Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Vizsgálat AJB bejelentésre'.


 
 
 
Ügyiratszám: NAIH-6239-1/2023. 
 
Előzmény: NAIH-5363-3/2022. 
 
Hiv. sz.: AJB-108/2022. 
 
Dr. Kozma Ákos részére 
 
Alapvető Jogok Biztosa 
 
Alapvető Jogok Biztosának Hivatala 
Budapest 
 
 
Tisztelt Biztos Úr! 
 
 
A  Nemzeti  Adatvédelmi  és  Információszabadság  Hatóság  (a  továbbiakban:  Hatóság)  részére 
megküldött,  a  különélő  szülők  gyermekük  iskoláztatásával  kapcsolatos  tájékoztatási  jogaival  és 
egészségügyi  adatainak  megismerésével  összefüggésben  AJB-108/2022.számon  kiadott 
jelentésével kapcsolatban a Hatóság az alábbi tájékoztatást adja. 
 
I. Az Intézkedések 3. pontjával kapcsolatban: 
 
Ahogyan a Hatóság a NAIH-5363-3/2022. sz. levelében kifejtette, a GDPR-nak1 a célhoz kötöttséget 
és  adattakarékosságot  megfogalmazó  alapelvi  rendelkezésének  megfelelően2  a  köznevelési 
intézmények  a  feladatkörük  ellátáshoz,  jogszabályban  előírt  kötelezettségeik  teljesítéséhez  és  az 
adatkezelési  érintetti  kérelmek  elbírásához  szükséges  mértékben  kezelhetik  a  gyermek  szülői 
felügyeletére vonatkozó adatot.  
 
A  Hatósághoz  kis  számú  olyan  beadvány  érkezett,  amely  a  köznevelési  intézmények  gyakorlatát 
érintette a dokumentumok kezelése kapcsán, és ezek is zömmel az egymással rossz viszonyt ápoló 
különélő szülők egymással szemben való fellépésének – a Hatóság NAIH-5363-3/2022. sz. levelében 
bemutatott – eszközeként jelentek meg, és a panaszok nem kifejezetten a dokumentumok kezelését 
sérelmezték.  Panasz  hiányában  jelenleg  sem  folytat  a  Hatóság  kifejezetten  a  szülői  felügyeletre 
vonatkozó adatot tartalmazó, a köznevelési intézmények által őrzött iratok kezelésével kapcsolatos 
eljárást. 
 
Konkrét egyedi panasz híján eshetőlegesen kiválasztott intézmények gyakorlatának ellenőrzése nem 
adna  átfogó  képet  a  dokumentumok  kezelésének  gyakorlatáról,  azonban  a  Hatóság  felkérte  a 
Klebelsberg Központ elnökét, ossza meg az irányú tapasztalatait a Hatósággal, hogy a köznevelési 
intézményekben  a  szülői  felügyeletre  vonatkozó  adatot  tartalmazó  dokumentum  (bírósági, 
                                                           
1  Az  EURÓPAI  PARLAMENT  ÉS  A  TANÁCS  (EU)  2016/679  rendelete  a  természetes  személyeknek  a  személyes  adatok  kezelése 
tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről (általános 
adatvédelmi rendelet, vagy GDPR) 
2 GDPR 5. cikk (1) A személyes adatok: 
b) gyűjtése csak meghatározott, egyértelmű és jogszerű célból történjen, és azokat ne kezeljék ezekkel a célokkal össze nem egyeztethető 
módon; a 89. cikk (1) bekezdésének megfelelően nem minősül az eredeti céllal össze nem egyeztethetőnek a közérdekű archiválás céljából, 
tudományos és történelmi kutatási célból vagy statisztikai célból történő további adatkezelés („célhoz kötöttség”);  
c)  az  adatkezelés  céljai  szempontjából  megfelelőek  és  relevánsak  kell,  hogy  legyenek,  és  a  szükségesre  kell  korlátozódniuk 
(„adattakarékosság”); 

gyámhatósági  döntés,  vagy  egyéb  irat)  kezelését  milyen  tartalommal  és  módon  szabályozzák.  Az 
erre  vonatkozó  esetleges  kötelező  eljárásrendek,  körlevelek,  ajánlások,  tájékoztatók  stb. 
megküldését is kérte. Amennyiben ebben a témakörben készültek beszámolók, összegző jelentések, 
úgy a Hatóság azok továbbítását is kérelmezte, illetve, ha folyt köznevelési intézménnyel szemben a 
tárgyban fenntartó előtti eljárás, úgy annak eredményének közlését is kérte a Klebelsberg Központ 
elnökétől. 
 
A Klebelsberg Központ elnöke úgy nyilatkozott, miszerint az elmúlt időszak jogszabályi és szervezeti 
változásaira  is  tekintettel  nem  áll  módjában  teljeskörűen  választ  adni.  Az  állami  köznevelési 
közfeladat ellátásában fenntartóként részt vevő szervekről, valamin a Klebelsberg Központról szóló 
134/2016.  (VI.  10.)  Korm.  rendelet  15.  §  (1)  és  (2)  bekezdése,  az  5.  §-a  és  9.  §  (1)  bekezdése, 
valamint  az  államháztartásról  szóló  2011.  évi  CXCV.  törvény  alapján  a Klebelsberg  Központ  nem 
fenntartója  a köznevelési  intézményeknek,  erre  vonatkozó  hatáskört  nem  gyakorol.  A  köznevelési 
intézmények  tanulói  és  szülői  adatainak  vonatkozásában  adatkezelési  feladatokat  nem  végez,  a 
köznevelési  intézmények  önálló  adatkezelők.  A  Klebelsberg  Központ  ezek  miatt  a  köznevelési 
intézmények tekintetében a szülői felügyeletre vonatkozó adatot tartalmazó dokumentum kezelésével 
és  szabályozásával  kapcsolatban  nem  adott  ki  kötelező  eljárásrendet,  körlevelet,  ajánlást,  vagy 
tájékoztatót  sem  a  köznevelési  intézményeknek,  sem  azok  fenntartóinak,  vagyis  a  tankerületi 
központoknak. Továbbá a Központ – a köznevelési intézmények fenntartói hatáskörének hiányára is 
alapozva – nem készített e tárgyban beszámolót, vagy összegző jelentést, valamint nincs tudomása 
arról  sem,  hogy  folyt-e  köznevelési  intézménnyel  szemben  a  fenntartó  (tankerületi  központ)  előtt 
eljárás. 
 
A  válaszban  foglaltak  szerinti  központi  rendelkezés  és  adatok  híján  a  Hatóság  részéről  az  egyes 
tankerületek  megkeresése  lenne  szükséges,  illetve  önálló  adatkezelőkként  a  köznevelési 
intézmények  egyenkénti  vizsgálata,  ez  azonban  a  Hatóság  jelenlegi  leterheltsége  mellett  nem 
megvalósítható,  és  a  NAIH-5363-3/2022.  sz.  levélben  kifejtettek  okán,  rendszerszintű  probléma 
azonosítása híján nem is indokolt. Természetesen egyedi panasz, vagy kérelem esetén a Hatóság 
az adott intézmény esetében eljár, és egyedi, vagy az egyedi panaszon túlmenő probléma esetén a 
megfelelő intézkedéseket megteszi.  
 
II. Az egészségügyi dokumentáció megismerésével kapcsolatban: 
 
Az ombudsman-i vizsgálat kezdeményezésekor, 2018. végén a GDPR már kötelezően alkalmazandó 
volt,  azonban  a  jogalkotó  az  egészségügyi  ágazatai  szabályokat  még  nem  harmonizálta,  ez  az 
egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. 
évi XLVII. törvény (a továbbiakban: Eüak.) esetében 2019. IV. 26-i hatállyal, az egészségügyről szóló 
1997. évi CLIV. törvény (a továbbiakban: Eütv.) esetében 2020. I. 1-jei hatállyal valósult meg.  
 
Az  általános  adatvédelmi  rendelet  2018.  május  25-ét  megelőző  kötelező  alkalmazása  előtti 
szabályozás szerint az érintett az Eütv-ben a betegjogi cím alatt részletezett módon3 és az Eüak-ban 
                                                           
