Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'REpont automaták üzemkészsége és karbantartása, fogyasztói panaszok kezelése'.



 
MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. 
 
H-1519 Budapest, Pf. 605 
+36 1 776 7770 
[email protected] 
mohu.hu 
Iktatószám: KOZADAT/1-2/2025/MOHU 
Tárgy: 
Közérdekűadat igénylés - REpont automaták üzemkészsége és karbantartása, 
fogyasztói panaszok kezelése 
 
 
 
Tisztelt Kovács Zoltán Úr! 
 
 
Hivatkozással  az  április  15-én  a  „Közérdekűadat  igénylés  -  REpont  automaták 
üzemkészsége  és  karbantartása,  fogyasztói  panaszok  kezelése”  tárgyban  kelt 
levelére, melyben foglalt kérdésekre az alábbi tájékoztatást adjuk. 
 
 
*  A  harmadik  személyek  által  üzemeltetett  visszaváltó  berendezéseknél  milyen 
üzemkészség  tapasztalható  és  átlagosan,  napi  szinten  hány  percig 
üzemképtelenek az automaták? 
 
A gyártók a telepített berendezés portfolióra vetítve havi, illetve negyedéves szinten 
riportálnak rendelkezésre állást. A rendelkezésre állás 2025 első negyedéves értékei 
az alábbiak: 
 
Tomra  
99% 
 
Envipco  
96% 
 
Mindkét  érték  megfelel  a  szállítási  szerződésben  meghatározott  elvárt  értéknek. 
 
* Mik a jellemző hibák és ezeknek megoldása átlagosan mennyi időt vesz igénybe? 
 
A  gépleállások  mögött  normál  üzemeltetéssel  járó  kiesések  és  műszaki  hibák  is 
meghúzódhatnak. 
 
Normál  üzemeltetéssel  járó  kiesések  megoldása  a  bolti  személyzet  feladata,  ezek 
nem géphibák, hanem a működéshez szükséges technikai leállások, ezért nincsenek 
is figyelembe véve a Rendelkezésre állás számításnál. Ilyen a megtelt kabinet cseréje 
vagy a hőpapír cseréje a berendezésekben. 



 
 
Műszaki  jellegű  kiesések  külső  beavatkozást  igényelnek.  Ezek  elhárítása  vagy 
megelőzése az automata gyártók feladata. 
 
A műszaki problémák többsége telefonos helpdesk segítségével távolról elhárítható 
(tapasztalatok 
alapján 

problémák 
kb. 
60-70%-a). 
 
Csak  kisebb  részük  igényel  helyszíni  szervizkiszállást,  amelyet a  gyártói technikus 
csapat végez el. 
 
A  beépített  gépek  esetén  a  hibák  között  leggyakrabban  előfordulók  a  rendszeres 
karbantartás,  tisztítás  hiányából  fakadó  esetek,  vagy  a  kopott,  elhasználódott 
alkatrészek  miatti  meghibásodások.  Utóbbiak  a  különösen  nagy  terhelésnek  kitett 
gépekre jellemzőek. Tipikus, rendszer szintű problémák, hibák a beépített gépeknél 
nincsenek. 
Kisebb gépeknél, nagyobb terhelésnél jelentkező hibák típusai és a javítások átfutási 
ideje az alábbi táblázatban találhatók. 
 
Hiba típusa  
 
 
 
 
 
 
 
Átlagos javítási idők 
 
Adagoló hiba, válogató meghibásodás 
 
 
 
    
  3 óra 19 perc 
 
Adagoló hiba, oldalkabinet terelőlemez meghibásodás      
 
  5 óra 36 perc 
 
Hőnyomtató hiba   
 
 
 
 
 
    
 
  3 óra 47 perc 
 
Edényzet telítettség jelző meghibásodás 
 
 
    
 
  2 óra 38 perc 
 
Edényzet szenzor probléma 
 
 
 
 
 
       
  3 óra 
 
 
 
* Az automaták online kommunikálják-e a hibákat a gép fenntartója és gyártója 
felé? 
 
