Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Éltex Kft. Hadházi Hulladékfeldolgozó Telep'.


 
 
 
 
 
 
 
Ügyiratszám: HB/17-JHNY/00124-13/2022 
Tárgy: Előzetes vizsgálat lezárása 
Ügyintéző: Dr. Kalászné Bélics Zsuzsanna 
Hiv. szám: - 
Telefon: 52/511-000 
Melléklet: - 
 
 
HATÁROZAT 
 
 
 
A környezetvédelmi, természetvédelmi és hulladékgazdálkodási hatáskörében eljáró Hajdú-Bihar Megyei 
Kormányhivatal (a továbbiakban: környezetvédelmi hatóság) az ÉLTEX Kft. (4028 Debrecen, Weszprémi 
utca  2/A/2.;  KÜJ:  100393875  )  kérelmére  a  Hajdúhadház,  Sámsoni  u.  2.  szám  alatti,  13740/17  hrsz-ú 
telephelyen  (KTJ:  102709084)  végzett  hulladékgyűjtési,  kereskedelmi  és  előkezelési  tevékenység 
tervezett  bővítése  érdekében  lefolytatott  előzetes  vizsgálati  eljárásban  megállapítja,  hogy  a  tervezett 
beruházással kapcsolatban az alábbi feltételek betartása esetén 
 
nem feltételezhető jelentős környezeti hatás. 
 
A tevékenység az alábbi feltételek betartásával végezhető: 
 
Hulladékgazdálkodási szempontból: 
 
1.  A  telephelyen  a  veszélyes  és  nem  veszélyes  hulladékok  hulladékgazdálkodási  engedélyköteles 
gyűjtése,  kereskedelme  és  előkezelése  a  területi  hulladékgazdálkodási  hatóság  által  kiadott 
hulladékgazdálkodási engedély véglegessé válását követően kezdhető meg, illetve folytatható. 
 
Zaj és rezgés elleni védelem szempontjából: 
 
2.  Az elérhető legjobb technika alkalmazása mellett, munkaszervezéssel és a technológiai fegyelem 
betartásával  biztosítani  kell,  hogy  a  tevékenység  végzése  során  a  zaj-  és  rezgéskibocsátás  a 
környezeti  zaj-  és  rezgésterhelési  határértékek  megállapításáról  szóló  27/2008.  (XII.  3.)  KvVM-
EüM  együttes  rendeletben  előírt  határértékek  maradéktalan  teljesülésén  túlmenően,  az  érintett 
környezetet a lehető legkisebb mértékben zavarja. 
3.  A  tervezett  bővítést  követő  30  napon  belül,  műszeres  zajmérések  alapján  készült 
szakvéleményben  igazolni  kell,  hogy  a  tevékenységből  származó  zajkibocsátás  megfelel  a 
zajkibocsátási  határértékeknek.  A  zajméréseket  és  a vizsgálati  eredmények  értékelését  az  MSZ 
18150-1  szabvány  előírásai  szerint,  vagy  azzal  egyenértékű  eredményt  adó  módszerrel  kell 
elvégezni.  A  méréseket  a  zajkibocsátási  határértékek  megállapításának,  valamint  a  zaj-  és 
rezgéskibocsátás  ellenőrzésének  módjáról  szóló  93/2007.  (XII.  18.)  KvVM  rendelet  (a 
továbbiakban:  93/2007.  (XII.  18.)  KvVM  rendelet)  1.  §  (3)  bekezdésében  előírtak  figyelembe 
vételével a rendszeresen előforduló, legnagyobb környezeti zajkibocsátású üzemelési állapotban 
kell elvégezni. A telephely zajforrásainak hatásterületét a környezeti zaj és rezgés elleni védelem 
egyes szabályairól szóló 284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: ZajR.) 6. §-a alapján 
kell  meghatározni,  és  azt  léptékhelyes,  méretaránnyal  ellátott  helyszínrajzon  ábrázolni  kell.  A 
Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztály Jogi és Hatósági Nyilvántartó Osztály 
4024 Debrecen, Piac u. 42-48. Telefon: (36 52) 511-000 Fax: (36 52) 511-040 
E-mail: [email protected] 

zajmérések adatait  dokumentáló mérési jegyzőkönyvet a  valós hatásterület meghatározásával  a 
környezetvédelmi hatóság részére meg kell küldeni. 
4.  Amennyiben  a  környezeti  zajforrások  valós  hatásterületén  védendő  épület,  helyiség  van,  a 
környezeti  zajt  előidéző  üzemi  zajforrásra  vonatkozóan  engedélyes  köteles  a  környezetvédelmi 
hatóságtól környezeti zajkibocsátási határérték megállapítását kérni, és a határérték betartásának 
feltételeit megteremteni. 
 
Levegőtisztaság-védelmi szempontból: 
 
5.  Helyhez  kötött  légszennyező  pontforrás  csak  a  környezetvédelmi  hatóság  által  kiadott 
légszennyező forrás létesítési, működési engedély birtokában létesíthető és üzemeltethető.   
6.  A  tevékenység  végzése  során  keletkező  hulladékok  nyílt  téri,  vagy  a  hulladékok  égetésének 
feltételeit rögzítő jogszabályban foglaltaknak nem megfelelő berendezésben történő égetése tilos. 
7.  Az  üzemeltetési  tevékenységekkel  kapcsolatos  szállítások  esetén  a  fuvarozó  köteles 
gondoskodni arról megfelelő intézkedés megtételével (takarás, csomagolás stb.), hogy a szállított 
anyag levegőterhelést ne okozzon. 
8.  A tevékenység végzése során az elérhető legjobb technika alkalmazásával meg kell akadályozni 
a telephellyel szomszédos ingatlanok diffúz porterhelését. 
 
