Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Közérdekű adatigénylés a tolmácsolással, a tájékoztatáshoz való jog érvényesülésével és a rendőri képzésekkel kapcsolatban'.



 
ORSZÁGOS RENDŐR-FŐKAPITÁNYSÁG 
HIVATAL 
 
Tárgy: közérdekű adatigénylés 
 
 
 
Magyar Helsinki Bizottság 
 
 
[email protected]  
 
 
 
Tisztelt Magyar Helsinki Bizottság! 
 
 
Az  információs  önrendelkezési  jogról  és  az  információszabadságról  szóló  2011.  évi  
CXII.  törvény  28.  §  (1)  bekezdése  alapján  benyújtott,  „tolmácsolással,  tájékoztatáshoz  való 
joggal, képzéssel”
 kapcsolatos közérdekű adatigénylésével összefüggésben az alábbiak szerint 
tájékoztatom.  
 
Tolmácsolás 
1. Kérem, adjon tájékoztatást arról, hogy a 2024. év során hány alkalommal folytattak le 
külföldi állampolgárságú terhelt kihallgatását? 
 
A Rendőrség a kért bontásban nem gyűjt adatot. 
 
2.  Kérem,  adjon  tájékoztatást  arról,  hogy  a  2024.  év  során  hány  esetben  rendeltek  ki 

tolmácsot, jelnyelvi tolmácsot és/vagy szakfordítót az egyes eljárásokban? 
2.1.  Ezen  belül  hány  esetben  rendeltek  ki  tolmácsot  azért,  mert  a  terhelt  nem  értette  a 
magyar nyelvet? 
2.2. Ebből hány esetben rendeltek ki jelnyelvi tolmácsot a terhelt fogyatékossága (azaz 
hallássérültség, siketvak, beszédfogyatékos mivolta) miatt, továbbá azért, mert a Be. 78.§ (3)-
(5) bekezdésében foglaltakon túl más okból nem képes kommunikálni, vagy abban súlyos 
fokban korlátozott? 
 
A 2., a 2.1 és a 2.2 kérdésben szereplő bontásban a Rendőrség nem gyűjt adatokat. 
 
2.3. Ebből hány alkalommal rendeltek ki a terhelt anyanyelve szerinti tolmácsot, és hány 
alkalommal került sor a Be. 78. § (2) szerint a terhelt által ismertként megjelölt más nyelvű 
tolmács kirendelésére? 
 
A Rendőrség az igényelt adatokkal a kért bontásban nem rendelkezik. 
 
 
Cím: 1139 Budapest, Teve u. 4-6. 1903 Bp. Pf.: 314/15 
Telefon: +36 (1) 443-5797, 30-777 
KÉR azonosító: ORFK 
E-mail: [email protected]  


 
3. Hány alkalommal fordult az elő, hogy a beszédfogyatékos terhelt, kérésére a kihallgatás 

helyett írásban tett vallomást a Be. 78.§ (5) bekezdése szerint? 
 
A Rendőrség az igényelt adatokkal a kért bontásban nem rendelkezik. 
 
4.  Kérem,  adjon  tájékoztatást  arról,  milyen  módszerrel  állapítják  azt  meg,  hogy  a 
gyanúsítottak vagy a vádlottak beszélik-e és  értik-e a büntetőeljárás nyelvét, és szükségük 
van-e  tolmács  segítségére.  Van-e  erre  bármilyen  jogszabályban  vagy  közjogi 
szervezetszabályozó  eszközben  vagy  módszertani  útmutatóban  (vagy  bármely  hasonló 
rendeltetésű dokumentumban) megjelenő iránymutatás? Amennyiben van, kérem jelölje meg 
a
  jogszabályhelyet  vagy  bocsássa  rendelkezésemre  az  egyéb  szabályozó  eszközt, 
dokumentumot. 
 
A büntetőeljárás során a tolmács kirendelésére a büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény 
(a továbbiakban: Be.) 78. § (1) és (2) bekezdése, valamint a nyomozás és az előkészítő eljárás 
részletes  szabályairól  szóló
  100/2018.  (VI.  8.)  Korm.  rendelet  (a  továbbiakban:  NYER)  
47. §-a alapján kerül sor. 
 
