Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'NAIH állásfoglalás'.



Dr. Péterfalvi Attila András
 
 
 
Ügyszám: NAIH-3118-2/2022 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hivatkozási szám: JIF/89-2/2022. 
 
Dr. Nagy Attila Mihály részére 
elnök 
 
Nemzeti Választási Iroda 
 
Hivatali kapu útján 
 
 
 
Tisztelt Elnök Úr! 
 
A  Nemzeti Adatvédelmi  és  Információszabadság  Hatósághoz  (a  továbbiakban:  Hatóság) 
JIF/89-2/2022.  iktatószámon  érkezett,  egy  a  Nemzeti  Választási  Irodához  érkezett 
közérdekű  adatigénylés  tárgyában  megküldött  megkeresésében  (a  továbbiakban: 
megkeresés) feltett kérdésekkel kapcsolatos álláspontomról az alábbiakban tájékoztatom. 
 
1. kérdés: 
 
Megerősíti-e  a  Nemzeti Adatvédelmi  és  Információszabadság  Hatóság  azon  álláspontot, 
amely  szerint  a  lakcím  személyes  adatnak  minősül,  ezért,  különös  tekintettel  az  egyes 
lakcímekre  bejelentett  választópolgárok  jogaira  és  szabadságaira  az  adatigénylés 
teljesítése elutasítandó? 
 
A Hatóság álláspontja: 
 
A  megkeresésben  érintett  adatkezelési  jogviszony  az  általános  adatvédelmi  rendelet1  (a 
továbbiakban: GDPR) hatálya alá tartozik, a  „személyes adat” fogalommeghatározását a 
GDPR 4. cikk 1. pontja az alábbiak szerint tartalmazza: 
 
„„személyes  adat”:  azonosított  vagy  azonosítható  természetes  személyre  („érintett”) 
vonatkozó bármely információ; azonosítható az a természetes személy, aki közvetlen vagy 
közvetett  módon,  különösen  valamely  azonosító,  például  név,  szám,  helymeghatározó 
adat,  online  azonosító  vagy  a  természetes  személy  testi,  fiziológiai,  genetikai,  szellemi, 
gazdasági,  kulturális  vagy  szociális  azonosságára  vonatkozó  egy  vagy  több  tényező 
alapján azonosítható.” 
 
Tekintettel  arra,  hogy  egy  természetes  személy  lakcíme  egyértelműen  olyan 
„információnak”  minősül,  amely  egy  azonosítható  természetes  személyre  vonatkozik,  az 
személyes  adatnak  minősül.  Emellett,  az  adatigénylés  teljesítése  esetén  az  adatigénylő 
részére,  az  adatigényléssel  érintett  természetes  személyek  tekintetében  nemcsak  a 
lakcím  mint  személyes  adat,  hanem  egyéb,  személyes  adatnak  minősülő  adat  (pl.  mely 
                                                 
1 az Európai Parlamenti és a Tanács (EU) 2016/679 rendelete (2016. április 27.) a természetes személyeknek a 
személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK 
irányelv hatályon kívül helyezéséről 
………………………………………………………………………………………………………… 
 
1055 Budapest 
Tel.: +36 1 391-1400 
[email protected] 
Falk Miksa utca 9-11. 
Fax: +36 1 391-1410 
www.naih.hu 
 

más természetes személyekkel él egy háztartásban) továbbítására is sor kerülne. 
 
Az  információs  önrendelkezési  jogról  és az  információszabadságról  szóló  2011.  évi  CXII. 
törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése az alábbiak szerint rendelkezik: 
 
„28.  §  (1)  A  közérdekű  adat  megismerése  iránt  szóban,  írásban  vagy  elektronikus  úton 
bárki  igényt  nyújthat  be.  A  közérdekből  nyilvános  adatok  megismerésére  a  közérdekű 
adatok megismerésére vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.
” 
 
Ebből következően közérdekű adatigénylés kizárólag közérdekű adat2, illetve közérdekből 
nyilvános  adat  megismerésére  nyújtható  be  és  ezen  adatok  tekintetében  teljesíthető 
jogszerűen.  
Tekintettel  arra,  hogy  személyes  adat  közérdekű  adat  minősége  a  közérdekű  adat 
fogalmának  értelmezési  tartományából3  fakadóan  fogalmilag  kizárt,  az  adatigényléssel 
érintett személyek lakcíme, illetve egyéb személyes adatai tekintetében pedig ismereteim 
szerint és az adatigényléssel kapcsolatban rendelkezésemre bocsátott információk alapján 
szerint  nem  született  olyan  jogalkotói  döntés,  amely  azokat  közérdekből  nyilvános 
(személyes)  adatnak4  minősíti,  az  adatigénylés  teljesítése  a  jelzett  személyes  adatok 
közlésére, az adatigénylő részérő történő továbbítására nem terjedhet ki jogszerűen, ezen 
adatok tekintetében az adatigénylés teljesítését meg kell tagadni. 
 
