Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata '2024-es főpolgármester-választás, Szentkirályi Alexandrát és Vitézy Dávidot egyaránt bejelelő szavazólapok'.




Dr. Nagy Attila Mihály
 
 
ELNÖK 
Iktatószám: NVBT/532-2/2024.  
 
 
 
 
Tárgy: válasz közérdekű adatigénylésre 
 
Waldmann Tamás úr részére 
kimittud.hu weboldalon keresztül 
 
A 2024. június 17. napján, elektronikus úton érkezett közérdekű adatigénylésével kapcsolatban – a választás kitűzése 
és a választás eredményének jogerőre emelkedése közötti időszakban a közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok 
megismerése iránti igények teljesítésére vonatkozó, a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény 2. § (3) 
bekezdésében foglalt 5 munkanapos határidőre tekintettel – soron kívül az alábbiakról tájékoztatom. 
Közérdekű  adatigénylésének  tárgya:  azon  budapesti  szavazókörök  listája,  amelyek  érvénytelennek  minősített 
szavazólapjai között a 2024-es főpolgármester-választás újra számolása során olyan szavazólapot találtak, amelyet 
eredetileg azért számoltak érvénytelennek, mert Szentkirályi Alexandrára és Vitézy Dávidra egyaránt tartalmazott 
szavazatot. Adatkérése kiterjed arra is, hogy szavazókörönként hány darab ilyen szavazólapot találtak. 
A Nemzeti Választási Iroda (a továbbiakban: NVI) mint adatkezelő kizárólag a ténylegesen a kezelésében lévő, az 
információs  önrendelkezési  jogról  és  az  információszabadságról  szóló  2011.  évi  CXII.  törvény  (a  továbbiakban: 
Infotv.) 3. § 5. és 6. pontja szerinti közérdekű és közérdekből nyilvános adatokat köteles kiadni, amelyeket az Infotv. 
3. § 10. pontja értelmében kezel.  
Az  Infotv.  3.  §  5.  pontja  értelmében  közérdekű  adat  az  állami  vagy  helyi  önkormányzati  feladatot,  valamint 
jogszabályban  meghatározott  egyéb  közfeladatot  ellátó  szerv  vagy  személy  kezelésében  lévő  és  tevékenységére 
vonatkozó  vagy  közfeladatának  ellátásával  összefüggésben  keletkezett,  a  személyes  adat  fogalma  alá  nem  eső, 
bármilyen módon vagy formában rögzített információ vagy ismeret, függetlenül kezelésének módjától, önálló vagy 
gyűjteményes jellegétől, így különösen a hatáskörre, illetékességre, szervezeti felépítésre, szakmai tevékenységre, 
annak eredményességére is kiterjedő értékelésére, a birtokolt adatfajtákra és a működést szabályozó jogszabályokra, 
valamint a gazdálkodásra, a megkötött szerződésekre vonatkozó adat, a 6. pontja szerint közérdekből nyilvános adat 
a közérdekű adat fogalma alá nem tartozó minden olyan adat, amelynek nyilvánosságra hozatalát, megismerhetőségét 
vagy hozzáférhetővé tételét törvény közérdekből elrendeli.  
Az Infotv. 26. §-a alapján az állami vagy helyi önkormányzati feladatot, valamint jogszabályban meghatározott egyéb 
közfeladatot ellátó szervnek vagy személynek (a továbbiakban együtt: közfeladatot ellátó szerv) lehetővé kell tennie, 
hogy  a  kezelésében  lévő  közérdekű  adatot  és  közérdekből  nyilvános  adatot  –  az  Infotv.-ben  meghatározott 
kivételekkel – erre irányuló igény alapján bárki megismerhesse.  
A Nemzeti Választási Bizottság a 2024. június 12-ei ülésén elfogadott jegyzőkönyvi döntéssel úgy határozott, hogy 
a 2024. június 9. napján megtartott helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek 2024. évi általános választásán 
a főpolgármester-választás eredményével kapcsolatos jogvita végleges és megnyugtató lezárása érdekében elrendeli 
a Budapest főváros közigazgatási területén lévő összes szavazókör lezárt szavazóköri urnáinak felbontását, továbbá 
NEMZETI VÁLASZTÁSI IRODA 
 