5.  A  2024.  évben  hány  esetben  került  sor  tolmács  biztosítására  a  tolmács  személyes 
jelenlétével,  illetve  hány  esetben  került  sor  telekommunikációs  eszköz  útján  történő 
bevonására? Erre hány esetben került sor: 

5.1. kép- és hangfelvétel (Be. 120.§ (2) a) pont) útján, 
5.2. folyamatos hangfelvétel (Be. 120.§ (2) b) pont) útján? 

 
A Rendőrség az igényelt adatokkal a kért bontásban nem rendelkezik. 
 
6. A 2024. évben hány esetben került sor arra, hogy már az első kihallgatást megelőzően 
tolmácsot rendeltek ki az eljárásban? 
 
A Rendőrség az igényelt adatokkal a kért bontásban nem rendelkezik. 
 
7. Milyen módszertant alkalmaznak a tolmácsolás minőségének a meghatározására? 
 
Amennyiben  tolmács  igénybevételére  kerül  sor,  úgy  az  eljárási  cselekményről  készült 
jegyzőkönyv  tartalmazza  a  büntetőeljárásban  részt  vevő  személy  nyilatkozatát  arról,  hogy  a 
tolmácsolást megértette-e. A büntetőeljárásban részt vevő személy figyelmeztetése megtörténik 
arra  vonatkozóan  is,  hogy  a  tolmácsolás  nem  megfelelő  minősége  miatt  más  tolmács 
kirendelését  indítványozhatja.  A  figyelmeztetés  tényét,  valamint  a  figyelmeztetésre  adott 
választ jegyzőkönyvezni kell. A nyomozó hatóság lehetőség szerint a tolmács igénybevétele 
nélkül  is  meggyőződik  arról,  hogy  a  büntetőeljárásban  részt  vevő  személy  a  tolmácsolást 
megértette-e. 
 
8.  A  2024.  évben  hány  alkalommal  került  sor  a  tolmácsolás minősége miatt  új tolmács 
kirendelésének az indítványozására a Be. 201.§ (4) bekezdésében foglaltakra figyelemmel? 
 
A Rendőrség az igényelt adatokkal a kért bontásban nem rendelkezik. 
 
 
 



 
9. Milyen módon bizonyosodnak meg arról annak megállapításakor, hogy a Be. 201. § (2) 
bekezdése  szerinti  eseti  tolmácsként  kirendelendő  személy  „megfelelő  nyelvismerettel” 
rendelkezik?  Van-e  erre  bármilyen  jogszabályban  vagy  közjogi  szervezetszabályozó 
eszközben  vagy  módszertani  útmutatóban  (vagy  bármely  hasonló  rendeltetésű 
dokumentumban) megjelenő iránymutatás, és az hozzáférhető-e a nyilvánosság számára? Ha 
igen, kérem, jelölje meg, amennyiben az nem hozzáférhető, szíveskedjen azt megküldeni a 
számomra. 
 
Az  eseti  tolmács  közreműködése  kapcsán  is  az  általános  jogelvek  és  figyelmeztetések 
érvényesek, amelyek a 7. pontban megválaszolásra kerültek. 
 
Tájékoztatáshoz való jog 

10. Kérem, tájékoztasson arról, hogy a terhelt első kihallgatásán milyen módon, szóban 
vagy  írásban  közlik-e  vele  a  Be.  74.  §  foglaltak  szerint  (egyszerű  és  közérthető  módon 
fogalmazva, figyelembe véve a terhelt állapotát és személyes jellemzőit, meggyőződve arról, 
hogy a vele szóban közölteket megértette) a jogairól és a vele szemben folyó eljárásról szóló 
tájékoztatásokat és figyelmeztetéseket. 
 
A  terhelt  jogainak  ismertetése  a  kihallgatás  során  szóban  történik.  A  jogok  ismertetését  a 
gyanúsított kihallgatásáról készült jegyzőkönyv is rögzíti. 
 
