Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztály Tiszafüred Azbesztlerakó engedélyei és Környezetvédelmi Hatóság Intézkedéseinek Határozatai'.


 
Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei 
Kormányhivatal 
 
KÖRNYEZETVÉDELMI, TERMÉSZETVÉDELMI ÉS HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI 
FŐOSZTÁLY 
 
 
Iktatószám:  JN/59/07650-06/2023 
 
Tárgy:  Figyelmeztetés 
 
Melléklet:  - 
 
Ügyintéző:  Katonáné Szikora Olga 
 
Telefon:  56/523-408 
 
 
Tiszafüred,  Rét  utcába  terelt,  megnövekedett  mértékű  közlekedés  okozta  zavaró  mértékű 
emberre  ható  zaj-  és  rezgésterheléssel  kapcsolatban,  hivatalból  indított  eljárás  során,  a 
következő döntést hoztam: 
 
Határozat 
 
Tiszafüred Város Önkormányzatot (5350 Tiszafüred, Fő út 1.) a Tiszafüred, Rét utcába terelt 
megnövekedett gépjárműforgalom okozta határértéket meghaladó közlekedésből származó, 
emberre ható rezgésterhelés miatt  
figyelmeztetésben részesítem. 
 
A határozat a közléssel véglegessé válik. Jogszabálysértés esetén a kézbesítéstől számított 30 
napon  belül  a  határozat  ellen  közigazgatási  per  kezdeményezhető  a  Debreceni 
Törvényszéknél  (4025  Debrecen,  Arany  J.  u.  25-31.)  a  Jász-Nagykun-Szolnok  Vármegyei 
Kormányhivatal ellen indított keresettel. A keresetlevelet a Hivatalnál lehet benyújtani vagy 
ajánlott  küldeményként  postára  adni.  A  jogi  képviselővel  eljáró  fél,  valamint  a  belföldi 
székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet a keresetlevelet elektronikus úton, az e-papír 
szolgáltatás  igénybevételével  köteles  benyújtani,  a  https://epapir.gov.hu/  oldalon 
keresztül.  ( A benyújtás elősegítése céljából tájékoztatom, hogy a felületen a „Témacsoport" 
megnevezésénél  a  „Jogorvoslat"  szöveget;  „Ügytípus"  megnevezésnél  a  „Közigazgatási  szerv 
határozatának  bírósági  felülvizsgálat  iránti  keresetlevél"  
szöveget;  „Címzett"  megnevezésnél  a 
„Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei
 Kormányhivatal" szöveget válassza ki. A „Hivatkozási szám" 
megnevezésnél a keresettel támadott határozat ügyszámát szükséges beírni)." A keresetlevél 
benyújtásának  a  határozat  hatályosulására  halasztó  hatálya  nincs.  A  közigazgatási  per 
eljárási illetéke 30 000 Ft. Az illeték megfizetéséről a Törvényszék utólag rendelkezik (tárgyi 
illeték-feljegyzési jog). 
 
A véglegessé vált döntés, a kérelemre induló jogorvoslati határidő lejártát követően, a köz-
igazgatási  szankciók  nyilvántartásába  bejegyzésre  kerül,  amely  3  évig  kezeli  a  bejegyzett 
adatokat. 
 
5000 Szolnok, Ady E. út 35-37. Telefon: (56) 523 343 Fax: (56) 343 768 
e-mail: [email protected] Honlap: www.kormanyhivatal.hu 
hivatali kapu: JH16SZKTFO  KRID: 346274300 

Indokolás 
 
A  Tiszafüred,  Rét  utcába  terelt  megnövekedett  gépjárműforgalom  okozta  zavaró  mértékű 
zaj-  és  rezgésterheléssel  kapcsolatos  bejelentés  kapcsán  a  Hajdú-Bihar  Vármegyei 
Kormányhivatalt, mint a környezetvédelmi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek 
kijelöléséről  szóló  624/2022.  (XII.  30.)  Korm.  rendelet  2.  melléklet  1.2.2.  bekezdése  alapján 
rezgésmérés  vonatkozásában  illetékességgel  rendelkező  hatóságot  Főosztályunk 
rezgésmérésre kérte fel. 
 
A  Hajdú-Bihar  Vármegyei  Kormányhivatal  2023.  08.  15-16-án  a  rezgésmérést  elvégezte  a 
Tiszafüred,  Rét  u.  2.  sz.  ingatlanon,  melyről  HB/17-KTF-LAB/00062-1/2023.  számon 
jegyzőkönyv  készült.  A  jegyzőkönyvben  szereplő  mérési  eredmények  alapján 
megállapítható,  hogy  az  érintett  ingatlan  esetében  a  közlekedésből  származó,  emberre 
ható rezgésterhelés a vonatkozó rezgésterhelési határértékeket meghaladja. 
 
