Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata '15/2001. (VI. 6.) KöM rendelet mód. szóló EM rendelet terv. társ. egyeztetése'.

A társadalmi 
egyeztetés 
Véleményez
Vélemény 
Véleményezők  
A beérkezett vélemények tartalma
formájának 
ési határidő
 
  beérkezése 
megnevezése 
MAGYAR MÉRNÖKI KAMARA  
KÖRNYEZETVÉDELMI TAGOZATA  
1118 Budapest Budaörsi u 125/A  
Energiaügyi Minisztérium  
Budapest  
Tisztelt Minisztérium!  
A Kormány honlapján 2024. július 6-án egyeztetésre bocsátott, az atomenergia alkalmazása során a levegőbe és vízbe történő radioaktív kibocsátásokról és azok ellenőrzéséről szóló 
15/2001. (VI. 6.) KöM rendelet módosításáról szóló EM rendelet tervezetével (a továbbiakban: Tervezet) kapcsolatban az MMK Környezetvédelmi Tagozata az alábbi észrevételeket 
teszi.  
1.  A Tervezet a Tagozat szakmai álláspontja szerint nem egyeztethető össze az Alaptörvény P cikk (1) bekezdésében foglalt állami kötelezettség teljesítésével, valamint az I. cikk (3) 
bekezdésében foglaltakkal (visszalépés tilalma). A Tervezet 1. § (1) bekezdésében bevezetett miniszteri hozzájárulás gyakorlása komoly kockázatot jelent a Duna élővilágára, 
természetese  állapotára,  a  Duna  vizének  „az  energiapolitikáért  felelős  miniszteri  hozzájárulásával”  megengedett  „felmelegítése”  a  vízi  ökoszisztémák  irreverzibilis 
degradálódásával, károsodásával járhat, invazív, idegenhonos fajok a hazai természetes élővilág kiszorítását, elpusztítását okozhatják.  
2.  A  Tervezetben  biztosított  miniszteri  jogkör  gyakorlása  hazánk  nemzetközi  kötelezettségvállalásainak  a  teljesítést  is  súlyosan  veszélyeztetheti.  A  különböző  nemzetközi 
természetvédelmi egyezmények mellett a Duna teljes magyarországi szakasza az Európai Unió Natura 2000 területi védelme alatt áll, a Tervezet szerinti miniszteri hozzájárulás 
szerinti környezethasználat közvetlenül és prognosztizálhatóan negatívan érinti a különleges természetmegőrzési terület státuszú, Tolnai Duna (HUDD20023) megnevezésű Natura 
2000 területet és annak élővilágát.  
3.  A Tervezet alapjaiban ellentétes a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Kvt.) elővigyázatossági, illetve megelőzési alapelvével 
is  (6.  §).  Ennek  kapcsán  felhívjuk  a  figyelmet  arra  is,  hogy  mindkét  alapelv  az  EUMSZ-ben  foglalt  alapelv,  így  azok  sérelme  az  EU  alapvető  szabályainak  a  megsértését  is 
eredményezheti [lásd: EUMSZ 191. cikk (2) bekezdés].  
4.  A Tervezet szakmai megalapozása, indokolása teljesen elégtelen. Ennek kapcsán – figyelemmel az 1. pontban írt észrevételeinkre – a 9/2024. (IV. 30.) AB határozat indokolására 
hivatkozunk: „A 13/2018. (IX. 4.) AB határozat megállapításai szerint jogalkotónak kell igazolnia, hogy a szabályozás nem jelent visszalépést és ezáltal nem okoz adott esetben 
akár visszafordíthatatlan károkozást”, továbbá „amennyiben egy szabályozás esetében nem igazolható kétséget kizáróan, hogy nem valósít meg visszalépést, akkor az Alaptörvény 

Magyar Mérnöki 
I. cikk (3) bekezdésének megfelelően kell vizsgálni a visszalépés alkotmányosságát” (Indokolás [20]–[21])." Jelen észrevételünkhöz erősen ajánlunk a T. Minisztérium figyelmébe 
Kamara 
néhány  fontos  mellékelt  gondolatot  a  visszalépés  tilalmával  kapcsolatban.  Ezek  a  szempontok  és  feltételek  teljesen  hiányoznak  a  Tervezet  indokolásából,  tehát  a  szakmai 
Környezetvédelmi 
 általános egyeztetés 
2024.08.03 
2024.07.30. 
alátámasztás hiányzik.  
Tagozat 
5.  Hatásköri  szempontból  is  komolyan  aggályosnak  tartjuk  a  Tervezetet.  környezetvédelmi  határérték  megállapítása,  módosítása  -  a  Kvt.  89.  §  (1)  bekezdése  értelmében  -  a 
környezetvédelemért felelős miniszter hatásköre. Ezt egyetlen határérték vonatkozásában a környezethasználat mértékének korlátozásában ellenérdekelt energiapolitikáért felelős 
miniszter hatáskörébe adni kifejezetten a környezetvédelmi érdekekkel ellentétes eredményt szülhet. Ezen a helyzeten érdemben az sem változtat, hogy jelenleg a két miniszter 
személye azonos, mert nem személyi, hanem intézményi garanciákat kell tartalmaznia a jogszabálynak.  
6.  A "hozzájárulás", mint sui generis közigazgatási hatáskör nem igazán értelmezhető. Hozzájárulni akkor lehet valamihez, ha van érdemi döntéshozó (lásd: szakhatósági hozzájárulás). 
A Tervezet szerint ilyen hatósági eljárás nincs, tehát a „hozzájárulás” közigazgatási szempontból „lóg a levegőben”.  
7.  Az előző pontban foglaltakkal összefüggésben külön aggályos, hogy a hozzájárulással szemben nincs semmilyen jogorvoslati lehetőség, ami nemzetközi jogi (pl. az un. Aarhusi 
Egyezmény érvényesülése), de az alaptörvény szempontjából is komoly kérdéseket vet fel. A jogorvoslati jog mellőzése semmilyen szempontból nem tűnik indokoltnak.  
8.  Amennyiben,  a  "hozzájárulás"  az  üzemeltető  döntéséhez  való  hozzájárulást  jelenti,  az  súlyosan  ellentétes  a  Kvt.  szabályaival.  A  környezethasználat  jelen  esetben  hatósági 
engedélyhez kötött, az nem váltható ki a környezethasználó egyoldalú nyilatkozatával. Ha ez lenne a szabályozási cél, akkor ez a védelmi szint csökkenését eredményező visszalépést 
valósítana meg, amelynek alapjogi megalapozása erősen kétséges.  
9.  A formai, közigazgatási és eljárásjogi kérdéseken túl az a szakmai szempontrendszer is hiányzik, amelyik rögzítené, hogy az esetleges eltérés engedélyezése kinek a kérelmére 
kerülhet sor, pontosan és taxatív felsorolásban szereplő mely feltételek együttes fennállása esetén, milyen időtartamra, és milyen túllépési mértékkel lehet ezt egyáltalán megengedni. 
A Tervezet 1. §’ (1) bekezdése egy olyan, parttalan, kontrollálatlan diszkrecionális jogot ad az energiapolitikáért felelős miniszter kezébe, amely jogállami keretek között nehezen 
védhető. A Tervezetben szereplő "ellátásbiztonsági ok" sehol nincs egzakt módon meghatározva. Önmagában az is kérdés, hogy ki mondja meg az "ellátásbiztonsági ok" fennállását. 
Ha az energiapolitikáért felelős miniszter, akkor miért nem rendeletet vagy határozatot hoz erről és az ennek következtében alkalmazni kívánt szabályokról?  
10.  Nagyon  súlyos  problémának  tartja  a  Tagozat,  hogy  hiányzik  annak  az  érdemi  vizsgálata,  hogy  a  magasabb  hőmérsékletű  bebocsátás  megengedése  helyett,  milyen  más 
intézkedésekkel lehetne az ellátás biztonságát biztosítani (pl. hűtőtornyok létesítése). Azt szakmai oldalról feltételezni sem merjük, hogy a környezet terhelésének megnövelése 
(szennyezése) egy olcsóbb megoldás.  
11.  A Tervezet szakmai megalapozottságát tovább vitatva, felhívjuk a figyelmet arra, hogy a megalapozásához hiányzik a Kvt. 43. § (12) bekezdése szerinti vizsgálati elemzés. Viszont 
a csatolt hatásvizsgálati lap üres és semmilyen érdemi információt nem tartalmazó kitöltése  – annak tanúsága szerint – „1 munkanap” munkaigényű volt. A hatásvizsgálati lap 
megállapítását semmilyen érdemi vizsgálat, illetve korábbi monitoring eredmények feldolgozása nem alapozza meg, nem támasztja alá. 
12.  Összegezve:  Az  MMK  Környezetvédelmi  Tagozata  határozottan  kéri  a  T.  Minisztériumot,  hogy  a  fenti  Tervezetet  visszavonni  szíveskedjék.  Amennyiben  valóban  van  olyan 
környezetvédelmi probléma, amelynek a megoldása a Tervezet szerinti kérdéskörben megoldandó, a szakmai segítségünket ehhez felajánljuk. 