11.  Kérem,  bocsássa  rendelkezésemre  a  Be.  74.  §-ban  foglalt  követelmények  alapján 
készült  írásbeli  tájékoztatót,  amely  a  fogva  lévő  terheltet  tájékoztatja  a  büntetőeljárási 
jogairól. 
 
A Rendőrség nem rendelkezik ilyen írásbeli tájékoztatóval.  
 
12.  Kérem,  bocsássa  rendelkezésemre  azon  tájékoztatások,  figyelmeztetések  szövegét, 
amelyek  a  Be.  74.  §-ban  foglalt  követelményekkel  összhangban  a  terheltet  a  gyanúsítotti 
jogairól tájékoztatják akkor is, ha azt az eljáró hivatalos személy szóban közli a gyanúsítottal 
(pl. RobotZsaru NEO iratmintatárában rögzített jogokról való tájékoztatást). 
 
A Be. 74. §-ában foglaltakkal összhangban előre megfogalmazott és szövegszerűen rögzített 
tájékoztatások: 
 
Személyazonosságát  megállapítandó,  nyilatkozzon  a  személyi  azonosító  adatairól.  A  Be.  
184.  §  (2)  bekezdés  alapján  ezen  azonosítókat  köteles  megadni.  Felhívom  a  figyelmét,  hogy 
amennyiben  hamis  adatokat  ad  meg,  elköveti  a  Btk.  342.  §  (1)  bekezdés  c)  pontba  ütköző 
közokirat-hamisítás bűntettét. 
 
Megértettem,  hogy  köteles  vagyok  személyazonosító  adataimat  megadni,  és  megértettem  a 
hamis adatok megadásának következményeire vonatkozó figyelmeztetést is. 
 
A nyomozóhatóság az eljárási cselekmény megkezdésekor felhívja a megjelentek figyelmét a 
Be.  358.  §  (4)  bekezdésében  foglaltakra,  amely  szerint  az  eljárási  cselekményről  folyamatos 
hangfelvételt  vagy  kép-  és  hangfelvételt  kell  készíteni  az  adott  eljárási  cselekménnyel 
egyidejűleg  végzett  jegyzőkönyvezés  mellett,  ha  a  gyanúsított,  a  védő  vagy  a  sértett  ezt  a 
költségek egyidejű előlegezésével indítványozza. 
 



Az  egyes  büntetőeljárási  cselekményekre  és  a  büntetőeljárásban  részt  vevő  személyekre 
vonatkozó szabályokról szóló 12/2018. (VI. 12.) IM rendelet 61. § (1) bekezdése értelmében a 
hatóság akkor készít ez esetben az eljárásról kép- és hangfelvételt, amennyiben az indítványozó 
a felvétel készítésének előreláthatóan felmerülő költségét az eljárási cselekmény előtt legalább 
öt nappal megelőlegezi, vagy amennyiben erre öt napon belül kerül sor, a technikai eszközök 
rendelkezésre állnak. 
 
Az  IM  rendelet  61.  §  (2)  bekezdése  értelmében  folyamatos  hangfelvételt  kell  készíteni, 
amennyiben  a  jogosult  eredetileg  a  kép-  és  hangfelvétel  készítését  indítványozta,  de  annak  
(1) bekezdés szerinti feltételei nem állnak fenn, így ehelyett folyamatos hangfelvétel készítését 
indítványozza és annak költségét az eljárási cselekmény előtt megelőlegezi. 
 
Az  IM  rendelet  62.  §  (2)  és  (3)  bekezdése  értelmében  a  kép-  és  hangfelvétel  készítésének 
költségeként – az eljárási cselekmény időtartamához igazodóan – megkezdett óránként 5000 
forint,  de  legalább  10000  forint  költségátalányt,  a  folyamatos  hangfelvétel  készítésének 
költségeként egyszeri 2000 forint költségátalányt kell megállapítani. 
 
Folyamatos kép- és hangfelvétel készítését a jelenlévők nem indítványozták. 
 
Tájékoztatom, hogy mind szóban, mind írásban anyanyelvét használhatja. 
 