Földtani közeg védelme szempontjából: 
 
9.  A hulladékgazdálkodási tevékenység végzése során folyamatosan biztosítani kell – a szükséges 
karbantartással  és  javítással  –,  hogy  a  hulladéktároló  helyhez  vezető  és  a  hulladéktároló  hely 
alapjául szolgáló telephely területén belül kialakított közlekedési útvonal és a tárolótér, kezelőtér 
burkolata egységes és egybefüggő legyen. 
10.  Fedetlen,  a  csapadékvíztől  biztonságosan  nem  védett  tárolótéren,  illetve  megfelelő  műszaki 
védelmet  biztosító  tárolóeszköz  (pl.  zárt  konténer)  igénybevétele  nélkül  tilos  olyan  hulladék 
(előkezelt  hulladék)  tárolása,  amelyből,  vagy  amelyről  a  csapadékvíz  szennyező  anyagokat 
oldhat ki, vagy moshat le. 
11.  Veszélyes, vagy szennyezett hulladék gyűjtése csak fedett, zárt épületben történhet, a veszélyes 
hulladék/anyag hatásainak ellenálló konténerekben. 
12.  A  telephelyen  az  esetlegesen  kiömlő,  elfolyó  szennyező  anyagok  lokalizálására,  felitatására, 
semlegesítésére  és  eltávolítására  alkalmas  –  a  havária  tervben  szereplő  –  kárelhárítási 
anyagokat,  eszközöket  kell  készenlétben  tartani.  Használatukat,  felhasználásukat  követően 
azokat haladéktalanul pótolni, illetve helyettesíteni kell. 
13.  A tevékenység végzése során bármilyen okból bekövetkező, a földtani közeget érintő szennyezés 
elhárításáról  az  engedélyes  köteles  haladéktalanul  intézkedni.  A  bekövetkezett  káreseményről, 
annak kiterjedéséről, mértékéről, továbbá a megtett intézkedésekről haladéktalanul értesíteni kell 
a környezetvédelmi hatóságot. 
 
Természet- és tájvédelmi szempontból: 
 
14.  A  tervezett  hulladékhasznosítási  tevékenységet  a  természeti  értékek  védelme  mellett  kell 
végezni. 
15.  A  működés  során  esetlegesen  szükségessé  váló  rágcsálóirtáshoz  olyan  mérget  kell  használni, 
mely  sem  közvetlenül,  sem  közvetve  nem  veszélyezteti  az  elpusztult  rágcsáló  egyedeket 
fogyasztó  védett  állatokat.  A  mérgezés  során  elpusztult  állatokat  azonnal  be  kell  gyűjteni  és 
szakszerűen elhelyezni.  
16.  A  tevékenység  végzése  során  védett  élőlény  egyedének,  illetve  állományának  veszélyeztetése 
esetén a munkálatokat fel kell függeszteni, és haladéktalanul értesíteni kell a területileg illetékes 
természetvédelmi őrt, aki a helyszínen a természeti értékek védelme érdekében a munkálatokat 
leállíthatja, valamint a természetvédelmi hatóság útján további korlátozásokat tehet.   
 
 


Vízgazdálkodási és vízvédelmi szempontból: 
 
A Hajdú-Bihar Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Igazgató-helyettesi Szervezet Katasztrófavédelmi 
Hatósági  Szolgálat  35900/979-1/2022.ált.  számú  szakhatósági  állásfoglalásában  az  előzetes  vizsgálati 
eljárást lezáró határozat kiadásához feltételekkel hozzájárult. Szakhatósági hozzájárulásában előírtak: 
 
17.  A tevékenységet úgy kell végezni, hogy a legkisebb mértékű környezetterhelést és igénybevételt 
idézze  elő,  megelőzze  a  környezetszennyezést  és  kizárja  a  környezetkárosítást.  Az  építés  és 
üzemeltetés során is biztosított kell legyen a felszín alatti vizek jó minőségi állapota. Szennyező 
anyag  felszín  alatti  vízbe  történő  közvetett  és  közvetlen  bevezetése,  valamint  földtani  közegbe 
történő  közvetlen  bevezetése  tilos.  A  felszín  alatti  vízre  és  a  földtani  közegre  meghatározott  (B) 
szennyezettségi határértéknél kedvezőtlenebb állapotot nem eredményezhet. 
18.  Az  okozott,  vagy  havária  jellegű  szennyezést,  károsodást  haladéktalanul  be  kell  jelenteni  a 
Hajdú-Bihar  Megyei  Katasztrófavédelmi  Igazgatóságnak  (továbbiakban  vízügyi  és  vízvédelmi 
hatóság),  azonnal  gondoskodva  a  szennyező  tevékenység  befejezéséről  és  a  kárenyhítés 
megkezdéséről. 
 
Környezet- és település egészségügyi szempontból megállapítást nyert,  hogy az előzetes  vizsgálati 
dokumentáció megfelel a közegészségügyi követelményeknek. 
 
Felhívom a figyelmet, hogy a környezethasználó utólag is kötelezhető környezet- és természetvédelmi 
célú  műszaki  megoldás,  vagy  intézkedés  megtételére  környezetet  vagy  természetet  zavaró,  káros 
környezet- és természetterhelés kialakulása esetén. 
 
A  döntés  közlése  közleményben,  közhírré  tétel  útján  történik.  A  környezetvédelmi  hatóság  az  előzetes 
vizsgálati  eljárás  lezárásáról  szóló  közleményt  a  tervezett  beruházással  érintett  település  jegyzője 
részére jelen határozat mellékleteként küldi meg. A közhírré tétel időpontját a környezetvédelmi hatóság 
a jelen döntéssel párhuzamosan küldendő levélben jelöli meg. 
 
A határozat a közléssel végleges, ellene fellebbezésnek helye nincs.  
 