Budapest, 2024. július 30.  
 
Tisztelt Címzett,  
Az atomenergia alkalmazása során a levegőbe és vízbe történő radioaktív kibocsátásokról és azok ellenőrzéséről szóló 15/2001. (VI. 6.) KöM rendelet módosításáról szóló EM 
rendelet tervezetével kapcsolatosan – megköszönve a véleményezés lehetőségét – jelezzük, hogy üdvözítőnek tartjuk a Paksi Atomerőmű állandó teljesítményszinten történő 
üzemére való törekvést.  
Az MVM részéről elfogadható a módosítás rendeleti szinten, azzal a megjegyzéssel, hogy az egyéb részletszabályok kidolgozása és az operatív intézkedések meghozatala Paks, 
mint engedélyes feladata és felelőssége.  
MVM Energetika Zrt. 
 általános egyeztetés 
2024.08.03 
2024.08.02.  A fentiekben összefoglalt egyetértésünk mellett megjegyezzük azonban, hogy az intézkedés indokolásaként szereplő „globális éghajlatváltozás” megjegyzés helyett megfontolásra 
javasoljuk más indok szerepeltetését. Ezzel kapcsolatosan az MVM részéről ami fejtörést okozhat az az ESG-nek való megfelelés kérdése, ugyanis a „vízi ökoszisztémák védelme, 
a vízkivételre és vízkibocsátásra vonatkozó kapcsolódó információk” kapcsán megfelelő bizonyítással kell majd előállni, mert a cégcsoport ESG teljesítményére és minősítésére 
is negatív hatással lehet. 
Tisztelettel kérjük, hogy szíveskedjenek megfontolni megjegyzésünket.  
 