Közlöm Önnel, hogy a Be. 385. § (1) bekezdése alapján gyanúsítottként hallgatom ki. 
A Be. 185. § (1) bekezdése alapján figyelmeztetem, hogy 
a) nem köteles vallomást tenni, a vallomástételt, illetve az egyes kérdésekre történő válaszadást 
a kihallgatás folyamán bármikor megtagadhatja, de bármikor dönthet úgy, hogy vallomást tesz, 
akkor is, ha korábban a vallomástételt megtagadta, 
b) a vallomás megtagadása az eljárás folytatását nem akadályozza, és nem érinti a kérdezési, 
észrevételezési és indítványtételi jogát, 
c) ha vallomást tesz, bizonyítékként felhasználható, amit mond, illetve rendelkezésre bocsát, 
d)  mást  bűncselekmény  elkövetésével  hamisan  nem  vádolhat,  kegyeleti  jogot  hamis 
tényállítással nem sérthet. 
 
A figyelmeztetéseket megértette? 
 
A gyanúsított válasza: 
 
Tájékoztatom, hogy a Be. 39. § (1) bekezdése alapján jogosult arra, hogy: 
 
a) megismerje a gyanúsítás és a vád tárgyát, továbbá ezek változását, 
b) a bíróság, az ügyészség és a nyomozó hatóság megfelelő időt és körülményeket biztosítson 
Önnek a védekezésre való felkészüléshez, 
c)  a  büntetőeljárási  jogairól  és  kötelességeiről  a  bíróságtól,  az  ügyészségtől  és  a  nyomozó 
hatóságtól felvilágosítást kapjon, 
d) védelmének ellátására védőt hatalmazzon meg vagy védő kirendelését indítványozza, 
e) a védőjével ellenőrzés nélkül tanácskozzon, 
f) vallomást tegyen, vagy a vallomástételt megtagadja, 
g) bizonyítékot terjesszen elő, indítványt és észrevételt tegyen, az utolsó szó jogán felszólaljon, 
h)  a  tárgyaláson  és  a  személyi  szabadságot  érintő  bírói  engedélyes  kényszerintézkedés 
tárgyában tartandó ülésen jelen legyen és az e törvényben meghatározottak szerint kérdéseket 
tegyen fel, 



i) jogorvoslattal éljen, 
j)  az  eljárás  ügyiratait  –  az  e  törvényben  meghatározott  kivételekkel  –  teljes  terjedelmében 
megismerje, 
k)  egyezség  megkötését,  illetve  ügyészi  intézkedés  vagy  határozat  kilátásba  helyezését 
kezdeményezze. 
A  Be.  387.  §  (2)  bekezdése  alapján  figyelmeztetem,  hogy  jelen  eljárásban  védő  részvétele 
kötelező, amennyiben nincs meghatalmazott védője, védőt rendelek ki. 
 
Közlöm, hogy a Be. 407. § (1) bekezdés alapján – figyelemmel a (2) bekezdésben foglaltakra – 
Ön,  vagy  védője  és  az  ügyészség  is  kezdeményezheti  egyezség  megkötését  a  bűnösség 
beismeréséről és ennek következményeiről. 
 
A (4) bekezdés alapján, ha az Ön kezdeményezése alapján az ügyészség, vagy az ügyészség 
kezdeményezése alapján  Ön az egyezség lehetőségét nem zárja  ki, az  egyezség megkötésére 
irányuló eljárásban a védő részvétele kötelező. Amennyiben nem kíván védőt meghatalmazni, 
az  ügyészség  haladéktalanul  védőt  rendel  ki,  valamint  gondoskodik  arról,  hogy  a  védő  a 
nyomozás ügyiratait megismerhesse. 
 
A közlést megértettem. 
 
Tájékoztatom  továbbá,  hogy  a  Be.  393.  §  (1)  bekezdés  alapján  jelen  lehet  a  szakértő 
meghallgatásán, a szemlénél, a bizonyítási kísérletnél és a felismerésre bemutatásnál, ha az 
eljárási cselekmény a gyanúsítás tárgyát érinti. 

