Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'A Hatóság által konkrét ügyekben tett intézkedések'.


1
A ……………………………… napján meghozta a következő
V É G Z É S T
A   versenyt   korlátozó   megállapodás   közbeszerzési   eljárásban   bűntette   és   más
bűncselekmények miatt  a ………………………………….. számon indult  büntetőügyben a
bíróság 
az ………………… által a nyomozó hatóság ……………….. napján kelt feljelentést elutasító
…………………... számú határozata ellen előterjesztett felülbírálati indítványt elutasítja.
A végzés ellen fellebbezésnek nincs helye.
I N D O K O L Á S
……………………..   országgyűlési   képviselő   …………………..   napján   „Milyen   eljárás
indult   a   …………..   közbeszerzések   ügyében?”   címmel   írásbeli   választ   igénylő   kérdést
nyújtott   be   az   országgyűlés   elnökének,   melynek   címzettje   a   legfőbb   ügyész   volt.   Az
országgyűlési képviselő beadványa az ……………… internetes portálon ………………….
napján megjelent „Megtaláltuk a tenderkirály cégeket és a várost, ahol több száz megbízást
nyertek” című oknyomozó tudósításon alapult. Az országgyűlési képviselői kérdésben leírtak
az   előterjesztő   álláspontja   szerint   a   hűtlen   kezelés,   a   vesztegetés,   a   hivatali   visszaélés
bűntettének, valamint a kartell bűncselekménynek a gyanúját vetette fel.
A   Legfőbb   Ügyész   az   országgyűlési   képviselő   kérdését   feljelentésként   értékelte   és   azt
elbírálás végett a nyomozó hatósághoz továbbította.
A …………………………… az országgyűlési képviselői beadványt feljelentésként bírálta el,
és azt a …………………….. napján kelt ……………………... számú határozatával a hűtlen
kezelés bűntette, a vesztegetés bűntette, a versenyt korlátozó megállapodás közbeszerzési és
koncessziós   eljárásban   bűntette   miatt,   mivel   a   bűncselekmény   gyanúja   hiányzik,   míg   a
hivatali visszaélés bűntette miatt, mivel a cselekmény nem bűncselekmény, utasította el. 
A nyomozó hatóság feljelentést elutasító határozatában az alábbi tényállást állapította meg.
…………………… országgyűlési képviselő …………………..-án "Milyen eljárás indult a
………………… közbeszerzések ügyében?" címmel írásbeli választ igénylő kérdést nyújtott
be az országgyűlés elnökének, melynek címzettje ………………… legfőbb ügyész volt. A
Legfőbb Ügyészség az országgyűlési képviselő által feltett kérdést feljelentésként értékelte és
továbbította a rendőrség felé.
A  feljelentés   alapját   a   ………………..-én   internetes   portálon   megjelent   cikkben   szereplő
elemzés   képezi,   mely   szerint   ….   óta   kiírt   hazai   közbeszerzések   között   magas   az   olyan
kiírások   száma,   amelyekre   csak   egyetlen   cég   jelentkezett,   ….   óta   folyamatosan   nőtt   a
korrupciós   kockázattal   terhelt   közbeszerzések   száma,   illetve   …..   évtől   ugrásszerűen
megnőttek egyes személyek érdekeltségében lévő cégek által megnyert állami megrendelések,
mely 12 %-ot tesznek ki, míg az ….-ben 16 % volt.
Az elemzés szerint továbbá ….-ben egy meg nem nevezett fideszes településen … cég szinte
képtelen volt veszíteni a kiírt közbeszerzéseken, melyek közül az egyik …. közbeszerzési
pályázaton  indulva  mindegyiket  megnyerte, a második  cég …. pályázaton nyert  meg oly

2
módon, hogy csak ... alkalommal vesztett, míg a harmadik cég …. pályázatot nyert és ….
vesztett.