1054 Budapest, Alkotmány utca 3. / Telefon: +36 1 795 3310 / www.valasztas.hu 

 
elrendeli  a  főpolgármester  választására  szolgáló  szavazólapokon  leadott  érvénytelen  szavazatok  átvizsgálását, 
valamint  azok  újraszámlálását,  ezzel  egyidejűleg  felkéri  a  Nemzeti  Választási  Irodát,  hogy  intézkedjen  a 
főpolgármester-választás érvénytelen szavazólapjainak a Nemzeti Választási Iroda székházába történő szállításáról 
és őrzéséről, abból a célból, hogy azokat a Nemzeti Választási Bizottság újraszámolhassa, egyben felkéri a Nemzeti 
Választási Irodát, hogy a Fővárosi Választási Iroda által a szavazás napján kiadott körlevélben szereplő útmutatás 
szerint működjön közre a szavazatok Nemzeti Választási Bizottság általi újraszámlálásában a Ve. 241. § (3) bekezdés 
utolsó fordulata alapján. 
Fentieknek megfelelően a főpolgármester-választáson leadott érvénytelen szavazólapok zárt borítékban, a zárásnál 
aláírással  ellátva,  sértetlenül  megérkeztek  a  Nemzeti  Választási  Bizottsághoz,  ahol  elzárásra  kerültek.  Az 
újraszámlálást a Nemzeti Választási Bizottság 2024. június 14-én 9 órakor kezdte meg a sajtó és a választásokon 
jelenlévő nemzetközi megfigyelők jelenléte mellett, az Nemzeti Választási Iroda közreműködésével. 
Az  újraszámlálás  folyamatának  első  lépéseként  a  lezárt  szállítóborítékok,  majd  az  abban  lévő  érvénytelen 
főpolgármesteri  szavazólapokat  tartalmazó  kötegek  kerültek  felnyitásra.  A  felnyitás  után  az  NVI  munkatársai 
áttekintették az érvénytelen szavazólapokat, és azokban az esetekben, ahol úgy ítélték meg, hogy a szavazólap, vagy 
az azon lévő szavazat bármely okból az érvénytelen minősítés ellenére mégis érvényes lehet, külön gyűjtötték. 
A szavazólapok és szavazatok érvényessége és érvénytelensége tárgyában a Nemzeti Választási Bizottság hozta meg 
a  döntést.  Ez  a  döntés  azonban  az  érvényesség  bármely  okból  való  fennállására  való  tekintettel  született,  nem 
kizárólag azon szempont alapján, hogy a szavazólap a kiesett jelölt mellett más, nem kiesett jelöltre leadott szavazatot 
is  tartalmazott-e.  (pl.:  volt  olyan  eset,  ahol  a  szavazatszámláló  bizottság  egy  szavazólapot  bélyegzőlenyomat 
hiányában minősített érvénytelennek, majd a Nemzeti Választási Bizottság (a továbbiakban: NVB) úgy ítélte meg, 
hogy az érvényes szavazólap; míg más esetben az NVB úgy döntött, hogy a szavazat elhelyezésére szolgáló körön 
belül  helyezkedik  el  a  két  egymást  metsző  vonal,  nem  azon  kívül)  Másképpen  megfogalmazva  az  érvénytelen 
szavazatok  újraszámlálása  generálisan  történt,  az  érvényes  szavazat  törvényi  követelményeinek  való  megfelelést 
vizsgálta, nem korlátozódott csupán azon szempontra, hogy a kiesett Szentkirályi Alexandra mellett Vitézy Dávidra 
is tartalmazott-e szavazatot. 
Az  újraszámlálás  eredményeként  összességében  560  érvénytelen  szavazatot  minősített  át  az  NVB  érvényes 
szavazattá. Az újraszámlálás folyamán és annak eredményeként azonban olyan statisztikai adatgyűjtés nem történt, 
hogy  az  érvényessé  nyilvánított  szavazatok  mi  okból  kerültek  átminősítésre.  Az  NVB  meghozott  határozata 
összességében  tartalmazza,  szavazókörönként  és  jelöltenként  az  érvényessé  nyilvánított  szavazatok  számát,  azon 
belüli  további  részszempont  -  nevezetesen,  hogy  a  Vitézy  Dávidra  leadott  szavazat  azért  került  érvényesség 
nyilvánításra, mert említett jelölt mellett a választópolgár Szentkirályi Alexandra neve melletti körben is elhelyezte 
a két egymást metsző vonalat – nem képezte a vizsgálat tárgyát, így e tekintetben adatok sem állnak rendelkezésre, 
az Ön által kért adatok a nincsenek sem a Nemzeti Választási Iroda, sem a Nemzeti Választási Bizottság kezelésében. 
A Nemzeti Választási Bizottság Vitézy Dávid mint főpolgármester-jelölt által benyújtott fellebbezés tárgyában – 16 
igen  és  0  nem  szavazattal  –  meghozott  391/2024.  számú  határozata  a  2024.  június  9.  napján  megtartott  helyi 
önkormányzati  képviselők  és  polgármesterek  általános  választásán  a  főpolgármester-választás  eredményét  a 
határozat mellékletében foglaltak szerint állapította meg. A határozat melléklete tartalmazza szavazóköri bontásban 
az egyes jelöltek vonatkozásában érvényessé nyilvánított szavazatok számát.  
A határozat és annak melléklete az alábbi linken érhető el: 
https://www.valasztas.hu/hatarozat-
megjelenito?p_p_id=decision_WAR_nvidecisionportlet&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&
_decision_WAR_nvidecisionportlet_mvcPath=%2Fdetails%2Fview.jsp&_decision_WAR_nvidecisionportlet_urlTi
tle=391%2F2024.-nvb-hat%25C3%25A1rozat-vit%25C3%25A9zy-d%25C3%25A1vid-

NEMZETI VÁLASZTÁSI IRODA 
 
1054 Budapest, Alkotmány utca 3. / Telefon: +36 1 795 3310 / www.valasztas.hu 

 
l%25C3%25A1szl%25C3%25B3-mint-f%25C5%2591polg%25C3%25A1rmester-jel%25C3%25B6lt-
%25C3%25A1ltal-beny%25C3%25BAjtott-fellebbez%25C3%25A9sek-t%25C3%25A1rgy%25C3%25A1ban 

Az Ön kérelme arra irányul, hogy az NVI az egyébként kezelt adatok összevetése útján új, minőségileg más adatot 
(statisztikát, kimutatást) állítson elő. Ezzel kapcsolatban tájékoztatom, hogy az Alkotmánybíróság 13/2019. (IV. 8.) 
AB határozata szerint „az adatkezelő kizárólag a létező, bármilyen módon rögzített és ténylegesen a kezelésében lévő 
közérdekű/közérdekből nyilvános adato(ka)t köteles kiadni. Adat-előállítási kötelezettség azonban nem következik 
az Alaptörvényből. Ha tehát a kiadni kért - közérdekűnek (vö. Infotv. 3. § 5. pont) vagy közérdekből nyilvánosnak 
minősülő (vö. Infotv. 3. § 6. pont) - adat kérelmezett általi kezelése (vö. Infotv. 3. § 10. pont) nem állapítható meg, 
ez a közérdekű adatok megismerésére irányuló alapjogi igény teljesítésének akadályát képezi".  
Kiemelem,  hogy  az  igényelt  adatok  előállításához  az  NVB  által  érvényessé  minősített  szavazólapok  újbóli 
felülvizsgálatára  lenne  szükség,  amelyre  a  választási  irodáknak  a  Ve.  kifejezett  felhatalmazása  hiányában  nincs 
törvényes lehetősége.  
Az Infotv. 30. § (2a) bekezdése alapján az adatigénylésnek a közfeladatot ellátó szerv nem köteles eleget tenni, ha 
az igény teljesítése 
a) a közfeladatot ellátó szerv tényleges kezelésében nem lévő – így különösen az irányítása vagy felügyelete alatt 
álló közfeladatot ellátó szerv kezelésében lévő – adat beszerzését, begyűjtését, vagy 
b)  a  közfeladatot  ellátó  szerv  tényleges  kezelésében  lévő  közérdekű  adatok  vagy  közérdekből  nyilvános  adatok 
összevetése útján a kezelésében lévő adatokhoz képest új adat előállítását 
tenné szükségessé. 
A  fentiek  alapján  a  közérdekű  adatigénylését  részben  áll  módomban  teljesíteni,  tekintettel  arra,  hogy  az  nem  az 
Infotv. 3. § 5-6. pontjai szerinti, az NVI mint közfeladatot ellátó szerv tényleges kezelésében lévő közérdekű adatra 
vagy  közérdekből  nyilvános  adatra  irányul,  az  igényelt  adatok  nem  állnak  az  NVI  rendelkezésére,  így  azok 
vonatkozásában az NVI nem minősül adatkezelőnek, továbbá az igényelt adatok előállítására az Infotv. 30. § (2a) 
bekezdés b) pontja alapján nem is köteles. 
Az Infotv. 31. §-a alapján tájékoztatom továbbá, hogy a közérdekű adat megismerésére vonatkozó igény elutasítása 
vagy  teljesítésre  nyitva  álló,  vagy  a  29.  §  (2)  bekezdése  szerint meghosszabbított  határidő eredménytelen  eltelte 
esetén,  valamint  az  adatigénylés  teljesítéséért  megállapított  költségtérítés  összegének  felülvizsgálata  érdekében 
bírósághoz  fordulhat.  A  pert  az  igény  elutasításának  közlésétől,  a  határidő  eredménytelen  elteltétől,  illetve  a 
költségtérítés  megfizetésére  vonatkozó  határidő  lejártától  számított  30  napon  belül  kell  megindítani  az  igényt 
elutasító közfeladatot ellátó szerv ellen. Ha az igény elutasítása, nem teljesítése vagy az adatigénylés teljesítéséért 
megállapított költségtérítés összege miatt az igénylő a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (a 
továbbiakban: Hatóság) vizsgálatának kezdeményezése érdekében a Hatóságnál bejelentést tesz, a pert a bejelentés 
érdemi vizsgálatának elutasításáról, a vizsgálat megszüntetéséről, az Infotv. 55. § (1) bekezdés b) pontja szerinti 
lezárásáról szóló vagy az Infotv. 58. § (3) bekezdése szerinti értesítés kézhezvételét követő harminc napon belül lehet 
megindítani. A perre a Fővárosi Törvényszék illetékes. A perindításra rendelkezésre álló határidő elmulasztása esetén 
igazolásnak van helye. A perben fél lehet az is, akinek egyébként nincs perbeli jogképessége. A perbe a Hatóság az 
igénylő pernyertessége érdekében beavatkozhat.  
Kérem tájékoztatásom szíves elfogadását. 
Budapest, 2024. időbélyegző szerint 
 
Üdvözlettel: 
 
DrNagy Attila 
NEMZETI VÁLASZTÁSI IRODA 
 
1054 Budapest, Alkotmány utca 3. / Telefon: +36 1 795 3310 / www.valasztas.hu