 
Megértettem, hogy ügyemben (név) helyettes védő jár el. 
 
- Figyelmeztetem, hogy a Be. 39. § (3) bekezdése alapján köteles: 
 
a) az eljárási cselekményeken a bíróság, az ügyészség és a nyomozó hatóság rendelkezéseinek 
megfelelően az e törvényben meghatározottak szerint jelen lenni, 
 
b) a lakcímét, értesítési címét, tényleges tartózkodási helyét, kézbesítési címét, valamint ezek 
 
 megváltozását  –  a  változást  követő  három  munkanapon  belül  –  az  eljáró  bírósággal, 
ügyészséggel vagy nyomozó hatósággal közölni. 
 
A  jogaimra  történő  figyelmeztetést,  tájékoztatást  megértettem  és  kijelentem,  hogy  vallomást 
teszek/nem teszek. 
 
- A Be. 75. § (1) bekezdése alapján tájékoztatom, hogy jogai érvényesítésének megkönnyítésére 
költségkedvezményben  részesíthető,  ha  jövedelmi  és  vagyoni  viszonyai  miatt  a  bűnügyi 
költséget vagy annak egy részét nem képes viselni. 
 
Tájékoztatom, hogy a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 91/A. § (1) bekezdés c) 
pontja  alapján  személyleírását  rögzítjük.  Tájékoztatom  továbbá,  hogy  a  személyi  adatainak 
kezelése során  – azon belül a jogai és azok érvényesítése vonatkozásában  – az Információs 
önrendelkezési jogról szóló 2011. évi CXII. törvény 14–19. §-ban foglaltak az irányadóak. 
 
 
 



 
Tájékoztatom, hogy a Be. 100. § (1) bekezdése alapján indítványozhatja az eljárás ügyiratainak 
megismerését,  amely  indítványát  az  eljáró  hatóság  a  100.  §  (1)  bekezdés  a)  pontjaira 
figyelemmel, valamint a 100. § (6)-(7) bekezdései alapján bírálja el. 
Tájékoztatom, hogy a kihallgatását követően a bűnügyi nyilvántartási rendszerről, az Európai 
Unió  tagállamainak  bíróságai  által  magyar  állampolgárokkal  szemben  hozott  ítéletek 
nyilvántartásáról, valamint a bűnügyi és rendészeti biometrikus adatok nyilvántartásáról szóló 
2009. évi XLVII. törvény 6. § alapján önről fényképfelvétel készül, a 44. és 46. § alapján ujj- és 
tenyérnyomat  vételre,  az  59.  és  61.  §  alapján  DNS  mintavételre  kerül  sor.  A  DNS  minta 
(szájnyálka-törlet) levételi célja a DNS elemzés. 
 
A  nyilvántartásba  vétel  ellen  panasznak  helye  nincs,  a  fényképfelvételek  készítését  és  a 
mintavételt köteles tűrni. A mintaadásra kötelezett személy ellenszegülése esetén vele szemben 
testi kényszer alkalmazható. 
 
A közlést tudomásul vettem.” 
 

13.  Kérem,  tájékoztasson  arról,  hogy  a  terheltek  jogairól  szóló  tájékoztatások, 
figyelmeztetések szövegei mely nyelveken állnak rendelkezésre. 
 
A büntetőeljárás során, magyar nyelven elhangzott figyelmeztetéseket a tolmács fordítja le a 
kihallgatás során. 
 
14.  Készült-e  a  fentieknek  megfelelő  tájékoztató  a  terheltek  büntetőeljárási  jogairól 
speciálisan  a  fiatalkorúak  személyes  jellemzőit  figyelembe  vevő,  a  részükre  is  egyszerűen 
megérthető formában? 
 
Nem készült tájékoztató, a fiatalkorúak is a jogszabályoknak megfelelően tájékoztatást kapnak 
a jogaikról.  
 