A  határozat  ellen  önálló  jogorvoslatnak  van  helye,  a  véglegessé  vált  döntés  ellen  közigazgatási  per 
kezdeményezhető,  melyet  keresetlevéllel  kell  megindítani.  A  keresetlevelet  –  ha  törvény  eltérően  nem 
rendelkezik  –  a  vitatott  közigazgatási  cselekmény  közlésétől  számított  harminc  napon  belül  kell  a 
Debreceni  Törvényszék  Közigazgatási  Kollégiumához  címzett  (4026  Debrecen,  Perényi  u.  1.),  de  a 
vitatott  cselekményt  megvalósító  közigazgatási  szervnél,  azaz  a  Hajdú-Bihar  Megyei  Kormányhivatal 
Környezetvédelmi,  Természetvédelmi  és  Hulladékgazdálkodási  Főosztály  (4024  Debrecen,  Piac  u.  42-
48.) címén benyújtani. 
 
Természetes  személy  a  keresetlevelet  személyesen  vagy  ajánlott  küldeményként  postai  úton  is 
előterjesztheti.  Jogi  képviselő  nélkül  eljáró  felperes  a  keresetlevelet  jogszabályban  meghatározott 
nyomtatványon is előterjesztheti. 
Jogi  képviselővel  eljáró  felperesnek,  valamint  az  elektronikus  ügyintézés  és  a  bizalmi  szolgáltatások 
általános  szabályairól  szóló  2015.  évi  CCXXII.  törvény  (a  továbbiakban:  Eüsztv.)  szerinti  minden 
elektronikus  ügyintézésre  kötelezettnek  elektronikusan  kell  benyújtani  a  keresetet.  Az  elektronikus 
ügyintézésre kötelezettek körét az Eüsztv. 9. §-a határozza meg. 
A keresetlevél elektronikus úton történő benyújtásának helye: https://e-kormanyablak.kh.gov.hu/client 
 
Ha  törvény  eltérően  nem  rendelkezik,  a  keresetlevél  benyújtásának  a  közigazgatási  cselekmény 
hatályosulására halasztó  hatálya  nincs, azonban a  bíróságtól  azonnali jogvédelem keretében kérhető a 
halasztó  hatály  elrendelése.  Az  azonnali  jogvédelem  iránti  kérelemben  részletesen  meg  kell  jelölni 
azokat  az  indokokat,  amelyek  az  azonnali  jogvédelem  szükségességét  megalapozzák,  és  az  ezek 
igazolására szolgáló okiratokat csatolni kell. A kérelmet megalapozó tényeket valószínűsíteni kell. 
 


 
Ha  egyik  fél  sem  kérte  tárgyalás  tartását,  és  azt  a  bíróság  sem  tartja  szükségesnek,  a  bíróság  az  ügy 
érdemében tárgyaláson kívül határoz. Tárgyalás tartását a felperes a keresetlevélben kérheti.  
 
A közigazgatási jogvita elbírálása iránti közigazgatási per illetéke 30 000 forint. A közigazgatási bírósági 
eljárásban  a  felet  tárgyi  illetékfeljegyzési  jog  illeti  meg.  A  tárgyi  illetékfeljegyzési  jog  következtében  le 
nem rótt kereseti illeték viseléséről a bíróság dönt. 
 
 
 
 

INDOKOLÁS 
 
 
Az  ÉLTEX  Kft.  (4028  Debrecen,  Weszprémi  utca  2/A/2.)  a  Hajdúhadház,  Sámsoni  u.  2.  szám  alatti, 
13740/17  hrsz-ú  telephelyen  végzett  hulladékgyűjtési,  kereskedelmi  és  előkezelési  tevékenység 
tervezett  bővítése  érdekében  a  környezeti  hatásvizsgálati  és  az  egységes  környezethasználati 
engedélyezési  eljárásról  szóló  314/2005.  (XII.  25.)  Korm.  rendelet  (a  továbbiakban:  Khvr.)  3.  §  (1) 
bekezdése,  továbbá  3.  sz.  melléklet  108.  a)  –  Fémhulladékgyűjtő,  -előkezelő,  -hasznosító  telep 
(beleértve az autóroncstelepeket) 5 t/nap kapacitástól  – és 130. pontja alapján 2022. január 24. napján 
előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása iránti kérelmet nyújtott be a környezetvédelmi hatósághoz. 
 
Kérelmező  a  kérelméhez  csatolta  a  Kistarcsa,  2022.  január  4.  keltezésű  előzetes  vizsgálati 
dokumentációt és mellékleteit, majd hiánypótlási felhívás alapján 2022. március 2-i teljesítéssel csatolta 
az előzetes vizsgálati dokumentáció kiegészítését. 
 
Az  előzetes  vizsgálati  dokumentáció  alapján  a  gyűjteni  és  előkezelni  kívánt  nem  veszélyes  hulladékok 
mennyisége összesen legfeljebb 5000 tonna/év, veszélyes hulladékok mennyisége összesen legfeljebb 
3000 tonna/év. 
 
A  hulladékgazdálkodási  tevékenységgel  összefüggésben  használt  terület  (a  13740/12  megosztásából 
keletkezett 13740/17 hrsz-ú ingatlan) nagysága: 9053 m2. 
 
Az ingatlan építési övezeti besorolása a helyi építési szabályzat alapján „Gip-1”, Ipari gazdasági övezet. 
A településrendezési eszközökkel az összhang biztosított. 
 
A benyújtott dokumentációt a szakterületileg érintett hatóságok bevonásával a környezetvédelmi hatóság 
áttanulmányozta. 
 
Az előzetes vizsgálati eljárás során szakhatóságként a környezetvédelmi hatóság megkereste az egyes 
közérdeken  alapuló  kényszerítő  indok  alapján  eljáró  szakhatóságok  kijelöléséről  szóló  531/2017.  (XII. 
29.)  Korm.  rendelet  alapján  a  vízügyi  és  vízvédelmi  szakkérdésben  bevonandó  Hajdú-Bihar  Megyei 
Katasztrófavédelmi Igazgatóság Igazgató-helyettesi Szervezet Katasztrófavédelmi Hatósági Szolgálatot. 
 

Hajdú-Bihar 
Megyei 
Katasztrófavédelmi 
Igazgatóság 
Igazgató-helyettesi 
Szervezet 
Katasztrófavédelmi 
Hatósági 
Szolgálat 
35900/979-1/2022.ált. 
iktatószámú 
szakhatósági 
állásfoglalásában az előzetes vizsgálati eljárást lezáró határozat kiadásához a rendelkező részben előírt 
feltételekkel  hozzájárult.  Szakhatósági  állásfoglalása  ellen  önálló  jogorvoslatnak  nincs  helye,  az  az  ügy 
érdemében  hozott  határozat,  illetve  az  eljárást  megszüntető  végzés  elleni  jogorvoslat  keretében 
támadható meg. 
 
Szakhatósági állásfoglalásának indokolása az alábbi: 
 
 


„A 
Hajdú-Bihar 
Megyei 
Kormányhivatal 
Környezetvédelmi 
és 
Természetvédelmi 
Főosztály 
(továbbiakban:  Főosztály)  a  HB/17-JHNY/00124-4/2022.  számon  -  az  Éltex  Kereskedelmi  és  Fuvarozó 
Kft.(4028  Debrecen,  Weszprémi  utca  2.  A.ép.2.)  a  Hajdúhadház,  Sámsoni  utca  2.,  13740/12  hrsz-ú 
telephelyen  végzett  hulladékgyűjtési,  kereskedelmi  és  előkezelési  tevékenység  tervezett  bővítés  kiadás 
érdekében  indult  előzetes  vizsgálati  eljárásban  -  szakhatóságként  megkereste  a  Hajdú-Bihar  Megyei 
Katasztrófavédelmi  Igazgatóság  Igazgatóhelyettesi  Szervezet  Katasztrófavédelmi  Hatósági  Szolgálatot 
(továbbiakban: vízügyi és vízvédelmi hatóság). 
 
Vízügyi és vízvédelmi szempontból vizsgálandó szakkérdés: 
Annak  elbírálása,  hogy  a  tevékenység  vízellátása,  a  keletkező  csapadék-  és  szennyvíz  elvezetése, 
valamint a szennyvíz tisztítása biztosított-e, vízbázis védőterületére, védőidomára, jogszabályban, illetve 
határozatban meghatározott előírások érvényesíthetők-e, továbbá annak elbírálása, hogy a tevékenység 
az árvíz és a jég levonulására, a mederfenntartásra milyen hatást gyakorol. 
 
Annak  elbírálása,  hogy  a  tevékenység  kapcsán  a  felszíni  és  felszín  alatti  vizek  minősége,  mennyisége 
védelmére  és  állapotromlására  vonatkozó  jogszabályban,  illetve  határozatban  meghatározott  előírások 
érvényesíthetők-e. 
 
A benyújtott dokumentáció alapján az alábbiakat állapítom meg: 
A  telephelyen  jelenleg  is  végzett  hulladékgyűjtési,  kereskedelmi  és  előkezelési  tevékenység  tervezett 
bővítése  által  a  gyűjtendő  és  előkezelendő  fémhulladék  mennyisége  meghaladja  az  5  tonna/nap 
mennyiséget.  A  környezeti  hatásvizsgálati  és  egységes  környezethasználati  engedélyezési  eljárásról 
szóló  314/2005.  (XII.25.)  Korm.  rendelet  3.  számú  melléklet  108.  pontja  alapján  a  létesítmény  előzetes 
vizsgálat köteles. 
 
Az  Éltex  Kft.  telephelye  Hajdúhadház  ipari  gazdasági  területén  helyezkedik  el,  mindösszesen  9.053  m2 
területű ingatlanon. 
 
A  telek  vízellátása  közüzemi  hálózatról  biztosított.  A  felhasznált  ivóvíz  mennyisége:  ~0,5  m3/nap. 
Technológiai  vízfelhasználás  nem  történik.  A  szennyvízelvezetés  a  meglévő  közműpótló  zárt 
szennyvízgyűjtő  aknába  történik.  A  keletkező  tiszta  csapadékvíz  telken  belül  elszikkad.  A  hulladékok 
csapadékvízzel  való  érintkezést  kizáróan  kerülnek  tárolásra  és  feldolgozásra  a  raktárcsarnokon  belül, 
mely vízzáró burkolattal ellátott, fedett terület. 
 
A felszín alatti vizek védelméről szóló 219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet 2. mellékletével összhangban a 
27/2004.  (XII.  25.)  KvVM  rendelete  felszín  alatti  víz  állapota  szempontjából  érzékeny  területeken  lévő 
települések besorolása alapján Hajdúhadház település érzékeny területen fekszik. 
 
Az érintett terület a vízbázisok, a távlati vízbázisok, valamint az ivóvízellátást szolgáló vízilétesítmények 
védelméről  szóló  123/1997.  (VII.  18.)  Korm.  rendelettel,  valamint  határozattal  kijelölt  vízbázis 
védőterületet nem érint. 
 
A vizek lefolyására, mederfenntartásra, az árvíz és a jég levonulására, nem gyakorol hatást. 
A  tevékenység  kapcsán  a  felszíni-és  felszín  alatti  vizek  minősége,  mennyisége  védelmére  és 
állapotromlására vonatkozó jogszabályban, határozatban meghatározott előírások érvényesíthetők. 
Az  ingatlanon  végzett  tevékenység  az  árvíz  és  a  jég  levonulására,  illetve  a  mederfenntartásra  nem 
gyakorol hatást. 
 