3  Az  Eütv.  2019.  XII.  31-ig  hatályos  szabályi  értelmében  24.  §  (1)  A  beteg  jogosult  megismerni  a  róla  készült  egészségügyi 
dokumentációban  szereplő  adatait,  illetve  joga  van  ahhoz,  hogy  -  a  135.  §-ban  foglaltak  figyelembevételével  -  egészségügyi  adatairól 
tájékoztatást kérjen. 
(2) Az egészségügyi dokumentációval az egészségügyi szolgáltató, az abban szereplő adattal a beteg rendelkezik. 
(3) A beteg jogosult 
a) a gyógykezeléssel összefüggő adatainak kezeléséről tájékoztatást kapni, 
b) a rá vonatkozó egészségügyi adatokat megismerni, 
c) az egészségügyi dokumentációba betekinteni, valamint azokról kivonatot vagy másolatot készíteni vagy saját költségére másolatot kapni,
 

foglaltak alapján4 volt jogosult az egészségügyi dokumentáció megismerésére, valamint másolatának 
igénylésére  –  és ez  a  rendelkezés is  elkülönült  attól,  hogy  a  beteg az  ellátás  végén  az  ambuláns 
lapot,  zárójelentést  egyébként  kézhez  vette  –,  és  ettől  függetlenül  illették  meg  az  Infotv-ben 
szabályozott  adatkezelési  érintetti  jogok  a  tájékoztatásra  vonatkozóan.  Az  Infotv.  az  érintett 
tájékoztatása  során  nem  írta  elő  a  kezelt  adatok,  dokumentumok  másolata  kiadásának 
kötelezettségét,  míg  az  egészségügyi  ágazati  szabályozás  ezt  biztosította  az  érintett  részére.  Az 
általános adatvédelmi rendelet szabályainak hazai jogharmonizációja során a jogalkotó egybe terelte 
az  addigi  ágazati  szabályokat  és  az  általános adatvédelmi  rendelet  által  biztosított  hozzáférési  és 
másolatkérési  jogot,  így  a  dokumentációról  való  másolat  biztosítása  során  kizárólag  az  általános 
adatvédelmi  rendelet  szabályai  alkalmazandóak5.  Ezt  indokolta,  hogy  az  általános  adatvédelmi 
rendelet  (63)  preambulum-bekezdése6  is  megfogalmazza,  miszerint  a  hozzáférési  jog  „magában 
foglalja az érintett jogát arra, hogy az egészségi állapotára vonatkozó személyes adatokhoz – mint 
például a diagnózis, a vizsgálati leletek, a kezelőorvosok véleményei, valamint a kezeléseket és a 
beavatkozásokat  tartalmazó  egészségügyi  dokumentációk  –  hozzáférjen”  
a  hozzáférési  jog 
gyakorlásával a15. cikkben részletezettek szerint.  
 
Jelenleg tehát az egészségügyi dokumentáció másolatának joga, mint betegjog külön nincs nevesítve 
az ágazati szabályozásban, hanem az adatkezelési érintetti joggyakorláson keresztül érvényesíthető. 
Pontosabban  a  megismerés  jogát  az  Eütv.  24.  §  (1)  bekezdése  deklarálja,  annak  érvényesítése, 
másolat igénylése azonban a (2) bekezdés értelmében a GDPR szerinti szabályok alapján történhet.  
 
A  Hatóság  a  fenti  szabályozás  okán  nem  ért  egyet  a  jelentés  50.  oldala  6.  bekezdésében 
megfogalmazottakkal,  miszerint  a  szolgáltató  a  –  különélő,  de  –  közös  szülői  felügyelet  esetén 
bármelyik szülő tájékoztatásával eleget tesz tájékoztatási kötelezettségének
, ezért az AJB- 08/2022. 
sz. jelentés korrekcióját javasolja az alábbiak miatt.  
 
                                                           
4 Az Eüak. 2019. IV. 25-ig hatályos 7. § (3) bekezdése szerint Az érintett jogosult tájékoztatást kapni a gyógykezeléssel összefüggésben 
történő  adatkezelésről,  a  rá  vonatkozó  egészségügyi  és  személyazonosító  adatokat  megismerheti,  az  egészségügyi  dokumentációba 
betekinthet, valamint azokról - saját költségére - másolatot kaphat. 
Eütv. vonatkozó rendelkezései: 
24.  §  (1)  A  beteg  jogosult  a  róla  készült  egészségügyi  dokumentációban  foglaltakat  -  a  135.  §-ban  foglaltak  figyelembevételével  - 
megismerni.  
(2)  A  betegnek  a  rá  vonatkozó  személyes  adataival  kapcsolatos  jogaira  a  természetes  személyeknek  a  személyes  adatok  kezelése 
tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről (általános 
adatvédelmi rendelet) szóló, 2016. április 27-i (EU) 2016/679 európai parlamenti és tanácsi rendelet, és az egészségügyi és a hozzájuk 
kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló törvény rendelkezései irányadóak.  
(3) A beteg jogosult  

a) a fekvőbeteg-gyógyintézetből történő elbocsátásakor a 137. § a) pontja szerinti zárójelentést kapni,  
b) a 137. § b) pontjában foglaltak szerint a járóbeteg-szakellátási tevékenység befejezésekor ambuláns ellátási lapot kapni.
”  
 
Eüak
.7. § (3) Az érintettnek az (EU) 2016/679 európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: általános adatvédelmi rendelet) 15. 
cikk (3) bekezdésében meghatározott, az adatkezelés tárgyát képező személyes adatok minden további másolatért miniszteri rendeletben 
meghatározott költségelemek alapján díjat kell fizetni.”
 
6 Az általános adatvédelmi rendelet (63) preambulum-bekezdése alapján: „Az érintett jogosult, hogy hozzáférjen a rá vonatkozóan gyűjtött 
adatokhoz,  valamint  arra,  hogy  egyszerűen  és  észszerű  időközönként,  az  adatkezelés  jogszerűségének  megállapítása  és  ellenőrzése 
érdekében gyakorolja e jogát. Ez magában foglalja az érintett jogát arra, hogy az egészségi állapotára vonatkozó személyes adatokhoz - 
mint  például  a  diagnózis,  a  vizsgálati  leletek,  a  kezelőorvosok  véleményei,  valamint  a  kezeléseket  és  a  beavatkozásokat  tartalmazó 
egészségügyi  dokumentációk  -  hozzáférjen.  Ezért  minden  érintett  számára  biztosítani  kell  a  jogot  arra,  hogy  megismerje  különösen  a 
személyes adatok kezelésének céljait, továbbá ha lehetséges, azt, hogy a személyes adatok kezelése milyen időtartamra vonatkozik, a 
személyes adatok címzettjeit, azt, hogy a személyes adatok automatizált kezelése milyen logika alapján történt, valamint azt, hogy az 
adatkezelés  -  legalább  abban  az  esetben,  amikor  az  profilalkotásra  épül  –  milyen  következményekkel  járhat,  továbbá  hogy  minderről 
tájékoztatást  kapjon.  Ha  lehetséges,  az  adatkezelő  távoli  hozzáférést  biztosíthat  egy  biztonságos  rendszerhez,  amelyen  keresztül  az 
érintett a saját személyes adataihoz közvetlenül hozzáférhet. Ez a jog nem érintheti hátrányosan mások jogait és szabadságait, beleértve 
az  üzleti  titkokat  vagy  a  szellemi  tulajdont,  és  különösen  a  szoftverek  védelmét  biztosító  szerzői  jogokat.  Ezek  a  megfontolások 
mindazonáltal  nem  eredményezhetik  azt,  hogy  az  érintettől  minden  információt  megtagadnak.  Ha  az  adatkezelő  nagy  mennyiségű 
információt kezel az érintettre vonatkozóan, kérheti az érintettet, hogy az információk közlését megelőzően pontosítsa, hogy kérése mely 
információkra vagy mely adatkezelési tevékenységekre vonatkozik.”
 

A beteg – jelen esetben a gyermek – a dokumentációban foglalt adatok kezelésének érintettje, és az 
érintetti  minőség,  illetve  a  törvényes  képviselő  által  gyakorolt  érintetti  hozzáférési  jog  biztosítása 
során a GDPR szabályai érvényesek. Az érintett gyermek különélő, de szülői felügyeletet közösen 
gyakorló, így törvényes képviseleti jogosultsággal rendelkező szüleinek mindkét tagja egyenként is 
jogosult az érintetti jogérvényesítésre a gyermek nevében a GDPR-ban rögzített érintetti joggyakorlás 
okán.  Az  adatkezelő  egészségügyi  szolgáltató  ezáltal  nem  tagadhatja  meg  a  hozzáférési  jog 
biztosítását valamely törvényes képviselőnek arra hivatkozással, hogy a Ptk. szerinti együttműködés 
keretében a másik szülőnek már kiadta az iratokat, mivel a törvényes képviselő az érintett – gyermek 
– képviseletében jár el, annak jogait érvényesítve.  
 
