Budapest Főváros | Önkormányzata
Humán Területek Főpolgármester-helyettese
*1000224242980*
ikt. szám:
FPH079 /341 - 13 /2023
*1000224242980*
tárgy:
Javaslat a Budapest Brand Nonprofit Zrt.
2023. évi finanszírozási megállapodásának
1. számú módosítására
előkészítő: Kulturális, Turisztikai, Sport és
Ifjúságpolitikai Főosztály
Előterjesztés
a F ő p o l g á r m e s t e r r é s z é r e
Tisztelt Főpolgármester Úr!
Budapest Főváros Önkormányzata és a Budapest Brand Nonprofit Zrt. között a Fővárosi Közgyűlés
1722/2020. (XII.18.) Főv. Kgy. határozatával jóváhagyott, 2021. január 1. napjától - 2025. december 31.
napjáig hatályos Közfeladat-ellátási és Közszolgáltatási Keretszerződés 8.2. pontja alapján a Felek éves
finanszírozási megállapodást kötöttek, melyet a Fővárosi Közgyűlés 247/2023. (03.29.) Főv. Kgy.
határozatával hagyott jóvá. A finanszírozási megállapodás
1.425.304.368 Ft összegű támogatást tartalmazott,
a megállapodás 2023. május 9-án került aláírásra.
A „895602 Közösségi költségvetési projektek 2020/2021” címen a „Legális graffitifal létrehozása” feladat
(ügyletkód 895602-02) megvalósításához a Budapest Brand Nonprofit Zrt. részére főpolgármesteri
hatáskörben FPH142/112-60/2023 iktatószámmal
5.000.000 Ft támogatás került biztosításra.
A Fővárosi Közgyűlés 768/2022. (09.28.) Főv. Kgy. határozatával döntött arról, hogy Budapest egyesítésének
150. évfordulójához kapcsolódóan 2022. november 17. és 2024. november 17. között jubileumi
rendezvénysorozat valósuljon meg. Ez alkalomból a nagyrendezvények megvalósítása (Metrófesztivál,
Lánchíd fesztivál, Budapest születésnapok, Budapest Nagyregény) a Budapest Brand Nonprofit Zrt. feladata.
Ezen feladatok megvalósításához szükséges fedezet nem szerepelt a Budapest Brand Nonprofit Zrt.
247/2023. (03.29.) Főv. Kgy. határozattal jóváhagyott 2023. évi finanszírozási megállapodásában. Budapest
Főváros Önkormányzata 2023. évi összevont költségvetéséről szóló 46/2022. (XII.22.) önkormányzati
rendeletében a városegyesítés 150. évfordulójáról való megemlékezéssel összefüggő rendezvényekkel és
kiemelt programsorozatokkal összefüggő kiadások fedezete a „910902 Budapest150 művészeti és ünnepi
események” cím, a „911202 Budapest150 kulturális és sport programok” cím, valamint a „911302
Budapest150 kerületi közösségi programok, rendezvények” cím előirányzaton kerültek tervezésre.
cím: 1052 Budapest, Városház utca 9-11. | levélcím: 1840 Budapest
1 / 4 oldal
A Budapest Brand Nonprofit Zrt-vel történt egyeztetés alapján ismertté váltak a Budapest 150
eseménysorozattal összefüggő alábbi programok kiadásai:
1) Metrófesztivál
62.000.000 Ft
2) Lánchíd fesztivál
200.000.000 Ft
3) Budapest Nagyregény
43.500.000 Ft
4) Budapest születésnapok
100.000.000 Ft
Összesen:
405.500.000 Ft
Metrófesztivál
A budapesti városlakók 5 év lezárás és közlekedési nehézségek után visszakapták az M3-as metrót. A
felújított metróvonal átadó ünnepségére egy rendhagyó kulturális fesztivált szervezett a Budapest Brand
Nonprofit Zrt. a BKV partnerségében 2023. június 15-16-án. 7 tematikus megállóban 24 kulturális program,
egy játszótér és egy fesztiválközpont várta az utazókat és az érdeklődőket. A Nagyvárad téri galérián
koncertek és DJ-setek, a Corvin-negyed megállóban standup-műsor, a Kálvin téri aluljáróban játszótér és egy
csúszda szórakoztatta a városlakókat. A Deák Ferenc téren a felszínen a Radio Cafe élő műsora és számos
gasztroszolgáltató várta az arra járókat. Az Arany János utcai megállóban színházi előadások, a Nyugati
Pályaudvar peronszintjén trombitaszóló, balett- és kórusperformanszok nyújtottak rendhagyó utazási élményt.
A Lehel téri nosztalgiaállomáson bárzongoristák játéka töltötte be a rögtönzött kiállítóteret, ahol egy
metrótörténeti kiállítás állított emléket a múltnak és jelennek.
Lánchíd fesztivál
Pest, Buda és Óbuda egyesítésének 150. évfordulójára, a főváros születésnapjára egy egész éven át zajló
eseménysorozattal készül a főváros. Az emlékév csúcspontja a felújított Lánchíd átadását megünneplő
fesztivál lesz. Az átadás alkalmából egy különleges koncertet szervez a Budapest Brand Nonprofit Zrt. egy
szokatlan helyszínen: a Clark Ádám téren. A fellépő zenekarok Budapest egyesítésének 150. évfordulója
alkalmából olyan dalokat adnak elő, amelyeknek a főszereplője Budapest.
Budapest Nagyregény
A Budapest Nagyregény a város 23 kerülete történetének közös elbeszélése, amelyben a helytörténeti és civil
emlékezet is szerepet kap. A projekt három részből épül fel:
− kutatási szakasz (amelyben helyi és civil történetek összegyűjtése történt),
− írói szakasz (amelyben 23 író, a kutatási anyagokra építve a vezető dramaturggal létrehozza a
Budapest Nagyregényt),
− performatív szakasz (a kutatási történetek és az írói elbeszélések visszakerülnek a kerületekbe, ahol
különböző előadások formájában valósulnak meg).
A kutatási szakasz 2022 őszén kezdődött a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár intézmény közreműködésével,
ennek eredményei 2023 tavaszán nyilvános programsorozat keretében kerültek közzétételre. A megírás 2023
nyarán megtörtént, szeptemberig a szerkesztési folyamat zajlik, a nyomtatásba kerülő könyv pedig a Budapest
születésnapjára időzítve, ünnepi könyvbemutatóval jelenik meg – tervezetten – 2023. november 16-án.
Budapest születésnapok (Mit kívánsz, Budapest? Városháza Passzázs – november 17.)
Mit kívánsz, Budapest?
A főváros 150. „születésnapja” alkalmából a Budapest Brand Nonprofit Zrt. az ünnepi év minden hónapjában
egy születésnapost, azaz összesen tizenkét budapesti lakost személyre szóló egyedi „városélménnyel” kívánt
2 / 4 oldal
megajándékozni. A jelentkezők pályázati úton küldték be kívánságaikat, azokat a Budapest Brand Nonprofit
Zrt. az alábbi szempontrendszer szerint értékelte: egyediség, Budapest-fókusz, a városmárka értékei, valamint
a város által működtetett intézményrendszer megjelenítése, társadalmi érzékenység. Az egyes születésnapi
eseményekről fotós-videós élményvideók készülnek. Az image-videók alkalmasak arra, hogy változatosan
mutassák be Budapest izgalmas arcait. A születésnapok megvalósításának időszaka: 2023. március 1. –
2024. február 29. között havonta 1 alkalommal, összesen 12 alkalom.
Ez idáig többek között egy kisiskolás fiú az osztálytársaival, állami gondozottakat nevelő tanárnő,
spektrumzavaros kisfiú, egy szolfézscsoport, egy anya-lánya páros és egy nyugalmazott buszsofőr nagypapa
kaptak lehetőséget szülinapi kívánságuk teljesülésére.
Városháza Passzázs – november 17.
Budapest egyesítésének 150. évfordulóját ünneplő fejlesztések és események a közösségeket és a közösségi
tereket állítják középpontba. 2023. november 17-én, a Boldog szülinapot, Budapest! egyhetes kulturális
eseménysorozat kiemelt programpontja lesz a Városháza épületének és tereinek megnyitása, közösségi térré
alakítása. A Városháza Passzázzsal és a Merlin újranyitásával a városlakók nemcsak egy megújult közteret
kapnak, hanem szimbolikusan és teljes valójában is megnyílnak előttük a Városháza terei, falai, kapui. A
megnyitó eseményen fényfestés, fényinstallációk, mintegy 150 grafikus Budapest-tematikájú kiállítása,
valamint zenés-táncos, irodalmi-színházi és egyéb kulturális programok teremtenek születésnapi és ünnepi
hangulatot.
Az előzőekben jelzett nagyrendezvények kiadása összesen 405.500.000 Ft, melyet részben a „910902
Budapest150 művészeti és ünnepi események” cím előirányzatáról (262.000.000 Ft) a részben a „911202
Budapest150 kulturális és sport programok” cím előirányzatáról (143.500.000 Ft) javaslunk biztosítani a
Budapest Brand Nonprofit Zrt. számára.
Budapest Főváros önkormányzata 2023. évi összevont költségvetéséről szóló 46/2022.(12.22.)
önkormányzati rendelet 6. § (13) bekezdése alapján a 17. § szerinti céltartalékról a megfelelő címre történő
átcsoportosításról a főpolgármester dönt. A 17. § tartalmazza a jelen előterjesztésben szereplő, a
városegyesítés 150. évfordulójáról való megemlékezéssel összefüggő rendezvényekre elkülönített
összegeket tartalmazó címkódokat, így a „910902 Budapest150 művészeti és ünnepi események” címkódot
és a „911202 Budapest150 kulturális és sport programok” címkódot is.
Az előzőekben jelzettek alapján javasoljuk Főpolgármester úr számára a Metrófesztivál, a Lánchíd fesztivál,
a Budapest születésnapok és a Budapest Nagyregény programok megvalósítás érdekében a „910902
Budapest150 művészeti és ünnepi események” cím kiadási előirányzatának 262.000.000 Ft-tal, a „911202
Budapest150 kulturális és sport programok” cím kiadási előirányzatának 143.500.000 Ft-tal történő
csökkentését és ezzel egyidejűleg a „816901 Budapest Brand Nonprofit Zrt.” cím kiadási előirányzatának
405.500.000 Ft-tal történő megemelését a 2. számú melléklet szerint Budapest Főváros önkormányzata 2023.
évi összevont költségvetéséről szóló 46/2022.(12.22.) önkormányzati rendelet 6. § (13) bekezdése alapján.
A Legális graffitifal létrehozása, a Metrófesztivál, a Lánchíd fesztivál, a Budapest születésnapok és a Budapest
Nagyregény programok finanszírozása érdekében szükséges a Budapest Brand Nonprofit Zrt-vel megkötött
2023. évi finanszírozási megállapodás 1. számú módosítása, melyet a jelen előterjesztés 3. számú melléklete
tartalmaz.
3 / 4 oldal
Kérem Tisztelt Főpolgármester Urat, hogy Budapest Főváros önkormányzata 2023. évi összevont
költségvetéséről szóló 46/2022.(12.22.) önkormányzati rendelet 6. § (13) bekezdése alapján, valamint
Budapest Főváros Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020. (II. 5.)