Mindkét  gyártónak  (Tomra  és  Envipco)  van  online  és  valós  idejű  monitoring 
rendszere,  amelyen  keresztül  felügyelhető  a  letelepített  flotta  állapota,  beleértve  a 
gépek működését és a leállások mögötti hibákat. Ezeket a rendszereket a MOHU is 
látja, továbbá kérésre, ingyenesen hozzáférés biztosítható az automatát üzemeltető 



 
 
kereskedők  számára  is.  Ily  módon  minden,  a  visszaváltási  rendszerben  érintett  fél 
számára hozzáférhetők a működésre vonatkozó információk és távolról felügyelhetők 
a  berendezések.  A  gyártók  automatikusan  ún.  proaktív  hívásokat  is  indítanak 
rendellenesség  észlelésekor  (pl.  nyitott  ajtó,  technikai  hibák)  a  hibák  mielőbbi 
elhárítása érdekében. 
 
 
*  Amennyiben  jelenleg  ez  nem  üzemel  mi  az  oka  annak,  hogy  ez  az  opció  nem 
került kialakításra a gépekben?  
 
A fent leírtak alapján a kérdés tisztázásra került. 
 
 
* A rendszeresen jelentkező hibák jelzésére miért nincsen lehetőség az automata 

kezelőfelületén  vagy  online  telefonos  applikáción  keresztül?  Ezzel  Önök  és  az 
automata gyártója is közvetlen információt kapna a jellemző hibákról. 
 
Ennek  nem  látjuk  szükségességét.  Egyrészt  nem  szeretnénk  a  hibatípus 
meghatározását a bolti személyzetre vagy a vásárlóra bízni - egy-egy leállás mögött 
több ok húzódhat meg, ezek pontos  beazonosítása nem elvárható egyik féltől sem. 
Ebből adódóan számos téves bejelentés születhetne. Másrészt az online monitoring 
rendszeren  keresztül  a  MOHU  és  a  berendezés  gyártók  is  látják,  hogy  az  érintett 
berendezésen milyen hiba merült fel. Jeleznénk, hogy a gyártói gyakorlat részét képző 
proaktív monitoring az említettnél egy lépéssel már előrébb is jár – a gépleállások és 
a  mögöttes  okok  akár  bejelentés  nélkül  is  lokalizálhatók,  így  a  hibaelhárítás 
hamarabb megkezdhető. 
 
 
* A hibák bejelentésére fogyasztónak a helyszínen miért csak az üzemben tartó, 
harmadik  félnél, kereskedelmi  egység  személyzeténél  van  lehetősége,  illetve  az 
irásbeli panaszok kezelését miért hárították szintén a harmadik félre? 
 
Az  üzemeltetési  szerződés  Általános  szerződéses  feltételeinek  1.sz.  melléklete 
(karbantartási  és  hibaelhárítási  szabályzat)  alapján  a  szervizszolgálat  részére  az 
üzemzavarok  bejelentésére  kizárólag  az  üzemeltető,  illetve  a  kezelő  személyzet 
jogosult.  Ez  szerződéses  vállalás  az  Üzemeltetők  részéről.  A  helyszíni  személyzet 
közreműködése  gyakorlati  szempontok  miatt  megkerülhetetlen  a  hibaelhárítás 
során.  Felhasználói  szempontból  egyszerűbb,  ha  géphiba  esetén  a  vásárló  az 



 
 
üzemeltetésben  járatosabb  bolti  alkalmazotthoz  fordul,  aki  dönt  a  hibakezelés 
módjáról – kisebb hibákat azonnal a helyszínen elhárítja, komplexebb problémákkal 
a  szerződéses  protokollnak  megfelelően  a  gyártói  Helpdeskhez  fordul.  Amennyiben 
gyártói támogatás szükséges, mindkét szállító B2B Helpdesk szolgáltatást tart fenn 
erre  a  célra.  Munkaszervezési  és  hatékonysági  szempontok  is  ezt  indokolják  és  az 
eddigi  tapasztalatok  is  pozitívak.  A  visszaváltással  során  nem  közvetlenül  a  gép 
meghibásodásával  kapcsolatos  panaszok  kezelésére  (átutalással  kapcsolatos 
problémák,  visszautasított  palackok)  a  MOHU  ügyfélszolgálat  áll  rendelkezésre. 
Ennek  elérhetősége  szerepel  a  gépeken  elhelyezett  matricákon  és  a  MOHU 
applikációban 
is. 
 
 
Amennyiben a fentiekkel kapcsolatban bármilyen további kérdésük felmerül, kérjük 
forduljon hozzánk bizalommal az [email protected] e-mail címen. 
 
 
 
Kelt, Budapest, 2025.05.05. 
 
 
Üdvözlettel: 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
    Baricza Miklós 
 
 
 
 
 
        Ügyféltámogatás Vezető 
 
 
 
 
         MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt.