Ügyiratszám: HB/17-HGO/01074-12/2022
Tárgy: határozat módosítás
Ügyintéző: Kunglerné Hadadi Tünde
Telefon:52/511-008
Határozat
A területi hulladékgazdálkodási hatáskörébe eljáró Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal (a továbbiakban:
területi hulladékgazdálkodási hatóság) az ÉLTEX Kereskedelmi és Fuvarozó Kft. (4028 Debrecen,
Weszprémi utca 2. A. ép. 2.; adószám: 11148177-2-09; cégjegyzékszám: 09-09-002333; KÜJ:
100393875) részére HB/17-KTF/01314-16/2021. számú hulladékgazdálkodási engedélyt (a
továbbiakban: alaphatározat) az alábbiak szerint
módosítja:
Az alaphatározat III. fejezet 1. pontjában a felsorolást az alábbival kiegészíti:
-
E02 – 01 szétválasztás (szeparálás);
Az alaphatározat III. fejezet 2. pontjában szereplő táblázatot az alábbira cseréli:
Azonosító Megnevezés
Mennyiség Kezelés
kód
(t/év)
03
FAFELDOLGOZÁSBÓL
ÉS
FALEMEZ-,
BÚTOR-,
CELLULÓZ
ROST
SZUSZPENZIÓ-,
PAPÍR-
ÉS
KARTONGYÁRTÁSBÓL SZÁR–MAZÓ HULLADÉK
03 01
fafeldolgozásból, falemez- és bútorgyártásból származó
hulladék
03 01 04* veszélyes anyagokat tartalmazó fűrészpor, faforgács, 3000
E02-03, E02-04,
darabos eselék, fa, forgácslap és furnér
E02-05, E02-06
06
SZERVETLEN KÉMIAI FOLYAMATBÓL SZÁRMAZÓ
HULLADÉK
06 03
sók és oldatai, valamint fémoxidok termeléséből,
kiszereléséből, forgalmazásából és felhasználásából
származó hulladék
06 03 15*
nehézfémeket tartalmazó fémoxid
3000
E02-03, E02-04,
E02-05, E02-06
06 04
fémtartalmú hulladék, amely különbözik a 06 03-tól
06 04 05*
más nehézfémeket tartalmazó hulladék
3000
E02-03, E02-04,
E02-05, E02-06
07
SZERVES
KÉMIAI
FOLYAMATBÓL
SZÁRMAZÓ
HULLADÉK
07 04
szerves növényvédő szerek (kivéve a 02 01 08 és a 02 01
09), faanyagvédő szerek (kivéve a 03 02) és biocidok
gyártásából,
kiszereléséből,
forgalmazásából
és
felhasználásából származó hulladék
07 04 13* veszélyes anyagokat tartalmazó szilárd hulladék
3000
E02-03, E02-04,
E02-05, E02-06
07 05
gyógyszerek
gyártásából,
kiszereléséből,
forgalmazásából és felhasználásából származó hulladék
07 05 13* veszélyes anyagokat tartalmazó szilárd hulladék
3000
E02-03, E02-04,
E02-05, E02-06
Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztály
Hulladékgazdálkodási Osztály
4024 Debrecen, Piac u. 42-48 Telefon: (36 52) 511-000 Fax: (36 52) 511-040
E-mail:
[email protected]
07 06
zsírok,
kenőanyagok,
szappanok,
mosószerek,
fertőtlenítőszerek
és
kozmetikumok
gyártásából,
kiszereléséből, forgalmazásából és felhasználásából
származó hulladék
07 06 04* egyéb szerves oldószer, mosófolyadék és anyalúg
3000
E02-05, E02-06
08
BEVONATOK (FESTÉKEK, LAKKOK ÉS ZOMÁNCOK),
RAGASZTÓK, TÖMÍTŐANYAGOK ÉS NYOMDAFESTÉ–
KEK
GYÁRTÁSÁBÓL,
KISZERELÉSÉBŐL,
FORGALMAZÁSÁBÓL
ÉS
FELHASZNÁLÁSÁBÓL
SZÁRMAZÓ HULLADÉK
08 01
festékek
és
lakkok
gyártásából,
kiszereléséből,
forgalmazásából és felhasználásából, valamint ezek
eltávolításából származó hulladék
08 01 11* szerves oldószereket vagy más veszélyes anyagokat 3000
E02-05, E02-06
tartalmazó festék- és lakk-hulladék
08 01 13* szerves oldószereket vagy más veszélyes anyagokat 3000
E02-05, E02-06
tartalmazó festék- és lakk-iszap
08 01 15* szerves oldószereket vagy más veszélyes anyagokat 3000
E02-05, E02-06
tartalmazó festék és lakk tartalmú vizes iszap
08 01 17* festékek és lakkok eltávolításából származó, szerves 3000
E02-05, E02-06
oldószereket vagy egyéb veszélyes anyagokat tartalmazó
hulladék
08 01 19* szerves oldószereket, valamint más veszélyes anyagokat 3000
E02-05, E02-06
tartalmazó festék vagy lakk tartalmú vizes szuszpenziók
08 01 21* festékek és lakkok eltávolítására használt, hulladékká vált 3000
E02-05, E02-06
anyagok
08 04
ragasztók és tömítőanyagok gyártásából, kiszereléséből,
forgalmazásából és felhasználásából származó hulladék
(a vízhatlanító termékeket is beleértve)
08 04 09* szerves oldószereket vagy más veszélyes anyagokat 3000