A  szolgáltató  legfeljebb  a  jogérvényesítés  egyéb  feltételeit  mérlegelheti  –  pl.  első,  vagy  többedik 
érintetti  másolatkérés  a  hozzáférés  tárgya,  aránytalan  vagy  túlzó  kérelem7,  stb.  –  de  az  érintetti 
hozzáférési jogot a szülői együttműködési kötelezettségre hivatkozva nem tagadhatja meg, mert a 
GDPR  ilyen  hozzáférés-korlátozási  szempontot  nem  ismer.  A  fent  leírtak  miatt  az  ilyen  gyakorlat 
ellentétes a GDPR szabályaival, az adatkezelési érintetti jogérvényesítés biztosításával.  
 
A szülők közötti együttműködés a valóságban sok esetben nem valósul meg, a Hatósághoz forduló 
szülők  esetében  biztosan  nem,  mert  a  vizsgálatok  tárgya  javarészt  éppen  az,  hogy  bizonyos 
információkat az egyik szülő nem biztosított a másik szülő számára, ezért annak a gyermeket ellátó 
intézményhez kellett fordulnia.  
 
Ezen  esetekre  hatékony  állami  jogvédelmi  eszköz  nincs,  az  együtt  nem  működő  szülők  mediáció 
keretében  bírhatók  rá  az  együttműködésre8,  ez  azonban  hosszadalmas  folyamat,  és  az  adott 
problémát azonnal nem orvosolja. A Hatóság minden ilyen esetben felhívja a konfliktusos viszonyt 
ápoló szülők figyelmét arra, hogy a gyermek mindenek felett álló érdeke biztosítása a kötelességük, 
és  nem  szolgálja  a  gyermek  érdekét,  ha  az  őt  ellátó  köznevelési  intézményt,  egészségügyi 
szolgáltatót vagy más szervet használnak fel vélt vagy valós igazuk érvényesítésére. A Hatóságnak 
azonban  az  eljárásai  során  a  GDPR  szabályainak  érvényesülését  kell  biztosítania  a  vizsgált 
intézmények és érintetti jogot gyakorló személyek vonatkozásában.  
 
Kelt: Budapest, az elektronikus aláírás szerint 
 
 
Dr. habil. Péterfalvi Attila 
 
elnök, c. egyetemi tanár 
 
                                                           
7  GDPR  12.  cikk  (5)  A  13.  és  14.  cikk  alapján  rendelkezésre  bocsátott  információkat  és  a  15-22.  és  34.  cikk  alapján  végzett  minden 
tájékoztatást és intézkedést díjmentesen kell biztosítani. Ha az érintett kérelme egyértelműen megalapozatlan vagy – különösen ismétlődő 
jellege miatt - túlzó, az adatkezelő:  
a) a kért információ vagy tájékoztatás nyújtásával vagy a kért intézkedés meghozatalával járó adminisztratív költségek figyelembevételével 
észszerű összegű díjat számíthat fel, vagy *  
b) megtagadhatja a kérelem  alapján  történő  intézkedést. A kérelem  egyértelműen megalapozatlan  vagy  túlzó jellegének  bizonyítása  az 
adatkezelőt terheli.  
GDPR  15. cikk  (3)  Az  adatkezelő  az  adatkezelés tárgyát  képező személyes  adatok másolatát  az  érintett  rendelkezésére  bocsátja. Az 
érintett által kért további másolatokért az adatkezelő az adminisztratív költségeken alapuló, észszerű mértékű díjat  számíthat fel. Ha az 
érintett elektronikus úton nyújtotta be a kérelmet, az információkat széles körben használt elektronikus formátumban kell rendelkezésre 
bocsátani, kivéve, ha az érintett másként kéri.  
(4) A (3) bekezdésben említett, másolat igénylésére vonatkozó jog nem érintheti hátrányosan mások jogait és szabadságait. 
8 Ptk. 4:177. § [Közvetítés a gyámhatósági eljárásban] 
A gyámhatóság, kérelemre vagy a gyermek érdekében hivatalból, a szülői felügyeletet gyakorló szülő és a gyermekétől különélő szülő 
közötti  megfelelő  együttműködés  kialakítása,  a  különélő  szülő  jogainak  biztosítása  -  ideértve  a  különélő  szülő  és  a  gyermek  közötti 
kapcsolattartást -érdekében a szülők számára közvetítői eljárás igénybevételét rendelheti el.