önkormányzati rendelet 93. § (1) bekezdés 6. pontja alapján átruházott hatáskörében eljárva az előterjesztés
1. számú mellékletét képező határozati javaslatok szerinti döntéseket meghozni szíveskedjen.
Kelt Budapesten, a minősített elektronikus aláírásba foglalt időbélyegző szerinti időpontban.
Bősz Anett dr.
főpolgármester-helyettes
Láttam:
dr. Számadó Tamás
főjegyző
mellékletek:
1. Főpolgármesteri döntések
2. Költségvetési előirányzatok módosítása
3. Budapest Brand Nonprofit Zrt. 2023. évi finanszírozási megállapodás 1. számú módosítása
függelékek:
1. Budapest Brand Nonprofit Zrt. 2023. évi finanszírozási megállapodás
Nagyné Digitálisan
Varga aláírta: Nagyné
Varga Melinda
Melinda Mária
Dátum:
2023.08.25
Mária
08:20:46 +02'00'
Digitálisan aláírta: Dr.
Berente
Dr. Schrődel
Schrődel Norbert András
Digitálisan aláírta: Berente Katalin
Katalin
Dátum: 2023.08.25 08:53:57 +02'00'
Norbert András Dátum: 2023.08.25
13:24:24 +02'00'
Dr. Dauner Digitálisan aláírta:
Dr. Dauner János
János
Dátum: 2023.08.25
11:39:06 +02'00'
4 / 4 oldal
Budapest Főváros Főpolgármestere
1.
számú melléklet
*1000224243105*
*1000224243105*
ikt. szám:
FPH079 /341 - 14 /2023
…/2023. (…...) főpolgármesteri határozat
A Budapest Brand Nonprofit Zrt. által a Metrófesztivál, a Lánchíd fesztivál, a Budapest születésnapok és a
Budapest Nagyregény programok megvalósítása érdekében Budapest Főváros Önkormányzata 2023. évi
összevont költségvetéséről szóló 46/2022.(XII.22.) önkormányzati rendelet 1. melléklet 25. fejezetében
szereplő „910902 Budapest150 művészeti és ünnepi események” cím kiadási előirányzatának 262.000.000
Ft-tal, a „911202 Budapest150 kulturális és sport programok” cím kiadási előirányzatának 143.500.000 Ft-tal
történő csökkentését és ezzel egyidejűleg a „816901 Budapest Brand Nonprofit Zrt.” cím kiadási
előirányzatának összesen 405.500.000 Ft-tal történő megemelését rendelem el az előterjesztés 2. számú
melléklete szerint.
határidő: azonnal
Kelt Budapesten a minősített elektronikus aláírásba foglalt időbélyegző szerinti időpontban
……………………………………………
Karácsony Gergely
főpolgármester
1 / 2 oldal
…/2023. (…...) főpolgármesteri határozat
Budapest Főváros Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020. (II. 5.)
önkormányzati rendelet 93. § (1) bekezdés 6. pontja alapján átruházott hatáskörben eljárva jóváhagyom a
Budapest Brand Nonprofit Zrt. 2023. évi finanszírozási megállapodása 1. számú módosításának megkötését
az előterjesztés 3. számú melléklete szerinti tartalommal és azt Budapest Főváros Önkormányzata
képviseletében eljárva aláírom.
határidő:
a főpolgármesteri döntést követő 20 munkanapon belül
Kelt Budapesten a minősített elektronikus aláírásba foglalt időbélyegző szerinti időpontban
……………………………………………
Karácsony Gergely
főpolgármester
2 / 2 oldal
2. melléklet az előterjesztéshez
Költségvetési előirányzatok módosítása
Költségvetési év: 2023.
adatok Ft-ban
ÉRVÉNYES ELŐIRÁNYZAT
MÓDOSÍTÁS
Feladat
MÓDOSÍTOTT
Fejezet
Címkód
Címkód megnevezése
Kiemelt ei. Ügyletkód
Kiemelt előirányzat neve
Működési
Működési Felhalmo-zási Felhalmo-zási
Finanszí-
Finanszírozás
megnevezése
(+/-)
ELŐIRÁNYZAT
kiadás
bevétel
kiadás
bevétel
rozási kiadás
i bevétel
Budapest150 művészeti és ünnepi
25.
910902
K5
Egyéb működési célú kiadások
309 240 000
-262 000 000
47 240 000
események
Budapest150 kulturális és sport
25.
911202
K5
Egyéb működési célú kiadások
232 424 024
-143 500 000
88 924 024
programok
25.
816901
Budapest Brand Nonprofit Zrt.
K5
Egyéb működési célú kiadások
1 425 304 368
405 500 000
1 830 804 368
FPH079/341- …… /2023
…………/2023.(……) Főv. Kgy. határozat alapján
2023. évi finanszírozási megállapodás
1. számú módosítása
amely létrejött egyrészről Budapest Főváros Önkormányzata
(cím: 1052 Budapest, Városház utca 9-11.;
adószám: 15735636-2-41; törzskönyvi
azonosító: 735638;
statisztikai számjel: 15735636-8411-321-01;
ÁHTI azonosító: 745192;
számlaszám: 11784009-15490012;
képviseli: Karácsony Gergely – főpolgármester, a továbbiakban:
Fővárosi Önkormányzat)
másrészről
Budapest Brand Nonprofit Zrt.
(székhely: 1052 Budapest, Városház utca 9-11;
Cégjegyzékszáma: Cg.: 01-10-140962;
adószám:28748511-2-41;
statisztikai számjel: 28748511-7990-573-01;
számlaszám: 11600006-00000000-76457414
képviseli: Faix Csaba – vezérigazgató, a továbbiakban: Társaság)
(Fővárosi Önkormányzat és a Társaság a továbbiakban együttesen említve: Felek) között az alulírott
helyen és napon, az alábbi feltételek mellett:
I.
Előzmény
Budapest Fővárosi Önkormányzata és a Budapest Brand Nonprofit Zrt. között a Fővárosi Közgyűlés
1722/2020. (XII.18.) Főv. Kgy. határozatával jóváhagyott, 2021. január 1. napjától - 2025. december
31. napjáig hatályos Közfeladat-ellátási és Közszolgáltatási Keretszerződés (a továbbiakban:
Keretszerződés) 8.2. pontja alapján a Felek éves finanszírozási megállapodást kötöttek, melyet a
Fővárosi Közgyűlés 247/2023. (03.29.) Főv. Kgy. határozatával hagyott jóvá. A 2023. évi éves
finanszírozási megállapodás (továbbiakban: Éves megállapodás) FPH079/341-2/2023 iktatószám
alatt 2023. május 9-án került aláírásra.
A közösségi költségvetési projektek 2020/2021 keretében megvalósuló „Legális graffitifal
létrehozása” feladatot a Budapest Brand Nonprofit Zrt. látta el, melyre főpolgármesteri hatáskörben
FPH142/112-60/2023 iktatószámmal 5.000.000 Ft támogatás került biztosításra a Társaság számára,
mely támogatás fedezete a „895602 Közösségi költségvetési projektek 2020/2021” címről (ügyletkód
895602-02) biztosítható a Társaság számára.
A Fővárosi Közgyűlés 768/2022. (09. 28.) határozatával döntött arról, hogy Budapest egyesítésének
150. évfordulójához kapcsolódóan, 2022. november 17. és 2024. november 17. között jubileumi
rendezvénysorozat valósuljon meg. Ez alkalomból a nagyrendezvények megvalósítása
(Metrófesztivál, Lánchíd fesztivál, Budapest születésnapok, Budapest Nagyregény) a Budapest Brand
Nonprofit Zrt. feladata. Az előzőekben jelzett nagyrendezvényekhez nyújtandó támogatás összege
összesen 405.500.000 Ft. A támogatás fedezete részben a „910902 Budapest150 művészeti és ünnepi
események” cím előirányzatáról (262.000.000 Ft) a részben a „911202 Budapest150 kulturális és
sport programok” cím előirányzatáról (143.500.000 Ft) a „816901 Budapest Brand Nonprofit Zrt.”
cím előirányzatára történő átcsoportosítással nyújtható a Budapest Brand Nonprofit Zrt. számára.
Fenti előzményekre tekintettel Felek az Éves megállapodást közös megegyezéssel az alábbiak szerint
módosítják.
II.
Az Éves megállapodás 1. számú módosítása
1. Felek megállapodnak abban, hogy az Éves megállapodás 3. pontja az alábbiak szerint
módosul:
„3.
A 2023. évi előirányzott támogatás
Felek rögzítik, hogy a Fővárosi Önkormányzat 2023. évben 1.835.804.368 Ft (azaz Egymilliárd-
nyolcszázharmincötmillió-nyolcszáznégyezer-háromszázhatvannyolc forint) forrást nyújt a
Társaság számára a Keretszerződés 5. pontjában foglalt feladatok ellátásához, annak érdekében,
hogy a Társaság saját nevében el tudja látni a Keretszerződésben rögzített közszolgáltatási- és
közfeladatait az alábbiak szerint:
3.1. a Keretszerződés 5.1. pontjában foglalt Kulturális közfeladatok (ezen belül az országos
szerepkörrel összefüggő kulturális szolgáltatásokra, a közművelődési feladatokra, továbbá
Budapest kulturális alapú és kreatív értékteremtését fejlesztő projektekre) közvetlen
költségeinek támogatására 835.500.000 Ft-ot, továbbá a közvetett költségek támogatására
694.693.820 Ft-ot, összesen: 1.530.193.820 Ft-ot, azaz Egymilliárd-ötszázharmincmillió-
százkilencvenháromezer-nyolcszázhúsz forintot.
3.2 a Keretszerződés 5.2. pontjában foglalt Turisztikai közfeladatok (ezen belül a Főváros,
mint turisztikai desztináció menedzselésére, ideértve az általános előkészítési, együttműködési
és koordinációs feladatokat, továbbá Budapest, turisztikai desztináció menedzselése,
bemutatása, népszerűsítése és értékesítése feladatot is, mely utóbbi tartalmazza a turisztikai
marketing kommunikáció a digitális és valós térben, a Főváros területén turisztikai
információs irodák és közterületi turisztikai információs pontok működtetése és fenntartása,
a turisztikai információs táblarendszer üzemeltetése és karbantartása a főváros területén)
közvetlen költségeinek támogatására 116.000.000 Ft-ot, továbbá a közvetett költségek
támogatására 189.610.548 Ft-ot, összesen: 305.610.548 Ft-ot, azaz Háromszázötmillió-
hatszáztízezer-ötszáznegyvennyolc forintot.
A Fővárosi Önkormányzat az 1.835.804.368 Ft (azaz Egymilliárd-nyolcszázharmincötmillió-
nyolcszáznégyezer-háromszázhatvannyolc forintból
−
1.830.804.368 Ft-ot a „816901 Budapest Brand Nonprofit Zrt.” cím előirányzata terhére,
−
5.000.000 Ft-ot a „895602 Közösségi költségvetési projektek 2020/2021” cím előirányzata
terhére (ügyletkód 895602-02)
nyújtja a Társaság számára.