Tisztelt Minisztérium! 
Az alábbiakban küldöm véleményünket tárgyi javaslathoz. 
Az Energiaklub Szakpolitikai Intézet, a Magyar Természetvédők Szövetsége és az EMLA Környezeti Management és Jog Egyesület közös álláspontja  
A július 27-én megjelent jogszabályjavaslat jelentősen módosítaná a Paksi Atomerőmű üzemeltetésének feltételeit: míg korábban egyértelmű határok jelölték ki, hogy az erőmű 
milyen mértékben melegítheti a Duna vizét, ezt miniszteri döntés bármikor felülírhatná. A természeti környezetbe történő önkényes beavatkozást természeti-vízügyi-technológiai 
törvényszerűség nem indokolja, egyetlen oka az atomerőmű könnyebb működésének biztosítása a kritikus időszakokban, aminek beláthatatlan következményei lehetnek.  
A 2024. július 27-én, egyhetes határidővel társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezet álláspontunk szerint súlyosan sérti a jogszabályok előkészítésében való társadalmi 
részvételről szóló 2010. évi CXXXI. törvényben meghatározott, a minél szélesebb körű nyilvánosság alapelvét. A jogszabálytervezet által megoldani célzott probléma évek óta 
ismert, nincs konkrét indoka annak, hogy a nyár közepén, ilyen rövid határidővel történjen jogszabálymódosítás.   
Az  uniós  Víz Keretirányelv  értelmében  a  tagállamoknak  széleskörű  konzultációt  kell folytatniuk  a lakossággal  és  az  érdekelt felekkel  annak  érdekében,  hogy  azonosítsák  a 
problémákat,  a  megoldásokat  és  azok  költségeit.  A  Keretirányelv  szerint  a  lakosság  támogatása  és  részvétele  a  vizek  védelmének  előfeltétele,  lakossági  támogatás  nélkül a 
szabályozó intézkedések nem lehetnek eredményesek.  
Ökológiai szempontok  
A természetes vizek hőszennyezése régóta ismert ökológiai probléma. A víz hőmérsékletének jelentős és folyamatos megváltoztatása a teljes ökológiai rendszert megváltoztatja 
egy adott folyószakaszon. A vízi gerinctelenek különösen érzékenyek a hőmérsékletre, a megváltozott vízhőmérséklet csökkenti a védekezőképességüket más stresszfaktorokkal 
szemben.  A  hőszennyezés  közvetett  hatása  is  súlyos:  a  melegebb  víz  oxigéntartalma  alacsonyabb,  fokozottabb  az  algaképződés,  ez  pedig  az  egész  tápláléklánc  működését 
felborítja. A leromlott élőhelyen ezek után könnyedén megtelepszenek az inváziós fajok, kiszorítják a megmaradt őshonos fajokat.  
A vizsgálatok szerint az atomerőmű üzemelésének kezdete óta a Duna maximumhőmérsékleteinek átlaga közel 3 fokkal emelkedett. Az atomerőmű üzemidő-hosszabbításának 
2006-os környezeti hatástanulmánya szerint 2002-ben tapasztalták először, hogy a melegvízcsatorna hőcsóvájában sok elpusztult csiga és kagyló található, az iszap is jellegzetesen 
büdös szagú, a műtárgy vonalában már most is szó szerint víz alatti sivatag van. A tervezett jogszabálymódosítás ezt fokozhatja, és a vízi ökoszisztéma teljes felborulásához, a 
biodiverzitás további csökkenéséhez vezethet.  
A Duna egy ökológiai folyosó, amely nem csak élőhelyek láncolata, de a fajok szabad mozgásának is helye: a teljes magyarországi szakasz Natura 2000 terület. Minden a Duna 
ökológiáját érintő beavatkozásnál fokozottan figyelemmel kell lenni arra, hogy a beavatkozás milyen hatással van a terület természetvédelmi kezelésére. A hatások vizsgálatának 
eszköze az ún. Natura 2000 hatásbecslés, amelynek a jelen esetre alkalmazandó megvalósulása a jogszabályelőkészítés során elkészített hatásvizsgálat. Szakmailag hiteltelennek 
tartjuk a tervezett jogszabálymódosítás Hatásvizsgálati Lapját, mely szerint a tervezett intézkedésnek nincs jelentősnek ítélt környezeti és természeti hatása.  
Jogi szempontok  
Energiaklub 
általános egyeztetés 
2024.08.03 
2024.08.02.  Az Európai Unió működéséről szóló szerződés rögzíti az elővigyázatosság elvét, mint a környezetpolitika alapját. A hazai jogban az Alkotmánybíróság mondta ki számos 
alkalommal  egyrészt  az  elővigyázatosság  elvének  fontosságát,  másfelől  annak  összefüggését  a  környezet  és  természet  védelmének  elért  szintjével,  és  a  védelmi  szint 
csökkentésének tilalmával, például a 13/2018. (IX. 4.) AB határozatban: “a visszalépés tilalma immáron közvetlenül az Alaptörvényből fakad [...]. [M]inden olyan esetben, amikor 
a környezet védelmére vonatkozó szabályozás átalakításra kerül, a jogalkotónak tekintettel kell lennie az elővigyázatosság és megelőzés elveire is, hiszen „a természet és környezet 
védelmének elmulasztása visszafordíthatatlan folyamatokat indíthat meg”.  
A 27/2017. (X.25.) AB határozat szerint “az államnak kell biztosítania azt, hogy a környezet állapotának romlása egy adott intézkedés következményeként ne következzen be”. 
Álláspontunk szerint a jelen jogszabálymódosítás körében ilyen igazolást a jogalkotó nem tudott bemutatni, a Hatásvizsgálati Lap rövid, tömör “nem” válasza természetesen nem 
elégíti ki az alkotmányossági követelményeket.  
A kérdés egyébként annyira releváns, hogy a Kúria Kfv.37004/2024/6. számú ítéletében kifejtette, hogy “az Alaptörvény P) cikke a nemzet közös örökségébe tartozó természeti 
és kulturális erőforrások védelme tekintetében az "állam és mindenki" részéről elvárt kötelességet határoz meg. Ebből következően nemcsak a jogalkotónak, hanem mindenkinek, 
így a jogalkalmazónak is figyelemmel kell lennie a már elért védelmi szint megtartására".  
A tervezett jogszabálymódosítás kétségtelenül csökkenti a már elért védelmi szintet anélkül, hogy bemutatná annak indokoltságát, illetve az egészséges környezethez való joggal 
szembe  tudna  állítani  egy  olyan  alkotmányos  jogot,  amelynek  védelme  megköveteli  ezen  előbbi  jog  jogalkotással  való  megsértését.  Ilyen  körülmények  között  a  tervezett 
jogszabálymódosítás alaptörvényellenes.  
Energetikai szempontok  
Szükséges ugyanakkor kitérni a Paks II. beruházásra is, hiszen az új erőmű hűtése a működő erőműhöz hasonlóan, a Duna vizével tervezett. A környezetvédelmi engedélyezési 
eljárás során az 1965-2011 közötti időszak vízügyi adatai lettek figyelembe véve, és már az elkészített anyag is említette, hogy a 2012-es év adatai alapján a becsültnél nagyobb 
kockázatú az extrém alacsony vízállás és vízhozam. 2018 augusztusában, valamint 2022. augusztusában a 2012-eshez képest közel 40%-kal alacsonyabb volt a vízhozam, a 
trendszerű vízhozam-csökkenés mellett az extrém időjárási körülmények is gyakoribbá válnak (lásd Nemzeti Alkalmazkodási Térinformatikai Rendszer vagy Copernicus Land 
Monitoring Service adatsorai és modelleredményei).  
Jelen tervezet bizonyítja: immár a jogalkotó és az üzemeltető is belátta, hogy nem hogy két, hanem egyetlen erőmű jogszabályoknak megfelelő működtetése sem biztosítható - ezt 
egyébként az EM jelen tervezethez kapcsolódó közleménye is hangsúlyozza. Az együttesen működő két erőmű esetén a rendszeres leszabályozás elkerülhetetlen lenne, ami nem 
csak az erőmű megtérülését rontja jelentősen, hanem az atomerőmű-beruházás melletti legfontosabb érvet, a mindig rendelkezésre álló energiaforrás mítoszát is aláássa és ezzel 
az alaperőműnek gondolt atomerőmű is időjárásfüggővé válik, ami súlyos ellátásbiztonsági kockázatot jelent.  
Tisztelettel: 
Energiaklub 

Lantos Csaba 
Miniszter 
Energiaügyi Minisztérium 
Budapest, Október huszonharmadika u. 18, 1117 
Tárgy: A Greenpeace véleménye a 15/2001. (VI. 6.) KöM rendelet módosításáról szóló EM rendelet 
tervezetének társadalmi egyeztetése keretében 
Tisztelt Miniszter Úr! 
A 15/2001. (VI. 6.) KöM rendelet módosításáról szóló EM rendelet tervezetének társadalmi 
egyeztetése keretében az alábbiakat adjuk elő: 
1. Az indokolás és a hatásvizsgálat elégtelensége 
A módosításhoz tartozó hatásvizsgálat szerint a javasolt módosítás 
- az ország versenyképességére nem hat (nem változik érdemben); 
- a foglalkoztatást nem növeli; 
- az adminisztratív terheket nem változtatja; 
- a piaci szereplőkre nem hat, ahogy a közigazgatási szereplőkre és a lakosokra sem; 
- nem hat a társadalmi felzárkózásra; 
- nem hat a környezetre sem; 
- az egyéb hatások rubrika szintén üresen maradt; 
- és nem vizsgálja az indokolásban megemlített ellátásbiztonságot sem. 
Ha a módosítás végeredményben semmire nem hat, akkor nyilvánvaló, hogy a hatásvizsgálat vagy téves, vagy nem kellően részletes. Ha pedig a hatásvizsgálat nem kellően 
részletes, akkor az nem lehet elégséges egy normaszöveg megváltoztatásának az indokolásához. 
A  jogszabályokat  indokolni  kell1, jelen  esetben  legalább  az  ellátásbiztonságot  és  a  környezetre  való  hatást  kellene  érdemben  vizsgálni.  Ez  a  hatásvizsgálat  tanúsága  szerint 
elmaradt, és az indokolás sem tartalmaz érdemi közlést egyik kérdésben sem. 
A módosításhoz tartozó indokolás (ami szó szerint megegyezik a Tartalmi összefoglalóval) kifejezetten semmitmondó. Nem teszi világossá, hogy a módosítás milyen viszonyban 
van a hivatkozás alapul szolgáló “globális éghajlatváltozással” (“A globális éghajlatváltozás okán szükségessé vált [...]”), sem azt nem mutatja be részletesen, hogy pontosan 
milyen  ellátásbiztonsági  problémákat  kíván  orvosolni,  és  hogy  azokra  a  javasolt  módosítás  ([...]  15/2001.  (VI.  6.)  KöM  rendelet  által  meghatározott,  kiemelt  létesítmény 
Greenpeace 
Magyarország
 általános egyeztetés 
2024.08.03 
2024.08.03.  működésére vonatkozó vízhőmérsékleti korlátozással kapcsolatos szabályok kiegészítése ellátásbiztonsági szempontokkal) mennyiben jelentene megoldást a problémákra. 
 
Kiemeljük, hogy a módosítás nem átmeneti, azaz a hatályba lépéstől kezdve bármikor és bármeddig alkalmazható, azaz a 15/2001. (VI. 6.) KöM rendeletben foglalt határértékeket 
tartósan semmibe veheti a felhatalmazott miniszter, indokolási kötelezettség nélkül, saját belátása szerint. Ezért ebből a szempontból is különösen fontos volna, hogy érdemben 
vizsgálják a javasolt módosítás hatásait, és érdemben, részletesen indokolják meg, miért tartják szükségesnek a bevezetését. 
2. Az elért védelmi szint csökkentésének tilalma 
Ha az eddigi határértékeket tartósan semmibe veheti a felhatalmazott miniszter immár indokolási kötelezettség nélkül2, saját belátása szerint, akkor az Alaptörvény P) cikkének 
mond  ellent,  ami  az  Alkotmánybíróság  értelmezése3  szerint  határt  szab  a  jogalkotónak,  az  eddig  elért  védelmi  szintet  nem  csökkentheti.  Csakhogy  a  javaslatban  szereplő 
felhatalmazással korlátlanul csökkentheti az eddig elért védelmi szintet a felhatalmazott miniszter. 
A rendelettervezet Tartalmi összefoglalója és Indokolása szerint „A globális éghajlatváltozás okán szükségessé vált [...]”. Azaz, az energiatermelés káros környezeti hatásait 
növelné a javasolt módosítás, a globális éghajlatváltozásra való hivatkozással. Ez a  módosítás értelmében az atomerőmű normál üzeméből adódó hőterhelés helyett a Duna 
hőszennyezését (a természetes vizek élővilágára káros hőmérséklet-emelkedés) eredményezné. Érdemi hatásvizsgálat és a részletes indoklás hiányában nem derül ki, hogy a 
javaslat miért, milyen szempontból, milyen elemzés, értékelés, öszevetés fényében tartja arányos intézkedésnek a határérték átléphetőségét, a hőszennyezés megvalósulását. Az, 
hogy  a  javaslattevő  miért  tartja  elfogadhatónak  az  energiatermelés  környezeti  hatásainak  súlyosbítását,  feltétlenül  részletes  magyarázatra  szorulna,  de  az  említett 
„ellátásbiztonsági” okot még csak nem is részletezi. 
Ez  elfogadhatatlan.  Az  éghajlati  és  ökológiai  válság  csak  együttesen  kezelhető.  Ha  el  is  fogadjuk  a  “globális  éghajlatváltozás”-ra  való  hivatkozást  (aminek  magyarázatával, 
részletezésével  adós  maradt  a  javaslat  indokolása),  azaz  azt,  hogy  a  javasolt  módosítás  valamilyen  értelemben  az  éghajlatváltozás  kezelését  szolgálná,  akkor  is  egyértelmű 
környezet- és természetvédelmi szempontból, hogy a kezelés nem történhet az élővilág rovására (és jogi értelemben is, hiszen a már elért védelmi szint csökkenne). Márpedig a 
módosítás ezt eredményezné. 
Ezért alapvetőnek, feltétlenül szükségesnek tartjuk, hogy végezzenek hatásvizsgálatot, azaz, hogy tölsék ki a hatásvizsgálati dokumentumban található „Vannak-e az intézkedésben 
foglaltaknak
  jelentősnek  ítélt  környezeti  vagy  természeti  hatásai?”  szakaszt,  mégpedig  érdemi  vizsgálat  eredményeinek  bemutatásával.  Ugyanis,  ha  nem  lennének  a 
határértékváltoztatásnak jelentős környezeti vagy természeti hatásai, akkor a határérték volna értelmetlen. 
Üdvözlettel, 
Budapest, 2024. augusztus 3. 
Greenpeace Magyarország 
Klíma- és energiakampány-felelős 
 
Lábjegyzet: 

1 a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (5) A jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, amelyben bemutatja azokat a jogszabály normatív tartalmával 
összefüggő  társadalmi,  gazdasági,  szakmai  okokat,  amelyek  a  javasolt  szabályozást  szükségessé  teszik,  továbbá  ismerteti  a  jogi  szabályozás  várható  hatásait,  és  az  álláspontját  az  indokolás 
közzétételéről. 
2 „10/A. § (1) A 10. § (1) bekezdés b) pontja szerinti határérték ellátásbiztonsági okból az energiapolitikáért felelős miniszter hozzájárulásával túlléphető. 
3  2.1.  Az  Alaptörvény  P)  cikk  (1)  bekezdése  alaptörvényi  szintre  emelte  a  természet  védelmének,  fenntartásának  és  megőrzésének  követelményét.  A  28/1994.  (V.  20.)  AB  határozatában  az 
Alkotmánybíróság rögzítette, hogy „az egészséges környezethez való jog a Magyar Köztársaságnak azt a kötelezettségét is magában foglalja, hogy az állam a természetvédelem jogszabályokkal 
biztosított szintjét nem csökkentheti, kivéve, ha ez más alapjog vagy alkotmányos érték érvényesítéséhez elkerülhetetlen. A védelmi szint csökkentésének mértéke az elérni kívánt célhoz képest 
ekkor sem lehet aránytalan.” in 16/2015. (VI. 5.) AB határozat 
Lantos Lajos Csaba  
energiaügyi miniszter  
részére  
Energiaügyi Minisztérium  
Tárgy: vélemény az atomenergia alkalmazása során a levegőbe és vízbe történő radioaktív kibocsátásokról és azok ellenőrzéséről szóló 15/2001. (VI. 6.) KöM rendelet kapcsán  
Tisztelt Miniszter Úr  
A WWF Magyarország Alapítvány az atomenergia alkalmazása során a levegőbe és vízbe történő radioaktív kibocsátásokról és azok ellenőrzéséről szóló 15/2001. (VI. 6.) KöM 
rendelet 
2024. július 26-án társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezete (a továbbiakban: tervezet) kapcsán az alábbi véleményt adja.  
I. Általános észrevételek  
A tervezet csupán egyetlen szakasszal egészül ki, értelmezésünk szerint az újonnan bevezetésre kerülő 10/A. § ellátásbiztonsági okokra hivatkozva lényegében az energiapolitikáért 
felelős miniszter hozzájárulásához köti, hogy a Paksi Atomerőmű Zrt. határértéket túllépő hőmérsékletű vizet bocsásson a Dunába. A tervezet ezen felül a továbbiakban sem 
időbeli, sem mennyiségi, sem hőmérsékleti korlátozást nem vezet be, tehát elméletileg bármekkora mennyiségű, bármilyen hőmérsékletű vizet korlátlan ideig lehetőség lenne a 
folyóba bocsátani, amennyiben a miniszter kizárólag energetikai megfontolások alapján azt indokoltnak tartja. A tervezet szerint a jogszabályban és engedélyben meghatározott 
hőmérsékleti határértéket meghaladó hőszennyezettségű víz kibocsátásáról a kockázati kérdésekben kompetens szervezetrendszert irányító környezetvédelemért felelős miniszter 
és vízügyi igazgatási szervek irányításáért felelős miniszter pusztán tájékoztatást kap. A hőterheléshez kapcsolódó ökológiai problémákban kompetens szervezeteket irányító 
természetvédelemért felelős miniszter és a vizet, mint környezeti elemet érintő szabályozásért felelős vízvédelemért felelős miniszter a tervezet szerint nem kerül bevonásra és 
tájékoztatást sem kap. Ez álláspontunk szerint szakmai és jogalkotási szempontból egyaránt aggályos. (Megjegyezzük, hogy akkor is fontos pontosan meghatározni az érintett 
szakterületeket, hogyha a jogalkotás pillanatában aktuális kormányzati struktúrában a hatáskörök ugyanahhoz a miniszterhez tartoznak, de jelen pillanatban a természetvédelmi 
hatáskört  illetően  a  felelősség  más  miniszter  kezében  van,  ezért  ezen  szakterület  említése  kiemelten  fontos  lenne.)  Az  atomerőmű  hőterhelése  kapcsán  a  környezetvédelmi 
szempontok érvényesítésére az energiapolitikáért felelős miniszter döntését követően megszűnnénenek a jogszabályokban foglalt garanciák, egyedül az atomerőmű üzemeltetőjére 
és a területi vízügyi igazgatóságokra lenne bízva a vízvédelmi intézkedések végrehajtása, azonban a tervezet arra nem tér ki, hogy ezen intézkedések mit takarnak és a gyakorlatban 
hogyan fog megvalósulni a Duna védelme. 
A jogszabálymódosítás  indokolása szerint  a  globális éghajlatváltozás  okán szükségessé  vált  az  atomerőműre  vonatkozó  vízhőmérsékleti  korlátozással  kapcsolatos  szabályok 
WWF Magyarország 
kiegészítése ellátásbiztonsági szempontokkal, azonban sem az indokolás, sem pedig a hatásvizsgálat nem tér ki arra, hogy ténylegese
Alapítvány
 általános egyeztetés 
2024.08.03 
2024.08.03. 
n mik ezek a szempontok.  
 
A  tervezet  a  WWF  Magyarország  álláspontja  szerint  ellentmondásos,  az  elővigyázatosság  és  megelőzés  elvét  nem  érvényesíti,  a  környezet-  és  természetvédelmi,  valamint 
klímaalkalmazkodási szempontokat figyelmen kívül hagyja, továbbá megítélésünk szerint ellentétes az Alaptörvénnyel.  
II. Részletes észrevételek  
II. 1. Jogalkotási problémák  
A tervezet lényegében kiüresíti a 15/2001. (VI. 6.) KöM rendelet 10. § (1)–(2) bekezdéseiben foglalt korlátozásokat és magát a környezethasználati engedélyezés intézményét. 
Az Alkotmánybíróság 28/1994. (V. 20.) AB határozatában az egészséges környezethez való jogból levezette a nemzetközi szinten is elismert környezetjogi elvet, a visszalépés 
tilalmát (non-derogation principle), mely az Alaptörvény megjelenését követően is meghatározza a hazai környezetvédelmi gondolkodást és környezet védelmét érintő jogalkotást. 
Az Alkotmánybíróság az Alaptörvény hatálybalépését követően is visszatérően hivatkozik a visszalépés tilalmára, valamint az egészséges környezethez való jog intézményvédelmi 
garanciáit megerősítő és kiterjesztő P) cikkre. A hivatkozott alkotmánybírósági határozat a következőképpen fogalmaz: „A környezethez való jog érvényesítése alkotmányosan 
megköveteli  azt,  hogy  az  állam  –  amíg  jogi  védelem  egyáltalán  szükséges  –  az  elért  védelmi  szinttől  csakis  olyan  feltételekkel  léphessen  vissza,  amikor  alanyi  alapjog 
korlátozásának is helye lenne. A környezethez való jog érvényesítése a védelem elért szintjének fenntartásán belül azt is megkívánja, hogy az állam a preventív védelmi szabályoktól 
ne lépjen vissza a szankciókkal biztosított védelem felé. Ettől a követelménytől is csak elkerülhetetlen szükségesség esetén, és csak arányosan lehet eltérni.” 
Továbbá több későbbi 
AB határozat is megerősíti az intézményvédelmi követelményeket, miszerint a “környezetvédelemhez való jog (...) elsősorban önállósult és önmagában vett intézményvédelem, 
azaz olyan sajátos alapjog, amelynek az objektív, intézményvédelmi oldala túlnyomó és meghatározó.” 
 
Határozott álláspontunk szerint jelen tervezet megvalósítja az elért védelmi szinttől való visszalépést anélkül, hogy igazolná az alanyi alapjogi korlátozás szükségességét és 
garanciákat vezetne be arra vonatkozóan, hogy az energiapolitikáért felelős miniszter döntése a szükséghelyzettel arányos legyen. A tervezet úgy írja felül a környezet védelmének 
érdekében  bevezetett  hőterhelési  korlátozásokat  és  az  érintett  létesítmény  környezethasználati  engedélyében  szereplő  speciális  szabályokat,  hogy  a  tervezet  megjelenését 
megelőzően – a tervezethez mellékelt hatásvizsgálati lap alapján – láthatóan nem végeztek környezetvédelmi vizsgálatokat, nem foglalkoztak sem a jelenben, sem a jövőben 
várható környezeti hatások értékelésével, továbbá az Alaptörvény P) cikkében foglalt követelményekkel, azon belül is a vízkészletek és biológiai sokféleség, honos növény- és 
állatfajok védelmével és fenntartásával, valamint a jövő nemzedékekre életfeltételeire gyakorolt negatív hatások mérséklésével. A tervezet ezen felül a jogforrási hierarchia és a 
miniszteri  hatáskörök  tekintetében  is  problémás,  mivel  egyfelől  az  energiapolitikáért  felelős  miniszternek  a  felhatalmazó  jogszabályok  alapján  nincs  hatásköre  arra,  hogy  a 
környezetvédelmi ágazat jogszabályait megkerülje, másfelől miniszteri rendeletben nem is teheti meg, hogy a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. 
törvény (továbbiakban Kvt.), valamint a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet (KHV 

rendelet) rendelkezéseit, a kapcsolódó uniós jogszabályokat felülírja. Miniszteri rendelet nem lehet ellentétes törvénnyel és kormányrendelettel – még különleges jogrend idején 
is a kormány döntése szükséges ahhoz, hogy egyes törvényi rendelkezések alkalmazása felfüggesztésre kerüljön, azonban ekkor is tekintettel kell lenni a különleges jogrend 
bevezetésének okára és csak valóban szükséges és arányos intézkedések bevezetése felel meg az alkotmányos követelményeknek. Jelen tervezet ezzel szemben lényegében felülírja 
a  Kvt.  66.  §  (1)  bekezdését,  a  KHV  rendeletben  foglalt  eljárásokat  és  az  az  alapján  kiadott  jogerős  határozatokban  foglaltakat  megkerüli.  Mindezzel  az  egyes  köz-  és 
magánprojektek környezetre gyakorolt hatásainak vizsgálatáról szóló 2011/92/EU irányelvvel is ellentétes. A tervezet továbbá nem felel meg a környezetvédelemmel összefüggő 
jogszabályok előkészítésére vonatkozó hatásvizsgálati követelményeket előíró Kvt. 43–44. §-ának sem. Mindemellett, tekintettel arra, hogy a hőterhelés közvetlen hatást gyakorolt 
a Tolnai Duna (HUDD20023) Natura 2000 területre, az európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területekről szóló 275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet (Natura 
2000 rendelet) 10. § és 10/A §-ai alapján vizsgálni kell a kibocsátás élővilágra gyakorolt hatásait. A Natura 2000 rendelet a természetes élőhelyek, valamint a vadon élő állatok és 
növények védelméről szóló 92/43/EGK irányelv (élőhelyvédelmi irányelv) hazai végrehajtását szolgáló jogszabály, tehát levezethető, hogy tervezet az élőhelyvédelmi irányelvvel 
is ellentétes.  
Mindezek alapján úgy látjuk tehát, hogy a tervezet ellentétes mind az Alaptörvénnyel, mind a nemzetközi joggal, mind pedig hazai törvényekkel és kormányrendeletekkel.  
II. 2. Energetikai kérdések  
Mind  a  tervezet,  mind  pedig  a  jogszabálymódosítás  indokolása  ellátásbiztonsági  okokkal  támasztja  alá  a  Duna  hőterhelésének  korlátlan  növelését.  Az  ellátásbiztonsággal 
kapcsolatos aggodalmak alátámasztása ugyanakkor nem szerepel sem az indokolásban, sem pedig a hatásvizsgálati lapon. Ismereteink szerint hazánk villamosenergia-ellátását 
nem  fenyegetik  olyan  ellátásbiztonsági  kockázatok,  amelyek  a  társadalom  egészséges  környezethez  való  jogának  korlátozását  indokolnák.  A  tények  épp  ennek  ellenkezőjét 
mutatják, hiszen hazánk villamosenergia-rendszerösszeköttetések terén jelenleg is az Európai Uniós átlag fölött teljesít és Magyarország Energia- és Klímatervében még azt is 
vállalta,  hogy  2030-ra  60%-ra  növeli  a  rendszerösszeköttetések  arányát  éppen  az  ellátásbiztonság  és  rendszerirányítás  költségek  mérséklése  érdekében.  Ezen  felül  Nemzeti 
Energia-  és  Klímaterveben  lefektetett  célkitűzések  is  arra  mutatnak,  hogy  a  hazánkban  megtermelt  villamos  energiát  a  jövőben  diverzifikáltabb,  fenntartható  forrásokból  és 
nagyobb beépített kapacitások létesítésével kell előállítani. A klasszikus értelemben vett időjárásfüggő megújuló erőforrások tekintetében fontosnak tartjuk, hogy a napenergia 
mellett a szélenergia is megfelelő arányban jelenjen meg a hazai energiamixben. A szélenergia az év jelentős részben egyfajta komplementerként ki tudná egészíteni a napenergia-
termelést. Továbbá a kiegyensúlyozott energamix fontossága mellett fel szeretnénk hívni a figyelemet az energiahatékonyság fokozására, a fogyasztó oldali (mind lakossági mind 
pedig  ipari)  szabályozás  eszközeire  (pl.  rugalmas  árképzés,  okos  mérők  elterjesztése,  energiaigényes  termelési  folyamatok  időbeli  átütemezése)  és  a  megfelelő  mértékű  és 
technológiájú energiatárolásra. A nyári időszakokban a legfrissebb klímamodellek alapján a Duna vízjárása és hőmérséklete is egyre szélsőségesebbé fog válni. Számítani kell a 
2022-es aszályos évhez hasonló időszakokra hazánkban is (az aszály idején Európa-szerte számos atomerőmű teljesítményét kellet csökkenteni a szárazság miatt). Ezekre az 
anomáliákra nem jelent megoldást a miniszteri szinten engedélyezett hőmérséklet túllépés, főként nem abban a periódusban, amikor Paks 1 és 2 párhuzamosan működik majd. A 
határérték-túllépés engedélyezésével nem lehet palástolni a hazai energiarendszer fejlesztési igényeit és azt a tényt sem, hogy az atomenergiából nyert villamosenergia mennyisége 
bizonyos helyzetekben szintén időjárásfüggőnek tekinthető és mint minden energiatermelő technológiának ennek is vannak negatív környezeti hatásai.  
Sajnálatos, hogy az igen rövid indokolás nem tér ki arra, hogy mit értett a jogalkotó “ellátásbiztonsági szempontok” gyűjtőfogalom alatt. A tények ismeretében úgy ítéljük meg, 
hogy a paksra vonatkozó szabályok fellazításának okai között sokkal inkább gazdasági-gazdaságossági kérdések, nem pedig tényleges ellátásbiztonságot veszélyeztető szempontok 
valószínűsíthetőek, tekintettel a kiegyenlítő-szabályozási energia piacra. Szintén csak feltételezni lehet, hogy az önellátási szempontok is beleérthetők ebbe a gyűjtőfogalomba. 
Fontos azonban megjegyezni, hogy Magyarország energiaszuverenitásának kulcsa a hazánkban elérhető és rendelkezésre álló megújuló energiatermelő-kapacitások arányos és 
tudatos fejlesztésében  rejlik.  A  külföldről importált fűtőelemeken  vagy  fosszilis  energiaforrásokon  függő  energiatermelés  hosszú  távon  nem  jelenthet igazi  megoldást.  Ezen 
technológiák negatív környezeti hatásainak mérséklése nemzetgazdasági érdek.  
II. 3. Éghajlatvédelmi és ökológiai szempontok  
A tervezet indokolása a villamosenergia-ellátásbiztonságon túl a globális éghajlatváltozásra is hivatkozik az okok között. Rendkívül aggályosnak tartjuk azonban, hogy a tervezet 
és kapcsolódó dokumentumok nem veszik figyelembe sem a klímaváltozás jövőbeni hatásait, sem a helyi felmelegedéssel és klímaalkalmazkodással kapcsolatban felmerülő 
esetleges problémákat és teljességgel figyelmen kívül hagyják az ökológiai szempontokat. Mindezen felül még az újonnan épülő paksi blokkok későbbi hőterhelésével összeadódó 
hatásokkal sem számolnak.  
Az  éghajlatváltozás  a  Kárpát-medencét  kiemelten  érinti,  a  felmelegedés  hatására  felszíni  vizeink  hőmérséklet-emelkedésére,  valamint  vízkészleteink  csökkenésére,  folyóink 
vízjárásának szélsőséges ingadozására is számítanunk kell. Ezek mind olyan kérdések, melyeket az energetikai szempontok mellett szükséges lett volna értékelni a jogalkotás 
során. A hőmérsékleti határérték-túllépés megengedésekor számolni kellene azzal, hogy a hőterhelés mértéke és a folyó általános melegedése összeadódhat. Mindez különösen a 
nyári  félévben  okozhat  problémát,  amikor  is  az  éghajlatváltozás  hatására  a  korábbinál  kevesebb  csapadékra  és  jelentősebb  párolgási  potenciálra,  továbbá  a  Duna  nyári 
kisvízhozamainak jelentős csökkenésére kellene felkészülni. Az éghajlatváltozás klímaalkalmazkodási intézkedéseket követel Magyarországtól a társadalom egészséges és élhető 
környezetének fenntartása érdekében. A hőterhelés korlátlan növelése a párolgás mértékét is növeli, ami extrém esetben az éghajlatváltozásból fakadó hatásokkal összeadódva 
tovább csökkentheti a hasznosítható felszíni vízkészletek mennyiségét, vagyis rontja hazánk klímaalkalmazkodási lehetőségeit.  
A hőterhelés által okozott környezeti és ökológiai problémák ezzel együtt váratóan fokozódni fognak a jövőben. A hőterheléssel közvetlenül érintett a Tolnai Duna (HUDD20023) 
Natura 2000 terület. A Natura 2000 terület fenntartási terve is a területet veszélyeztető tényezők között említi az ipari létesítményeket, a potenciális szennyezéseket (amibe a 
hőszennyezést is bele kell érteni), továbbá az idegenhonos inváziós fajok jelenlétét. A Natura 2000 terület fenntartása szempontjából kiemelten fontos, hogy a vízi és vízparti 
jelölő élőhelyek ne károsodjanak, illetve a területre gyakorolt antropogén hatások ne okozzák a  vizes élőhelyek állapotának romlását. A hatásvizsgálati lap tanúsága szerint 
azonban semmilyen vizsgálat nem történt arra vonatkozólag, hogy ezeket a szempontokat értékelték, illetve figyelembe vették volna, miközben vizsgálatok nélkül is előreláthatóak 
bizonyos ökológiai problémák. Ezek közé tartozik, hogy a magasabb hőmérsékletű víz a hőcsóvából kiszorítja az őshonos fajokat – beleértve a közösségi jelentőségű fajokat –, 
teret engedve a folyó élővilágát egyébként is leginkább fenyegető problémának, az idegenhonos inváziós fajok terjedésének. Kisvíz idején extrém esetben ún. hődugó is kialakulhat 
a folyón, amely a terhelés idejére akadályozza a Duna átjárhatóságát a vándorló fajok számára. Számítani kell a kibocsátás környezetében az algaközözösség változására, valamint 
a vízminőség romlására, tekintettel arra, hogy a magasabb hőmérsékletű vízben a (bio)kémiai folyamatok sebessége is nő, és ezáltal egyes szennyezőanyagok lebomlása felgyorsul, 

illetőleg az oldott oxigéntartalom csökken. Mindezek indokolttá tennék a már korábban említett hatásvizsgálatok elvégzését, beleértve a Natura 2000 területre gyakorolt hatások 
értékelését.  
III. Összegzés  
A  fentiek  alapján  a  WWF  Magyarország  úgy  látja,  hogy  a  tervezet  jelen  formájában  nem  elfogadható,  az  sem  jogi,  sem  környezet-  és  természetvédelmi  szempontból  nem 
megfelelő. Amennyiben a politikai szándék töretlen a 15/2001. (VI. 6.) KöM rendeletben jelenleg megszabott hőmérsékleti értékek változtatására vonatkozóan, úgy javasoljuk, 
hogy alapos megfontolást követően a hazai és uniós környezet- és természetvédelmi jogszabályoknak megfelelő hatásvizsgálatok elvégzésével biztosítsák a természeti erőforrások 
védelmének és társadalom egészséges környezethez való jogának érvényesülését, továbbá kérjük, hogy a magasabb rendű jogszabályokban foglaltak végrehajtásának sérelme 
nélkül történjen a jogszabály módosítása. Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy összhangban az Alaptörvény rendelkezéseivel, a jogalkotás során kiemelt figyelmet fordítsanak a 
jelen és a jövő nemzedékek közötti igazságos természeti erőforrás megosztásra, illetőleg a jelen nemzedékek energia- és környezethasználati igényein túl szíveskedjenek tekintettel 
lenni a jövő nemzedékek életfeltételeinek védelmére is.  
Kérjük javaslataink, észrevételeink figyelembevételét és a tervezet fentiek szerinti átgondolását.  
Budapest, 2024. augusztus 3.  
Tisztelettel:  
WWF Magyarország Alapítvány 
Vienna, August 2, 2024 
Subject: https://kormany.hu/dokumentumtar/15-2001-vi-6-kom-rendelet-mod-szolo-em-rendelet-terv-tars-egyeztetese 
We understand that the Energy Ministry is currently running a public consultation on a draft regulation to amend the water temperature limit of 30 degrees Celsius under the Paks 
NPP  to be able to grant exceptions when the energy supply security is considered endangered. 
For us as environmental protection organisations, the following issues need to be answered: 
1. The conditions of the Danube River are an international concern. On top, the water temperature limit were issues of the transboundary EIA for both Paks I and Paks II. Therefore 
the intent to raise the temperature limits needs to be consulted in a transboundary context as well. Were the neighbouring countries, Danube countries and affected states and their 
publics notified? In which form was or will the Commission for the Protection of the Danube River (ICPDR) be involved in this planned amendment? 
2. Based on which information and data will the increased temperature in the Danube as a consequence of NPP water discharged be allowed? Which assessement of ecological 
consequences on life in the Danube was made to allow those the exceptions in general terms? Please provide the assessment which was used to agree on the original temperature 
GLOBAL 2000 - 
limit of 30 degrees Celsius, which looked into the species living in the Danube. 
Friends of the Earth 
 általános egyeztetés 
2024.08.03 
2024.08.03.  3. How will the state of energy supply be assessed as being threatened to trigger this new regulation? Will alternative supply options involving the preferred use of solar or wind 
Austria 
generated electricity be taken into account before granting the NPP the permit to operate in spite of the 30 degree Celsius limit?How will the individually granted decisions be 
made transparent to the public? For how long will decisions based on this regulation be valid and will they be regularly reviewed and revoked if necessary for ecological reasons? 
4. Temperature: Which forecasts were made to limit the temperature increases, up to which temperatures should this be possible? Which mechanisms are in place to  monitor the 
ecological  consequences e.g. on the species living in the Danube downstream of Paks? 
5. The Water Framework Directive (WFD) 2000/60/EC is an EU directive to establish a framework for the protection of all water bodies. Were analyses made to make the planned 
amendment comply with the Water Framework Directive? 
Many thanks for taking these important issues into consideration and answering our questions. please confirm receipt of this email. 
Best regards, 
GLOBAL 2000 - Friends of the Earth Austria 
Tisztelt Minisztérium! 
Az Energiaklub Szakpolitikai Intézet, a Magyar Természetvédők Szövetsége és az EMLA Környezeti Management és Jog Egyesület közös véleménye a a 15/2001. (VI. 6.) KöM 
Energiaklub 
rendelet módosításáról szóló EM rendelet tervezetéhez.
Szakpolitikai Intézet, 
 
 
a Magyar 
A július 27
Természetvédők 
-én megjelent jogszabályjavaslat jelentősen módosítaná a Paksi Atomerőmű üzemeltetésének feltételeit: míg korábban egyértelmű határok jelölték ki, hogy az erőmű 
Szövetsége,
 általános egyeztetés 
2024.08.03 
2024.08.03.  milyen mértékben melegítheti a Duna vizét, ezt miniszteri döntés bármikor felülírhatná. 
 
A természeti környezetbe történő önkényes beavatkozást természeti
EMLA Környezeti 
-vízügyi-technológiai törvényszerűség nem indokolja, egyetlen oka az atomerőmű könnyebb működésének 
biztosítása a kritikus időszakokban, aminek beláthatatlan következményei lehetnek.
Management és Jog 
 
A 2024. július 27
Egyesület
-én, egyhetes határidővel társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezet álláspontunk szerint súlyosan sérti a jogszabályok előkészítésében való társadalmi 
 
részvételről szóló 2010. évi CXXXI. törvényben meghatározott, a minél szélesebb körű nyilvánosság alapelvét. A jogszabálytervezet által megoldani célzott probléma évek óta 
ismert, nincs konkrét indoka annak, hogy a nyár közepén, ilyen rövid határidővel történjen jogszabálymódosítás.  