E02-05, E02-06
tartalmazó ragasztók, tömítőanyagok hulladéka
08 04 11* szerves oldószereket vagy más veszélyes anyagokat 3000
E02-05, E02-06
tartalmazó ragasztó-, tömítőanyagok iszapja
10
TERMIKUS
GYÁRTÁSFOLYAMATBÓL
SZÁRMAZÓ
HULLADÉK
10 03
alumínium elektrolíziséből és termikus kohászatából
származó hulladék
10 03 04* elsődleges termelésből származó salak
3000
E02-05, E02-06
10 03 08* másodlagos termelésből származó sósalak
3000
E02-05, E02-06
10 03 09* másodlagos termelésből származó salak (feketesalak)
3000
E02-05, E02-06
10 04
ólom termikus kohászatából származó hulladék
10 04 01* elsődleges és másodlagos termelésből származó salak
3000
E02-05, E02-06
10 04 02* elsődleges és másodlagos termelésből származó 3000
E02-05, E02-06
kohósalak (fémsalak) és fölözék
10 08
egyéb nemvas fémek termikus kohászatából származó
hulladék
10 08 08* elsődleges és másodlagos termelés sósalakja
3000
E02-05, E02-06
12
FÉMEK, MŰANYAGOK ALAKÍTÁSÁBÓL, FIZIKAI ÉS
MECHANIKAI FELÜLETKEZELÉSÉBŐL
12 01
fémek és műanyagok alakításából, fizikai és mechanikai
felületkezeléséből származó hulladék
12 01 14* veszélyes anyagokat tartalmazó, gépi megmunkálás 3000
E02-01, E02-05,
során képződő iszap
E02-06
12 01 18* olajat tartalmazó fémiszap (csiszolás, hónolás, lappolás 3000
E02-05, E02-06
iszapja)
14
SZERVES OLDÓSZER-, HŰTŐANYAG- ÉS HAJTÓGÁZ
HULLADÉK (kivéve a 07 és a 08 főcsoportokban
meghatározott hulladék)
2
14 06
szerves oldószer-, hűtőanyag- és hab/aeroszol hulladék
14 06 03* egyéb oldószer és oldószer keverék
3000
E02-05, E02-06
14 06 04* halogénezett oldószereket tartalmazó iszap és szilárd 3000
E02-05, E02-06
hulladék
14 06 05* egyéb oldószereket tartalmazó iszap és szilárd hulladék
3000
E02-03, E02-04,
E02-05, E02-06
15
CSOMAGOLÁSI HULLADÉK; KÖZELEBBRŐL MEG
NEM
HATÁROZOTT
FELITATÓ
ANYAGOK
(ABSZORBENSEK),
TÖRLŐKEN–DŐK,
SZŰRŐANYAGOK ÉS VÉDŐRUHÁZAT
15 01
csomagolási hulladék (beleértve a válogatottan gyűjtött
települési csomagolási hulladékot)
15 01 10* veszélyes anyagokat maradékként tartalmazó vagy 3000
E02-03, E02-04,
azokkal szennyezett csomagolási hulladék
E02-05, E02-06
15 01 11* veszélyes, szilárd porózus mátrixot (pl. azbesztet) 3000
E02-03, E02-04,
tartalmazó fémből készült csomagolási hulladék, ideértve
E02-05, E02-06
a kiürült hajtógázos palackokat
15 02
abszorbensek,
szűrőanyagok,
törlőkendők
és
védőruházat
15 02 02* veszélyes
anyagokkal
szennyezett
abszorbensek, 3000
E02-03, E02-04,
szűrőanyagok
(ideérteve
a
közelebbről
nem
E02-05, E02-06
meghatározott olajszűrőket), törlőkendők, védőruházat
16
A HULLADÉKJEGYZÉKBEN KÖZELEBBRŐL MEG NEM
HATÁROZOTT HULLADÉK
16 01
a közlekedés (szállítás) különböző területeiről származó
hulladékká vált gépjármű (ideértve a terepjáró járművet
is), a hulladékká vált gépjármű bontásából, valamint
karbantartásából származó hulladék (kivéve a 13, a 14
főcsoportokban, a 16 06 és a 16 08 alcsoportokban
meghatározott hulladék)
16 01 21* veszélyes alkatrészek, amelyek különböznek a 16 01 07- 3000
E02-03, E02-04,
től 16 01 11-ig terjedő, valamint a 16 01 13-ban és a 16
E02-05, E02-06
01 14-ben meghatározott hulladéktípusoktól
16 02
elektromos és elektronikus berendezések hulladéka
16 02 13* veszélyes anyagokat tartalmazó kiselejtezett berendezés, 3000
E02-03, E02-04,
amely különbözik a 16 02 09-től 16 02 12-ig terjedő
E02-05, E02-06
hulladéktípusoktól
E02-08
16 02 15* kiselejtezett berendezésből eltávolított veszélyes anyag
3000
E02-03, E02-04,
E02-05, E02-06
16 03
az előírásoknak nem megfelelő és nem használt termékek
16 03 03* veszélyes anyagokat tartalmazó szervetlen hulladék
3000
E02-03, E02-04,
E02-05, E02-06
16 06
elemek és akkumulátorok
16 06 01* ólomakkumulátorok
3000
E02-03, E02-04,
E02-05, E02-06
16 06 02* nikkel-kadmium elemek
3000
E02-03, E02-04,
E02-05, E02-06
16 06 06* elemekből és akkumulátorokból származó, elkülönítetten 3000
E02-05, E02-06
gyűjtött elektrolit
16 10
a képződés telephelyén kívül történő kezelésre szánt
vizes folyékony hulladék
16 10 01* veszélyes anyagokat tartalmazó vizes folyékony hulladék
3000
E02-05, E02-06
17
ÉPÍTÉSI-BONTÁSI
HULLADÉK
(BELEÉRTVE
A
SZENNYEZETT TERÜLETEKRŐL KITERMELT FÖLDET
IS)
17 04
fémek (beleértve azok ötvözeteit is)
17 04 09* veszélyes anyagokkal szennyezett fémhulladék
3000
E02-03, E02-04,
E02-05, E02-06
3
17 04 10* olajat, szénkátrányt vagy egyéb veszélyes anyagot 3000
E02-03, E02-04,
tartalmazó kábel
E02-05, E02-06
19
HULLADÉKKEZELŐ
LÉTESÍTMÉNYEKBŐL,
A
SZENNYVIZET
KÉPZŐDÉSÉNEK
TELEPHELYÉN
KÍVÜL KEZELŐ SZENNYVÍZTISZTÍTÓKBÓL, VALAMINT
AZ IVÓVÍZ ÉS IPARI VÍZ SZOLGÁLTATÁSBÓL
SZÁRMAZÓ HULLADÉK
19 12
közelebbről meg nem határozott mechanikai kezelésből
(pl. osztályozás, aprítás, tömörítés, pellet készítés)
származó hulladék
19 12 06* veszélyes anyagokat tartalmazó fa
3000
E02-03, E02-05,
E02-06
19 12 11* egyéb, veszélyes anyagokat tartalmazó hulladék 3000
E02-03, E02-04,
mechanikai kezelésével nyert hulladék (ideértve a kevert
E02-05, E02-06
anyagokat is)
20
TELEPÜLÉSI HULLADÉK (HÁZTARTÁSI HULLADÉK ÉS
A
HÁZTARTÁSI
HULLA–DÉKHOZ
HASONLÓ
KERESKEDELMI, IPARI ÉS INTÉZMÉNYI HULLADÉK),
IDEÉRTVE
AZ
ELKÜLÖNÍTETTEN
GYŰJTÖTT
FRAKCIÓT IS
20 01
elkülönítetten gyűjtött hulladék frakciók (kivéve a 15 01)
20 01 21* fénycsövek és egyéb higanytartalmú hulladék
3000
E02-03, E02-04,
E02-05, E02-06
20 01 27* veszélyes anyagokat tartalmazó festékek, tinták, 3000
E02-05, E02-06
ragasztók és gyanták
20 01 29* veszélyes anyagokat tartalmazó mosószer
3000
E02-05, E02-06
20 01 33* elemek és akkumulátorok, amelyek között a 16 06 01, a 3000
E02-03, E02-04,
16 06 02 vagy a 16 06 03 azonosító kóddal jelölt elemek
E02-05, E02-06
és akkumulátorok is megtalálhatók
20 01 35* veszélyes anyagokat tartalmazó, kiselejtezett elektromos 3000
E02-03, E02-04,
és elektronikus berendezések, amelyek különböznek a 20
E02-05, E02-06,
01 21-től és a 20 01 23-tól
E02-08
Maximálisan gyűjthető, kereskedelembe bevonható és
3000
előkezelhető veszélyes hulladék
Az alaphatározat III. fejezet 3. b) Tárgyi feltételek pontját az alábbival kiegészíti:
-
préselő gép
-
ADR műanyag ládák
-
IBC tartályok
Az alaphatározat III. fejezet 4. pontjában található másodlagosan keletkező hulladékok táblázatot az
alábbival kiegészíti:
13 02 05*
ásványolaj alapú, klórvegyületet nem tartalmazó motor-, hajtómű- és kenőolaj
Az alaphatározat IV. fejezet Környezetvédelmi előírások pontját az alábbiakkal kiegészíti:
A telephely működtetése során jelentéskötelezett légszennyező pontforrás kizárólag a
környezetvédelmi hatóság által kiadott pontforrás létesítési-, illetve működési engedély
birtokában létesíthető, illetve üzemeltethető.
A telephelyen diffúz jellegű légszennyező anyag kibocsátással járó technológiát az elérhető
legjobb technika alkalmazásával úgy kell működtetni, hogy abból a lehető legkevesebb
légszennyező anyag kerüljön a levegőbe, illetve zavaró hatást ne okozzon.
A tevékenység végzése során az elérhető legjobb technika alkalmazásával meg kell akadályozni
a szomszédos ingatlanok diffúz porterhelését. Ennek érdekében a telephely területén, illetve
annak környezetében a deponálások, törések során a diffúz levegőterhelés megakadályozása
érdekében műszaki intézkedéseket kell tenni (nedvesítés, porelszívás stb.).
Bűzzel járó tevékenység végzése során az elérhető legjobb technika alkalmazásával meg kell
akadályozni, hogy bűzkibocsátás történjen a környezeti levegőbe. Ennek érdekében a
4
telephelyen végzett tevékenységet olyan műszaki megoldások alkalmazásával kell végezni,
amely biztosítja, hogy a környezeti levegő diffúz bűzterhelése az elérhető legkisebb mértékű
legyen.
A tevékenységgel kapcsolatos szállítások esetén a fuvarozó köteles gondoskodni arról megfelelő
intézkedés megtételével (takarás, csomagolás stb.), hogy a szállított anyag levegőterhelést ne
okozzon.
A környezetet zavaró, káros környezetterhelés kialakulása esetén az engedélyes utólag is
kötelezhető környezetvédelmi célú műszaki megoldás vagy intézkedés megtételére.
Az alaphatározat IV. fejezet Környezetvédelmi előírások pontjának második bekezdését az alábbiak
szerint módosítja:
A hulladéktároló helyen egyidejűleg 1000 tonna veszélyes és 1200 tonna nem veszélyes hulladék
tárolható.
A területi hulladékgazdálkodási hatóság az alaphatározat módosítási eljárás során megkereste a
szakhatóságokat, akik az alábbi állásfoglalásokat adták:
A/
Hajdú-Bihar Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság, mint vízügyi és vízvédelmi hatóság a
35900/3660-1/2022.ált. sz. szakhatósági állásfoglalása:
Az Éltex Kereskedelmi és Fuvarozó Kft. (4028 Debrecen, Weszprémi utca 2. A. ép. 2.) veszélyes
hulladék kereskedelmi, gyűjtési és előkezelési engedély módosításának kiadásához
az alábbi feltételekkel hozzájárulok:
1. A tevékenységet úgy kell végezni, az anyagokat, gépeket úgy kell tárolni, hogy biztosított
legyen a 219/2004. (VII. 21.) Kormányrendelet 10. § (1) bekezdése szerint a felszín alatti
vizek jó minőségi állapota. A tevékenység nem okozhatja a felszín alatti víz és a földtani
közeg 6/2009. (IV. 14.) KvVM-EüM-FVM együttes rendeletben meghatározott (B)
szennyezettségi határértéknél kedvezőtlenebb állapotát.
2. Tudomásul kell venni, hogy aki tevékenységével vagy mulasztásával a vizeket
veszélyezteti vagy károsítja, a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995.
évi LIII. Törvény szerinti felelősséggel tartozik, illetve a vízügyi hatóság által
meghatározott intézkedések megtételére köteles.
3. Az okozott, vagy havária jellegű szennyezést, károsodást haladéktalanul be kell jelenteni
a területi vízügyi hatóságnak, azonnal gondoskodva a szennyező tevékenység
befejezéséről és a kárenyhítés megkezdéséről (219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet 19.§
(1) bek., valamint a 220/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet. 11. § (2) bek. szerint).
Jelen szakhatósági állásfoglalás más jogszabályi kötelezettség alól nem mentesít.
Jelen szakhatósági állásfoglalással szemben jogorvoslatnak hely nincs, az az eljárást befejező
döntés elleni jogorvoslat keretében támadható meg.
B/
Hajdú-Bihar Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Hajdúnánási Katasztrófavédelmi
Kirendeltsége 35960/471-4/2022.ált. sz. szakhatósági állásfoglalása:
A
Hajdú-Bihar
Megyei
Kormányhivatal
Környezetvédelmi,
Természetvédelmi
és
Hulladékgazdálkodási Főosztály Hulladékgazdálkodási Osztály (4024 Debrecen, Piac utca 42-
48. szám) megkeresése alapján az ÉLTEX Kereskedelmi és Fuvarozó Kft. (4028 Debrecen,
Weszprémi u. 2. A. ép. 2.; adószáma: 11148177-2-09) (a továbbiakban: Ügyfél) kérelmére a
4242 Hajdúhadház, Sámsoni u. 2. szám alatti, 13740/17 hrsz. alatti telephelyen (a továbbiakban:
Telephely) folytatott veszélyes hulladék kereskedelmi, gyűjtési és előkezelési engedély
módosítási ügyében az engedély megadásához tűzvédelmi szempontból az alábbi
feltétellel járulok hozzá:
1. A Telephelyen meglévő „Feldolgozó Csarnok” nem norma szerinti villámvédelmi
berendezés időszakos felülvizsgálati jegyzőkönyvében feltárt hibák kijavítását igazoló
dokumentumot mutassa be hatóságom részére.
5
Határidő: a határozat véglegessé válásától számított 30 napon belül.
A szakhatósági állásfoglalás ellen önálló fellebbezésnek helye nincs, az csak az eljáró hatóság
határozata, ennek hiányában az eljárást megszüntető végzése elleni fellebbezésben támadható
meg.
A határozat ellen önálló jogorvoslatnak van helye, a véglegessé vált döntés ellen közigazgatási per
kezdeményezhető, melyet keresetlevéllel kell megindítani. A keresetlevelet – ha törvény eltérően nem
rendelkezik – a vitatott közigazgatási cselekmény közlésétől számított harminc napon belül kell a
Debreceni Törvényszék Közigazgatási Kollégiumához címzett (4026 Debrecen, Perényi u. 1.), de a
vitatott cselekményt megvalósító közigazgatási szervnél, azaz a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal
Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztály (4024 Debrecen, Piac utca 42-
48.) címén benyújtani.
Természetes személy a keresetlevelet személyesen vagy ajánlott küldeményként postai úton is
előterjesztheti. Jogi képviselő nélkül eljáró felperes a keresetlevelet jogszabályban meghatározott
nyomtatványon is előterjesztheti.
Jogi képviselővel eljáró felperesnek, valamint az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások
általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: Eüsztv.) szerinti minden
elektronikus ügyintézésre kötelezettnek elektronikusan kell benyújtani a keresetet. Az elektronikus
ügyintézésre kötelezettek körét az Eüsztv. 9. §-a határozza meg.
A keresetlevél elektronikus úton történő benyújtásának helye: https://e-kormanyablak.kh.gov.hu/client.
Ha törvény eltérően nem rendelkezik, a keresetlevél benyújtásának a közigazgatási cselekmény
hatályosulására halasztó hatálya nincs, azonban a bíróságtól azonnali jogvédelem keretében kérhető a
halasztó hatály elrendelése. Az azonnali jogvédelem iránti kérelemben részletesen meg kell jelölni
azokat az indokokat, amelyek az azonnali jogvédelem szükségességét megalapozzák, és az ezek
igazolására szolgáló okiratokat csatolni kell. A kérelmet megalapozó tényeket valószínűsíteni kell.
Ha egyik fél sem kérte tárgyalás tartását, és azt a bíróság sem tartja szükségesnek, a bíróság az ügy
érdemében tárgyaláson kívül határoz. Tárgyalás tartását a felperes a keresetlevélben kérheti.
A közigazgatási jogvita elbírálása iránti közigazgatási per illetéke 30 000 forint. A közigazgatási bírósági
eljárásban a felet tárgyi illetékfeljegyzési jog illeti meg. A tárgyi illetékfeljegyzési jog következtében le
nem rótt kereseti illeték viseléséről a bíróság dönt.
Indokolás
Az ÉLTEX Kereskedelmi és Fuvarozó Kft. (4028 Debrecen, Weszprémi utca 2. A. ép. 2.) 2022. május
16. napján kérelmet nyújtott be a területi hulladékgazdálkodási hatósághoz a HB/17-KTF/01314-16/2021.
számú hulladékgazdálkodási engedély módosítási eljárás lefolytatása érdekében.
A benyújtott kérelem alapján az engedélyes új hulladékkezelési technológiát kíván bevezetni, melynek
során nehézfémet tartalmazó fém oxidok darálását és veszélyes anyagokat tartalmazó, gépi
megmunkálás során képződő iszapok pogácsázását kívánja végezni. Az engedélykérelem szerint a
kezelni kívánt hulladékok mennyiségét is kéri megemelni.
Az engedélyes a kezelni kívánt hulladékok mennyiségének növekedése miatt lefolytatta az előzetes
vizsgálati eljárást, melynek keretében megállapításra került, hogy a tevékenység végzése miatt jelentős
környezeti hatás nem várható. Az előzetes vizsgálati eljárást lezáró határozat száma HB/17-
JHNY/00124-13/2022.
Az alaphatározat módosítási eljárás során a hulladékgazdálkodási hatóság kijelöléséről szóló 124/2021.
(III. 12.) Korm. rendelet 2. sz. melléklet 3. pontjában meghatározott szakkérdés vizsgálatra került, melyet
a környezetvédelmi hatáskörében eljáró Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal (a továbbiakban:
környezetvédelmi hatóság) az alábbiakkal indokolt.
6
Levegőtisztaság-védelem:
A rendelkezésre álló dokumentációk alapján környezetvédelmi hatóság megállapította, hogy a
tevékenység engedélyezésének levegőtisztaság-védelmi szempontból az általános jogszabályi
előírások, valamint az egyedi feltételek betartása esetén akadálya nincs.
A levegő védelméről szóló 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet (továbbiakban: Lev.R.) 4. §-a
értelmében tilos a légszennyezés, a diffúz forrás környezetvédelmi követelményeknek nem
megfelelő működtetése miatt fellépő levegőterhelés, valamint a levegő lakosságot zavaró bűzzel
való terhelése, továbbá a levegő olyan mértékű terhelése, amely légszennyezettséget okoz.
A Lev.R. 25. § (1) bekezdése értelmében helyhez kötött légszennyező pontforrás csak engedély
birtokában létesíthető és üzemeltethető.
A telephely működtetése során keletkező hulladékok nyílt téri, vagy a hulladékok égetésének
feltételeit rögzítő jogszabályban foglaltaknak nem megfelelő berendezésben történő égetése, a
háztartásban keletkező papírhulladék és veszélyesnek nem minősülő, kezeletlen fahulladék
háztartási berendezésben történő égetése kivételével a Lev.R. 27. § (2) bekezdésének
értelmében tilos. A hivatkozott jogszabályhely értelmében nyílt téri hulladékégetésnek minősül,
ha a hulladék - az elemi kár kivételével - bármilyen okból kigyullad.
A Lev.R. 28. § (2) bekezdése értelmében a közúti jármű üzembentartója, a vasúti jármű
üzemeltetője szállítás esetén a szállított anyag által okozott levegőterhelés megelőzéséről
gondoskodni köteles.
A Lev.R. 30. §
(1) bekezdése értelmében bűzzel járó tevékenység az elérhető legjobb technika alkalmazásával
végezhető.
(2) bekezdése értelmében, ha az elérhető legjobb technika nem biztosítja a levegő lakosságot
zavaró bűzzel való terhelésének megelőzősét, további műszaki követelmények írhatók elő,
például szaghatás csökkentő berendezés alkalmazása, vagy meglévő berendezés leválasztási
hatásfokának növelése. Ha a levegő lakosságot zavaró bűzzel való terhelésének megelőzése
műszakilag nem biztosítható, a bűzzel járó tevékenység korlátozható, felfüggeszthető vagy
megtiltható.
Zajvédelem:
Zajvédelmi feltétel előírása nem indokolt.
A benyújtott tervdokumentáció alapján a módosítási kérelem zaj- és rezgésvédelmi szempontból
változást nem okoz, a környezetvédelmi hatóság által kiadott HB/17-JHNY/00124-13/2022.
számú határozatban előírtak mindenkori betartása kötelező, a határozatban előírt zajmérés a
dokumentációban leírtak szerint folyamatban van.
A zaj- és rezgésvédelemmel kapcsolatos feltétel a környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes
szabályairól szóló 284/2007. (X. 29.) Kormányrendelet alapján került előírásra.
Földtani közeg védelme:
A környezetvédelmi hatóság a földtani közeg minőségének védelme tekintetében feltételeket az
Éltex Kft. – Hajdúhadház, Sámsoni u. 2. (13740/12 hrsz.) alatti ingatlanon – veszélyes hulladék
kereskedelmi, gyűjtési és előkezelési engedély módosítási kérelme kapcsán nem kíván előírni,
mivel
azt
a
HB/17-KTF/01314-16/2021
számon
kiadott
és
módosítani
kívánt
hulladékgazdálkodási engedély már tartalmazza.
A környezetvédelmi hatóság hatáskörét az ügyben a környezetvédelmi és természetvédelmi hatósági és
igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 71/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 9. § (2)
bekezdése állapítja meg.
A területi hulladékgazdálkodási hatóság az alaphatározat módosítási eljárásban a hulladékgazdálkodási
hatóság kijelöléséről szóló 124/2021. (III. 12.) Korm. rendelet a 1. sz. melléklet 3. pontja alapján a Hajdú-
Bihar Megyei Kormányhivatal Balmazújvárosi Járási Hivatal Népegészségügyi Osztályát szakkérdés
vizsgálatában megkereste, aki 2022. május 30. napján az alábbi feljegyzést adta:
Az ÉLTEX Kereskedelmi és Fuvarozó Kft. (4028 Debrecen, Weszprémi u. 2. A. ép. 2.)
Hajdúhadház, Sámsoni u. 2. Hrsz. 13740/17 hrsz. alatti telephelyen végzett veszélyes hulladék
kereskedelmére, gyűjtésére és előkezelésére vonatkozó hulladékgazdálkodási engedély
módosítás kiadása ügyében, a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és
7
Természetvédelmi Főosztály Hulladékgazdálkodási Osztály (4024 Debrecen, Piac u. 42–48.)
HB/17-HGO/01074-4/2022. ügyiratszámú eljárásában – a népegészségügyi feladatkörbe tartozó
szakkérdés vizsgálata során – a megküldött dokumentáció, valamint a 2022. május 10. napján
megtartott helyszíni szemle alapján megállapítást nyert, hogy az közegészségügyi szempontból
megfelelő.
A Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztály
Hulladékgazdálkodási Osztály (4024 Debrecen, Piac u. 42–48.) által az ÉLTEX Kereskedelmi és
Fuvarozó Kft. (4028 Debrecen, Weszprémi u. 2. A. ép. 2.) Hajdúhadház, Sámsoni u. 2. sz.
13740/17. hrsz. alatti telephelyen végzett veszélyes hulladék kereskedelmére, gyűjtésére és
előkezelésére vonatkozó hulladékgazdálkodási tevékenység engedély módosítása során
népegészségügyi feladatkörbe tartozóan „A hulladékgazdálkodási hatóság kijelöléséről” szóló
124/2021. (III. 12.) Korm. rendelet 1. sz. melléklet 3. pontjában nevesített szakkérdésben
(Környezet-egészségügyi szakkérdésekre, így különösen az egészségkárosító kockázatok és
esetleges hatások felmérésére, a fertőző betegségek terjedésének megakadályozására, a rovar-
és rágcsálóirtás, a veszélyes készítményekkel végzett tevékenység vizsgálatára, a települési
szilárd hulladékkal kapcsolatos közegészségügyi, járványügyi vonatkozású követelmények
érvényesítésére kiterjedően.) vizsgálatra került.
A területi hulladékgazdálkodási hatóság az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró
szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet 1. sz. melléklet 19. pont 55. és 56.
alpontja alapján megkereste az ügyben hatáskörrel rendelkező szakhatóságként a Hajdú-Bihar Megyei
Katasztrófavédelmi Igazgatóság Igazgató-helyettesi Szervezet Katasztrófavédelmi Hatósági Szolgálatát,
aki az engedély módosításához hozzájárult és azt az alábbiakkal indokolta:
A
Hajdú-Bihar
Megyei
Kormányhivatal
Környezetvédelmi,
Természetvédelmi
és
Hulladékgazdálkodási Főosztálya (továbbiakban: Főosztály) a hivatkozott számú ügyiratában a
Hajdú-Bihar
Megyei
Katasztrófavédelmi
Igazgatóság
Igazgató-helyettesi
Szervezet
Katasztrófavédelmi Hatósági Szolgálat (továbbiakban: vízügyi és vízvédelmi hatóság)
szakhatósági állásfoglalását kérte az Éltex Kereskedelmi és Fuvarozó Kft. részére a veszélyes
hulladék kereskedelmi, gyűjtési és előkezelési engedély módosításának kiadásához.
Vízügyi és vízvédelmi szempontból vizsgálandó szakkérdés:
A tevékenység vízellátásának, csapadék- és szennyvíz- elvezetésének, valamint a
szennyvíz tisztításának a vízbázisra, a vizek lefolyására gyakorolt hatás vizsgálata.
A tevékenységnek a felszíni és felszín alatti vizekre gyakorolt hatás vizsgálata.
A telek vízellátása közüzemi hálózatról biztosított. Technológiai vízfelhasználás nem történik.
A szennyvízelvezetés a meglévő közműpótló zárt szennyvízgyűjtő aknába történik.
A keletkező tiszta csapadékvíz telken belül elszikkad.
A hulladékok csapadékvízzel való érintkezést kizáróan kerülnek tárolásra és feldolgozásra a
raktárcsarnokon belül, mely vízzáró burkolattal ellátott, fedett terület.
Az ügyintézés során megállapításra került, hogy a vízügyi és vízvédelmi hatóság a 35900/979-
1/2022.ált. sz. ügyiratában szakhatósági állásfoglalást adott ki a tárgyi beruházásokkal
kapcsolatban lefolytatott előzetes vizsgálati engedélyezési dokumentációk elfogadásához.
A felszín alatti vizek védelméről szóló 219/2004. (VII. 21.) Kormányrendelet 2. mellékletével
összhangban a 27/2004. (XII. 25.) KvVM rendelete felszín alatti víz állapota szempontjából
érzékeny területeken lévő települések besorolása alapján Hajdúhadház település érzékeny
területen fekszik.
Az érintett terület(ek) a vízbázisok, a távlati vízbázisok, valamint az ivóvízellátást szolgáló
vízilétesítmények védelméről szóló 123/1997. (VII. 18.) Korm. rendelettel, valamint határozattal
kijelölt vízbázis védőterületet nem érint.
A vizek lefolyására, mederfenntartásra, az árvíz és a jég levonulására, nem gyakorol hatást.
A dokumentáció alapján megállapítható, hogy tárgyi tevékenység végzésének vízgazdálkodási
és vízvédelmi szempontból akadálya nincs, ezért a veszélyes hulladék kereskedelmi gyűjtési,
előkezelési engedély módosításának kiadásához feltétellel hozzájárulunk.
8
A szakhatósági állásfoglalás megkeresés 2022. május 24-én érkezett a hatósághoz. A
szakhatóság eljárására irányuló ügyintézési határidő a megkeresés beérkezését követő naptól
számított tizenöt nap (531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet 2. §). Az ügyintézési határidő
betartásra került.
A döntés elleni önálló jogorvoslat az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL.
törvény (a továbbiakban: Ákr.) 55. § (4) bekezdése nem teszi lehetővé.
A Hajdú-Bihar Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság hatáskörét a vízügyi igazgatási, valamint
a vízügyi hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 223/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet
állapítja meg. Szakhatósági állásfoglalásunkat az Ákr. 55. § (1) bekezdése és az 531/2017. (XII.
29.) Korm. rendelet 1. melléklet 19. pont 55 és 56 alpontja figyelembevételével hoztam meg.
A területi hulladékgazdálkodási hatóság az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró
szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet 1. sz. melléklet 19. pont 54.
alpontja alapján megkereste az ügyben hatáskörrel rendelkező szakhatóságként a Hajdú-Bihar Megyei
Katasztrófavédelmi Igazgatóság Hajdúnánási Katasztrófavédelmi Kirendeltséget, aki az engedély
módosításához hozzájárult és azt az alábbiakkal indokolta:
Az Ügyfél kérelmére indult Telephelyen folytatott veszélyes hulladék kereskedelmi, gyűjtési és
előkezelési engedély módosítási ügyében a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal
Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztály Hulladékgazdálkodási
Osztály (4024 Debrecen, Piac utca 42-48. szám) 2022. május 24-én megkereste a Hajdúnánási
Katasztrófavédelmi Kirendeltséget (a továbbiakban: Kirendeltség), mint elsőfokú tűzvédelmi
szakhatóságot szakhatósági állásfoglalás kiadása céljából.
A Kirendeltség 2022. május 31-én megtartott helyszíni szemlén tapasztaltakat a 35960/471-
1/2022.ált. számú jegyzőkönyvben rögzítette, valamint a helyszínen, digitális úton
fényképfelvételek készültek.
A helyszíni szemle és a hatóságom részére bemutatott dokumentumok alapján a veszélyes
hulladék kereskedelmi, gyűjtési és előkezelési engedély módosításához hozzájárultam az alábbi
feltétellel:
1. A Telephelyen meglévő „Feldolgozó Csarnok” nem norma szerinti villámvédelmi
berendezés időszakos felülvizsgálati jegyzőkönyvében feltárt hibák kijavítását igazoló
dokumentumot mutassa be hatóságom részére.
A feltételt az alábbi jogszabályi rendelkezések alapján állapítottam meg:
Az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról szóló 54/2014. (XII. 5.) BM rendelet 280. § (1)-(2)
bekezdése szerint: (1) bekezdés szerint: A nem norma szerinti meglévő villámvédelem
időszakos felülvizsgálatát a létesítéskor érvényben lévő vonatkozó műszaki követelménynek
megfelelően kell végezni.
(2) bekezdés szerint: A nem norma szerinti meglévő villámvédelmi berendezést, ha jogszabály
másként nem rendelkezik, tűzvédelmi szempontból
a) a 300 kg vagy 300 l mennyiségnél több fokozottan tűz- vagy robbanásveszélyes osztályba
tartozó anyag gyártására, feldolgozására, tárolására szolgáló helyiséget tartalmazó, ipari vagy
tárolási alaprendeltetésű építmény vagy szabadtér esetén legalább 3 évenként,
b) egyéb esetben legalább 6 évenként,
c) a villámvédelem (LPS és SPM) vagy a védett épület vagy építmény minden olyan bővítése,
átalakítása, javítása vagy környezetének megváltozása után, ami a villámvédelem hatásosságát
módosíthatja,
d) sérülés, erős korrózió, villámcsapás valamint minden olyan jelenség észlelése után, amely
károsan befolyásolhatja a villámvédelem hatásosságát, felül kell vizsgáltatni és a tapasztalt
hiányosságokat a minősítő iratban meghatározott határnapig meg kell szüntetni, melynek tényét
hitelt érdemlő módon igazolni kell.”
Szakhatósági állásfoglalásom az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL.
törvény (a továbbiakban: Ákr.) 55. § (1) bekezdésén alapul. Hatáskörömet az egyes közérdeken
alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.)
9
Korm. rendelet 1. melléklet 19. táblázat 54. sora, illetékességemet a katasztrófavédelmi
kirendeltségek illetékességi területéről szóló 43/2011. (XI. 30.) BM rendelet 1. §-a, valamint
ugyanezen rendelet 1. melléklete határozza meg.
Döntésem a fenti jogszabályi rendelkezések alapján hoztam.
Az önálló jogorvoslat lehetőségét az Ákr. 55. § (4) bekezdése alapján zártam ki.
A rendelkezésre álló iratok alapján a területi hulladékgazdálkodási hatóság megállapította, hogy a
hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (a továbbiakban: Ht.), valamint végrehajtási rendeletei
alapján a határozat módosítása hulladékgazdálkodási érdeket nem sért, ezért a rendelkező részben
foglaltaknak megfelelő döntést hozott.
A területi hulladékgazdálkodási hatóság megállapította, hogy jelen módosítási eljárásban a
környezetvédelmi és természetvédelmi hatósági eljárások igazgatási szolgáltatási díjairól szóló 14/2015.
(III. 31.) FM. rendelet 1. sz. alapján 170.000,- Ft, azaz százhetvenezer forint eljárási költség merült fel,
melyet az engedélyes megfizetett.
A határozat a fentiek figyelembevételével a rendelkező részben foglaltak szerint, ügyintézési határidőn
belül került kiadásra.
A területi hulladékgazdálkodási hatóság a határozatot a 124/2021. (III. 12.) Korm. rendeletben biztosított
jogkörében eljárva az Ákr. 80. § (1) bekezdése, a 81. § (1) bekezdése, a 112. § (1) bekezdése, a Ht. 79.
§ (4) bekezdése, valamint a hulladékgazdálkodási tevékenységek nyilvántartásba vételéről, valamint
hatósági engedélyezéséről szóló 439/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet 14. § (1) bekezdés alapján hozta
meg.
A jogorvoslat lehetőségét az Ákr. 112. § (1) bekezdése, illetőleg a 113. § (1) bekezdés a) pontja és 114.
§ (1) bekezdése biztosítja.
A keresetlevél benyújtására vonatkozó rendelkezéseket a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi
I. törvény (a továbbiakban: Kp.) 37. § (1) bekezdés, a 39. §, a tárgyaláson kívüli elbírálást a 77. § (1)-(2)
bekezdése határozza meg.
A Kp. 50. § és 52. § (1) bekezdésben foglaltak szerint azonnali jogvédelem keretében kérhető a halasztó
hatály elrendelése.
A tárgyalás elmulasztására vonatkozó rendelkezéseket a 82. § tartalmazza.
Az elektronikus kapcsolattartásra vonatkozó rendelkezéseket a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi
CXXX. törvény 605. § és 608. §-a, valamint az Eüsztv. 9. §-a határozza meg.
A bírósági eljárás illetékéről az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 45/A. § (1) bekezdés, valamint
az illetékfeljegyzési jogról a 62. § (1) bekezdés h) pont rendelkezik.
Jelen döntés kiadmányozására a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal hatályos kiadmányozási
szabályzata alapján a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és
Hulladékgazdálkodási Főosztály vezetője jogosult.
Debrecen, időbélyegző szerint
Rácz Róbert
kormánymegbízott
nevében és megbízásából
Dr. Hajduné Dr. Kovács Mária Mónika
főosztályvezető
10
Kapják:
1. Éltex Kereskedelmi és Fuvarozó Kft.
2. Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Balmazújvárosi Járási Hivatal Népegészségügyi Osztály
3. Hajdú-Bihar
Megyei
Katasztrófavédelmi
Igazgatóság
Igazgató-helyettesi
Szervezet
Katasztrófavédelmi Hatósági Szolgálat
4. Hajdú-Bihar Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Hajdúnánási Katasztrófavédelmi
Kirendeltség
5. Irattár
11