Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Szexuális irányultsággal kapcsolatos beadványok'.


90
.------,..•._---_ _"._---
•.
MAGYAR KÖlTAflSASAG
;Í.l.XOíMANYBíRásÁGA
f~/~
I--K8Z8_IÓirOd_a:
__
Alkotmánybíróság
1015 Bp., Donáti u. 35-45.
Érkezett:
2002 NOV 2 8.
l
1 I
\""1~-gY-SZ-ám-.-'--"-----~r':ij~Y
Tisztelt Alkotmánybíróság!
!UgyszámÜ9Yi~ton~.•~
J.~:',_Hé_kle_t
__
db l
r
:It. ~
Rendkívül súlyos törvényhozói mulasztás állt elö az Alkotmánybíróság 3712002. (IX. 4.) AB
határozatát követően.
Az Alkotmány 16. 9-a szerint a Magyar Köztársaság különös gondot fordít az ifjúság
létbiztonságára, oktatására és nevelésére, védelmezi az ifjúság érdekeit.
A törvényalkotó a Btk. 199. 9-ában meghatározott bűncselekmény jogi tárgyát az ifjúság
egészséges irányú szexuális fejlődésében határozta meg.
Az Alkotmány 67. 9 (1) bekezdése alapján e korosztály minden egyes tagjával szemben fennáll
az állam alkotmányos kötelezettsége, hogy védelmet nyújtson a megfelelő testi, szellemi és
erkölcsi fejlődéshez, így az egészséges szexuális fejlődéshez is.
A védelem jogi felelősségi eszközei között helye van a büntetőjogi büntetésnek is.
A törvényhozónak szükségképpen megkülönböztetéseket
kell tennie, amikor kijelöli, hogy az
ifjúság, a gyermekek védelme érdekében milyen magatartásokra kíván reagálni büntetőjogi
büntetéssel.
Az Alkotmánybíróság említett döntésében megerősítette, hogy az ifjúság egészséges szexuális
fejlődését szolgáló büntetőjogi eszközök meghatározása törvényhozói kompetencia, így a
demokratikus többségi vélemény és érzület érvényesülésének tere.
•.
ABtk. 199. 9-a megsemmisítésével nem fejeződik be az állam gondoskodási kötelezettsége,
ellenkezőleg: éppen ez erősíti fel azt az igényt, hogy az államnak teljesítenie kell az Alkotmány
16. 9-ából és 67. 9 (1) bekezdéséből folyó köteíezettségét.
Szinte kivétel nélkül valamennyi európai államban a homoszexuális magatartás ellen a fiatalt a
felnőttől védő védett korhatár magasabb, mint jelenleg Magyarországon.
A betöltött 14. életév,
mint védett korhatár ritkaságszámba megy. Ez azzal a következménnyel fenyeget, hogy
Magyarország egyfajta szex-turizmus, a homoszexuális gyermekprostitúció
célpontjává válik,
ennek minden következményével együtt, hiszer. amit a környező országok mindegyikében
tiltanak, azt nálunk a jogalkotó mulasztása miatt mégis szabad.
Nem tiltja a jogszabály jelenleg azokat a homoszexuális magatartásokat sem, amelyektől pedig
a 14-18 éves korosztályokat - további magatartások bűncselekménnyé nyilvánításával - kell
védeni az Alkotmánybíróság szerint is, mert olyan élethelyzetben jelentkeznek, amelyekben a
fiatalkorú és a felnőtt között fiiggő, alárendeltségi viszony van.
A Btk. 199. 9-a megszűnését követően a törvényhozó nem alkotott az alkotmányos
követelményeket kielégítő új büntető szabályt a fiatalok védelmére ebben a körben. A
törvényhozó ezzel a mulasztásával alkotmányellenes helyzetet teremtett. Az Alkotmánybíróság



.'
-2-
.r
állandó gyakorlata, hogy mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet állapít meg, ha
alapjog érvényesüléséhez szükséges jogszabályi garanciák hiányoznak (ABH 1992. 204, 205.,
ABH 1992. 227,231.).
Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény alapján kezdeményezem a
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megszüntetését.
Javasolom, hogy az Alkotmánybíróság állapítsa meg, hogy a törvényhozás azt a jogalkotói
feladatát, amely a fiatalok egészséges szexuális fejlődése büntetőjogi eszközzel való
biztosításában is jelentkezik az Alkotmány 16. s-a és 67. S (1) bekezdése szabályaiból
következő en, elmulasztotta, és ezzel alkotmányellenességet idézett elő; a mulasztást elkövető
szervet - határidő megjelölésével - hívja fel feladatának teljesítésére.
Kérem, hogy az Alkotmánybíróság elnöke hasson oda, hogy a jelen indítványt gyorsan
elbírálják! Ezt indokolja a felvetett kérdés társadalmi jelentősége, a védtelenül maradt fiatalok
kiszolgáltatott helyzetének mielőbbi felszámolása.
Budapest, 2002. november 25.
Köszönettel:

Document Outline