A  HB/17-KTF-LAB/00062-1/2023.  számú  jegyzőkönyv  3.3.  pontja  alapján  a  rezgésterhelés 
eredményei: 
 
Mérési pont 
101 [nappal] 
101 [éjjel] 
Mértékegység 
aW,max = 
84,1 
58,5 
mm/s2 
aW,M,X = 
2,3 
0,9 
mm/s2 
aW,M,Y = 
2,3 
0,9 
mm/s2 
aW,M,Z = 
14,5 
5,1 
mm/s2 
aW,max 
A megítélési idő legnagyobb félperces maximuma (mm/s2) 
aW,M 
A megítélési időre vonatkozó rezgésterhelés (mm/s2) 
x;y;z 
A mérési irányok 
 
A  környezeti  zaj-  és  rezgésterhelési  határértékek  megállapításáról  szóló  27/2008.  (XII.  3.) 
KvVM–EüM  együttes  rendelet  5.  melléklete  tartalmazza  az  emberre  ható  rezgés  vizsgálati 
küszöbértékeit és terhelési határértékeit az épületekben: 
 
Rezgés-
vizsgálati 
Rezgésterhelési 
Sor-
küszöb-
határértékek* 
Épület, helyiség 
szám 
érték* 
(mm/s2) 
(mm/s2) 
A0 
AM 
Amax 
1.  Rezgésre különösen érzékeny helyiség (pl. műtő) 
3,6 

100 
Lakóépület,  üdülőépület,  szociális 
nappal 
12 
10 
200 
otthon, szálláshely-szolgáltató épület,  06–22 óra 
2.  kórház,  szanatórium  lakó-  és 
éjjel 


100 
pihenőhelyiségei 
22–06 óra 
Kulturális,  vallási  létesítmények  nagyobb  figyelmet 
igénylő helyiségei (pl. hangversenyterem, templom), 
3. 
12 
10 
200 
a bölcsőde, óvoda foglalkoztató helyiségei, az orvosi 
rendelő 
2. 
 

Művelődési,  oktatási,  igazgatási  és  irodaépület 
nagyobb  figyelmet  igénylő  helyiségei  (pl.  tanterem, 
számítógépterem, 
könyvtári 
olvasóterem, 
4. 
24 
20 
300 
tervezőiroda,  diszpécserközpont),  a  színházak, 
mozik  nézőterei,  a  magasabb  komfortfokozatú 
szállodák közös terei 
Kereskedelmi,  vendéglátó  épület  eladó-,  illetve 
5.  vendéglátó  terei,  sportlétesítmények  nézőtere,  a 
36 
30 
600 
középületek folyosói, előcsarnokai 
Megjegyzés: 
*  Értelmezése az MSZ 18163–2 szerint. 
 
A  fentiek  szerint  az  érintett  ingatlan  lakószobájának  (101)  vonatkozásában  túllépés  volt 
mérhető az aW,M,Z mérési ponton: 
 

Megítélési időre 
Rezgésterhelési 
Túllépés mértéke 
Mérési pont 
vonatkozó 
határértékek 
(mm/s2) 
rezgésterhelés (mm/s2) 
(mm/s2) 
nappal 
éjjel 
nappal 
éjjel 
nappal 
éjjel 
aW,M,Z 
14,5 
5,1 
10 

4,5 
0,1 
 
Hatóságunk az ügyben 2023. augusztus 31-én az általános közigazgatási rendtartásról szóló 
2016. évi CL. törvény [rövidítve: Ákr.] 104.§ (1) bekezdés a) pontja alapján hivatalból eljárást 
indított.  
Az  eljárás  során  Tiszafüred  Város  Önkormányzatot  JN/59/07650-02/2023.  számon 
nyilatkozattételre hívtuk fel. Az Önkormányzat által TIS/12882-3/2023 számon megküldött 
nyilatkozatban foglaltakat tudomásul vettük. 
 
A környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól szóló 284/2007. (X. 29.) Korm. 
rendelet [továbbiakban: Rendelet] 26. § (1) bekezdés d) pontja alapján „A környezetvédelmi 
hatóság  a  környezet  védelmének  általános  szabályairól  szóló  törvény  szerinti 
környezetvédelmi bírságot a környezeti rezgésforrás által okozott rezgésterhelési határérték 
túllépése  esetén  a  3.  számú  melléklet  3.  pontja  alapján  állapítja  meg”  (a  továbbiakban: 
rezgésbírság). 
 