2
A Társaság által ellátandó 2023. évi módosított szakmai feladat tervet és azok tervezett 2023. évi
módosított támogatási összegét a jelen 1. sz. Módosítás 1. számú melléklete tartalmazza.”
2. Felek megállapodnak abban, hogy az Éves Megállapodás 1. számú mellékletét képező szakmai
programterv helyébe jelen 1. számú Módosítás 1. számú melléklete (szakmai programterv 1.
számú módosítása) lép.
3. Felek megállapodnak abban, hogy az Éves Megállapodás 2. számú mellékletét képező banki
felhatalmazó levél helyébe jelen 1. számú Módosítás 2. számú melléklete (banki felhatalmazó
levél) lép.
III.
Záró rendelkezések
1. A jelen 1. számú Módosítás a Felek általi kölcsönös aláírás napján, – amennyiben Felek nem
ugyanazon napon írják alá, úgy a későbbi aláírás időpontjában – lép hatályba azzal, hogy a
Megállapodás jelen 1. számú Módosítással nem érintett rendelkezései változatlan tartalommal
hatályban maradnak.
2. Jelen 1. sz. Módosítás a Megállapodás elválaszthatatlan részét képezi, és csak azzal együtt
érvényes.
3. Az 1. sz. Módosítást a Felek szerződéskötési joggal rendelkező képviselői elolvasták, annak
tartalmát megértették, majd azt, mint akaratukkal mindenben megegyezőt jóváhagyólag aláírták,
és abból a Társaság 1 (egy), az Önkormányzat pedig 5 (öt) db eredeti példányt átvett.
Mellékletek:
1. sz. szakmai programterv 1. számú módosítása
2. sz. banki felhatalmazó levél
Budapest, 2023. ………………………..
Budapest, 2023. ………………………..
……………………………………… ….…………………………………
Budapest Főváros Önkormányzata Budapest Brand Nonprofit Zrt.
Karácsony Gergely Faix Csaba
főpolgármester vezérigazgató
A pénzügyi ellenjegyzést végezte:
2023. hó nap
…………………………………………...
Dr. Dauner Digitálisan aláírta:
Dr. Dauner János
Berente Katalin
János
Dátum: 2023.08.24
17:11:05 +02'00'
gazdasági igazgató
3
1. számú melléklet
A BUDAPEST BRAND NONPROFIT ZRT.
Szakmai programterv
1. számú módosítása
2023. év
Faix Csaba
Bakó Ágnes
vezérigazgató
vezérigazgató-helyettes
Budapest, 2023. augusztus
4
SZAKMAI PROGRAM
I.
KULTURÁLIS KÖZFELADATOK
A.) ORSZÁGOS SZEREPKÖRREL ÖSSZEFÜGGŐ KULTURÁLIS KÖZFELADATOK
E tevékenységi körben mutatjuk be a tervezett fővárosi eseményeket és nagyrendezvényeket,
valamint a szezonális ünnephez, ünnepkörhöz, jeles napokhoz kapcsolódó, a város közterületein és
egyéb rendezvény helyszíneken megvalósuló, a helyi közösségeket megszólító és a kulturális
turizmus szempontjából is vonzerővel bíró összművészeti programokat. A már tavaly elkezdett
törekvéseket tovább építve tervezzük szakmai munkatervünket megvalósítani:
1. Közelítsünk alkotó módon a fővárosiakat foglalkoztató témákhoz, problémákhoz, serkentsük
a részvételi kreativitást!
2. Támogassuk a progresszív kulturális kezdeményezéseket, a fiatal alkotókat, biztosítsunk
számukra kapcsolatokat, anyagi forrást és nyilvánosságot!
3. Vonjuk be a kerületeket, segítsük elő a közművelődési infrastruktúrájuk hálózatosodását, helyi
kreatív hubok kialakulását!
4. Revitalizáljunk kultúrával városi tereket, elhagyott épületeket, növeljük ezzel is a város
turisztikai vonzerejét!
5. Erősítsük a nemzetközi művészeti kötődéseket, képviseljük az európai szellemiséget, töltsük
meg tartalommal a testvérvárosi kapcsolatokat!
6. Generáljunk közös platformokat a tudomány, oktatás, sport és kultúra aktivistái között!
7. Alakítsunk ki folyamatos jelenlétet az idejétmúlt fesztiválütemezés helyett!
8. Építsünk hosszútávú alkotói partnerségeket, gondolkodjunk közös fejlesztésekben!
9. Hozzunk létre eredeti, egymással is dialogizáló összművészeti eseményeket!
10. Keltsük életre a reprezentatív eseményeket!
11. Koordináljunk a kulturális/művészeti fókuszú városházi kezdeményezések között!
12. Használjuk fel optimálisan és bővítsük külső forrásból a szűkös anyagi eszközöket!
Szakmai programunk az alábbi
programelemek megvalósítására terjed ki:
A/1 Fővárosi rendezvények
A/1-1. Nemzeti és városi ünnepekhez kapcsolódó rendezvények – március 15., október 23. és
Budapest Napja (nov. 17.)
Március 15.
A nemzeti ünnepre való fővárosi megemlékezés a forradalom és szabadságharc két közismert alapjára
épít. Emblematikus eleme volt az eseményeknek a 12 pont, melyet meghívásos/felhívásos alapon
válogatott művészeti csoportok értelmeznek újra, ill. mutatják be a saját interpretációjukban. A 2022-
es képzőművészeti projektet továbbfejlesztve az előadóművészet irányába tervezünk elmozdulni az
idei évben. A 2023-as nemzeti ünnep kiemelt eleme Petőfi Sándor születésének 200. évfordulója,
mely alkalomból egy új, magyar zenés darab előbemutatóját tervezzük megvalósítani kiemelkedő
alkotók, művészek közreműködésével.
Október 23.
Az október 23-i forradalom és szabadságharc ünnepének középpontjába az összetartozást, a
közösséget, az egymásért való kiállást, a szolidaritást helyezzük, a megértést hangsúlyozzuk. Célunk,
hogy 1956 eseményeit közelebb hozzuk a mai társadalomhoz, hogy a közismert történések láncolatán
5
túl felhívjuk a figyelmet a mindennapi ember küzdelmeire, a közösség szerepére a történelem nagy
napjain és a hétköznapok malmában egyaránt.
November 17. – Budapest napja
November 17-én ünnepeljük Budapest „születésnapját”. Mivel a városlakók számára kevésbé ismert
ez a dátum és „ünnepkör”, így a programstruktúra összeállításakor és a kommunikáció tervezésekor
is szélesebb közönséget kell megszólítani. 2022-ben egy nagyszabású fővárosi intézményi összefogás
(Budapest Brand NZrt., Budapest Film Zrt., BKK, BKV, Fővárosi Levéltár, Fővárosi Szabó Ervin
Könyvtár stb.) eredményeként 5 budapesti moziban 15 kulturális programot valósítottunk meg 2022.
november 15. és 18. között.
2023-ban azért is kiemelten fontos ez a nap, mivel 150. évfordulóját ünnepeljük Buda, Pest és Óbuda
egyesítésének, így szeretnénk a fővárosi intézmények és civil partnerek körét még inkább kibővíteni,
és egy összvárosi minifesztivállal megünnepelni a jubileumot.
A/1-2. Budapesti Tavaszi Fesztivál (BTF)
A BTF 2022-ben az előző évben megújult arculattal és koncepcióval valósult meg, igazi városi
fesztiválként 17 nap alatt 100 helyszínen 170 programmal, mintegy 60 szakmai partner bevonásával.
A 2023-as évben a rendezvény a Budapest 150 ünnepségsorozat egyik első kiemelkedő eseménye
lesz. Időpontját a húsvéti ünnepkörhöz kapcsolódó Tavaszünnep és a MÜPA által szervezett Bartók
Tavasz után, április végére ütemezzük. Tematikájában az emlékév üzeneteit hangsúlyozó, a városi
értékekre fókuszáló, ugyanakkor az innovációt és a nemzetköziséget is reprezentáló eseményt
tervezünk. Elképzelésünk szerint a fesztivál programja négy fő pillérre épül:
1. Megemlékezés jelentős évfordulókról (BP150 köszönti…)
2. Az összetartozást erősítő programok
(BP együtt…)
3. Lokális együttműködések és történetmesélés kezdeményezése
(Budapest Nagyregény) 4. Európai identitás és nemzetközi kapcsolódások erősítése
(Spanyol vendégség)
Pillérek bemutatása:
1.) A másfél évszázados jubileumát ünneplő város ráirányítja a figyelmet néhány egyéb jeles
évfordulóra. Olyan személyeket és intézményeket fogunk kiemelten ünnepelni, akiknek és
amelyeknek munkássága, működése jelentősen alakította/alakítja Budapest arculatát, kulturális
szcénáját.
2.) A fesztivál határozott üzenete, hogy közösségként, egységként tekint a földrajzilag és
társadalmilag is sokszínű, tagolt fővárosra. A nyitott, befogadó szemlélet megnyilvánul a hátrányos
helyzetű csoportok, problematikus jelenségek bemutatásában a művészet eszközeivel. Így
kerülhetnek a programba a szenvedélybetegséggel küzdők, a háborús erőszak áldozatai vagy éppen a
szexuális kisebbségek egy-egy kiváló művészeti megközelítésben.
3.) A kerületi együttműködéseket ezúttal a Budapest Nagyregény megvalósítása köré szervezzük. A
tavasz folyamán valamennyi kerületben közösségi történetmesélő eseményeket valósítunk meg, s
ezekből legalább négyet a BTF időszakára időzítünk. A civilek, amatőr és hivatásos művészek
bevonásával, a helyi könyvtárak és közművelődési intézmények partnerségével megvalósuló fél-
egynapos programok ráirányítják a lokalitásokra a figyelmet, és hálózatba szervezik a várost.
4.) A jobb kommunikálhatóság érdekében a fesztiválon belüli fesztiválként a spanyol kultúra
különböző megjelenéseit gyűjtjük össze és ajánljuk a fővárosiak figyelmébe. A dél-európai ország
energikus, életigenlő kultúrája a zenétől a gasztronómián át a képzőművészetig csupa olyan impulzust
biztosít, amely megszólítja a közönséget és elősegíti a részvételiséget. A megvalósítás során
számítunk a testvérvárosi együttműködésekre és a külföldi intézetek bevonására.
6
A/1-3. Őszi Kulturális Fesztivál
A 2022-es mintára, a kortárs művészeti szcéna egy meghatározó jelenségét ünnepeljük egy központi
gondolat, történet köré építve, ugyanakkor helyi kezdeményezéseket felkarolva, azokat összefésülve,
egységes narratívába rendezve hozunk létre egy párnapos eseményt.
A/1-4. Tavasz Ünnep
A tavaszi vásár helyszínválasztását – a Vörösmarty tér helyett a Városháza Parkban került
megrendezésre – a 2022-es évben azon egyszerű gondolat vezérelte, hogy a Fővárosi Önkormányzat
előtt található közpark méltatlanul kihasználatlan, így szerettük volna a korábbi sikeres tavaszi
vásár/tavaszünnep koncepciót itt újjáéleszteni. A 2022-es rendezvény nagy sikerrel valósult meg.
Terveink szerint 2023-ban a Városháza Parkban, Tavaszünnep elnevezéssel a húsvéti ünnepkörhöz
kapcsolódva több napos szabadtéri városi ünnepet rendezünk koncertekkel egybekötve, hasonlóan a
2022-ben nagy sikerrel és teltházzal megvalósult rendezvényhez. A jövőre nézve a húsvéti
ünnepkörhöz kötődően, de az időjárás figyelembevételével határozzuk meg a dátumot, így
szükségessé válhat a tavaszi időszak egyéb kiemelt időpontjainak figyelembevétele is.
Az esemény a főváros tavaszi programajánlataként helyet adna a hagyományos mellett az újragondolt
és modern formába öntött népművészetnek és designnak, valamint popkulturális és utcaművészeti
tartalmaknak, formátumoknak. Az Otthon Budapesten narratívába illeszkedve célunk, hogy az
eseménnyel minél több városlakót aktivizáljunk, minél szélesebb látogatói kör számára nyújtsunk
minőségi szórakozást. A rendezvényt szabadtéri kulturális programok, koncertek, játszóházi
programok, bemutatók, kiállítások kísérik.
A Tavaszünnep fő bevételi forrása a helyek bérbeadásából a kereskedelmi és vendéglátó egységek
számára, valamint jegyértékesítésből származik. Ezekből a bevételekből részben fedezhetőek lesznek
a megszervezés és lebonyolítás költségei.
Tervezett időpont: 2023. március közepe – április eleje, azonban az időjárást figyelembe véve, egy
későbbi, akár rövidebb tavaszi időszak is a megvalósítási lehetőségek között szerepel.
A/1-5. Városi terek életre keltése
2022-ben Budapest Tuning néven városformáló ötletpályázatot indítottunk, melynek keretében 14
közterületi projektet valósítottunk meg a zsűri által legjobbnak ítélt projektjavaslatok gazdáival
közöse
n (https://www.budapesttuning.hu/). A program az anyagi eszközökön túl közösségépítéssel, szakmai mentorálással és folyamatos
konzultációval is segítette a résztvevőket a projektfejlesztésben és a megvalósításban. Ezen kívül egy
folyamatosan bővülő digitális tudástárral is segítjük a városformáló közösségeket, valamint aktív
közreműködéssel a közterületi engedélyeztetési folyamatokban. 2023-ban a sikeres tesztüzem után
újból meghirdetjük a Budapest Tuning pályázatot változatlan formában és feltételekkel.
A/1-6. Budapesti Adventi- és Karácsonyi Vásár
A 2021-es évben Társaságunk a koronavírus járvány megfékezése miatt hozott korlátozó
rendelkezések ellenére (a rendezvények 500 fő felett csak védettségi igazolvánnyal voltak
látogathatóak) megvalósította az elmúlt 22 év egyik legsikeresebb karácsonyi vásárát a Vörösmarty
téren.
7
A 2022-es vásár tervezése a 2021-es tapasztalatok figyelembevétele mellett már az első negyedévben
megkezdődött, azonban júniusban – 90%-os készenlét mellett – érkezett a hír, hogy a Vörösmarty tér
99. évre Belváros Lipótváros Önkormányzata használatába került.
Ennek értelmében 2023-ban egy új téren, új koncepcióval szükséges a vásárt megterveznünk, a
Fővárosi Önkormányzat előtt található téren, a Városháza Parkban.
A 2023-ra tervezett karácsonyi eseménynek szolgáltatási portfóliójában el kell térnie a környező
helyszínek (Vörösmarty tér és Szent István tér) nagy múltú klasszikus vásáraitól, törekedve arra, hogy
városi téli élményt hozzunk létre klasszikus vásár helyett. Ezen gondolatok mentén szükséges
megalkotni az új koncepciót, valamint a az új helyszínt bevezetni a köztudatba.
A Budapesti Adventi és Karácsonyi Ünnep megszervezése során nagy hangsúlyt szeretnénk fektetni
arra, hogy minél színvonalasabb városi élményt és kulturális kísérőprogramokat kínáljuk a
Budapestre érkező látogatóknak és a helyi lakosoknak.
2023-ban is a külföldi/belföldi turistákat és különösen a budapestieket megszólítva egységes
megjelenéssel két helyszínen tervezünk Karácsonyi Vásárokat megvalósítani. A kézműves
hagyományokat ápolva a Városháza Parkban és a Deák téren megjelenési és árusítási lehetőséget
biztosítunk kézművesek, népművészek, iparművészek, dizájnerek, innovatív kézműves alkotók
számára. Ezzel párhuzamosan modern karácsonyi díszletekkel és a szabadidő aktív eltöltésére
alkalmas eszközökkel berendezett terület kialakításával Karácsonyi Élményparkot hozunk létre a
Városháza Parkban.
Így a Városháza Park egyedi karakterrel, változatos programokkal és kínálattal, de egységes és új
turisztikai attrakcióként szolgálhatja a budapestiek és a városba látogatók igényeit, hiszen a helyszín
előnye, hogy a reptéri busz a Városháza Parkban található megállóból közlekedik.
A Deák tér, mint közlekedési csomópont, szintén előnyös helyszín, ahol a fent említett árusokon felül
az ünnepkörhöz kötődő gasztronómiai kínálattal várjuk majd az arra járókat. A tér méretéből adódóan
itt a hétvégéken pop-up akusztikus fellépőkkel készülnénk.
A/1-7. Ulysses – EU projekt
Egy holland-ír szakmai páros meghívására léptünk be abba a 18 tagú nemzetközi konzorciumba,
amely közös pályázatot nyújtott be az Európai Unió kulturális programokat támogató Kreatív Európa
Alapjához. A projekt címe Ulysses: Európai Odüsszeia (UEO), apropója pedig, hogy 2022-ben 100
éve jelent meg James Joyce korszakos remekműve. Az eredeti műhöz méltóan ambiciózus koncepció
kontinens-szerte nyilvános terekben létrejövő kulturális projektek megvalósulását ígéri egységes
dramaturgiával, nemzeteken átnyúló együttműködések révén. A 32 hónapos program 2022.
áprilisában indult és 2024. novemberéig tart, tehát 3 naptári évet ölel át. Magyarországi partnerként
a Brand a Budapest Nagyregény megvalósításával vesz részt a programban, az Ulysses-t
mindenekelőtt inspirációként használva ahhoz, hogy miként lehet az irodalom eszközeivel
megszólítani és bemutatni egy nagyváros közösségeit, hogyan lehet sok hangon és változatos
formákban elmesélni történeteit.
A programnak vannak saját, magyar elemei és közös, a nemzetközi együttműködést erősítő részei.
Előbbiek közé tartoznak a Nagyregényt népszerűsítő események megvalósításai (2022-ben szakmai
workshop, 2023-ban beharangozó megjelenések, 2024-ben művészeti feldolgozások), utóbbiak pedig
szakmai utazásokat és közös kiadványok megvalósítását jelenti. 2022 áprilisa és 2023 augusztusa
között 5 nyilvános esemény, honlapfejlesztés és kommunikációs szolgáltatás igénybevétele az EU-s
8
támogatás, míg a programok költsége, munkabér, kiküldetés és rezsi költségek az éves keretünk
terhére kerül finanszírozásra.
A/1-8. Budapest Nagyregény
Budapest 2023-ban ünnepli alapításának 150. évfordulóját. Erre az alkalomra a Budapest Brand
Nonprofit Zrt. saját kezdeményezésű Budapest Nagyregény projekttel készül (amely a Könyvfőváros
esemény egyik pillére, a koordinációt végző Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár intézmény
támogatásával, valamint a Kreatív Európa program támogatását is elnyerte a nemzetközi Ulysses:
Európai Odüsszeia részeként).
A Budapest Nagyregény a város 23 kerülete történetének közös elbeszélése, amelyben a helytörténeti
és civil emlékezet is szerepet kap.
A projekt három részből épül fel:
−
kutatási szakasz (amelyben helyi és civil történeteket gyűjtünk össze),
−
írói szakasz (amelyben 23 író, a kutatási anyagokra építve a vezető dramaturggal létrehozza
a Budapest Nagyregényt),
−
performatív szakasz (a kutatási történetek és az írói elbeszélések visszakerülnek a kerületekbe,
ahol különböző előadások formájában valósulnak meg).
A kutatási szakasz 2022 őszén kezdődött a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár intézmény és a
projektcsapat közreműködésével, ennek eredményeit 2023 tavaszán nyilvános programsorozat
keretében tettük közzé. A megírás 2023 nyarán megtörtént, szeptemberig a szerkesztési folyamat
zajlik, a nyomtatásba kerülő könyv pedig a Budapest születésnapjára időzítve, ünnepi
könyvbemutatóval jelenik meg – tervezetten - 2023 november 16-án.
A/1-9. Metrófesztivál (Budapest 150 nagyrendezvények)
A budapesti városlakók 5 év lezárás és közlekedési nehézségek után visszakapták az M3-as metrót. A
felújított metróvonal átadó ünnepségére egy rendhagyó kulturális fesztivált szervezett a Budapest
Brand Nonprofit Kft. a BKV partnerségében 2023. június 15-16-án. 7 tematikus megállóban 24
kulturális program, egy játszótér és egy fesztiválközpont várta az utazókat és az érdeklődőket.
A Nagyvárad téri galérián koncertek és DJ-setek, a Corvin-negyed megállóban standup-műsor, a
Kálvin téri aluljáróban játszótér és egy csúszda szórakoztatta a városlakókat. A Deák Ferenc téren a
felszínen a Radio Cafe élő műsora és számos gasztroszolgáltató várta az arra járókat. Az Arany János
utcai megállóban színházi előadások, a Nyugati Pályaudvar peronszintjén trombitaszóló, balett- és
kórusperformanszok nyújtottak rendhagyó utazási élményt. A Lehel téri nosztalgiaállomáson
bárzongoristák játéka töltötte be a rögtönzött kiállítóteret, ahol egy metrótörténeti kiállítás állított
emléket a múltnak és jelennek.
A programok szerkesztésénél kiemelt szempont volt a megállók helyszíni adottsága (peron, aluljáró,
felszín), valamint a menetrendhez való igazítás – mind a produkciók időtartamában, mind azok
periodicitásában és az egyes megállók közötti utazási idők tekintetében.
A/1-10. Lánchíd fesztivál (Budapest 150 nagyrendezvények)
Pest, Buda és Óbuda egyesítésének 150. évfordulójára, a főváros születésnapjára egy egész éven át
zajló eseménysorozattal készül a főváros. Az emlékév csúcspontja a felújított Lánchíd átadását
megünneplő fesztivál lesz. Az átadás alkalmából egy különleges koncertet szervezünk, egy szokatlan
helyszínen: a Clark Ádám téren. A fellépő zenekarok Budapest egyesítésének 150. évfordulója
alkalmából olyan dalokat adnak elő, amelyeknek a főszereplője Budapest. Ezek a dalok időnként a
saját, jól ismert számaik, időnként más zenekarok slágerei, amelyet átdolgoznak.
9
A/1-11. Budapest születésnapok (Budapest 150 nagyrendezvények)
Mit kívánsz, Budapest?
A főváros 150. „születésnapja” alkalmából a Budapest Brand az ünnepi év minden hónapjában egy
születésnapost, azaz összesen tizenkét budapesti lakost személyre szóló egyedi „városélménnyel”
kívánt megajándékozni. A jelentkezők pályázati úton küldték be kívánságaikat, azokat a Budapest
Brand Nonprofit Zrt. az alábbi szempontrendszer szerint értékelte: egyediség, Budapest-fókusz, a
városmárka értékei, valamint a város által működtetett intézményrendszer megjelenítése, társadalmi
érzékenység. Az egyes születésnapi eseményekről fotós-videós élményvideók készülnek. Az image-
videók alkalmasak arra, hogy változatosan mutassák be Budapest izgalmas arcait. A születésnapok
megvalósításának időszaka: 2023. március 1. – 2024. február 29. között havonta 1 alkalommal,
összesen 12 alkalom.
Ez idáig többek között egy kisiskolás fiú az osztálytársaival, állami gondozottakat nevelő tanárnő,
spektrumzavaros kisfiú, egy szolfézscsoport, egy anya-lánya páros és egy nyugalmazott buszsofőr
nagypapa kaptak lehetőséget szülinapi kívánságuk teljesülésére.
Városháza Passzázs – november 17.
Budapest egyesítésének 150. évfordulóját ünneplő fejlesztések és események a közösségeket és a
közösségi tereket állítják középpontba. 2023. november 17-én, a Boldog szülinapot, Budapest!
egyhetes kulturális eseménysorozat kiemelt programpontja lesz a Városháza épületének és tereinek
megnyitása, közösségi térré alakítása. A Városháza Passzázzsal és a Merlin újranyitásával a
városlakók nemcsak egy megújult közteret kapnak, hanem szimbolikusan és teljes valójában is
megnyílnak előttük a Városháza terei, falai, kapui. A főváros központi részén mintegy 8000
négyzetméteres (ez idáig) zárványterület épül be a város szövetébe és szabadul fel a városlakók
használatára.
A megnyitó eseményen fényfestés, fényinstallációk, egy, mintegy 150 grafikus Budapest-tematikájú
kiállítása és zenés-táncos, irodalmi-színházi és egyéb kulturális programok teremtenek születésnapi
és ünnepi hangulatot. Ez a tér a megnyitást követően is helyszínt tud adni további nagy, kiemelt
budapesti rendezvényeknek, a Merlin épülete 13 év után tud visszakapcsolódni a kulturális
véráramba.
A/2 Nemzetközi kapcsolatok szervezése, fenntartása
A korábbi évek gyakorlatának megfelelően a Fővárosi Önkormányzat városdiplomáciai csoportjával
együttműködésben valósítjuk meg a 2023 évre tervezett nemzetközi programot, melyet várhatóan az
év elején véglegesítünk majd.
B.) KÖZMŰVELŐDÉSI ALAPSZOLGÁLTATÁSOK
(közönségtájékoztatási és edukációs tevékenységek)
B/1 Közcélú tájékoztatás a helyi társadalom közösségi életének és érdekérvényesítésének
segítésére, a részvételiség előmozdításával összefüggő tájékoztatási feladatok (edukációs
közszolgáltatás)
Társaságunk 2023-ban is folytatja edukációs és közcélú tájékoztatási kampányok kidolgozását és
megvalósítását, melynek jövőre az egyik fő csapásiránya a főváros 150. jubileuma lesz. A következő
évben is célunk a főváros sokszínű életének, valamint közszolgáltatásainak bemutatása, ennek
10
érdekében folyamatosan kommunikáljuk a városban történő fejlesztések megvalósulását, növelve a
projektek minél szélesebb körű társadalmi elfogadottságát.
Budapest születésének 150. évfordulója lehetőséget ad arra, hogy a városlakókkal folytatott
kommunikáció az eddigieknél is fontosabb szerepet kapjon. Arra törekszünk, hogy a budapesti
városlakók és a főváros közösségei minél szélesebb körben megismerjék a város mindennapi
működését és szolgáltatásait, a városi közlekedéssel, a fenntartható fejlődéssel,
környezetvédelemmel, közösségi aktivitásokkal, közéleti problémákkal és fejlesztési tervekkel,
projektekkel kapcsolatos információkat, lehetőségeket is.
Ugyanilyen fontos szerepe van annak is, hogy az itt élő embereket megkérdezzük és részvételre,
társadalmi párbeszédre aktivizáljuk őket annak érdekében, hogy – bizonyos kérdésekben –
dönthessenek saját városuk sorsáról. Ennek szellemében számos kampányt készítünk elő, tájékoztató
anyagokat, videókat, animációkat gyártunk, illetve különböző marketing-kommunikációs
eszközökkel segítjük az itt élők, illetve az idelátogatók életét és információhoz jutását.
Fontosnak tartjuk, hogy a budapestiek részletesen megismerjék, hogy a fővárosban milyen új
megoldások és lehetőségek állnak rendelkezésükre. Szintén fontos rámutatni azokra a
közösségformáló programokra, városfejlesztési koncepciókra, amikkel Budapest még inkább
szerethető, élhető, biztonságos, sokszínű és fenntartható város marad.
B/2 Fővárosi közönségtájékoztatási feladatok ellátása
BudapestKids
A Budapest Brand számos olyan programot valósít meg, amely korosztálytól függetlenül nyújt
élményt a családos városlakók számára, hiszen a várost gyerekszemmel felfedezni az egyik
legizgalmasabb impulzus lehet a fiatal generáció számára. A BudapestKids nevű facebook
oldalunkon gyermekbarát programajánlatokkal igyekszünk a gyermekek és szüleik, nagyszüleik
életét színesebbé, kényelmesebbé és változatosabbá tenni. Közösségi oldalunkon folyamatosan
frissülő, színes tartalmat szolgáltatunk városélmény, gyermek, ill. család témakörben. 2023-ban is
naprakész hírekkel, programajánlókkal kívánjuk elérni a budapesti családok nagy részét. A fővárosi
intézmények, mint a BKV, a BKK, a Fővárosi Állat- és Növénykert vagy az FKF fontosabb, a
szülőket, gyermekeket érintő híreit, újdonságait és programjait, aktualitásait is bemutatjuk ezen a
platformon, de számos sportolási lehetőségre, vagy gyermektáborra is felhívjuk a figyelmet a jövőben
is.
A 2022. január 1. és 2022. október 23. közötti időszakban a BudapestKids Facebook oldalon keresztül
195.012 felhasználót értünk el organikusan. Összesen 108.210 kedvelője, 109.855 követője van az
oldalnak. A legnépszerűbb bejegyzéseink a Városnéző villamos, a Kolodko miniszobrok és a
Pünkösdfürdő Park bejegyzések voltak.
A leggyakoribb forrás, amin keresztül az oldalra találnak, a Google és a gyermekprogramajanlo.hu
weboldal. Rendkívül szoros marad az együttműködés az Énbudapestem oldallal, ahonnan számos, az
ÉnBudapestem weboldalon megjelentetett cikket és programajánlót is posztoltunk a BudapestKids
Facebook oldalára – ezáltal is erősítve a fővárosi közösséget és a budapesti identitást.
ÉnBudapestem applikáció
2022. decemberében elkészült az ÉnBudapestem applikáció, mely a célközönség számára majd 2023
második negyedévében lesz elérhető. Az ÉnBudapestem App fejlesztésével két alapvető célt
11
kívántunk biztosítani: egy hatékony kommunikációs és információs eszközt a városban élők
tájékoztatására, valamint kedvezményrendszert biztosítani, annak érdekében, hogy előmozdítsuk az
elsősorban fővárosi fenntartású intézmények látogatását.
Social Media
A Budapest Brand social media-stratégiája 2023-ban is dinamikusan követi majd az ezen a területen
folyamatosan változó trendeket és a felhasználók igényeit. Egyértelműen látható, hogy a közösségi
média-tartalmak fokozatosan átveszik a legfőbb információs csatornák szerepét, kiemelten – de nem
csak – a fiatalabb korosztályokban, ezért egyre fontosabb szerepük lesz a Társaság célkitűzéseinek
elérésében is.
A 2022 évi eredmények azt igazolták, hogy amióta van dedikált tartalomgyártási kompetencia,
megfelelő mennyiségű cikk, social media tartalom és hirdetés, folyamatosan növekszik az elérés, az
olvasottság és az interakció. Nem lehet eléggé hangsúlyozni mennyi minden múlik azon, hogy a
megfelelő időpontban, átgondoltan legyünk a megfelelő helyen. Az optimális erőforrás-felhasználás
érdekében a jövőben rendkívül fontos lesz számunkra a pontos targetálás, a rendszeres monitorozás
és rugalmasság és hogy ne csak tartalomgyártóként, de tartalomkoordinátorként is tudjunk működni.
Erre 2023-ban is nagy figyelmet fogunk fordítani.
Podcast sorozat készítése
A Budapest TE+ÉN című podcast-sorozat három éve fut, amely színvonalában, téma-és interjúalany
választásában is a már megszokott magas minőséget hozza. Rendszerint a várost érintő aktuális és
izgalmas közérdekű témákat járja körül kultúra, sport, urbanisztika, zöld Budapest és egyéb aktuális,
a város lakóit és az idelátogatókat érintő tematikában. Azóta is folyamatosan újabb és újabb adások
válnak elérhetővé Spotify-csatornánkon. A heti rendszerességgel jelentkező podcastot 2023-ban is
folytatni fogjuk, szem előtt tartva az aktuális témákat.
Néhány a népszerűbb podcast témák és beszélgetőtársak közül 2022-ben: Trokán Anna színésznő,
Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója, Ott Anna, Saly Noémi, Kádár Tamás (Sziget
Fesztivál), Bardóczi Sándor főtájépítész, Balogh Samu, a Főpolgármester kabinetfőnöke, Osvárt
Andrea és Osvárt Judit, Karácsony Gergely főpolgármester, az Átrium Színház munkatársai, Molnár
Áron – Noár, Czutor Zoltán stb.
Hasonló terveink vannak a két évvel ezelőtt indított Nem Játék! – sportpodcasttal is, amely immár a
Budapest150 évvel is harmonizál a témaválasztást illetően, novembertől ikonikus sportolóink és/vagy
sportban jártas szakemberek portréi lesznek elérhetőek a podcastben. A 2022-ben is aktuális, sport-
tematikus adásokat publikáltunk a terület jeles képviselőivel. Néhány kiemelt és elismert név a
beszélgetőpartnerek sorából: Egressy Zoltán, Pósfai Gábor, Wladár Sándor, Knoch Viktor, Ancsin
János, Sinka László, Pajor István.
Mindkét podcasttal továbbra is aktuális, változatos tartalommal jelentkeztünk 2023-ban, melyeket a
Spotify-csatornánk mellett terveink szerint az ÉnBudapestem weboldalon szöveges formában is
megjelentetünk.