A  kiírt   közbeszerzési   pályázatok   alapján   felkért,   a   cikkben   elemzett   folyamatot   értékelő
szakértő   szerint   az   ajánlatkérő   keretmegállapodást   kötött   egyetlen   céggel,   így   a
keretmegállapodás   nyertese   pedig   ezután   "mindent   vitt",   amit   ennek   a   megbízásnak   a
részeként írtak ki  a következő  évben. Az  eljárás menete oly  módon lett kialakítva, hogy
kiírtak  egy alapeljárást meghatározott időszakra, amin mindenki indulhatott, de valójában
olyan versenykorlátozó feltételekkel volt ellátva, amelynek valószínűleg senki más nem tudott
megfelelni.
Az elemzés szerint tehát a cégek valójában nem több száz közbeszerzést nyertek meg, hanem
a
szerződés   szerint   csak   tőlük   rendelhették   meg   a   kiíró   igénye   szerinti   ütemezésben   és
bontásban a szükséges munkálatokat. A pályázatot kiíró pedig valamiért úgy döntött, hogy
szétbontja az igényeit, amely a hivatalos Közbeszerzési Értesítőben úgy jelent meg, mintha
külön   közbeszerzésekben   lettek   volna   nyertesek   a   gazdasági   társaságok,   mikor   már
elméletben is kizárt volt, hogy más induljon az adott pályázaton.
A cikkben megjelent adatok szerint a keretmegállapodás önmagában jó megoldás lehetett,
mert
előzetes tervezésre sarkallta a kiírót, így ha több céget hirdet nyertesnek az alapeljárásban,
akkor   a   későbbiekben   őket   tudja   versenyeztetni   anélkül,   hogy   minden   alkalommal   külön
közbeszerzést írna ki és mindig újranyitná a teljes piac felé a versenyt.
……………….   újságcikkre   alapozott   beadványában   megfogalmazott   kérdések   több,   a
Büntető
Törvénykönyvről   szóló   2012.   évi   C.   törvényben   (továbbiakban:   Btk.)   megfogalmazott
bűncselekmény - így hűtlen kezelés, vesztegetés, ún. kartell, valamint hivatali visszaélés -
tényállási elemeiből áll össze.
A nyomozó hatóság feljelentést elutasító határozata indokolásában a Btk. 376. §-a szerint
hűtlen   kezelése   bűncselekménye   kapcsán   kifejtette,   hogy   ezen   bűncselekmény   csak
szándékosan   követhető   el   és   a   feljelentés   adatai   alapján   nem   állapítható   meg   konkrét
vagyonkezelői   kötelességszegés   és   az   sem,   hogy   ezzel   összefüggésben   vagyoni   hátrány
keletkezett volna.
A  Btk.   290.   §   (1)   bekezdése   szerinti   vesztegetés   bűntette   kapcsán   a   nyomozó   hatóság
határozata indokolásában kifejtette, hogy a bűncselekmény elkövetési magatartása az előny
adása,   illetve   ígérete,   mely   előnynek   jogtalannak   kell   lennie,   azaz   az   elkövető
tevékenységével kell kapcsolatban állnia.
A nyomozó hatóság álláspontja szerint a feljelentés olyan adatot, tényt, információt, amely -
csupán   egyszerű   gyanú   szintjén   is   -   objektíven   alátámasztaná   azt,   hogy   az   előny
megszerzésének - adásának vagy ígéretének – jogi alapja nincs, vagy annak feltételei, okai
nem állnak fenn, nem tartalmaz. A cikkben megjelölt adatok, szubjektív következtetések nem
minősülnek   sem   a   bűncselekmény   gyanújára   utaló   tényállításnak,   sem   pedig   erre   utaló
adatnak. 
A  Btk.   420.   §   (1)   bekezdése   szerinti   versenyt   korlátozó   megállapodás   közbeszerzési   és
koncessziós   eljárásban   bűntette   kapcsán   határozata   indokolásában   kifejtette,   hogy   a
horizontális kartellt létrehozását tiltja a hatályos jogi szabályozás, míg a vertikális kartell a
Btk. ezen törvényi tényállásába nem illeszthető.

3
A   Btk.   305.   §-a   szerinti   hivatali   visszaélés   bűntette   kapcsán   határozata   indokolásában
kifejtette,   hogy   a   feljelentésként   értékelt   írásbeli   választ   igénylő   kérdésben   forrásként
megjelölt   cikk   alapján   nem   állapítható   meg   az,   hogy   hivatalos   személy   szegte   meg
kötelességét, túllépte hatáskörét, vagy hivatali helyzetével egyébként visszaélt volna. 
A nyomozó hatóság határozata indokolásában megállapította továbbá, hogy ……………….
országgyűlési képviselő által előadott, a médiában megjelent hírekre alapozott cselekmények
a   felsorolt   bűncselekmények   elkövetésére   utaló   feltételeket,   illetve   adatokat   nem
tartalmaznak.
Hangsúlyozta,   hogy   a   Közbeszerzésekről   szóló   2015.   évi   CXLIII.   törvény   104.   §-ában
meghatározottak   szerint   az   ajánlatkérő   -   sajátos   beszerzési   módszerként   –   közbeszerzését
keretmegállapodás útján is megvalósíthatja, a jogszabályban meghatározott feltételek mellett.
Kifejtette továbbá, hogy sem a feljelentés, sem a médiahírek nem tartalmaznak adatot arra,
hogy  ezt  bűnös  magatartás  tanúsításával  érték   volna   el.  Amennyiben  a   nyomozó  hatóság
tudomására olyan tények jutnak, amelyek bűncselekmény elkövetésének gyanúját igazolják,
csak akkor van helye a nyomozás elrendelésének.
A  nyomozó   hatóság   ezt   követően   a   Be.   CV/A.   fejezetében   foglaltak   szerint   járt   el.  A
feljelentés   elutasítása   ellen   a  feljelentő   felülbírálati   indítvánnyal   nem   élt,   így   a   nyomozó
hatóság a határozat anonimizált formájának közzétételéről intézkedett 2023. április 6. napján. 
Az eljárás során a büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény (a továbbiakban: Be.) 817/C.
§ (6) bekezdése szerinti határidőben - a Be. 817/C. § (7) bekezdése alapján - 2023. május 5.
napján   ………………………………   képviseletében   felülbírálati   indítványt   nyújtott   be   a
nyomozó hatósághoz, melyben a feljelentést elutasító határozat hatályon kívül helyezését és a
nyomozás vagy az eljárás folytatásának elrendelését kérte az alábbi indokok mentén:
A   felülbírálati   indítványban   foglaltak   szerint   a   sérelmezett   határozat   indokolásából
megállapítható, miszerint a nyomozó hatóság nem végzett tényleges nyomozati cselekményt.
Az elérhető adatokból megállapítható, hogy vélhetően feljelentés kiegészítésére sem került
sor. A feljelentőként figyelembe vehető országgyűlési képviselő meghallgatására nem került
sor,   tőle   újabb   bizonyítékokat,   iratokat   lehetett   volna   beszerezni,   továbbá   a   feljelentés
kiegészítés körében adatgyűjtés is kezdeményezhető a Be. 267. § (1) bekezdés alapján a
közhiteles nyilvántartásokból, a rendőrség és a NAV nyilvántartásaiból.
A felülbírálati indítvány előterjesztőjének álláspontja szerint a nyomozó hatóság határozat az
országgyűlési képviselő kérdésében szereplő számos gazdasági társaság, gazdasági esemény,
közbeszerzési   adat   figyelmen   kívül   hagyásával   csupán   az   internetes   portálon   megjelent
visszás   statisztikai   adatokat   jelenítette   meg,   a   feljelentés   számos   konkrétan   megnevezett
szereplőjével, szervezettel, cselekményekkel szemben.
A   felülbírálati   indítvány   előterjesztőjének   álláspontja   szerint   a   határozat   csupán   azon
bűncselekményi   törvényi   tényállások   kifejtésével   foglalkozik,   amelyek   a   feljelentésként
értékelt   kérdésben   szerepelnek,   nem   vizsgál   számos,   más   esetlegesen   szóba   jöhető
bűncselekményt,   pl.   Európai   Unió   pénzügyi   érdekeinek   sérelme,   költségvetési   csalás,
pénzmosás,   közokirat-hamisítás,   hamis   magánokirat   felhasználásának   bűncselekményét.
Álláspontja szerint a nyomozó hatóság kötelezettsége lett volna a szóba jöhető deliktumok
felmerülése   mindegyikének   a   vizsgálata,   akár   a   Be.   111.§-ában   szereplő   szignalizáció
jogintézmény alkalmazásával, azaz feljelentés elutasítás esetén is a rendőrség kötelessége a
költségvetési   csalás   bűntette,   pénzmosás   bűntette   elkövetésének   vizsgálata   céljából   a
hatáskörrel   és   illetékességgel   rendelkező   NAV   Bűnügyi   Főigazgatósága   részére   a
szignalizációs jelzését megküldeni további intézkedések végrehajtása céljából.

4
A nyomozó hatóság a feljelentés elutasítás okaként megjelölt törvényi hivatkozást részletesen
nem fejtette ki annak ellenére, hogy az országgyűlési képviselő feljelentése számos részletes
információval bír.
Kifejtette a felülbírálati indítvány továbbá, hogy a gyanú hiányának jogi és ténybeli, ok-
okozati   összefüggése   is   hiányzik,   továbbá   az   indokolásban   szereplő,   több   alkalommal
visszatérő médiahírekre való hivatkozás a feljelentés adataival teljesen ellentétes, iratellenes.
A feljelentésnek értékelhető alapirat tartalma ellentétben áll a nyomozó hatósági határozat
indokolási részében kifejtettekkel tényadatok, információk, következtetések, a bűncselekmény
elkövetésének gyanúja megállapíthatósága tárgyában.
Álláspontja   szerint   nyomozás   elrendelésének   hiányában   minden   kétséget   kizáró   módon
bűncselekmény   elkövetését   sem   lehet   kizárni.   Előadta   továbbá,   hogy  a   nyomozó   hatóság
határozatának   indokolási   részében   álláspontja   szerint   igyekezett   a   feljelentés   információit
csupán médiahírnek beállítani és az abban szereplő információkon nagyvonalúan továbblépni,
ezzel elkerült egy részletes mindenre kiterjedő nyomozást, nyomozó csoport felállítását.
A felülbírálati indítvány előterjesztőjének összegzett álláspontja szerint szükséges a nyomozás
elrendelése   és   lefolytatása,   majd   az   elvégzett   nyomozati   cselekmények   után   lehetséges   a
jogkövetkezmények levonása.
A ………Főügyészség………... számú átiratában a felülbírálati indítványra észrevételeket tett
és   azzal   együtt   megküldte   a   nyomozati   iratokat.   Álláspontja   szerint   a   Be.   817/F.   §   (2)
bekezdés   a)   pontja   alapján   az   alaptalan   felülbírálati   indítvány   elutasítása   indokolt.   A
főügyészség  álláspontja   szerint   az   elutasítás   jogcíme   helyesen   egységesen,   valamennyi
bűncselekmény vonatkozásában a bűncselekmény hiánya. Az, hogy a nyomozó hatóság az
elutasítás jogcímét részben helytelenül jelölte meg határozatában nem volt lényeges kihatással
a feljelentés elutasítására.
A felülbírálati indítvány nem alapos.
A bíróság rögzíti, hogy a Be. 817/F. § (4) bekezdésében írtak vizsgálatát végezte el, amit
kizárólag a Be. 817/A. § (1) bekezdés szerinti közhatalom gyakorlásával vagy közvagyon
kezelésével összefüggő Be. 817/A. § (1) bekezdés c) pont ce) alpontja szerinti hűtlen kezelés
bűncselekménye,   a   Be.   817/A.   §   (1)   bekezdés   a)   pont   aa)   alpontja   szerinti   vesztegetés
bűncselekménye,   a   Be.   817/A.   §   (1)   bekezdés   e)   pontja   szerinti   versenyt   korlátozó
megállapodás   közbeszerzési   és   koncessziós   eljárásban   bűncselekménye,   valamint   a   Be.
817/A.   §   (1)   bekezdés   b)   pontja   szerinti   hivatali   visszaélés   bűncselekménye   gyanújának
felmerülésével   kapcsolatban   folytatott   le,   mivel   a   feljelentésként   kezelt   beadványban
megjelölt   körülmények   ezen,   a   feljelentést   elutasító   határozatot   hozó   nyomozó   hatóság
hatáskörébe   és   a   Be.   CV/A.   fejezetében   szabályozott   külön   eljárás   körébe   tartozó
bűncselekményre utalnak.
A   bíróság   elöljáróban   leszögezi,   hogy   a   jelen   ügy   tárgyát   egy   feljelentésként   értékelt
országgyűlési képviselői Legfőbb Ügyészhez intézett kérdéseket tartalmazó beadvány képezi.
Ezen   beadvány   alapját   pedig   kizárólag   egy   internetes   oknyomozó   portál   cikke   képezi.
Mindezekre tekintettel a „feljelentőnek” értelemszerűen nem lehettek birtokában bizonyításra
alkalmas  okiratok,  más tényről  tudomása  sem lehetett,  különben  a szó valódi  értelmében
feljelentést tett volna. Ahhoz, hogy a bíróság jelen ügyben megalapozott döntést hozhasson,
először   is   összevetette   az   ominózus   cikk   teljes   tartalmát   a   feljelentésként   értékelt
beadványban, illetve a nyomozó hatósági határozatban foglalt tényállással. Az interneten a
kérdéses oknyomozó cikk mind a mai napig elérhető, ezek alapján megállapítható, hogy mind
a feljelentésként értékelt beadvány, mind a tárgyi feljelentést elutasító határozatban foglalt
tényállás   azonos.   Természetesen   jelen   ügy  és   a   kérdéses  oknyomozó   cikk   sem   mentes   a

5
politikai tartalmaktól, ezen keresztül is szükséges értékelni a tárgyi feljelentésként értékelt
beadványt és a feljelentést elutasító határozatot.
A Be. 381. § (1) bekezdés a) pontja szerint az ügyészség és a nyomozó hatóság a feljelentést
elutasítja, ha a rendelkezésére álló adatokból kitűnik, hogy a feljelentett cselekmény nem
bűncselekmény.
A Be. 381. § (1) bekezdés b) pontja szerint az ügyészség és a nyomozó hatóság a feljelentést
elutasítja,   ha   a   rendelkezésére   álló   adatokból   kitűnik,   hogy   a   bűncselekmény   gyanúja
hiányzik.
A   Be.   380.   §   (1)   bekezdése   szerint   az   ügyészség   vagy   a   nyomozó   hatóság   a   feljelentés
kiegészítését rendeli el, ha a rendelkezésre álló adatok alapján a nyomozás elrendeléséről
vagy a feljelentés elutasításáról nem lehet dönteni.  
A nyomozó hatóság a Be. feljelentés vizsgálatára vonatkozó szabályainak betartásával eljárva
feljelentés  kiegészítést   alappal  nem   rendelt  el,   így  nem   gyűjtött   adatot  és  további   iratok,
adatok csatolását nem kérte a feljelentőtől, mivel ahogyan arra a bíróság fentebb már utalt a
„feljelentőnek” értelemszerűen nem lehettek birtokában bizonyításra alkalmas okiratok, más
tényről tudomása sem lehetett, különben a szó valódi értelmében feljelentést tett volna, nem
pedig pusztán kérdéseket intézett volna a Legfőbb Ügyészhez. Tehát a nyomozó hatóság a
rendelkezésére álló adatok - a feljelentésben foglaltak alapján - alapján megalapozottan tudott
döntést   hozni   a   feljelentés   elutasítása   kérdésében,   ezen   adatok   alapján   a   nyomozás
elrendelésére jelen esetben törvénysértő módon került volna sor. 
A nyomozó hatóság vizsgálta, hogy a nyomozás elrendelésének feltétele, a bűncselekmény
gyanúja fennáll-e. 
A   feljelentésként   értékelt   beadvány   4.   oldalának   II.   pontja   az   alábbiakat   tartalmazza:
„Mindezek   alapján   az   ügyben   reálisan   felvetődhet   a   Btk.   376.   §-ában   írt   hűtlen   kezelés
bűntette, a 290. §-ban rögzített vesztegetés bűntette, a Btk. 420. §-ban meghatározott versenyt
korlátozó   megállapodás   közbeszerzési   és   koncessziós   eljárásban   bűntett   és   a   305.   §-ban
szabályozott hivatali visszaélés bűntette megalapozott gyanújának megállapíthatósága.”
Ezen feljelentésként értékelt beadványban idézett és megfogalmazott állítások voltak azok,
amelyek   az   ott   írt   bűncselekmények   egyszerű   gyanúját   vethették   fel,   így   mindenképpen
helytállóan döntött a Legfőbb Ügyész az országgyűlési képviselő kérdésként megfogalmazott
beadványának feljelentésként történő kezeléséről.
A   nyomozó   hatóság   körültekintően   vizsgálta   azt,   hogy   ezen   bűncselekmények   gyanúja
fennáll-e, illetve, hogy a feljelentett cselekmény bűncselekmény-e. A nyomozó hatóság által
megállapított tényállás nem hiányos, mivel az a feljelentésként értékelt beadványban és annak
tárgyát képező oknyomozó cikkben írtakat teljes körűen tartalmazza, másrészt a tényállás nem
felderítetlen,   mivel   a   „feljelentő”   beadványa   mellé   okiratokat   nem   csatolt,   esetlegesen
felmerülő   bizonyítékokat   sem   jelölt   meg   beadványában.   A   felülbírálati   indítványban
foglaltakkal ellentétben - ahogyan arra a főügyészség észrevételében is helyesen utalt - a
nyomozó hatóság kizárólag a feljelentésben foglaltakkal kellett érdemben foglalkoznia, azon
túl nem terjeszkedhetett.
A  nyomozó   hatóság   a   hűtlen   kezelés,   vesztegetés   és   a  versenyt   korlátozó   megállapodás
közbeszerzési és koncessziós eljárásban bűncselekmények tekintetében részletesen indokolta
a  bűncselekmény gyanújának hiányára alapozta a feljelentés elutasítását, amivel a bíróság

6
csak a feljelentés elutasításának jogcíme tekintetében nem értett egyet az alábbiak szerint.
A Btk. 376. § (1) bekezdése szerint, akit idegen vagyon kezelésével bíztak meg, és ebből
folyó kötelességének megszegésével vagyoni hátrányt okoz, hűtlen kezelést követ el.    
A feljelentésként értékelt beadvány nem tartalmaz konkrét tényállítást, adatot, információt
arra   vonatkozóan,   hogy   a   közszférát   érintően   bárkit   megbíztak   volna   idegen   vagyon
kezelésével   és   értelemszerűen   arra   sem,   hogy   tudomása   szerint   bárki   az   ebből   folyó
kötelességének megszegésével bármilyen vagyoni hátrányt okozott volna akár Magyarország,
akár az Európai Unió költségvetésének. Így a feljelentésként kezelt beadványban foglaltak
szerint   a   hűtlen   kezelés   bűncselekménye   nem   állapítható   meg,   mégpedig   bűncselekmény
hiányában.
A  Btk.   290.   §   (1)   bekezdése   szerint,   aki   gazdálkodó   szervezet   részére   vagy   érdekében
tevékenységet   végző   személynek   vagy   rá   tekintettel   másnak   azért   ad   vagy   ígér   jogtalan
előnyt, hogy a kötelességét megszegje, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel
büntetendő.   
A feljelentésként értékelt beadvány a vesztegetés bűntette tekintetében sem tartalmaz konkrét
tényállítást,   adatot,   információt   arra   vonatkozóan,   hogy   a   közszférát   érintő   gazdálkodó
szervezet   részére   vagy   érdekében   bárki   bárkinek   jogtalan   előnyt   adott,   ígért   volna   azért,
valaki a kötelességét megszegje, így a vesztegetés bűntette sem állapítható meg, mégpedig
bűncselekmény hiányában.
A Btk. 420. § (1) bekezdése szerint, aki a közbeszerzési eljárás, illetve a koncesszióköteles
tevékenységre vonatkozóan kiírt nyílt vagy zártkörű pályázat eredményének befolyásolása
érdekében az árak, díjak, egyéb szerződéses feltételek rögzítésére vagy a piac felosztására
irányuló megállapodást köt, vagy más összehangolt magatartást tanúsít, és ezzel a versenyt
korlátozza, bűntett miatt egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.    
A   nyomozó   hatóság   határozata   indokolásában,   a  versenyt   korlátozó   megállapodás
közbeszerzési és koncessziós eljárásban bűncselekménye tekintetében ismétlést nem igénylő
módon,  igen alaposan és részletesen kifejtette a horizontális és vertikális kartell fogalmak
közötti alapvető különbséget és helyesen mutatott rá, hogy a vertikális kartell nem illeszthető
a Btk. 420. § (1) bekezdésébe. Így a feljelentésként értékelt beadványból és az annak alapjául
szolgáló cikkből a versenyt korlátozó megállapodás közbeszerzési és koncessziós eljárásban
bűncselekménye sem állapítható meg, mégpedig bűncselekmény hiányában.
A   bíróság   is   -   ahogyan   a   nyomozó   hatóság   határozatában   is   –   kiemeli,   hogy   a
közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény 104. §-ában meghatározottak szerint az
ajánlatkérő   -   sajátos   beszerzési   módszerként   –   közbeszerzését   keretmegállapodás   útján   is
megvalósíthatja, a jogszabályban meghatározott feltételek mellett. Tehát erre a megoldásra
törvény,   mégpedig   a   közbeszerzésekről   szóló   törvény   ad   jogszabályi   lehetőséget,   így
fogalmilag fel sem merülhet bűncselekmény elkövetése/megvalósítása.
E körben a bíróság megjegyzi, hogy az oknyomozó cikk által meg nem nevezett, így teljesen
ismeretlen szakértő is kijelenti a cikkben, hogy a keretmegállapodás önmagában jó megoldás
lehetett, mert előzetes tervezésre sarkallta a kiírót, így ha több céget hirdet nyertesnek az
alapeljárásban,   akkor   a   későbbiekben   őket   tudja   versenyeztetni   anélkül,   hogy   minden
alkalommal külön közbeszerzést írna ki és mindig újranyitná a teljes piac felé a versenyt. Az
oknyomozó   cikk   is   leszögezi,   hogy   „tehát   a   cégek   valójában   nem   nyertek   el   több   száz
„megbundázott”   közbeszerzést,   hanem   a   szerződés   szerint   csak   tőlük   rendelhették   meg   a
felújítási munkákat a kiíró igénye szerinti ütemezésben és bontásban.” 

7
A  cikk   végén   ezen   ismeretlen   szakértő   által   elmondottakra   hivatkozva   kijelenti,   hogy   a
szakértő szerint „az egyetlen nyertessel megkötött keretmegállapodás viszont a legális lopás
legtökéletesebb   eszköze.”   Ezen   kijelentés   nyilvánvalóan   csak   hangulatkeltésre   alkalmas,
bűncselekményre vagy annak egyszerű gyanúja felvetésére semmiképpen. 
A  nyomozó   hatóság   a   hivatali   visszaélés  bűncselekménye   tekintetében   a  bűncselekmény
gyanújának   hiányára   alapozta   a   feljelentés   elutasítását,   amivel   a   bíróság   mindenben
egyetértett az alábbiakra tekintettel.
A Btk. 305. § (1) bekezdése szerint az a hivatalos személy, aki azért, hogy jogtalan hátrányt
okozzon vagy jogtalan előnyt szerezzen   
a) hivatali kötelességét megszegi,
b) hivatali hatáskörét túllépi, vagy
c) hivatali helyzetével egyébként visszaél,
bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.  