A Rendelet 3. számú mellékletének 3. pontja szerint: 
„Környezeti  rezgésforrás  által  okozott  rezgésterhelési  határértéket  túllépés  esetén,  a  bírság 
összegét az alábbi összefüggéssel kell kiszámítani: 
 
B = 80.000  k  N 
ahol 
–  B: a rezgésbírság Ft-ban megállapított összege, 
–  k: napszaktól függő tényező: 
nappal megállapított túllépés esetén: k =1, 
éjszaka megállapított túllépés esetén: k =2, 
–  N: azon védendő helyiségek száma, ahol a rezgésterhelési határérték nem teljesül.” 
3. 
 

 
A  Rendelet  32. §  (2)  bekezdése  alapján  a  rezgésbírságot  a  nappali  és  az  éjszakai  időszakra 
külön-külön kell kiszámítani, és a kettő közül a nagyobb összeget kell kiszabni. 
 
Az érintett ingatlan esetében a rezgésmérési jegyzőkönyvben foglaltak alapján a rezgésbírság 
számítása nappali időszakra vonatkozóan az alábbi: 
 
B = 80.000   1 = 80.000 Ft 
ahol k = 1, és N = 1. 
 
A rezgésbírság számítása éjszakai időszakra vonatkozóan az alábbi: 
 
B = 80.000   1 = 160.000 Ft 
ahol k = 2, és N = 1. 
 
A  Rendelet  32. §  (2)  bekezdése  szerint  „az  éjszakai  időszakban  a  vizsgált  helyiségek  közül 
csak  azok  a  helyiségek  számíthatók  be  a  bírság  meghatározásakor,  amelyeket  rendeltetés 
szerint  éjszaka  is  használnak”,  mely  jelen  esetben  teljesül,  annak  lakószoba  funkciójára 
tekintettel. 
 
A  két  időszakra  vonatkozó  rezgésbírság  összeg  közül  az  éjszakai  adódott  nagyobbra,  így 
Főosztályunk azt veszi figyelembe a Rendelet 32. § (2) bekezdése szerint. 
 
Tiszafüred  Város  Önkormányzatának  TIS/2678-2/2023.  számú  nyilatkozata  alapján  a 
Tiszafüred, Rét utca felújítására a terv készítése folyamatban van, melynek 2022. októberében 
elkészült  műszaki  leírása  szerint  (9.  oldal)  a  rezgések  mérséklésére  rezgéscsillapító  réteg 
kerül beépítésre az érintett útszakaszra vonatkozóan. 
 
Fentiekre  való  tekintettel,  a  Rendelet  32.  §  (4)  bekezdése  alapján  Főosztályunk  a 
megállapított  rezgésbírság  összegét  0,8-es  szorzó  alkalmazásával  módosítja,  így  a  végleges 
rezgésbírság összege: 
 
B = 160.000  0,8 = 128.000 Ft. 
 
A Rendelet 32. § (1) bekezdése alapján a rezgésbírság összege ezer forintra kerekítve került 
meghatározásra. 
 
A  rezgésbírság  megállapítása  iránti  eljárásban  Főosztályunk  a  Hajdú-Bihar  Vármegyei 
Kormányhivatal  által  HB/17-KTF-LAB/00062-1/2023.  számon  elkészített  jegyzőkönyvet 
vette figyelembe a Rendelet 32. § (3) bekezdésének megfelelően. 
 
Felhívjuk  a  figyelmet,  hogy  a  rezgésbírság  kiszabása  6  havonként  ismételhető  a  Rendelet  
32. § (5) bekezdésében foglaltak alapján. 
 
4. 
 

