.  31.  §-a  rendelkezik.  Ez  alapján  az  igénylő  a  közérdekű  adat 
megismerésére vonatkozó igény elutasítása, vagy a teljesítésre nyitva álló (illetve a 
meghosszabbított)  határidő  eredménytelen  eltelte  esetén,  valamint  az  adatigénylés 
teljesítéséért  megállapított  költségtérítés  összegének  felülvizsgálata  érdekében 
bírósághoz  fordulhat.  A  pert  az  igény  elutasításának  közlésétől,  a  határidő 
eredménytelen  elteltétől,  illetve  a  költségtérítés  megfizetésére  vonatkozó  határidő 
lejártától  számított  30  napon  belül  kell  megindítani  az  igényt  elutasító  közfeladatot 
ellátó szerv ellen. 
 
 
Tájékoztatom  továbbá,  hogy  az  Info.  tv.  52.  §  (1)  bekezdése  alapján  Nemzeti 
Adatvédelmi  és  Információszabadság  Hatóságnál  bejelentéssel  bárki  vizsgálatot 
kezdeményezhet  arra  hivatkozással,  hogy  személyes  adatok  kezelésével,  illetve  a 
közérdekű  adatok,  vagy  a  közérdekből  nyilvános  adatok  megismeréséhez  fűződő 


 
jogok gyakorlásával kapcsolatban jogsérelem következett be, vagy annak közvetlen 
veszélye fennáll. A Hatóság vizsgálata az igény elutasításának közlésétől, a határidő 
eredménytelen  elteltétől,  illetve  a  költségtérítés  megfizetésére  vonatkozó  határidő 
lejártától számított egy éven belül kezdeményezhető. 
 
Kérem a fenti tájékoztatás tudomásulvételét. 
 
 
Budapest, 2025. szeptember 11. 
 
 
Tisztelettel: 
 
dr. Ifi Norbert 
mb. osztályvezető ügyész