A  felszíni  és  felszín  alatti  vizek  minősége,  mennyisége  védelmére  és  állapotromlására  vonatkozó 
jogszabályban foglaltak érvényesülnek. 
 
 


Az  előzőekben  foglaltakra  tekintettel  megállapítottam,  hogy  az  előzetes  vizsgálati  eljárást  lezáró 
határozat  kiadásának  vízgazdálkodási  és  vízvédelmi  szempontból  akadálya  nincs,  ezért  a  rendelkező 
részben foglaltak szerint hozzájáruló szakhatósági állásfoglalást adtam. 
 
Az  1.  (17.)  pont  előírása  az  1995.  évi  LIII.  törvény  6.  §-ban  foglaltak,  a  219/2004.  (VII.  21.)  Korm. 
rendelet  10.  §  (1)  bekezdése,  valamint  a  6/2009.  (IV.  14.)  KvVM-EüM-FVM  együttes  rendeletben 
foglaltak figyelembe vételével történt. 
 
A 2. (18.) pontban foglaltakról a 219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet 19. § (1) bek.,valamint a 220/2004. 
(VII. 21.) Korm. rendelet. 11. § (2) bek. alapján rendelkeztem.  
A  szakhatósági  állásfoglalás  megkeresés  2022.  február  3-án  érkezett  a  hatósághoz.  A  szakhatósági 
eljárására  irányuló  ügyintézési  határidő  —  az  531/2017  (XII.  29.)  Korm.  rendeletben  foglaltakkal 
összhangban — betartásra került. 
 
A döntés elleni önálló jogorvoslatot az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 
(a továbbiakban: Ákr.) 55. § (4) bekezdése nem teszi lehetővé. 
 
A  Hajdú-Bihar  Megyei  Katasztrófavédelmi  Igazgatóság  hatáskörét  a  vízügyi  igazgatási,  valamint  a 
vízügyi  hatósági  feladatokat  ellátó  szervek kijelöléséről  szóló  223/2014.  (IX.  4.)  Korm.  rendelet  állapítja 
meg.  Szakhatósági  állásfoglalásunkat  az  Ákr.  55.  §  (1)  bekezdése  és  az  531/2017.  (XII.  29.)  Korm. 
rendelet figyelembevételével hoztam meg.  
 
Kérem a Tisztelt eljáró Hatóságot, hogy az Ákr. 85. § (1) bekezdésére figyelemmel az érdemi határozatot 
szíveskedjen részemre megküldeni.” 
 
Hulladékgazdálkodási szempontból az alábbi megállapítások tehetők: 
 
Az  ÉLTEX  Kft.  a  tevékenységét  a  hulladékgazdálkodási  hatóság  által  kiadott  hulladékgazdálkodási 
engedély  alapján  végzi.  A  kapacitási  adatok  növekedésével  nem  várható  a  környezeti  hatások  jelentős 
növekedése. 
 
Zaj és rezgés elleni védelem szempontjából az alábbiak állapíthatók meg: 
 
A  benyújtott  előzetes  vizsgálati  dokumentáció  alapján  megállapítható,  a  telephely  vélelmezett 
zajszempontú  hatásterületén  „Lf”  falusias  lakóövezet  besorolású  lakózónában  védendő  létesítmény 
található. A tevékenységből származó zajkibocsátás megfelelőségének igazolására a bővítést követően 
az  üzemeltetőnek  zajmérést  kell  végeznie.  Amennyiben  a  zajmérés  eredménye  alapján  indokolt, 
környezeti zajkibocsátási határérték megállapítását kell kérni. 
 
A tervezést és kivitelezést a zaj elleni védelmi követelmények figyelembe vételével kell végezni. 
 
Felhívom  a  figyelmet,  hogy  az  üzemeltető  köteles  gondoskodni  az  előírt  határértékek  maradéktalan 
betartásáról.  Annak  érdekében,  hogy  az  üzemeltetés  zajkibocsátása  a  zajkibocsátási  határértékek 
teljesülésén  túl,  a  lehető  legkisebb  környezeti  zajterhelést  okozza,  a  zajforrások  kiválasztásánál 
figyelemmel kell lenni a zajforrás zajteljesítmény szintjére, valamennyi kültéri zajforrást lakóépülettől a 
lehető  legtávolabb,  a  szükséges  mértékű  akusztikai  védelemmel  ellátva  kell  telepíteni.  A  beltéri 
zajforrásokat  úgy  kell  elhelyezni,  az  épület  hanggátlását  úgy  kell  megvalósítani,  hogy  a  zaj  elleni 
védelmi követelmények maradéktalanul betartásra kerüljenek. 
 
A zaj- és rezgésvédelemmel kapcsolatos feltételek a ZajR. alapján kerültek előírásra. 
 
Levegővédelmi szempontból az alábbi megállapítások tehetők: 
 
 


A  telephelyen  végzett  hulladékgyűjtési,  kereskedelmi  és  előkezelési  tevékenység  tervezett  bővítés 
esetén határértéket meghaladó légszennyezettség kialakulása nem várható.  
 
Az előzetes vizsgálati dokumentációban foglaltak szerint: 
 
A  tevékenység  tervezett  bővítéséhez  nincs  szükség  újabb  létesítmények  építésére,  így 
légszennyezéssel sem kell számolni. 
 
Az üzemelés során a feldolgozott anyagok minőségéből adódóan kiporzással nem kell számolni.  
A  darálások  alkalmával  mivel  rideg  anyagokról  van  szó,  és  a  darálás  nem  finom  őrlés  szintű  (nagyobb 
lyukú rosták), ezért szálló por képződése nem jellemző. 
 
Az  üzemelés  során  a  telephelyre  történő  be  és  kiszállítások  jelentik  a  légszennyező  forrást.  A 
létesítmény üzemelése során a gépjárműforgalom növekmény által okozott légszennyezés mértéke, nem 
okoz számottevő környezeti többletterhelést.  
 
A  levegő  védelméről  szóló  306/2010.  (XII.  23.)  Korm.  rendelet  (továbbiakban  Lev.R.)  4.  §  értelmében 
tilos  a  légszennyezés,  a  diffúz  forrás  környezetvédelmi követelményeknek  nem megfelelő  működtetése 
miatt  fellépő  levegőterhelés,  valamint  a  levegő  lakosságot  zavaró  bűzzel  való  terhelése,  továbbá  a 
levegő olyan mértékű terhelése, amely légszennyezettséget okoz. 
A  Lev.R.  25.  §  (1)  bekezdése  értelmében  helyhez  kötött  légszennyező  pontforrás  csak  engedély 
birtokában létesíthető és üzemeltethető. 
 
A  keletkező  hulladékok  nyílt  téri,  vagy  a  hulladékok  égetésének  feltételeit  rögzítő  jogszabályban 
foglaltaknak nem megfelelő berendezésben történő égetése, a háztartásban keletkező papírhulladék és 
veszélyesnek nem minősülő, kezeletlen fahulladék háztartási berendezésben történő égetése kivételével 
a  Lev.R.  27.  §  (2)  bekezdésének  értelmében  tilos.  A  hivatkozott  jogszabályhely  értelmében  nyílt  téri 
hulladékégetésnek minősül, ha a hulladék - az elemi kár kivételével - bármilyen okból kigyullad. 
 
A levegőtisztaság-védelemmel kapcsolatosan tett előírások jogszabályi alapja a levegő védelméről szóló 
306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet. 
 
Földtani közeg védelme szempontjából az alábbi megállapítások tehetők: 
 
A  benyújtott  előzetes  vizsgálati  dokumentációban  foglaltak  szerint  a  telephelyen  belüli  hulladékszállítás 
burkolt  felületű  utakon  történik.  A  burkolt  felületekről  a  csapadékvizeket  víznyelőkkel  összegyűjtve 
vezetik  a  telepi  csapadékvíz  elvezető  rendszerbe.  A  csapadékvíz  rendszer  üzemeltetője  a  terület 
tulajdonosa,  aki  az  engedélyes.  A  hulladékok  csapadékvízzel  való  érintkezést  kizáróan  kerülnek 
tárolásra,  illetve  feldolgozásra.  Az  engedélyezett  hulladékgazdálkodási  technológiának  helyet  adó 
csarnoképület  vízzáró  burkolattal  ellátott.  A  tevékenység  bővítésével  többlet  csapadékvíz  elvezetéssel 
nem kell számolni, mivel a burkolt felületek méretében nem történik változás. 
Technológiai szennyvíz nem keletkezik, a keletkező kommunális szennyvizet szennyvíz tározóba gyűjtik, 
majd engedéllyel rendelkező szakcéggel elszállíttatják. 
 
A földtani közeg minőségének védelme érdekében a tervezett hulladékgazdálkodási tevékenységnek az 
előzetes vizsgálati dokumentációban bemutatott azon jellemzői és tervezett intézkedései, amelyek célja 
a jelentős kedvezőtlen hatások elkerülése vagy megelőzése: 
-  A telephelyen belüli szállítás burkolt felületű utakon történik. 
-  A  hulladékok  csapadékvízzel  való  érintkezést  kizáróan  kerülnek  tárolásra  és  feldolgozásra  a 
raktárcsarnokon belül, mely vízzáró burkolattal ellátott, fedett terület. 
-  A  burkolt  felületekről  a  csapadékvizeket  víznyelőkkel  összegyűjtve  vezetik  a  telepi  csapadékvíz 
elvezető rendszerbe. 
 


-  A hulladékgyűjtési, kereskedelmi, és előkezelési tevékenység során – normál üzemvitel esetén – a 
földtani közeg szennyezése nem fordulhat elő. 
-  A földtani közeg szennyezési lehetősége csupán esetleges (havária esetén) és lokális. 
-  Az  esetleges  környezeti  káresemény  (havária)  bekövetkezése  esetén  az  észlelő,  vagy  a 
védelemvezető  azonnal  köteles  értesíteni  a  havária  terv  riasztási  listája  alapján  a  megfelelő 
szerveket.  Ezzel  párhuzamosan  megteszi  a  szükséges  lépéseket  a  haváriát  kiváltó  tényező 
lokalizálására. 
-  A  havária  tervben  foglalt  részletes  intézkedések  megtétele  a  lehetséges  rendkívüli  események 
bekövetkezése esetén. 
 
Fentiek  szerint  a  földtani  közeg  védelme  érdekében  a  jogszabályi  előírásoknak  megfelelő  műszaki 
védelem és intézkedés biztosított. 
A benyújtott havária tervben szerepelnek a kárelhárítás személyi és  tárgyi feltételei,  valamint a havária 
esetén szükséges intézkedések, illetve az értesítendő személyek, hatóságok, szervek. 
 
A jelentős környezeti hatással kapcsolatos megállapítását a környezetvédelmi hatóság – a földtani közeg 
védelme tekintetében  – a felszín alatti  vizek védelméről szóló 219/2004. (VII.  21.) Korm. rendelet  10.  § 
(1) bekezdés a)-c) pontjaira alapozta. 
 
Természet- és tájvédelmi szempontból az alábbiak állapíthatók meg: 
 
A beruházással érintett terület nem áll természetvédelmi oltalom alatt, nem képezi részét a Natura 2000 
hálózatnak. 
 
Az  érintett  területen  megtelepedő  és  a  környéken  táplálkozó  védett,  fokozottan  védett  fajok 
élettevékenységeinek  zavartalansága,  egyedeinek  biztonsága  és  a  környező  területek  védelme 
érdekében a rendelkező rész pontjaiban leírt feltételeket adja a hulladékgazdálkodási hatóság. 
 
A  védett  és  fokozottan  védett  állat-  és  növényfajok  körét,  természetvédelmi  értékét  a  védett  és  a 
fokozottan  védett  növény-  és  állatfajokról,  a  fokozottan  védett  barlangok  köréről,  valamint  az  Európai 
Közösségben természetvédelmi szempontból jelentős növény- és állatfajok közzétételéről szóló 13/2001 
(V. 9.) KöM rendelet határozza meg. 
 
A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Tvt.) 8. § (1) bekezdése alapján a 
vadon  élő  szervezetek,  továbbá  ezek  állományai,  életközösségei  megőrzését  élőhelyük  védelmével 
együtt kell biztosítani 
 
A Tvt.  17. § (1) bekezdése értelmében a 8. § (1) bekezdés rendelkezéseinek megfelelően a  vadon élő 
szervezetek élőhelyeinek, azok biológiai sokféleségének megóvása érdekében minden tevékenységet a 
természeti értékek és területek kíméletével kell végezni. 
 
A  Tvt.  42.  §  (1)  bekezdése  alapján  tilos  a  védett  növényfajok  egyedeinek  veszélyeztetése,  engedély 
nélküli elpusztítása, károsítása, élőhelyeinek veszélyeztetése, károsítása, továbbá a 43. § (1) bekezdése 
szerint  tilos  a  védett  állatfajok  egyedének  zavarása,  károsítása,  kínzása,  elpusztítása,  szaporodásának 
és  más  élettevékenységének  veszélyeztetése,  lakó-,  élő-,  táplálkozó-,  költő-,  pihenő-  vagy 
búvóhelyeinek lerombolása, károsítása. 
 
Éghajlatvédelmi szempontból
 a tervezett tevékenység nem kifogásolt, jelentős környezeti hatása nincs. 
 
Az  előzetes  vizsgálati  eljárásban  a  környezetvédelmi  és  természetvédelmi  hatósági  és  igazgatási 
feladatokat  ellátó  szervek  kijelöléséről  szóló  71/2015.  (III.  30.)  Korm.  rendelet  28.  §  (1)  bekezdése 
alapján  az  5.  számú  melléklet  I.  táblázatában  felsorolt  szakkérdéseket  is  vizsgálja  a  környezetvédelmi 
 


hatóság. Ezért a következő osztályokat vonta be a környezetvédelmi hatóság a különböző szakkérdések 
tekintetében, hogy a tervezett beruházás kapcsán adják meg nyilatkozataikat: 
 
A  környezet-  és  település-egészségügyre,  az  egészségkárosító  kockázatok  és  esetleges  hatások 
felmérésére,  a  felszín  alatti  vizek  minőségét,  egészségkárosítás  nélküli  fogyaszthatóságát, 
felhasználhatóságát  befolyásoló  körülmények,  tényezők  vizsgálatára,  lakott  területtől  (lakóépülettől) 
számított  védőtávolságok  véleményezésére,  a  talajjal,  a  szennyvizekkel,  veszélyes  hulladékokkal 
kapcsolatos  közegészségügyi  követelmények  érvényesítésére,  az  emberi  használatra  szolgáló  felszíni 
vizek  védelmére  kiterjedő  szakkérdések  tekintetében  a  Hajdú-Bihar  Megyei  Kormányhivatal 
Balmazújvárosi Járási Hivatal Népegészségügyi Osztálya nyilatkozott. 
 
Környezet- és település egészségügyi szempontból az alábbiak állapíthatók meg:  
Az előzetes vizsgálati dokumentáció közegészségügyi megfelelő. 
 
A környezetvédelmi hatóság az alábbiak szerint biztosította az eljárás nyilvánosságát: 
 
A  létesítmény  hatásterülete  Hajdúhadház  település  közigazgatási  területét  érinti.  A  beruházás  kapcsán 
az országhatáron átterjedő környezeti hatások kialakulása nem valószínűsíthető. 
 
A  környezetvédelmi  hatóság  a  Khvr.  3.  §  (4)  bekezdése  szerint  közzétételi  felhívással  megkereste 
Hajdúhadház Város Önkormányzat Jegyzőjét. 
 
A  közleményt  –  amely  tájékoztatott  az  eljárás  megindításáról,  valamint  az  ügy  irataiba  való  betekintés 
módjáról – a környezetvédelmi hatóság székhelyén, valamint a kormányhivatal weblapján is közzé tette. 
A közleményben a környezetvédelmi hatóság arra is felhívta a nyilvánosság figyelmét, hogy a telepítés 
helyével  kapcsolatos  kizáró  okokra,  a  környezeti  hatásvizsgálat  szükségességére,  illetve  a  környezeti 
hatástanulmány  tartalmára  vonatkozóan  a  környezetvédelmi  hatóság  közleményének  megjelenését 
követő huszonegy napon belül közvetlenül a környezetvédelmi hatósághoz észrevételt lehet tenni. 
 
A környezetvédelmi érdekek képviseletére alakult egyesületek, és más társadalmi szervezetek értesítése 
is megtörtént a közlemény útján, azonban ilyen egyesület vagy szervezet nem jelezte az eljárásban való 
részvételi szándékát. 
 
A közlemény kifüggesztésének ideje alatt a tervezett beruházással kapcsolatos észrevétel nem érkezett. 
 
A  Khvr.  1.  §  (6b)  bekezdése  alapján  az  előzetes  vizsgálati  eljárásban  a  tevékenység  telepítési  helye 
szerinti település önkormányzata ügyfélnek minősül. Az önkormányzat a környezetvédelmi hatóság által 
megküldött előzetes vizsgálati dokumentáció és mellékletei tekintetében ügyfélként nem nyilatkozott. 
 
Mivel  a  szakhatósági  állásfoglalás,  és  a  környezetvédelmi  hatóság  megállapítása  szerint  nem 
feltételezhető  jelentős  környezeti  hatás,  környezeti  hatásvizsgálat  elvégzése  nem  indokolt
,  és  a 
tervezett tevékenység nem tartozik a Khvr. 2. számú mellékletének hatálya alá, ezért a környezetvédelmi 
hatóság jelen határozatban a Khvr. 5. § (2) bekezdés a) pont ac) alpontja szerint tájékoztatta az ügyfelet, 
hogy a tevékenység az illetékes hulladékgazdálkodási hatóság által kiadott engedély véglegessé válását 
követően kezdhető meg, illetve folytatható, és a Khvr. 5. § (3) bekezdése alapján feltételeket adott. 
 
A  környezetvédelmi  hatóság  rendelkezésére  álló  információk  alapján  az  előzetes  vizsgálatot  lezáró 
határozat kiadásának – a rendelkező részben előírt feltételek betartása mellett - akadálya nincs. 
 
Környezethasználó  a  környezetvédelmi  és  természetvédelmi  hatósági  eljárások  igazgatási  szolgáltatási 
díjairól szóló 14/2015. (III. 31.) FM rendelet 1. sz. mellékletének 35. pontjában meghatározott 250.000,- 
Ft eljárási díjfizetési kötelezettségének eleget tett. 
 
 


A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) 67. § 
(2)  bekezdése  alapján  a  környezetvédelmi  hatóság  az  előzetes  vizsgálat  alapján  hozott  határozatát 
negyvenöt  napon  belül  hozza  meg;  ha  az  ügyben  közmeghallgatás  tartása  szükséges,  az  ügyintézési 
határidő  hatvan  nap.  A  környezetvédelmi  hatóság  az  előzetes  vizsgálati  eljárás  ügyintézési  határidejét 
indokolt  esetben  –  különös  figyelemmel  a  tevékenység  egyedi  jellemzőire,  összetettségére,  telepítési 
helyére, illetve méretére – meghosszabbíthatja. 
 
Az  eljárás  ügyintézési  határidejének  lejárta  figyelembe  véve  az  általános  közigazgatási  rendtartásról 
szóló 2016. évi CL. törvény (továbbiakban Ákr.) 50. § (5) bekezdés b) pontját: 2022. március 16. 
 
A  környezetvédelmi  hatóság  határozatát  az  ügyintézési  határidőn  belül,  a  környezetvédelmi  és 
természetvédelmi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről  szóló 71/2015. (III.  30.) 
Korm.  rendeletben  és  a  hulladékgazdálkodási  hatóság  kijelöléséről  szóló  124/2021.  (III.  12.)  Korm. 
rendeletben  biztosított  jogkörében  eljárva,  a  314/2005.  (XII.  25.)  Korm.  rendelet,  valamint  az  általános 
közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (továbbiakban Ákr.) 80. § (1) bekezdése, a 81. § 
(1) bekezdése, valamint a 112. §-a alapján hozta meg. 
 
A döntés közhírré tételéről a Kvt. 71. § (3) bekezdése és a Khvr. 5. § (6) bekezdése alapján rendelkezett 
a környezetvédelmi hatóság. 
 
A jogorvoslat lehetőségét az Ákr. 112. § (1) bekezdése, illetőleg a 113. § (1) bekezdés a) pontja és 114. 
§ (1) bekezdése biztosítja. 
 
A keresetlevél benyújtására vonatkozó rendelkezéseket a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi 
I.  törvény  (továbbiakban:  Kp.)  37.  §  (1)  bekezdés,  39.  §,  a  tárgyaláson  kívüli  elbírálást  a  77.  §  (1)-(2) 
bekezdése határozza meg. 
 
A Kp. 50. § és 52. § (1) bekezdésben foglaltak szerint azonnali jogvédelem keretében kérhető a halasztó 
hatály elrendelése.  
 
A tárgyalás elmulasztására vonatkozó rendelkezéseket a 82. § tartalmazza. 
 
Az  elektronikus  kapcsolattartásra  vonatkozó  rendelkezéseket  a  polgári  perrendtartásról  szóló  2016.  évi 
CXXX. törvény 605. § és 608. §-a, valamint az Eüsztv. 9. §-a határozza meg. 
 
A bírósági eljárás illetékéről az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 45/A. § (1) bekezdés, valamint 
az illetékfeljegyzési jogról a 62. § (1) bekezdés h) pont rendelkezik. 
 
Jelen  döntés  kiadmányozására  a  Hajdú-Bihar  Megyei  Kormányhivatal  hatályos  kiadmányozási 
szabályzata  alapján  a  Hajdú-Bihar  Megyei  Kormányhivatal  Környezetvédelmi,  Természetvédelmi  és 
Hulladékgazdálkodási Főosztály vezetője jogosult. 
 
 
Debrecen, időbélyegző szerint 
 

Rácz Róbert 
kormánymegbízott 
nevében és megbízásából 
 
 

Dr. Hajduné Dr. Kovács Mária Mónika 
főosztályvezető 
 
 
10


 
Kapják: 
1.  Hajdú-Bihar 
Megyei 
Katasztrófavédelmi 
Igazgatóság 
Igazgató-helyettesi 
Szervezet 
Katasztrófavédelmi Hatósági Szolgálat (KÉR) 
2.  Hajdú-Bihar  Megyei  Kormányhivatal  Balmazújvárosi  Járási  Hivatal  Népegészségügyi  Osztály 
(KÉR) Hiv.: HB-01/NEO/6915-2/2022. 
3.  Hajdúhadház  Város  Önkormányzat  Jegyzője  (KÉR)  kísérőlevél,  közleménytervezet  a  határozat 
közzétételéhez 
4.  HBMKH KTHF Irattár 
 
 
11