Dr. Nagy Attila Mihály
ELNÖK
Iktatószám: NVBT/532-2/2024.
Tárgy: válasz közérdekű adatigénylésre
Waldmann Tamás úr részére
kimittud.hu weboldalon keresztül
A 2024. június 17. napján, elektronikus úton érkezett közérdekű adatigénylésével kapcsolatban – a választás kitűzése
és a választás eredményének jogerőre emelkedése közötti időszakban a közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok
megismerése iránti igények teljesítésére vonatkozó, a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény 2. § (3)
bekezdésében foglalt 5 munkanapos határidőre tekintettel – soron kívül az alábbiakról tájékoztatom.
Közérdekű adatigénylésének tárgya: azon budapesti szavazókörök listája, amelyek érvénytelennek minősített
szavazólapjai között a 2024-es főpolgármester-választás újra számolása során olyan szavazólapot találtak, amelyet
eredetileg azért számoltak érvénytelennek, mert Szentkirályi Alexandrára és Vitézy Dávidra egyaránt tartalmazott
szavazatot. Adatkérése kiterjed arra is, hogy szavazókörönként hány darab ilyen szavazólapot találtak.
A Nemzeti Választási Iroda (a továbbiakban: NVI) mint adatkezelő kizárólag a ténylegesen a kezelésében lévő, az
információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban:
Infotv.) 3. § 5. és 6. pontja szerinti közérdekű és közérdekből nyilvános adatokat köteles kiadni, amelyeket az Infotv.
3. § 10. pontja értelmében kezel.
Az Infotv. 3. § 5. pontja értelmében közérdekű adat az állami vagy helyi önkormányzati feladatot, valamint
jogszabályban meghatározott egyéb közfeladatot ellátó szerv vagy személy kezelésében lévő és tevékenységére
vonatkozó vagy közfeladatának ellátásával összefüggésben keletkezett, a személyes adat fogalma alá nem eső,
bármilyen módon vagy formában rögzített információ vagy ismeret, függetlenül kezelésének módjától, önálló vagy
gyűjteményes jellegétől, így különösen a hatáskörre, illetékességre, szervezeti felépítésre, szakmai tevékenységre,
annak eredményességére is kiterjedő értékelésére, a birtokolt adatfajtákra és a működést szabályozó jogszabályokra,
valamint a gazdálkodásra, a megkötött szerződésekre vonatkozó adat, a 6. pontja szerint közérdekből nyilvános adat
a közérdekű adat fogalma alá nem tartozó minden olyan adat, amelynek nyilvánosságra hozatalát, megismerhetőségét
vagy hozzáférhetővé tételét törvény közérdekből elrendeli.
Az Infotv. 26. §-a alapján az állami vagy helyi önkormányzati feladatot, valamint jogszabályban meghatározott egyéb
közfeladatot ellátó szervnek vagy személynek (a továbbiakban együtt: közfeladatot ellátó szerv) lehetővé kell tennie,
hogy a kezelésében lévő közérdekű adatot és közérdekből nyilvános adatot – az Infotv.-ben meghatározott
kivételekkel – erre irányuló igény alapján bárki megismerhesse.
A Nemzeti Választási Bizottság a 2024. június 12-ei ülésén elfogadott jegyzőkönyvi döntéssel úgy határozott, hogy
a 2024. június 9. napján megtartott helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek 2024. évi általános választásán
a főpolgármester-választás eredményével kapcsolatos jogvita végleges és megnyugtató lezárása érdekében elrendeli
a Budapest főváros közigazgatási területén lévő összes szavazókör lezárt szavazóköri urnáinak felbontását, továbbá
NEMZETI VÁLASZTÁSI IRODA
1054 Budapest, Alkotmány utca 3. / Telefon: +36 1 795 3310 / www.valasztas.hu
elrendeli a főpolgármester választására szolgáló szavazólapokon leadott érvénytelen szavazatok átvizsgálását,
valamint azok újraszámlálását, ezzel egyidejűleg felkéri a Nemzeti Választási Irodát, hogy intézkedjen a
főpolgármester-választás érvénytelen szavazólapjainak a Nemzeti Választási Iroda székházába történő szállításáról
és őrzéséről, abból a célból, hogy azokat a Nemzeti Választási Bizottság újraszámolhassa, egyben felkéri a Nemzeti
Választási Irodát, hogy a Fővárosi Választási Iroda által a szavazás napján kiadott körlevélben szereplő útmutatás
szerint működjön közre a szavazatok Nemzeti Választási Bizottság általi újraszámlálásában a Ve. 241. § (3) bekezdés
utolsó fordulata alapján.
Fentieknek megfelelően a főpolgármester-választáson leadott érvénytelen szavazólapok zárt borítékban, a zárásnál
aláírással ellátva, sértetlenül megérkeztek a Nemzeti Választási Bizottsághoz, ahol elzárásra kerültek. Az
újraszámlálást a Nemzeti Választási Bizottság 2024. június 14-én 9 órakor kezdte meg a sajtó és a választásokon
jelenlévő nemzetközi megfigyelők jelenléte mellett, az Nemzeti Választási Iroda közreműködésével.
Az újraszámlálás folyamatának első lépéseként a lezárt szállítóborítékok, majd az abban lévő érvénytelen
főpolgármesteri szavazólapokat tartalmazó kötegek kerültek felnyitásra. A felnyitás után az NVI munkatársai
áttekintették az érvénytelen szavazólapokat, és azokban az esetekben, ahol úgy ítélték meg, hogy a szavazólap, vagy
az azon lévő szavazat
bármely okból az érvénytelen minősítés ellenére mégis érvényes lehet, külön gyűjtötték.
A szavazólapok és szavazatok érvényessége és érvénytelensége tárgyában a Nemzeti Választási Bizottság hozta meg
a döntést. Ez a döntés azonban az érvényesség bármely okból való fennállására való tekintettel született, nem
kizárólag azon szempont alapján, hogy a szavazólap a kiesett jelölt mellett más, nem kiesett jelöltre leadott szavazatot
is tartalmazott-e. (pl.: volt olyan eset, ahol a szavazatszámláló bizottság egy szavazólapot bélyegzőlenyomat
hiányában minősített érvénytelennek, majd a Nemzeti Választási Bizottság (a továbbiakban: NVB) úgy ítélte meg,
hogy az érvényes szavazólap; míg más esetben az NVB úgy döntött, hogy a szavazat elhelyezésére szolgáló körön
belül helyezkedik el a két egymást metsző vonal, nem azon kívül) Másképpen megfogalmazva az érvénytelen
szavazatok újraszámlálása generálisan történt, az érvényes szavazat törvényi követelményeinek való megfelelést
vizsgálta, nem korlátozódott csupán azon szempontra, hogy a kiesett Szentkirályi Alexandra mellett Vitézy Dávidra
is tartalmazott-e szavazatot.
Az újraszámlálás eredményeként összességében 560 érvénytelen szavazatot minősített át az NVB érvényes
szavazattá. Az újraszámlálás folyamán és annak eredményeként azonban olyan statisztikai adatgyűjtés nem történt,
hogy az érvényessé nyilvánított szavazatok mi okból kerültek átminősítésre. Az NVB meghozott határozata
összességében tartalmazza, szavazókörönként és jelöltenként az érvényessé nyilvánított szavazatok számát, azon
belüli további részszempont - nevezetesen, hogy a Vitézy Dávidra leadott szavazat azért került érvényesség
nyilvánításra, mert említett jelölt mellett a választópolgár Szentkirályi Alexandra neve melletti körben is elhelyezte
a két egymást metsző vonalat – nem képezte a vizsgálat tárgyát, így e tekintetben adatok sem állnak rendelkezésre,
az Ön által kért adatok a nincsenek sem a Nemzeti Választási Iroda, sem a Nemzeti Választási Bizottság kezelésében.
A Nemzeti Választási Bizottság Vitézy Dávid mint főpolgármester-jelölt által benyújtott fellebbezés tárgyában – 16
igen és 0 nem szavazattal – meghozott 391/2024. számú határozata a 2024. június 9. napján megtartott helyi
önkormányzati képviselők és polgármesterek általános választásán a főpolgármester-választás eredményét a
határozat mellékletében foglaltak szerint állapította meg. A határozat melléklete tartalmazza szavazóköri bontásban
az egyes jelöltek vonatkozásában érvényessé nyilvánított szavazatok számát.
A határozat és annak melléklete az alábbi linken érhető el:
https://www.valasztas.hu/hatarozat-
megjelenito?p_p_id=decision_WAR_nvidecisionportlet&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&
_decision_WAR_nvidecisionportlet_mvcPath=%2Fdetails%2Fview.jsp&_decision_WAR_nvidecisionportlet_urlTi
tle=391%2F2024.-nvb-hat%25C3%25A1rozat-vit%25C3%25A9zy-d%25C3%25A1vid-
NEMZETI VÁLASZTÁSI IRODA
1054 Budapest, Alkotmány utca 3. / Telefon: +36 1 795 3310 / www.valasztas.hu
l%25C3%25A1szl%25C3%25B3-mint-f%25C5%2591polg%25C3%25A1rmester-jel%25C3%25B6lt-
%25C3%25A1ltal-beny%25C3%25BAjtott-fellebbez%25C3%25A9sek-t%25C3%25A1rgy%25C3%25A1ban
Az Ön kérelme arra irányul, hogy az NVI az egyébként kezelt adatok összevetése útján új, minőségileg más adatot
(statisztikát, kimutatást) állítson elő. Ezzel kapcsolatban tájékoztatom, hogy az Alkotmánybíróság 13/2019. (IV. 8.)
AB határozata szerint „az adatkezelő kizárólag a létező, bármilyen módon rögzített és ténylegesen a kezelésében lévő
közérdekű/közérdekből nyilvános adato(ka)t köteles kiadni. Adat-előállítási kötelezettség azonban nem következik
az Alaptörvényből. Ha tehát a kiadni kért - közérdekűnek (vö. Infotv. 3. § 5. pont) vagy közérdekből nyilvánosnak
minősülő (vö. Infotv. 3. § 6. pont) - adat kérelmezett általi kezelése (vö. Infotv. 3. § 10. pont) nem állapítható meg,
ez a közérdekű adatok megismerésére irányuló alapjogi igény teljesítésének akadályát képezi".
Kiemelem, hogy az igényelt adatok előállításához az NVB által érvényessé minősített szavazólapok újbóli
felülvizsgálatára lenne szükség, amelyre a választási irodáknak a Ve. kifejezett felhatalmazása hiányában nincs
törvényes lehetősége.
Az Infotv. 30. § (2a) bekezdése alapján az adatigénylésnek a közfeladatot ellátó szerv nem köteles eleget tenni, ha
az igény teljesítése
a) a közfeladatot ellátó szerv tényleges kezelésében nem lévő – így különösen az irányítása vagy felügyelete alatt
álló közfeladatot ellátó szerv kezelésében lévő – adat beszerzését, begyűjtését, vagy
b) a közfeladatot ellátó szerv tényleges kezelésében lévő közérdekű adatok vagy közérdekből nyilvános adatok
összevetése útján a kezelésében lévő adatokhoz képest
új adat előállítását tenné szükségessé.
A fentiek alapján a közérdekű adatigénylését részben áll módomban teljesíteni, tekintettel arra, hogy az nem az
Infotv. 3. § 5-6. pontjai szerinti, az NVI mint közfeladatot ellátó szerv tényleges kezelésében lévő közérdekű adatra
vagy közérdekből nyilvános adatra irányul, az igényelt adatok nem állnak az NVI rendelkezésére, így azok
vonatkozásában az NVI nem minősül adatkezelőnek, továbbá az igényelt adatok előállítására az Infotv. 30. § (2a)
bekezdés b) pontja alapján nem is köteles.
Az Infotv. 31. §-a alapján tájékoztatom továbbá, hogy a közérdekű adat megismerésére vonatkozó igény elutasítása
vagy teljesítésre nyitva álló, vagy a 29. § (2) bekezdése szerint meghosszabbított határidő eredménytelen eltelte
esetén, valamint az adatigénylés teljesítéséért megállapított költségtérítés összegének felülvizsgálata érdekében
bírósághoz fordulhat. A pert az igény elutasításának közlésétől, a határidő eredménytelen elteltétől, illetve a
költségtérítés megfizetésére vonatkozó határidő lejártától számított 30 napon belül kell megindítani az igényt
elutasító közfeladatot ellátó szerv ellen. Ha az igény elutasítása, nem teljesítése vagy az adatigénylés teljesítéséért
megállapított költségtérítés összege miatt az igénylő a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (a
továbbiakban: Hatóság) vizsgálatának kezdeményezése érdekében a Hatóságnál bejelentést tesz, a pert a bejelentés
érdemi vizsgálatának elutasításáról, a vizsgálat megszüntetéséről, az Infotv. 55. § (1) bekezdés b) pontja szerinti
lezárásáról szóló vagy az Infotv. 58. § (3) bekezdése szerinti értesítés kézhezvételét követő harminc napon belül lehet
megindítani. A perre a Fővárosi Törvényszék illetékes. A perindításra rendelkezésre álló határidő elmulasztása esetén
igazolásnak van helye. A perben fél lehet az is, akinek egyébként nincs perbeli jogképessége. A perbe a Hatóság az
igénylő pernyertessége érdekében beavatkozhat.
Kérem tájékoztatásom szíves elfogadását.
Budapest, 2024. időbélyegző szerint
Üdvözlettel:
Dr.
Nagy Attila
NEMZETI VÁLASZTÁSI IRODA
1054 Budapest, Alkotmány utca 3. / Telefon: +36 1 795 3310 / www.valasztas.hu