15.  Készült-e  a  Be.  74.  §-ban  foglaltaknak  megfelelő,  értéskönnyített,  akadálymentes 
tájékoztató a tartósan vagy véglegesen érzékszervi, kommunikációs, értelmi, pszichoszociális 
károsodással  – vagy ezek bármilyen halmozódásával  – élő, az írni vagy olvasni nem tudó 
terheltek  számára?  Hogyan  bizonyosodnak  meg  arról,  hogy  az  érintett  terhelt  a 
tájékoztatóban foglaltakat megértette-e? 
 
Az eljáró hatóság tagja az igénybe vett jelnyelvi tolmácson keresztül bizonyosodik meg arról, 
hogy  az  érintett  terhelt  a  jogaira  vonatkozó  tájékoztatást  megértette-e.  Indokolt  felhívni  a 
figyelmet azokra a speciális szabályokra is, amelyeket a Be. 78. § (3)–(6) bekezdése rögzít a 
speciális bánásmódot igénylő személyek vonatkozásában.  
 
16.  Milyen  jogszabály,  közjogi  szervezetszabályozó  eszköz  vagy  módszertani  útmutató 
(vagy  bármely  hasonló  rendeltetésű  dokumentumban)  rögzíti  azt  a  módszertant, 
iránymutatást a rendőrség, az eljáró rendőrök számára annak a megállapítására, hogy egy 
terhelt szövegértési nehézségekkel küzd-e? 
 
Annak megállapítására, hogy a terhelt küzd-e szövegértési nehézségekkel a Rendőrség a Be. és 
a NYER rendelkezései szerint jár el. 
 
 



 
Képzés 

17.  Kérem,  tájékoztasson  arról,  hogy  a  rendőrségi  képzőintézményekben  folyó  szakmai 
oktatásba,  a  járőri  állomány  továbbképzésébe,  a  bűnügyi  igazgatási  alapszakos  képzésbe, 
valamint  a  tisztek  továbbképzésébe  beépítésre  kerültek-e  a  büntetőeljárás  során  a 
tájékoztatáshoz  való  jogról  szóló  2012/13/EU  (2012.  május  22.)  irányelv  követelményeivel 
összhangban az alábbiak: 

17.1. a speciális terhelti csoportokkal való hatékony együttműködés, az ő szükségleteinek 
figyelembevételét  célzó  pszichológiai  és  kommunikációs  készségek  fejlesztésére  szolgáló 
ismeretanyag, így a következő sérülékeny csoportok tagjaival szembeni intézkedésre, illetve a 
kihallgatásukra különös tekintettel: 

17.1.1. a 14. életévét be nem töltött kiskorúak esetén, 17.1.2. a 14. életévét betöltött, de a 
18. életévét be nem töltött kiskorúak esetén, 17.1.3. a kommunikációjukban bármilyen módon 
akadályozott, fogyatékos terheltek esetén, 17.1.4. a valamilyen oknál fogva krízishelyzetben 
lévő terheltek esetén, így 

a) az akut pszichiátriai krízisben lévő terheltekre, 
b) és a bódult-ittas állapotuknál fogva krízishelyzetben lévő terheltekre, 
c) a külföldi terheltekre. 

Kérem,  küldje  meg  részemre  az  fenti  tárgykörökben  alkalmazott  képzési  program(ok) 
tematikáját, tartalmát, a képzés(ek) időtartamát, az azo(ko)n 2024-ben résztvevő rendőrök 
számát,  beosztását,  feladatkörét,  illetve  adjon  tájékoztatást  arról,  hogy  az  oktatás  jelenléti 
vagy online formában zajlott-e.  
 
Rendőrjárőr képzés (felnőttképzés) 
 
10324002  számú  Közbiztonsági  rendőrjárőr,  és  a  10324003  számú  Határrendész  és 
útelvélkezelő  rendőrjárőr  megnevezésű  szakképesítés  megszerzésére  irányuló  szakmai 
képzéseket megalapozó programkövetelmények elérhetők az alábbi linken: 
Programkövetelmények (PK) | IKK Nonprofit Zrt. 
 