Közösségi Költségvetés
Egyre népszerűbb a budapestiek körében a főváros új társadalmi együttműködési programja, a
minden évben egymilliárd forintos kerettel induló Közösségi Költségvetés. 2022-ben már közel 22
ezren szavaztak a lakosság által beadott fejlesztési ötletekre, miközben egyre nagyobb civil aktivitást
12
és közösségi médiakampányokat láthattunk a szavazatokért folytatott versenyben. A nyertes ötleteket
a Fővárosi Önkormányzat valósítja meg.
A Budapest Brand a projekt 2023. évi kommunikációjában lát el – az egész éven átívelő – kreatív és
marketing feladatokat; online és nyomtatott sajtóban megjelenő PR cikkekkel, bannerkampánnyal,
valamint outdoor plakátokkal (pl. City Light, MAHÍR és BKK), imázs videóval, internetes közösségi
média influenszer kampányokkal (pl. YouTube, Instagram, TikTok), Facebook posztokkal, YouTube
preroll videokkal népszerűsítjük a Közösségi Költségvetés különböző szakaszait, és juttatjuk el a
felhívást a Budapesten lakó, dolgozó vagy tanuló emberekhez. Továbbá az új arculat grafikai és
kivitelezési munkáit is mi valósítjuk meg, illetve ingyenes köztéri plakátkiállítást szervezünk a
beérkezett ötletekből a Városháza Parkban.
Ezen kívül feladatunk még a kommunikációs kampány hatékonyságának állandó fejlesztése:
budapestiek általános attitűd és igényfelmérése a részvételi eszközökről, különös tekintettel a
közösségi költségvetésre, és ennek eredményeinek felhasználása a kommunikációs kampányok
tervezési folyamataiban: kommunikációs célcsoport meghatározás, üzenetek tervezése.
A nemzetközi tapasztalat szerint a közösségi költségvetési projektek lakosságarányosan a budapesti
2022-es 1,3 %-nak a többszörösét is képesek megmozgatni. Ezért a Budapest Brand arra törekszik,
hogy a közösségi költségvetésen szavazók számát évről évre dinamikusan (40-70%-kal) emelje
addig, amíg az a lakosság legalább 5 %-át el nem éri.
Legális graffitifal
A közösségi költségvetés 2020/2021-es évadának egyik nyertes ötlete egy új fővárosi legális graffitifal
kialakítására tett javaslat volt. 2023. áprilisában a Budapest Brand Nonprofit Zrt. a Gázgyár
utcában, a Gázgyár ingatlanegyüttesét körülölelő betonkerítésen, egy hozzávetőleg 500 méteres
falszakaszon alakított ki graffitizésre alkalmas felületeket, melyet egy megnyitó esemény ún. graffiti
jam keretében adott át a fővárosi utcaművészeknek. Közel 40 meghívott vagy nevezés útján
beválogatott hazai, valamint külföldről érkező graffitiművész avatta fel a falat; az élőfestés mellett
zenés és táncos programokkal egészült ki a program, továbbá a fiatalabb generációk számára festő
workshop is lehetőséget adott a technika és a formanyelv elsajátítására.
Közvéleménykutatások és szakértői kiegészítő szolgáltatások
A Társaság számára fontos a Budapesten élők, illetve a Budapestre látogatók véleménye, és aktuális
vagy hosszabbtávú igénye – hiszen számunkra szervezzük kulturális és közösségi programjainkat,
eseményeinket. Folytatni kívánjuk a 2021-es évben indított kutatásaink eredményének
nyomonkövetését, frissítését, valamint újabb tematikus véleménykutatásokat szervezünk állandó
kutatási szakértő bevonásával 2023-ban is.
Részvétel a Digitális Városháza szolgáltatásfejlesztésben
A Főpolgármesteri Hivatal a Digitális Városháza koncepció keretében új Budapest Portált hoz létre
és megteremti a digitális szolgáltatásfejlesztés feltételeit. A Társaság a Digitális Városháza
megvalósításában UX/UI tervezési feladatokat vállal, mely során biztosítja az új digitális felületek
arculathoz való illeszkedését, a Budapest márka megfelelő megjelenítését és az ügyfélközpontúságot.
A feladat keretében 2022. április 1-től biztosítja egy fő senior UX/UI designer kizárólagos (teljes
munkaidős) delegálását a Koordinációs Főosztály Digitális Szolgáltatások Osztályának munkájában
való részvételre. A delegált kolléga az osztály vezetőjével egyeztetve részt vesz felhasználói
kutatások tervezésében és megvalósításában, prototípus készítésben és tesztelésben, felhasználói
felületek tervezésében, funkciók specifikálásában – az osztály többi tagjával és más szakmai
13
területekkel együttműködve és kapcsolatot teremt a Társaság és a Digitális Városháza koncepciót
megvalósító osztály között.
C.) BUDAPEST KULTURÁLIS ALAPÚ ÉS KREATÍV ÉRTÉKTEREMTÉSÉT
FEJLESZTŐ PROJEKTEK
Budapest a fiatal tehetségekért program
Folytatjuk a 2015-ben indult programunkat, mely keretében több kulturális eseményen adtunk át
díjakat. A Fővárosi Önkormányzat által támogatott események szervezői terjesztik elő a díjazásra
javasoltakat, akik közül szakmai szempontok alapján kerülnek kiválasztásra a győztes fiatalok.
II.
TURISZTIKAI KÖZFELADATOK
A.) A
FŐVÁROS, MINT TURISZTIKAI DESZTINÁCIÓ MENEDZSELÉSE,
BEMUTATÁSA, NÉPSZERŰSÍTÉSE ÉS ÉRTÉKESÍTÉSE
A/1 Budapest képviselete belföldi és külföldi turisztikai vásárokon, kiállításokon, továbbá szalmai
részvétel biztosítása belföldi együttműködésekben és nemzetközi turisztikai tematikájú
partnerségekben
Együttműködések és partnerségek keretében látjuk el szakmai kapcsolattartási feladatainkat 2023
évben is, így Budapest, mint turisztikai desztináció népszerűsítése, a főváros brandjének építése és a
Budapest Card márka erősítése jegyében tovább folytatjuk az alábbi együttműködési, partnerségi
feladatokat:
• Fővárosi Turisztikai Kerekasztal; Fővárosi Turisztikai Törzsasztal
• Belföldi partnerségek, tagságok Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége, Magyar
Utazási irodák Szövetsége, Magyar Turisztikai Ügynökség (MSZÉSZ, MUISZ,
MTÜ)
• Nemzetközi partnerségek, tagságok United Nations World Tourism Organization
(UNWTO), World Tourism Cities Federation (WTCF), European Cities Marketing
(ECM), World Tourism Alliance (WTA);
• Esemény együttműködések Budapesten (Idegenvezetők világnapja, Turizmus
világnapja)
• Hungarian Convention Bureau együttműködés
• Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt.-vel közös kezdeményezések, megjelenések,
szakmai együttműködések, közös study trip-ek
A COVID járvány időszaka alatt visszaesett külföldi viszonteladói és partnerségi rendszerek és egyéb
nemzetközi értékesítői szakmai partnerségek visszaépítését tűztük ki célul a 2023-as évre a korábban
sikeresen működő folyamatok és kezdeményezések – e-learning, online edukáció, beutaztató
workshopok, szakmai study tour-ok, City awards pályázatok, B2B együttműködések – keretében.
14
A/2 Budapest, mint turisztikai desztináció menedzselése, bemutatása, népszerűsítése és
értékesítése
Budapest Brand képviseli a fővárost számos belföldi és külföldi turisztikai kiállításon és szakmai
workshopon. 2023-as terveink között szerepel nemzetközi vásárok szakmai programjaiban való
részvétel és prezentációk tartása, kapcsolatépítés és szakmai tapasztalatcsere turisztikai termékek (pl.:
más városkártyák), vagy kutatások és egyéb turisztikai adatok és kezdeményezések, illetve
együttműködések kapcsán, valamint szakmai részvétel biztosítása belföldi együttműködésekben és
nemzetközi turisztikai témájú partnerségekben.
Turisztikai marketing kommunikáció
A Budapest Brand feladata Budapest, mint turisztikai desztináció és a Budapest Card népszerűsítése
nyomtatott és elektronikus média felületeken és hirdetésekben. A 2022-2023 éveken átívelő hirdetési
szerződéssel már a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér három kiemelt felületén vagyunk jelen. A
2023-as évben a Budapest Card hirdetéseket évszak-specifikus kampányokkal tervezzük bővíteni
google és social media felületeken, valamint célzott megjelenésekben (print és online), illetve az
ezekhez társuló POS eszközökön.
A www.budapestinfo.hu turisztikai információs és Budapest Card sales-t támogató weboldalt 7
nyelven (magyar, angol, német, olasz, francia, spanyol és orosz nyelven) működtetjük és frissítjük
folyamatosan.
Aktuális, naprakész információkat szolgáltatunk Budapestről, itt található a Budapest Card partnerek
leírása, programjainak ismertetése, illetve aktuális információi. A Budapest Card eladást támogató
programajánlókat és marketing akciókat jelentetünk meg ezen a felületen.
Erős a jelenlétünk a social media platformokon is, 11.000 követővel sikerült növelni előző év óta a
már 52.000 követővel rendelkező Visitbudapest Facebook-oldalt, és szintén jelentős növekedést ért
el a több, mint 37.000 követővel rendelkező visitbudapest_official Instagram oldal is. A folyamatos
tartalomtöltés, valamint marketing aktivitásaink népszerűsítése mellett a követőszám növelés is
kifejezett célunk, így a 2023-as évben külön hirdetési stratégiát és költségvetést tervezünk az oldalak
promóciójára. Social media portfóliónk bővítéseként 2023-ban tervezzük indítani visitbudapest
TikTok csatornánkat. Minden social media felületre folyamatos content gyártás és aktualitás
szükséges, melyet külsős szerződött partnerrel/partnerekkel kívánunk megvalósítani.
Promóciós kisfilmeket továbbra is tervezünk készíteni az évszakos Budapest Card kampányokhoz,
és egyéb Budapest image megjelenésekhez. A kisfilmek a célpiacokra tervezett online és social media
kampányokban, hirdetéseinkben, valamint saját csatornáinkon és POS eszközeinken jelennek meg.
A 2022. évben kialakításra került újságíró, blogger és influenszer akkreditáció folytatását tervezzük
2023-ban is. A jelentkező tartalomgyártók a kialakított rendszerben regisztrálhatnak, melyet a várható
megjelenés nagyságától, értékétől függően bírálunk el, és támogatjuk őket főként Budapest Card-dal,
de adott esetben idegenvezetői, programszervezői, transzfer segítséget is biztosítunk. 2023-ban
tervük a BudapeStudy program további bővítése szakmai partnerségek jegyében, szállodák és
attrakciók marketing vezetőivel való együttműködésben, mint például újságírók közös vendéglátása,
számukra programok szervezése.
Részt veszünk nagy nemzetközi érdeklődésre számot tartó események és rendezvények előzetes
kommunikációjában. Tervezett helyszíni megjelenések és együttműködések:
15
• Harley Davidson 120 éves Világtalálkozó - Budapest 2023. június 22.-25.
• SZIGET Fesztivál - Budapest 2023. augusztus 9.-14.
• Atlétikai Világbajnokság 2023 - Budapest 2023. augusztus 19.-27.
• Budapest150 Fővárosi programsorozat a teljes évben
2023-ban turisztikai marketing megjelenéseinkhez, hirdetési anyagainkhoz, illetve várospromóciós
célokból való kommunikációhoz saját turisztikai fotó és videó adatbázisunkat tervezzük bővíteni.
Ugyanezen megjelenésekhez a Budapest Card új arculatát hordozva, az arculat Brand Bookját
figyelembe véve egységes arculati megjelenésekkel tervezünk art director bevonásával.
Továbbra is célunk a fenntarthatóság jegyében, hogy turisztikai tájékoztatási és kommunikációs
tevékenységünket elsősorban az elektronikus média felületekre helyezzük, és jelentősen igyekszünk
csökkenteni a print kiadványok számát. Azonban nélkülözhetetlen a Budapest Card értékesítést
segítő, a Budapest Card partnereket felsorakoztató brossúra, térkép, plakát, szórólap és matrica
kiadványok gyártása. 2023-ban 140.000 példányban 6 nyelven tervezzük megjelentetni a Budapest
Card partner katalógust, 80.000 példányban a Budapest Card partnerek elhelyezkedését mutató
Budapest térképet, továbbá kb. 500 db-os nagyságrendben további szórólapok, plakátok és a Budapest
Card értékesítést, illetve elfogadást jelölő matricák és kirakat fóliák gyártását.
Saját irodáink és jelenlegi viszonteladó partnereink, valamint az újonnan csatlakozó Budapest Card
partnerek és viszonteladó partnerek edukációja érdekében Budapest Card ismertető interaktív
anyagok és sales training anyagok elkészítése, valamint sales és traning események szervezése, illetve
két nagyobb partnertalálkozó rendezvény megvalósítása szerepel terveinkben 2023-ra.
A Főváros területén turisztikai információs irodák és közterületi turisztikai információs pontok
működtetése és fenntartása
A Budapest Brand Nonprofit Zrt 2022. végén a fenntarthatóság, gazdaságosság és eredményesség
hiánya miatt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2A és 2B terminálon lévő turisztikai információs
irodáit kénytelen volt megszüntetni. Az online megváltott Budapest Card vouchereink beváltását,
valamint a repülőtéren történő Budapest Card értékesítést a BKK Zrt.-vel való szakmai
együttműködés keretében kívánja cégünk tovább folytatni, mely együttműködés számításaink szerint
jóval előnyösebb lesz társaságunk számára a 2023-as évben.
Az idei évben kísérleti jelleggel Budapestinfo információs pultot üzemeltettünk 8 hónapon át az
újonnan nyíló Liget Látogatóközpontban, azonban megvizsgálva a látogató és értékesítési számokat,
az információs pultot 2022. novemberében megszüntettük.
Új együttműködéseket keresve tárgyalásokat folytatunk a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárral és ismét
kísérleti jelleggel – bízva a jobb elhelyezkedésben – a Teréz körúti könyvtár épületében tervezünk
2023-ban új Budapestinfo információs pultot nyitni.
Kiemelt eredményt hozott a Városháza parkban működő Hütte információs iroda, a Budapest Card
és budapesti turisztikai programok viszonteladói értékesítésével jelentősen meghaladta a belvárosi
iroda a korábban a Sütő utcában működő információs iroda forgalmát. 2023-ban tervezzük a
Városháza parkban lévő iroda további üzemeltetését, valamint párhuzamosan keresünk egy hasonló
adottságokkal rendelkező bérleményt a közelben, mellyel az ideiglenes építményi működést egy
állandó kiemelt helyen tudnánk folytatni (2022. november 30. dátummal az V. kerületi
Önkormányzattal megszüntettük a Sütő utcai bérleményre vonatkozó szerződésünket a Budapest
Brand nZrt. számára kedvezőtlen szerződési feltételek miatt).
16
További turisztikai piaci szakmai együttműködés jegyében megállapodást kötünk a BUD Airport
Zrt.-vel a Hütte információs irodában repülőtéri csomag tag automata kerül elhelyezésre a turisták
kényelmesebb kiszolgálására.
Továbbra is 22 db. közterületi ideiglenes mobil információs pultot üzemeltetünk alvállalkozói
bizományosi és üzemeltetési szerződések keretében, információs szolgáltatással, Budapest kártya
értékesítéssel, és egyéb – a piacon elérhető – turisztikai szolgáltatás/program értékesítésével. 2022.
évben a közterületi információs pultokon részleges felújítását végeztünk el, megjelentetve az új
Budapest Card arculatot, erősítve a Budapest Card márka vizuális megjelenését. A brandépítést a
2023. évben is folytatni kívánjunk.
Jövő évi terveinkben szerepel egy Budapest Card automata rendszer beszerzése és üzemeltetése, hogy
akár a repülőtéren akár köztereken, vagy külföldiek által látogatott intézmények auláiban
önkiszolgáló rendszerek keretében is biztosítani, illetve erősíteni tudjuk a Budapest Card értékesítést.
Turisztikai Információs táblarendszer
Közszolgáltatási feladatunk a gyalogos turistaforgalmat segítő, útbaigazítást biztosító turisztikai
információs táblarendszer üzemeltetése és karbantartása, melyek a főbb látnivalókra hívják fel a
figyelmet. 104 oszlopon jelenleg 597 db információs tábla segíti a turisták tájékozódását a város
különböző pontjain. Az oszlopok és táblák folyamatos ellenőrzése, karbantartása és szükség esetén
cseréje, pontos irányba állítása, új attrakciók nyitása, illetve egyes attrakciók vagy szolgáltatások
megszűnése esetén azok naprakészen tartása egész éves feladatunk 2023-ban is.
B.) BUDAPEST KÁRTYA
A Budapest Brand Nonprofit Zrt. legfontosabb piaci árbevétele a Budapest Card kedvezményes
városkártya értékesítéséből származik. A COVID járvány sújtotta turisztikai szektor lassan kezd
visszaépülni, turisztikai látogatószámban, illetve vendégéjszakában jelentős eredményeket hozott a
2022-es év Budapest turizmusának. Az értékesítési eredmények tükrében a látogatók vásárlóerejében
látható különbség. A Budapest Brand Nonprofit Zrt. kiemelt célként kezeli 2023-ban a vásárlóerőt
jelentő célcsoportok pontosabb elérését. Kiemelt akciókat terveznek meghirdetni, mellyel nem csak
a kártyát, de a város kiemelt egyéb attrakcióit (pl. gyógyfürdők) programjait is népszerűsíteni lehet.
Külön figyelmet fordít a Budapest Brand Zrt. a MICE turizmus résztvevőire. 2022-ben a Budapest
Convention Bureau-val való együttműködésben 4 nagy nemzetközi konferencia programját és
vendégeit támogatta budapesti itt tartózkodásuk során a Társaság. A forgalom generálás érdekében a
Budapest kártya szakmai tartalmának, érvényességi időtartamának és értékesítési csatornáinak
felülvizsgálatát folyamatosan ellátja a Társaság, 2023-ban tovább dolgoznak a Budapest kártya
partnerek portfólióján, a digitális kártya megoldásának lehetőségein, valamint a termék
eredményességének optimalizálásán.
2022. évben valósult meg először a Budapest Card SZIGET edition termék, a SZIGET fesztivállal
való Fővárosi megállapodás keretében foglaltak szerint. 2023-ban újabb szolgáltatásokkal bővítve és
az első év tapasztalatait beépítve tervezik a SZIGET edition Budapest Card termék fejlesztését és
értékesítését.
2023-ban tervezi a Budapest Brand a „zöld” Budapest Card termék létrehozását és kísérleti jellegű
bevezetését, amely a tavasztól őszig tartó időszakban a közösségi közlekedés elkerülésével inkább
sétákkal és a MOL BUBI kerékpár rendszerrel tenné lehetővé Budapest bejárását és turisztikai
látványosságainak, Budapest Card partnereinek meglátogatását.
17
Megújult viszonteladó hálózat kialakítását tervezi a Budapest Brand, hogy 2023-ban a beutaztató és
beutazást kiszolgáló piac új szereplőivel, illetve korábbi nagy viszonteladó partnereikkel megújított
együttműködéseket folytathassanak.
A Főváros területén turisztikai információs irodák és közterületi turisztikai információs pontok
működtetése és fenntartása
A Budapest Brand Nonpofit Zrt. 2022. végén a fenntarthatóság, gazdaságosság és eredményesség
hiánya miatt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2A és 2B terminálon lévő turisztikai információs
irodáit kénytelen volt megszüntetni. Az online megváltott Budapest Card voucherek beváltását,
valamint a repülőtéren történő Budapest Card értékesítést a BKK Zrt.-vel való szakmai
együttműködés keretében kívánja a Zrt. tovább folytatni, mely együttműködés számításaik szerint
jóval előnyösebb lesz a Társaság számára a 2023-as évben.
A 2022-es évben kísérleti jelleggel Budapestinfo információs pultot üzemeltetett 8 hónapon át a Zrt.
az újonnan nyíló Liget Látogatóközpontban, azonban megvizsgálva a látogató és értékesítési
számokat, az információs pultot 2023. novemberében megszüntették.
Új együttműködéseket keresve tárgyalásokat folytatnak a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárral és ismét
kísérleti jelleggel – bízva a jobb elhelyezkedésben – a Teréz körúti könyvtár épületében terveznek
2023-ban új Budapestinfo információs pultot nyitni.
Kiemelt eredményt hozott a Városháza parkban működő Hütte információs iroda, a Budapest Card
és budapesti turisztikai programok viszonteladói értékesítésével jelentősen meghaladta a belvárosi
iroda a korábban a Sütő utcában működő információs iroda forgalmát. 2023-ban tervezik a Városháza
parkban lévő iroda további üzemeltetését, valamint párhuzamosan keresnek egy hasonló
adottságokkal rendelkező bérleményt a közelben, mellyel az ideiglenes építményi működést egy
állandó kiemelt helyen lenne lehetőség folytatni (2022. november 30. dátummal az V. kerületi
Önkormányzattal megszüntetésre került a Sütő utcai bérleményre vonatkozó szerződés a Budapest
Brand nZrt. számára kedvezőtlen szerződési feltételek miatt).
További turisztikai piaci szakmai együttműködés jegyében megállapodást kötnek a BUD Airport Zrt.-
vel a Hütte információs irodában repülőtéri csomag tag automata kerül elhelyezésre a turisták
kényelmesebb kiszolgálására.
Továbbra is 22 db közterületi ideiglenes mobil információs pultot üzemeltet a Társaság alvállalkozói
bizományosi és üzemeltetési szerződések keretében, információs szolgáltatással, Budapest kártya
értékesítéssel, és egyéb – a piacon elérhető – turisztikai szolgáltatás/program értékesítésével. 2022.
évben a közterületi információs pultokon részleges felújítását végeztek el, megjelentetve az új
Budapest Card arculatot, erősítve a Budapest Card márka vizuális megjelenését. A brandépítést a
2023. évben is folytatni kívánja a Zrt.