A  környezetvédelmi  hatóság  megvizsgálta  a  közigazgatási  szabályszegések  szankcióiról  
szóló  2017.  évi  CXXV.  törvényben  (a  továbbiakban:  Szankció  törvény)  foglaltakat,  amely 
szerint:  
A  Szankció  törvény  2.  §  (1)-(3)  bekezdései   szerint  a  közigazgatási  szabályszegésért  
való    felelősség  megállapítása  esetén  a  közigazgatási  hatóság  közigazgatási  szankciót 
alkalmaz.   
Közigazgatási  szankciót  azzal  a  természetes  személlyel,  jogi  személlyel  vagy  jogi 
személyiséggel nem  rendelkező    szervezettel    szemben   lehet   alkalmazni,    akinek,   illetve  
amelynek    a    közigazgatási  szabályszegésért    való    felelősségét    a    közigazgatási    hatóság  
megállapította.  Az  elkobzás  akkor  is alkalmazható, ha felelősségre vonásra nem került sor.  
Közigazgatási szabályszegés esetén a következő közigazgatási szankciók alkalmazhatók:  
 a) figyelmeztetés,  
 c) közigazgatási bírság,  
 d) tevékenység végzésétől történő eltiltás,  
 e) elkobzás.   
A    Szankció    törvény    6.    §-a    a    figyelmeztetés    szankció    alkalmazását    a    következő  
feltételekkel  teszi lehetővé:   
(2)    Figyelmeztetés    szankciót    alkalmazhat    a    hatóság,    ha    törvény    vagy    törvény  
felhatalmazása  alapján önkormányzati rendelet közigazgatási bírság kiszabását írja elő.  
(5)    Törvény    vagy    eredeti    jogalkotói    hatáskörben    kiadott    kormányrendelet  
meghatározott    ügyek  vonatkozásában  a  figyelmeztetés  alkalmazásának  kizárásáról 
rendelkezhet, ha az adott ügyben csekély súlyú szabályszegés nem merülhet fel.  
A  Szankció  törvény  9.  §  (2)  bekezdése  értelmében  közigazgatási  bírságot  szab  ki  a  
közigazgatási hatósági  eljárás  során  a  hatóság,  ha  törvény  vagy  törvény  felhatalmazása  
alapján  önkormányzati rendelet bírság kiszabását teszi lehetővé,  
 a)    a    Nyilvántartásba   a    hatósági    eljárás    megindításának    napját    megelőző    egy    éven  
belül  az  ügyfél vonatkozásában közigazgatási szankciót megállapító döntést jegyeztek be és  
 b) a hatóság nem figyelmeztetés alkalmazásáról dönt. 
A  Közigazgatási  Szankciók  Nyilvántartásának  (a  továbbiakban:  Nyilvántartás)  adatai  
alapján  a környezetvédelmi hatóság megállapította, hogy az eljárás megindításának napját 
megelőző  1  éven  belül  a  Kötelezett  vonatkozásában  a  Nyilvántartásba  nem  jegyeztek  be 
közigazgatási szankciót.  
A  Szankció  törvény    6.  §  (1)  bekezdése  alapján    a  figyelmeztetéssel  a  hatóság  rosszallását 
fejezi ki az általa  megállapított  közigazgatási  szabályszegés  elkövetése  miatt,  és  újabb  
szankció  kilátásba helyezésével  felszólítja  az  ügyfelet,  hogy  a  jövőben  tartózkodjon  a  
közigazgatási  szabályszegés elkövetésétől.  
Fentiekre tekintettel a környezetvédelmi hatóság a Szankció törvény 6. § (5) bekezdésében és 
a  9.  §  (2)    bekezdésében    foglaltak    alapján    megállapította,    hogy    jelen    eljárásban  
közigazgatási  bírság  nem szabható  ki,  amelyre  tekintettel  a  környezetvédelmi  hatóság  a  
rendelkező  részben  foglaltak  szerint figyelmeztetés alkalmazásáról döntött. 
 
Az eljárás során hozott döntésemmel a rendelkező rész szerint határoztam. Döntésemet az 
Ákr. 80. § (1) bekezdése szerint határozatba foglaltam. 
Jelen eljárás során az ügyintézési határidő 60 nap, melyet nem léptem túl. 
 
5. 
 


A hatóság hatáskörét és  illetékességét megállapító, valamint a döntést megalapozó jogsza-
bályhelyek: 
  A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény.  
  A környezetvédelmi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 
624/2022. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § szerint a területi környezetvédelmi hatóságként 
vármegyei illetékességgel a vármegyei kormányhivatal jár el. 
—  A  környezeti  zaj  és  rezgés  elleni  védelem  egyes  szabályairól  szóló  284/2007.  (X.  29.) 
Korm. rendelet előírásai. 
 
A jogorvoslat lehetőségéről az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. tör-
vény 114. § (1) bekezdése, a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 13. § (3) 
bekezdés c) pontja, 39. § (1) és (6) bekezdése, valamint az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. 
törvény 45/ A. § (1) bekezdése alapján adtam tájékoztatást. 
 
Szolnok, elektronikus bélyegző szerint 
 
 

Dr. Berkó Attila főispán 
 
nevében és megbízásából kiadmányozó: 
 
 
Molnár Gabriella 
 
osztályvezető 
 
Értesül
:  
1./  Tiszafüred Város Önkormányzata 
KRID: 205037144 
       5350 Tiszafüred, Fő u 1.               
     
 
 
2./   Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Főügyészség                        véglegessé válás után 
5000 Szolnok, Jókai út 10. 
3./  JNSZMKH KTF KO/HNYR 
4./  Irattár 
A dokumentum elektronikus aláírással hitelesített.
Dátum: 2023.10.17 08:11:22
Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatal
Kiadmányozta: Molnár Gabriella
6.