 
2. kérdés: 
 
Megerősíti-e  a  Nemzeti Adatvédelmi  és  Információszabadság  Hatóság  azon  álláspontot, 
amely  szerint,  ha  az  adatigénylő  által  kért,  személyes  adatokat  tartalmazó  adatállomány 
helyett  felajánljuk  megye  –  OEVK  bontásban  azon  lakcímek  darabszámának 
rendelkezésre  bocsátását  az  adatigénylő  részére,  amelyekben  legalább  20 
választópolgárnak  van  központi  névjegyzékben  nyilvántartott,  egymáséval  pontosan 
megegyező  lakóhelye/tartózkodási  helye,  az  adatok  rendelkezésre  bocsátásával 
kapcsolatos,  akkor  az  NVI  adatfeldolgozója  által  szükségszerűen  elvégzendő  fejlesztési 
feladatok elvégzéséért az Infotv. 29. § (3) bekezdés alapján költségtérítés állapítható meg, 
amely az igénylőre áthárítható? 
 
A Hatóság álláspontja: 
 
A  Nemzeti  Választási  Iroda  mint  közfeladatot  ellátó  szerv  az  információszabadság 
érvényesülésének elősegítése érdekében a kezelésében lévő közérdekű adatot bármikor 
nyilvánosságra hozhatja, azokat az adatigénylő részére korlátozás nélkül továbbíthatja. 
 
Az adatigénylés teljesítéséért a Nemzeti Választási Iroda mint közfeladatot ellátó szerv az 
Infotv.  29.  §  (3)-(6)  bekezdésében,  valamint  a  közérdekű  adat  iránti  igény  teljesítéséért 
megállapítható  költségtérítés  mértékéről  szóló,  301/2016.  (IX.  30.)  Korm.  rendeletben  (a 
továbbiakban: Korm. rend.) foglaltak szerint állapíthat meg költségtérítést. 
                                                 
2  
3 Infotv. 3. § 5. pont „közérdekű adat: az állami vagy helyi önkormányzati feladatot, valamint jogszabályban 
meghatározott egyéb közfeladatot ellátó szerv vagy személy kezelésében lévő és tevékenységére vonatkozó vagy 
közfeladatának ellátásával összefüggésben keletkezett, a személyes adat fogalma alá nem eső, bármilyen módon vagy 
formában rögzített információ vagy ismeret, függetlenül kezelésének módjától, önálló vagy gyűjteményes jellegétől, így 
különösen a hatáskörre, illetékességre, szervezeti felépítésre, szakmai tevékenységre, annak eredményességére is 
kiterjedő értékelésére, a birtokolt adatfajtákra és a működést szabályozó jogszabályokra, valamint a gazdálkodásra, a 
megkötött szerződésekre vonatkozó adat;” 
4 Infotv. 3. § 6. pont „közérdekből nyilvános adat: a közérdekű adat fogalma alá nem tartozó minden olyan adat, 
amelynek nyilvánosságra hozatalát, megismerhetőségét vagy hozzáférhetővé tételét törvény közérdekből elrendeli;” 


 
Az  Infotv.  29.  §  (5)  bekezdése  taxatív  módon  határozza  meg,  mely  költségelemek 
képezhetik költségtérítés megállapításának alapját: 
 
29.  §  (5)  A  költségtérítés  mértékének  meghatározása  során  az  alábbi  költségelemek 
vehetők figyelembe: 
a) az igényelt adatokat tartalmazó adathordozó költsége, 
b)  az  igényelt  adatokat  tartalmazó  adathordozó  az  igénylő  részére  történő 
kézbesítésének költsége, valamint 
c)  ha  az  adatigénylés  teljesítése  a  közfeladatot  ellátó  szerv  alaptevékenységének 
ellátásához  szükséges  munkaerőforrás  aránytalan  mértékű  igénybevételével  jár,  az 
adatigénylés teljesítésével összefüggő munkaerő-ráfordítás költsége.
” 
 
A Korm. rendelet 3. § (2) bekezdése pedig az alábbiak szerint rendelkezik: 
 
3.  §  (2)  Az  adatigénylés  teljesítésével  összefüggő  munkaerő-ráfordításként  az  igényelt 
adat  felkutatásához,  összesítéséhez  és  rendszerezéséhez,  az  igényelt  adat 
adathordozójáról  másolat  készítéséhez  és  a  másolaton  a  meg  nem  ismerhető  adatok 
felismerhetetlenné tételéhez szükséges időtartam vehető figyelembe.” 
 
Mindezek  alapján  álláspontom  szerint  a  megkeresésben  foglalt,  pontosabban  nem 
meghatározott  „az  NVI  adatfeldolgozója  által  szükségszerűen  elvégzendő  fejlesztési 
feladatok”  
az  Infotv.-ben,  illetve  a  Korm.rend.-ben  foglaltak  szerinti  költségelemeken 
túlmutató,  egyéb  költségekre  vonatkoznak
,  így  e  tekintetben  ezen  költségtérítési 
szabályok nem alkalmazhatóak
 
Mindez természetesen nem képezi akadályát annak, hogy a Nemzeti Választási Iroda mint 
közfeladatot  ellátó  szerv,  az  Infotv.-ben  foglaltak  helyett  más  jogszabályok,  így 
különösen  a  közadatok  újrahasznosításáról  szóló  2012.  évi  LXIII.  törvény,  illetve  
nemzeti adatvagyonról szóló 2021. évi XCI. törvény
 rendelkezései szerint biztosítsa az 
adatok megismerését és erről tájékoztassa az adatigénylőt. 
 
 
kelt: Budapest, az elektronikus aláírás szerint 
 
 
Tisztelettel: 
 
 
 
Dr. Péterfalvi Attila 
     elnök 
       c. egyetemi tanár