Az  uniós  Víz Keretirányelv  értelmében  a  tagállamoknak  széleskörű  konzultációt  kell folytatniuk  a lakossággal  és  az  érdekelt felekkel  annak  érdekében,  hogy  azonosítsák  a 
problémákat,  a  megoldásokat  és  azok  költségeit.  A  Keretirányelv  szerint  a  lakosság  támogatása  és  részvétele  a  vizek  védelmének  előfeltétele,  lakossági  támogatás  nélkül a 
szabályozó intézkedések nem lehetnek eredményesek.  
Ökológiai szempontok  
A természetes vizek hőszennyezése régóta ismert ökológiai probléma. A víz hőmérsékletének jelentős és folyamatos megváltoztatása a teljes ökológiai rendszert megváltoztatja 
egy adott folyószakaszon. A vízi gerinctelenek különösen érzékenyek a hőmérsékletre, a megváltozott vízhőmérséklet csökkenti a védekezőképességüket más stresszfaktorokkal 
szemben.  A  hőszennyezés  közvetett  hatása  is  súlyos:  a  melegebb  víz  oxigéntartalma  alacsonyabb,  fokozottabb  az  algaképződés,  ez  pedig  az  egész  tápláléklánc  működését 
felborítja. 
A leromlott élőhelyen ezek után könnyedén megtelepszenek az inváziós fajok, kiszorítják a megmaradt őshonos fajokat.  
A vizsgálatok szerint az atomerőmű üzemelésének kezdete óta a Duna maximumhőmérsékleteinek átlaga közel 3 fokkal emelkedett. Az atomerőmű üzemidő-hosszabbításának 
2006-os környezeti hatástanulmánya szerint 2002-ben tapasztalták először, hogy a melegvízcsatorna hőcsóvájában sok elpusztult csiga és kagyló található, az iszap is jellegzetesen 
büdös szagú, a műtárgy vonalában már most is szó szerint víz alatti sivatag van. A tervezett jogszabálymódosítás ezt fokozhatja, és a vízi ökoszisztéma teljes felborulásához, a 
biodiverzitás további csökkenéséhez vezethet.  
A Duna egy ökológiai folyosó, amely nem csak élőhelyek láncolata, de a fajok szabad mozgásának is helye: a teljes magyarországi szakasz Natura 2000 terület. Minden a Duna 
ökológiáját érintő beavatkozásnál fokozottan figyelemmel kell lenni arra, hogy a beavatkozás milyen hatással van a terület természetvédelmi kezelésére. A hatások vizsgálatának 
eszköze az ún. Natura 2000 hatásbecslés, amelynek a jelen esetre alkalmazandó megvalósulása a jogszabályelőkészítés során elkészített hatásvizsgálat. Szakmailag hiteltelennek 
tartjuk a tervezett jogszabálymódosítás Hatásvizsgálati Lapját, mely szerint a tervezett intézkedésnek nincs jelentősnek ítélt környezeti és természeti hatása.  
Jogi szempontok  
Az  Európai  Unió  működéséről  szóló  szerződés  rögzíti  az  elővigyázatosság  elvét,  mint  a  környezetpolitika  alapját.  A  hazai  jogban  az  Alkotmánybíróság  mondta  ki  számos 
alkalommal  egyrészt  az  elővigyázatosság  elvének  fontosságát,  másfelől  annak  összefüggését  a  környezet  és  természet  védelmének  elért  szintjével,  és  a  védelmi  szint 
csökkentésének tilalmával, például a 13/2018. (IX. 4.) AB határozatban: “a visszalépés tilalma immáron közvetlenül az Alaptörvényből fakad [...]. [M]inden olyan esetben, amikor 
a környezet védelmére vonatkozó szabályozás átalakításra kerül, a jogalkotónak tekintettel kell lennie az elővigyázatosság és megelőzés elveire is, hiszen „a természet és környezet 
védelmének elmulasztása visszafordíthatatlan folyamatokat indíthat meg”. 
A 27/2017. (X.25.) AB határozat szerint “az államnak kell biztosítania azt, hogy a környezet állapotának romlása egy adott intézkedés következményeként ne következzen be”. 
Álláspontunk szerint a jelen jogszabálymódosítás körében ilyen igazolást a jogalkotó nem tudott bemutatni, a Hatásvizsgálati Lap rövid, tömör “nem” válasza természetesen nem 
elégíti ki az alkotmányossági követelményeket.  
A kérdés egyébként annyira releváns, hogy a Kúria Kfv.37004/2024/6. számú ítéletében kifejtette, hogy “az Alaptörvény P) cikke a nemzet közös örökségébe tartozó természeti 
és kulturális erőforrások védelme tekintetében az "állam és mindenki" részéről elvárt kötelességet határoz meg. Ebből következően nemcsak a jogalkotónak, hanem mindenkinek, 
így a jogalkalmazónak is figyelemmel kell lennie a már elért védelmi szint megtartására".  
A tervezett jogszabálymódosítás kétségtelenül csökkenti a már elért védelmi szintet anélkül, hogy bemutatná annak indokoltságát, illetve az egészséges környezethez való joggal 
szembe  tudna  állítani  egy  olyan  alkotmányos  jogot,  amelynek  védelme  megköveteli  ezen  előbbi  jog  jogalkotással  való  megsértését.  Ilyen  körülmények  között  a  tervezett 
jogszabálymódosítás alaptörvényellenes.  
Energetikai szempontok  
Szükséges ugyanakkor kitérni a Paks II. beruházásra is, hiszen az új erőmű hűtése a működő erőműhöz hasonlóan, a Duna vizével tervezett. A környezetvédelmi engedélyezési 
eljárás során az 1965-2011 közötti időszak vízügyi adatai lettek figyelembe véve, és már az elkészített anyag is említette, hogy a 2012-es év adatai alapján a becsültnél nagyobb 
kockázatú az extrém alacsony vízállás és vízhozam. 2018 augusztusában, valamint 2022. augusztusában a 2012-eshez képest közel 40%-kal alacsonyabb volt a vízhozam, a 
trendszerű vízhozam-csökkenés mellett az extrém időjárási körülmények is gyakoribbá válnak (lásd Nemzeti Alkalmazkodási Térinformatikai Rendszer vagy Copernicus Land 
Monitoring Service adatsorai és modelleredményei).  
Jelen tervezet bizonyítja: immár a jogalkotó és az üzemeltető is belátta, hogy nem hogy két, hanem egyetlen erőmű jogszabályoknak megfelelő működtetése sem biztosítható - ezt 
egyébként az EM jelen tervezethez kapcsolódó közleménye is hangsúlyozza. Az együttesen működő két erőmű esetén a rendszeres leszabályozás elkerülhetetlen lenne, ami nem 
csak az erőmű megtérülését rontja jelentősen, hanem az atomerőmű-beruházás melletti legfontosabb érvet, a mindig rendelkezésre álló energiaforrás mítoszát is aláássa és ezzel 
az alaperőműnek gondolt atomerőmű is időjárásfüggővé válik, ami súlyos ellátásbiztonsági kockázatot jelent. 
Magyar Természetvédők Szövetsége - Friends of the Earth Hungary