A feljelentésként értékelt beadványból és az annak alapjául szolgáló cikkből sem állapítható
meg  az, hogy a közhatalom gyakorlása tekintetében bárki, mint hivatalos személy szegte
volna   meg   kötelességét,   túllépte   volna   hatáskörét,   vagy   hivatali   helyzetével   egyébként
visszaélt  volna,   így  a   hivatali  visszaélés  bűncselekménye  sem  állapítható  meg,  mégpedig
bűncselekmény hiányában.
A bíróság végezetül megjegyzi, hogy - ahogyan arra fentebb már utalt – alapvetően téves a
felülbírálati   indítványt   előterjesztő   hatóság   azon   álláspontja,   mely   szerint   a   nyomozás
elrendelésének   hiányában   minden   kétséget   kizáró   módon   bűncselekmény   elkövetését   sem
lehet kizárni. Kiemeli a bíróság, hogy - ahogyan arra e körben is helyesen utalt a főügyészség
észrevételében - nyomozás elrendelésére kizárólag akkor van lehetőség, ha a bűncselekmény
elkövetésének egyszerű gyanúja fennáll. 
Jelen esetben azonban a feljelentés elutasítására egyes vizsgált bűncselekmények esetében
bűncselekmény   gyanúja   hiányában,   még   egy   bűncselekmény   esetében   bűncselekmény
hiányában került sor, tehát a bűncselekmények egyszerű gyanúja sem volt megállapítható.
Erre figyelemmel a nyomozó hatóságnak - a felülbírálati indítványban előadottakkal szemben
- más hatóságok felé szignalizációval sem kellett élnie.
A bíróság álláspontja szerint azonban - egyetértve e körben is a főügyészség észrevételében
foglaltakkal - helyesen a nyomozó hatóság által vizsgált valamennyi bűncselekmény esetében
a feljelentés elutasításának helyes jogcíme a Be. 381. § (1) bekezdés a) pontja szerinti ok,
vagyis a feljelentett cselekmény nem bűncselekmény.
A Be. 817/F. § (2) bekezdése szerint, ha az indítvány elbírálásának nincs akadálya, a bíróság
nem ügydöntő végzéssel határoz, amelyben
a) az indítványt elutasítja vagy
b) a támadott határozatot hatályon kívül helyezi.
A Be. 817/F. § (4) bekezdése szerint, a bíróság a támadott határozatot akkor helyezi hatályon
kívül, ha a) a támadott határozat megalapozatlan,
b) az ügyészség vagy a nyomozó hatóság a támadott határozatban jogszabályt helytelenül
alkalmazott, vagy
c) a támadott határozat indokolása a rendelkező résszel ellentétes,
és ez lényeges hatással volt a feljelentés elutasítására vagy az eljárás megszüntetésére.

8
Figyelemmel   ezen   felhívott   jogszabályhelyekre   a   bíróságnak   a   felülbírálati   indítvány
elbírálása   során   megváltoztatási   jogköre   nincsen,   ezért   a   feljelentés   elutasításának   helyes
jogcímét csak megjegyezni tudta, ez értelemszerűen lényeges kihatással nem volt a feljelentés
elutasítására, hiszen a helyes döntés mindenképpen a feljelentés elutasítása volt. 
Mindezek   alapján   a   nyomozó   hatóság   határozata   megalapozott,   a   rendelkező   résszel
összhangban, logikai hibáktól mentesen adta indokát a feljelentés elutasításának, az általa
felhívott,   döntésének   alapjául   szolgált   jogszabályhelyeket   –   valamennyi   vizsgált
bűncselekményre kiterjedően a feljelentés elutasítása Be. 381. § (1) bekezdés a) pontjának
jogcímét leszámítva - helyesen alkalmazta és jelölte meg, a támadott határozat indokolása a
rendelkező résszel nem ellentétes, ezért a bíróság a felülbírálati indítványt elutasította a Be.
817/F. § (2) bekezdés a) pontjának megfelelően a Be. 464. § (2) bekezdés e) pontja szerinti
hatáskörében a Be. 467. § szerinti eljárásban.
A Be. 482. § f) pontja értelmében jelen végzés ellen fellebbezésnek nincs helye.
Budapest, …………..
      ………………… s.k.
       bíró
A kiadmány hiteléül: