Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Éltex Kft. Hadházi Hulladékfeldolgozó Telep'.



 
 
 
 
 
Ügyiratszám: HB/17-HGO/00677-11/2022 
              Tárgy: hulladékgazdálkodási engedély 
Ügyintéző: Kunglerné Hadadi Tünde 
  
Telefon: 52/511-008 
 
 
Határozat 
 
 
I. 
 
A  területi  hulladékgazdálkodási  hatáskörében  eljáró  Hajdú-Bihar  Megyei  Kormányhivatal  (a 
továbbiakban:  területi  hulladékgazdálkodási  hatóság)  az  ÉLTEX  Kereskedelmi  és  Fuvarozó  Kft.  (4028 
Debrecen,  Weszprémi  utca  2.  A.  ép.  2.;  adószám:  11148177-2-09;  cégjegyzékszám:  09-09-002333; 
KÜJ: 100393875 (a továbbiakban: engedélyes)] részére – kérelmének helyt adva– 
 
jóváhagyja, 
 
a 4242 Hajdúhadház, Sámsoni út 2. szám (13740/12 hrsz.; KTJ: 102709084) alatti telephelyen található 
hulladéktároló hely üzemeltetési szabályzatot. 
 
 
II. 
  
 
A területi hulladékgazdálkodási hatóság  
engedélyezi, 
 
a nem veszélyes hulladékok kereskedelmét, gyűjtését és előkezelését az alábbiak szerint: 
 
 
 
III. 
 
1.  Az 
engedélyezett 
hulladékgazdálkodási 
tevékenység 
megnevezése, 
valamint 

hulladékgazdálkodási tevékenységgel érintett terület: 
 
Nem-veszélyes hulladék kereskedelme, gyűjtése és előkezelése az engedélyes 4242 Hajdúhadház, 
Sámsoni út 2. szám (13740/12 hrsz.; KTJ: 102709084) alatti telephelyén. 
 
Besorolása  a  hulladékgazdálkodással  kapcsolatos  ártalmatlanítási  és  hasznosítási  műveletek 
felsorolásáról  szóló  43/2016.  (VI.  28.)  FM  rendelet  2.  sz.  melléklete,  valamint  a 
hulladékgazdálkodási tevékenységek nyilvántartásba vételéről, valamint hatósági engedélyezéséről 
szóló 439/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet 2. sz. melléklete szerint:  
 
R12    Átalakítás az R1–R11 műveletek valamelyikének elvégzése érdekében (R-kód hiányában ez 
a  művelet  magában  foglalhatja  a  hasznosítást  megelőző  előkészítő  műveleteket,  mint  például  az 
R1–R11  műveleteket  megelőzően  végzett  válogatás,  aprítás,  tömörítés,  pelletkészítés,  szárítás, 
zúzás, kondicionálás vagy elkülönítés); 
 

E02 – 03 aprítás (zúzás, törés, darabolás, őrlés); 

E02 – 04 tömörítés, bálázás, darabosítás (pl. agglomerálás, regranulálás); 

E02 – 05 válogatás alaki jellemzők szerint (osztályozás); 
Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztály  
Hulladékgazdálkodási Osztály 
4024 Debrecen, Piac u. 42–48. Telefon: (36 52) 511-000 Fax: (36 52) 511-040   
E-mail: [email protected] 

 

E02 – 06 válogatás anyagminőség szerint (osztályozás); 

E02 – 08 hulladékká vált elektromos, elektronikus berendezés bontása; 

E03 – 01 semlegesítés, közömbösítés 
 
2.  a)  Kereskedhető,  gyűjthető  és  előkezelhető  nem-veszélyes  hulladékok  (kivéve  fémhulladék) 
azonosító kódja, mennyisége, megnevezése, valamint a kezelés módja:  
 
 
Azonosító 
Megnevezés 
Mennyiség 
Kezelési kód 
kód 
(t/év) 
02 01 04 
műanyaghulladék (kivéve a csomagolás) 
16650  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 
03 01 05 
fűrészpor, faforgács, darabos eselék, fa, forgácslap és 
16650  E02-03, E02-04, 
furnér, amely különbözik a 03 01 04-től 
E02-05, E02-06 
04 02 22 
16650  E02-04, E02-05, 
feldolgozott textilszál hulladék 
E02-06 
07 02 13 
16650  E02-03, E02-04, 
hulladék műanyag 
E02-05, E02-06 
08 03 18 
16650  E02-04, E02-05, 
hulladék műanyag 
E02-06 
08 04 10 
ragasztók, tömítőanyagok hulladéka, amely különbözik a 
16650  E02-05, E02-06 
08 04 09-től 
10 08 09 
egyéb salakok 
16650  E02-05, E02-06 
10 08 11 
kohósalakok (fémsalakok) és gyúlékony fölözék, amely 
16650  E02-05, E02-06 
különbözik a 10 08 10-től 
10 11 12 
16650  E02-03, E02-05, 
üveghulladék, amely különbözik a 10 11 11-től 
E02-06 
12 01 05 
16650  E02-03, E02-04, 
gyalulásból és esztergálásból származó műanyag forgács 
E02-05, E02-06 
12 01 17 
homokfúvatási hulladék, amely különbözik a 12 01 16-tól 
16650  E02-05, E02-06 
15 01 01 
papír és karton csomagolási hulladék 
16650  E02-04, E02-06 
15 01 02 
16650  E02-03, E02-04, 
műanyag csomagolási hulladék 
E02-05, E02-06 
15 01 03 
16650  E02-03, E02-04, 
fa csomagolási hulladék 
E02-05, E02-06 
15 01 06 
16650  E02-03, E02-04, 
egyéb, kevert csomagolási hulladék 
E02-05, E02-06 
15 01 07 
16650  E02-03, E02-05, 
üveg csomagolási hulladék 
E02-06 
15 01 09 
16650  E02-04, E02-05, 
textil csomagolási hulladék 
E02-06 
15 02 03 
16650  E02-03, E02-04, 
textil csomagolási hulladék 
E02-05, E02-06 
16 01 03 
16650  E02-03, E02-04, 
hulladékká vált gumiabroncsok 
E02-05, E02-06 
16 01 19 
16650  E02-03, E02-04, 
műanyagok 
E02-05, E02-06 
16 01 20 
16650  E02-03, E02-05, 
üveg 
E02-06 
16 03 04 
16650  E02-03, E02-04, 
szervetlen hulladék, amely különbözik a 16 03 03-tól 
E02-05, E02-06 
16 03 06 
16650  E02-03, E02-04, 
szervetlen hulladék, amely különbözik a 16 03 03-tól 
E02-05, E02-06 
17 01 01 
16650  E02-03, E02-05, 
beton 
E02-06 
17 01 02 
16650  E02-03, E02-05, 
tégla 
E02-06 
17 01 03 
16650  E02-03, E02-05, 
cserép és kerámia 
E02-06 

 

 
17 01 07 
beton, tégla, cserép és kerámia frakció vagy azok 
16650  E02-03, E02-05, 
keveréke, amely különbözik a 17 01 06-tól 
E02-06 
17 02 01 
16650  E02-03, E02-04, 
fa 
E02-05, E02-06 
17 02 02 
16650  E02-03, E02-05, 
üveg 
E02-06 
17 02 03 
16650  E02-03, E02-04, 
üveg 
E02-05, E02-06 
17 05 04 
16650  E02-03, E02-05, 
föld és kövek, amelyek különböznek a 17 05 03-tól 
E02-06 
17 06 04 
szigetelő anyag, amely különbözik a 17 06 01 és a 17 06 
16650  E02-05, E02-06 
03-tól 
17 08 02 
gipsz-alapú építőanyag, amely különbözik a 17 08 01-től 
16650  E02-05, E02-06 
17 09 04 
kevert építési-bontási hulladék, amely különbözik a 17 09 
16650  E02-03, E02-05, 
01-től, a 17 09 02-től és a 17 09 03-tól 
E02-06 
19 12 01 
papír és karton 
16650  E02-04,  E02-06 
19 12 04 
16650  E02-03, E02-04, 
papír és karton 
E02-05, E02-06 
19 12 05 
16650  E02-03, E02-05, 
üveg 
E02-06 
19 12 07 
16650  E02-03, E02-04, 
fa, amely különbözik a 19 12 06-tól 
E02-05, E02-06 
19 12 08 
16650  E02-04, E02-05, 
textíliák 
E02-06 
19 12 10 
16650  E02-03, E02-04, 
éghető hulladék (pl. keverékből készített tüzelőanyag) 
E02-05, E02-06 
19 12 12 
egyéb, a 19 12 11-től különböző hulladék mechanikai 
16650  E02-03, E02-04, 
kezelésével nyert hulladék (ideértve a kevert anyagokat 
E02-05, E02-06 
is) 
20 01 01 
papír és karton 
16650  E02-04,  E02-06 
20 01 02 
16650  E02-03, E02-05, 
üveg 
E02-06 
20 01 10 
16650  E02-04, E02-05, 
ruhanemű 
E02-06 
20 01 11 
16650  E02-04, E02-05, 
textíliák 
E02-06 
20 01 38 
16650  E02-03, E02-04, 
fa, amely különbözik a 20 01 37-től 
E02-05, E02-06 
20 01 39 
16650  E02-03, E02-04, 
műanyagok 
E02-05, E02-06 
20 02 01 
16650  E02-03, E02-04, 
biológiailag lebomló hulladék 
E02-05, E02-06 
20 03 07 
16650  E02-03, E02-04, 
lomhulladék 
E02-05, E02-06 
20 03 99 
közelebbről meg nem határozott lakossági hulladék 
16650  E02-05, E02-06 
Egy  év  alatt  kereskedhető,  gyűjthető  és  előkezelhető  nem 
16650   
veszélyes  hulladék (fém hulladék kivételével)  maximum:  
 
 
b)  Kereskedhető,  gyűjthető  és  előkezelhető  nem-veszélyes  fém  hulladékok  azonosító  kódja, 
mennyisége, megnevezése, valamint a kezelés módja: 
 
Azonosító 
Megnevezés 
Mennyiség 
Kezelési kód 
kód 
(t/év) 
02 01 10 
fémhulladék 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 
12 01 01 
vasfém részek és esztergaforgács 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 

 

 
12 01 02 
vasfém részek és por 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 
12 01 03 
nemvas fém reszelék és esztergaforgács 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 
12 01 04 
nemvas fém részek és por 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 
15 01 04 
fém csomagolási hulladék 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 
16 01 17 
vasfémek 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 
16 01 18 
vasfémek 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 
16 02 14 
kiselejtezett berendezés, amely különbözik a 16 02 09-től 
5000  E02-03, E02-04, 
16 02 13-ig terjedő hulladéktípusoktól 
E02-05, E02-06 
16 02 16  
kiselejtezett berendezésből eltávolított anyag, amely 
5000  E02-03, E02-04, 
különbözik a 16 02 15-től 
E02-05, E02-06 
16 06 04 
kiselejtezett berendezésből eltávolított anyag, amely 
5000  E02-03, E02-04, 
különbözik a 16 02 15-től 
E02-05, E02-06 
16 06 05 
egyéb elemek és akkumulátorok 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06, 
E03-01 
17 04 01 
vörösréz, bronz, sárgaréz 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 
17 04 02 
alumínium 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 
17 04 03 
ólom 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 
17 04 04 
cink 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 
17 04 05 
vas és acél 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 
17 04 06 
ón 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 
17 04 07 
fémkeverék 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 
17 04 11 
kábel, amely különbözik a 17 04 10-től 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 
19 10 01 
vas- és acélhulladék 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 
19 10 02 
nemvas fém hulladék 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 
19 12 02 
fém vas 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 
19 12 03 
nemvas fémek 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 
20 01 34 
elemek és akkumulátorok, amelyek különböznek a 20 01 
5000  E02-03, E02-04, 
33-tól 
E02-05, E02-06 
20 01 36 
kiselejtezett elektromos és elektronikus berendezések, 
5000  E02-03, E02-04, 
amelyek különböznek a 20 01 21-től, a 20 01 23-tól és a 
E02-05, E02-06 
20 01 35-től 
20 01 40 
fémek 
5000  E02-03, E02-04, 
E02-05, E02-06 
Egy év alatt kereskedhető, gyűjthető és előkezelhető nem 
5000   
veszélyes fémhulladékok maximális mennyisége:  
 
 
3.  Személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek: 
 
a.)  Személyi feltételek: 

 

 
Az  engedélyes  környezetvédelmi  megbízottat  alkalmaz  a  tevékenység  irányítására.  A  hulladék 
kereskedelmi,  gyűjtési  és  előkezelési  tevékenység  végzéséhez  megfelelő  számú  alkalmazottat 
foglalkoztat. 
 
b.)  Tárgyi feltételek: 
  2 db TOYOTA típusú dízel targonca 
  3 db CLARK típusú dízel targonca bálafogó adapterrel 
  ORWAK  3410 típusú egy kamrás szakaszos bálázó gép 
  ORWAK  3605 típusú egy kamrás szakaszos bálázó gép 
  WEIMA Spider típusú darálógép 
  WENSUI típusú műanyag darálógép 
  Avermann LOGOPRESS 3000 típusú kétkamrás bálázó gép 
  konténeres tömörítő berendezések 
  nyitott és zárt szállító konténerek 
  3 tonna méréshatárú lapmérleg 
  1 db CLARK típusú elektromos targonca 
  SHINI SG 36 típusú műanyag daráló 
  kádak, boxok 
 
c.)  Biztosítási feltételek: 
Az  esetlegesen  bekövetkező  havária  helyzet  elhárítása  céljából  az  engedélyes 
környezetszennyezési  felelősség  biztosítással  rendelkezik  az  Allianz  Hungária  Zrt-nél 
(kötvényszám:  AHB723533242),  valamint  a  Raiffeisen  Bank  Zrt-nél  vezetett  12052712-
01721873-00900004 számú számlán 200.000,- forint került lekötésre.  
 
Az  engedélyes  köteles  a  környezeti  károk  felszámolására  szolgáló  biztosítási  szerződést  az 
engedélyezett tevékenység befejezéséig fenntartani. 
 
4.  A hulladékkezelési technológia műszaki jellemzői: 
A  beérkező  hulladékok  mérlegelést  követően  a  hulladéktároló  helyen  kerülnek  elhelyezésre 
hulladék típus és fajta szerint.  
A  műanyag  hulladékokat  méretüktől  és  fajtájától  függően  a  daraboló  gépbe  ömlesztve  aprítják, 
darálják.  
A lédig papír karton és műanyag csomagolási hulladékokat a tömörítő gép segítségével bálázzák.  
Az építési-bontási hulladékokat válogatják, a hasznosítható frakciókat értékesítik. 
A  telephelyre  beérkező  egy  utas,  törött,  nem  újrahasználható  fa  csomagoló  anyagot  szortírozzák. 
Kezelésre kizárólag az idegen anyagot és veszélyes komponenseket nem tartalmazó fa hulladékok 
kerülnek. A kiválogatott fa hulladékot hasznosítási engedéllyel rendelkező szervezetnek adják át. 
Sós semlegesítés során a selejtté vált nem veszélyes akkumulátor hulladékokat sós vízbe helyezik. 
Az  áztatás  ideje  (3-5  nap)  akkumulátorok  típusától  függ.  A  semlegesítés  folyamat  során  a  só 
koncentrációját  minden  nap  ellenőrzik  és  rögzítik  a  chek-sheetre.  A  lemerítési  idő  eltelte  után  a 
selejt akkumulátor hulladék elszállítása napján a sós vizet leengedik.  
 
5.  A hulladékkezelési technológia környezetvédelmi jellemzői: 
A  telephely  ipari gazdasági területen  helyezkedik el.  Az előkezelési  tevékenységből légszennyező 
anyag nem származik. Jelentés köteles légszennyező pontforrás a telephelyen nem található. 
A  telephely  közüzemi  víz-  és  csatorna  bekötéssel  rendelkezik.  A  csapadékvizet  víznyelőkkel 
összegyűjtve vezetik a telepi csapadékvíz elvezető rendszerbe.  
A telephelyhez legközelebbi zajtól védendő létesítmény 45 méterre található.  
A technológiák során sót használnak segédanyagként a sós semlegesítés során. 
 
Másodlagosan keletkező hulladékok: az előkezelés során a hulladék jellege nem változik meg, csak 
anyag  fajtánként  szétválasztódik.  A  technológiában  csak  kis  mértékben  keletkezik  másodlagos 
hulladék:  
 
Azonosító 
Megnevezés 
kód 
19 02 11* 
veszélyes anyagokat tartalmazó egyéb hulladék 
19 10 01 
vas- és acélhulladék 

 

 
19 10 02 
nemvas fém hulladék 
19 12 01 
nemvas fém hulladék 
19 12 02 
fém vas 
19 12 03 
nemvas fémek 
19 12 04 
műanyag és gumi 
19 12 05 
üveg 
19 12 07 
fa, amely különbözik a 19 12 06-tól 
19 12 08 
textíliák 
19 12 10 
éghető hulladék (pl. keverékből készített tüzelőanyag) 
 
  
6.  A telephely bezárásának feltételei: 
A  telephely  bezárására  indított  eljárás  során  az  üzemeltetőnek  be  kell  mutatnia  a  működés 
következtében  a  környezetet  ért  hatásokat,  amely  alapján  a  területi hulladékgazdálkodási hatóság 
megállapítja az esetlegesen elvégzendő vizsgálatok körét és a további teendőket.  
A telephely bezárására indított eljárás megkezdéséig az átvett, illetve a tevékenység végzése során 
keletkezett  hulladékokat  azok  átvételére  a  hulladékgazdálkodási  hatóság  által  feljogosított 
szervezetnek át kell adni. A tevékenység befejezése után hulladék a telephelyen nem maradhat. 
 
7.  Hibás működés és a káresemény (havária) esetére vonatkozó előírás: 
A  hulladék  kereskedelméből,  gyűjtésből  és  előkezelésből  esetlegesen  bekövetkező 
környezetszennyezés elhárítására a megfelelő eszközöket biztosítani kell. A tevékenység végzése 
során  bármilyen  okból  bekövetkező  környezetszennyezés  elhárításáról  az  engedélyes 
haladéktalanul intézkedni köteles. A bekövetkezett káreseményről, annak kiterjedéséről, mértékéről, 
a  veszélyeztetett  környezeti  elemekről,  továbbá  a  tett  intézkedésekről  írásban  –  telefaxon  és  e-
mailben  –  kell  értesíteni az  illetékes területi  hulladékgazdálkodási hatóságot.  A  környezetbe  került 
hulladék  jogszabályokban  előírt  összegyűjtéséről  és  elhelyezéséről  engedélyes  késedelem  nélkül 
gondoskodni köteles.  
 
 
IV. 
 
 
Hulladékgazdálkodási előírások: 
1.  A kezelés során használt eszközök, berendezések műszaki állapotát rendszeresen ellenőrizni és 
szükség szerint javítani kell. 
2.  A hulladéktároló helyen egyidejűleg 2500 tonna nem veszélyes hulladék tárolható. 
3.  A hulladéktároló hely kialakítása és üzemeltetése során maradéktalanul be kell tartani az egyes 
hulladékgazdálkodási  létesítmények  kialakításának  és  üzemeltetésének  szabályairól  szóló 
246/2014. (IX. 29.) Korm. rendeletben foglaltakat. 
4.  Hulladéktároló helyen hulladék csak a hulladék fajtájának biztonságos elhelyezésére alkalmas, a 
hulladék mennyiségétől és minőségétől függő méretű és kialakítású, zárt rendszerű konténerben 
tárolható.  Ha  a  hulladék  mérete,  fizikai  tulajdonsága  és  mennyisége  folytán  konténerbe  nem 
helyezhető a tárolása ömlesztve is történhet. 
5.  A  tárolt  hulladék  fajtáját  és  típusát  a  konténeren,  illetve  a  tárolás  helyén  felállított  táblán  – 
megkülönböztető,  jól  látható,  figyelemfelkeltő  jelzés,  felirat  alkalmazásával  –  egyértelműen  és 
olvashatóan fel kell tüntetni. 
6.  A  hulladéktároló  helyen  csak  annyi  hulladék  tárolható,  amennyi  a  hulladék  zavartalan  és 
biztonságos 
tárolása 
érdekében 
lehetséges, 
figyelemmel 

hulladéktároló 
hely 
tárolókapacitására. 
7.  A  területi  hulladékgazdálkodási  hatóság  által  jóváhagyott  hulladéktároló  hely  szabályzatban 
foglaltakat be kell tartani.  
8.  A gyűjtött hulladék előzetes válogatása, előzetes tárolása összesen legfeljebb 1 évig végezhető. 
Ezt követően a hulladék kezeléséről haladéktalanul gondoskodni kell. 
9.  A  tevékenység  során  keletkezett,  illetve  az  átvett,  valamint  kezelt  hulladékokról  a  hulladékkal 
kapcsolatos  nyilvántartási  és  adatszolgáltatási  kötelezettségekről  szóló  309/2014.  (XII.  11.) 
Korm. rendeletben foglaltaknak megfelelő nyilvántartást kell vezetni. 
10. Adatszolgáltatási  kötelezettségének nem-veszélyes  hulladék esetén,  évente  a  tárgyévet  követő 
év március 1. napjáig kell eleget tennie. 

 

 
11. A hulladék előkezelésekről technológiánként üzemnaplót kell vezetni. 
12. Az  adatszolgáltatási  kötelezettségének  keletkezését  és  megszűnését  a  kötelezettség 
keletkezésétől vagy megszűnésétől számított 15 napon belül be kell jelenteni.  
13. Amennyiben az engedély rendelkező részében rögzített adatokban, technológiában vagy ezeket 
érintően változás, valamint tulajdonosváltozás következik be, illetve új információk merülnek fel, 
úgy  az  engedélyes  köteles  azt  15  napon  belül  a  területi  hulladékgazdálkodási  hatóságnak 
bejelenteni. 
14. Az  engedély  jogosultja  köteles  a  hulladékgazdálkodási  tevékenység  folytatásának 
megszüntetését, befejezését – a megszüntetést, befejezést megelőzően legalább 30 nappal – a 
területi hulladékgazdálkodási hatóságnak bejelenteni.  
 
A  környezetvédelmi  hatáskörében  eljáró  Hajdú-Bihar  Megyei  Kormányhivatal  (a  továbbiakban: 
környezetvédelmi hatóság) által előírt feltételek:  
 
1.  A hulladék gyűjtése és előkezekése során – rendszeres ellenőrzéssel, megfelelő karbantartással és 
a  szükséges  javítással  –  folyamatosan  biztosítani  kell,  hogy  a  hulladéktároló  helyhez  vezető  és  a 
hulladéktároló  hely  alapjául  szolgáló  telephely  területén  belül  kialakított  közlekedési  útvonal  és  a 
tárolótér, valamint az előkezelés helyének burkolata egységes és egybefüggő legyen és maradjon. 
2.  Fedetlen,  a  csapadékvíztől  biztonságosan  nem  védett  tárolótéren,  illetve  megfelelő  műszaki 
védelmet biztosító tárolóeszköz (pl. zárt konténer) igénybevétele nélkül tilos olyan hulladék tárolása, 
amelyből, vagy amelyről a csapadékvíz szennyezőanyagokat oldhat ki, vagy moshat le. 
3.  A  sóoldatot  tartalmazó  semlegesítési  kád  és  a  környezetében  lévő  padozat  (csöpögési-,  kihordási 
zóna) anyagában és/vagy bevonatában a sóoldatnak ellenálló legyen. 
4.  A  tevékenység  végzése  során  különös  figyelmet  kell  fordítani  arra,  hogy  a  felszín  alatti  vizek 
védelméről  szóló  219/2004.  (VII.  21.)  Korm.  rendelet  (a  továbbiakban:  Fav.)  1.  számú  melléklete 
szerinti  szennyező  anyagot  tartalmazó  anyag  ne  jusson  a  földtani  közegbe,  ezért  a  hulladék 
beszállítása,  tárolása,  előkezelése  során  fokozott  figyelmet  kell  fordítani  a  technológiai  fegyelem 
betartására,  betartatására.  A  földtani  közeg  esetleges  szennyeződése  esetén  a  szennyeződés 
mértéke nem okozhatja a földtani közeg és a felszín alatti víz szennyezéssel szembeni védelméhez 
szükséges  határértékekről  és  a  szennyezések  méréséről  szóló  6/2009.  (IV.14.)  KvVM-EüM-FVM 
együttes rendelet (a továbbiakban: Favhér.) 1. és 3. mellékletében megállapított (B) szennyezettségi 
határértéknél kedvezőtlenebb állapotot. 
5.  Az esetlegesen környezetbe jutó szennyezőanyagok lokalizálására, felitatására, semlegesítésére és 
eltávolítására  alkalmas  –  a  havária  tervben  szereplő  –  kárelhárítási  anyagokat,  eszközöket 
folyamatosan  készenlétben  kell  tartani.  Használatukat,  felhasználásukat  követően  azokat  az 
engedélyesnek haladéktalanul pótolnia, illetve helyettesítenie kell. 
6.  A  tevékenység  végzése  során  bármilyen  okból  bekövetkező,  a  földtani  közeget  érintő  szennyezés 
elhárításáról  az  engedélyes  köteles  haladéktalanul  intézkedni.  A  bekövetkezett  káreseményről, 
annak  kiterjedéséről,  mértékéről,  továbbá  a  megtett  intézkedésekről  haladéktalanul  –  telefonon, 
majd írásban is – értesíteni kell a környezetvédelmi hatóságot. 
7.  A  telephely  működtetése  során  jelentéskötelezett  légszennyező  pontforrás  kizárólag  a 
környezetvédelmi  hatóság  által  kiadott  pontforrás  létesítési-,  illetve  működési  engedély  birtokában 
létesíthető, illetve üzemeltethető. 
8.  A telephelyen diffúz jellegű légszennyező anyag kibocsátással járó technológiát az elérhető legjobb 
technika alkalmazásával úgy kell működtetni, hogy abból a lehető legkevesebb légszennyező anyag 
kerüljön a levegőbe, illetve zavaró hatást ne okozzon. 
9.  A tevékenység végzése során az  elérhető  legjobb technika alkalmazásával meg kell akadályozni a 
szomszédos  ingatlanok  diffúz  porterhelését.  Ennek  érdekében  a  telephely  területén,  illetve  annak 
környezetében  a  deponálások,  törések  során  a  diffúz  levegőterhelés  megakadályozása  érdekében 
műszaki intézkedéseket kell tenni (nedvesítés, porelszívás stb.). 
10.  Bűzzel  járó  tevékenység  végzése  során  az  elérhető  legjobb  technika  alkalmazásával  meg  kell 
akadályozni,  hogy  bűzkibocsátás  történjen  a  környezeti  levegőbe.  Ennek  érdekében  a  telephelyen 
végzett  tevékenységet  olyan  műszaki  megoldások  alkalmazásával  kell  végezni,  amely  biztosítja, 
hogy a környezeti levegő diffúz bűzterhelése az elérhető legkisebb mértékű legyen. 
11.  A  tevékenységgel  kapcsolatos  szállítások  esetén  a  fuvarozó  köteles  gondoskodni  arról  megfelelő 
intézkedés  megtételével  (takarás,  csomagolás  stb.),  hogy  a  szállított  anyag  levegőterhelést  ne 
okozzon. 
12.  Az  elérhető  legjobb  technika  alkalmazása  mellett,  munkaszervezéssel  és  a  technológiai  fegyelem 
betartásával biztosítani kell, hogy az üzemelés során a zaj- és rezgéskibocsátás a környezeti zaj- és 
rezgésterhelési  határértékek  megállapításáról  szóló  27/2008.  (XII.  3.)  KvVM-EüM  együttes 

 

 
rendeletben  előírt  határértékek  maradéktalan  teljesülésén  túlmenően,  az  érintett  környezetet  a 
lehető legkisebb mértékben zavarja. 
13.  A  telephelyen  a  tevékenység  végzésének  zajkibocsátását  műszeres  zajmérések  alapján  készült 
szakvéleményben  igazolni  kell,  hogy  a  tevékenységből  származó  zajkibocsátás  megfelel-e  a 
zajkibocsátási  határértékeknek.  A  zajméréseket  és  a  vizsgálati  eredmények  értékelését  az  MSZ 
18150-1  szabvány  előírásai  szerint,  vagy  azzal  egyenértékű  eredményt  adó  módszerrel  kell 
elvégezni.  A  méréseket  a  zajkibocsátási  határértékek  megállapításának,  valamint  a  zaj-  és 
rezgéskibocsátás  ellenőrzésének  módjáról  szóló  93/2007.  (XII.  18.)  KvVM  rendelet  1.  §  (3) 
bekezdésében  előírtak  figyelembe  vételével  a  rendszeresen  előforduló,  legnagyobb  környezeti 
zajkibocsátású  üzemelési  állapotban  kell  elvégezni.  A  telephely  zajforrásainak  hatásterületét  a 
környezeti  zaj  és  rezgés  elleni  védelem egyes szabályairól  szóló 284/2007.  (X.  29.)  Korm.rendelet 
(továbbiakban:  ZajR)  6.  §  -a  alapján  kell  meghatározni,  és  azt  léptékhelyes,  méretaránnyal  ellátott 
helyszínrajzon  ábrázolni  kell.  A  zajmérések  adatait  dokumentáló  mérési  jegyzőkönyvet  a  valós 
hatásterület meghatározásával a környezetvédelmi hatóság részére meg kell küldeni. 
14.  Amennyiben  a  környezeti  zajforrások  valós  hatásterületén  védendő  épület,  helyiség  van,  a 
zajmérések  adatait  dokumentáló  mérési  jegyzőkönyv  megküldésével  egyidejűleg  a  környezeti  zajt 
előidéző üzemi zajforrásra vonatkozóan engedélyes köteles megkérni a környezetvédelmi hatóságtól 
a  környezeti  zajkibocsátási  határérték  megállapítását  és  a  határérték  betartásának  feltételeit 
megteremteni. 
15.  Környezetet zavaró, káros környezetterhelés kialakulása esetén az engedélyes utólag is kötelezhető 
környezetvédelmi célú műszaki megoldás, vagy intézkedés megtételére. 
 
Hajdú-Bihar  Megyei  Kormányhivatal  Balmazújvárosi  Járási  Hivatal  Népegészségügyi  Osztály  2022. 
április 19. napján adott feljegyzése (közegészségügyi előírások):  
 
Az ÉLTEX Kereskedelmi és Fuvarozó Kft. (4028 Debrecen, Weszprémi u. 2. A. ép. 2. sz.) Hajdúhadház, 
Sámsoni  utca  2.  13740/12  hrsz.  alatti  telephelyen  végzett  nem  veszélyes  hulladék  kereskedelmére, 
gyűjtésére és előkezelésére vonatkozó hulladékgazdálkodási engedély kiadása ügyében, a Hajdú-Bihar 
Megyei  Kormányhivatal  Környezetvédelmi,  Természetvédelmi  és  Hulladékgazdálkodási  Főosztály 
Hulladékgazdálkodási Osztály (4024 Debrecen, Piac u. 42-48.) HB/17-HGO/00677-5/2022. ügyiratszámú 
eljárásában  -  a  népegészségügyi  feladatkörbe  tartozó  szakkérdés  vizsgálata  során  -  a  megküldött 
dokumentáció  valamint  a  Hatóság  rendelkezésére  álló  adatok  alapján  megállapítást  nyert,  hogy  az 
közegészségügyi szempontból megfelelő. 
 
V. 
 
Az eljárásban közreműködő hatóság állásfoglalása: 
 
Hajdú-Bihar  Megyei  Katasztrófavédelmi  Igazgatóság  Igazgató-helyettesi  Szervezet  Katasztrófavédelmi 
Hatósági Szolgálat 35900/2449-1/2022. ált. számú szakhatósági állásfoglalása: 
 
Az  Éltex  Kereskedelmi  és  Fuvarozó  Kft.(4028  Debrecen,  Weszprémi  utca  2.  A.  ép.  2.)  a 
Hajdúhadház,  Sámsoni  utca  2.,  13740/17  hrsz-ú  telephelyen  végzett  nem  veszélyes  hulladék 
kereskedelmi,  gyűjtési  és  előkezelési  engedély  kiadásához  a  Hajdú-Bihar  Megyei 
Katasztrófavédelmi  Igazgatóság,  mint  vízügyi  és  vízvédelmi  hatóság  (a  továbbiakban:  vízügyi 
hatóság) 
az alábbi feltételekkel hozzájárul: 
 
1.  A  tevékenységet  úgy  kell  végezni,  hogy  a  legkisebb  mértékű  környezetterhelést  és 
igénybevételt  idézze  elő,  megelőzze  a  környezetszennyezést  és  kizárja  a 
környezetkárosítást. Az üzemeltetés során is biztosított kell legyen a felszín alatti vizek 
jó minőségi állapota. Szennyező anyag felszín alatti vízbe történő közvetett és közvetlen 
bevezetése, valamint földtani közegbe történő közvetlen bevezetése tilos. A felszín alatti 
vízre  és  a  földtani  közegre  meghatározott  (B)  szennyezettségi  határértéknél 
kedvezőtlenebb állapotot nem eredményezhetik. 
2.  Az okozott, vagy havária jellegű szennyezést, károsodást haladéktalanul be kell jelenteni 
a  Hajdú-Bihar  Megyei  Katasztrófavédelmi  Igazgatóságnak  (továbbiakban  vízügyi  és 
vízvédelmi  hatóság),  azonnal gondoskodva  a  szennyező  tevékenység  befejezéséről és 
a kárenyhítés megkezdéséről. 

 

 
3.  Az  ingatlan  területén  tilos  olyan  tevékenységet  végezni,  amelynek  következtében 
csökken  a  vízkészlet  természetes  védettsége,  vagy  növekszik  a  környezet 
sérülékenysége,  illetve  tilos  olyan  lebomló  anyagot  juttatni  a  vízkészletbe,  amelynek 
mennyisége, jellege vagy bomlásterméke a felszín alatti víz károsodását okozza. 
4.  Tilos a felszíni vizekbe, illetve azok medrébe bármilyen halmazállapotú, vízszennyezést 
okozó anyagot juttatni. 
Jelen szakhatósági állásfoglalás más jogszabályi kötelezettség alól nem mentesít. 
Jelen  szakhatósági  állásfoglalással  szemben  önálló  jogorvoslatnak  helye  nincs,  az  az  eljárást 
befejező döntés elleni jogorvoslat keretében támadható meg. 
 
VI. 
 
Jelen engedély 2027. április 15. napjáig érvényes. 
 
A  területi  hulladékgazdálkodási  hatóság  az  engedélyest,  mint  engedéllyel  rendelkezőt  jelen  engedély 
kiadásával egyidejűleg nyilvántartásba veszi.  
 
A  hulladékkezelési  engedély  az  engedélyben  foglalt(ak)tól  eltérő  más  jellegű  tevékenység  végzésére 
nem  jogosít  és  az  egyéb  engedélyek  beszerzése  alól  nem  mentesít  (pl.  üzletműködési  engedély, 
telepengedély, fémkereskedelmi engedély, stb.). 
 
VII. 
 
A határozat a közléssel végleges, ellene fellebbezésnek helye nincs.  
 
A  határozat  ellen  önálló  jogorvoslatnak  van  helye,  a  véglegessé  vált  döntés  ellen  közigazgatási  per 
kezdeményezhető,  melyet  keresetlevéllel  kell  megindítani.  A  keresetlevelet  –  ha  törvény  eltérően  nem 
rendelkezik  –  a  vitatott  közigazgatási  cselekmény  közlésétől  számított  harminc  napon  belül  kell  a 
Debreceni  Törvényszék  Közigazgatási  Kollégiumához  címzett  (4026  Debrecen,  Perényi  u.  1.),  de  a 
vitatott  cselekményt  megvalósító  közigazgatási  szervnél,  azaz  a  Hajdú-Bihar  Megyei  Kormányhivatal 
Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztály (4024 Debrecen, Piac utca 42-
48.) címén benyújtani.  
 
Természetes  személy  a  keresetlevelet  személyesen  vagy  ajánlott  küldeményként  postai  úton  is 
előterjesztheti.  Jogi  képviselő  nélkül  eljáró  felperes  a  keresetlevelet  jogszabályban  meghatározott 
nyomtatványon is előterjesztheti. 
 
Jogi  képviselővel  eljáró  felperesnek,  valamint  az  elektronikus  ügyintézés  és  a  bizalmi  szolgáltatások 
általános  szabályairól  szóló  2015.  évi  CCXXII.  törvény  (a  továbbiakban:  Eüsztv.)  szerinti  minden 
elektronikus  ügyintézésre  kötelezettnek  elektronikusan  kell  benyújtani  a  keresetet.  Az  elektronikus 
ügyintézésre kötelezettek körét az Eüsztv. 9. §-a határozza meg. 
 
A keresetlevél elektronikus úton történő benyújtásának helye: https://e-kormanyablak.kh.gov.hu/client. 
 
Ha  törvény  eltérően  nem  rendelkezik,  a  keresetlevél  benyújtásának  a  közigazgatási  cselekmény 
hatályosulására halasztó hatálya nincs, azonban a bíróságtól azonnali jogvédelem keretében kérhető a 
halasztó  hatály  elrendelése.  Az  azonnali  jogvédelem  iránti  kérelemben  részletesen  meg  kell  jelölni 
azokat  az  indokokat,  amelyek  az  azonnali  jogvédelem  szükségességét  megalapozzák,  és  az  ezek 
igazolására szolgáló okiratokat csatolni kell. A kérelmet megalapozó tényeket valószínűsíteni kell.  
 
Ha  egyik fél sem kérte  tárgyalás tartását,  és  azt  a  bíróság  sem  tartja  szükségesnek, a  bíróság  az ügy 
érdemében tárgyaláson kívül határoz. Tárgyalás tartását a felperes a keresetlevélben kérheti.  
 
A közigazgatási jogvita elbírálása iránti közigazgatási per illetéke 30 000 forint. A közigazgatási bírósági 
eljárásban  a  felet  tárgyi  illetékfeljegyzési  jog  illeti  meg.  A  tárgyi  illetékfeljegyzési  jog  következtében  le 
nem rótt kereseti illeték viseléséről a bíróság dönt. 
 
 
 
 

 

 
Indokolás 
 
 
Az ÉLTEX Kereskedelmi és Fuvarozó Kft. (4028 Debrecen, Weszprémi utca 2. A. ép. 2.) nem veszélyes 
hulladék  kereskedelmi,  gyűjtési  és  előkezelési  engedélykérelmet  nyújtott  be  4242  Hajdúhadház, 
Sámsoni út 2. szám alatti telephelyére vonatkozóan, 2022. március 24. napján.  
 
A  benyújtott  kérelem  tartalmazza  a  tevékenység  műszaki,  valamint  hulladékgazdálkodási  szempontból 
lényeges leírását, a hulladékok körét, valamint mennyiségét. 
 
A  beadvány  mellékletként  tartalmazza  az  eljárási  díjak  befizetését  igazoló  bizonylatot,  nyilatkozatot  a 
foglalkozás 
elősegítéséről 
és 

munkanélküliek 
ellátásáról 
szóló 
törvényben 
foglaltak 
figyelembevételéről,  havária  tervet,  nyilatkozatot  a  korábbi  hulladékgazdálkodási  tevékenységről, 
nyilatkozatot  a  köztartozásmentes  adózói  adatbázisban  szereplésről,  telepengedélyt,  az 
engedélykérelmet  összeállító  szakértő  engedélyét,  hulladéktároló  hely  üzemeltetési  szabályzatot, 
tulajdoni lapot, mérleg hitelesítési bizonyítványt, pénzügyi garancia meglétének igazolását. 
 
A hulladékgazdálkodási hatóság kijelöléséről szóló 124/2021. (III. 12.) Korm. rendelet 2. sz. melléklet 3. 
pontjában  meghatározott  szakkérdés  vizsgálatra  került  a  rendelkező  rész  Környezetvédelmi  előírások 
fejezetében található előírásokkal, mely az alábbiak szerint került indokolásra:  
 
A  benyújtott  kérelemben  foglaltak  szerint  a  Hajdúhadház,  13740/12  hrsz.  alatti  telephelyen  az 
engedélyezett  hulladékgazdálkodási  tevékenység:  nem  veszélyes  hulladékok  kereskedelme, 
gyűjtése  és  előkezelése.  Jelen  kérelem  tárgya  pedig  ezen  tevékenységek  engedélyezésének 
meghosszabbítása. 
 
A  rendelkezésre  álló  terület  –  ahol  megtalálható  2db  egyszintes  csarnoképület  a  megfelelő 
adminisztrációs háttérrel – és a tervezett géppark a kezelési igényeket ki tudja elégíteni, a telken 
belül  további  építési  tevékenység  végzése  nem  válik  szükségessé,  így  ebből  eredően  földtani 
közeg igénybevételével nem kell számolni. 
Az  ivóvizet  a  Hajdúhadházi  közszolgáltató  biztosítja,  a  keletkező  szennyvizet  a  közcsatornába 
vezetik,  amely  kommunális  jellegű.  Az  alkalmazott  technológiából  eredően  ipari  szennyvíz 
keletkezésével nem kell számolni. 
 
A  telephelyre  beszállított  hulladékok  átvételére  a  telephely  megfelelő  szilárd  burkolatú  úttal, 
mérlegeléssel, nyilvántartással és tároló hellyel rendelkezik.  
 
A  telephelyen  belüli  szállítás  burkolt  felületű  utakon  történik,  ahonnan  a  csapadékvizet 
víznyelőkkel  összegyűjtve  vezetik  a  telepi  csapadékvíz-elvezető  rendszerbe.  A  hulladékok 
csapadékvízzel  való  érintkezést  kizáróan  kerülnek  feldolgozásra  a  raktárcsarnokon  belül,  mely 
vízzáró burkolattal ellátott, fedett terület. 
 
A  fentiek  szerint  a  földtani  közeg  védelme  érdekében  a  jogszabályi  előírásoknak  megfelelő 
műszaki védelem és intézkedés biztosított. 
A benyújtott havária tervben szerepelnek a kárelhárítás személyi és tárgyi feltételei,  valamint a 
havária esetén szükséges intézkedések, illetve az értesítendő személyek, hatóságok, szervek. 
Normál  üzemi  körülmények  között  a  földtani  közeget  nem  érheti  szennyezés,  amennyiben  a 
tevékenységet  kellő  körültekintéssel  végzik,  a  földtani  közeg  veszélyeztetése,  szennyezése 
kizárható. A kérelemben foglaltak, valamint a rendelkező részben tett előírások betartása esetén 
a földtani közeg védelme érdekében a jogszabályi előírásoknak megfelelő műszaki védelem és 
intézkedés biztosított. 
 
A felszín alatti vizek védelméről szóló 219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Fav.) 
10.  §  (1)  és  (6)  bekezdései  értelmében  a  földtani  közeg  kedvező  minőségi  állapotának 
megőrzése érdekében a tevékenységet megfelelő műszaki védelem mellett kell folytatni. 
Az  elem-  és  akkumulátorhulladékkal  kapcsolatos  hulladékgazdálkodási  tevékenységekről  szóló 
445/2012.  (XII.  29.)  Korm.  rendelet  (a  továbbiakban:  Korm.  rendelet)  22. §  (2)  bekezdése 
értelmében az akkumulátorhulladék kezelésére szolgáló helyet sav- és lúgálló bevonattal ellátott 
felülettel kell felszerelni. 
 
10 
 

 
A rendelkezésre álló dokumentációk alapján a környezetvédelmi hatóság megállapította, hogy a 
tevékenység  engedélyezésének  levegőtisztaság-védelmi  szempontból  az  általános  jogszabályi 
előírások, valamint az egyedi feltételek betartása esetén akadálya nincs. 
A  levegő  védelméről  szóló  306/2010.  (XII.  23.)  Korm.  rendelet  (továbbiakban:  Lev.R.)  4.  §-a 
értelmében  tilos  a  légszennyezés,  a  diffúz  forrás  környezetvédelmi  követelményeknek  nem 
megfelelő működtetése miatt fellépő levegőterhelés, valamint a levegő lakosságot zavaró bűzzel 
való terhelése, továbbá a levegő olyan mértékű terhelése, amely légszennyezettséget okoz. 
A Lev.R. 25. § (1) bekezdése értelmében helyhez kötött légszennyező pontforrás csak engedély 
birtokában létesíthető és üzemeltethető. 
A  telephely  működtetése  során  keletkező  hulladékok  nyílt  téri,  vagy  a  hulladékok  égetésének 
feltételeit  rögzítő  jogszabályban  foglaltaknak  nem megfelelő  berendezésben történő  égetése,  a 
háztartásban  keletkező  papírhulladék  és  veszélyesnek  nem  minősülő,  kezeletlen  fahulladék 
háztartási  berendezésben  történő  égetése  kivételével  a  Lev.R.  27.  §  (2)  bekezdésének 
értelmében  tilos.  A  hivatkozott  jogszabályhely  értelmében  nyílt  téri  hulladékégetésnek minősül, 
ha a hulladék - az elemi kár kivételével - bármilyen okból kigyullad. 
A  Lev.R.  28. §  (2)  bekezdése  értelmében  a  közúti  jármű  üzembentartója,  a  vasúti  jármű 
üzemeltetője  szállítás  esetén  a  szállított  anyag  által  okozott  levegőterhelés  megelőzéséről 
gondoskodni köteles. 
A Lev.R. 30. § 
(1) bekezdése értelmében bűzzel járó tevékenység az elérhető legjobb technika alkalmazásával 
végezhető. 
(2)  bekezdése  értelmében,  ha  az  elérhető  legjobb  technika  nem  biztosítja  a  levegő  lakosságot 
zavaró  bűzzel  való  terhelésének  megelőzősét,  további  műszaki  követelmények  írhatók  elő, 
például  szaghatás  csökkentő  berendezés  alkalmazása,  vagy  meglévő  berendezés  leválasztási 
hatásfokának  növelése.  Ha  a  levegő  lakosságot  zavaró  bűzzel  való  terhelésének  megelőzése 
műszakilag  nem  biztosítható,  a  bűzzel  járó  tevékenység  korlátozható,  felfüggeszthető  vagy 
megtiltható. 
 
A  benyújtott  dokumentumok  alapján  megállapítható,  hogy  telephely  vélelmezett  zajszempontú 
hatásterületén  védendő  létesítmények  találhatóak.  A  valós  zajszempontú  hatásterületet  a  nem 
veszélyes  hulladékokkal  kapcsolatos  tevékenységek  folytatásának  engedélyezését  követően 
zajmérések alapján igazolni szükséges.  
 
Felhívom  a  figyelmet,  hogy  az  üzemeltető  köteles  gondoskodni  az  előírt  határértékek 
maradéktalan  betartásáról.  Annak  érdekében,  hogy  az  üzemeltetés  zajkibocsátása  a 
zajkibocsátási határértékek teljesülésén túl, a lehető legkisebb környezeti zajterhelést okozza, 
a  zajforrások  kiválasztásánál  figyelemmel  kell  lenni  a  zajforrás  zajteljesítmény  szintjére, 
valamennyi kültéri zajforrást lakóépülettől a lehető legtávolabb, a szükséges mértékű akusztikai 
védelemmel  ellátva  kell  telepíteni.  A  beltéri  zajforrásokat  úgy  kell  elhelyezni,  az  épület 
hanggátlását úgy kell megvalósítani, hogy a zaj elleni védelmi követelmények maradéktalanul 
betartásra kerüljenek. 
 
A zaj- és rezgésvédelemmel kapcsolatos feltétel a környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes 
szabályairól szóló 284/2007. (X. 29.) Kormányrendelet alapján került előírásra. 
 
 
A  területi  hulladékgazdálkodási  hatóság  a  hulladékgazdálkodási  hatóság  kijelöléséről  szóló  124/2021. 
(III.  12.)  Korm.  rendelet  a  2.  sz.  melléklet  2.  pontja  alapján  a  Hajdú-Bihar  Megyei  Kormányhivatal  
Balmazújvárosi  Járási  Hivatal  Népegészségügyi  Osztályát  szakkérdés  vizsgálatában  megkereste,  aki 
2022. április 19. napján adott feljegyzésében hozzájárult az engedély kiadásához és azt az alábbiakkal 
indokolta: 
 

Hajdú-Bihar 
Megyei 
Kormányhivatal 
Környezetvédelmi, 
Természetvédelmi 
és 
Hulladékgazdálkodási Főosztály Hulladékgazdálkodási Osztály (4024 Debrecen, Piac u. 42-48.) 
által az ÉLTEX Kereskedelmi és Fuvarozó Kft. (4028 Debrecen, Weszprémi u. 2. A. ép. 2. sz.) 
Hajdúhadház, Sámsoni utca 2. 13740/12 hrsz. alatti telephellyel végzett nem veszélyes hulladék 
kereskedelmére,  gyűjtésére  és  előkezelésére  vonatkozó  hulladékgazdálkodási  tevékenység 
engedélyezése során népegészségügyi feladatkörbe tartozóan „A hulladékgazdálkodási hatóság 
kijelöléséről” szóló 124/2021. (III. 12.) Korm. rendelet 2. számú melléklet 5 pontjában nevesített 
szakkérdésben  (Környezet-egészségügyi  szakkérdésekre,  így  különösen  az  egészségkárosító 
11 
 

 
kockázatok  és  esetleges  hatások  felmérésére,  a  fertőző  betegségek  terjedésének 
megakadályozására,  a  rovar-  és  rágcsálóirtás,  a  veszélyes  készítményekkel  végzett 
tevékenység  vizsgálatára,  a  települési  szilárd  hulladékkal  kapcsolatos  közegészségügyi, 
járványügyi vonatkozású követelmények érvényesítésére kiterjedően.) vizsgálatra került. 
 
A  területi  hulladékgazdálkodási  hatóság  az  egyes  közérdeken  alapuló  kényszerítő  indok  alapján  eljáró 
szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet 1. sz. melléklet 19. pont 57. és 58. 
alpontja  alapján  megkereste  az ügyben  hatáskörrel rendelkező  szakhatóságként a  Hajdú-Bihar  Megyei 
Katasztrófavédelmi Igazgatóság Igazgató-helyettesi Szervezet Katasztrófavédelmi Hatósági Szolgálatát, 
aki az engedély kiadásához hozzájárult és azt az alábbiakkal indokolta:  
 
A  Hajdú-Bihar  Megyei  Kormányhivatal  Környezetvédelmi  és  Természetvédelmi  Főosztály 
(továbbiakban:  Főosztály)  a  HB/17-HGO/00677-6/2022.  számon  -  az  Éltex  Kereskedelmi  és 
Fuvarozó  Kft.(4028  Debrecen,  Weszprémi  utca  2.  A.ép.2.)  a  Hajdúhadház,  Sámsoni  utca 
2.,13740/17  hrsz-ú  telephelyen  végzett  nem  veszélyes  hulladék  kereskedelmi,  gyűjtési  és 
előkezelési  engedély  kiadásához  -  szakhatóságként  megkereste  a  Hajdú-Bihar  Megyei 
Katasztrófavédelmi  Igazgatóság  Igazgató-helyettesi  Szervezet  Katasztrófavédelmi  Hatósági 
Szolgálatot (továbbiakban: vízügyi és vízvédelmi hatóság). 
 
Vízügyi és vízvédelmi szempontból vizsgálandó szakkérdés: 
Annak elbírálása, hogy a felszíni és felszín alatti vizek minősége védelmére jogszabályban,illetve 
határozatban meghatározott előírások érvényesülnek-e. 
Annak 
elbírálása, 
hogy 

tevékenység 
vízellátása, 

keletkező 
csapadék-és 
szennyvízelvezetése, 
valamint 

szennyvíz 
tisztítása 
biztosított-e, 

vízbázis 
védőterületére,védőidomára  jogszabályban,  illetve  határozatban  meghatározott  előírások 
érvényesülnek-e,valamint  a  vizek  lefolyására,  az  árvíz  és  a  jég  levonulására  gyakorolt  hatás 
vizsgálata. 
 
A telek vízellátása közüzemi hálózatról biztosított. A felhasznált ivóvíz mennyisége: ~0,5 m3/nap. 
Technológiai vízfelhasználás nem történik. 
A szennyvízelvezetés a meglévő közműpótló zárt szennyvízgyűjtő aknába történik. 
A keletkező tiszta csapadékvíz telken belül elszikkad. 
A  hulladékok  csapadékvízzel  való  érintkezést  kizáróan  kerülnek  tárolásra  és  feldolgozásra  a 
raktárcsarnokon belül, mely vízzáró burkolattal ellátott, fedett terület. 
 
A  felszín  alatti  vizek  védelméről  szóló  219/2004.  (VII.  21.)  Kormányrendelet  2.  mellékletével 
összhangban  a  27/2004.  (XII.  25.)  KvVM  rendelete  felszín  alatti  víz  állapota  szempontjából 
érzékeny  területeken  lévő  települések  besorolása  alapján  Hajdúhadház  település 
érzékenyterületen fekszik. 
 
Az  érintett  terület  a  vízbázisok,  a  távlati  vízbázisok,  valamint  az  ivóvízellátást  szolgáló 
vízilétesítmények  védelméről szóló  123/1997.  (VII.  18.)  Korm.  rendelettel,  valamint  határozattal 
kijelölt vízbázis védőterületet nem érint. 
 
A vizek lefolyására, mederfenntartásra, az árvíz és a jég levonulására, nem gyakorol hatást. 
A  tevékenység  kapcsán  a  felszíni-és  felszín  alatti  vizek  minősége,  mennyisége  védelmére  és 
állapotromlására 
vonatkozó 
jogszabályban, 
határozatban 
meghatározott 
előírások 
érvényesíthetők. 
 
Az 
előzőekben 
foglaltakra 
tekintettel 
megállapítottam, 
hogy 

nem 
veszélyes 
hulladékkereskedelmi,  gyűjtési  és  előkezelési  engedély  kiadásának  vízgazdálkodási  és 
vízvédelmi szempontból akadálya nincs, ezért a rendelkező részben foglaltak szerint hozzájáruló 
szakhatósági állásfoglalást adtam. 
 
Az  1.  pontban  foglaltakról  a  219/2004.  (VII.  21.)  Korm.  rendelet  19.  §  (1)  bek.,valamint 
a220/2004. (VII. 21.) Kormányrendelet. 11. § (2) bek. alapján rendelkeztem. 
A 2. bekezdésben tett előírást a 219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet 19.§ (1) bek. szerint,valamint 
a 220/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet. 11. § (2) bek. szerint állapítottam meg. 
 
12 
 

 
A  védőidomok,  védőterületek  és  védőövezetek  igénybevételénél  a  123/1997.  (VII.  18.)  Korm. 
rendelet 5. számú mellékletében foglaltakat kell figyelembe venni. (3. pont) 
Az 4. pont a 220/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet 5. § (1) bek. alapján került előírásra. 
 
A szakhatósági állásfoglalás kérés 2022. április 6-án érkezett. A szakhatósági eljárására irányuló 
ügyintézési  határidő  —  az  Ákr.  55.  §  (2)  bek.  és  a  43.  §  (1)  bekezdésben  foglaltakkal 
összhangban — betartásra került. 
 
A Hajdú-Bihar Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság hatáskörét a vízügyi igazgatási,valamint 
a vízügyi hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 223/2014. (IX. 4.)Korm. rendelet 
állapítja meg. Szakhatósági állásfoglalásunkat az Ákr. 55. § (1) bekezdése és az 531/2017. (XII. 
29.) Korm. rendelet 1. melléklet 19. pont 57. és 58. alpontja figyelembevételével hoztam meg. 
 
 A területi hulladékgazdálkodási hatóság felhívja figyelmét, hogy a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. 
törvény 82/A. § (1) bekezdése alapján éves felügyeleti díj fizetésére kötelezett. 
 
A  kereskedelembe  bevonható,  gyűjthető  és  előkezelhető  hulladékok  azonosító  kódja,  megnevezése  a 
hulladékjegyzékről szóló 72/2013. (VIII. 27.) VM rendelet alapján került meghatározásra.  
 
A  határozat  rendelkező  részének VI. pontjában  foglalt időbeli  hatálya  a  Ht.  79.  §  (1)  bekezdés  alapján 
került megállapításra. 
  
Jelen  engedélyezési  eljárásban  a  környezetvédelmi  és  természetvédelmi  hatósági  eljárások  igazgatási 
szolgáltatási  díjairól  szóló  14/2015.  (III.  31.)  FM  rendelet  1.  sz.  melléklete  alapján  a  területi 
hulladékgazdálkodási hatóság megállapítja, hogy 240.000,- Ft, azaz kettőszáznegyvenezer forint eljárási 
költség merült fel, melyet az engedélyes megfizetett. 
 
A területi hulladékgazdálkodási hatóság az engedélykérelem elbírálása során az általános közigazgatási 
rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) 43. §-ban foglaltakra figyelemmel a teljes 
eljárásra vonatkozó szabályok szerint járt el, tekintve, hogy az automatikus döntéshozatali eljárásban és 
sommás eljárásban  nem bírálható  el, mivel  a  szakhatóságok megkeresése miatt 8  napon belül döntés 
nem hozható. 
 
A  Ht.  79.  §  (8)  bekezdése  alapján  a  területi  hulladékgazdálkodási  hatóság  határozatát  30  napon  belül 
hozza meg. Az eljárás ügyintézési határidejének lejárta: 2022. április 23. 
 
A  területi  hulladékgazdálkodási  hatóság  határozatát  az  ügyintézési  határidőn  belül,  a 
hulladékgazdálkodási  hatóság  kijelöléséről  szóló  124/2021.  (III.  12.)  Korm.  rendeletben  és  a 
környezetvédelmi  és  természetvédelmi  hatósági  és  igazgatási  feladatokat  ellátó  szervek  kijelöléséről 
szóló  71/2015.  (III.  30.)  Korm.  rendeletben  biztosított  jogkörében  eljárva,  a  Ht.  12.  §  (2)  bekezdése,  a 
hulladékgazdálkodási  tevékenységek  nyilvántartásba  vételéről,  valamint  hatósági  engedélyezéséről 
szóló  439/2012.  (XII.  29.)  Korm.  rendelet,  valamint  Ákr.  80.  §  (1)  bekezdése,  a  81.  §  (1)  bekezdése, 
valamint a 112. §-a alapján hozta meg. 
 
A jogorvoslat lehetőségét az Ákr. 112. § (1) bekezdése, illetőleg a 113. § (1) bekezdés a) pontja és 114. 
§ (1) bekezdése biztosítja. 
 
A keresetlevél benyújtására vonatkozó rendelkezéseket a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi 
I. törvény (a továbbiakban: Kp.) 37. § (1) bekezdés, a 39. §, a tárgyaláson kívüli elbírálást a 77. § (1)-(2) 
bekezdése határozza meg. 
 
A Kp. 50. § és 52. § (1) bekezdésben foglaltak szerint azonnali jogvédelem keretében kérhető a halasztó 
hatály elrendelése.  
 
A tárgyalás elmulasztására vonatkozó rendelkezéseket a 82. § tartalmazza. 
 
Az  elektronikus kapcsolattartásra  vonatkozó  rendelkezéseket  a  polgári perrendtartásról szóló  2016. évi 
CXXX. törvény 605. § és 608. §-a, valamint az Eüsztv. 9. §-a határozza meg. 
 
13 
 

 
A bírósági eljárás illetékéről az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 45/A. § (1) bekezdés, valamint 
az illetékfeljegyzési jogról a 62. § (1) bekezdés h) pont rendelkezik. 
 
Jelen  döntés  kiadmányozására  a  Hajdú-Bihar  Megyei  Kormányhivatal  hatályos  kiadmányozási 
szabályzata  alapján  a  Hajdú-Bihar  Megyei  Kormányhivatal  Környezetvédelmi,  Természetvédelmi  és 
Hulladékgazdálkodási Főosztály vezetője jogosult. 
 
Debrecen, időbélyegző szerint 
 
Rácz Róbert 
kormánymegbízott 
nevében és megbízásából 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
      Dr. Hajduné Dr. Kovács Mária Mónika 
 
 
 
 
 
 
 
 
          főosztályvezető helyett 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
        Répásiné Dr. Veszprémi Bernadett 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 osztályvezető 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kapják: 
1.  ÉLTEX Kft. 
2.  Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Balmazújvárosi Járási Hivatala Népegészségügyi Osztály  
3.  Hajdú-Bihar 
Megyei 
Katasztrófavédelmi 
Igazgatóság 
Igazgató-helyettesi 
Szervezet 
Katasztrófavédelmi Hatósági Szolgálat 
4.  Hajdú-Bihar Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 
5.  Irattár 
14