A fenti programkövetelmények alapján kidolgozott képzési programok az alábbi linken érhetők 
el: 
Felnőttképzéssel kapcsolatos dokumentumok - ROKK 
 
A rendőr tiszthelyettes szakképzés (szakképzés) 
 
A rendőr tiszthelyettes szakma Képzési és Kimeneti Követelményei, valamint Programtanterve 
az alábbi linken érhetők el:  
 
Képzési és Kimeneti Követelmények (KKK), Programtantervek (PTT) | IKK Nonprofit Zrt. 
 
18.  Kérem,  tájékoztasson  arról,  hogy  a  rendőrségi  képzőintézményekben  folyó  szakmai 
oktatásba,  a  járőri  állomány  továbbképzésébe,  a  bűnügyi  igazgatási  alapszakos  képzésbe, 
valamint a tisztek továbbképzésébe milyen módon került beépítésre az Európa Tanács által 
kiadott  gyakorlati  útmutató  a  nyomozati  kihallgatásról,  az  Európa  Tanács  Kínzás  és  az 
Embertelen  vagy  Büntetések,  vagy  Bánásmód  Megelőzésére  Létrehozott  Bizottsága  (CPT) 
jelentésében és az arra a Kormány által adott válaszban is megjelenő (a Kormány válasza a 
CPT/Inf (2024) 37 ügyszámon, 21-22. oldal), a bizalomépítésen alapuló hatékony rendőrségi 
kihallgatás  módszereinek  oktatása,  különös  tekintettel  a  nyomozók  kihallgatással 
kapcsolatos  képzését  illetően  a  Rendőrség  továbbképzési  és  e-learning  rendszerén  belül. 



Kérem, tájékoztasson e körben különösen arról, hogy milyen módon valósult meg a Kormány 
a  CPT  2023.  évi  látogatásával  összefüggésben  közzétett  jelentésére  adott  válasz  (CPT/Inf 
(2024) 37 ügysz.) 21-22. oldalán rögzített döntés, amely szerint „a CPT jelentésben említett 
nyomozati kihallgatási módszert lehetőség szerint beépítik a képzésbe.” Kérem, az érintett 
képzési programok kötelező vagy fakultatív jellegéről is tájékoztasson, küldje meg részemre 
az  e  tárgykörben  alkalmazott  képzési  program(ok)  tematikáját,  tartalmát,  a  képzés(ek) 
időtartamát, az azo(ko)n 2024-ben résztvevő rendőrök számát, beosztását, feladatkörét, illetve 
adjon tájékoztatást arról, hogy az oktatás jelenléti vagy online formában zajlott-e. 
 
Tisztképzés: 
 
A tisztképzés tantárgyi programjai a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Kar 
weboldalán az Oktatási egységek fül alatt tanszékenként elérhetők: 
 
NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM 
 
Tájékoztatom végezetül, hogy a közérdekű adatok megismeréséhez fűződő jogok gyakorlásával 
kapcsolatos jogsértés esetén a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (1055 
Budapest,  Falk  Miksa  u.  9-11.),  illetőleg  a  közérdekű  adat  megismerésére  vonatkozó  igény 
elutasítása  esetén  bírósághoz  fordulhat.  A  pert  az  igény  elutasításának  közlésétől  harminc 
napon  belül  lehet  megindítani.  Ha  az  igény  elutasítása  miatt  a  Nemzeti  Adatvédelmi  és 
Információszabadság  Hatóságnál  bejelentést  tesz,  a  pert  a  bejelentés  érdemi  vizsgálatának 
elutasításáról, a vizsgálat megszüntetéséről, vagy lezárásáról, továbbá az adatkezelő jogsérelem 
orvoslására,  illetve  annak  közvetlen  veszélye  megszüntetésére  történő  felszólítása 
eredményéről szóló értesítés kézhezvételét követő harminc napon belül lehet megindítani. 
 
 
Budapest, időbélyegző szerint 
 
 

Tisztelettel: 
 
 

dr. Boros Gábor r. ezredes 
rendőrségi főtanácsos 
hivatalvezető 

ZÁRADÉK
A dokumentum elektronikus aláírással hitelesített
29000-197/42-19/2025.KOZA