A Budapest Brand Nonprofit Zrt. 2023. évi terveiben szerepel egy Budapest Card automata rendszer
beszerzése és üzemeltetése, hogy akár a repülőtéren akár köztereken, vagy külföldiek által látogatott
intézmények auláiban önkiszolgáló rendszerek keretében is biztosítani, illetve erősíteni lehessen a
Budapest Card értékesítést.
18
ÖSSZEFOGLALÓ
2023. SZAKMAI PROGRAMOK MÓDOSÍTOTT
PÉNZÜGYI KERETÉNEK TERVE
Fővárosi
Fővárosi
Támogatás
Módosítás
támogatás
eredeti
módosított
I. KULTURÁLIS KÖZFELADATOK közvetlen
költségeinek támogatása
425 000 000 Ft
410 500 000 Ft
835 500 000 Ft
A. Országos szerepkörrel összefüggő kulturális
szolgáltatások biztosítása
320 000 000 Ft
405 500 000 Ft
725 500 000 Ft
1.
Fővárosi rendezvények
312 000 000 Ft
405 500 000 Ft
717 500 000 Ft
Nemzeti és városi ünnepek
40 000 000 Ft
0 Ft
40 000 000 Ft
Budapesti Tavaszi Fesztivál
125 000 000 Ft
0 Ft
125 000 000 Ft
Budapesti Őszi Fesztivál /Őszi
Kulturális Fesztivál
20 000 000 Ft
0 Ft
20 000 000 Ft
Tavasz Ünnep
44 000 000 Ft
0 Ft
44 000 000 Ft
Városi terek életre keltése/ Budapest
65 000 000 Ft
0 Ft
65 000 000 Ft
Tuning
Budapesti Adventi és Karácsonyi
Vásárok
0
0 Ft
0 Ft
Ulysses – EU projekt
18 000 000 Ft
0 Ft
18 000 000 Ft
Budapest Nagyregény
0 Ft
43 500 000 Ft
43 500 000 Ft
Metrófesztivál
0 Ft
62 000 000 Ft
62 000 000 Ft
Budapest Születésnapok (Városháza
Passzázs (XI.17.), Mit kívánsz
0 Ft
100 000 000 Ft
100 000 000 Ft
Budapest programok)
Lánchíd átadó
0 Ft
200 000 000 Ft
200 000 000 Ft
Nemzetközi kapcsolatok
2.
szervezése, fenntartása
8 000 000 Ft
0 Ft
8 000 000 Ft
B. Közművelődési Közfeladatok
100 000 000 Ft
5.000.000 Ft
105 000 000 Ft
1.
Edukációs közszolgáltatás
30 000 000 Ft
0 Ft
30 000 000 Ft
Közcélú tájékoztatás a helyi
társadalom közösségi életének és
érdekérvényesítésének segítésére, a
30 000 000 Ft
0 Ft
30 000 000 Ft
részvételiség előmozdításával
összefüggő tájékoztatási feladatok
A Főváros közönségtájékoztatási
2.
feladatainak ellátása
70 000 000 Ft
5 000 000 Ft
75 000 000 Ft
A Főváros kulturális
közszolgáltatásaihoz kapcsolódó,
saját szakmai terveken alapuló
kampányok, fórumok, workshopok,
előadások, konferenciák, kiállítások,
tematikus pályázatok, képzési
programok és egyéb projektek
megvalósítása. Stratégiák,
koncepciók, prezentációk, valamint
tematikus kutatások, lakossági
70 000 000 Ft
0 Ft
70 000 000 Ft
közvéleménykutatások készítése.
(Városmarketing célokat szolgáló
kommunikációs tevékenység
55.000.000,-Ft : podcast sorozat
készítése, Budapest Kids,
ÉnBudapestem digitális applikáció
kialakítása és működtetése,
Reprezentatív vélemény kutatások
15.000.000,- Ft.)
Közösségi költségvetési projektek
(Legális graffitifal létrehozása)
0 Ft
5 000 000 Ft
5 000 000 Ft
C. Budapest kulturális alapú és kreatív
értékteremtését fejlesztő projektek (Budapest
5 000 000 Ft
0 Ft
5 000 000 Ft
kreatív gazdaságát fejlesztő programok)
Budapest a fiatal tehetségekért
program / Kiberelem.hu
5 000 000 Ft
0 Ft
5 000 000 Ft
vállalkozásfejlesztési program
I/a KULTURÁLIS KÖZFELADATOK közvetett
költségeinek támogatása
694 693 820 Ft
0 Ft
694 693 820 Ft
I. KULTURÁLIS KÖZFELADATOK támogatása
összesen (I+ I/a)
1 119 693 820 Ft
410 500 000 Ft 1 530 193 820 Ft
II. TURISZTIKAI KÖZFELADATOK közvetlen
költségeinek támogatása
116 000 000 Ft
0 Ft
116 000 000 Ft
A.
A Főváros, mint turisztikai desztináció
menedzselése
116 000 000 Ft
0 Ft
116 000 000 Ft
Általános előkészítési,
1.
együttműködési és koordinációs
36 000 000 Ft
0 Ft
36 000 000 Ft
feladatok
Budapest képviselete belföldi és
külföldi turisztikai vásárokon,
kiállításokon, továbbá szakmai
részvétel biztosítása belföldi
36 000 000 Ft
0 Ft
36 000 000 Ft
együttműködésekben és nemzetközi
turisztikai tematikájú
partnerségekben
Turisztikai Kerekasztal +Adatgyűjtés
4 000 000 Ft
0 Ft
4 000 000 Ft
Belföldi együttműködések
(MSZÉSZ, MUISZ, MTÜ)
2 000 000 Ft
0 Ft
2 000 000 Ft
Nemzetközi partnerségek (UNWTO,
3 000 000 Ft
0 Ft
3 000 000 Ft
WTCF, ECM)
Convention Bureau együttműködés
13 000 000 Ft
0 Ft
13 000 000 Ft
Esemény együttműködések
(idegenvezetők világnapja, turizmus
9 000 000 Ft
0 Ft
9 000 000 Ft
világnapja)
Részvétel turisztikai kiállításokon,
marketing konferenciákon,
5 000 000 Ft
0 Ft
5 000 000 Ft
workshopokon
Budapest, mint turisztikai
desztináció menedzselés,
2.
bemutatása, népszerűsítése és
80 000 000 Ft
0 Ft
80 000 000 Ft
értékesítése
Turisztikai marketing kommunikáció
2.a-d a digitális és a valós térben, Budapest
40 000 000 Ft
0 Ft
40 000 000 Ft
Márkastratégia továbbfejlesztése
A Főváros területén turisztikai
információs irodák és közterületi
turisztikai információs pontok
2.b-c működtetése és fenntartása,
40 000 000 Ft
0 Ft
40 000 000 Ft
Turisztikai információs táblarendszer
üzemeltetése és karbantartása a
főváros területén.
B. Budapest Kártya
0 Ft
0 Ft
0 Ft
C. Egyéb idegenforgalmi tevékenység
0 Ft
0 Ft
0 Ft
II./a TURISZTIKAI KÖZFELADATOK közvetett
költségeinek támogatása
189 610 548 Ft
0 Ft
189 610 548 Ft
II. TURISZTIKAI KÖZFELADATOK támogatása
összesen (II. + II/a)
305 610 548 Ft
0 Ft
305 610 548 Ft
I. + II MINDÖSSZESEN:
1 425 304 368 Ft
410 500 000 Ft 1 835 804 368 Ft
20
2. számú melléklet
FPH079/……….-……../2023
FELHATALMAZÓ LEVÉL
Tisztelt
............
Alulírott megbízom Önöket az alább megjelölt fizetési számlánk terhére Kedvezményezett által
benyújtandó beszedési megbízás(ok) teljesítésére a következőkben foglalt feltételekkel:
Fizető fél számlatulajdonos megnevezése:
Budapest Brand Nonprofit Zrt.
Felhatalmazással érintett fizetési számlájának
11600006-00000000-76457414
pénzforgalmi jelzőszáma:
Kedvezményezett neve:
Budapest Főváros Önkormányzata
Kedvezményezett fizetési számlájának
11784009-15490012
pénzforgalmi jelzőszáma:
A felhatalmazás időtartama a szerződéskötés napjától visszavonásig.
A beszedési megbízáshoz okirato(ka)t nem kell csatolni.
További feltételek:
a.) beszedési megbízásonkénti értékhatár: a támogatás összege 1.835.804.368 Ft + a támogatási
összeg maximum 10%-a, azaz
mindösszesen: 2.019.384.805 Ft
b.) fedezethiány esetén a sorba állítás időtartama legfeljebb: 35 nap
c.) a felhatalmazás a felhatalmazó levél időtartama alatt csak a Kedvezményezett írásbeli
hozzájárulásával vonható vissza.
Kelt: Budapest, ... év ......... hó ... nap
........................................
Fizető fél
számlatulajdonos
A fentieket, mint a Fizető fél számlatulajdonos számlavezető hitelintézete, nyilvántartásba vettük.
Kelt.., …….év, ………………………….hó, ………nap.
….………………………………
Számlavezető pénzintézet
Budapest Főváros Főpolgármestere
1.
számú melléklet
*1000224243105*
*1000224243105*
ikt. szám:
FPH079 /341 - 14 /2023
472/2023. (08.30.) számú főpolgármesteri határozat
A Budapest Brand Nonprofit Zrt. által a Metrófesztivál, a Lánchíd fesztivál, a Budapest születésnapok és a
Budapest Nagyregény programok megvalósítása érdekében Budapest Főváros Önkormányzata 2023. évi
összevont költségvetéséről szóló 46/2022. (XII.22.) önkormányzati rendelet 1. melléklet 25. fejezetében
szereplő „910902 Budapest150 művészeti és ünnepi események” cím kiadási előirányzatának 262.000.000
Ft-tal, a „911202 Budapest150 kulturális és sport programok” cím kiadási előirányzatának 143.500.000 Ft-tal
történő csökkentését és ezzel egyidejűleg a „816901 Budapest Brand Nonprofit Zrt.” cím kiadási
előirányzatának összesen 405.500.000 Ft-tal történő megemelését rendelem el az előterjesztés 2. számú
melléklete szerint.
határidő: azonnal
Kelt Budapesten a minősített elektronikus aláírásba foglalt időbélyegző szerinti időpontban
Karácsony Gergely
főpolgármester
1 / 2 oldal
473/2023. (08.30.) számú főpolgármesteri határozat
A Budapest Főváros Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020. (II. 5.)
önkormányzati rendelet 93. § (1) bekezdés 6. pontja alapján átruházott hatáskörben eljárva jóváhagyom a
Budapest Brand Nonprofit Zrt. 2023. évi finanszírozási megállapodása 1. számú módosításának megkötését
az előterjesztés 3. számú melléklete szerinti tartalommal, és azt Budapest Főváros Önkormányzata
képviseletében eljárva aláírom.
határidő:
a főpolgármesteri döntést követő 20 munkanapon belül
Kelt Budapesten a minősített elektronikus aláírásba foglalt időbélyegző szerinti időpontban
Karácsony Gergely
főpolgármester
2 / 2 oldal